🔻حدیث چهارم
💠جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَسَأَلَهُ عَنْ مَسَائِلَ فَأَجَابَ
فرمود:شخصی محضر امام سجاد آمد ، از حضرت چند سؤال پرسید و حضرت پاسخ دادند:
💠ثُمَّ عَادَ لِيَسْأَلَ عَنْ مِثْلِهَا
سپس رفت و دوباره با چند تا سوال جدید نزد امام آمد تا از ایشان بپرسد.
💠فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَكْتُوبٌ فِي الْإِنْجِيلِ
اما به آن شخص فرمود در انجیل که یکی از کتب آسمانی است نوشته شده
💠لَا تَطْلُبُوا عِلْمَ مَا لَا تَعْلَمُونَ وَ لَمَّا تَعْمَلُوا بِمَا عَلِمْتُمْ
تا آن زمانی که به آنچه میدانید، عمل نکردهاید، دانستن آنچه را نمیدانید طلب نکنید.
✴️این جمله معروف آیتالله بهجت بود هرکسی از ایشان میپرسید آقا موعظهای بفرمایید. میگفت به قبلیها عمل کردی؟!
میگفت: نه.
میگفت: همانها را عمل کن. حرف جدیدی که ما نداریم. میخواهیم بگوییم تقوا داشته باش. من چه بگویم ذکری بگویم که معجزه بشود!
امام سجاد فرمود به دنبال کسب علم جدید نباشید تا وقتی که به قبلی ها عمل کنید.
💠فَإِنَّ الْعِلْمَ إِذَا لَمْ يُعْمَلْ بِهِ لَمْ يَزْدَدْ صَاحِبُهُ إِلَّا كُفْراً
علم وقتی به آن عمل نشود، جز کفر را اضاف و زیاد نمیکند .
(عالم است اما کافر است. چرا عمل نکردی! علم تنها که دردی دوا نمیکند.)
💠وَ لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً.
هر چه عالمتر شدی چون عمل نکردی از خدا دورتر شدی.
✅رابطه کفر و عمل نکردن به علم چیست؟
کفر در اینجا دو معنا دارد:
1️⃣ معنای اول: لغوی به معنای پوشاندن داریم. اگر لغوی معنا کنیم حضرت فرمود: هرکسی که علم آموخت و عمل نکرد درواقع حقائق را از خودش میپوشاند. پرده جلوی چشمهایش انداخته است که خیلی چیزها را نبیند. این شخص به کسی ضرر نمیزند، به خود ضرر میرساند و حقائق عالَم را نمیبیند. ما یک بصر داریم و یک بصیرت داریم. بعضیها جلوی همین بصر را هم میگیرند. بعضیها هستند چشمشان باز است و بعضیها هستند که چشم دلشان باز است.
🔺امیرالمؤمنین فرمود: مؤمن چهار چشم است. دو چشم سر که همه دارند، کفار هم دارند. چشم قلب را که دو چشم باطنبین و ملکوت بین است، باز کن.
2️⃣معنای دوم: همین کفر اصطلاحی است. یعنی بیدین شدن، خداناباوری.
خیلی عجیب است. تو عالم شدی و خیلی هم علم داری ولی به علمت مغرور شدی.
✳️آیتالله جوادی آملی میفرمود: طلبهها وقتی چهار کلاس درس خواندند هی این سینه را وجب میکند و میگوید یک وجب سینه و اینقدر علم!
درحالی که اگر یک حدیث جلویمان بگذارند جوری زمین میخوریم. بعضی از احادیث هستند که برای گیرانداختن خوب است. مثلا میفرماید که صلوات بر پیامبران [لا صلاة علی النبی].
گیر میکنند که برپیامبران صلوات نفرستیم! این که ما صلوات میفرستیم اشتباه است؟ ٠.
بعضیها میگویند پیامبران صلاة و نماز نداشتند! در حالی که نبی معانی مختلفی دارد. یکی از معانیاش مکان مرتفع است. به پیامبر میگویند چون پيامبر مکان مرتفعی دارد.
یعنی روی جاهای مرتفع نماز نخوانید، کراهت دارد.
