eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
627 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید] نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸امام در دل تو مُرده!🔸 در زمان حیات امام راحل، کسی به من گفت دیشب خواب دیدم حضرت امام از دنیا رفته و خیلی ناراحت بود برای امام. به او گفتم غیبت امام را کرده ای؟ گفت تو از کجا فهمیدی؟! گفتم: «از خوابت! امام در دل تو مرده، برو استغفار کن تا امام در تو زنده بشود. امام در خارج نمرده، امامی که در تو بود، مُرده»! گفت کجای این خواب می گوید من غیبت امام را کردم؟ گفتم: «وقتی از امام ناراضی و گله مند می شوی، از او می بُری، و وقتی از او راضی می شوی، با او یکی می شوی، متصل می شوی. «إنَّما يَجمَعُ النّاسَ الرِّضا و السُّخطُ». آن بخش از امام که در تو تجلی داشت از کَفَت رفت». این آقا علاقه مند به امام بود، با این علاقه، امام در او تجلی کرده بود. اما وقتی غیبتش را کرد، این جلوه را از دست داد. گاهی توسلاتی به امام زمان (علیه السلام) می کنی، توسلت می گیرد. وقتی می خواهند به تو بگویند که دعایت را مستجاب کردیم و توسلت موثر شد، خواب رهبر بزرگوار را می بینی. این خواب، معنایش همین است. ایشان مظهر است. گاهی انسان یک سیدی را می بیند نه رهبری را. این هم مظهر است. خواب دیدن یک «اسم»، بعضی اوقات نشانۀ «مسمّی» است. یکی آمد خدمت امام عرض کرد که یکی از اموات را خواب دیدم که اسمش حسین است. امام گفت به همین زودی زیارت امام حسین (ع) نصیبت می شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نمی‌خواهم قهرمان شوم!🔸 برخی قبول نمی‌کنند که حضرت آمده باشد و برای علی اصغر، درخواست آب کرده باشد؛ از این تعجب می‌کنند. نه! تعجبی ندارد. مگر حسین بن علی (ع) می‌خواسته قهرمان بشود که بگوید من از دشمن، تقاضا و التماس نمی‌کنم؟! امام حسین (ع) گفت: بگذار در تاریخ بگویند حسین به اشقیا التماس کرد! بگویند حسین گفت: «إِنْ لَمْ تَرْحَمُونی فَارْحَمُوا هذا الطِّفْلَ؛ اگر به من رحم نمی‌کنید، به این طفل شیرخواره رحم کنید». امام حسین (ع) گفت من ، من می‌خواهم تکلیف شرعی‌ام را انجام بدهم. اینجا مسأله شرعی است، مسألۀ حفظ نفس محترمه است. این بچه زنده است و با یک آب می‌تواند ادامه حیات بدهد. پس وظیفۀ شرعی پدرش این است که آب بدست بیاورد. درس حسین بن علی (ع) این است. نمی‌خواهد قهرمان بشود. می خواهد بندۀ خدا شود. قهرمان‌ها این کار را نمی‌کنند. فقط عبد می‌تواند این کار را بکند، نه قهرمان. قهرمان می‌گوید: دشمنان، لیاقت ندارند که من از آن‌ها درخواست کنم و خودم را جلویشان کوچک کنم. اما امام حسین (ع) عارش نمی‌شود. امام می‌گوید: من می‌میرم اما ننگ را قبول نمی‌کنم. اما برای رضای خدا و برای اینکه جهنم نروم، ننگ را قبول می‌کنم. مراتب دارد: «المَوتُ أولی مِن رُكوبِ العاری. وَ العار أولى مِن دُخولِ النّاری». @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹پاسخ آیت الله حائری (رضوان الله علیه) به یک پرسش: 🔸اگر یک روزی امام حسین علیه السلام به شما بگوید: آقای حائری شیرازی دیگر شما را نمی خواهم شما چه می گویید؟! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ظلم دید ولی ضرر نکرد!