eitaa logo
🌻حافظان وحی🌻
235 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
24.8هزار ویدیو
368 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 فضیلت سورۀ فلق و ناس❗️ 📌سوره فلق از سوره هایی است که بنابر تحقیق، در مدینه بر پیغمبر اکرم(ص) نازل شده است. عقبه بن عامر در روایت دیگری نقل می کند که پیغمبر خطاب به من فرمود: آیا می خواهی با فضیلت ترین سوره را به تو بگویم؟ عرض کردم: بلی یا رسول الله(ص)؛ بفرمایید. پیامبراکرم(ص) به من فرمودند: دو سورۀ فلق و سورۀ ناس. می گوید: عرض کردم: یا رسول‏ الله(ص) این دو سوره را به من تعلیم بفرمایید. پیغمبر به من تعلیم فرمود و سوره‏های معوّذتین سوره فلق و ناس را به من یاد داد؛سپس می گوید که حضرت به من فرمودند: در دو هنگام این دو سوره را بخوان. ابتدا هنگامی که خواستی بخوابی این دو سوره را بخوان و سپس هنگامی که از خواب برخاستی. این الفاظ دارای اثر وضعی است. البتّه بحث ما اثر وضعی الفاظ آیات نیست. تنها اثر وضعی منظور نیست، چرا که اثر وضعی منظور بسیار کوچکی است که به صورت تبعی و نه اصیل به آن توجّه شده است. 🌱🌱🌱 🏷 سوره فلق 🔅@ravanedel
♨️مراقب دل امام زمانت باش... 🔸این احساس که شخصی در خانه‌ی ما ناظر اعمال ماست، ترمزی به انسان می‌زند که خیلی از اعمال او را تحت الشّعاع قرار می‌دهد و با فکر انسان کار می‌کند لذا کاری را انجام نمی‌دهد. 🔸مگر نه اینکه امام زمان ارواحنافداه هر لحظه ناظر بر اعمال ماست. 🔸حالا هرچه شخصیّتِ شخص بالاتر برود، ادب، توجّه و کنترل انسان بیشتر می‌شود. انتظار، آن حالتی که لحظه‌به‌لحظه‌اش برای انسان ثواب و اجر شهید را دارد، اجر مجاهد «فی سبیل اللّه» در پیش روی رسول اکرم صلّی‌اللّه‌علیه‌و‌آله‌وسلّم را دارد، آن حالت انتظاری است که انسان هر لحظه خودش را با امام زمانش ببیند، با امام زمانش زندگی کند و حدّاقل خودش را تحت نظارت امام زمان ارواحنافداه ببیند. ━━━━━━◈❖🔹🔆🔹❖◈━━━━━‌ صفحه رسمی حافظان وحی در پیام‌رسان ایتا ↙️↙️↙️ ╔═💎💫═══╗ @ravanedel ╚═══💫💎═╝
. 2⃣ 💠 💢آنچه از مجموع آيات و روايات، به دست می آيد اين است که جهان هنگام رجعت، جهانی است با ويژگی های خاصِ به خود، که نه به طور دقيق شبيهِ جهان دنياست و نه همانندِ جهان آخرت است؛ در عين حال، برزخ هم، نيست. 💢 علامه طباطبايي در تفسير الميزان، قيامت را در بالاترين درجه‌‌ی کشف و شهود دانسته و رجعت، در رتبه‌ی ميانی و پايين تر از اين دو، ظهور حضرت حجت است. (۱) 💢 بنابراين اگرچه رجعت در همين دنيای مادی اتفاق خواهد افتاد اما ، آن را از نحوه‌ی زندگی در زمانِ ما متفاوت خواهد کرد. (۲) 📚۱- تفسير الميزان ج2 ص109 ۲- درسنامه مهدويت ج4 ص191 ╔═💎💫═══╗ @ravanedel ╚═══💫💎═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حدیث خوانی کافی جلسه 21.mp3
12.11M
🎙حدیث خوانی اصول کافی جلسه بیست و یکم تاریخ: 1402/8/14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به کانال حافظان وحی حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید: @ravanedel
احادیثی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفتند: بَابُ اسْتِعْمَالِ الْعِلْمِ‏ (ادامه روایات) 5_ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ بِمَ يُعْرَفُ النَّاجِي قَالَ مَنْ كَانَ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوَافِقاً فَأَثْبَتَ لَهُ الشَّهَادَةَ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوَافِقاً فَإِنَّمَا ذَلِكَ مُسْتَوْدَعٌ 6_ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي كَلَامٍ لَهُ خَطَبَ بِهِ عَلَى الْمِنْبَرِ أَيُّهَا النَّاسُ إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا بِمَا عَلِمْتُمْ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ إِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَيْرِهِ كَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِي لَا يَسْتَفِيقُ عَنْ جَهْلِهِ بَلْ قَدْ رَأَيْتُ أَنَّ الْحُجَّةَ عَلَيْهِ أَعْظَمُ وَ الْحَسْرَةَ أَدْوَمُ عَلَى هَذَا الْعَالِمِ الْمُنْسَلِخِ مِنْ عِلْمِهِ مِنْهَا عَلَى هَذَا الْجَاهِلِ الْمُتَحَيِّرِ فِي جَهْلِهِ وَ كِلَاهُمَا حَائِرٌ بَائِرٌ لَا تَرْتَابُوا فَتَشُكُّوا وَ لَا تَشُكُّوا فَتَكْفُرُوا وَ لَا تُرَخِّصُوا لِأَنْفُسِكُمْ فَتُدْهِنُوا وَ لَا تُدْهِنُوا فِي الْحَقِّ فَتَخْسَرُوا وَ إِنَّ مِنَ الْحَقِّ أَنْ تَفَقَّهُوا وَ مِنَ الْفِقْهِ أَنْ لَا تَغْتَرُّوا وَ إِنَّ أَنْصَحَكُمْ لِنَفْسِهِ أَطْوَعُكُمْ لِرَبِّهِ وَ أَغَشَّكُمْ لِنَفْسِهِ أَعْصَاكُمْ لِرَبِّهِ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ يَأْمَنْ وَ يَسْتَبْشِرْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ يَخِبْ وَ يَنْدَمْ. 7_ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمُ الْعِلْمَ فَاسْتَعْمِلُوهُ وَ لْتَتَّسِعْ قُلُوبُكُمْ فَإِنَّ الْعِلْمَ إِذَا كَثُرَ فِي قَلْبِ رَجُلٍ لَا يَحْتَمِلُهُ قَدَرَ الشَّيْطَانُ عَلَيْهِ فَإِذَا خَاصَمَكُمُ الشَّيْطَانُ فَأَقْبِلُوا عَلَيْهِ بِمَا تَعْرِفُونَ فَ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً فَقُلْتُ وَ مَا الَّذِي نَعْرِفُهُ قَالَ خَاصِمُوهُ بِمَا ظَهَرَ لَكُمْ مِنْ قُدْرَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. @ravanedel
