eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
641 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸با شوخی بیجا، اطرافیان را مجروح نکنید🔸 اگر می‌خواهید با همسرتان حرف بزنید یا شوخی‌ای کنید، با عقلت مشورت بکن. بگو اگر او، این طور مطایبه‌ای با من بکند، خوشم می‌آید یا بدم می‌آید؟! اگر بدت می‌آید، این شوخی را نکن. ما در قالب شوخی کردن، انتقام خودمان را می‌گیریم. بعد که می‌گویی چرا این جوری با من حرف زدی؟! می‌گوید: شوخی کردم! می‌خواستم ادخال سرور کنم (خوشحال کنم) ! یک کسی توی غذایش یک دانه ریگ کوچکی بود. مهمان بود، به خویشاوندش که میزبان بود گفت: یک سنگ قبری کنار قبر آقای بروجردی گم شده! خب! این چه ربطی دارد؟! این حرف را برای مطایبه و شوخی گفت، ولی در واقع این حرف، شوخی نیست؛ چراکه این خورشت، محصول زحمت میزبان است. وقتی می‌خواهی تذکری بدهی، خیلی با لطافت تذکر بده؛ طوری که طرف مجروح نشود. گاهی ما با شوخی‌مان، خانواده‌مان را مجروح می‌کنیم. ببینید! درست است که «ادخال سرور» خوب است؛ ولی ما در تطبیق مفهوم به مصداق مشکل داریم! ما هرچه سرمان می‌آید از دورۀ عملیمان است. در تئوری مشکل نداریم. در دورۀ عملی و بالینی‌مان مشکل داریم. @haerishirazi
استاتوس102.jpg
994.2K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
شرح خطبۀ متقین 12.mp3
12.08M
🔊 بشنوید | شرح خطبۀ متقین 12 خُطبه مُتّقین یا خطبه هَمّام درباره صفات پرهیزکاران، از خطبه‌های مشهور نهج البلاغه است که امیر مؤمنان(ع) بنا به درخواست یکی از شیعیان به نام هَمّام آن را بیان کرد. در این خطبه، رفتارهای فردی، اجتماعی و عبادی متقین چنان به تصویر کشیده شده است که گویند همام، پس از شنیدن آن، مدهوش شد و جان داد. (مشاهده فیلم با کیفیت این جلسه در صفحۀ آپارات) @haerishirazi_mp3
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 ترویج اذان گویی، روشی غیر مستقیم برای حل مسألۀ حجاب🔸 از اذان گفتن غافل نباشید. اول ظهر که شد بروید بایستید و اذان بگویید. نه اینکه همیشه اذان رادیو را باز کنید. اذان شما یک اثر دیگری دارد. شما می‌توانید مسألۀ بدحجابی را به طور غیر مستقیم حل کنید. بوی اسلام که آمد، بوی اذان که آمد، صدای اذان که بلند شد، یک عده بلند می‌شوند و می‌روند وضو می‌گیرند و نماز می‌خوانند. شما می‌خواهید مسئله حجاب را با گفتن حل کنید، توی روی خودش بگویید و حل کنید، اما این گاهی جواب نمی‌دهد. غنچۀ گل را با دست باز نمی‌کنند! اگر غنچۀ گل را با دست باز کنند، گل دیگر گل نمی‌شود، گل را باید گذاشت تا خودش باز شود. این امور را باید مثل گل آبش بدهی، هوایش را درست کنید؛ خودش به موقع باز می‌شود. @haerishirazi
استاتوس103.jpg
