eitaa logo
🌻حافظان وحی🌻
236 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
24.8هزار ویدیو
368 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مثل چمران بمیرید ... در این دنیا شرف را بیمه کرد.‌ صحبت‌های امام خمینی(ره) درباره شهید چمران سلام برروح مطهر شهیدان آزاد مردانی که باغیرت وشجاعت وراد مردی شان به ملت مظلوم وشجاع ومقاوم ما آزادی راازیوغ استکبار واستعمار واستثمار هدیه دادند بلند همتانی چون شهید چمران سلام الله علیه که عارفانه باعرفان نظری وعملی خویش دشمنرا کامل شناخت وباتمام وجود در طول زندگی از محرومان در لبنان ودرسرتاسر عالم حمایت جدی خودرابه منصه ظهور رساند ووبا ظلم ستیزی خویش به دفاع کامل از اسلام وقرآن واهلبیت پرداخت و ودر مجلس شورای اسلامی در مقابل چهره نفاق وریاکاری مردانه بادلیری وشجاعت ایستاد و فریاد حمایت خویش را از ارتشیان سرزمین ایران الهی جانانه دفاع کرد اما وظیفه من وشما امروز با حراست از خون شهداء رهرو راه مقدسشان بوده واهداف بلندشان که حاکمیت دین مبین اسلام که برای آن جان مقدسشان راشهداء فدانمودند ما قدر دان زحمات آنان باشیم وبر روح بلندشان درود بفرستیم و ادامه دهنده راه مقدسشان باشیم تا این مرز وبوم الهی به‌دست اباصالح المهدی عج الله تعالی فرجه الشریف برسد وما همچون شهداء پای رکاب مهدوی یاریگر حضرت باشیم و نظاره گر عدالتش بر عالم اسلام در کل جهان باشیم بحق عمه سادات سلام الله علیها. http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌴عارفان عرفان ذیحجه ۱. آیت الله ملکی تبریزی در المراقبات آیه شریفه "واذکرو الله فی ایام معدودات" را مربوط به دهه اول ذیحجه دانسته اند. انسان نسبت به خداوند یا ذاکر است یا غافل. دهه اول ذیحجه تمرینی برای حالت ذاکر بودن است. ۲. آیه شریفه "و واعدنا موسی ثلثین لیله و اتممناها بعشر" نیز مربوط به دهه اول ذیحجه است. در این آیه آمده است که چون موسی را خدا خواست ده روز بر میقاتش افزود. رسیدن به حالت ذکر انسان را محبوب خدا می کند. راه محبوبیت ذاکریت است. ذیحجه تلاشی برای محبوبیت است. ۳. ارباب معرفت برای آدمی چهار سفر را توصیه می کنند. مروری به اعمال دهه اول ذیحجه و اعتکاف حضرت موسی طبق آیه شریفه « و و اعدنا موسی اربعین لیله و اتممناها بعشر » نشان از سفر از خلق به حق و از حق به خلق است. از روز اول ذیحجه توصیه به نظافت، ادعیه و زیارت شده است. این توصیه ها با رسیدن به شب و روز عرفه و قربان شدیدتر و زیادتر می شود.در واقع سالک از روز اول ذیحجه با اعمال توصیه شده، روز به روز مسیر استکمالی برای رسیدن به حق را طی می کند. پس از شب زنده داری ها، روزه ها و راز و نیازها و رسیدن به حق، در روز دهم با دو توصیه مهم اجتماعی برای حضور سالک در میان خلق شاهدیم. توصیه اول اقامه نماز عید قربان که حکایت از وظیفه سالک برای گسترش دارد و توصیه دوم قربانی کردن که حکایت از وظیفه سالک در جامعه است. ۴. مسیر پیشین _حرکت از عرفان نظری به عملی_ سبک بسیاری از عرفا بوده است. شگفت از کسانی است که هر چند عرفان نظری آنچنانی را طی نکردند ولی در عرفان عملی و همجوشی با خلق گوی سبقت را از دیگران ربودند. شهید چمران از جمله این افراد است. عرفان شهید چمران، عرفان همدری، از خود گذشتن و قربانی کردن خود در راه اسلام است. عرفانی که ذیحجه به مؤمنان می‌آموزد. 🇮🇷 کانال حافظان وحی. http://eitaa.com/hafezan_vahy