ما در اولیات احادیث ماندهایم بعد بعضی وقتها ادعا داریم.
معنای دوم این است تو وقتی علم داشتی و عمل نکردی، خودت را خیلی حساب میکنی. خودت را جای خدا میبینی و خودبین میشوی و خودبینی شرک و کفر است. اگر این شخص به علمش عمل میکرد دیگر از تکبر و خودبینی خبری نبود. خودبینی که نباشد خدابین میشوی.
واتفاقا این معنای دوم تقویت میشود چون حضرت فرمود: لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً.
تو وقتی به معنای اصطلاحی کافر شدی از خدا دور میشوی.
الحمدلله ربالعالمین...
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
به کانال حافظان وحی حدیث خــــوانی
اصول کافی ملحق شوید:
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
@ravanedel
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
🔻حدیث چهارم
💠جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَسَأَلَهُ عَنْ مَسَائِلَ فَأَجَابَ
فرمود:شخصی محضر امام سجاد آمد ، از حضرت چند سؤال پرسید و حضرت پاسخ دادند:
💠ثُمَّ عَادَ لِيَسْأَلَ عَنْ مِثْلِهَا
سپس رفت و دوباره با چند تا سوال جدید نزد امام آمد تا از ایشان بپرسد.
💠فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَكْتُوبٌ فِي الْإِنْجِيلِ
اما به آن شخص فرمود در انجیل که یکی از کتب آسمانی است نوشته شده
💠لَا تَطْلُبُوا عِلْمَ مَا لَا تَعْلَمُونَ وَ لَمَّا تَعْمَلُوا بِمَا عَلِمْتُمْ
تا آن زمانی که به آنچه میدانید، عمل نکردهاید، دانستن آنچه را نمیدانید طلب نکنید.
✴️این جمله معروف آیتالله بهجت بود هرکسی از ایشان میپرسید آقا موعظهای بفرمایید. میگفت به قبلیها عمل کردی؟!
میگفت: نه.
میگفت: همانها را عمل کن. حرف جدیدی که ما نداریم. میخواهیم بگوییم تقوا داشته باش. من چه بگویم ذکری بگویم که معجزه بشود!
امام سجاد فرمود به دنبال کسب علم جدید نباشید تا وقتی که به قبلی ها عمل کنید.
💠فَإِنَّ الْعِلْمَ إِذَا لَمْ يُعْمَلْ بِهِ لَمْ يَزْدَدْ صَاحِبُهُ إِلَّا كُفْراً
علم وقتی به آن عمل نشود، جز کفر را اضاف و زیاد نمیکند .
(عالم است اما کافر است. چرا عمل نکردی! علم تنها که دردی دوا نمیکند.)
💠وَ لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً.
هر چه عالمتر شدی چون عمل نکردی از خدا دورتر شدی.
✅رابطه کفر و عمل نکردن به علم چیست؟
کفر در اینجا دو معنا دارد:
1️⃣ معنای اول: لغوی به معنای پوشاندن داریم. اگر لغوی معنا کنیم حضرت فرمود: هرکسی که علم آموخت و عمل نکرد درواقع حقائق را از خودش میپوشاند. پرده جلوی چشمهایش انداخته است که خیلی چیزها را نبیند. این شخص به کسی ضرر نمیزند، به خود ضرر میرساند و حقائق عالَم را نمیبیند. ما یک بصر داریم و یک بصیرت داریم. بعضیها جلوی همین بصر را هم میگیرند. بعضیها هستند چشمشان باز است و بعضیها هستند که چشم دلشان باز است.
🔺امیرالمؤمنین فرمود: مؤمن چهار چشم است. دو چشم سر که همه دارند، کفار هم دارند. چشم قلب را که دو چشم باطنبین و ملکوت بین است، باز کن.
2️⃣معنای دوم: همین کفر اصطلاحی است. یعنی بیدین شدن، خداناباوری.
خیلی عجیب است. تو عالم شدی و خیلی هم علم داری ولی به علمت مغرور شدی.