986K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🕌 سلام. دیروز در مطب نشسته بودم و منتظر ویزیت دکتر بودم که اذان ظهر گفت. وقتی صدای اذانِ موبایلم بلند شد، مدام جمله های آیت الله حائری در ذهنم رژه می رفتند: "اگر می خواهید یک چیزی بشوید، اذان بگویید." "ترویج اذان، مقدمۀ ترویج امر به معروف و نماز است" "هرکس اذان بگوید و زورش به خودش برسد، زورش به شیطان هم می رسد" "می دانم اذان گفتن سخت است. صد تا یکی زورشان نمی رسد." "اگر مرد میدان هستید، هر وقت اذان گفتند همانجا اذان بگویید" "موقع اذان به هرجا رسیدی، وسط راه، وسط پیاده رو، اذانت را بگو" "تقید به اذان، پرده را از جلوی چشم بر می دارد" خلاصه تصمیمم را گرفتم و شروع کردم به اذان گفتن در مطب دکتر!! نکتۀ جالب این بود که به محض اینکه شروع به اذان گفتن کردم، خانم های محترمی که مقداری حجابشان کم بود و در مطب حضور داشتند، ناخودآگاه حجابشان را مرتب می کردند و روسری را جلو می کشیدند !!! گویا خدا یک نفوذ معنوی در کلمات اذان گذاشته که باعث می شود ناخودآگاه بر دیگران تاثیر بگذارد. آنجا بود که فهمیدم اذان چه پدیدۀ عجیب و موثری است و ما چقدر از تاثیر فرهنگی آن غافل بوده ایم. وقتی کسی با صدای خودش به صورت زنده می گوید، انگار تمام جوّ اطرافش را تحت تاثیر قرار میده و دین و خدا را به یاد آنها می آورد. @haerishirazi
🕌 نزدیک نماز بود. من و خانمم باید یک مسیر طولانی را برای اینکه به موقع به نماز اول وقت برسیم طی می کردیم. برای اینکه نماز اول وقتمان فوت نشود، ماشینی گرفتیم. چون مسیر طولانی بود کرایه مسیر نیز بالا بود. قبل از رسیدن به مقصد بودیم که مصادف شد با وقت اذان. من در همان ماشین شروع به اذان گفتن کردم. اذان که تمام شد به مسجد مورد نظر رسیدیم. راننده تاکسی آن‌قدر تحت تأثیر قرار گرفته بود که بعد از اتمام اذان، به من گفت: «آقا شما یک صحنه‌ای را برای من ایجاد کردید که تا عمر دارم فراموش نمی‌کنم». وقتی هم خواستیم کرایه را حساب کنیم تحت هیچ شرایطی از ما پولی نگرفت و با تأکید گفت: «برادر! شما این سوویچ ماشین را بگیرید و بروید کارتان را انجام دهید. بعد من میام همین جا از شما ماشین را می‌گیرم» که البته ما نپذیرفتیم. @haerishirazi
🕌 پیام ارسالی از یکی از برادران ساکن شهر : 🔸 سنت حسنۀ اذان زنده را در برخی مساجد و موسسات اجرا کردیم و نتایج خوبی گرفتیم ... 🔸 خودم و بسیاری از دوستانم شیفتۀ آثار آیت الله حائری شده ایم، اما کتب ایشان در افغانستان است ... @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عید فطر؛ غنیمت یک ماه روزه داری🔸 وقتی انسان مالیات می‌دهد، می‌گوید غرامت داده‌ام و باید این‌ها را داد. وقتی سرمایه گذاری می‌کند، چیز گرانی را ارزان می‌خرد می‌گوید غنیمت. وقتی انسان عبادت می‌کند و می‌گوید که ناچاریم عبادت کنیم، بر ما واجب شده است، احساس غرامت می‌کند، اجرش پایین می‌آید. اما وقتی عبادت می‌کند، شاد می‌شود، لذت می‌برد، از اینکه موفق به بندگی خدا شد، اجرش را همین شادی بالا می‌برد. قَالَ النَّبِی: «مَنْ سَرَّتْهُ حَسَنَاتُهُ وَ سَاءَتْهُ سَیئَاتُهُ فَذَلِک الْمُؤْمِنُ حَقّا» (بحار الانوار ج 33 ص 549) هر کس کارهای زشتش او را ناراحت کند و کارهای خوبش خوشحالش کند، به تحقیق که مؤمن است. نه کار بد آدم را مأیوس کند، نه کار خوب آدم را مغرور کند. خوشحالی غیر از غرور است و ناراحتی غیر از یاس است. مؤمن اگر کار بد کند، مأیوس نمی‌شود. کار خوب هم بکند، مغرور نمی‌شود. عید فطر را برای همین ابراز خوشحالی قرار دادند که انسان از اینکه یک ماه توانسته خدا را اطاعت کند، یک ماه با خودش مبارزه کند، این را یک غنیمت بداند، این را معامله‌ای پر سود بداند و از این معامله خوشحال باشد. هر چه انسان از عبادتش بیشتر لذت ببرد، ثواب بیشتری می‌برد. چرا؟ چون معامله‌اش را سودمندتر می‌کند. کسی که نماز می‌خواند می‌گوید یک میلیون گیرم آمد، یکی دیگر می‌گوید ده میلیون گیرم آمد تفاوت انسان‌ها در این است که قیمت نماز را چقدر بدانند. هر چقدر تصور بکنی، ثواب روزه بیشتر از آن تصور است. @haerishirazi