📌کیفیت خواندن نماز حاجت در روز پنجشنبه 🔰 قدس‌سره اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز روز پنجشنبه توصیه می‌کردند و می‌فرمودند: «آیت‌الله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را می‌خواند، هدیه‌ای برای او می‌رسید». 🔰شیوه خواندن روز پنجشنبه از کتاب جمال‌الاسبوع سیدبن‌طاووس: 🔻چهار رکعت (دو نماز دورکعتی) 1️⃣ در رکعت اول نماز دو رکعتی اول بعد از حمد ۱۱بار سورۀ توحید 2️⃣ در رکعت دوم نماز دو رکعتی دوم بعد از حمد ۲۱بار سورۀ توحید 3️⃣ در رکعت اول نماز دور کعتی دوم بعد از حمد ۳۱بار سورۀ توحید 4️⃣ در رکعت دوم نماز دو رکعتی دوم بعد از حمد ۴۱بار سورۀ توحید 5️⃣ بعد از سلام نماز دوم ۵۱بار سورۀ توحید 6️⃣و ۵۱بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند 7️⃣ و سپس به سجده برود و ۱۰۰بار «یاالله» بگوید و هرچه می‌خواهد از خدا درخواست کند. 🔰 پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود می‌شود؛ نزول باران را بخواهد به‌یقین باران نازل می‌شود؛ همانا هیچ‌چیز مانع میان او و خداوند نیست؛ خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب می‌کند. 📗 برگرفته از کتاب بهجت الدعا، ص٣٨٠ـ٣٨١ ┄┅═══ http://eitaa.com/hafezan_vahy ✼═══┅┄
۰ ✅ برنامه روزانه رهبر بزرگوارمان (حفظه الله) 👈 غلام شاه پسندی از محافظان رهبری در مورد برنامه روزانه ایشان گفت: 🕑 ایشان حدود یک تا یک‌ونیم ساعت پیش از نماز صبح بیدارند که تهجد و عبادت شخصی ایشان است. روزهایش هم با هم فرق می‌کند، شبیه به هم نیست‌. ایام هفته فرق می‌کند. یک روز آقا بیشتر نماز می‌خوانند،‌ یک روز بیشتر قرآن می‌خوانند، یک روز بیشتر دعا می‌خوانند، یک روز بیشتر ذکر می‌گویند... 🕓 بعدش نماز صبح را می‌خوانند، ایشان نماز صبح را به‌ جماعت می‌خوانند و کمترین جماعتشان، آن شخصی است که همراه ایشان است و بیشترین‌شان هم هر کسی که توی آن ساختمان است، می‌آید. ایشان توی دفتر کارشان نماز می‌خوانند و همه کسانی که صبح در محل کار هستند ـ اعم از پاسدارها و دفتری‌هایی که آنجا هستند ـ‌ نمازشان را با آقا می‌خوانند. 🕔 کوهنوردی بعد از نماز صبح،‌ ایشان هفته‌ای سه روز کوهنوردی می‌کنند و حداقل بین چهل‌وپنج تا شصت دقیقه به سمت بالا حرکت می‌کنند. این مسیر را حدود نیم ساعت تا چهل‌وپنج دقیقه برمی‌گردند. بعضی از مواقع کوه‌هایی دورتر هستند و برای اینکه به وضعیت کار ایشان لطمه نزند، آقا آن ساعت که باید تهجد و نماز و عبادت شخصی خودشان باشد را‌ می‌آیند بیرون و در طول مسیر عبادتشان را انجام می‌دهند. پای کوه که می‌رسیم، نماز را آن‌جا می‌خوانیم. هنوز تاریک است و کسی بیدار نیست. یک ساعتی که بالا می‌رویم، هنوز آفتاب نزده است. 🕖 آن سه روز کوهنوردی وقتی از کوه پائین می‌آیند، بعد وقت اداری کار ایشان است و آن چهار روز دیگر را توی خانه ورزش می‌کنند. پس از ورزششان از ساعت هفت، هفت‌ونیم، ایشان در محل کار حاضر می‌شوند. اگر ملاقات خاصی نداشته باشند می‌روند منزل و صبحانه را در منزل با خانواده می‌خورند و بعد از صبحانه می‌آیند دفتر، کارشان انجام می‌شود. 🕗 اگر ملاقات داشته باشند،‌ ملاقات با صبحانه شروع می‌شود. وقتی هفت صبح با آقا ملاقات هست،‌ صبحانه‌شان را هم با آقا می‌خورند. 