🔵 علم امام علی(ع)
۱- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«اَعلُم اُمتّی مِن بعدی علیُّ بنُ ابیِطالب.»
«بعد از من، اعلم اُمت من علی بن ابیطالب(ع) است.»
📚منبع
کنزلالعمال، متقی هندی، ج ١١، ص ٦١٤
۲- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«اَنا مدینةُ العِلم و علیٌّ بابُها فَمَن اَرادَ المَدینَةَ فَلْیَأْتِها مِن بابِها.»
«من شهر علم هستم و علی علیهالسلام دروازه آن، هر کس که آهنگ شهر کند باید که از دروازه آن وارد شود.»
📚منبع
تاریخ بغداد، بغدادی، ج ٤، ص ٣٤٨
مستدرک، حاکم نیشابوری، ج ٣، ص ١٢٦
۳- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«قُسِّمتِ الحِکمةُ عَشَرةَ أجزاءٍ أُعْطِیَ عَلِیٌّ تِسَعةَ أَجزاءٍ وَالنّاسُ جُزءً واحداً وَ هُوَ أعلَمُ بِالعُشِرالباقی!»
«علوم و حکمت ده بخش است، به علی(ع) نُه بخش و به دیگر مردم یک بخش عطا شده و علی(ع) در آن یک بخشِ یک دهم نیز از دیگران اعلم و داناتر است!»
📚منبع
البدایة و النهایة، ابنکثیر، ج ٧، ص ٣٦٠
میزانالاعتدال، ذهبی، ج ١، ص ١٢٤
لسانالمیزان، عسقلانی، ج ١، ص ٢٣٥
۴- مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«عَلَّمَنی رَسولُالله صلالله علیه و آله اَلفَ بابٍ مِنَ العِلمِ کُلُّ بابٍ یَفتحُ الفَ بابٍ.»
«پیامبر اکرم(ص) هزار باب علم به من آموخت که از هر بابی هزار باب دیگر گشوده میگردد.»
📚منبع
کنزالعمال، متقی هندی، ج ١٣، ص ١١٤
ینابیع المودة، قندوزی حنفی، ص ١٤
۵- مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام
«سَلونی قبل أَن تَفقِدونی فَاِنّی لا أُساَلُ عَن شئٍ دونَ العَرشِ الّا أخبرتُ عَنهُ.»
«از من (هرچه بخواهید) بپرسید پیش از آنکه مرا از دست بدهید، هر چه از مادون عرش الهی از من سؤال شود همه را پاسخ میدهم.»
📚منبع
کنزالعمال، متقی هندی، ج ١٣، ص ١٦٥
۶- مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«سَلونی قبل أن تَفقِدونی عَنِ عِلمٍ لایعرِِفُهُ جِبرائیل و لامِیکائیل.»
«علومی از من بپرسید که نه جبرائیل آن را میداند و نه میکائیل، پیش از آنکه دیگر مرا از دست بدهید.»
📚منبع
نزهةالمجالس، صفوری شافعی، ج ٢، ص ١٤٤
۷- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«أقضی أُمّتی عِلیٌّ.»
«بیناترین امّت من در امر قضاوت، علی(ع) است.»
📚منبع
الریاض النضرة، محب الدین طبری، ج ٣، ص ١٦٧
ذخائرالعقبی، محب الدین طبریص ٨٣
مناقب، خوارزمی، ص ٣٩
#امام_علی_ع
#فضائل_امام_علی_ع. @ravanedel
🔹 فضائل امام علی(ع)
۱- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«اوّلُ مَن صلّی مَعی علیٌّ.»
«اول کسی که با من نماز گزارد، علی علیهالسلام بود.»
📚منبع
کنزالعمال، متقی هندی، ج ١١، ص ٦١٦
الفردوس، کاشف الغطاء، ج ١، ص ٢٧
۲- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«إِنّ الملائکةَ صَلّت عَلَیَّ و علی عَلِیٍّ سَبْعَ سِنینَ قَبلَ أَنْ یُسلِمَ بَشَرٌ.»
«هفت سال پیش از آنکه بشری مسلمان شود، فرشتگان بر من و علی صلوات و درود میفرستادند.»