استاتوس104.jpg
868.7K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا روزۀ عید فطر حرام است؟ | حرمت روزه، یک مانور است!🔸 در روز اول شوال، روزه حرام است. این یک مانور است. می دانید چرا؟ چون می‌خواهد بگوید: «خوردنشان به امر من است؛ نخوردنشان هم به امر من است». اگر روزۀ اول شوال را حرام نمی‌کردند، عدۀ زیادی روز اول شوال را روزه می‌گرفتند و می‌گفتند: «می‌خواهیم بدرقه ماه رمضان برویم»! خداوند چون می‌خواهد همه با هم دست بکشند، روزه را حرام کرده. امام صادق (علیه السلام) دربارۀ روز عید فطر و تشخیص آن می‌فرمایند: «دست امام مسلمین است»؛ اگر امام مسلمین گفت: «عید است»، همه باید افطار کنند و نماز عید بخوانند. اگر امام مسلمین گفت: «این آخر رمضان است»، بر همه واجب است روزه بگیرند. چرا این را برای امام مسلمین گذاشته؟ برای اینکه اینجور نشود که زن مقلد این آقاست و آقا می‌گوید برای من ثابت نشده که امروز آخر رمضان است؛ شوهر مقلد دیگری است؛ او گفته برای من ثابت شده امروز عید بگیریم. اگر بعضی روزه باشند و بعضی روزه نباشند، در خانه چه اتفاقی می افتد؟ روزی که باید جشن بشود، روز عیش باشد، روز سرور باشد، روز خوشحالی باشد، روز حزن می‌شود. اعیاد رسمی مسلمین یعنی عید فطر و عید قربان را برای این خاطر روزه‌اش را حرام کردند که وحدت ایجاد بشود؛ یعنی همه «با هم» دست بکشند از روزه. خود این وحدت یک ابهتی دارد، اسلام را در نظر دشمنان با مهابت می‌کند. @haerishirazi
استاتوس105.jpg
788.9K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تعریف دقیق «فاسق» و «متقی»🔸 متقی کسی است که به آنچه «می‌فهمد» و آنچه وجدانش درک می‌کند، «پایبند» باشد. فاسق هم کسی است که «درکش» را به «تعلقش» می‌فروشد. @haerishirazi
استاتوس106.jpg
442.9K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسابقۀ پیامکی «محی الدین» (پخش شده از سیمای استان فارس) شماره 4 مهلت ارسال پاسخ تا ساعت 24 جمعه 31 اردیبهشت ماه 1400 www.mohiyeddin.ir @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تصاویری از اذان گویی کودکان و نوجوانان عزیز | ارسال شده به کانال آیت الله حائری شیرازی 🕌 مهدی علیخانی 🕌 امیرمحمد محمدی 🕌 مهدی جعفری 🕌 حسین هفت ساله 🕌 امیر محمد شاه حسینی 🕌 علی محمدی 🕌 مجتبی رمضانی 🕌 محمد امین کاظم زاده 🕌 محمد صالح عبدالمحمدی 🕌 احمد رضا از جهرم 🕌 مهزیار هشت سال 🕌 مهدی علیزاده @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آینۀ نفس🔸 آینه‌ها سه نوع‌اند؛ «ساده» که تصویر هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد؛ «محدب» یا «کوژ» که تصویر راکوچک نشان می‌دهد. «مقعر» یا «کاو» که تصویر را بزرگ نشان می‌دهد. عقل، آینۀ ساده است و هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد. اما نفس انسان، آینه‌ای است که در آنِ واحد هم مقعر و هم محدب است؛ آنچه را خود می‌پسندد، بزرگ جلوه می‌دهد و آنچه را نمی‌پسندد، کوچک نمایش می‌دهد. @haerishirazi