🕛 بعد از خوردن صبحانه و کار اداری، تا نماز ظهر، آقا توی دفتر است. اذان که گفته بشود، هر کاری که وجود داشته باشد، وسط سخنرانی هم که باشد،‌ آقا قطع می‌کنند، می‌گویند نماز را بخوانیم بعد بیاییم؛ نماز اول وقت. 🕑 بعد از نماز، ادامه کار. اگر جلسات ادامه داشته باشد، ناهار را آقا با آن افراد جلسه، توی دفتر میل می‌کنند. اگر توی دفتر، ملاقاتی نبود، بین ساعت نماز تا یکی دو ساعت بعد از نماز، چون فاصله بین منزل آقا و دفتر به اندازة ده‌، بیست قدم است، در منزل غذایشان را می‌خورند و استراحت‌شان را می‌کنند، مجدد اولین برنامه‌ای که دارند ساعت سه بعد از ظهر، چهار بعدازظهر است. ایشان می‌آیند در داخل دفتر هستند و مواقعی که بعدازظهر جلسه خاصی نباشد، ایشان توی کتابخانه شخصی‌شان به مطالعه می‌پردازند. 💠 هر زمانی که شما ایشان را ببینید، یا ذکر می‌گوید یا قرآن می‌خواند. ایشان به ما توصیه می‌کردند و می‌گفتند: «بچه‌ها قرآن را زیاد بخوانید؛ قرآن نور است، قرآن را خیلی مطالعه کنید. من در جوانی هر سه روز یک دور قرآن می‌خواندم. یعنی روزی ده جزء. الآن دیگر اصلاً نمی شود، پیر شده‌ام، از نظر سن‌وسال، وضعیت، شغل، گرفتاری‌های کاری، این‌ همه مسائل کشور , واقعاً نمی‌توانم قرآن بخوانم. خیلی از قرآن دور شدم. نُه روز، ده روز طول می‌کشد من یک دور قرآن را بخوانم.» الآن که دور شده اند، روزی سه جزء قرآن می‌خوانند. 💠 همه افراد خانواده آقا حافظ کل قرآن هستند. منزل حضرت آقا یک خانواده پرجمعیتی است، خودشان، خانمشان و شش تا فرزند با ایشان زندگی کرده‌اند که همه الآن ازدواج کرده‌اند و رفته‌اند؛ هر هشت نفر این خانواده حافظ کل قرآن هستند. مأنوس قرآن بودن یعنی این. کل افراد خانواده قاری و حافظ قرآن‌اند. 🗞 یک روز با رهبری،ماهنامه امتداد،شماره۶۴،ص۱۶ #⃣ 🌺 اللّهُــمَّ_عَجـِّـل_لِوَلیِّـکَ_الفَـــرَج اللهم اید و احفظ و انصر قائدنا http://eitaa.com/hafezan_vahy
سلام درحفظ قرآن اهتمام جدی بخرج دهیم اگر رشد مادی ومعنوی می‌خواهیم واگر توشه معنوی برای آخرت خود طلب میکنیم باقرآن مانوس شویم تنها علم ماندگار علم قرآن وتدبردر قرآن است که دریافت معنوی قرآن برای ما مایه نجات وعاقبت بخیری بابرنامه ریزی دقیق ومنظم در صبحگاهان وشبانگاه روزی سه چهار آیه باتوجه به ترجمه وتفسیر آیات به حفظ قرآن بپردازیم که نورانیت قلب با جلاء نور قرآن محقق می شود ارزش وقت باخواندن وتدبر درقرآن برانسان مشخص ومعلوم میگردد قدر لحظات عمر بابودن باقرآن ومعارف قرآن واهلبیت شیرین وشیرین تر می گردد خانه ایکه درآن نور تلاوت قرآن هست محل نزول ملائکه الله هست وخانه ایکه نور قرآن درآ ن راه ندارد فقر وبیماری ونیاز وحاجت آن بسیار است امتحان کنید خواندن قرآن راهمراه باتدبر درآن به نتیجه نورانی آن خواهدرسید وانشالله عامل وحامل به آیات آن به حول وقوه الهی خواهیم گردید وشفاعت آن شامل حالمان خواهد گردید به لطف وفضل وکرم الهی. http://eitaa.com/hafezan_vahy
