eitaa logo
🌻حافظان وحی🌻
237 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
24.8هزار ویدیو
368 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرتکرارترین شعار سال ۱۴۰۱ کاش آیت‌الله خامنه‌ای رهبر نمیشد!!! @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷معجزه‌ی در جریان انقلاب خدای متعال این جوان را بزرگ کرد، عزیز کرد ، نماد کرد، تا نشان بدهد که نسل جوان امروز این‌جوری‌اند. این [جوان] نه امام را دیده بود، نه دوره‌ی جنگ را دیده بود، نه دوره‌ی انقلاب را دیده بود، [امّا] این‌جور مخلصانه و صادقانه در پی جهاد فی‌سبیل‌الله حرکت میکند، تلاش میکند، التماس میکند، از خدا میخواهد ، از امام رضا میخواهد، از پدرمادر میخواهد، برای اینکه این اجازه را بدهند و کمکش کنند. این آیت الهی است، این آیت خدا است، این نشان‌دهنده‌ی همین معجزه‌ی انقلاب است و بحمدالله این معجزه در جریان است. @ravanedel 🆔️👆نوشته فوق را لمس کنید.
🌷امام باقر علیه السلام می فرماید: «إِنَّمَا شِیعَةُ عَلِیٍّ علیه السلام الْمُتَبَاذِلُونَ فِی وَلَایَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِی مَوَدَّتِنَا الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْیَاءِ أَمْرِنَا الَّذِینَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا وَ إِذَا رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا بَرَکَةٌ عَلَی مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا؛ همانا شیعیان علی آنهایند که در راه ولایت ما نسبت به یکدیگربذل و بخشش می کنند، در محور دوستی ما همدیگر را دوست دارند به خاطر احیای فرهنگ و معارف ما به دیدار همدیگر می روند، هرگاه خشمگین شوند، ظلم و ستم روا نمی دارند هر گاه راضی و خشنود گردند، زیاده روی نمی کنند، موجب برکت برای همسایگان و مایه صلح و صفا برای همنشینان خود هستند.» @ravanedel
مداحی آنلاین - آشنایی با سیمای امام سجاد - استاد قرائتی.mp3
4.76M
🏴 (ع) # آشنایی با سیمای امام سجاد(ع) 👌 بسیار شنیدنی 🎙حجت الاسلام و المسلمین . @ravanedel
shahadat_emam_sajad_Arzi.mp3
3.6M
دیده گریان، خدا خدا کردم... و توسل به راوی دشتِ کربلا امام سجاد سلام الله علیه 🎧 نفس حاج منصور ارضی ⬆️⬆️⬆️. @ravanedel
👈🏼 نگاهی به الگوی ویژه هدایت و سیره تبلیغی امام سجاد علیه‌السلام و ثمرات آن بر اساس بیانات رهبر انقلاب 🔻‌ زندگی امام سجاد «از همه جهت یکی از زندگی های پر از درس است.» ۱۳۷۲/۴/۲۳ یکی از این جهات، الگوی هدایت و سیره تبلیغی ایشان است. همه شواهد نشان می دهد نیم قرن بعد از حکومت پیامبر اسلامی، جامعه اسلامی چنان به انحراف رفته است که امیدی به اصلاح آن نیست؛ اما به راستی امام سجاد چگونه در طول ۳۵ سال دوران امامت خود با صبر و استقامت، چنین اثر شگفتی در جامعه اسلامی‌ ایجاد کردند؟ 🔻 اختناقِ گسترده در دوران بعد از حادثه عاشورا 🔹 شرایط دوران امام سجاد از چند جهت حائز اهمیت است. از یک سو «وقتی‌که حادثه‌‏ى عاشورا پیدا شد، در عالم اسلام... حالت رعبى میان مردم به وجود آمد؛ بیشتر یا شاید کلّاً در میان شیعیان و طرف‏داران ائمّه.