📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
🌏 اشاره قران به اینکه زمین بسیار داغ و پر حرکت بوده است.
اللَّهُ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً ...(غافر : ۶۴)
خدایی که زمین را برای ما قرارگاه (شایستهی سکونت) نهاد و آسمان را (بر فرازش) بنیانی قرار داد.
«قراراً» در این آیه از (قرّ) بمعناى سردى است، که خود مقتضى سکونتى نسبى است، زیرا هر اندازه حرارت جسم بیشتر باشد، حرکتش نیز بیشتر است، و این قرار دادن زمین خود این حقیقت را تبیین مى کند که نخست زمین بسیار داغ و پُر حرکت بوده، سپس به سردى و حرکتى آرام گرائیده، به گونه اى که ما هرگز آن را احساس نمى کنیم و «لکم» بین «جَعَلَ» و «قَرراً» اشاره به نسبى بودن این سردى و حرکت هنجار زمین است، پس از داغى و حرکات ناهنجارش، چنانکه آیاتى مانند آیه ذلول بر این حقیقت گواه است. حرکات زمین چنانکه در جا به جاى قرآن تبیین گردیده در روایاتى هم مشاهده مى گردد مانند فرمایشى از على علیه السلام در این باره که بر حَسَب نقل نهج البلاغه روایت شده که: زمین در عین حرکتش سکون و آرامش یافت که سرنشینانش را سرنگون نکند، و نیز در روایتى دیگر از حضرتش که: خدا حرکات زمین را با کوههایى سر به فلک کشیده اش و در زمین همچون میخهایى فرو رفته اش، همانند سکانى کشتى فضا نورد زمین را معتدل ساخت که از انحراف آنرا نجات بخشید. در هر صورت سرعت و حرارت زمین طورى معتدل شد که براى زندگى نباتات و جانداران مناسب گشت، و این «قراراً» نه سردى مطلق است و نه سکون مطلق، زیرا سکون مطلق ماده از نظر فیزیکى سکون از هستى است، و چنانکه هر موجود متحرکى به اندازه حرکتش حرارت دارد زمین نیز اینگونه است
📗 منبع : تفسیر ترجمان فرقان آیت الله محمد صادقی تهرانی
http://eitaa.com/hafezan_vahy1
📚📚
📚📚📚
حافظ عزیز
هر روز حفظ آیاتی از قرآن اشکالی ندارد
مشروط بر اینکه آنچه را حفظ کردهاید مرور کنید
آنچه را که فهمیدهاید تکرار کنید
به آموختههای خود عمل کنید
و هر روز نیت خود را تجدید http://eitaa.com/hafezan_vahy1
استاد عزیز
در کنار شیوه درست و اصولی حفظ قرآن ، بسیار بسیار شاگردانت را تشویق کن!
تشویق ، بزرگ و کوچک نمیشناسد همه را برای آموزش سرحال و زنده میکند
http://eitaa.com/hafezan_vahy1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺برنامه گامی به سوی ظهور
🔢 بخش بیستم
📚استاد نصوری
✔️✔️✔️
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج استان مازندران
http://eitaa.com/hafezan_vahy1
✔️✔️✔️✔️
تعجیل در فرج امام زمان عج صلوات
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
🌹🌹🌹🌹
1_1944227654.mp3
412.2K
#کلیپ_صوتی
🔴موضوع: موجود ، معدوم نمی شود
✨وَأَعْمَالُ الْعِبَادِ فِی عَاجِلِهِمْ، نُصْبُ أَعْیُنِهِمْ فِی آجَالِهِمْ
💠كردار بندگان در دنيا، فردا در پيش روى آنان جلوه گر است.
📘#حکمت_7
☄💥☄💥☄
🎤حضرت آیه الله جوادی #آملی
🌷http://eitaa.com/hafezan_vahy1🌷
══💝══════ ✾ ✾ ✾
مرور محفوظات
چرا روزانه یک دهم کل محفوظات را مرور کنیم؟
برای آنکه محفوظات سالمی داشته باشید بهتر است کل محفوظات را در بازه ۳ تا ده روز مرور کنید .
هرچقدر فاصله زمانی مرور کمتر باشد محفوظات سریعتر تثبیت خواهد شد.
.
✴️این برنامه برای حافظان کل قرآن روزانه سه جز میباشد
البته تصور نکنید که خواندن روزانه سه جز کار بسیار سختی است! زیرا پس از تثبیت محفوظات خواندن سه جز برای یک حافظ مسلط کمتر از یک ساعت طول خواهد کشید.
شروع کنید به داشتن مرورهای یک دهمی یا یک هفتمی , بزودی نتیجه زیبای آن را خواهید دید
ابتدا کمی سخت است ولی به زیبایی این کار برایتان آسان http://eitaa.com/hafezan_vahy1
وَ اَلَّذِينَ جٰاهَدُوا فِينٰا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنٰا .... (٦٩) عنکبوت
و كسانى كه در راه ما كوشش كنند به راههاى خود هدايتشان مى كنيم
تلاش و کوشش ، وسیله ما در سفر حفظ قرآن است
اگر زمین خوردیم ، خسته یا بی حوصله شدیم ناامید نشویم، مهم این است که هر چقدر هم که راه طولانی باشد، متوقف نشویم http://eitaa.com/hafezan_vahy1
🛑چرا قرآن حفظ کنیم⁉️
✳️جایگاه حفظ قرآن کریم در روایات معصومین
■توصیه نسبت به حفظ با بیان اثرات معنوی
◻️همنشینی حافظ قرآن با انبیا
🔺پیامبر اکرم ﷺفرمودند:《گرامی ترین مردم نزد خداوند پس از انبیا، علما و پس از ایشان حاملان قرآن اند. مانند انبیا از دنیا خارج می شود و به همراه ایشان محشور می گردند و با ایشان از پل صراط عبور کرده و پاداش شان نیز همانند پاداش انبیا است. پس خوش به حال طالبان علم و حاملان قرآن به سبب شرف و کرامتی که در نزد خداوند دارند》.
