🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸ظلم دید ولی ضرر نکرد!🔸
اگر انسان خودش را کوچک نکند، هیچ چیز نمیتواند او را کوچک کند. اگر انسان خودش به خودش ضرر نزند، هیچکس نمیتواند به او ضرر بزند. دیگران میتوانند به کسی «ظلم» کنند، ولی نمیتوانند به او «ضرر» برسانند. از سوی دیگر اگر انسان به خودش کمک نکند، هیچکس نمیتواند به او کمک کند و اگر تمام عالم جمع شوند تا به کسی نفع برسانند، تا خودش به خودش نفع نرساند، از سوی آنها نفعی نمیرسد. اینها جزء قوانین اساسی جایگاه انسان است. در #عاشورا به حسین بن علی (ع) سر سوزنی ضرر نزدند، بلکه به خودشان ضرر زدند. از این جهت، قرآن تعبیر میکند «أُولئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» (آنانند که زیانکارند). خودشان ورشکست شدند. تمام ظلمهایی که به او کردند، به سودش تمام شد.
🔸 #آئینهتمامنما - صفحه ۱۸
@hekmat_books
@haerishirazi
آیینهتمامنما ۲.jpg
1.74M
فایل وضعیت
@hekmat_books
@haerishirazi
20.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸السلام علیک یا اباالفضل العباس علیه السلام 🔸
#محرم
#تاسوعا
#امام_حسین
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نجاستخواری🔸
علوم انسانی غرب که در حال وارد شدن به مزاج جامعه است، #نجاستخواری است. نباید آنرا اینقدر با #ولع مصرف کنیم! چه فایده دارد در حالیکه غرب غذای نجس به ما میدهد، ما متکفّل آداب غذا خوردن باشیم؟! آیا این #طلبگی است؟!
اگر یک کشتی، از نور به ظلمت حرکت کند و ما مسئول انتظامات اهل کشتی باشیم به گونهای که حتی یک رکعت نماز اهل کشتی هم قضا نشود ولی کلّ کشتی همچنان به ظلمت حرکت کند، چه فایدهای دارد؟
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمیخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»
شب صحبت میکند تا مبادا خبیثی در بین طیّبها باشد، و روز سخن میگوید تا مبادا طیّبی در بین خبیثها مانده باشد.
شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
@haerishirazi
24.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 🔹آیت الله حائری شیرازی
اگر بخواهند فیلمی را نشان بدهند، چکار می کنند؟ اول چراغها را خاموش می کنند که شما صحنۀ فیلم را خوب ببینید. یعنی فضا را تاریک می کنند تا این فیلم به چشم بیاید. جریان اربعین آن فیلم است که می خواهند ببینند. محبت را ببینند. تاریکی که به وجود می آورند همین جنگ #داعش است....
این تکفیری ها موجی هستند که مکمل اربعین است... این هایی که ولایت علی علیه السلام را در غدیر پذیرفتند امروز می شوند اربعینی ها، چه زائر، چه میزبان. هر دو مال غدیر هستند.
داعشی ها ضد غدیری هستند. تکفیری هستند. حالا هر چه آن ها بیشتر خشونت بکنند به نفع اربعین است.
...مردم عاقبت مخالفت با #غدیر را می بینند، قدر غدیر را بهتر می فهمند. اربعین تجلیل #عاشورا هست اما بالاتر از تجلیل عاشورا، تجلیل غدیر است. چرا؟ چون عاشورا هم یک شاخه ای از غدیر است...
#اربعین
#امام_حسین
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸هیئتهای کودک و نوجوان، مهمترین هیئتها هستند🔸
من از هیئات مذهبی تشکر میکنم که بعضی از آنها هیئتهای کودکان و هیئتهای نوجوانان تشکیل دادند.