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۸۴) از سوی دیگر «عامّه‌‏ى مردم دچار یک بی‌ایمانى و ضعف و اختلال اعتقادى شدید شده بودند. کار به جایى رسیده بود که حتّى بعضى از ایادى دستگاه خلافت، نبوّت را زیر سؤال میبردند.» (انسان۲۵۰ساله، ص ۱۸۱) و «اخلاق مردم بشدّت خراب شده بود.» (انسان۲۵۰ساله، ص ۱۸۲) چراکه «بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند.» ۱۳۷۲/۴/۲۳ 🔹 در آن دوران «اغلب شخصیّت‌های بزرگ، سر در آخور تمنّیّات مادّی‌ای که به‌وسیله‌ی رجال حکومت برآورده میشد، داشتند.» ۱۳۶۵/۴/۲۸ و کارشان شده بود «از طرفى موجّه کردن و محبوب کردن چهره‏ى قدرتها در دل مردم، از طرفى منفور کردن خاندان پیغمبر و محبّت اینها را از دلها گرفتن.» (حماسه امام سجاد، ص ۸۳) فشار و سخت‌گیری به جایی رسیده بود که «دستگاه عبدالملک... کمال اِشراف و نظارت را بر زندگى امام سجّاد داشت. جاسوس‌هایى گماشته بود که وضع زندگى امام سجّاد را به او گزارش بدهند.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۹۳) 🔹 حال سؤال این است با وجود اینکه «اختناق در آن دوران و نامناسب بودن وضع، اجازه نمی‌داد که امام سجاد بخواهند با آن مردم بی‌پرده و صریح و روشن حرف بزنند؛ نه فقط دستگاه‌ها نمی‌گذاشتند، مردم هم نمی‌خواستند.» ۱۳۶۵/۴/۲۸ امام سجاد چگونه اسلام را از تحریف و جامعه اسلامی را از خطر انحراف نجات دادند؟ 🔻 امام از هیچ‏کس مأیوس نیست... 🔹 نگاه متعارف جامعه اینگونه است که با وجود چنین وضعیتی، تربیت مردم ناشدنی است. اما «امام سجاد... نگفتند وضع بد است، نگفتند که از شمشیر قدرت حاکم خون میچکد، نگفتند این حرفها در دل و مغز علیل مردم جا نمیگیرد؛ ‏حرفشان را گفتند.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۶) سیره عملی ایشان نشان می‌دهد «امام از هیچ‏کس مأیوس نیست حتّى از محمّد‏بن شهاب. امام انسان را داراى فطرت نیکو میداند... بدیها عارضیاند، بدیها مال بعدند، بدیها نقش‏ونگار روى این صفحه هستند و خود صفحه پاک است... هر انسانى در هر حدّى از انحراف، از قلمرو و محیط و منطقه‏ى امید یک ‏انسانِ هدفى و مسلکى بیرون نیست؛ همه‏کس را میتوان امیدوار بود که هدایت شود.» (حماسه امام سجاد، ص۱۵۳) 🔻 دو نوع روش تبلیغی امام 🔹‌ با بررسی شیوه تبلیغی حضرت سجاد می‌توان دریافت که «امام چون در دوران اختناق زندگى میکردند و نمیتوانستند مفاهیم مورد نظر خودشان را آشکارا و صریح بیان کنند، از شیوه‏ى موعظه و دعا استفاده کردند. دعا مربوط به صحیفه‏‌ى سجّادیّه است... و موعظه مربوط به بیانات و روایاتى است که از آن حضرت نقل شده.» (حماسه امام سجاد، ص۲۰۵) 🔻 اولاً حضرت برای بازسازی جامعه نبوی «پوششى براى حقایق درست میکرد، و آن، پوشش، دعا بود.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۶۲) یعنی در بدترین شرایط تبلیغی «امام سجّاد از بيان معارف دست نکشيد؛ به‌عنوان دعا، به‌نام نيايش، مطالبى فراهم آورد و آنچه ميخواست بگويد، گفت.» (همرزمان حسین، ص ۹۲) ثانیاً موعظه «بهترین نحو انتقال و القای ایدئولوژى و افکار درست است.» (حماسه امام سجاد، ص۲۰۶) موعظه‌های عمومی حضرتسه ویژگی مهم دارد: 🔹 ۱- «این بیانات امام که خطاب به عامّه‏‌ى مردم است، از نوع آموزش نیست، از نوع تذکّر و یادآورى است. یعنى در این بیان، امام نمی‌نشینند مسئله‏‌ى توحید را براى مردم باز کنند و بشکافند، یا مسئله‏‌ى نبوّت را براى مردم تفسیر کنند بلکه تذکّر میدهند، یادآورى میکنند.