⚜️بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ⚜️ 💢شرح اصول کافی_درس بیست و یکم💢 📆1402/08/14_20ربیع‌الثانی1445 ⚜️بَابُ اسْتِعْمَالِ الْعِلْمِ‏⚜️ خلاصه جلسه قبل: یکی از ابوابی که خیلی مهم است باب عمل کردن به علم است.علم برای صرف علم نیست و برای آن است که به آن عمل کنیم. یکی از روایات این بود که در جهنم، جهنمی‌ها از تعفن عالمی که به علمش عمل نمی‌کند، اذیت می‌شوند. در ادامه به دیگر احادیث این باب میپردازیم 🔻حدیث پنجم 💠 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ بِمَ يُعْرَفُ النَّاجِي راوی از امام صادق(ع) می‌پرسد ما چطور اهل نجات را بشناسیم. ناجی کسی است که نجات یافته است. به تعبیر ملا صالح مازندرانی: الناجی فی الدنیا من السبیل ضلاله و فی الآخره من العذاب کسی که در دنیا گمراه نباشد، در آخرت دچار عذاب نباشد نجات یافته است. راه شناخت انسان‌های نجات یافته چیست؟نشانه و معیار چیست؟ امام صادق فرمود: 💠مَنْ كَانَ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوَافِقاً کسی که گفتارش با کردارش هماهنگ و همسو باشد. 💠فَأَثْبَتَ  لَهُ الشَّهَادَةَ بنویس و شهادت بده که این آقا اهل نجات است. ✅حضرت با قاطعیت فرمود. ۱. کسی که عالم باشد. ۲. کسی که علاوه بر علم، اهل عمل باشد. حضرت فرمود برای این‌ها گواهی بنویس که شما اهل نجات هستی. 💠وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ فِعْلُهُ لِقَوْلِهِ مُوَافِقاً واگر کسی بود که قولش و فعلش موافق نبود، (در باب تقوا حرف زد و خودش بی تقوایی کرد.) 💠فَإِنَّمَا ذَلِكَ مُسْتَوْدَعٌ این شخص ودیعه‌ای است. 🔰🔰🔰نکات مهم🔰🔰🔰 دربحث نجات در مسیر بودن شرط است. انسان باید در مسیر باشد ولی هدف و سرانجام هم باید درست باشد. ✅️عاقبت بخیری همان نجات است. اگر یک عمر دویدیم، نماز خواندیم ولی لحظه آخر لغزیدیم این خیلی خسارت است. تا آخر باید در مسیر باشیم. لذا برای نجات اولا علم دارد، ثانیا عمل می‌کند. واین مسیر را هم تا آخر ادامه می‌دهد. ✴️در احادیث هرجا نجات آمده بحث عمل هم آمده است. انسان بدون زحمت، نماز، صداقت و... اهل نجات نیست. 🔺در بحار حضرت فرمود: بالبرّ و عمل الخیر اطلب النجاه با نیکی و عمل خیر نجات را طلب کنید. کسی که عمل نکرد راهی برای رسیدن به نجات ندارد. 🔺وباز امیرالمؤمنین فرمود: من عمل بالحقّ، نجا. کسی که به حق عمل کند، نجات پیدا می‌کند. صرف علم کافی نیست. 🔺یا این روایت: النجاه فی الصدق. نجات در یک عمل انجام دادن است. در راستگو بودن است. ✅️ انسان باید دنبال هدف باشد، نتیجه درست وقتی محقق می‌شود که ما اهل عمل باشیم. ✳️اینکه حضرت فرمود «فَإِنَّمَا ذَلِكَ مُسْتَوْدَعٌ» اگر کسی عالم و اهل عمل نبود. این شخص عاریه‌ای است. عاریه به چه معناست؟ ⤵️امیرالمؤمنین به طور مفصل در نهج البلاغه این نکته را بیان میکنند. ما دوتا ایمان داریم. 1️⃣ ایمان مستقر: ایمانی که در قلب و جان انسان ثابت شده است و خیالمان راحت است. در تلاطمات و شبهات و فتنه‌ها ما نمی‌لغزیم 2️⃣ ایمان مستودع: یعنی ودیعه، امانت. چندصباح این ایمان را به ما داده‌اند و بعد از ما می‌گیرند. کسی هشتاد سال اهل نماز، دیندار، بعد سر یک حادثه‌ای با کل دین در می‌افتد. خدا نکند جزء کسانی باشیم که ایمان عاریه‌ای دارند. در ایمان عاریه‌ای شخص منافق و کافر نیست، مومن و دیندار است، یک لحظه ایمان از او گرفته میشود، چرا که ایمان در قلب او ثابت نشده. ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید: ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ @ravanedel ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