باز هم به هیئتها تأکید میکنم که مهمتر از همه هیئتها، هیئتهای کودکان و نوجوانانِ شماست. چون اینها را به وسیله آوردن در هیئت، میتوانید از چنگ شیطان خارج کنید. اگر اینها را با حسینبن علی (ع) تربیت نکنید، میخواهید با چه چیز تربیت کنید؟ اگر با بوی حسینبن علی علیه السلام بیمه نکنید با چه چیزی میخواهید بیمه کنید؟
به پدر و مادرها توصیه میکنم اجازه بدهند بچهها عضو هیئتهای کودکان و نوجوانان شوند. اگر در محلهها بتوانید با هیئتها صحبت کنید، دست بچهها را بگیرید و به هیئتها بدهید.
@haerishirazi
IMG_20230814_080405_563.jpg
677.5K
فایل وضعیت
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸بریدن از یکی= بُریدن از همه🔸
▫️ نگاه کنید به این قسمت از دعای رجبیه:
اللهُمَّ إنّی أسئَلُکَ بِالمَولُودَینِ فی رَجَب مُحَمَّد بنِ عَلی الثّانِی وَ ابنَهُ عَلی بنِ مُحَمَّد المُنتَجَب الدعَاء ...
چرا نمیگوید: أسئَلُکَ «بِالمَوالیدِ» بِالرَّجَب امِیرالمُؤمِنِین؟
چرا [با وجودیکه ولادت حضرت علی نیز در ماه رجب است اما] اسم امیرالمومنین را نمی برد؟
می خواهد بگوید این دو مولود، موقعیتی دارند که اگر فراموش بشوند خطرناک است.
⛓ چون اینها حلقهی زنجیرند، جزء سلسله ی امامتاند، وقتی سلسله کار می کند، جمیع حلقات، جزء ضروری هستند. حذف «یک» حلقه یعنی حذف «جمیع». این مهم است. وقتی «سلسله بِما انّهُ سلسله» مطرح شد، حذف یک حلقه با حذف جمیع، هیچ فرقی نمی کند.
مثلاً شما می خواهید با یک زنجیری آب بکشید. دلو را سر زنجیر می کنید و به انتهای چاه می فرستید؛ این چاه، صد و پنجاه متر است. این زنجیر هم هر حلقهاش یک سانتیمتر است. هر متر، صد حلقه است. یعنی پانزده هزار حلقه می شود. اگر از این پانزده هزار حلقه، چهارده هزار و نهصد و نود و نه حلقه آن، محکم باشد و فقط یکی از آنها پاره شود، آب بالا نمی آید. دلو هم با آن قسمت از زنجیر می رود ته چاه!
▫️ صد و بیست چهار هزار پیغمبر، به عنوان «سلسله» مطرح هستند. وقتی بعنوان سلسله مطرح هستند، حذف «یکی» با حذف «جمیع» هیچ فرقی نمی کند! به همیندلیل می گوید: لانُفَرِّقُ بَینَ أحَدٍ مَن رُسُلِه.
▫️ حالا کار زمانی مشکل می شود که مومنین هم مثل سلسله انبیاء میشوند، یعنی آنها هم جزء سلسله می شوند. لذا تفرق از یکی، تفرق از جمیع خواهد بود.
▫️ این روایت امام صادق(ع) را ببینید:
مفضل می گوید در خدمت امام صادق (ع) بودم. حضرت فرمود: وقتی دو نفر از شیعیان من با هم قهر میکنند إنّی ابرَاءُ مِنهُما وَ العَنهُما: من به هر دو نفر لعن میکنم و از هر دو نفرشان بیزاری می جویم! [یعنی] ارتباطم با هر دو نفر قطع میشود!
گفتم: این دو که از هم قهرند، یک نفرشان مقصّر است، یک نفر دیگر بیتقصیر است. شما هم مقصّر و هم بی تقصیر را با هم لعن میکنید؟! آنکه بی تقصیر است چکار کرده؟!
حضرت فرمود: انتظار دارم بی تقصیر پیش مقصر برود و بگوید: یا أخِی! أنا الظّالِم حتّی یقطَع التّهاجِر! بگوید: ای برادر، من ظالم هستم تا نزاع تمام شود! باید این کار را بکند.
