🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸انتخابات؛ لیله القدر انقلاب🔸
خداوند متعال در ایام زندگی انسان، یک ایام، ساعات و اوقاتی را مهم و سرنوشت ساز معرفی کرده، مثلاً در سورۀ قدر می فرماید «لیلة القدر خیر من الف شهر»: یک شب قدر، از هزار ماه مهم تر و با ارزش تر است.
در عمر امت ها هم یک ایام و اوقاتی، شبیه این خصوصیت را پیدا می کند. زمان رأی دادن و انتخاب کردن را می توان به شب قدر تشبیه کرد. این اوقاتی که شما روی کاندیداها مطالعه و بررسی می کنید، اوقات بسیار سرنوشت سازی هست. فکر نکنید فقط سرنوشت چهار سال آینده به این ها بستگی دارد؛ مسأله از این هم مهم تر است.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نکته ای لطیف پیرامون رابطۀ تعظیم شعائر حسینی با ظهور امام زمان (علیهما السلام)🔸
[قرآن دربارۀ لباس حضرت یوسف دو بیان دارد: ابتدا می فرماید: وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ: (پیراهن او را با خونی دروغین، [نزد پدر] آوردند)
[یکبار هم از قول حضرت یوسف میگوید]: «اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَىٰ وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ»: (این پیراهن مرا ببرید، و بر صورت پدرم بیندازید، بینا میشود! و همه نزدیکان خود را نزد من بیاورید!)
[همانگونه که] آغاز حزن یعقوب، از #قمیص و پیراهن یوسف شروع شد، حالا هم که میخواهد بشارت بیاید، باز هم یوسف مأموریت پیدا کرده که لباس خودش را بفرستد برای یعقوب و بیاندازند روی صورت او تا چشمش دوباره روشن بشود.
در انقلاب [امام زمان علیه السلام] هم اینگونه است. [آغاز غضب خداوند بر مردم، در رابطه با قضیۀ امام حسین بود:] «فلمّا قتل الحسین اشتدّ غضب اللَّه علی اهل الارض». روزی که این غضب برطرف بشود و فرج بشود هم، باز -باید [مثل داستان یوسف که] از همین قمیص، [فرج حاصل شد]- باید از اینجا برگردد [و فرج حاصل شود]. همانطوری که #حزن ها از آنجا شروع شده، #فرج ها هم باید از آنجا شروع بشود. غصه ها با این آمده، سرور ها هم با همین باید بیاید. تنگی ها با همین آمده، گشایش ها هم باید با همین بیاید.
[به همین جهت] باز شدن راه کربلا [و اقبال گسترده مردم به زیارت امام حسین علیه السلام] شاید مقدمهٔ فرج باشد که مردم چشمشان باز بشود و بتوانند امام زمان (علیه السلام) را ببیند؛ کما اینکه این انقلاب هم، باز از برکات عاشورا انجام شد: «لاینتشر الهدی إلا من حیث انتشر الضلال».
این هم [در روایات] هست که در قیامت، فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها)، #پیراهن امام حسین (علیه السلام) را می آورد و فرج و گشایش و اجازه ی شفاعت، از آنجا شروع می شود. روایتی هم داریم که پیراهن حضرت امام حسین، خدمت حضرت امام زمان (علیه السلام) است.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کلیپ♨️
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸در یک ثواب بزرگ، شریک شوید!🔸
🎥 کسانی که در انتخابات شرکت کردند و با تحقیق رأی دادند، در ثواب تمام خدماتی که منتخب آنها انجام میدهد، شریک هستند، اما در گناه کارهای بد او شریک نیستند.
@haerishirazi
🟢 #نشر_حداکثری
بزرگواران حاضر در کانال، لطف بفرمایید در راستای افزایش مشارکت همگانی در رویداد بسیار مهمِ #انتخابات، مطالب انتخاباتیای که تاکنون ارسال شده یا در روزهای آینده ارسال خواهد شد را بصورت #حداکثری در کانالها و گروههای #دوستانه و #خانوادگی خودتان بازنشر بدهید.
اگر احیاناً در واتساپ یا اینستاگرام نیز فعال هستید، میتوانید از #فایلهای_وضعیت که در ذیل هر پست قرار داده میشود برای گذاشتنِ استوری و استاتوس استفاده بفرمایید.
اجرتان با صاحب الزمان (ع)
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸تواضع، کفش جفت کردن نیست!🔸
تواضع، کفش جفت کردن نیست. این کارها تکلّف در تواضع است! این کارها، تواضعنمایی است.