اول حدیث هفتم را می‌خوانیم و بعد برمی‌گردیم به حدیث ششم. 🔻حدیث هفتم 💠سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمُ الْعِلْمَ فَاسْتَعْمِلُوهُ وقتی علم و حرف خوبی را شنیدی،( منتظر چه هستی!؟) به آنچه یاد گرفتی عمل کن . 💠وَ لْتَتَّسِعْ قُلُوبُكُمْ دنبال این باشید که قلب خود را فراخ و بزرگ کنید. [تَتَّسِعْ] علم باعث افزایش ظرفیت است. به تعبیر حضرت در نهج‌البلاغه: هر ظرفی با مظروف پر می‌شود. تنها ظرفی که هر چه مظروف در آن بریزی جا باز می‌کند علم است. علم طوری است که هر چقدر تو یاد بگیری، نمی‌گویی کافیه دیگه تمام شد. می‌گویی باز هم به یادگیری اشتیاق دارم. حضرت فرمود: ۱. اگر علمی یاد گرفتید، عمل کنید. ۲. قلبتان را بزرگ کنید. بعضی از آدم‌ها هستند که قلبشان کوچک است. 💠 فَإِنَّ الْعِلْمَ إِذَا كَثُرَ فِي قَلْبِ رَجُلٍ لَا يَحْتَمِلُهُ وقتی که کسی علمی را یاد گرفت ولی ظرفیتش را نداشت و کار بر دوش او سنگین میشود. 💠قَدَرَ الشَّيْطَانُ عَلَيْهِ شیطان بر او قدرت پیدا می‌کند و مسلط می‌شود. ⏪اگر علم یاد گرفتی و دنبال عمل نبودی ظرفت کوچک می‌شود. به تعبیر آیت‌الله جوادی: ما چیزی به نام فارغ‌التحصیلی نداریم. فارغ‌التحصیلی وقتی است که انسان بمیرد. اگر کسی گفت من فارغ التحصیل شدم حضرت فرمود[قَدَرَ الشَّيْطَانُ عَلَيْهِ] شیطان بر او مسلط خواهد شد. 💠فَإِذَا خَاصَمَكُمُ الشَّيْطَانُ وقتی شیطان با شما گلاویز شد و در افتاد، شما هم به او حمله کنید. نگویید شیطان به من گفت به نامحرم نگاه کن! تو به شیطان حمله کن. یک بار هم تو کاری کن که شیطان عقب برود. 💠بِمَا تَعْرِفُونَ با آن حرف‌هایی که یاد گرفتید. با همان مطالبی که قبلا علماء برای شما گفتند به شیطان حمله کنید. 💠فَإِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً قطعا حربه‌ها و کید شیطان ضعیف است. (اگر یک مقداری شما استقامت کنید او فرار می‌کند.) 💠فَقُلْتُ وَ مَا الَّذِي نَعْرِفُهُ! راوی می‌گوید من نفهمیدم گفتم چه چیزی یاد گرفتیم! با چه چیزی به جنگ شیطان برویم؟ 💠قَالَ خَاصِمُوهُ حضرت فرمود: (خصم یعنی دشمن) با شیطان مقابله کنید 💠بِمَا ظَهَرَ لَكُمْ مِنْ قُدْرَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. به آن چیزی که از قدرت خدا بر شما آشکار شده است. ✅علم عجب و تکبر می‌آورد. وقتی که غرور آمد انسان خودش را گم می‌کند و مسیر انحراف را شروع می‌کند و شیطان می‌آید و سوار می‌شود. تو آمده بودی درس بخوانی عالم دين و عالم ربانی بشوی! مرکب شیطان شدی! شیطان سوار بر تو می‌گوید این حرف را بزن این فتوا را بده. حالا باید بجنگیم، چطور باید بجنگیم؟حضرت فرمود از علمت استفاده کن. کدام علم؟ علم به قدرت الهی. 🔷️در بحث کلام بحث صفات خدا که مطرح می‌شود می‌گویند خدا یگانه است علم دارد قدرت دارد و... از صفات الهی استفاده کن و با شیطان بجنگ که دچار عجب نشوی. فکر کردن به قدرت خدا( این علم‌ها از کجا آمده‌اند؟ خدا این‌ها را خلق کرده است. آیا من در مقابل قدرت او محلی از اعراب دارم؟ ندارم.) عُجب را از بین می‌برد. عمل به علم باعث می‌شود شیطان از گرده من و شما پایین بیاید. تکبر علمی از بین برود.‌ تکبر علمی بد دردی است. انسان چیزی یاد بگیرد و این یادگرفتن که برای فهم بود موجب عجب و غرور نسبت به دیگران شود. 🔺حضرت فرمود: اهل عُجب نباشید و راه مقابله با عُجب توجه به علم خودتان است. خدا قدرت دارد. یکی از قدرت‌های خدا علمی است که به اهل بیت علم ماکان و مایکون داد. گذشته و آینده را می‌دانند. علم من نسبت به آن‌ها چقدر است؟ هیچ. وقتی فهمیدی که جایی خبری نیست یعنی به علمت عمل کردی.‌ ما می‌خوانیم اهل عجب و تکبر نباش. کجا به دردمان می‌خورد؟ آنجایی که همین علم خواست من را به غرور بکشاند. ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید: ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ @ravanedel ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
🔻حدیث ششم 💠قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي كَلَامٍ لَهُ خَطَبَ بِهِ عَلَى الْمِنْبَرِ روزی امیرالمؤمنین به بالای منبر رفت و شروع به خطبه خواندن کرد. 💠أَيُّهَا النَّاسُ إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا بِمَا عَلِمْتُمْ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ آی مردم اگر چیزی یاد گرفتید به آن چیزی که یاد گرفتید عمل کنید شاید[لعلّ] هدایت شوید. ✴️چرا در قرآن انقدر [لعلّ] به کار رفته است؟ علم خدا قطعی است چرا [شاید] می‌گوید؟ می‌گوید به علمی که دارید عمل کنید شاید هدایت شوید. اگر به علم عمل کردیم حتما هدایت می‌شویم چرا شاید گفته شده؟؟ این دلیل دارد: 💠إِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَيْرِهِ كَالْجَاهِلِ کسی که عالم باشد ولی به علمش عمل نکنداین مثل بی سواد و جاهل است. 💠الْحَائِرِ الَّذِي لَا يَسْتَفِيقُ عَنْ جَهْلِهِ مثل شخص جاهلی است که از خواب غفلت و جهل بیدار نخواهد شد.