▫️ این انتظار امام صادق (ع) برای چیست؟ بیتقصیر (مظلوم) چرا نباید از مقصر (ظالم) بِبُرَد؟
چون مسئله، مسئله شخصی است. مسئلهی اعتقادی نیست. در مسائل اعتقادی، گاهی تبرّی خودش جزء وظایف شرعیه میشود. اما در مسائل شخصی، این تبرّی درست نیست. چرا؟ چون مؤمنین، یک مجموعهی به هم پیوستهاند، یک سلسلهاند؛ از یک نفرشان بُریدی یعنی از همه بُریدی! [به همین دلیل است که] امام صادق (ع) می فرماید:
اگر از او بُریدی، از من بُریدی!
▫️شبیه نماز جماعتی است که شما به وسیله یکی از مؤمنین، متّصل به جماعت هستید. اگر از ایشان بریدی، از جماعت می بُری [و نماز جماعتت از بین می رود]. می گوید همه مؤمنین، واسطه اتّصال همدیگر [به ائمه و خداوند] هستند.
▫️«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاء بَعْضٍ» یعنی اگر ولایتت با یک نفر از مومنین قطع شد؛ با همهاش قطع شده است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش اول)❓
🔆 چه طور میشود بعضیها، روزبهروز شک و تردید و شبهههایشان اضافه میشود و اما عدۀ دیگری، روزبهروز شکّشان، تردیدشان و شبهههایشان کمتر و یقینشان زیادتر میشود؟ پیش پایشان را میبینند؛ مسیرشان را میبینند؛ میدانند چهکار باید بکنند؛ میفهمند چهکار نباید بکنند؟
عدهای روزبهروز مطمئنتر میشوند و یک عده هم روزبهروز مشوشتر میشوند؛ مرددتر میشوند؛ دستوپایشان را گم میکنند و خودشان هم میدانند بهجایی نمیرسند؛ راه را گم کردهاند. حتی ممکن است پروفسور باشد و گمراه بشود؛ ممکن است بیشترین کتاب را هم خوانده باشد؛ ممکن است بیشترین ایثار و تلاش را هم کرده باشد.
این دو گروه، یک جایی از هم دور شدهاند؛ از هم زاویه پیداکردهاند. این را پیدایش کنید در زندگیتان.
(ادامه دارد ...)
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸به شما اهوازیها وعده می دهم که روزی میزبان زائران کربلا خواهید شد🔸
تاریخ سخنرانی: 7 فروردین 1367
من به شما عرض می کنم که در آینده، شما اهوازی ها وقتی گروه های مردم می خواهند از ایران به سمت کربلا بروند، یکی از منازلی که وسط راه توقف می کنند، خانه های شما است! خودتان را ان شاء الله برای همچین پذیرایی ای آماده کنید.
این محل مصلای نماز جمعه شما فردا می شود محل توقف زائران کربلا؛ و شما باید خودتان به زائرها آب بدهید، و از زائرها پذیرایی کنید ان شاء الله. این پیغام من را به بقیه اهوازیهایتان هم برسانید.
من به شما #وعده_میدهم؛ ان شاء الله خانه های شما اهوازی ها منازلی باشد برای کسانی که به زیارت کربلا می روند. خانه های شما، در آینده کاروانسراهای وسط راه می شود. هرچه که در این مدت شما مهاجر و آوارۀ شهرهای دیگر شدید، یک روز دیگر می رسد که #صاحبخانه می شوند و از شهرهای دیگر می آیند و #مهمان شما می شوند. ان شاء الله خرمشهر شما و آبادان شما محلی می شود که مردم از #سراسر_عالم مهمان شما بشوند. خدا یک روزی همه شهرستان ها را مهمان می کند برای دزفولی ها، اهوازی ها، خرمشهری ها، آبادانی و ...