🔸 اگر انسان خودش را کوچک نکند، هیچ چیز نمی‌تواند او را کوچک کند. اگر انسان خودش به خودش ضرر نزند، هیچ‌کس نمی‌تواند به او ضرر بزند. دیگران می‌توانند به کسی «ظلم» کنند، ولی نمی‌توانند به او «ضرر» برسانند. از سوی دیگر اگر انسان به خودش کمک نکند، هیچ‌کس نمی‌تواند به او کمک کند و اگر تمام عالم جمع شوند تا به کسی نفع برسانند، تا خودش به خودش نفع نرساند، از سوی آن‌ها نفعی نمی‌رسد. این‌ها جزء قوانین اساسی جایگاه انسان است. در به حسین بن علی (ع) سر سوزنی ضرر نزدند، بلکه به خودشان ضرر زدند. از این جهت، قرآن تعبیر می‌کند «أُولئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» (آنانند که زیانکارند). خودشان ورشکست شدند. تمام ظلم‌هایی که به او کردند، به سودش تمام شد. 🔸 - صفحه ۱۸ @hekmat_books @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸السلام علیک یا اباالفضل العباس علیه السلام 🔸 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نجاست‌خواری🔸 علوم انسانی غرب که در حال وارد شدن به مزاج جامعه است، است. نباید آن‌را اینقدر با مصرف کنیم! چه فایده دارد در حالیکه غرب غذای نجس به ما می‌دهد، ما متکفّل آداب غذا خوردن باشیم؟! آیا این است؟! اگر یک کشتی، از نور به ظلمت حرکت کند و ما مسئول انتظامات اهل کشتی باشیم به گونه‌ای که حتی یک رکعت نماز اهل کشتی هم قضا نشود ولی کلّ کشتی همچنان به ظلمت حرکت کند، چه فایده‌ای دارد؟ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمی‌خواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود. روز عاشورا می‌گوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟» شب صحبت می‌کند تا مبادا خبیثی در بین طیّب‌ها باشد، و روز سخن می‌گوید تا مبادا طیّبی در بین خبیث‌ها مانده باشد. شب غربال می‌کند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال می‌کند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹آیت الله حائری شیرازی اگر بخواهند فیلمی را نشان بدهند، چکار می کنند؟ اول چراغ‌ها را خاموش می کنند که شما صحنۀ فیلم را خوب ببینید. یعنی فضا را تاریک می کنند تا این فیلم به چشم بیاید. جریان اربعین آن فیلم است که می خواهند ببینند. محبت را ببینند. تاریکی که به وجود می آورند همین جنگ است.... این تکفیری ها موجی هستند که مکمل اربعین است... این هایی که ولایت علی علیه السلام را در غدیر پذیرفتند امروز می شوند اربعینی ها، چه زائر، چه میزبان. هر دو مال غدیر هستند. داعشی ها ضد غدیری هستند. تکفیری هستند. حالا هر چه آن ها بیشتر خشونت بکنند به نفع اربعین است. ...مردم عاقبت مخالفت با را می بینند، قدر غدیر را بهتر می فهمند. اربعین تجلیل هست اما بالاتر از تجلیل عاشورا، تجلیل غدیر است. چرا؟ چون عاشورا هم یک شاخه ای از غدیر است... @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸هیئت‌های کودک و نوجوان، مهمترین هیئت‌ها هستند🔸 من از هیئات مذهبی تشکر می‌کنم که بعضی از آنها هیئت‌های کودکان و هیئت‌های نوجوانان تشکیل دادند. باز هم به هیئت‌ها تأکید می‌کنم که مهم‌تر از همه هیئت‌ها، هیئت‌های کودکان و نوجوانانِ شماست. چون اینها را به وسیله آوردن در هیئت، می‌توانید از چنگ شیطان خارج کنید. اگر اینها را با حسین‌بن علی (ع) تربیت نکنید، می‌خواهید با چه چیز تربیت کنید؟ اگر با بوی حسین‌بن علی علیه السلام بیمه نکنید با چه چیزی می‌خواهید بیمه کنید؟ به پدر و مادرها توصیه می‌کنم اجازه بدهند بچه‌ها عضو هیئت‌های کودکان و نوجوانان شوند. اگر در محله‌ها بتوانید با هیئت‌ها صحبت کنید، دست بچه‌ها را بگیرید و به هیئت‌ها بدهید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بریدن از یکی= بُریدن از همه🔸 ▫️ نگاه‎ کنید به این قسمت از دعای رجبیه: اللهُمَّ إنّی أسئَلُکَ بِالمَولُودَینِ فی رَجَب مُحَمَّد بنِ عَلی الثّانِی وَ ابنَهُ عَلی بنِ مُحَمَّد المُنتَجَب الدعَاء ... چرا نمیگوید: أسئَلُکَ «بِالمَوالیدِ» بِالرَّجَب امِیر‎المُؤمِنِین؟ چرا [با وجودیکه ولادت حضرت علی نیز در ماه رجب است اما] اسم امیرالمومنین را نمی برد؟ می خواهد بگوید این دو مولود، موقعیتی دارند که اگر فراموش بشوند خطرناک است. ⛓ چون اینها حلقه‌ی زنجیرند، جزء سلسله ی امامت‎اند، وقتی سلسله کار می کند، جمیع حلقات، جزء ضروری هستند. حذف «یک» حلقه یعنی حذف «جمیع‎». این مهم است. وقتی «سلسله بِما انّهُ سلسله» مطرح شد، حذف یک حلقه با حذف جمیع، هیچ فرقی نمی کند. مثلاً شما می خواهید با یک زنجیری آب بکشید. دلو را سر زنجیر می کنید و به انتهای چاه می فرستید؛ این چاه، صد و پنجاه متر است. این زنجیر هم هر حلقه‎اش یک سانتیمتر است. هر متر، صد حلقه است. یعنی پانزده هزار حلقه می شود. اگر از این پانزده هزار حلقه، چهارده هزار و نهصد و نود و نه حلقه آن، محکم باشد و فقط یکی از آنها پاره شود، آب بالا نمی آید. دلو هم با آن قسمت از زنجیر می رود ته چاه! ▫️ صد و‎ بیست ‎چهار‎ هزار پیغمبر، به عنوان «سلسله» مطرح هستند. وقتی بعنوان سلسله‎ مطرح هستند، حذف «یکی» با حذف «جمیع» هیچ فرقی نمی کند! به همین‎دلیل می گوید: لانُفَرِّقُ بَینَ أحَدٍ مَن رُسُلِه. ▫️ حالا کار زمانی مشکل می شود که مومنین هم مثل سلسله انبیاء می‌شوند، یعنی آنها هم جزء سلسله می شوند. لذا تفرق از یکی، تفرق از جمیع خواهد بود. ▫️ این روایت امام صادق(ع) را ببینید: مفضل می گوید در خدمت امام صادق (ع) بودم. حضرت فرمود: وقتی دو نفر از شیعیان من با هم قهر میکنند إنّی ابرَاءُ مِنهُما وَ العَنهُما: من به هر دو نفر لعن میکنم و از هر دو نفرشان بیزاری می جویم! [یعنی] ارتباطم با هر دو نفر قطع میشود! گفتم: این دو که از هم قهرند، یک نفرشان مقصّر است، یک نفر دیگر بی‌تقصیر است. شما هم مقصّر و هم بی تقصیر را با هم لعن میکنید؟! آنکه بی تقصیر است چکار کرده؟! حضرت فرمود: انتظار دارم بی تقصیر پیش مقصر برود و بگوید: یا أخِی! أنا الظّالِم حتّی یقطَع التّهاجِر! بگوید: ای برادر، من ظالم هستم تا نزاع تمام شود! باید این کار را بکند. ▫️ این انتظار امام صادق (ع) برای چیست؟ بی‌تقصیر (مظلوم) چرا نباید از مقصر (ظالم) بِبُرَد؟ چون مسئله، مسئله شخصی است. مسئله‌ی اعتقادی نیست. در مسائل اعتقادی، گاهی تبرّی خودش جزء وظایف شرعیه می‌شود. اما در مسائل شخصی، این تبرّی درست نیست. چرا؟ چون مؤمنین، یک مجموعه‌ی به هم پیوسته‎اند، یک سلسله‎اند؛ از یک نفرشان بُریدی یعنی از همه بُریدی! [به همین دلیل است که] امام صادق (ع) می فرماید: اگر از او بُریدی، از من بُریدی! ▫️شبیه نماز جماعتی است که شما به وسیله یکی از مؤمنین، متّصل به جماعت هستید. اگر از ایشان بریدی، از جماعت می بُری [و نماز جماعتت از بین می رود]. می گوید همه مؤمنین، واسطه اتّصال همدیگر [به ائمه و خداوند] هستند. ▫️«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاء بَعْضٍ» یعنی اگر ولایتت با یک نفر از مومنین قطع شد؛ با همه‎اش قطع شده است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 ❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش اول)❓ 🔆 چه طور می‌شود بعضی‌ها، روزبه‌روز شک و تردید و شبهه‌هایشان اضافه می‌شود و اما عدۀ دیگری، روزبه‌روز شکّشان، تردیدشان و شبهه‌هایشان کمتر و یقینشان زیادتر می‌شود؟ پیش پایشان را می‌بینند؛ مسیرشان را می‌بینند؛ می‌دانند چه‌کار باید بکنند؛ می‌فهمند چه‌کار نباید بکنند؟ عده‌ای روزبه‌روز مطمئن‌تر می‌شوند و یک عده هم روزبه‌روز مشوش‌تر می‌شوند؛ مردد‌تر می‌شوند؛ دست‌وپایشان را گم می‌کنند و خودشان هم می‌دانند به‌جایی نمی‌رسند؛ راه را گم کرده‌اند. حتی ممکن است پروفسور باشد و گمراه بشود؛ ممکن است بیشترین کتاب را هم خوانده باشد؛ ممکن است بیشترین ایثار و تلاش را هم کرده باشد. این دو گروه، یک جایی از هم دور شده‌اند؛ از هم زاویه پیداکرده‌اند. این را پیدایش کنید در زندگی‌تان. (ادامه دارد ...) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸به شما اهوازی‌ها وعده می دهم که روزی میزبان زائران کربلا خواهید شد🔸 تاریخ سخنرانی: 7 فروردین 1367 من به شما عرض می کنم که در آینده، شما اهوازی ها وقتی گروه های مردم می خواهند از ایران به سمت کربلا بروند، یکی از منازلی که وسط راه توقف می کنند، خانه های شما است! خودتان را ان شاء الله برای همچین پذیرایی ای آماده کنید. این محل مصلای نماز جمعه شما فردا می شود محل توقف زائران کربلا؛ و شما باید خودتان به زائرها آب بدهید، و از زائرها پذیرایی کنید ان شاء الله. این پیغام من را به بقیه اهوازی‌هایتان هم برسانید. من به شما ؛ ان شاء الله خانه های شما اهوازی ها منازلی باشد برای کسانی که به زیارت کربلا می روند. خانه های شما، در آینده کاروانسراهای وسط راه می شود. هرچه که در این مدت شما مهاجر و آوارۀ شهرهای دیگر شدید، یک روز دیگر می رسد که می شوند و از شهرهای دیگر می آیند و شما می شوند. ان شاء الله خرمشهر شما و آبادان شما محلی می شود که مردم از مهمان شما بشوند. خدا یک روزی همه شهرستان ها را مهمان می کند برای دزفولی ها، اهوازی ها، خرمشهری ها، آبادانی و ... حالا آن وقت اگر من برگردم و بخواهم بروم کربلا، شما چه کار می کنید؟ وقتی آمدیم، برای ما گاو می کشید؟! [خندۀ حضار] تاریخ سخنرانی: 7 فروردین 1367 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 ❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش دوم)❓ قرآن می فرماید: (هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ) قرآن، محکم و متشابه دارد؛ هم محکم و متشابه دارد. که برای انسان به وجود می‌آیند؛ که می‌خواهد بگیرد، همگی محکم و متشابه دارد. 🔆 مسائل زندگی مثل حل «» است. جدول کلمات متقاطع هم محکم و متشابه دارد. این جدول کلمات متقاطع، یک عبرتی است برای انسان. به شما توصیه می‌کنم که چند بار جدول کلمات متقاطع را حل بکنید؛ نه به خاطر تفریح یا به خاطر تشحیذ ذهن یا وقت گذراندن، بلکه به خاطر اینکه مسئلۀ محکم و متشابه در دستتان بیاید. 