eitaa logo
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
72.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
331 ویدیو
664 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله حائری‌شیرازی (ره) نظرات، پیشنهادات و انتقادات: @haeri1395 ادمین فروش کتاب: @Ketab_haershirazi کانال صوتی: @haerishirazi_mp3 شماره تماس: 09195194676 [لطفا تقاضای ارسال فایل نفرمایید]
مشاهده در ایتا
دانلود
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چطور اهل کار شویم؟🔸 باید بچه را از اول به گونه‌ای تربیت کرد که بر مشکلات خودش حاکم شود و بعد بتواند مشکلات دیگران را هم حل کند. پس باید آنقدر کار کند که کار برایش عادت شود و به گونه‌ای شود که از یک لحظه بیکاری رنج ببرد. خودِ ، این اثر را می‌گذارد که انسان بر کار تسلط پیدا می‌کند. وقتی انسان کم کار کرد، کار بر او سوار می‌شود، بار می‌شود و کار را با اخم و تَخم و رنج انجام می‌دهد. کار یک نعمت است؛ وقتی پیش پای انسان می‌آید، انسان نباید از آن فرار کند؛ انسان است. بعضی‌ها وقتی جایی مهمان می‌شوند، هیچ کاری نمی‌کنند و بعضی‌ها عادتشان است که آستینشان را بالا می‌زنند و هر گونه کمکی که بتوانند، می‌کنند و کار را راه می‌اندازند. اینها هم جسمشان سالم‌تر می‌ماند و هم روحشان بانشاط ‌تر است. بعضی‌ها در خانۀ خودشان می‌گردند که برای خودشان کار پیدا کنند. شیشه را تمیز کردن، فرش را مرتب کردن، جا‌به‌جا کردن وسایل و ... موجب می‌شود که انسان خودش عوض شود. کار چیزی نیست که آثارش در وجود انسان هدر برود. کار، مشغولیت روح است، سرگرمی روح است. هرچه که روح، سرگرمی منظم داشته باشد، شکوفاتر می‌شود. خب! حالا وقتی انسان بر کار و برنامه و فعالیت‌های خودش مسلط شد، پنجه‌اش می‌شود؛ یعنی روزیِ دیگران در دستش گذاشته می‌شود که برای دیگران، رفع مشکل کند. در این حال بر اندوه خودش مسلط شده و می‌آید که اندوه دیگران را رفع کند. چنین انسانی همیشه ملجأ انسان‌های دیگر است، محرم انسان‌های دیگر است، امید انسان‌های دیگر است. ما در روایات داریم که این نعمت بزرگی برای انسان است که کسانی به برکت او و در زندگی او زندگی کنند و به کمک او مشکلاتشان رفع شود: «أنعم الناس عيشاً من عاش في عيشه غيره.» کسی که چنین موقعیتی برایش ایجاد شده که مشکلات دیگران رفع کند، باید قدر آن را بداند؛ این نعمت است. ممکن است خسته بشود؛ اما خستگی لذت‌بخشی است. که انسان از بیکاری پیدا می‌کند، بیماری و مرض است. خستگی‌ای که انسان از کار پیدا می‌کند، است. خستگی‌ای که انسان از بیکاری پیدا می‌کند، است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸«اِبراز قانع نشدن»، غیر از «قانع نشدن» است! | خطر خدشه به حجیّت و نافذالحکم بودن رهبری🔸 ⛔️ اجانب دوست دارند این اتحادی که مردم با رهبر دارند شکسته شود. یکی بگوید رهبر این را گفت و من .* وقتی این کلیت شکسته شود، اجانب پیروز میدان خواهند شد. [در جنگ تحمیلی]، مردم صدها هزار شهید دادند. با شعار جنگ جنگ تا پیروزی [سال‌ها جنگیدند]. بلافاصله یک روز امام گفت صلح می‌کنم و این صلح من تاکتیکی نیست. مردم تردید نکردند و به نفع امام در غدیر راهپیمایی کردند. مردم ما تربیت شدۀ هزار سال انتظارند. ⛔️ مردم عاشق چشم و ابروی بزرگان دینی نیستند. مردم امام غائبشان را در عالِم وارسته خود می‌بینند و برای حفظ ارتباط خود [با او]، سر و جان می‌دهند. ⛔️ درست است علماء