📚مستدرک الوسائل، ج 4، ص 244، ح ۴۶۰۴http://eitaa.com/hafezan_vahy1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
☜ برای هیچ کس، ❤️ِـت و وسط نیار!
▫️برای مشاهده ویدئوی کامل این مبحث بینظیر،
"حرف خاصِ" گذشته را مشاهده نمایید.
http://eitaa.com/hafezan_vahy1
#حدیث_نور
#انگیزشی
🌸قال رسول الله صلّی الله علیه و آله:
✍ مَن قَرَاَ الْقُرآنَ حَتّی یسْتَظْهرَهُ وَ یحْفَظَهُ اَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّةَ و شَفَّعَهُ فی عَشْرَةٍ مِنْ اَهْلِ بَیتِهِ کلِّهِمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُمُ النّارُ
✍ «هر که (آنقدر) قرآن بخواند تا حفظ شود، خداوند او را به بهشت داخل خواهد کرد و شفاعتش را درباره ده نفر از خانواده اش که آتش جهنم بر آن واجب شده، می پذیرد.»
📚 مجمع البيان، ج 1، ص 45
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
http://eitaa.com/hafezan_vahy1
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
╲\╭┓
╭ 🍃🌺﷽🌺🍃
┗╯\╲
🔴 جلسه 8
🔵 بخش سوم
اگر به مردم نميآموخت كه در برابر نعمتهاي پشت به هم داده، او را حمد كنند، (اسباغ با غين يعني شادابي). اسباغ وضو كه مستحب است يعني وضو را انسان شاداب بگيرد. يا سابغ النعم يعني كسي كه نعمتهايش، فراوان و شاداب است. نعمتهاي متظاهره يعني ظهر هم و پشت به پشت هم. نعمتها پشت سر هم ميرسد. حضرت فرمود: اگر خداي سبحان، معرفت حمدش را به بندگان نميآموخت، «لتصرفوا في مننه»(11) انسانهاي خدا در نعمتهاي خدا تصرف ميكردند از اين منن بهره ميبردند «فلم يحمدوه»(12) ديگر او را حمد نميكردند چون حمد را نميشناسند. «و توسعوا في رزقه فلم يشكروه»(13) رزق او را با وسعت بهرهبرداري ميكردند و سپاسگزاري نميكردند.
اين تلازم اولي روشن كه اگر خداي سبحان توفيق شناخت حمد را به انسانها نميداد، آنها نعمتهاي الهي را مصرف ميكردند بدون حمد و بدون شكر. خب اگر كسي نعمت خدا را مصرف بكند و حمد و شكر نكند چه ميشود؟ «و لو كانوا كذلك»(14) يعني اگر نعمتها را مصرف بكنند بدون حمد و شكر «لخرجوا من حدود الانسانية الي حد البهيمية»(15) اگر كسي نعمت را صرف كند و حمد نكند، از حدود انسانيت بيرون ميرود در حد يك بهيمه خواهد بود. زيرا بهيمه از نعم استفاده ميكند و شناختي آنچنان ندارد كه بگويد «الحمد لله رب العالمين»(16). اگر انسان نعمتهاي الهي را استفاده كرد و خدا را حمد نكرد، اين از حدود انسانيت خارج ميشود به حد بهيميت ميرسد. يكي از شارحان معروف صحيفهٴ سجاديه مرحوم سيد علي (رضوان الله عليه) ايشان لطيفهاي دارند ميفرمايد: چرا خب در اين جا فرمود «لخرجوا من حدود الانسانيه الي حد البهيميّة»(17) در بارهٴ انسانيت جمع آورد دربارهٔ بهيميت مفرد؟ نفرمود لخرجوا من حد الانسانيه الي حد البهيميه. يا نفرمود لخرجوا من حدود الانسانيه الي حدود البهيميه. در طرف انسانيت جمع آورده در طرف بهيميت مفرد. سرش آن است كه حدود انسانيت كمالات فراواني و زايدي است، بهيميت يك حد دارد و آن عدم العقل است. اگر كسي حمد اله را به جا نياورد، از همهٔ كمالات انساني خارج ميشود، وارد مرز بيعقلي خواهد شد(18). كه آن بهيميت است. بهيمه را از آن جهت بهيمه ميگويند كه كارش مبهم است، ميزان روشني ندارد كه يك نظم خاصي داشته باشد چي براي او حلال است چي براي او حرام است. امثال ذلك نيست. او هر چه به مزاجش گواراست ميخورد سخن از حلال و حرام ندارد.
http://eitaa.com/hafezan_vahy1