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۰) 🔍 تدوین و‌جمع آوری:خانم مریم جعفری حوزه هنری 🏴🏴🏴 @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام سجاد (ع) در دعای مکارم‌الاخلاق می‌فرماید «وَ انْهَجْ لِی إِلَى مَحَبَّتِکَ سَبِیلًا سَهْلَةً؛ برای رسیدن به محبت خود، راهی آسان پیش پایم بگذار. در این فراز فرد با محبت راه خدا برایش آسان می‌شود. اگر راه محبت باز شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ می‌فرماید «أَکْمِلْ لِی بِهَا خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ؛ و با آن (محبت) خیر این جهان و آن جهانِ مرا کامل گردان. 📝کانال. روان دل. @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠خدایا اگر بناست من آدم گناه کاری باشم هرچه زودتر بمیرم ،عمرم چراگاه شیطان نشود 📣آیت الله مظاهری 🆔@ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «وجود مبارک حضرت امام سجاد سلام الله علیه در دو جا، دو تا حرف زد، هر دو هم «حَقٌّ وَ صِدْق‏ و لا رَیبَ فِیه»؛ یکی بالای منبر مسجد شام بود که به همه دشمنان گفت، مردم بدانید در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست و درست گفت...» ٩۶/٢/۵ 👈🏻 آیت الله العظمی جوادی آملی. @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥‏بندگی خدا موضوعیت دارد 💠امام علیه السلام به ما ارتقاء همت را یاد می‌دهند 🔷هم وغم انسان نباید فقط دنیا باشد . 📣حجت الاسلام صالحی 🆔@ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ به 🔴 اثبات سیاسی بودن حجاب از آیات قرآن توسط کی گفته حجاب به حکومت ربط داره⁉️ @ravanedel
شرح حکمت ۹۷ ارزش یقین.mp3
2.39M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @ravanedel
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 ارزش یقین 🔰 در حکمت ۹۷ نهج‌ البلاغه این گونه می‌خوانیم که: 💠 (حضرت در نیمه شبی که صبح آن عملیات نهروان علیه خوارج انجام شد، صدای مردی از خوارج را شنید که نماز شب می‌خواند و قرآن تلاوت می‌کرد. حضرت فرمودند:) " خوابیدن همراه با یقین، بهتر از نماز گزاردن با شک و تردید است. " 🔻 از اینجا معلوم می‌شود که خوارج، حداقل بخشی شان نسبت به این مقصد و مسیری که انتخاب کرده بودند -یعنی مبارزه با امیرالمؤمنین (عليه‌السلام)- در شک و تردید سپری می‌کردند. 🔻 مولای ما در حکمت ۳۱ نهج‌ البلاغه، در مورد ابعاد شک این گونه می‌فرمایند که : " شک چهار بخش دارد؛ اول جدال در گفتار، دوم ترسیدن، سوم دودل بودن و چهارم، تسلیم حوادث روزگار شدن؛ آنکس که جدال و نزاع را عادت خود قرار دهد، شب تارش به صبح نمی‌رسد. (می‌دانید که خوارج بر عقیده باطل خودشان، به شدّت جدال می‌کردند؛ یعنی هرگز از تاریکی شبهات بیرون نخواهند آمد.) و آنکس که از هر چیزی ترسید، همواره در حال عقب نشینی است و آنکس که در تردید و دودلی باشد، زیر پای شیطان کوبیده خواهد شد و آنکس که تسلیم حوادث گردد و به تباهی دنیا و آخرت گردن نهد، هر دو جهان را از کف خواهد داد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @ravanedel