[لَا يَسْتَفِيقُ] 💠بَلْ قَدْ رَأَيْتُ أَنَّ الْحُجَّةَ عَلَيْهِ أَعْظَمُ بلکه من می‌دانم و می‌بینم حجت برعلیه انسان عالم بی عمل بیشتر است. ✅یک نفر جاهل است و عمل نمیکند، یک نفر عالم است و عمل نمی‌کند. فرمود حجتی که خدا برعلیه این عالم دارد بیش از آن کسی است که علم ندارد. (هیچ عذری از او پذیرفته نیست.) 💠وَ الْحَسْرَةَ أَدْوَمُ عَلَى هَذَا الْعَالِمِ الْمُنْسَلِخِ مِنْ عِلْمِهِ و حسرتی که عالمی که از علمش کنده شده[الْمُنْسَلِخِ] ، می‌خورد همیشگی است. (تو علم داشتی اما آن را به جایی پرت کردی و گفتی نخواستم. جاهلانه زندگی می‌کنم ولی ادعای علم هم دارم.) 💠مِنْهَا عَلَى هَذَا الْجَاهِلِ الْمُتَحَيِّرِ فِي جَهْلِهِ من دیدم که آن حجت بر عالمی که عمل نمی‌کند اعظم است بر جاهلی که متحیر است. (راه را از چاه تشخیص نمی‌دهد.‌) 💠 وَ كِلَاهُمَا حَائِرٌ بَائِرٌ و هر دو این‌ها (جاهل و عالمی که به علمش عمل نمی‌کند،) سرگردان و هلاکند.[حَائِرٌ بَائِرٌ] (حائر یعنی سرگردان، بائر یعنی هلاک. فلان منطقه بائر است یعنی آباد نیست) 💠لَا تَرْتَابُوا فَتَشُكُّوا اهل دو دلی نباشید. اگر اهل دو دلی بودی به شک می‌افتی. 💠وَ لَا تَشُكُّوا فَتَكْفُرُوا اگر اهل شک شدی به کفر می‌رسی. 💠وَ لَا تُرَخِّصُوا لِأَنْفُسِكُمْ اهل رخصت گرفتن برای خودتان نباشید. ( می‌گویند الان وقت نماز است، می‌گوید امشب شب عروسی است یک شب، هزار شب نمی‌شود.‌) 💠فَتُدْهِنُوا (اگر به خودت رخصت دادی) سرانجامش ماست مالی کردن است. (دُهن یعنی روغن، ما می‌گوییم ماست مالی کردن، یک کاری را آدم شل انجام بدهد) می‌گویی نماز بخوان می‌گوید من قرصش را خورده‌ام. اول دو دلی بود بعد به شک تبدیل شد و شک به کفر تبدیل شد، الآن رخصت به خودش داد، می‌گوید هر کار خواستی بکن و شروع به ماست مالی کردن می‌کند. 💠وَ لَا تُدْهِنُوا فِي الْحَقِّ فَتَخْسَرُوا در وظائف اهل ماست مالی کردن نباشید. چون خسران می‌کنید. 💠وَ إِنَّ مِنَ الْحَقِّ أَنْ تَفَقَّهُوا یکی از حقوقی که خدا به شما دارد این است که فقیه بشوید. 💠وَ مِنَ الْفِقْهِ أَنْ لَا تَغْتَرُّوا  ویکی از مباحثی که در فقه می‌خوانید آن‌ است که گول نخورید. 💠وَ إِنَّ أَنْصَحَكُمْ لِنَفْسِهِ أَطْوَعُكُمْ لِرَبِّهِ هر کس دلش بیشتر به حال خودش می‌سوزد، بیشتر عبادت می‌کند. ( اگر من دلسوز خودم باشم عبادت می‌کنم. اگر نباشم می‌گویم کی از جهنم آمده!) 💠 وَ أَغَشَّكُمْ لِنَفْسِهِ أَعْصَاكُمْ لِرَبِّهِ کسی که می‌خواهد خودش را گول بزند، راحت برای پروردگارش توجیه می‌کند. 💠وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ يَأْمَنْ وَ يَسْتَبْشِرْ کسی که از خدا اطاعت کند: 1️⃣به امنیت و آرامش می‌رسد. [يَأْمَنْ] (من گناه می‌کنم بعد قرص اعصاب می‌خورم. بعد می‌گوییم جن آورده‌اند، دعا کرده‌اند. کسی دعا نکرده، اطاعت از خدا است که آرامش می‌آورد.) 2️⃣بعد به تو بشارت می‌دهند. [يَسْتَبْشِرْ] (نفرموده است به یک چیز بشارت می‌دهد! فرمود اگر اطاعت کنی بشارت به همه چیزهای خوب می‌دهد. متعلق معلوم نکرده است پس بشارت عام است.) 💠وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ يَخِبْ وَ يَنْدَمْ. کسی که عصیان کند، 1️⃣ نا امید می‌شود.[يَخِبْ] 2️⃣پشیمان می‌شود.[يَنْدَمْ] ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید: ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ @ravanedel ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
🔰حضرت از شکل اول استدلال منطقی این حدیث را فرمود: ⤵️دربرخورد انسان باعلم، انسان عالم دو تا راه دارد: 1️⃣ عمل می‌کند. 2️⃣ عمل نمی‌کند. 🔷️۱.فرمود[ فَاعْمَلُوا] شما به علمتان عمل کنید. چرا؟ تا هدایت شوید. 🔶️۲.اگر عمل نکردید، حضرت تقبیح می‌کند. یعنی می‌گوید وای به حالت! عمل نکردی! می‌دانی عمل نکردن به علم یعنی چه؟ (حضرت در اینجا عالم و جاهل را مقایسه می‌کند. شاید ما خیال کنیم این مقایسه‌ها بی ادبی و اهانت است. ولی همه‌ی این‌ها هشیار کردن است.حضرت گفت تو اگر عالم بودی و به علمت عمل نکردی من شروع می‌کنم به تقبیح کردن تو شاید بیدار شوی) می‌دانی مقایسه تو با یک انسان جاهل چیست؟ در وهله اول تو جاهلی[كَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ] مثل یک نادانی است که سرگردان است.‌ ولی از این بالاتر هم هست. نه تنها تو جاهلی بلکه اوضاع تو از جاهل بدتر است. [ قَدْ رَأَيْتُ أَنَّ الْحُجَّةَ عَلَيْهِ أَعْظَمُ] (حضرت از قاعده اولویت استفاده کرد) چرا؟ چون حسرت تو دائمی است.بلائی که بر سر تو می‌آید یک بلای اعظم است. ✳️یکی از عوامل ترک عمل چیست؟ علتش شک در حقائق است. این می‌دانست یک ریال هم نباید بدزدد ولی گفت طوری نیست چون دیگران دومیلیون دزدیده‌اند من الآن مشکلی ندارم. ⏬️وقتی شک در عقائد ایجاد شد، این شک دوتا تاثیر دارد: 🔸️۱. تاثیر در اعتقادات 🔸️۲. تاثیر در اعمال 🔹️مقدمه۱: [لاترتابو]اهل دو دلی نباشید.