✳️آیتالله جوادی آملی میفرمود: طلبهها وقتی چهار کلاس درس خواندند هی این سینه را وجب میکند و میگوید یک وجب سینه و اینقدر علم!
درحالی که اگر یک حدیث جلویمان بگذارند جوری زمین میخوریم. بعضی از احادیث هستند که برای گیرانداختن خوب است. مثلا میفرماید که صلوات بر پیامبران [لا صلاة علی النبی].
گیر میکنند که برپیامبران صلوات نفرستیم! این که ما صلوات میفرستیم اشتباه است؟ ٠.
بعضیها میگویند پیامبران صلاة و نماز نداشتند! در حالی که نبی معانی مختلفی دارد. یکی از معانیاش مکان مرتفع است. به پیامبر میگویند چون پيامبر مکان مرتفعی دارد.
یعنی روی جاهای مرتفع نماز نخوانید، کراهت دارد.
ما در اولیات احادیث ماندهایم بعد بعضی وقتها ادعا داریم.
معنای دوم این است تو وقتی علم داشتی و عمل نکردی، خودت را خیلی حساب میکنی. خودت را جای خدا میبینی و خودبین میشوی و خودبینی شرک و کفر است. اگر این شخص به علمش عمل میکرد دیگر از تکبر و خودبینی خبری نبود. خودبینی که نباشد خدابین میشوی.
واتفاقا این معنای دوم تقویت میشود چون حضرت فرمود: لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً.
تو وقتی به معنای اصطلاحی کافر شدی از خدا دور میشوی.
الحمدلله ربالعالمین...
ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ
به کانال حافظان وحی حدیث خــــوانی
اصول کافی ملحق شوید:
╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮
@ravanedel
╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرروز به رسم ادب،سلام میدهیم به ارباب بی کفن،امام #حسین علیه السّلام@ravanedel
🕸پ) انكار بابيت
حسينعلى ميرزا در اثبات حقانيت دعاوى على محمد شيرازى، به دليل استقامت اشاره كرده و مىنويسد: «و دليل و برهان ديگر كه چون شمس بين دلائل مشرق است استقامت آن جمال ازلى است بر امر الهى كه با اينكه در سن شباب بودند و امرى كه مخالف كل اهل ارض از وضيع و شريف و غنى و فقير و عزيز و ذليل و سلطان و رعيت بود با وجود اين، قيام بر آن امر فرمود چنانچه كل استماع نمودند و از هيچكس و هيچ نفس خوف ننمودند و اعتنا نفرمودند...» (١) و در خصوص «تقيه»، به اجمال به ذكر اين بيان على محمد شيرازى، اكتفا مىكنيم كه: «واحذر منالتقية و راقب فى التقية الاترى لنفسك خوفاً ولو كنت فى تلك الارض...» (٢) بهر حال آنچه كه مسلم است، دعوى بابيت على محمد شيرازى، و سپس انكار دعوى است. با اين همه وى در برخورد با جامعۀ مسلمانان، به انكار بابيت و هر نوع ادعائى و جهت حفظ مريدان خود به ترويج دعوى بابيت مبادرت ورزيد.(٣) و از اين جهت، آثار و شيوههاى رفتارى او، باب هر نوع سوء ظنى را در تحليل نهائى شخصيت و آثار وى گشود.