📚منبع
کنزالعمال، متقی هندی، ج ١١، ص ٦١٢
مختصر تاریخ دمشق، ابنمنظور، ج ١٧، ص ٣٠٥
۳- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«لَولاکَ (یا علیُّ) ما عُرِفَ المؤمنونَ مِنْ بعدی.»
«اگر تو (یا علی) نبودی، مؤمنان بعد از من، از دیگران تمییز داده نمیشدند.»
📚منبع
کنزالعمال، متقی هندی، ج ١٣، ص ١٥٢
الریاضالنضرة، محبالدین طبری، ج ٣، ص ١٧٣
۴- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«النَّظَرُ اِلی وَجهِ عَلیٍّ عِبادَةٌ.»
«نگاه کردن به سیمای علی علیهالسلام عبادت است.»
📚منبع
مستدرک، حاکم نیشابوری، ج ٣، ص ١٤٢
الریاض النضرة، محبالدین طبری، ج ٣، ص ١٩٧
مناقب، ابن مغازلی، ص ٢٠٦
۵_ پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«علیٌّ مِنّی بِمنزِلةِ رَأسی مِن بَدَنی.»
«علی(ع) برای من، همچون سر من است برای پیکر من.»
📚منبع
تاریخ بغداد، بغدادی، ج ٧، ص ١٢
کنزالعمال، متقی هندی، ج ١١، ص ٦٠٣
۶- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«کنتُ انَا و علیٌّ نوراً بین یَدَیِ اللهِ تعالی قَبل أَن یُخلقَ آدمُ بأَربَعَةِ عَشَرَ اَلفَ عامٍ!»
«من و علی(ع) چهارده هزار سال پیش از خلقت آدم(ع) نوری بودیم که در ساحت قدس خدای متعال به سر میبردیم!»
📚منبع
الریاض النضرة، محبالدین طبری، ج ٣، ص ١٢٠
میزان الاعتدال، ذهبی، ج ١، ص ٢٣٥
۷- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«علیٌّ مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ وَلَنْ یَفتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلیَّ الحَوضَ یَومَ القیامَة.»
«علی با حق است و حق با علی است، این دو هرگز از یکدیگر جدا نمیشوند تا در روز قیامت در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»
📚منبع
تاریخ بغداد، بغدادی، ج ١٤، ص ٣٢١
تاریخ مدینه دمشق، ابن عساکر، ج ٣، ص ١٥٣
۸_ پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«لَوأَنَّ الغِیاضَ أَقلامٌ والبَحْرَ مِدادٌ والجِنَّ حُسّابٌ والإِنسَ كُتّابٌ ما اَحْصَوْا فضائلَ علیِّ بن ابیطالب علیهالسلام!»
«اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیهالسلام را اِحصا و شمارش نمایند!»
📚منبع
تذکرة الخواص، ابن الجوزی، ص ١٣
کفایةالطالب، گنجی شافعی، ص ١٢٤ـ١٢٣
۹_ پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم
«ما مَرَرْتُ بسماءٍ اِلّا و أهلُها یُشتاقُون اِلی علیِّ بنِ ابیطالب و ما فیالجَنَةِ نبیٌّ اِلّا و هو مشتاقٌ الی علیِّ بن ابیطالب.»
«(در معراج) از هیچ آسمانی گذر نکردم مگر اهلش را مشتاق دیدار علی بنابیطالب علیهالسلام دیدم و در بهشت هیچ پیغمبری نبود مگر اشتیاق دیدار علی بی ابیطالب علیهالسلام را داشت.»
📚منبع
الریاض النضرة، محبالدین طبری، ج ٣، ص ١٢٠
ذخائر العقبی، محبالدین طبری، ص ٦٤
۱۰- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«زَیّنوا مجالِسَکُم بِذِکرِ عَلیٍّ.»
«همایش و محافل خود را با ذکر و یاد علی(ع) مُزیّن نمائید.»
📚منبع
مناقب، ابن مغازلی، ص ٢١١
۱۱- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«لَو أنَّ السَمواتِ و؛َالأرضَ وُضِعَت فی کفّة میزانٍ وَ وُضِعَ ایمانُ عَلیٍّ فی کفَّةِ میزانٍ لَرُجِّحَ ایمانُ عَلِیٍّ عَلَی السّموات وَالأرض.»