[فتشکوا] دچار شک می‌شوید. 🔹️مقدمه۲:[ولاتشکوا فتکفروا] 🔷️نتیجه:در این قاعده حد وسط را حذف می‌کنیم: [لاترتابوا فتکفروا] اگر شک در اعتقادات حاصل شد، کفر در اعتقادات حاصل می‌شود. حضرت فرمودچرا نباید در آنچه که علم داریم شک کنیم؟ چون سر از کفر در می‌آوریم. همه چیز را از بین خواهد برد. 🔸️مقدمه۱: [لا ترخصوا لانفسکم] مثلا می‌گویی نماز شب بخوان، می‌گوید خدا از ما انتظار ندارد. سریع می‌گوید نیازی نیست من کاری بکنم. [فتدهنوا] سر خود را کلاه گذاشتی اهل چه می‌شوی؟ ادهان. اهل ماست مالی می‌شوی. 🔸️مقدمه۲:[ لا تدهنوا فی الحق فتخسروا] خسران می‌کنید. 🔶️نتیجه: [لا ترخصوا لانفسکم فتخسروا] برای خودتان راه چاره و فرار در نیاورید، ضرر می‌کنید. ❇️حضرت فرمود: تو علم داری. یا عمل می‌کنی یا عمل نمی‌کنی. اگر عمل نکردی، رابطه‌ات اینطوری است که تو مثل جاهلی بلکه اوضاع تو از جاهل بدتر است. عمل نکردن باعث شک می‌شود. شک تو را به کفر می‌رساند. شک تو را به خسران می‌رساند. چرا عمل نمی‌کنی؟در عمل خسران می‌کنید و در فکر و اندیشه کافر می‌شوی. ⭕️راه مقابله با شک چیست؟ من الآن عالم بودم ولی شک به جان من افتاده است. در تمام اعتقاداتم مردد شده‌ام. حضرت فرمود: [ان من الحق ان تفقهوا] راهش این است که فقیه بشوید. فقیه به معنای دین شناسی عمیق است. اگر می‌خواهی شبهه اینترنشنال بر تو اثر نگذارد باید فقیه بشوی. حالا فقیه که شدی[و من الفقه ان لاتغتروا] یک بخشی از فقه آن است که تو فریب نخوری. یعنی بگو این مشخص است و تو داری مغالطه می‌کنی. این اطلاعات را ازکجا آوردی!؟ دین شناس شوید. نمی‌توانند تو را گول بزنند و شک و شبهه بر تو اثر ندارد. ✅️ثمره فقاهت دو چیز است: ۱. دلسوزی برای خود. روایات را خوانده‌ام می‌دانم قیامت چیست حساب و کتاب چطور است و آرام آرام دلم برای خودم می‌سوزد.[ان انصحکم لنفسه اطوعکم لربه] هر که بیشتر به حال خودش دلسوزی کند‌، بیشتر عبادت می‌کند. نتیجه اطاعت از خدا این است که خودت راحت [من یطع الله یامن و یستبشر] خیال نکنیم اگر احیانا ما به علممان عمل کردیم سودی به حال خدا دارد. یا اگر عمل نکردیم خدا ضرر می‌کند. یکی از ثمرات شک داشتن، ظلم به خود است.[و اشکم لنفسه اعصاکم لربه] هر کسی به حال خود دلسوز نبود راحت گناه می‌کند. نتیجه این است[من یعص الله یخب و یندم] 🔷️۱. ناامید می‌شود. 🔶️۲.پشیمان می‌شود. 🔸الحمدلله رب العالمین...🔸️ ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ به کانال. حافظان وحی حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید: ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ @ravanedel ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
احادیثی که در جلسه 22 مورد بررسی قرار گرفتند: بَابُ الْمُسْتَأْكِلِ بِعِلْمِهِ وَ الْمُبَاهِي بِهِ‏ 1- عَنْ سُلَيْمِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْهُومَانِ لَا يَشْبَعَانِ طَالِبُ دُنْيَا وَ طَالِبُ عِلْمٍ فَمَنِ اقْتَصَرَ مِنَ الدُّنْيَا عَلَى مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَهُ سَلِمَ وَ مَنْ تَنَاوَلَهَا مِنْ غَيْرِ حِلِّهَا هَلَكَ إِلَّا أَنْ يَتُوبَ أَوْ يُرَاجِعَ وَ مَنْ أَخَذَ الْعِلْمَ مِنْ أَهْلِهِ وَ عَمِلَ بِعِلْمِهِ نَجَا وَ مَنْ أَرَادَ بِهِ الدُّنْيَا فَهِيَ حَظُّهُ. 2- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَرَادَ الْحَدِيثَ لِمَنْفَعَةِ الدُّنْيَا لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي الْآخِرَةِ نَصِيبٌ وَ مَنْ أَرَادَ بِهِ خَيْرَ الْآخِرَةِ أَعْطَاهُ اللَّهُ خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ. 3- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَرَادَ الْحَدِيثَ لِمَنْفَعَةِ الدُّنْيَا لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي الْآخِرَةِ نَصِيبٌ. 4- عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا رَأَيْتُمُ الْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْيَاهُ فَاتَّهِمُوهُ عَلَى دِينِكُمْ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَيْ‏ءٍ يَحُوطُ مَا أَحَبَّ وَ قَالَ ص أَوْحَى اللَّهُ إِلَى دَاوُدَ ع لَا تَجْعَلْ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْيَا فَيَصُدَّكَ عَنْ طَرِيقِ مَحَبَّتِي فَإِنَّ أُولَئِكَ قُطَّاعُ طَرِيقِ عِبَادِيَ الْمُرِيدِينَ إِنَّ أَدْنَى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِي عَنْ قُلُوبِهِمْ. @ravanedel
کافی جلسه 22.mp3
12.35M