با چنين زمينهاى و در حالى كه زير نظر حاكم فارس مورد مراقبت قرار داشت بنا به تأييد «آواره» در كتاب: «كواكب الدريه» و عباس افندى در كتاب مقاله شخصى سياح، به درخواست سيد يحيى دارابى تفسير بر سورۀ كوثر نگاشت، كه چنانچه متذكر شديم از يك سوى به اثبات امامت و حيات و غيبت و طول عمر حضرت حجة بن الحسن عسكرى عليه السلام پرداخته و از سوى ديگر به نيابت و بابيت غير منصوصۀ خود، قلم فرسائىها نموده است. تا اينكه بنا به تصريح آواره به نقل از نامهاى كه على محمد شيرازى به ميرزا آقاسى نگاشته است: «در نيمۀ دوم سال ١٢۶٢ ه ق ترسان و گريزان عازم اصفهان گرديد و بين راه نامهاى به معتمد الدوله منوچهر خان گرجى (۴) حاكم اصفهان نگاشت و از او خواست تا برايش منزلى مهيا كند».(۵) ولى به گفته مرحوم ميرزا قليخان هدايت در كتاب: «روضة الصفا» و مرحوم اعتضاد السلطنه در كتاب فتنۀ باب: «معتمد الدوله منوچهر خان گرجى كه در آن وقت حكومت اصفهان داشت، گمان كرد كه شايد ميرزا على محمد يكى از بزرگان دين باشد... خواست او را ببيند. چند نفر سوار فرستاد كه اگر توانند او را از بند رها كنند و پنهانى به اصفهان رسانند. وقتى سوارهاى معتمد الدوله به فارس رسيدند كه در آن بلاد ناخوشى و با، شدت داشت و مردم آشفته خاطر بودند بى زحمت باب را برداشتند و به اصفهان آوردند». (۶) معتمد الدوله به گفته ميرزا جانى كاشانى در كتاب: «نقطة الكاف»: «به مقتضاى حكمت به امام جمعه اصفهان پيغام نمود، كه مدعى باب امام عليه السلام تشريف آورده، آدم بفرست به خدمت ايشان و وعده بخواهيد تا به منزل شما تشريف فرما شوند. سركار امام نيز چنان نمود». (۷)معتمد الدوله به تأييد شوقى افندى در كتاب:«قرن بديع» ارمنى نژاد و نامسلمان بود (۸) و به گفته عباس افندى از على محمد شيرازى سؤال از نبوت خاصه نمود (۹) و على محمد «جوابى در اثبات نبوت خاصه در همان مجلس مرقوم شد» كه به تصريح شوقى افندى پس از نگارش آن تحت تأثير واقع شده به ديانت اسلام گرويده. (۱۰) و به روايت نبيل زرندى: به صداى بلند اعتراف نمود كه تا آن زمان به دين اسلام ايمان قلبى نداشته است».(۱۱)
📗١) . «ايقان»، ص١٧٩، مسئله استقامت را در قسمت ۵ / ب از فصل پنجم به تفصيل مورد بررسى قرار دادهايم.
📗٢) . «اسرار الاثار» ج٣، ص١۶٩
📗٣) . «كواكب الدريه»، ج١، ص۵٢
📗۴) . همان، ج١، ص١٠۴
📗۵). شرح حال معتمد الدوله، منوچهر خان گرجى... مراجعه شود به كتاب: دوم، فصل دوم.
📗۶) . فتنۀ باب، ص١٧
📗۷) . نقطة الكاف، ص١١۶
📗۸) . ج١، ص١١٠
📗۹) . كتاب مقاله شخصى سياح، ص١۴
📗۱۰) . قرن بديع، ج١، ص١٠
📗۱۱) . تلخيص تاريخ نبيل زرندى، ص ١٩٣
📗 بهائیان، نجفی، محمد باقر،صص ۱۸۱-۱۸۲
#بهائیت
#انکار_بابیت
@ravanedel
🕸ج) میرزا حسین علی نوری
بهاییان دین خود را به سید علی محمد باب نسبت می دهند و موضوع «من یظهره اللهی» بهاءالله را بشارتی از سوی باب می دانند. مورخ بهایی، نبیل زرندی به دستور باب برای ادای احترام به کشته شدگان قلعه طبرسی، به مازندران و از آنجا به تهران نزد میرزا حسین علی رفته است. وی در کتاب خود می نویسد:
وقتی که سیّاح می خواست از تهران برود، حضرت بهاءاللّه به اسم میرزا یحیی مراسله ای مرقوم فرمودند و به سیّاح دادند. پس از چندی ورقه ای به خطّ حضرت باب واصل شد. در آن ورقه حضرت باب، میرزا یحیی را امر کرده بودند که در ظلّ حفظ و صیانت حضرت بهاءاللّه درآید و در سایه تعلیم و تربیت آن بزرگوار قرار گیرد. معرضین بیان بعدها این لوح مبارک را تغییر دادند و آن را دلیل صدق گفتارهای خویش و دعاوی مبالغه آمیز خود نسبت به میرزا یحیی قرار دادند با آنکه در اصل بیان مبارک، کوچک ترین اشاره ای هم به مقام موهومی که میرزا یحیی و اتباعش قائل بودند، وجود نداشت و از این ادعاهای عریض و طویل معرضین بیان، به هیچ وجه در بیانات مبارکه اثری مشهود نبود، بلکه حضرت باب در ضمن آن بیانات، مقصودشان تمجید حضرت بهاءاللّه بود، ولی پیروان یحیی چنین پنداشتند که این بیان حضرت باب اشاره به مقام میرزا یحیی است. (۱)
از سوی دیگر، عبدالبهاء، فرزند میرزا حسین علی نوری، میرزا یحیی را پیش مرگ بهاء الله معرفی و چنان وانمود می کند که گزینش میرزا یحیی به جانشینی باب، طرح خود میرزا حسین علی بوده است «که افکار متوجه شخص غایبی شود و به این وسیله بهاءالله از تعرض ناس محفوظ ماند». (۲)
بر اساس سندهای تأیید شده ای که از سید علی محمد باب باقی مانده، وی برای «من یظهره الله» ویژگی ها - و حتی سال ظهور او را - بیان کرده است که میرزا حسین علی هیچ یک را نداشت.
📗۱)مطالع الانوار، ص۴۰۲.
📗۲)عباس اقتدی، مقاله شخصی سیاح، تهران، مؤسسه مطبوعات امری آلمان سال ۲۰۰۱، ۱۳۴۱، ۱۱۹بدیع، صص ۶۷ و ۶۸.
📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، صص۵۸-۵۹
#تحلیل_نقد_بهائیت
#میرزا_حسین_علی_نوری
@ravanedel
▪️حقیقت بینونت▪️
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
📜قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلامُ:
دَلِيلُهُ آيَاتُهُ وَ وُجُودُهُ إِثْبَاتُهُ وَ مَعْرِفَتُهُ تَوْحِيدُهُ وَ تَوْحِيدُهُ تَمْيِيزُهُ مِنْ خَلْقِهِ وَ حُكْمُ اَلتَّمْيِيزِ بَيْنُونَةُ صِفَةٍ لاَ بَيْنُونَةُ عُزْلَةٍ...
📄 امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند:
دليل خداوند آيات او است، و وجود او يگانه برهان هستى او است، و معرفت و شناخت او توحيد اوست، و توحيد خداوند تمييز و جدا كردن او از مخلوقات است، و منظور از تمييز و جدا كردن جدائى وصفى و امتياز در صفات است نه جدائى و فاصلۀ زمانى و يا مكانى...
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
📚 احتجاج ج ۱، ص ۲۰۰
#حدیث_روز
@ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 "آیتالله عبدالرسول قائمی"(رحمهالله علیه) از شاگردان سید ابوالحسناصفهانی(رضوانالله) که نقش بسیارمهمی در مبارزه با کمونیستها و بهائیت داشت..
👤مرحوم آیت الله #قائمی رحمهالله علیه
#بهائیت
@ravanedel
38.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بخشی از سخنرانی حجتالاسلام دکتر رفیعی
در ۶۹ مین سالگرد درگذشت آیت الله سیدنورالدین حسینی الهاشمی
آرامگاه نور شیراز
در روز جمعه ۶ بهمن ماه ۱۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی ویژگی های بارز آیت الله سید نورالدین را
🔹شجاعت و ایستادگی مقابل تفکر بهائیت و دفاع از دین
🔹کادرسازی و تربیت نیرو
🔹تلفیق ملیت و مذهب و عرق ملی داشتن
🔹زمان شناسی و مخاطب شناسی در جامعه نسبت به زمان و شرایط
🔹جهاد تبیین و ...
بیان میکنند.