«اگر آسمانها و زمین را در یک کفه ترازو بگذارند و ایمان علی(ع) را در کفه دیگر، ایمان علی(ع) بر آسمانها و زمین برتری خواهد یافت.»
📚منبع
کفایةالطالب، گنجی شافعی، ص ٧٧
کنزالعمال، متقی هندی، ج ١١، ص ٦١٧
۱۲- پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم فرمودند:
«انتَ یا علیُّ بِمَنزِلَةِ الکَعبةِ تُؤتی ولاَتأتی.»
«تو (یاعلی) همانند کعبهای، همه به سوی تو رو میآورند (به تو نیازمندند) و تو به سوی کسی رو نمیآوری (به کسی نیاز نداری).»
📚منبع
اسدالغابة، ابن اثیر، ج ٤، ص ٣١
#امام_علی_ع
#فضائل_امام_علی_ع
علی مشکل گشا🤲 @ravanedel
📗 ولایت امام علی(ع)
۱- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«اِنّ علیاً وَلِیُّکُمُ بَعدی.»
«علی(ع) بعد از من مولی و صاحب اختیار شما است.»
📚منبع
کنزالعمال، متقی هندی، ج ١١، ص ٦١٢
الفردوس، کاشف الغطاء، ج ٥، ص ٢٩٢
۲- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم
«اِنَّ عَلیّاً مِنّی و اَنَا مِنهُ وَ هُوَ وَلیُّ کُلِّ مُؤمنٍ بَعدی.»
«همانا علی از من است و من از علی هستم، هر مؤمنی بعد از من، علی مولی و صاحب اختیار او است.»
📚منبع
مُسند احمد، حنبل بغدادی، ج ٤، ص ٤٣٨
خصائص، نسائی، ص ٢٣
۳- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مولَاه اَللّهمَّ والِ مَنْ والاه وَ عادِ مَن عاداه.»
«هرکس که من مولا و صاحب اختیار او هستم، علی نیز مولا و صاحب اختیار اوست. بارالها! هر کس که ولایت علی را پذیرفت تو ولی او باش و هر که با او دشمنی كرد تو نیز دشمن او باش.»
📚منبع
کنزالعمال، متقی هندی، ج ١١، ص ٦٠٩
سنن، ترمذی، ج ٥، ص ٦٣٣
مستدرک، حاکم نیشابوری، ج ٣، ص ١٠٩
۴- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«هذا (علیٌّ) اَخی وَ وَصِیّی وَ خلیفَتی مِن بَعدی فَاسمَعموا لَهُ و أَطیعوا.»
«این (علی) برادر و جانشین من و خلیفه بعد از من بر شما است. گوش به فرمان او باشید و از وی اطاعت نمایید.»
📚منبع
تاریخ طبری، ج ٢، ص ٣٣١
الکامل، ابن اثیر، ج ٢، ص ٦٣
شرح نهجالبلاغه، ابنابیالحدید، ج ١٣، ص ٢١١
کنزالعمال، متقی هندی، ج ١٣، ص ١٣١
معالم التنزیل، بغوی، ج ٤، ص ٢٧٩
۵- پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم:
«انتَ (یا علیُّ) تُبَیِّنُ لِأُمَّتی مَا اختَلَفوا فیه بَعدی.»
«تو (یا علی) بعد از من، آنچه امّت من در آن اختلاف خواهند داشت برای آنان روشن خواهی ساخت.»
📚منبع
تاریخ بغداد، بغدادی، ج ٤، ص ٣٤٨
مستدرک، حاکم نیشابوری، ج ٣، ص ١٢٣
#امام_علی_ع
#فضائل_امام_علی_ع. @ravanedel
💠 ولید کعبه
🔹 وجود مبارك #علی_بن_ابی_طالب (سلام الله علیه) خصوصیتی داشت كه از عهد آدم (سلام الله علیه) تا آن وقت سابقه نداشت و آن این است كه عده ای در همان مسجدالحرام در خدمت عموی پیغمبر عباس بن عبدالمطلب نشسته بودند، دیدند فاطمه بنت اسد مادر علی بن ابی طالب كه موقع زایمان او فرا رسیده بود، آمده در كنار كعبه به خدا ملتجأ شد عرض می كند:
👈 خدایا! من به تو مؤمنم
به تمام انبیایی كه فرستادی مؤمنم
به تمام كتاب هایی كه برای انبیا فرستادی مؤمنم
من به دین جدم ابراهیم خلیل هستم
به آن كسی كه این كعبه را بنا كرد احترام می گذارم
تو را به حرمت كسی كه این كعبه را بنا كرد و به آن حرمت آن كودكی كه در رحم من است، وضع زایمان مرا آسان قرار بده.