تواضع حقیقی، «قانع به حق بودن» است. مثلاً من اگر حرفی زدم و بعد فهمیدم باطل است، راحت بتوانم بگویم «من اشتباه کردم». این تواضع است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸رأی دادن در زمان سختی، اجر بیشتری دارد🔸
شرکت در انتخابات در وقتی که #مشکلاتی در جامعه هست، ارزشش بیشتر است. هر چه مشکل بیشتر باشد، بیعت کردن با نظام و حضور در صحنه، اجر بیشتری دارد. خداوند در قرآن می فرماید آن هایی که با تو «فی ساعه العسره» (در زمان #عسرت و سختی) همراهی کردند اجرشان بیشتر است.
من عرض می کنم: این رأی دادن های شما، اصولاً جزء رأی دادن در «ساعت عسرت» است. بیعت در «ساعت عسرت» است. اثر این رأی دادن، برای همیشه در زندگی شما باقی می ماند و [اگر انجام نشود]، #محرومیت آن برای همیشه #وجدانتان را آزرده می کند. کسانی بودند که در صحنه های پیش از انقلاب شرکت نکردند؛ بعد از اینکه انقلاب پیروز شد آن ها همیشه خودشان را ملامت می کردند و یک آتشی همیشه دل آن ها را می سوزاند: «نارُ اللهِ الْمُوقَدَةُ * الَّتي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ»: آتش سوزان الهی که بر دل ها می تابد.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸رأی دادن کافی نیست؛ همدیگر را به رأی دادن تواصی کنید🔸
بعضی فکر می کنند همین که در #انتخابات شرکت کردند، رسالتشان انجام شده است. قرآن خلاف این را می گوید. چرا؟ چون قرآن می گوید: «ان الانسان لفی خسر، الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر». می گوید ایمان و عمل صالح، انسان را از خسران نجات می دهد اما نه به تنهایی!
رأی دادن، مثل ایمان و عمل صالح است. اما «تواصوا بالحق» هم لازم است. رأی دادن لازم است، اما کافی نیست.
اگر کسی خانوادۀ خودش را توصیه به شرکت در انتخابات نکند، همسایه های خودش را توصیه نکند، دوستان خودش را توصیه نکند و برای این کار، تبلیغ نکند، طبق آیه قرآن از جملۀ #زیانکاران است.
هم آن کسی که شرکت نکند و هم آن کسی که شرکت بکند و تبلیغ نکند، زیانکار هستند.
#انتخابات
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸معجزۀ بادبان | در میان اینهمه عوامل جبری، انسان چگونه مختار شده است؟ (بخش اول)🔸
موجوداتی که اختیاری از خودشان ندارند، مثل تختۀ روی دریا هستند. تخته، تابع موج است و همراه آن میرود. اما انسانی که در #کشتی_بادی نشسته، مثل یک #تختهچوب روی دریا نیست.
هم تخته و هم کشتی بادی، هر دو به کمک باد حرکت میکنند، اما بین آنها فرق است. تخته، تابع و در اختیارِ باد است. بادی که از غرب به شرق می وزد، تخته را هم از غرب به شرق می برد. اما کشتی بادی که به کمک باد حرکت میکند، تابع ارادۀ ناخدای کشتی است.
ناخدا اگر مقصدش رفتن به شرق باشد، وقتی دید که باد، موافق مسیرش است، #بادبان کشتی را باز میکند. باد میافتد در این پرده و کشتی بادی را از غرب به شرق میبرد. اگر جهت باد عوض شد، پردهای که تا الان باز بود را جمع میکند به نحوی که اصلاً باد به آن نمیخورد یا از حاشیهاش رد میشود. باد میآید و میرود و یک کمی هم به کشتی حرکت میدهد. مثلاً اگر سه ساعت باد مخالف آمد، مجموعاً پانصد متر این کشتی به عقب بر میگردد. دوباره که باد از غرب به شرق آمد، پرده را باز میکند و کشتی در طی سه ساعت، پنجاه کیلومتر راه میرود!
از این جهت میبینیم در یک روز و یک ساعت، یک کشتی بادی با مجموعۀ همین بادهایی که دارد میوزد، از شرق به غرب میرود و یک کشتی دیگر، در همین شرایط از غرب به شرق حرکت میکند! هر دو کشتی میآیند و از کنار هم رد میشوند! بعد از چند روز، بوسیلۀ همین باد، این کشتی به غرب رسیده و آن کشتی به شرق! این #معجزۀ_بادبان کشتی است.