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام نمــ📿ــاز ┘◄ پرسش : ❓اگر قنوت نماز را فراموش کنیم، آیا راهی برای جبران آن هست؟ ✅ پاسخ : ✍ اگر در رکوع متوجه شوید قنوت انجام نداده اید، مستحب است بعد از رکوع انجام دهید و اگر در سجده متوجه شوید، مستحب است بعد از سلام نماز، انجام دهید. ━═━━━━━━━━━━━═━ «احکام شرعی دین مبین اسلام» ✍️ جهاد تبیین به عشق امام ═══❖══════❖═══http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 مثبت نگر باشید. 🍂 🔶.... وَقَدْ أَحْسَنَ بَي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي.... (یوسف /١٠٠) ⚡️ترجمه : به راستى كه پروردگارم به من احسان كرد آنگاه كه مرا از زندان آزاد ساخت، و شما را پس از آنكه شيطان ميان من و برادرانم را بر هم زد، از بيابان (كنعان به مصر) آورد. ❌در هنگام برخورد با يكديگر، از تلخى هاى گذشته چيزى نگوييد. اولين سخن يوسف با پدر، شكر خدا بود، نه نقل تلخى ها. 💥بجای یادآوری رنجها و سختی ها، به زیباییها و نکات مثبت حوادث، توجه کنید. 🍁در شدائد هم الطاف و احسان خداوند وجود دارد. فقط باید به آنها توجه نمود. 🍂ما رَأیتُ إِلاّ جَمیلا🍂 http://eitaa.com/hafezan_vahy
28.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿°• مالِي سِوى طرقي لبابِكَ حيلةٌ  فَلَئِنْ رُدِدت فأيُّ بابٍ أطرقُ؟ چاره‌ای جز بر درت کوبیدن نیست مرا گر برانی بر کدامین در بباید کوفتن؟🌱♥️ http://eitaa.com/hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿°• طواغیت عالم چگونه اراده انسان‌های آزاده را نشانه می‌گیرند؟ 🔸گوشه ای از صحبت های حاج مهدی رسولی در برنامه تلویزیونی حـسـینیه مــعـلّی http://eitaa.com/hafezan_vahy
✨🌷 ای پرده نشین حرم غیب الهی بیرون شو از این پرده که مقصود جهانی http://eitaa.com/hafezan_vahy ✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🦋✨🦋჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بی تو هر لحظه مرا بیم فرو ریختن است مثل شهری که به روی گسل زلزله هاست اَللّـــهُمـَّ كُــنْ لِـــوَلِيِّكَ الْـــحُجَّةِ  بْنِ الْـحَسَــنِ صـــَلَواتُكَ عــــَلَيْهِ  وَعَــــــلے آبـــائِه فـي هــــــــذِهِ  الــــسَّاعَةِ وَفـــي كُــلِّ ســــاعَة  وَلـــِـيّاً وَحـــــافِظاً وَقـــــــــائِداً وَنــاصِــــراً وَدَلــــــيلاً وَعَــــــيْنا حـَتّے تُـــسْكِنَهُ اَرْضــــَكَ طَـــوْعاً وَ تُــــــمَتِّعَهُ فــــیها طـــــــویلا... http://eitaa.com/hafezan_vahy
4_5823706187127852114.ogg
3.84M
دوم  در فراز   امام زمان عج😭 مناجاتی  و روضه☘☘☘ 🎧 حاج پیرزادهhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 19) «قُرَّةُ عَيْنِهِ فِيمَا لَا يَزُولُ» زندگی دنیا پایان پذیر است. گذراست. پنجاه سال، شصت سال است؛ اما زندگی آخرت طبق سخن قرآن کریم که سخن خداست، همیشگی است: «خَالِدِينَ فِيهَا أبَداً». فکر انسان با همیشه در آن زندگی ابدی و همیشگی است. زیاد خود را پایبند به زندگی گذرا و تمام شدنی نمی¬کند. اینجا وظیفه اش را انجام می¬دهد؛ ولی فکرش آنجاست. با انجام وظائف محوّله می¬خواهد آن زندگی ابدی را تأمین کند. «وَ زَهَادَتُهُ فِيمَا لَا يَبْقَى» در تمتّعات مادی که باقی نمی¬ماند، زهدورزی می¬کند و به کم قناعت می¬کند. «يَمْزِجُ الْحِلْمَ بِالْعِلْمِ وَ الْقَوْلَ بِالْعَمَلِ» همیشه علم را با حلم و حرف را با عمل مقرون و ممزوج می¬کند. اگر حرفی می¬زند، سعی می¬کند به آن عمل کند. بعضی حرف می¬زنند؛ ولی پایبند عملی به حرف خود نیستند. این ها وقتی حرف می¬زنند، اول خودشان عمل می¬کنند و بعد به دیگران می¬گویند. همان گونه که خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «من هر گاه چیزی را از شما می¬خواهم که به جا بیاورید، اول خودم انجام می¬دهم، بعد به شما می¬گویم انجام دهید و هر گاه از شما خواستم کاری را ترک کنید، اول خودم ترک می¬کنم، بعد از شما می¬خواهم ترک کنید.» چون اگر منِ گوینده بگویم و عمل نکنم، تأثیر کلامم از نصف هم کمتر می¬شود. انسان با وقتی که علم دارد و می¬خواهد برای دیگران خرج کند، در کنارش حلم را می¬گذارد که عصبانی نشود و طرف را از یادگیری علم منصرف نکند. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت سبک زندگی متقین: http://eitaa.com/hafezan_vahy
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 20) «تَرَاهُ قَرِيباً أمَلُهُ» آرزوهای طولانی در ذهن فرد متّقی نیست؛ مثلاً اگر این زمین را شصت سال قبل خریده بودم، الآن ده هزار برابر ترقّی قیمت داشت. این فکرها در ذهن او نیست؛ چون کسی ضمانت نمی¬دهد که شما شصت سال بعد زنده باشی. آن مقداری که عقلاً متعارف است، رواست که انسان در آن مورد برنامه¬ریزی کند و آرزو داشته باشد. بیشتر از آن، اتلاف وقت و نرسیدن به مسائل است. «قَلِيلًا زَلَلُهُ» لغزش هایش کم است؛ چون اهل . اعمالش با دستور شرع مطابق است. کمتر به زمین می¬خورد. به عکس، انسان هایی که را مراعات نمی¬کنند، زمین خوردن و لغزششان در زندگی زیاد است. «خَاشِعاً قَلْبُهُ» قلبشان در برابر خدا خاضع، خاشع و تسلیم است. «قَانِعَةً نَفْسُهُ» نفسش قانع است و زیاده طلبی ندارد. به هر مقداری که نیاز واقعی¬اش تأمین شود، اکتفا می¬کند. «مَنْزُوراً أُكلُهُ» انسان های با پرخور نیستند. صبح چه بخورم؟! ظهر چه بخورم؟! شب چه بخورم؟! این گونه نیست که کتاب طبّاخی را باز کند، صبحانه این گونه، ناهار آن گونه و شام هم گونه ای دیگر. این علامت آن است که دارد عمر را در راه خوردن تلف می¬کند؛ چون این برنامه¬ریزی ها مقدماتی هم دارد. آن مقدمات هم وقت می¬برد؛ پول می¬برد؛ باید این ها را بخرد. باید کاری انجام دهد که این ها به این صورت درآید و بعد بخورد. چقدر باید برای خریدن این ها بیرون برود. چقدر پول خرج کند. این ها همه اتلاف وقت و عمر است، بدون اینکه لزومی داشته باشد. بعد انسان پرخور با پرخوری، با خودش کاری می¬کند که به بیماری های صعب العلاج مبتلا می¬شود. چاقی نتیجه ی پرخوری است. چاقی یکی از عوامل بسیار بزرگ بروز بیماری های قلبی، عروقی، کبدی و کلیوی است و تمام اعضاء و جوارح در اثر پرخوری خسته می¬شوند. بالاخره انسان فلج می¬شود و از کار می افتد. بنابراین متّقین در زندگی پرخور نیستند و به اندازه¬ای که لازم است، غذا می¬خورند. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت سبک زندگی متقین: http://eitaa.com/hafezan_vahy
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 21) «سَهْلًا أمْرُهُ» کارهایش آسان است. سختگیر نیست. کسانی که دنیاپرست هستند، کارشان سخت است. در امور دنیوی گذشت ندارند. می¬گویند: «فلان چیز حتماً باید این جور، این قدر و این گونه باشد!» اما متّقین نه. آنها خیلی ساده و آسان می¬گیرند. لذا زندگی شان به راحتی می¬گذرد. «حَرِيزاً دِينُهُ» متّقین به عکس کارهای دنیا دینشان خیلی محکم و استوار است. کارهای دنیایی¬شان را سهل و آسان می¬گیرند؛ اما دینشان قرص و محکم است. کسی جرأت و قدرت طمع در دینشان را ندارد؛ نه با پول می¬توانند