معصوم نیستند اما حجت هستند. امام هم معصوم نبود، اما حجت بود. فرق است بین و . وقتی گفته می‌شود «من قانع نشدم»، نفی عصمت نیست [که بدون اشکال باشد، بلکه] نفی حجیت است. ⛔️ امام فرمود وقتی مردم به خبرگان رأی دهند و خبرگان مجتهد عادلی را انتخاب کنند او ولیّ منتخب مردم است و حکمش نافذ است. «من قانع نشدم»، نفی نافذ الحکم بودن است نه نفی عصمت. نافذ الحکم بودن پرچم ماست، سرود ملی ماست. هرکس پرچم نافذ الحکم بودن را سست کند، پرچم جایگزین بدون هیچ تردید پرچم استکبار است. ⛔️ اشعث ابن قیس برای رسیدن خدمت حضرت علی (علیه السلام) از قنبر اجازه گرفت. قنبر به دستور حضرت آن زمان راهش نداد. اشعث مشت به بینی قنبر کوبید و خون جاری شد. قنبر خدمت حضرت علی (علیه السلام) با صورت خون آلود رسید. حضرت چه کند با رئیس بزرگترین قبیله؟! تنها این جمله را به اشعث گفت: «ما لی و لک یا أشعث أما و اللّه لو لعبد ثقیف تمرست لا قشعرت شعیراتک»، اگر آن بردۀ ثقفی را ببینی موهای اندامت به لزره در می‌آید. آن‌ها که برای امیر المؤمنین می‌کردند، در مقابل حجاج ابن یوسف بودند. ⛔️ ، غیر از است. قانع نشدن اختیاری نیست، اما ابراز آن، انتخابِ حجیت خود بر حجیت نظام و نافذ الحکم بودن خود بر نافذ الحکم بودنِ نظام است. ما هزار سال صبر کرده‌ایم تا «اسلام امامت» را در جهان جا بیاندازیم. این حجیتِ زمامدار، جانشین امامت است. این حجیت، شیشۀ عمر مردم ماست. مردم تحمل نمی‌کنند کسی به شیشۀ عمرشان سنگ بزند. وقتی امام گفت «جنگ»، مردم تردید نکردند و وقتی امام گفت صلح، مردم تردید نکردند؛ چون می‌خواستند در آخرِ شبِ غیبت، را ببینند. —————————— *اشاره به صحبت‌های یکی از نمایندگان سابق مجلس، در مورد گفتگویش با رهبر معظم انقلاب. ایشان اظهار کرده بود که از صحبت رهبری در مورد حصر سران فتنه، «قانع نشدم»! @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸کارتان حقّ است؛ به متلک‌ها اعتنا نکنید!🔸 وقتی آدم کارش حق است، نباید به حرفهای نامربوط مردم اعتناء بکند. ممکن است بعضی به لباس شما متلک بگویند. این است؛ . گاهی حرف‌های نامربوط می‌زنند؛ اصلاً نباید به اینها توجه کرد. عمامه‌مان را برداریم که متلک نگویند؟!! البته بعضی‌ها احترام هم می‌کنند. این به آن در!! شما که در خیابان می‌روید یکی به شما می‌گوید، خب، یک آقایی هم می‌آید دست شما را . این را بزنید به آن. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸نصیحتی به عمامه‌پران‌ها ... !🔸 حالا یک توصیه هم در آخر صحبتم بگویم ... بعضی بودند که مثلاً در کِنِفت شدن یک روحانی شریک شدند. در خوار شدن او و خفیف شدن او سهیم شدند. این اثر سوء می گذارد روی انسان. به ایمانتان لطمه وارد می شود. اینهایی که سوء شد، از اول اینجور نبودند. افتادند در مقابله با روحانیت و اینطور شدند. گروهک‌ها ابتدا اینجور نبودند. با آخوندها در افتادند. تقابل کردند. هی عقب رفتند. هی عقب رفتند. هی وضعشان خراب‌تر شد. روز اول، دعوا سر یک نکتۀ [کوچک] بود. بعد اینها سر از چه جاهایی که در آوردند! این شیطان است که به آدم می گوید: این کار را که می کنی، ثواب دارد. آن هایی که نسبت به روحانیت بودند و آنها را بر می‌داشتند، بعدها عاقبت مطلوبی پیدا نکردند. بعضی‌ها را می شناسیم. شما شنیده اید بودند که وقتی در قافله ای روحانی بوده، احتراماً یا از مال آن قافله چشم می‌پوشیدند یا از آن فرد و مال او صرفنظر می‌کردند یا اگر در قافله‌ای سیدی بوده، به خاطر آن ، آن قافله را عفو می کردند یا مال آن یکی را بر نمی‌داشتند. همین موجب می شد که پایه‌های ایمانشان بماند و خیلی‌شان در آخر عمر می شدند. روحانی نه به خاطر خودش، بلکه به خاطر (ص) و به خاطر آن موقعیتی که دارد، حرمت دارد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا فوتبال زیباست؟! (قسمت 1️⃣)🔸 ⚽️ چرا فوتبال زیباست؟ چرا اهل عالَم اینقدر نگاهش می‌کنند؟ چرا اینقدر هوادارِ این تیم می‌شوند و هوادار آن تیم می‌شوند؟ طرف زار زار گریه می‌کند؛ چون تیم موردعلاقه اش باخته!! این [زیبایی دوستی]، در انسان است. اینطور نیست که بگویی مثلاً این آدمِ بچه ای است یا این آدمِ کم‌ظرفیتی است؛ نخیر؛ است و تحت تأثیر زیباییِ این [ورزش] قرار گرفته! به قول سعدی: همه کس عیب کنندم که چرا دل به تو دادم؟ باید اول به تو گفتن که چنین خوب چرایی؟ ببینید؛ فوتبال زیباست. اینهایی عاشقش می‌شوند قابل ملامت نیستند: گرش ببینی و دست از ترنج بشناسی روا بود که ملامت کنی زلیخا را ⚽️ مردم که بی‌خودی نیست که از یک چیزی لذت می‌برند. دنبال یک چیزی هستند؛ وقتی فوتبال را می‌بینند داغشان تازه می‌شود. ممکن است نتواند بگوید من از چه چیزِ فوتبال خوشم می‌آید؛ اما این را یک می‌تواند بفهمد. انسان «عدالت» می‌خواهد؛ انسان «اعتدال» می‌خواهد؛ انسان «تکامل» می‌خواهد؛ انسان «اصطکاک مساعد بین انسان ها» می‌خواهد؛ انسان «کرامت انسانی» می‌خواهد. آزادی و عدالت، گمشده های بشر است. در فوتبال، ، وجود دارد. در فوتبال، آزادی هست. عدالت هست. توسعه هست. نظارت هست. رقابت هست. همه هم در سطح بالا! انسان ها گمشده‌شان را در این بازی می‌بینند! مردم در تماشای فوتبال، دنبال هستند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا فوتبال زیباست؟! (قسمت 2️⃣)🔸 ⚽️ خوب حالا در فوتبال چه خبر است؟ در فوتبال « صد در صد» هست. این بازیکن با دوتا انگشتش، گوشه لباس رقیبش را گرفته. دوربین می‌اندازد روی این؛ این یعنی نظارت صد در صد هست! از همه طرف دوربین می‌بارد رویش. همه چیز تحت کنترل است. ⚽️ صد در صد هم وجود دارد. می‌بینید که رقابت واقعاً آزاد است. صد در صد با هم رقابت دارند، کینه ندارند، دشمنی ندارند، بلکه رقابت دارند. ⚽️ سوم، « صد در صد» است. اگر داور به اندازۀ یک مو تفاوت قائل بشود، این صحنۀ قشنگ، می‌شود زشتِ زشت. حکومتی خوب است که در آن، اینچنین عدالتی وجود داشته باشد. ⚽️ « صد در صد» هم دارد. با بودن داور، بازیکن از ظلم و تعدی رقیبش در امان است. رقیبش حق ندارد یک ذره کاری بکند که او را آزرده کند. بی‌ادب‌ترین انسان‌ها وقتی می‌آید در حالت بازی، از مؤدب‌ترین‌ها می‌شود؛ خودش را کنترل می‌کند. جامعه نمونه این است که بی‌ادب را ادب کند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا فوتبال زیباست؟! (قسمت 3️⃣)🔸 ⚽️ این بازی فوتبال دارد با شما حرف می‌زند. می گوید: نظارت صددرصد، عدالت صددرصد، آزادی صددرصد، نتیجه اش امنیت صددرصد است. اگر بخواهید در جامعه امنیت باشد، باید کارت زرد و سرخ باشد. البته کارت زرد و سرخِ جامعه، به تناسب خودش است. اگر زندان باشد، اعدام است. اگر این نباشد، جامعه اداره نمی‌شود. اگر نباشد، امنیت برقرار نمی‌شود. دارد به شما می‌گوید اینجوری امنیت برقرار کنید. در فوتبال آنقدر امنیت هست که طرف می‌داند کسی حق ندارد گوشۀ لباس او را بگیرد یا یک ذره به او اشاره کند. کارت زرد می‌گیرد. وقتی تکرار شد، کارت سرخ می‌گیرد و او را بیرون می‌کنند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا فوتبال زیباست؟! (قسمت 4️⃣)🔸 ⚽️ آنچه را که ما در اسلام در باب عدالت و اجرای حدود می‌گوییم، الآن داریم در فوتبال اجرا می‌کنیم. اصلاً ما در نظام حکومتیمان، جزء اصول لاینفکمان است. نظام بدون اجراء حدود اصلاً معنا ندارد. شما ملاحظه کنید چقدر داریم اجرا می‌کنیم؟ اجرا نمی‌کنیم بعد هم امنیت می‌خواهیم! این دو با هم ناسازگار است. ⚽️ شما ببینید در فوتبال می‌کاریم، برداشت می‌کنیم. اجرای حدود بکار، امنیت درو کن. الآن ببینید چه امنیتی در فوتبال دارند؟ این آدمِ 40 کیلویی می‌رود توی سینۀ آدم 120 کیلویی ای که اصلاً اگر این را یک هل بدهد، نمی‌تواند خودش را نگه دارد، اما می‌رود توی سینه‌اش و توپ را از دست او در می‌آورد! اصلاً هم نگران نیست که مثلاً کتک بخورد، سیلی بخورد، لگد بخورد. ببینید چه امنیتی است! همه‌اش به خاطر اجرای حدود است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸از امام رضا خجالت بکش!🔸 مادرم نقل می‌کرد موقع کشف حجاب، پاسبانی در مشهد می‌خواست روسری از سر زنی بردارد. اتفاقاً جلوی حرم امام رضا (ع) بود! پاسبان، اطلاعات ضعیفی داشت، به زن گفته بودند که این حجاب باعث عقب ماندگی کشور می‌شود، این باعث بدبختی‌ها و این‌ها است. وقتی می‌خواست روسری را از سر زن بردارد، به او گفته بود: لااقل از امام رضا خجالت بکش!! این چیست که سر کردی؟! از سرش برداشت. شما به ذهنت می‌آید که این جوک است! نه، وقتی کار کردند روی انسان‌ها، بی اطلاعشان گذاشتند و مسائل لازم را به آنها منتقل نکردند، این فرد بی‌اطلاع، مثل یک زمین دست نخورده است، هرچه داخلش بکاری سبز می‌شود. حالا چه درخت مضر، چه درخت مفید. وقتی کسی تربیت نشده، ساخته نشده، آگاه نشده، همه اتفاقی می‌افتد. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا فوتبال زیباست؟! (قسمت 5️⃣)🔸 ⚽️ فوتبال برای ما یک آیه است، یک شاهد است، یک بیّنه است. می‌دانی به ما چه چیزی تعلیم می‌دهد؟ می‌گوید اگر یک خطایی را داور نگرفت، این خطا در جامعه. داور با گرفتن یک به همه بازیکن‌های دو طرف تذکر می‌دهد. «فَجَعَلْنَاهَا نَكَالًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ» حکومت الهی وقتی می‌گوید است یعنی این. می‌بینی چه جوری سریع الحساب است این داور؟ برای هر چیزی یک جزایی گذاشته؛ برای هر تخلّفی یک مجازاتی گذاشته. حتی این که این توپ را بزنند از بازی برود بیرون تا به گل نرود، به عنوان یک کُرنر می‌گیرد و به او می‌گوید بزن و دوباره بیاورش در بازی. ⚽️ این فوتبال در طی دهها سال بررسی شده و حاصلش به دست آمده. این دارد با ما به عنوان یک آیه حرف می‌زند. می‌گوید شما خیلی گم‌شده‌هایتان را می‌توانید در این پیدا کنید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بزرگترین خطر !🔸 در شطرنج، شاه سفید یا سیاه را نمی‌کشند. ماتش می‌کنند که نتواند حرکت کند. وقتی حرکت نکرد، باخته است. اجانب دنبال این نیستند که رهبر ما را ترور کنند، دنبال این هستند که ماتش کنند، انفعال در او ایجاد کنند. درصدد این هستند که حرفش اثر نکند. فرمانش اثر نکند. یعنی راه‌های حرکت او را ببندند. تحرکش را ببندند. از هر راهی برود کیش بشود، از هر نقطه‌ای بخواهد حرکت کند راه‌ها را بر او ببندند. آن‌ها دنبال این هستند که مطلبی از ایشان صادر بشود اما واقع نشود. مثلا بگوید «اقتصاد