🎙حدیث خوانی اصول کافی جلسه بیست و دوم تاریخ: 1402/8/28 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به کانال حافظان وحی حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید: @ravanedel
حساب و کتاب دستگاه فرق می‌کند ... 🆔 خوشنودی آقا امام زمان عج صلوات 💚💚💚لینک حافظان وحی لطفاً عضو بشید 👇👇👇
🔻حدیث چهارم 💠جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَسَأَلَهُ عَنْ مَسَائِلَ فَأَجَابَ فرمود:شخصی محضر امام سجاد آمد ، از حضرت چند سؤال پرسید و حضرت پاسخ دادند: 💠ثُمَّ عَادَ لِيَسْأَلَ عَنْ مِثْلِهَا سپس رفت و دوباره با چند تا سوال جدید نزد امام آمد تا از ایشان بپرسد. 💠فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَكْتُوبٌ فِي الْإِنْجِيلِ اما به آن شخص فرمود در انجیل که یکی از کتب آسمانی است نوشته شده 💠لَا تَطْلُبُوا عِلْمَ مَا لَا تَعْلَمُونَ وَ لَمَّا تَعْمَلُوا بِمَا عَلِمْتُمْ تا آن زمانی که به آنچه می‌دانید، عمل نکرده‌‌اید، دانستن آنچه را نمی‌دانید طلب نکنید. ✴️این جمله معروف آیت‌الله بهجت بود هرکسی از ایشان می‌پرسید آقا موعظه‌ای بفرمایید. می‌گفت به قبلی‌ها عمل کردی؟! می‌گفت: نه. می‌گفت: همان‌ها را عمل کن. حرف جدیدی که ما نداریم. می‌خواهیم بگوییم تقوا داشته باش. من چه بگویم ذکری بگویم که معجزه بشود! امام سجاد فرمود به دنبال کسب علم جدید نباشید تا وقتی که به قبلی ها عمل کنید. 💠فَإِنَّ الْعِلْمَ إِذَا لَمْ يُعْمَلْ بِهِ لَمْ يَزْدَدْ صَاحِبُهُ إِلَّا كُفْراً علم وقتی به آن عمل نشود، جز کفر را اضاف و زیاد نمی‌کند . (عالم است اما کافر است. چرا عمل نکردی! علم تنها که دردی دوا نمی‌کند.) 💠وَ لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً. هر چه عالم‌تر شدی چون عمل نکردی از خدا دورتر شدی. ✅رابطه کفر و عمل نکردن به علم چیست؟ کفر در اینجا دو معنا دارد: 1️⃣ معنای اول: لغوی به معنای پوشاندن داریم. اگر لغوی معنا کنیم حضرت فرمود: هرکسی که علم آموخت و عمل نکرد درواقع حقائق را از خودش می‌پوشاند. پرده جلوی چشم‌هایش انداخته است که خیلی چیزها را نبیند. این شخص به کسی ضرر نمی‌زند، به خود ضرر می‌‌رساند و حقائق عالَم را نمی‌بیند. ما یک بصر داریم و یک بصیرت داریم. بعضی‌ها جلوی همین بصر را هم می‌گیرند. بعضی‌ها هستند چشمشان باز است و بعضی‌ها هستند که چشم دلشان باز است. 🔺امیرالمؤمنین فرمود: مؤمن چهار چشم است. دو چشم سر که همه دارند، کفار هم دارند. چشم قلب را که دو چشم باطن‌بین و ملکوت بین است، باز کن. 2️⃣معنای دوم: همین کفر اصطلاحی است. یعنی بی‌دین شدن، خداناباوری. خیلی عجیب است. تو عالم شدی و خیلی هم علم داری ولی به علمت مغرور شدی. ✳️آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمود: طلبه‌ها وقتی چهار کلاس درس خواندند هی این سینه را وجب می‌کند و می‌گوید یک وجب سینه و اینقدر علم! درحالی که اگر یک حدیث جلویمان بگذارند جوری زمین می‌خوریم. بعضی از احادیث هستند که برای گیرانداختن خوب است.‌ مثلا می‌فرماید که صلوات بر پیامبران [لا صلاة علی النبی]. گیر می‌کنند که برپیامبران صلوات نفرستیم! این که ما صلوات می‌فرستیم اشتباه است؟ ٠. بعضی‌ها می‌گویند پیامبران صلاة و نماز نداشتند! در حالی که نبی معانی مختلفی دارد. یکی از معانی‌اش مکان مرتفع است. به پیامبر می‌گویند چون پيامبر مکان مرتفعی دارد. یعنی روی جاهای مرتفع نماز نخوانید، کراهت دارد. ما در اولیات احادیث ماند‌ه‌ایم بعد بعضی وقت‌ها ادعا داریم. معنای دوم این است تو وقتی علم داشتی و عمل نکردی، خودت را خیلی حساب می‌کنی. خودت را جای خدا می‌بینی و خودبین می‌شوی و خودبینی شرک و کفر است. اگر این شخص به علمش عمل می‌کرد دیگر از تکبر و خودبینی خبری نبود. خودبینی که نباشد خدابین می‌شوی. واتفاقا این معنای دوم تقویت می‌شود چون حضرت فرمود: لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً. تو وقتی به معنای اصطلاحی کافر شدی از خدا دور می‌شوی. الحمدلله رب‌العالمین... ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید: ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ @ravanedel ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