دین این ها را بخرند، نه با تهدید و نه با شبهات علمی . این ها جایگاه دینشان خیلی خیلی محکم و در حِصن حَصین است. «مَيِّتَةً شَهْوَتُهُ» خواسته¬هایشان محدود است. همه چیز را نمی¬خواهند. چیزهایی را که در زندگی ضرورت دارد، می¬خواهند. اما کسانی که دنیاپرست هستند، خواسته¬هایشان نهایت ندارد. شهواتشان، حاکم بر وجود آن هاست. سعی می¬کنند امکانات زیاد به دست آورند و همه چیز را در راه به دست آوردن شهوات و خواسته هایشان مصرف کنند. «مَكْظُوماً غَيْظُهُ» متّقین زود جوش نمی¬آورند و از کوره در نمی¬روند؛ اما دنیاپرست ها این جور نیستند و تا حرفی برخلاف میلشان بشنوند، از کوره در می¬روند و عصبانی می¬شوند؛ داد و فریاد راه می اندازند و دستشان بالا می¬رود. ولی متّقین این جور نیستند. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت سبک زندگی متقین: http://eitaa.com/hafezan_vahy
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 22) «الْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ » مردم در انجام کار خیر از او آرزو دارند؛ چون می¬دانند انسان خوبی است و مرتب، کارش خیر است و کار بد انجام نمی -دهد. «وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ» مردم از شرّ این انسان در امانند؛ او نه به همسایه، نه همکار، نه همشهری و نه به هیچ کس دیگر، ضرر و زیان و شرّ نمی -رساند. «إِنْ كَانَ فِي الْغَافِلِينَ كُتِبَ فِي الذَّاكِرِينَ وَ إِنْ كَانَ فِي الذَّاكِرِينَ لَمْ يُكْتَبْ مِنَ الْغَافِلِينَ» اتفاق می افتد که انسان در بعضی از مجالسی که مردم مشغول کارهای باطل هستند، شرکت می¬کند. این فرد متّقی جزء غافلین حساب نمی¬شود و حواسش جمع است. اگر اتفاق افتاد که در جمعی حاضر شود که زباناً مشغول ذکر و یاد خدا هستند، اما قلباً از خدا غافل هستند، او قلبش به یاد خداست و از غافلین شمرده نخواهد شد. «يَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَهُ» متّقی، کسانی را که به او ظلم و ستم می کنند، عفو می¬کند. در جوامع بشری، همیشه ظلم و ستم بوده است. انسان ها آزادند و متناسب با قدرتشان، متناسب با ضعف و قوت دینشان، مبتلا به ظلم و ستم می¬شوند. هر کس قوّتش بیشتر باشد، می¬تواند ظلم بیشتری بکند. بعضی از انسان های خوب در بعضی از زمان ها و در بعضی از مکان ها تحت ظلم واقع می¬شوند. چه کنند؟ اگر قدرت دفاع دارند، وظیفه دارند که دفاع کند. اگر از او چیزی گرفته¬اند، باید استرداد کند و پس بگیرد؛ اما اگر نمی¬تواند پس بگیرد، چه کند؟ آیا خود را بکشد؟ نه! وظیفه اش این است. اگر کسی به او ظلم کرد و نتوانست دفاع کند و حقش را بگیرد، گذشت می¬کند و او را رها می¬کند و به خدا می¬سپارد. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت سبک زندگی متقین: http://eitaa.com/hafezan_vahy
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 23) «وَ يُعْطِي مَنْ حَرَمَهُ» کسی پولی داشت و من نیاز به قرض و وام داشتم و از او تقاضای وام کردم؛ اما او به من نداد. حال اگر اوضاع به عکس شد و من پول داشتم و او احتیاج به وام داشت و نزد من آمد و گفت: «فلانی! این قدر وام می¬خواهم»، آیا من بگویم چون او به من وام نداد، من هم نباید به او بدهم؟ نه؛ بلکه برعکس، من وام می¬دهم. او، او بود و وام نداد؛ چون من اهل هستم، وظیفه ام وام دادن است. «وَ يَصِلُ مَنْ قَطَعَهُ» در جوامع بشری پیش می¬آید که دو نفر، دو خانواده یا اهل دو شهر با هم قهر می¬کنند و رابطه شان را قطع می¬کنند. اگر کسی با فرد متّقی قطع رابطه کرد، این فرد متّقی قطع نمی¬کند؛ و اگر راه داشته باشد، رابطه را وصل می¬کند؛ چون قهر کردن دو مسلمان، به اسلام ضرر می¬زند؛ چون اسلام خواسته است همه ی مسلمانان «ید واحده» باشند و قدرت هایشان متمرکز باشد تا این قدرت به درد بخورد و دشمن روی آن حساب کند؛ اما اگر مسلمانان همه با هم بد باشند، قوا از هم متفرّق می¬شوند و از هم بریده می¬شوند و کارایی شان را از دست می¬دهند؛ بنابراین اسلام اجازه نمی¬دهد دو نفر مسلمان با هم بیش از سه روز قهر کنند. دستور داده اگر دیدی بیش از سه روز قهر شد، تو که مظلوم واقع شده ای، باید نزد او بروی و بگویی: «فلانی! من اشتباه کردم؛ ببخشید؛ عذر می¬خواهم.» این کار را بکند تا قضیه تمام شود. اگر طول بکشد، ضررش به اسلام و مسلمانان برمی¬گردد. «بَعِيداً فُحْشُهُ» فرد متّقی حرف زشت از زبانش شنیده نمی¬شود. این ها که فحّاش هستند، حتماً اهل نیستند. خدا به انسان زبان نداده که فحش و حرف زشت بزند. «لَيِّناً قَوْلُهُ» انسان وقتی حرف می¬زند، آرام حرف می¬زند. تند و خشن حرف نمی¬زند؛ وقتی خدای متعال حضرت موسی (ع) را مأمور کرد که با فرعون صحبت کند و او را از ادّعای خداوندی پایین آورد، دستور داد: «فَقُولاَ لَهُ قَوْلاً لَيِّناً»: با او نرم صحبت کنید. اگر تندی کنید، نفس امّاره ی فرد مقابل تحریک می¬شود و به حرفتان گوش نمی¬دهد. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت سبک زندگی متقین: http://eitaa.com/hafezan_vahy
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 24) «غَائِباً مُنْكَرُهُ حَاضِراً مَعْرُوفُهُ» شما از او کار زشت نمی ¬بینید. کار زشت از متّقی غایب است؛ اما کارهای خوبش را می¬بینید که حاضر است؛ یعنی هر کاری که می¬کند، خوب است و کارهای بد انجام نمی¬دهد. «مُقْبِلاً خَيْرُهُ مُدْبِراً شَرُّهُ» انسان می¬بیند کار خیر در اقبال به اوست. روبرویش کار خیر قرار می¬گیرد و کار شر، پشتش به اوست؛ یعنی انجام نمی-گیرد. کسانی که کار خیر نمی¬کنند و کار بد می¬کنند، همه از انسان های هستند و الّا در انسان های این شرایطی که حضرت فرمودند، دیده می¬شود. «فِي الزَّلَازِلِ وَقُورٌ» در شدائد زندگی، سنگین هستند. تندبادهای زندگی آن ها را از جا نمی¬کَند. در جامعه اتفاقاتی می افتد که خیلی¬ها را زیر و رو می¬کند. متّقین ثابت قدم هستند و تکان نمی¬خورند؛ چون ریشه ی دین و ایمانشان قوی و قرص است و با این تندبادها از بین نمی¬روند. در خیلی از حوادثی که اتفاق می افتد، خیلی¬ها زیر و رو می¬شوند و جایشان عوض می¬شود؛ اما اهل جایشان عوض نمی¬شود؛ چون این نوع بادها آن ها را به حرکت نمی ¬اندازد. «وَ فِي الْمَكَارِهِ صَبُورٌ» در حوادث تلخ زندگی، صبور هستند. هوا گرم یا سرد می¬شود یا چیزی کمیاب می¬شود، صبر می¬کنند و مثل دیگران خیلی گرفتار بحران نمی¬شوند. «وَ فِي الرَّخَاءِ شَكُورٌ» اگر اوضاع زندگی خوب بود، سپاس گزاری می¬کنند. «لَا يَحِيفُ عَلَى مَنْ يُبْغِضُ» به کسانی که با آنها بد است، ظلم نمی¬کند. بعضی از افراد هستند که وقتی به پستی می¬رسند، به کسانی که رابطه شان با او خوب نیست، کار نمی¬دهند و به کسانی که خوب رابطه شان با او خوب است، کار می¬دهند. به کسانی که رابطه شان با او بد است، اضافه حقوق نمی¬دهد و به کسانی که رابطه شان با او خوب است، اضافه حقوق می¬دهند. این جور نیستند و طبق وظیفه عمل می¬کنند؛ نه اینکه بگویند: «چون با من دشمن است، به او کار نمی دهم.» اگر زن و فرزند دارد و می¬تواند کار را خوب انجام دهد، باید به او کار بدهم. پس بر کسی که او را دوست ندارد، ظلم نمی¬کند. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت سبک زندگی متقین: http://eitaa.com/hafezan_vahy
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت 🌷 شرح خطبه متقین نهج البلاغه (شماره 25) «وَ لَا يَأْثَمُ فِيمَنْ يُحِبُّ» اگر کسی را دوست داشته باشد، این دوستی باعث به گناه افتادن این انسان نمی¬شود. خیلی ها هستند به دلیل اینکه کسی از بستگان اوست، مبتلا به گناه می¬شود. کارهایی می¬کند که گناه است و نباید درباره ی او انجام دهد. چون او را دوست دارد و از بستگان اوست، پُست¬هایی به او می¬دهد که لیاقت و صلاحیتش را ندارد. این گناه و ظلم است. نباید این کار را بکند. به هر کس باید به اندازه ی شایستگی و لیاقتش کار واگذار کرد نه به اندازه ی دوستی و رفاقت. «يَعْتَرِفُ بِالْحَقِّ قَبْلَ أنْ يُشْهَدَ عَلَيْهِ» امروزه زیاد اتفاق می افتد. همه ماشین دارند. انسان های بد دارند. انسان های خوب هم دارند. اگر یک انسان خوب، غفلت کرد و با ماشینش به ماشین دیگری زد، قبل از اینکه راننده و دیگران شهادت دهند که تقصیر او بوده و او زده است، خودش فوراً بگوید: «اشتباه از من است. من به ماشین شما زده¬ام و حاضرم جریمه¬اش را بدهم.» انسان خوب این طور است. اما این ها کم هستند. تا از ماشین پایین می¬آید، می¬گوید: «تقصیر تو بود!» خودش زده است ولی به گردن دیگری می¬اندازد. انسان این گونه است که اگر به او می¬گویند: «تو زده¬ای؟» می¬گوید: «بله؛ من زده¬ام. تاوان و جریمه¬اش را هم می¬دهم و حاضرم جبران کنم.» قبل از اینکه دیگران شهادت دهند که تو تقصیر کرده¬ای، خودش اعتراف می¬کند که: «من زده ام.» در سایر کارها هم همین طور است. اگر اشتباه کرد، می¬گوید: «من اشتباه کردم.» به گردن دیگران نمی¬اندازد. این صفت، صفتِ خیلی مهمی است. به خصوص درباره ی کسانی که پست های اجتماعی دارند و گاهی حرف اشتباهی می¬زنند یا کار اشتباهی می¬کنند که مشکلاتی ایجاد می¬کند؛ فوراً باید اعتراف کنند که تقصیر ما بود و کسی را مقصر ندانند. «و لَا يَضَيعُ مَا اسْتُحْفِظَ وَ لَا يَنْسَى مَا ذُكِّرَ» اگر امانتی را به او سپردند، ضایع نمی¬کند. اگر نتواند امانت را حفظ کند، قبول نمی¬کند؛ اما اگر امانت را قبول کرد، حفظ می¬کند. اگر پولی به او داده¬اند یا سندی به او داده¬اند یا چیزی به او گفته¬اند که باید حفظ کند، سعی می¬کند که ضایع نکند و وقتی طرف آمد، امانت را سالم تحویلش دهد. «وَ لَا يُنَابِزُ بِالْألْقَابِ» یکی از روش¬های زشت در جوامع بشری گذشته که الآن هم تقریباً رواج دارد، این است که مردم یکدیگر را با لقب های زشت صدا می¬کردند؛ به خصوص این در طبقه ی بی¬سواد و کم سواد رایج بود. مثالش زیاد است. همه شنیده¬اند و دیده¬اند. یکی از اخلاق انسان های این است که اشخاص را با آن لقب ها صدا نمی¬زنند و به اسم خودشان صدایشان می-زنند. 📚 آثار بندگی، آیت الله خوشوقت سبک زندگی متقین: http://eitaa.com/hafezan_vahy