مقاومتی»، اما هیچ تغییری نکند. بگوید «همدلی و همزبانی»، اما همانطور که بودند باشد. اگر این طور شد، این بزرگ‌ترین ضرر است. بزرگ‌ترین خطر در جمهوری اسلامی این است که رهبر در یک موردی حرف بزند و یک‌چیز دیگر از آب دربیاید. این «کیش» شدن است. اگر تکرار شد، «مات» شدن است و ما نباید بگذاریم کار به اینجا بکشد. ( - صفحه ۴۳) ✅سفارش خرید کتب آیت الله حائری شیرازی 👈 (@hekmat1398) @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه): ✅ اهمیت گرامیداشت و اقامه عزای ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها. @haerishirazi
نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸چرا فوتبال زیباست؟! (قسمت 6️⃣)🔸 ⚽️ این فوتبال، یک است که مجرم دارد، قاضی دارد، زندان دارد، اخراج دارد. همه این چیزهایی که در جامعه هست در فوتبال هست. منتها یک جامعه کوچک است، یک دنیای کوچک است، قوانینتان را بر مبنای این وضع کنید. ⚽️ ببینید، قوانین فوتبال هر جریمه‌اش، به شدت است. مثلاً در منطقه جریمه وقتی که یک کسی یک خلافی را می‌کند، یا با دستش توپ را می‌گیرد، این موجب پنالتی است. بازی فوتبال است، بنا بوده که با پا بازی کنید. حالا که دستت را آوردی در کار، جریمه‌اش پنالتی است. ما می‌بینیم که کارشناسانه عمل شده در فوتبال. قوه مقننه و قوه مجریه و قوه قضاییه‌اش هماهنگ کار می‌کنند که این جامعۀ زیبا را بوجود آورده اند. ⚽️ در فوتبال، دادنش هم زیبا است. دادن هم زیبا است. طرف را هم که اخراج می‌کنند، زیبا است. مردم می‌برند، نه اینکه ناراحت بشوند. معنایش این است که در احکام جامعه هم اگر اعدامش، به موقع باشد، زیبا است. نباید از حکم اعدام ترسید. ببینید چه کار کرد؟ وقتی کارت قرمز داد یعنی از بازی برو بیرون؛ اعدام هم یعنی از بازی برو بیرون. ⚽️ کارت زرد و قرمز، . کسی که را بداند، می‌فهمد که دست دزد را قطع کردن، بسیار قشنگ است. صد در صد قشنگ است. صد در صد زیبا است. چرا؟ یک دست قطع کن، ! یک دست قطع کن، یک عالَم نفس بکشد! راحت بشود! چقدر روی دیوار خانه‌ها سیخ برای امنیت آویزان کرده‌اند، قفل روی قفل، قفل روی قفل! چه فایده دارد؟ این زندگی است؟! این زندگی است که زن امنیت نداشته باشد بخواهد بیاید در کوچه؟ کار این آقا که مزاحم ناموس مردم می‌شود، زشت است، اما دار زدن او قشنگ است. ⚽️ عالَم نمی‌فهمد، می‌گویند اعدام کردن، خشونت است. بیچاره ها! شما اینهمه سال که زندان درست کردید در اروپا، چندتا دزد را از دزدی بازداشتید؟ شما که دیگر مشکل بیکاری ندارید، پس این چیست؟ شما راهی ندارید غیر از همان کاری که در فوتبال می‌کنید! همان را عمل کنید. کارت زرد لازم است. زندان، کارت زرد است. اعدام، کارت سرخ است. به او می‌گوییم اگر نمی‌توانی در این بازی شرکت کنی، لایقش نیستی، از بازی بیرون برو. ⚽️ اگر داور این کار را نمی‌کرد، هر کس که بود، پهلوان‌تر بود، توپِ او می‌رفت در گل. چینی‌ها ریز و کوچک هستند، کره‌ای‌ها ریز و کوچک هستند، آفریقایی‌هایی هیکل‌دار و درشت‌اند. این‌ها وقتی با هم مسابقه می‌دهند، چینی‌ها برنده می‌شوند. حالا اگر واقعاً به زور و هیکل بود، محال بود چینی‌ها یک گل به آنها بزنند! یک هُلی به آنها می‌دادند و پرتشان می‌کردند آن طرف. اما الآن این چینی، از لای دست و پای این‌ها رد می‌شود، گل می‌کند، اما آنها دست به او بزنند! عالَم همین است. بروید هرچه در فوتبال پیدا کردید از جامعه و حکومت مطالبه کنید. @haerishirazi