🔹 اینها دفعتاً دیدند دیوار کعبه باز شد و وجود مبارك فاطمه بنت اسد وارد كعبه شد. رفتند ببینند چه خبر است، دیدند دیوار بند آمد، گویا اصلاً شكافی نداشت؛ رفتند از در وارد بشوند دیدند در باز نمیشود! فهمیدند به #امر_الهی است.
بعد از چهار روز دیدند وجود مبارك فاطمه بنت اسد (سلام الله علیها) با این بچه به نام علی بن ابی طالب از درون كعبه بیرون آمد. این فضیلتی بود كه برای احدی سابقه نداشت؛ اینکه گفتند #ولید_كعبه است این است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سخنرانی عمومی در روز میلاد مولا امیر المؤمنین
تاریخ: 1382/06/19
@ravanedel
🆔
💠 اعتکاف جلوه گاه تعظیم بندگی الله
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همه ساله در #ایام_البیض ماه رجب، "روزهای سیزدهم تا پانزدهم " برپایی سنّت حسنه #اعتکاف که در روایات ما تأکید فراوانی بر آن شده است را شاهدیم.
در این فرصت معنوی حضور چشمگیر بسیاری از خواهران و برادران متدیّن خصوصا قشر جوان را نظاره گریم که از روزهای قبل خود را جهت شرکت در این ضیافت بزرگ آماده می کنند.
👈 حال این سؤال مطرح است که اینهمه تأکید و فضیلت برای چیست؟
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب #حکمت_عبادات عبادت ذات اقدس اله را دارای شئونی دانسته و در این باره چنین آورده اند:
🔹 عبادت ذات اقدس اله، شئونی دارد. گاهی به صورت فكر و ذكر و شكر است؛ گاهی به صورت حركت و زمانی به صورت سكون. تا معبود (عزّوجلّ) چه دستور دهد و رسول معبود (صلی الله علیه و آله و سلم) چه پیامی آورده باشد.
🔹 آنجا كه فكر و ذكر و شكر عبادت است، آیات و روایات در خصوص آن فراوان وجود دارد و نیازی به شرح آن نیست. و آنجا كه حركت، عبادت باشد، نظیر طواف كه گشتن به دور كعبه، خود عبادت است و... .
پس معبود گاه دستور حركت و هروله می دهد، نظیر سعی بین صفا و مروه؛ گاهی دستور گردش به دور خانهٴ خود را لازم می داند، نظیر طواف در حج و عمره؛ گاهی هم وقوف و عكوف و اقبال همراه با تعظیم و بزرگداشت را در خانهٴ خود، واجب یا مستحب می شمارد، نظیر #اعتكاف.
عكوف یعنی اقبال و روی آوردن به چیزی همراه با تعظیم و بزرگداشت آن. اعتكاف در مسجد، خود نوعی عبادت است كه حركت در آن شرط نیست؛ سكون هم در آن معتبر نیست؛ مانند وقوف در عرفات، مشعر و مِنا... .
📚 کتاب حکمت عبادات ،ص182.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#اعتکاف
🆔 @ravanedel
#جان_پیامبر
به مناسبت میلاد حضرت علی علیه السلام
🔹خلیل بن احمد فراهیدی از بزرگان علم لغت شیعی است(صاحب کتاب لغت العین) که هم عصر امام صادق علیه السلام بوده و اهل سنت نیز به بزرگی وی گواهی می دهند.
🔸ایشان درجمله ای کوتاه عظمت حضرت علی را چنین ذکر کرده:
و سئل أيضا ما هو الدّليل على انّ عليّا إمام الكلّ فى الكلّ؟ فقال: احتياج الكلّ اليه و غناه عن الكلّ.
«بىنيازى او از همه و نياز همه به او، دليل بر اين است كه او امام همه است.»
📚 روضات الجنات خوانساری ج 3 ص300@ravanedel
-محمد شهبازیان