🏴 هیئت کجا بریم؟ شیراز
👤 حجتالاسلام والمسلمین #رفیعی
🔹مرحوم آیت الله سید نورالدین #حسینی_الهاشمی رحمهالله علیه
@ravanedel
🕸پ) انكار بابيت
عباس افندى مىنويسد: «معتمد امر فرمود كه جميع علماء جمع شوند و در يك محضر با او مناظره نمايند و سؤال و جواب عيناً بدون تحريف به وساطت كاتب مخصوص خويش ثبت شود تا به طهران ارسال شود و آنچه امر و اراده پادشاهى بر آن قرار گيرد مجرى شود». (١) ولى مؤلفان بابى و بهائى چنين وانمود كردهاند كه: «علما اين قضيه را وهن شريعت شمرده نپذيرفتند...». (٢) و به گفته آواره: «عدم پذيرفتن علماء بدين خاطر بود كه: در صورت غلبه جامعه ديانت را از مجاب ساختن جوانى عامى فخرى نيست و در صورت مجاب شدن وهنى بزرگ روى خواهد داد. (٣)»
با اين همه در مجلس معتمد الدوله، امام جمعه و آقا محمد مهدى فرزند مرحوم حاجى ابراهيم كلباسى و ميرزا حسن فرزند مرحوم ملا على نورى شركت كردند.
معتمد الدوله مىخواست با تشكيل مجلسى و با شركت اكثر علماى متشخص اصفهان، گفتگوئى را ميان على محمد شيرازى و علماى اعلام به راه اندازد و از اين طريق موقعيت على محمد شيرازى را به نحوى تثبيت و در صورت امكان فضل و كمال على محمد را به مهر علماى اصفهان ممهور ساخته و به تصريح عباس افندى: «به طهران ارسال شود.» ولى با عدم شركت جماعت علما اين كار ميسر نشد و فتنهاى را كه مىرفت به دست على محمد شيرازى و قدرت سياسى و نظامى معتمد الدوله كه مسلم حسن نظر خاص وى به على محمد شيرازى و ظن نظر او به اسلام و علماى اصفهان معلوم همگان شده بود و به گفتۀ مرحوم اعتضاد السلطنه «معتمد الدوله با او متحد بود، تخريب حال او نمىنمود.» (۴) برپا نگرديد و به اين ديد اگر جملۀ عباس افندى را از نظر بگذرانيم البته بيان صحيحى خواهد بود كه: «علما اين قضيه را وهن شريعت شمرده نپذيرفتند.» (۵) با وجود اين شركت سه مجتهد و حكيم مذكور، حداقل مجالى بود براى دستيابى به موقعيتى كم. ولى سرآغاز دستيابى به موقعيتهاى بيشتر.
📗١) . مقاله شخصى سياح، ص١۴
📗٢) . همان، ص١۴
📗٣) . كواكب الدريه، ج١، ص٧٣
📗۴) . فتنه باب، ص٢٠
📗۵) . مقاله شخصى سياح، ص١۴
📗 بهائیان، نجفی، محمد باقر،صص ۱۸۳-۱۸۴
#بهائیت
#انکار_بابیت
@ravanedel
❤️ شیعیان متوجه شرایط حساس عصر غیبت باشند!
بیانات حضرت آیت الله صافی گلپایگانی مدظله: بدانيد عصر غيبت، عصر امتحان و آزمايش، عصر تمحيص و تخليص است. سعادتمندان و مؤمنانی را كه در ايمان، ثابت قدم میباشند و در اين مكتب انسانساز غيبت، خود را میسازند...
حوادث گوناگون، فشارها و سختیها تكان نمیدهد؛ ايمانشان را متزلزل نمیسازد و مانند كوه در برابر بادهای تند و شديد، پايدار و برقرارند و از افراد سست ايمان و ضعيف الاراده، جدا و ممتاز میگردند.
هر چه تمسّك به دين و دينداری دشوارتر شود و با انواع محروميتهای ظاهری توأم گردد، ايمان و تعهّد آنها قویتر میشود...
در آن شرايط بر حسب بعضي روايات، تا آنجا نگهداری دين، سخت و دشوار میگردد كه مانند نگهداشتن آتش در كف دست میشود، يا چنان كه در حديث ديگر است:
برای صاحب اين امر [امام مهدی عليه السّلام] غيبتی است و كسی كه بخواهد دينش را حفظ كند، مانند آن است كه قصد نگهداری درخت خارداری را در دستش دارد.