📚📚📚 📚📚 📚 📝 نکات تفسیری فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ﴿۶۱﴾ آل عمران هر گاه بعد از علم و دانشي كه (درباره مسيح) به تو رسيده، (باز) كساني با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. در قضیهٔ مباهله، رسول‌الله ‹ص› اهل‌بیتِ خود را به‌عنوان نمونه‌هایی از مؤمنین همراه خود نبرد، بلکه به‌عنوان شرکاء خود در امر دعوت به‌همراه برد. 📓 تفسیر_المیزان، ذیل‌آیهٔ۶۱سوره‌آل‌عمران @ravanedel
🍃✨⚘🍃⚘﷽⚘🍃⚘✨🍃   ✿↶ ↷✿      ❀✵نـیــایـــش بــا خــ♡ــدا✵❀ گزیده‌ای از مناجات امام سجاد علیه‌السلام💚 اى که هرگاه بنده‌اى از او درخواست كند دهدش و هرگاه چيزى را که نزد او است آرزو كند بدان آرزو رساندش و چون بدو رو كند به مقام قرب و نزديكى خويشش ببرد و چون به آشكارى گناهش كند پرده بر گناهش كشد و آن را بپوشاند و چون بر او توكل كند كفايتش كند 🌸 خـدايا كيست که بر درگاه تو بار اندازد و ميهمان‏ نوازيت خواهد و تو پذيرائيش نكنى و كيست که مركب نياز خود به دربارت خواباند و اميد بخششت داشته باشد و تو احسانش نكنى آيا خوب است که من نااميد از درگاهت باز گردم با اينكه جز تو مولايى را که به احسان نامور باشد نشناسم چگونه به جز تو اميد داشته باشم با اينكه هر چه خير است بدست تو است و چگونه‏ به جز تو آرزومند باشم با اينكه خلقت و فرمان از آن تو است آيا براستى اميدم را از تو قطع كنم با اينكه تو از فضل خويش به من عطا كردى چيزى را كه من درخواست نكرده بودم يا مرا بمانند خودم نيازمند سازى با اينكه من به رشته تو چنگ زدم اى که به رحمتش سعادتمند گردند قاصدان او و دچار بدبختى و عذاب و كيفرش نشوند آمرزش خواهانش چگونه‏ فراموشت كنم با اينكه تو هميشه به ياد منى از تو خواهم به بزرگواريت که بر من ببخشى از عطاى خويش به حدى که ديده‏‌ام بدان روشن گردد و از اميدت بدان مقدار که خاطرم اطمينان يابد و از يقين بدان اندازه که پيشامدهاى ناگوار دنيا بر من آسان گردد @ravanedel ‏.
سلام_ امام_ زمانم💚 اي یوسف فاطمه! اي یار سفر کرده! هزاران هزار دیده در فراق تو یعقوب وار خون میگریند و فقط با تماشای قامت تو بینا می‌شوند. ما درکنار دروازه ي دل هایمان، شاخه گل هاي‌ ارادت بـه دست گرفته و هر آدینه منتظریم کـه چونان رسول اعظم«ص» کـه از مکه بـه مدینة النبی هجرت کرد، از مکه طلوع کنی و بـه مدینة المهدی دل ها پا گذاری. ع @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴نه رواقی، نه گنبدی... فرازی از دعای توسل⬇️ ▪️يا أَبَا الْحَسَنِ يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ، يَا زَيْنَ الْعابِدينَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ يَا حُجَّةَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إلى اللهِ، وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجيهاً عِنْدَ اللهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ ▪️ای ابا الحسن،‌ای علی بن الحسین‌ای زین العابدین،‌ای فرزند فرستاده خدا،‌ای حجّت خدا بر بندگان‌ای آقا و مولای ما، به تو روی آوردیم و تو را واسطه قرار دادیم و به سوی خدا به تو توسّل جستیم و تو را پیش روی حاجاتمان نهادیم،‌ای آبرومند نزد خدا برای ما نزد خدا شفاعت کن. ع @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 مناجات امام زمان(عج)  علامه مجلسی، داستانی در رابطه با دعای حضرت ولی عصر (عج) درباره شیعیان نقل می کند که: عالم جلیل و سالک راه حق، سید بن طاوس (رضوان الله