🔻حدیث چهارم 💠جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَسَأَلَهُ عَنْ مَسَائِلَ فَأَجَابَ فرمود:شخصی محضر امام سجاد آمد ، از حضرت چند سؤال پرسید و حضرت پاسخ دادند: 💠ثُمَّ عَادَ لِيَسْأَلَ عَنْ مِثْلِهَا سپس رفت و دوباره با چند تا سوال جدید نزد امام آمد تا از ایشان بپرسد. 💠فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَكْتُوبٌ فِي الْإِنْجِيلِ اما به آن شخص فرمود در انجیل که یکی از کتب آسمانی است نوشته شده 💠لَا تَطْلُبُوا عِلْمَ مَا لَا تَعْلَمُونَ وَ لَمَّا تَعْمَلُوا بِمَا عَلِمْتُمْ تا آن زمانی که به آنچه می‌دانید، عمل نکرده‌‌اید، دانستن آنچه را نمی‌دانید طلب نکنید. ✴️این جمله معروف آیت‌الله بهجت بود هرکسی از ایشان می‌پرسید آقا موعظه‌ای بفرمایید. می‌گفت به قبلی‌ها عمل کردی؟! می‌گفت: نه. می‌گفت: همان‌ها را عمل کن. حرف جدیدی که ما نداریم. می‌خواهیم بگوییم تقوا داشته باش. من چه بگویم ذکری بگویم که معجزه بشود! امام سجاد فرمود به دنبال کسب علم جدید نباشید تا وقتی که به قبلی ها عمل کنید. 💠فَإِنَّ الْعِلْمَ إِذَا لَمْ يُعْمَلْ بِهِ لَمْ يَزْدَدْ صَاحِبُهُ إِلَّا كُفْراً علم وقتی به آن عمل نشود، جز کفر را اضاف و زیاد نمی‌کند . (عالم است اما کافر است. چرا عمل نکردی! علم تنها که دردی دوا نمی‌کند.) 💠وَ لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً. هر چه عالم‌تر شدی چون عمل نکردی از خدا دورتر شدی. ✅رابطه کفر و عمل نکردن به علم چیست؟ کفر در اینجا دو معنا دارد: 1️⃣ معنای اول: لغوی به معنای پوشاندن داریم. اگر لغوی معنا کنیم حضرت فرمود: هرکسی که علم آموخت و عمل نکرد درواقع حقائق را از خودش می‌پوشاند. پرده جلوی چشم‌هایش انداخته است که خیلی چیزها را نبیند. این شخص به کسی ضرر نمی‌زند، به خود ضرر می‌‌رساند و حقائق عالَم را نمی‌بیند. ما یک بصر داریم و یک بصیرت داریم. بعضی‌ها جلوی همین بصر را هم می‌گیرند. بعضی‌ها هستند چشمشان باز است و بعضی‌ها هستند که چشم دلشان باز است. 🔺امیرالمؤمنین فرمود: مؤمن چهار چشم است. دو چشم سر که همه دارند، کفار هم دارند. چشم قلب را که دو چشم باطن‌بین و ملکوت بین است، باز کن. 2️⃣معنای دوم: همین کفر اصطلاحی است. یعنی بی‌دین شدن، خداناباوری. خیلی عجیب است. تو عالم شدی و خیلی هم علم داری ولی به علمت مغرور شدی. ✳️آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمود: طلبه‌ها وقتی چهار کلاس درس خواندند هی این سینه را وجب می‌کند و می‌گوید یک وجب سینه و اینقدر علم! درحالی که اگر یک حدیث جلویمان بگذارند جوری زمین می‌خوریم. بعضی از احادیث هستند که برای گیرانداختن خوب است.‌ مثلا می‌فرماید که صلوات بر پیامبران [لا صلاة علی النبی]. گیر می‌کنند که برپیامبران صلوات نفرستیم! این که ما صلوات می‌فرستیم اشتباه است؟ ٠. بعضی‌ها می‌گویند پیامبران صلاة و نماز نداشتند! در حالی که نبی معانی مختلفی دارد. یکی از معانی‌اش مکان مرتفع است. به پیامبر می‌گویند چون پيامبر مکان مرتفعی دارد. یعنی روی جاهای مرتفع نماز نخوانید، کراهت دارد. ما در اولیات احادیث ماند‌ه‌ایم بعد بعضی وقت‌ها ادعا داریم. معنای دوم این است تو وقتی علم داشتی و عمل نکردی، خودت را خیلی حساب می‌کنی. خودت را جای خدا می‌بینی و خودبین می‌شوی و خودبینی شرک و کفر است. اگر این شخص به علمش عمل می‌کرد دیگر از تکبر و خودبینی خبری نبود. خودبینی که نباشد خدابین می‌شوی. واتفاقا این معنای دوم تقویت می‌شود چون حضرت فرمود: لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً. تو وقتی به معنای اصطلاحی کافر شدی از خدا دور می‌شوی. الحمدلله رب‌العالمین... ـ•┈┈••••✾• •✾•••┈┈•ـ به کانال حافظان وحی حدیث خــــوانی اصول کافی ملحق شوید: ╭═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╮ @ravanedel ╰═━⊰🍂🌺🌺🍂⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرروز به رسم ادب،سلام میدهیم به ارباب بی کفن،امام علیه السّلام@ravanedel
🕸پ) انكار بابيت حسينعلى ميرزا در اثبات حقانيت دعاوى على محمد شيرازى، به دليل استقامت اشاره كرده و مى‌نويسد: «و دليل و برهان ديگر كه چون شمس بين دلائل مشرق است استقامت آن جمال ازلى است بر امر الهى كه با اينكه در سن شباب بودند و امرى كه مخالف كل اهل ارض از وضيع و شريف و غنى و فقير و عزيز و ذليل و سلطان و رعيت بود با وجود اين، قيام بر آن امر فرمود چنانچه كل استماع نمودند و از هيچكس و هيچ نفس خوف ننمودند و اعتنا نفرمودند...» (١) و در خصوص «تقيه»، به اجمال به ذكر اين بيان على محمد شيرازى، اكتفا مى‌كنيم كه: «واحذر من‌التقية و راقب فى التقية الاترى لنفسك خوفاً ولو كنت فى تلك الارض...» (٢) بهر حال آنچه كه مسلم است، دعوى بابيت على محمد شيرازى، و سپس انكار دعوى است. با اين همه وى در برخورد با جامعۀ مسلمانان، به انكار بابيت و هر نوع ادعائى و جهت حفظ مريدان خود به ترويج دعوى بابيت مبادرت ورزيد.