استاتوس108.jpg
629.2K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸کافرِ مؤمن🔸 هر کسی حرف عقلش را بشنود، به خدا نزدیک می شود ولو مسلمان نباشد. این عقل، نورِ خداست. ولو طَرف یهودی باشد، مسیحی باشد، کمونیست باشد. چون عقل، تحتِ ولایت ‌اللّه است، لذا هرکسی به عقلش عمل کند، بالاخره از ظلمت به سمت نور می رود، ولو کافر باشد. چنین کسی، «کافرِ اسمی» است امّا «مؤمنِ رسمی» است. @haerishirazi
استاتوس109.jpg
652.8K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸رحِم دنیا و جنین آخرت🔸 بسیاری از امراض انسان، ریشه در زمان بارداری و دوران جنینی فرد دارد. این امراض تا وقتی نوزاد در رحم مادر است رنجی برای او ایجاد نمی‌کند، اما پس از تولد، آرام آرام نشانه‌های بیماری بروز می‌کند! دنیا رحم است و ما جنین آخرتیم. امراض روح ما در آخرت خودشان را نشان می‌دهند، چون روح ما متعلق به آنجاست. خشم، شهوت، زیاده طلبی و سایر رذایل و امراض اخلاقیِ خود را در دنیا نمی‌فهمیم، بلکه در آخرت درمی‌یابیم و آنجاست که روحمان باید رنج بکشد، چرا که این مریضی‌ها را از رحم دنیا به آخرت برده‌ایم و در آنجا مانند یک نوزاد ناقص الخلقه و مریض مادرزاد، پا گذاشته‌ایم. @haerishirazi
استاتوس110.jpg
731K
فایل وضعیت واتساپ / استوری اینستاگرام @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دورۀ کودکی، دورۀ ارضاء نفسانیت کودک🔸 🌱 ما در وجودمان دو بخش داریم: «طبیعت» و «فطرت». گاهی شما گیاهی را در گلدان می‌نشانید تا شاخه بزند و برگ بدهد. سپس آن را برمی‌دارید و در مزرعه، باغ یا باغچه می‌کارید. دوره‌ای که این نهال در گلدان است، «طبیعت انسان» است. این گلدان، نمادِ تعلقات ماست. «طبیعت» در انسان به‌معنای تعلقات و علاقه به دنیا است. این تعلقات، ما را محبوس و محدود می‌کند و جلوی رشدمان را می‌گیرد. 🌱 شما سَروِ زینتی را دیده‌اید که در گلدان می‌گذارند؛ اگر این سرو، پنجاه‌شصت سال در گلدان باشد، چقدر رشد می‌کند؟! انسان هم وقتی در بندِ تعلقاتش است، به همین اندازه، رشدش محدود می‌شود. اگر درخت نارنج و پرتقال سی سال در گلدان بماند، گاهی شکوفه‌ای می‌کند، اما میوه نمی‌دهد! 🌱 تعلقات انسان، مثل گلدانی است که اجازه نمی‌دهد ریشه‌ها از آن خارج شوند و به واقعیت و فضای جهان بزرگ ربط پیدا کنند. سپری کردن این دوره برای هرکسی لازم است. هرکسی بدون استثنا باید دوره‌ای در گلدان این تعلقات باشد. منتها مثل این است که شما گیاه را مدتی در گلدان پرورش می‌دهید؛ یکی‌دو سالش که می‌شود، از گلدان برمی‌دارید و در محل اصلی می‌گذارید. 🌱 انسان هم یک «مرحلۀ طبیعت» دارد که دورۀ کودکی او است. در این دوره باید در گلدان باشد؛ شرط رشدش است! زیرا بهتر پذیرایی و کنترل می‌شود. مرتب‌تر می‌توان به آن آب داد. دورۀ بازی و شادی و تفریح بچه‌ها است. در این دوره باید بگذارید بچه در حال خودش باشد. @haerishirazi