علیه)، سحرگاهی در سرداب مطهر حضرت صاحب الأمر این مناجات را شنیده است که در ادامه می خوانید. علامه مجلسی، داستانی در رابطه با دعای حضرت ولی عصر (عج) درباره شیعیان نقل می کند که: عالم جلیل و سالک راه حق، سید بن طاوس (رضوان الله علیه)، سحرگاهی در سرداب مطهر حضرت صاحب الأمر (ارواحنا له الفداء) این مناجات را شنیده است: اللَّهُمَّ إِنَّ شِیعَتَنَا خُلِقَتْ مِنْ شُعَاعِ انْوَارِنَا وَ بَقِیةِ طِینَتِنَا وَ قَد فَعَلُوا ذُنُوباً کثِیرَةً اتِّکالًا عَلَی حُبِّنَا وَ وَلَایتِنَا فَإِنْ کانَتْ ذُنُوبُهُمْ بَینَک وَ بَینَهُمْ فَاصْفَحْ عَنْهُمْ فَقَد رَضِینَا وَ مَا کانَ مِنْهَا فِیمَا بَینَهُمْ فَاصْلِحْ بَینَهُمْ وَ قَاصَّ بِهَا عَنْ خُمُسِنَا وَ ادخِلْهُمُ الْجَنَّةَ وَ زَحْزِحْهُمْ عَنِ النَّارِ وَ لَاتَجْمَعْ بَینَهُمْ وَ بَینَ اعْدائِنَا فِی سَخَطِک خدایا، شیعیان ما از شعاع انوار و بقیه سرشت ما آفریده شده اند، آنها با تکیه بر دوستی و ولایت ما گناهان زیادی انجام داده اند. (خدایا) اگر گناهانشان بین تو و آنهاست از آنها درگذر زیرا ما از آنها راضی هستیم و اگر بین خودشان است بین آنها را اصلاح کن و از خُمسی که حق ماست حساب کن و آنها را داخل بهشت گردان و از آتش دور بدار و با دشمنان ما در سخط و غضب خود قرار مده. ع @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مصاحبه اربعین و مهدویت 🎥 این قسمت: زندگی در سایه عدالت توحیدی ▪️حجت الاسلام مهدی طائب ▪️قسمت اول ع @ravanedel
🔴آیا در حکومت حضرت‌ مهدی علیه‌السلام، تمام مردم اصلاح خواهند شد؟ مطابق برخی از روایات، اصلاحات حضرت‌ مهدی علیه‌السلام فراگیر بوده و شامل همه افراد روی زمین خواهد شد از امام ‌حسن ‌مجتبی علیه‌السلام نقل شده که فرمود: «خداوند در آخرالزمان مردی را برمی‌انگیزاند که کسی از منحرفان و فاسدان نمی‌ماند مگر اینکه اصلاح گردد».[1] 💚امام‌ باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «هنگامی ‌که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان خدا می‌گذاردو خِرَدهایشان را جمع کرده (تمرکز می‌بخشد و رشد می‌دهد) اخلاقشان را کامل می‌کند».[2] 💚رسول‌ خدا به حضرت‌ فاطمه علیها‌السلام می‌فرماید: «خداوند از نسل این دو (حسن و حسین علیهماالسلام) شخصی را برمی‌انگیزد که دژهای گمراهی را می‌گشاید و دل‌های سیاه قفل‌خورده را تسخیر می‌نماید».[3] 📚1. اثبات‌الهداة، ج3، ص524. 2. کافی، کلینی، ج1، ص25. 3. عقدالدور، ص152؛ اثبات‌الهداة، ج3، ص448. ع @ravanedel
سلام کلامی شیرین تراز قرآن برای شنیدن وجود داردکه روح ماراتطهیر وتزکیه کند ودلنوازتراز سخنان اهلبیت وجود دارد که برلوح دل ما نگاشته شود وهدایترابه ما نشان دهد کلامم نور وامرکم رشد 🌺 قدر عمرباید درهمراهی بانور قرآن وکلام شیرین اهلبیت دیده شود تابرکت پیدا کند 🌸 معرفت نیازاست تا فهم کلام حق وتفسیر قرآن ازبیان شیرین اهلبیت به کام ما ریخته شود💐 خدایا لحظات عمرما را صرف درک معارف قرآن واهلبیت قرارده ودل مارانرم کن تاقرآن واهلبیترا بفهیم وباقرآن واهلبیت زندگی کنیم وبمیریم وحشر ونشرمان باقرآن واهلبیت باشد ومحروم از شفاعت قرآن واهلبیت نگردیم 🌻🥀🌼🌴@ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋 ﷽ 🦋 📖آیة الکرسی بخوانیم برای عافیت و سعادت •┈••✾💠🌸🦋🌸💠✾••┈• 🍃🌸اَلٰا بِـذِڪْرِٱݪلّٰـهِ تَـطْـمَـئِـنُّٱلْـقُـلُـوب
