eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
73.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
326 ویدیو
629 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید] نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi شماره تماس: 09195194676 کانال صوتی: @haerishirazi_mp3
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 شیوه برخورد با رفتارهای ناپسند کودک🔸 فرض کنید شما ظرفی پر از شیر، از مغازه ای گرفته و می خواهید به منزل ببرید. چون این ظرف پر می باشد، بسیار آهسته و با احتیاط کامل حرکت می کنید، تا چیزی از شیر بر زمین نریزد. اما اگر در این حال کسی آمد و به شما تنه زد، و نصف ظرف شیر بر زمین ریخت، در این هنگام، دیگر شما در حرکت، احتیاط نمی کنید و آهسته نمی روید؛ بلکه بدون هیچ هراسی، می توانید به سرعت حرکت کنید؛ چون دیگر خوف ریختن شیر وجود ندارد. دربارۀ کودکانِ خود نیز سعی کنید کودک شما خیال کند که ظرف حیثیت و حرمت او پر می باشد و باید با احتیاط کامل رفتار کند، و تلاش کند کسی به او تنه نزند؛ امّا اگر شما آمدید و به او تنه زدید، دیگر ظرف حرمت و شخصیت او تقلیل خواهد یافت، و طبعاً دیگر نباید توقع داشته باشید که این کودک رفتارش با شما مثل سابق باشد. پس، این نکتۀ مهم را فراموش نکنید که گاهی «تغافل» لازم است، به این معنا که شما از عیوب فرزندانتان آگاه باشید، اما کودک شما اطلاع نداشته باشد که شما از عیوب او آگاه هستید. آگاه بودن شما از عیوب فرزندانتان خوب است، اما آگاه بودن ایشان از این که شما عیوب وی را می دانید، خوب و به صلاح نیست. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸هرجا کم آوردی با من!🔸 شما در جریان دیدید که چون ماجرا از استطاعت ما خارج بود، خود خدا وارد عمل شد و آمد. در جبهه‌ها نیز هرگاه توانایی ما بیشتر می‌شد، خدای تعالی عقب می‌کشید [و اِمداد غیبی نمی‌کرد]. می‌گفت: انجامش بده! اما من به تو قول می‌دهم که اگر آنچه در توانت هست را انجام بدهی، هرجا کم آوردی با من! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸کم خوردن و خوب جویدن، جذب غذا را بهتر می‌کند🔸 مرحوم آقای علّامه کرباسچیان برای من نقل می‌کرد که یک حمالی در تهران بود که خوراکش یک تکّه نان بود! منتها این تکّه نان را خیلی می‌جوید. خیلی با این تکّه نان مشغول بود و با همان، حمّالی و باربری می‌کرد. یک‌بار آقای دکتر ملک‌زاده که مدّتی وزیر بهداری بود به من گفت: «یک تکّه نان اگر جذب بدن شود، همه چیز در آن هست، بسیار غنی است». عمده اینست که ما چند درصد از این غذاها را جذب می‌کنیم. هرچه حجم غذا بیشتر شود، درصد جذب ما کمتر می‌شود. از این جهت در روایات به ما گفته‌اند خوردن غذا را طول بدهید و گفته‌اند زمان خوردن غذا، جزو عمر انسان حساب نمی‌شود. با کم خوردن، جذب غذا بیشتر می‌شود. مثل درخت دیم است که نه کودش می‌دهند و نه آبش؛ امّا به دلیل این کمی آب و غذا، تمام احتیاجات خودش را از همان خاک تأمین می‌کند. با همان آبِ باران، تا سال آینده میوه می‌دهد! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸پیش‌روی فرهنگیِ بی‌سرو صدا🔸 اصلاً شما از ترجمۀ کتاب‌هایی که در ایران می‌نویسند، خبر دارید؟ در اندونزی 97 کتاب و مقاله‌ از آقای طباطبایی و آقای مطهّری به منتشر شده! آیا شما می‌توانید 97 اثر از آثار آقای طباطبایی و آقای مطهّری را حتّی نام ببرید؟! بروید در کتابخانه، اگر 97 تا پیدا کردید؟! عالَم این‌طور است، این مسائل دارد بی‌سروصدا پیش می‌رود و موجب بیداری اسلامی می‌شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قدرت معلم🔸 بعد از شهادت امام حسین (ع) ظاهراً به معاویةبن یزید پیشنهاد خلافت کردند و قبول نکرد. گفت: «تا علی بن‌الحسین هست، من سزاوار این کار نیستم؛ حق با آنها است». ناراحت شدند و تحقیق کردند که چرا اینطور گفت و آبروی ما را برد؟ چرا این فردی که ما گذاشتیم سخنرانی کند چنین گفت؟ به اینجا رسیدند که معلم مکتب‌دار او، عمر القصوص، یک شیعه بوده و او از همان طفولیت برای معاویه‌بن یزید همه‌چیز را گفته و جریانات را به اطلاعش رسانده است. عمر القصوص را گرفتند. گودالی کندند و زنده زنده او را خاک کردند، که چرا فرزند یزید را اینطوری تغییر داده‌ای. زنده به‌گور کردن او چه نتیجه‌ای داد؟ قبل از آن‌که عمر القصوص را زنده به‌گور کنند او بنی‌امیه را زنده به گور کرده بود. قدرت معلم این است که برخلاف جریان محیط می‌تواند شنا کند و حتی فرزند را برخلاف خواست پدر و مادر می‌تواند جهت دهد. من به آن معلمی که شاگردان او فرزندان خانواده‌هایی هستند که اهل انقلاب نیستند می‌گویم که: شما که از این فرزندان، جوانانی انقلابی و قاطع بسازید. مثل عمر القصوص تعلیم بدهید و شاگردانتان را متعهد و انقلابی بار بیاورید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت حقوق اعضای دربار شاه و کارگران معمولی🔸 من در مجلس رییس کمیسیون اصل نود بودم. در دبیرخانه‌ی اصل نود، تمام اسناد دست من می‌آمد. دفتر این شاه‌ها و شاه‌زاده‌ها و والاگهرها و والاحضرت‌ها و اسنادش، آمد زیر دست ما. آنجا فهمیدم هر فردی از این بچه‌ها که به دنیا می‌آمد، دفتری برایش تأسیس می‌شد و به‌دنبالش افرادی اعضای آن دفتر می‌شدند. در آن موقع که حقوق عمله، پنج تومان بود، بعضی از اینها حقوق ده هزار تومانی و بیست هزار تومانی می‌گرفتند! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اگر فرزندت می‌خواهد طلبه شود، کن🔸 به بچه‌هایتان سفارش کنید که طلبه بشوند؛ این عزت شماست. طلبه شدن، است. خود من تا وقتی که دیپلم گرفتم، بنای آخوند شدن نداشتم. وقتی که کنکور دانشکده فنی دادم، به دلایل سیاسی من را محروم کردند. به ذهنم آمد که جایی بروم که دولت نتواند جلوی من را بگیرد و دیدم هیچ جا جز آخوندی نیست. من فقط برای این آخوند شدم و حالا می‌گویم: اگر اینجا نبودم، کجا بودم؟ فرض کنید من در دانشگاه بودم؛ همکلاسی‌های ما حالا چه کار می‌کنند؟ چه نقشی در جامعه دارند که ما نداریم؟ چه خدمتی می‌توانند بکنند که ما نمی‌توانیم بکنیم؟ طلبه، بهترین خدمت‌ها را می‌تواند بکند. اگر بچه‌تان طلبه شده، به او روحیه بدهید و اگر به این کار علاقه دارد، او را تشوق و ترغیب کنید. اگر فرزندت دلش می‌خواهد طلبه شود، کن؛ او می‌خواهد شود. ——————— ♨️ آغاز شده و رو به است. لینک جهت اطلاعات بیشتر دربارۀ روند ثبت نام 👈 https://hawzahnews.com/xcPz9 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸کارکرد اسرائیل در قبل از ظهور چیست؟🔸 آنچه زمینه‌ی ظهور را فراهم می‌کند همین اسراییل است. می‌دانید چرا؟ اسراییل محک است. طلا را ندیده‌ای وقتی به می‌زنند، هرکدامش یک رنگی می‌شود؟ هرکدامش را که پررنگ‌تر باشد، می‌گویند طلای نوزده است، طلای بیست است، طلای بیست و یک است. یا این است. جمهوری اسلامی می‌خورد به این محک و آثارش را می‌بیند. دیگران هم می‌خورند به این محک و آثارش را می‌بینند. آن‌ها که رنگ می‌بازند، پیداست که عیارشان خیلی ضعیف است. این‌ها که می‌ایستند، عیارشان قوی است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸امامان یکی هستند، اما مردمشان متفاوتند🔸 امامان همه به خداوند بی‌نهایت متّصل هستند و از این رو، علمشان بی‌نهایت است و همه یک محتوا دارند، امّا مردم‌شان متفاوت هستند. متفاوت بودن مردم یعنی چه؟ علم امام، همچون اقیانوس بی‌نهایتی‌ست که از طریق شلنگی، به ظرف مردم می‌ریزد. در دورۀ امام صادق (ع)، ورودی این ظرف وسیع بود و علم امام به‌راحتی در آن می‌ریخت. امّا در دورۀ ائمۀ دیگر، ورودی ظرف مردم وسیع نبود و طبیعتاً علم امام به شکل محدودتری جریان می‌یافت. شما در مواجهه با کسی‌که خوب می‌فهمد، راحت حرفتان را می‌زنید. اما در مواجهه با کسی‌که فهم کم‌تری دارد، باید حرفتان را باریک و نازک کنید تا به اندازۀ ظرفیت او باشد. تفاوت امامان ما، در تفاوت مردم‌شان است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸توکل و ظرفیتِ توکل🔸 حضرت علی (ع) دربارۀ نبی مکرّم ما (ص) نقل می‌کنند که ایشان در جنگ‌ها از همۀ ما به دشمن نزدیک‌تر بود. در جنگ احد، دشمن در چندقدمی ایشان بود، اما از جایشان تکان نخوردند. همه جز عدۀ کمی فرار کردند ولی ایشان جا خالی نکرد؛ زیرا به وعدۀ الهی مطمئن بود. این یک صحنه است. اما همین ایشان که همه چیز را به اذن خداوند می‌داند و در میان دشمن از جایش تکان نمی‌خورد، وقتی می‌خواهد به جنگ بیاید، دو تا زره روی هم می‌پوشد! مگر این نیست که تا تقدیر خدا نباشد هیچ تیری نمی‌آید؟ مگر ایشان معتقد نیست که تا مقدّر نباشد، چیزی به من کارگر نمی‌شود؟ پس چرا زره را جفت جفت می‌پوشد؟ این، نشانۀ «وسعت» ایشان است. این، «سعه» است. حضرت وقتی در عالم اسباب می‌آید، چنان معتقد به اسباب است که مادی‌ها از او عقب می‌مانند در ملاحظۀ اسباب و تهیۀ وسائل. وقتی هم که در مقام توکل است، حتی با وجود اینکه همۀ اسباب از کف رفته و همۀ رشته‌ها بریده شده، چنان خداوند را حاکم بر اسباب می‌بیند که می‌گوید: او همه چیز را می‌تواند فراهم کند. این شرح صدر می‌خواهد. انسان وقتی ظرفیت ندارد، با یک کشمش گرمی‌اش می‌شود و با یک غوره، سردی‌اش می‌شود. ظرفیتش، کم است. زمانی که معتقد به اسباب می‌شود، منکر مسبّب الأسباب است؛ و زمانی که معتقد به مسبّب الأسباب است، بی‌اهمیت نسبت به اسباب می‌شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸راهش را نزنید!🔸 من به عزیزان عرض می‌کنم بچه‌تان وقتی می‌خواهد طلبه شود . به مادرها توصیه می‌کنم این راه را حفظ کنید. ——————— ♨️ آغاز شده و رو به است. لینک ثبت نام جهت پذیرش حوزه‌های علمیه 👈 https://hawzahnews.com/xcPz9 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸یاد خدا، از سنخ توجه قلبی است نه توجه ذهنی🔸 لازم نیست انسان یاد خدا را به ذهن و خیالش منتقل کند. یاد خدا، یاد ذهنی نیست. یاد خیالی نیست. یاد خدا، نوعی «توجه» است؛ آن هم «توجه قلبی». مثلاً مردی عاشق زنی می‌شود؛ گاهی دیده‌اید که این مرد، حالت بی‌تابی و بی‌قراری دارد. این‌طور نیست که مدام اسم او را ببرد و دربارۀ او فکر کند، اما قلبش متوجه به او است. غذا می‌خورد، لباس می‌پوشد، راه می‌رود، اما دلش متوجه به اوست. این «یاد» است و لازمه‌اش خیال نیست. بسیاری افراد، یاد قلبی را، با یاد ذهنی و خیالی اشتباه می‌کنند. مرتباً می‌خواهد خدا را به خاطر بیاورد. این ذکر نیست. ذکر، «انس» است. ذکر، دوست داشتن خداست. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حلّ بسیاری از اختلاف‌نظرهای تئوری، در میدان عمل🔸 ما اگر هزار سال دیگر هم صبر می‌کردیم تا تحقیقات فقها به نتیجۀ بدون اختلافی از شکل حکومتیِ اسلام برسد و پس از آن آغاز به کار می‌کردیم، وقتی به اشتباه خود پی می‌بردیم که می‌دیدیم تازه در همان منزل اولیم. امّا اگر هزار سال قبل موفّق به تشکیل حکومت شده بودیم، اکنون این‌همه اختلاف‌ها را هم نداشتیم! @haerishirazi