🔆 شما چه جوری این جدول را حل می‌کنید؟ وقتی می‌خواهید این جدول را حل کنید ابتدا یک مروری در افقی‌ها می‌کنید، یک مروری هم در عمودی‌ها می‌کنید. جواب‌هایی برای هرکدام از سؤالات در ذهنتان می‌آید. بعضی‌هایش دو احتمالی هستند، بعضی‌هایش سه احتمالی یا چهار احتمالی و ... بعضی‌هایش هم هستند؛ یعنی یقین و قطع دارید که جوابش چه چیزی هست. شما اول همین‌که یقین دارید را می‌آورید و حروفش را در جدول پر می‌کنید. اگر بر اساس این حروف، یکی دیگر هم یقینی شد آن را هم در تقاطع با این، درستش می‌کنید. وقتی چند تا از این محکماتت را نوشتی، بعد متشابهاتی که مانده است، هرکدامش دو تا حرفش‌، سه تا حرفش با بقیه تقاطع پیدا می‌کند و خودبه‌خود روشن می‌شود. از همین‌جا تا آخر جدول پیشروی می‌کنید. همین‌طور که رو به آخر می‌روی، هی مسائلت حل می‌شود. در نهایت شما نگاه می‌کنید می‌بینید تمامش را بدون هیچ شبهه‌ای حل کرده‌اید. به این‌هایی که اول یقین داشتید می‌گوییم: «محکمات»، به این‌هایی که دو احتمالی، سه احتمالی بودند می‌گوییم: «متشابهات». 🔆 همه‌چیز زندگی همین است، در همه کارها محکم و متشابه بکنید. محکماتش را پیاده بکنید و اساس نقشه و برنامه‌تان قرار بدهید، بعد متشابهات، خودش لابه‌لای این‌ها شکل می‌گیرد و معنا می‌شود. خودش می‌شود. هم عیناً همین است. کفر و ایمان هم عیناً همین است. اول صحبتم نگفتم که یک عده‌ای هر روز که می‌گذرد، روشن‌تر می‌شوند؛ بصیرتر می‌شوند؛ آگاه‌تر می‌شوند. اما یک عده‌ای هر روز که می‌گذرد گمراه‌تر می‌شوند؟ علتش همین است. جدول کلمات متقاطع این درس را به انسان می‌دهد که تا وقتی مسئله محکمات حل نشده، انسان نرود سراغ متشابهات و روی آنها اقدامی نکند. ابتدا جاهای خالی که جای محکمات است را پر کند، متشابهات جای خودش را پیدا می‌کند. 🔆 وقتی متشابهات بعد از محکمات می‌آید دیگر متشابه نیست. محکمات به او می‌گوید جایت اینجا است. هرکدامش سر جای خودش می‌نشیند. این‌طوری انسان همه‌چیز را سامان‌دهی کرده است. اینکه قرآن می‌فرماید: (هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ) یعنی محکمات به منزلۀ مادر این کتاب هستند. بقیه قسمت‌ها فرزندان این قسمت‌اند. یعنی همان‌طوری که فرزند باید از مادر متولد بشود، فهم متشابهات از محکمات متولد می‌شود. (ادامه دارد) @haerishirazi
در روز جمعه، و ای جهت شفای بیماران و نیز، نثار روح مطهرِ حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله حائری شیرازی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله سید حسین یعقوبی، شهدای انقلاب اسلامی، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قرائت کنیم و همهٔ مؤمنین و مؤمنات را در ثواب آن شریک نماییم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸یک روزی از همۀ دنیا به اهواز خواهند آمد برای زیارت کربلا!