حالا آن وقت اگر من برگردم و بخواهم بروم کربلا، شما چه کار می کنید؟ وقتی آمدیم، برای ما گاو می کشید؟! [خندۀ حضار]
#اربعین #زیارت #کربلا
تاریخ سخنرانی: 7 فروردین 1367
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 ❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش اول)❓ 🔆 چه طور میشود بعضیها، روزبهروز شک و تر
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش دوم)❓
قرآن می فرماید: (هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ)
قرآن، محکم و متشابه دارد؛ #حوادث_زندگی هم محکم و متشابه دارد. #پیشامدهایی که برای انسان به وجود میآیند؛ #تصمیماتی که میخواهد بگیرد، همگی محکم و متشابه دارد.
🔆 مسائل زندگی مثل حل «#جدول_کلمات_متقاطع» است. جدول کلمات متقاطع هم محکم و متشابه دارد. این جدول کلمات متقاطع، یک عبرتی است برای انسان. به شما توصیه میکنم که چند بار جدول کلمات متقاطع را حل بکنید؛ نه به خاطر تفریح یا به خاطر تشحیذ ذهن یا وقت گذراندن، بلکه به خاطر اینکه مسئلۀ محکم و متشابه در دستتان بیاید.
🔆 شما چه جوری این جدول را حل میکنید؟ وقتی میخواهید این جدول را حل کنید ابتدا یک مروری در افقیها میکنید، یک مروری هم در عمودیها میکنید. جوابهایی برای هرکدام از سؤالات در ذهنتان میآید. بعضیهایش دو احتمالی هستند، بعضیهایش سه احتمالی یا چهار احتمالی و ... بعضیهایش هم #تک_احتمالی هستند؛ یعنی یقین و قطع دارید که جوابش چه چیزی هست. شما اول همینکه یقین دارید را میآورید و حروفش را در جدول پر میکنید. اگر بر اساس این حروف، یکی دیگر هم یقینی شد آن را هم در تقاطع با این، درستش میکنید. وقتی چند تا از این محکماتت را نوشتی، بعد متشابهاتی که مانده است، هرکدامش دو تا حرفش، سه تا حرفش با بقیه تقاطع پیدا میکند و خودبهخود روشن میشود. از همینجا تا آخر جدول پیشروی میکنید. همینطور که رو به آخر میروی، هی مسائلت حل میشود. در نهایت شما نگاه میکنید میبینید تمامش را بدون هیچ شبههای حل کردهاید. به اینهایی که اول یقین داشتید میگوییم: «محکمات»، به اینهایی که دو احتمالی، سه احتمالی بودند میگوییم: «متشابهات».
🔆 همهچیز زندگی همین است، در همه کارها محکم و متشابه بکنید. محکماتش را پیاده بکنید و اساس نقشه و برنامهتان قرار بدهید، بعد متشابهات، خودش لابهلای اینها شکل میگیرد و معنا میشود. خودش #کشف میشود. #خیر_و_شر هم عیناً همین است. کفر و ایمان هم عیناً همین است. اول صحبتم نگفتم که یک عدهای هر روز که میگذرد، روشنتر میشوند؛ بصیرتر میشوند؛ آگاهتر میشوند. اما یک عدهای هر روز که میگذرد گمراهتر میشوند؟ علتش همین است. جدول کلمات متقاطع این درس را به انسان میدهد که تا وقتی مسئله محکمات حل نشده، انسان نرود سراغ متشابهات و روی آنها اقدامی نکند. ابتدا جاهای خالی که جای محکمات است را پر کند، متشابهات جای خودش را پیدا میکند.
🔆 وقتی متشابهات بعد از محکمات میآید دیگر متشابه نیست. محکمات به او میگوید جایت اینجا است. هرکدامش سر جای خودش مینشیند. اینطوری انسان همهچیز را ساماندهی کرده است. اینکه قرآن میفرماید: (هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ) یعنی محکمات به منزلۀ مادر این کتاب هستند. بقیه قسمتها فرزندان این قسمتاند. یعنی همانطوری که فرزند باید از مادر متولد بشود، فهم متشابهات از محکمات متولد میشود.
(ادامه دارد)
@haerishirazi