❖﷽❖ (توقیعات) 📜٨ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ الْحَسَنِ‌ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ عَنْ‌ سَعْدِ بْنِ‌ عَبْدِ اللَّهِ‌ عَنْ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ الرَّازِيِّ‌ الْمَعْرُوفِ‌ بِعَلاَّنَ‌ الْكُلَيْنِيِّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ‌ جَبْرَئِيلَ‌ الْأَهْوَازِيُّ‌ عَنْ‌ إِبْرَاهِيمَ‌ وَ مُحَمَّدٍ ابْنَيِ‌ اَلْفَرَجِ‌ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ إِبْرَاهِيمَ‌ بْنِ‌ مَهْزِيَارَ: أَنَّهُ‌ وَرَدَ اَلْعِرَاقَ‌ شَاكّاً مُرْتَاداً فَخَرَجَ‌ إِلَيْهِ‌ قُلْ‌ لِلْمَهْزِيَارِيِّ‌ قَدْ فَهِمْنَا مَا حَكَيْتَهُ‌ عَنْ‌ مَوَالِينَا بِنَاحِيَتِكُمْ‌ فَقُلْ‌ لَهُمْ‌ أَ مَا سَمِعْتُمُ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ يَقُولُ‌ يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ‌ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ‌ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‌ هَلْ‌ أُمِرَ إِلاَّ بِمَا هُوَ كَائِنٌ‌ إِلَى يَوْمِ‌ الْقِيَامَةِ‌ أَ وَ لَمْ‌ تَرَوْا أَنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ جَعَلَ‌ لَكُمْ‌ مَعَاقِلَ‌ تَأْوُونَ‌ إِلَيْهَا وَ أَعْلاَماً تَهْتَدُونَ‌ بِهَا مِنْ‌ لَدُنْ‌ آدَمَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ إِلَى أَنْ‌ ظَهَرَ الْمَاضِي أَبُو مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ‌ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ كُلَّمَا غَابَ‌ عَلَمٌ‌ بَدَا عَلَمٌ‌ وَ إِذَا أَفَلَ‌ نَجْمٌ‌ طَلَعَ‌ نَجْمٌ‌ فَلَمَّا قَبَضَهُ‌ اللَّهُ‌ إِلَيْهِ‌ ظَنَنْتُمْ‌ أَنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ قَدْ قَطَعَ‌ السَّبَبَ‌ بَيْنَهُ‌ وَ بَيْنَ‌ خَلْقِهِ‌ كَلاَّ مَا كَانَ‌ ذَلِكَ‌ وَ لاَ يَكُونُ‌ حَتَّى تَقُومَ‌ السَّاعَةُ وَ يَظْهَرَ أَمْرُ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌: وَ هُمْ‌ كارِهُونَ‌. 📝 از محمّد بن ابراهيم بن مهزيار نقل شده است كه در حال شكّ‌ و ترديد وارد عراق شد و اين توقيع براى وى صادر گرديد: 💠به مهزيارى بگو آنچه را از دوستان آن سامان حكايت كردى فهميديم، به آنها بگو آيا قول خداى تعالى را نشنيديد كه مى‌فرمايد: ✨ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ‌ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ‌ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‌» آيا اين دستور تا روز قيامت نيست‌؟ آيا خداى تعالى پناهگاه هايى براى شما قرار نداده است كه بدان پناهنده شويد؟ آيا از زمان آدم عليه السّلام تا زمان امام گذشته ابو محمّد صلوات اللّه عليه اعلام هدايت براى شما قرار نداده است‌؟ و اگر علمى نهان شد علمى آشكار نگرديد و اگر ستاره‌اى افول كرد ستاره‌اى ندرخشيد؟ و چون خداى تعالى ابو محمّد را قبض روح كرد پنداشتيد كه او رابطۀ بين خود و خلقش را قطع كرده است‌؟ هرگز چنين نبوده و تا روز قيامت چنين نخواهد بود در آن روز امر خداى تعالى ظاهر شود و آنان ناخشنود باشند. 📕 كمال الدين و تمام النعمة - جلد2، صفحه 243 _باب ٤٥ توقيعات وارده از قائم عليه السّلام ابن بابویه @ravanedel