🔸 تاریخ سخنرانی: 5 اردیبهشت 1382 ما منتظر روزهای آینده هستیم که بین ما و عراق برای های پیاده باز شده باشد. آن وقتی هم که شیرازی ها در رحلت امام، کاروان عشق و ایثار را راه انداختند، سال اول، از شیراز تا حرم امام رفتند؛ سال بعد هم از حرم امام تا حرم امام رضا (علیه السلام) رفتند، قرار بر این شد که هر وقت راه باز شد، این کاروان دوباره اعلام موجودیت کند. مردم از و از شهرهای دیگر بروند برای زیارت کربلا. از هم دیروز پیش من آمده بودند؛ به آنها گفتم قرار ما ان شاء الله در اهواز! این مصلای اهواز را به عنوان یک منزلگاه بکنید که مردم بیایند یک شب بمانند و بعد حرکت کنند. آرزوی ما این است که ان شاء الله زمینه ای فراهم بشود که پیاده ها بتوانند از مرز عبور کنند و مشتاقانه حرکت کنند به سمت کربلا. این می شود « از کربلا می گذرد». آن وقت خواهید دید که تنها شیراز نیست. تنها اهواز و تهران و اصفهان نیست. شما خیال می کنید که حسین بن علی (ع) در بین پاکستانی ها کم عاشق دارد؟ یا بین مردم اندونزی و مالزی؟ نه، همه آنها می آیند این عشق را تجربه کنند. به هر جهت یک روز فهمیده می شود که حسین بن علی (ع) در عاشورا سنگ اول را برای اسلام واقعی نصب کرده و دیگران دارند رویش پایه گذاری می کنند. این (علیه السلام) هم از ان شاء الله آغاز می شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 ❓پاسخ به یک سوال مهم (بخش سوم)❓ 🔆 کسی که می‌خواهد به امام زمان علیه السلام دست پیدا کند؛ آقا دعایش بکند و مرضیّ آقا بشود، باید بین محکمات و متشابهات؛ محکمات را بگیرد. در قول، در فعل، در تصمیم، در انتخاب. اگر در متشابهات آمد، روزبه‌روز خراب‌تر می‌شود. 🔆 این روایت را ببینید: «إِنَّمَا الْأُمُورُ ثَلَاثَةٌ أَمْرٌ بَیِّنٌ رُشْدُهُ‏ فَیُتَّبَعُ‏ وَ أَمْرٌ بَیِّنٌ غَیُّهُ فَیُجْتَنَبُ وَ أَمْرٌ مُشْکِلٌ یُرَدُّ عِلْمُهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِه» این «بیّن الرشد»، دقیقاً یعنی محکم، «بیّن الغیّ» هم یعنی محکم. اموری هم هست که نه برایت «بیّن الرشد» است و نه برایت «بیّن الغی» است. در آن‌هاست که نباید عجله کنی. همین کار را انسان باید در کل زندگی انجام دهد. در تربیت اولادش، در تدبیر منزلش، در خطوط فکری اجتماعی‌اش. آنچه به ما می‌رسد، است از محکم و متشابه. 🔆 اگر ما روی متشابهات نکنیم دیگر نیاز به مداد پاکن نداریم که پاک کنیم. آن‌هایی که هی پاک می‌کنند، به خاطر رفتن در متشابهات است. می‌روند در متشابهات، بعد اگر آدم خوبی باشند وقتی دیدند اشتباه کردند برمی‌گردند. یعنی یک عجله‌ای کرده‌اند، یک غفلتی کرده‌اند، اگر این عجله را به لجاجت تبدیل نکنند، جبران می‌کنند. اما اگر افتادند در لجاجت، پای حرفی که زده‌اند می‌ایستند. می‌افتند در این ورطه که از آن کار دفاع کنند. فرصت دارند که از این مخمصه بیرون بیایند اما هی امروز و فردا می‌کنند تا اینکه در این مخمصه از دنیا می‌روند. (ادامه دارد) @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بعضی ها منتظر مچ گیری از اشتباهات طب سنتی هستند🔸 بعضی از پزشکان منتظرند شما پایتان را یک‌خرده پس و پیش بگذارید، آن‌وقت در بین مردم آن را بزرگ کنند، رسانه‌ها را بیاورند و عکس و فیلمش را منتشر کنند. روزی صد نفر، دویست نفر، هزار نفر به دست خودشان کشته می شود، امّا اگر یکی به دست شما اطبای سنتی کشته بشود، اینها همین را سند و مدرک می کنند، بعد به آن خانواده می گویند از شما شکایت کند. اینها باورشان این است که طب یعنی فقط همین چیزی که آمریکا و اروپا دارند. بقیّه را می گویند دعانویس و جادوگر و جن‌گیر و مانند اینها. @haerishirazi