📚 الغيبة نعمانی، ص۱۱۲
@ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حلما دختر خردسال شهید پوریا احمدی خطاب به رهبر انقلاب: حالا که به سن تکلیف نرسیدم، میشه شمارو یه کم بغل کنم؟ @ravanedel
سلام شهداء مظهر قدرت وعزت وایمان هستند بزرگ دلیرمردانی که امنیت رابه جامعه اسلامی مابخشیدند جان مبارک رانثار دین نمودند ودشمنرا ازاین سرزمین مقدس بیرون کردند اما امروز یک عده لیبرال نفوذی خائن ومنافق درتلاشند که جامعه را باهوچیگری ومظلوم نمایی به صحنه انتخابات آمده وبرمناصب قدرت تکیه زنند اما حنایشان دیگر رنگی ندارد ومهر خواری وذلت ورسوایی بر چهره سیاهشان نشسته ملت بیدار وبصیر وانقلابی ومومن ومتعهد ومتقی ما با آگاهی بیشتر پای دررکاب نهاده به میدان انتخابات باعزمی راسخ ومحکم واستوار آمده ومیزان رای ملت است باانتخاب صحیح وشایسته خادمان ملت رابه خانه ملت هدایت خواهد کرد تاعرصه رابر خائنان تنگتر کرده واآنهارا رسواتر خواهد نمود انشاء الله. @ravanedel
❇️ سؤال
چرا در دعای ماه رجب،عبارت «أعطنی جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الآخره» کلمه جمیع تکرار شد، ولی در این عبارت «و اصرف عنی جمیع شرّ الدنیا و شرّ الآخره» این کلمه تکرار نشده است؟
✍جواب:
مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در پاسخ به این سؤال می گوید:
اگر کسی در این عبارات بیندیشد، شاید به این نتیجه برسد که این اختلاف عبارت به این مطلب اشاره دارد که شر امری عدمی است ـ که همان دوری از رحمت خدا و محرومیت از بخشایش الاهی است ـ ولی چون خیر امری وجودی است، گویا انواع آن بیشمار است و اما اینکه چرا «جمیع شر الدنیا، تمام شرهای دنیا» در دعا آمده، گویا به این جهت است که شرهای دنیا متعدد است و انواع مختلف دارد، برای همه مردم معلوم نیست.(۱)
📚۱- المراقبات، ملکی تبریزی ، میرزا جواد آقا، ص ۱۳۷.
@ravanedel
✅ ارتباط بین آیات
📣 برای ایجاد یک ارتباط خوب بین آیات و بیان خوب و درست آیه بعدی یکی از توانایی های حافظ موفق هست
⬅️ مناسبترین و ماندگارترین روش ، ایجاد ارتباط معنایی با آیه بعدیه. یعنی بین آیه قبل و بعد یک وجه مشترک از لحاظ معنا و مفهوم پیدا کن.
⬅️ بعد از مرور یک یا چند صفحه، فقط ابتدای آیات رو تمرین و تکرار کن. تا ترتیب آیات رو یاد بگیری.
⬅️ داشتن یک تصویر واضح و روشن از صفحات حفظ شده بهترین کمک برای ارتباط آیاته. یعنی موقع تحویل یا پرسش از محفوظات، تصویر کامل صفحه در ذهنت تداعی بشه.
⬅️حفظ شماره آیه هم کمک خوبی برای چیدن درست ترتیب آیات در ذهنه.
@ravanedel
صدا ۰۰۲-۴۲.m4a
21.27M
آیه ۱۸۶ سوره مبارکه بقره. @ravanedel. تفسیر حاج آقا قرائتی
🌴🌲🌺⚘🌺🌲🌴🌲
*بسم الله الرحمن الرحیم*
*تمرین امروز تجوید*
*درس پنجم:*
*مثالهای حرف (ذ)*@ravanedel
🌴🌲🌺⚘🌺🌲🌴🌲