❖﷽❖ 📜[٣٤٦] عن أبي جعفر محمّد بن عليّ‌ بن الحسين بن بابويه القمّي - رحمه اللّه - قال: حدّثني محمّد بن إبراهيم بن إسحاق الطالقاني قال: كنت عند الشّيخ أبي القاسم الحسين بن روح رضي اللّه عنه مع جماعة منهم علي بن عيسى القصري، فقام إليه رجل فقال له: إنّي أريد أن أسألك عن شيء، فقال له: سل عمّا بدالك. فقال الرجل: أخبرني عن الحسين بن علي عليهما السّلام أ هو وليّ‌ اللّه‌؟ قال: نعم. قال: أخبرني عن قاتله لعنه اللّه أ هو عدو اللّه‌؟ قال: نعم. قال الرجل: فهل يجوز أن يسلط‍‌ اللّه عزّ و جلّ‌ عدوه على وليّه‌؟ فقال له أبو القاسم قدّس اللّه روحه: إفهم عني ما أقول لك! إعلم أنّ‌ اللّه تعالى لا يخاطب النّاس بمشاهدة العيان، و لا يشافههم بالكلام، و لكنّه جلّت عظمته يبعث إليهم من أجناسهم و أصنافهم بشرا مثلهم، و لو بعث إليهم رسلا من غير صنفهم و صورهم لنفروا عنهم، و لم يقبلوا منهم، فلمّا جاءوهم و كانوا من جنسهم يأكلون الطعام و يمشون في الأسواق، قالوا لهم: أنتم مثلنا لا نقبل منكم حتّى تأتونا بشيء نعجز عن أن نأتي بمثله، فنعلم أنّكم مخصوصون دوننا بما لا نقدر عليه، فجعل اللّه عزّ و جلّ‌ لهم المعجزات التي يعجز الخلق عنها. فمنهم: من جاء بالطوفان بعد الإعذار و الإنذار فغرق جميع من طغى و تمرّد.و منهم: من ألقي في النّار فكانت عليه بردا و سلاما. و منهم: من أخرج من الحجر الصلد النّاقة ، و أجرى من ضرعها لبنا. و منهم: من فلق له البحر و فجر له من العيون، و جعل له العصا اليابسة ثعبانا تلقف ما يأفكون. و منهم: من أبرأ الأكمه و الأبرص و أحيى الموتى بإذن اللّه، و أنبأهم بما يأكلون و ما يدّخرون في بيوتهم. و منهم: من انشق له القمر و كلّمته البهائم، مثل البعير و الذئب و غير ذلك. فلمّا أتوا بمثل ذلك و عجز الخلق من أممهم عن أن يأتوا بمثله، كان من تقدير اللّه جلّ‌ جلاله و لطفه بعباده و حكمته أن جعل أنبياءه مع هذه المعجزات في حال غالبين و أخرى مغلوبين، و في حال قاهرين و أخرى مقهورين، و لو جعلهم اللّه في جميع أحوالهم غالبين و قاهرين، و لم يبتلهم و لم يمتحنهم لاتّخذهم النّاس آلهة من دون اللّه عزّ و جلّ‌، و لما عرف فضل صبرهم على البلاء و المحن و الاختبار، و لكنّه جعل أحوالهم في ذلك كأحوال غيرهم، ليكونوا في حال المحنة و البلوى صابرين و في حال العافية و الظهور على الأعداء شاكرين، و يكونوا في جميع أحوالهم متواضعين غير شامخين و لا متجبّرين، و ليعلم العباد أنّ‌ لهم عليهم السّلام إلها هو خالقهم و مدبرهم فيعبدوه و يطيعوا رسله، و تكون حجّة اللّه ثابتة على من تجاوز الحد فيهم، و ادّعى لهم الربوبية، أو عاند و خالف، و عصى و جحد، بما أتت به الأنبياء و الرسل، و ليهلك من هلك عن بيّنة، و يحيا من حيّ‌ عن بيّنة. قال محمّد بن إبراهيم بن إسحاق رضى اللّه عنه: فعدت إلى الشيخ أبي القاسم الحسين بن روح رضي اللّه عنه في الغد و أنا أقول في نفسي: أ تراه ذكر لنا ما ذكر يوم أمس من عند نفسه‌؟ فابتدأني و قال: يا محمّد بن إبراهيم! لئن أخرّ من السّماء فتختطفني الطير أو تهوي بي الريح في مكان سحيق أحبّ‌ إليّ‌ من أن أقول في دين اللّه برأيي، و من عند نفسي؛ بل ذلك عن الأصل، و مسموع من الحجّة صلوات اللّه عليه و سلامه. @ravanedel ادامه مطلب(ترجمه)👇👇