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸حق نعمتی که به شما دادیم را به جا آورید🔸
خداوند می فرماید: «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»؛ یعنی چیزی را که به شما داده ایم، محکم بگیریدش!
این جمهوری اسلامی را خدا به ما داده؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»!
حق رأی را به ما داده اند و میتوانیم در یک انتخابات سالم شرکت کنیم؛ پس «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»!
اولاً بیا در رأی گیری شرکت کن، ثانیاً: از این فکرت برای انتخاب اصلح استفاده کن؛ نه اینکه با دو نفر مشورت بکنی، آنها بگویند فلانی خوب است، تو هم بگویی: به همین رأی می دهم!
یک ماه تحقیق کن.
استاد درس میدهد، این درسش «ما آتیناکم» است، خوب گوش کردن و خوب فهمیدنش، به قوت گرفتن است: «خُذُوا مَا آتَینَاکمْ بِقُوَّةٍ»!
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 حدّشناسی و تواضع🔸
یکی از اساتید اخلاق، شب خواب دید که یک عده الاغ بیپالان آمدهاند در حرم امیرالمؤمنین (ع) و وقتی برمیگشتند پالانی گیرشان آمده بود.
فردا یک گروهی را دید که بدون زیارت ریختند داخل حرم. او هم خودش را قاطی اینها کرد!
به او گفتند: «تو که آن خواب را به آن صورت دیدی، چرا قاطی اینها شدی»؟ گفت: «اینکه پالان گیرشان آمد، مهم است؛ به ما هم یک چیزی میرسد».
#تواضع یعنی این! این آدم، آدمِ متواضعی هست. آدم متکبرِ باغرور، با خودش میگوید: «یک مشت الاغ آمدند». اما آدمِ اخلاقی میگوید: «اینها #نسبت_به_امیرالمؤمنین (ع) اینطورند. نسبت به من که اینطور نیستند!». این خیلی #هنر است که انسان خودش را قاطی اینها کند.
@haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸معجزۀ بادبان | در میان این همه عوامل جبری، انسان چگونه مختار شده است؟ (بخش دوم)🔸
انسان مثل کشتی بادی است. حرکت باد برای کشتی، جبری است اما حرکت خود کشتی، اختیاری است. در عین حالی که نیروی محرکهاش (یعنی باد) جبری است، اما حرکت کشتی، اختیاری است. جبر به آن میخورد، اما اختیار پس میدهد! وارداتش جبر است و صادراتش اختیار!
باد به هیچ وجه به حرف ناخدا گوش نمیدهد. ناخدا نمیتواند به باد بگوید تو از این طرف نیا و از آن طرف بیا. باد، در #امر ناخدا نیست. اما در #استخدام ناخدا است. در امر بودن یک چیز است؛ در استخدام بودن یک چیز است.
انسان هم سلسلۀ علت و معلولها در اختیارش نیست. جبریاند. اینها به انسان وارد میشوند و برخوردشان هم جبری است. اما بازتابشان اختیاری است. چرا؟ چون در ما دستگاهی مثل کشتی بادی وجود دارد. همانطوری که ناخدا با #قطبنما و #بادبان و #نقشه، این باد را به خدمت میگیرد، انسان هم میتواند شرائط را به نفع خودش به خدمت بگیرد. ما نمیتوانیم به شرائط بگوییم بیا یا برو. اما می توانیم شرائط را استخدام کنیم. انسان، حاکم بر شرائط است. خودش انتخاب می کند.
زن فرعون، دستگاه حکومتی فرعون را #در_خدمت_خودش قرار داد. او میخواست رو به خدا برود و این دستگاه میخواست او را باز دارد؛ ولی زورش نرسید. در عوض، تمام دستگاه فرعونی، زمینۀ رشد سریع و صعود سریع آسیه شد!! نمیخواستند آسیه ایمانش بالا برود، نمیخواستند آسیه از اولیاءالله بشود؛ اما نتوانستند. برعکس، آسیه #استخدامشان_کرد و بوسیلۀ همین دستگاه فرعونی، به مقامات عالیه رسید. چه شد که یک مملکت، حریف یک آدم نشدند؟ #اختیار یعنی این. انسان، این است! انسان مافوق شرائط است. انسان تابع شرایط نیست.
@haerishirazi