eitaa logo
کانال حافظان زهرایی
80 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
44 ویدیو
25 فایل
بسم الله النور  ..إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُبِينٌ ليُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ حافظان زهرایی کانالی برای علاقمندان به حفظ قرآن🌹حاوی نکاتی پیرامون حفظ،جلسات تجوید و تفسیر و .. خادم کانال
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹 مژده مژده 🌹🌹 به علاقمندان به حفظ قرآن کلاس حفظ مجازی و رایگان برگزار میشه همراه ما باشید.... در ضمن گروه مخصوص حفظ برای بانوان داریم،لطفا این فرصت رو از دست ندین😊❤️ برای عضو شدن در گروه به پی وی بنده مراجعه کنید. @Cayberzanb313k
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
کانال حافظان زهرایی
نه توصیه و رشوه در آن کارساز است، و نه امکان دروغ و انکار، و بالاخره هیچ راهى براى فرار از چنگال مجا
اصولاً، در هر محیطى فساد رخنه کند، عامل آن یکى از دو چیز است: ضعف نیروى مراقبت، یا ضعف تشکیلات قضائى، اگر مراقبین تیزبین، اعمال انسان ها را زیر نظر بگیرند، و دادگاه ها دقیقاً به جرائم متخلفان برسند، و هیچ جرمى بدون جریمه نماند، در چنین محیطى مسلماً فساد و گناه و تجاوز و تعدى و طغیان به حداقل خواهد رسید. جائى که زندگى مادى در پرتو مراقبین، و دادگاه هاى آن چنین باشد، تکلیف زندگى معنوى و الهى انسان روشن است.
ایمان به وجود مبدئى که همه جا با او است: لایَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّة: به اندازه سنگینى ذره اى چیزى از علم او مخفى نمى گردد .(۱۳) و ایمان به وجود معادى که به مصداق: فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّة خَیْراً یَرَهُ * وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّة شَرّاً یَرَهُ (۱۴) ذره اى کار خوب و بد به دست فراموشى سپرده نمى شود، و در آنجا در برابر او قرار مى گیرد، چنین ایمانى، چنان تقوائى در انسان ایجاد مى کند که در تمام زندگى مى تواند راهنماى او در مسیر خیر باشد.
۱ ـ عمّ مخفف عمّا و مرکب از عَن و ما استفهامیه است. ۲ ـ مفردات راغب ، ماده نبأ . ۳ ـ باید توجه داشت: باب تفاعل هر چند غالباً به معنى کارى است که به صورت متقابل انجام مى شود، ولى در بعضى از موارد، معنى ثلاثى مجرد و یا معانى دیگرى دارد (بعضى از اهل لغت براى تفاعل پنج معنى ذکر کرده اند: ۱ ـ مشارکت دو نفر یا بیشتر در انجام کارى. ۲ ـ مطاوعه، مانند تباعد . ۳ ـ اظهار چیزى بدون واقعیت مانند تمارض . ۴ ـ وقوع چیزى تدریجاً مانند توارد . ۵ ـ معنى فعل ثلاثى مانند تعالى که به معنى علا مى باشد).
۴ ـ نمل، آیه ۶۶. ۵ ـ سبأ، آیات ۷ و ۸. ۶ ـ معروف در میان علماى ادب عربى و مفسران این است که: کَلاّ حرف ردع است، و معنى آن نفى یا نهى نسبت به مطالب قبل مى باشد، ولى، بعضى گفته اند که در معانى دیگرى نیز به ندرت استعمال مى شود، که سه معنى را نام برده اند: تأکید و أَلا استفتاحیه و حرف جواب به منزله نعم که هر کدام را بعضى برگزیده اند (مجمع البحرین و کتب دیگر).
۷ ـ زمر، آیه ۵۶. ۸ ـ شورى، آیه ۴۴. ۹ ـ مؤمنون، آیات ۹۹ و ۱٠٠. ۱٠ ـ رسالة الاعتقاد ابوبکر محمّد بن مؤمن الشیرازى (طبق نقل احقاق الحق، جلد ۳، صفحه ۴۸۴). ۱۱ ـ تفسیر برهان ، جلد ۴، صفحه ۴۲٠، حدیث ۹ ـ بحار الانوار ، جلد ۳۶، صفحه ۲ (با اندکى تفاوت). ۱۲ ـ تفسیر برهان ، جلد ۴، صفحه ۴۱۹، حدیث ۳. ۱۳ ـ سبأ، آیه ۳. ۱۴ ـ زلزله، آیات ۷ و ۸.
۶أَ لَمْ نَجْعَلِ الاْ َرْضَ مِهاداً ۷وَ الْجِبالَ أَوْتاداً ۸وَ خَلَقْناکُمْ أَزْواجاً ۹وَ جَعَلْنا نَوْمَکُمْ سُباتاً ۱٠وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ لِباساً ۱۱وَ جَعَلْنَا النَّهارَ مَعاشاً ۱۲وَ بَنَیْنا فَوْقَکُمْ سَبْعاً شِداداً ۱۳وَ جَعَلْنا سِراجاً وَهّاجاً ۱۴وَ أَنْزَلْنا مِنَ الْمُعْصِراتِ ماءً ثَجّاجاً ۱۵لِنُخْرِجَ بِهِ حَبّاً وَ نَباتاً ۱۶وَ جَنّات أَلْفافاً ترجمه: ۶ ـ آیا زمین را محل آرامش (شما) قرار ندادیم؟! ۷ ـ و کوه ها را میخ هاى زمین؟! ۸ ـ و شما را به صورت زوج ها آفریدیم! ۹ ـ و خواب شما را مایه آرامشتان قرار دادیم. ۱٠ ـ و شب را پوششى (براى شما). ۱۱ ـ و روز را وسیله اى براى زندگى و معاش! ۱۲ ـ و بر فراز شما هفت (آسمان) محکم بنا کردیم! ۱۳ ـ و چراغى روشن و حرارت بخش آفریدیم! ۱۴ ـ و از ابرهاى باران زا آبى فراوان نازل کردیم! ۱۵ ـ تا به وسیله آن دانه و گیاه بسیار برویانیم. ۱۶ ـ و باغ هائى پر درخت!
تفسیر: همه از بهر تو سر گشته و فرمانبردار... این آیات، در حقیقت پاسخى است به سؤالاتى که منکران معاد، و اختلاف کنندگان در این نبأ عظیم، داشته اند; زیرا در این آیات، گوشه اى از نظام حکیمانه این عالم هستى و مواهب حساب شده اى که نقش بسیار مؤثرى در زندگى انسان ها دارد، بیان شده است،
از یکسو، دلیل روشنى بر قدرت خدا بر همه چیز و از جمله تجدید حیات مردگان است. و از سوى دیگر، اشاره به این است که: این نظام حکیمانه نمى تواند بیهوده و عبث باشد، در حالى که اگر با پایان این زندگى مادى دنیا همه چیز پایان یابد، مسلماً طرحى عبث و بیهوده خواهد بود. و به این ترتیب، از دو جهت، استدلال براى مسأله معاد محسوب مى شود، از طریق برهان قدرت و برهان حکمت .
در این آیات یازده گانه، به دوازده نعمت مهم، با تعبیراتى آمیخته با لطف و محبت، توأم با استدلال و تحریک عواطف، اشاره شده است; چرا که اگر در کنار استدلالات عقلى، احساس و نشاط روحى نباشد، کارائى آن کم است.