(٣) و از اين جهت، آثار و شيوه‌هاى رفتارى او، باب هر نوع سوء ظنى را در تحليل نهائى شخصيت و آثار وى گشود. با چنين زمينه‌اى و در حالى كه زير نظر حاكم فارس مورد مراقبت قرار داشت بنا به تأييد «آواره» در كتاب: «كواكب الدريه» و عباس افندى در كتاب مقاله شخصى سياح، به درخواست سيد يحيى دارابى تفسير بر سورۀ كوثر نگاشت، كه چنانچه متذكر شديم از يك سوى به اثبات امامت و حيات و غيبت و طول عمر حضرت حجة بن الحسن عسكرى عليه السلام پرداخته و از سوى ديگر به نيابت و بابيت غير منصوصۀ خود، قلم فرسائى‌ها نموده است. تا اينكه بنا به تصريح آواره به نقل از نامه‌اى كه على محمد شيرازى به ميرزا آقاسى نگاشته است: «در نيمۀ دوم سال ١٢۶٢ ه‍ ق ترسان و گريزان عازم اصفهان گرديد و بين راه نامه‌اى به معتمد الدوله منوچهر خان گرجى (۴) حاكم اصفهان نگاشت و از او خواست تا برايش منزلى مهيا كند».(۵) ولى به گفته مرحوم ميرزا قليخان هدايت در كتاب: «روضة الصفا» و مرحوم اعتضاد السلطنه در كتاب فتنۀ باب: «معتمد الدوله منوچهر خان گرجى كه در آن وقت حكومت اصفهان داشت، گمان كرد كه شايد ميرزا على محمد يكى از بزرگان دين باشد... خواست او را ببيند. چند نفر سوار فرستاد كه اگر توانند او را از بند رها كنند و پنهانى به اصفهان رسانند. وقتى سوارهاى معتمد الدوله به فارس رسيدند كه در آن بلاد ناخوشى و با، شدت داشت و مردم آشفته خاطر بودند بى زحمت باب را برداشتند و به اصفهان آوردند». (۶) معتمد الدوله به گفته ميرزا جانى كاشانى در كتاب: «نقطة الكاف»: «به مقتضاى حكمت به امام جمعه اصفهان پيغام نمود، كه مدعى باب امام عليه السلام تشريف آورده، آدم بفرست به خدمت ايشان و وعده بخواهيد تا به منزل شما تشريف فرما شوند. سركار امام نيز چنان نمود». (۷)معتمد الدوله به تأييد شوقى افندى در كتاب:«قرن بديع» ارمنى نژاد و نامسلمان بود (۸) و به گفته عباس افندى از على محمد شيرازى سؤال از نبوت خاصه نمود (۹) و على محمد «جوابى در اثبات نبوت خاصه در همان مجلس مرقوم شد» كه به تصريح شوقى افندى پس از نگارش آن تحت تأثير واقع شده به ديانت اسلام گرويده. (۱۰) و به روايت نبيل زرندى: به صداى بلند اعتراف نمود كه تا آن زمان به دين اسلام ايمان قلبى نداشته است».(۱۱) 📗١) . «ايقان»، ص١٧٩، مسئله استقامت را در قسمت ۵ / ب از فصل پنجم به تفصيل مورد بررسى قرار داده‌ايم. 📗٢) . «اسرار الاثار» ج٣، ص١۶٩ 📗٣) . «كواكب الدريه»، ج١، ص۵٢ 📗۴) . همان، ج١، ص١٠۴ 📗۵). شرح حال معتمد الدوله، منوچهر خان گرجى... مراجعه شود به كتاب: دوم، فصل دوم. 📗۶) . فتنۀ باب، ص١٧ 📗۷) . نقطة الكاف، ص١١۶ 📗۸) . ج١، ص١١٠ 📗۹) . كتاب مقاله شخصى سياح، ص١۴ 📗۱۰) . قرن بديع، ج١، ص١٠ 📗۱۱) . تلخيص تاريخ نبيل زرندى، ص ١٩٣ 📗 بهائیان، نجفی، محمد باقر،صص ۱۸۱-۱۸۲ @ravanedel
🕸ج) میرزا حسین علی نوری بهاییان دین خود را به سید علی محمد باب نسبت می دهند و موضوع «من یظهره اللهی» بهاءالله را بشارتی از سوی باب می دانند. مورخ بهایی، نبیل زرندی به دستور باب برای ادای احترام به کشته شدگان قلعه طبرسی، به مازندران و از آنجا به تهران نزد میرزا حسین علی رفته است. وی در کتاب خود می نویسد: وقتی که سیّاح می خواست از تهران برود، حضرت بهاءاللّه به اسم میرزا یحیی مراسله ای مرقوم فرمودند و به سیّاح دادند. پس از چندی ورقه ای به خطّ حضرت باب واصل شد. در آن ورقه حضرت باب، میرزا یحیی را امر کرده بودند که در ظلّ حفظ و صیانت حضرت بهاءاللّه درآید و در سایه تعلیم و تربیت آن بزرگوار قرار گیرد. معرضین بیان بعدها این لوح مبارک را تغییر دادند و آن را دلیل صدق گفتارهای خویش و دعاوی مبالغه آمیز خود نسبت به میرزا یحیی قرار دادند با آنکه در اصل بیان مبارک، کوچک ترین اشاره ای هم به مقام موهومی که میرزا یحیی و اتباعش قائل بودند، وجود نداشت و از این ادعاهای عریض و طویل معرضین بیان، به هیچ وجه در بیانات مبارکه اثری مشهود نبود، بلکه حضرت باب در ضمن آن بیانات، مقصودشان تمجید حضرت بهاءاللّه بود، ولی پیروان یحیی چنین پنداشتند که این بیان حضرت باب اشاره به مقام میرزا یحیی است. (۱) از سوی دیگر، عبدالبهاء، فرزند میرزا حسین علی نوری، میرزا یحیی را پیش مرگ بهاء الله معرفی و چنان وانمود می کند که گزینش میرزا یحیی به جانشینی باب، طرح خود میرزا حسین علی بوده است «که افکار متوجه شخص غایبی شود و به این وسیله بهاءالله از تعرض ناس محفوظ ماند». (۲) بر اساس سندهای تأیید شده ای که از سید علی محمد باب باقی مانده، وی برای «من یظهره الله» ویژگی ها - و حتی سال ظهور او را - بیان کرده است که میرزا حسین علی هیچ یک را نداشت. 📗۱)مطالع الانوار، ص۴۰۲. 📗۲)عباس اقتدی، مقاله شخصی سیاح، تهران، مؤسسه مطبوعات امری آلمان سال ۲۰۰۱، ۱۳۴۱، ۱۱۹بدیع، صص ۶۷ و ۶۸. 📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، صص۵۸-۵۹ @ravanedel
▪️حقیقت بینونت▪️ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 📜قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلامُ: دَلِيلُهُ آيَاتُهُ وَ وُجُودُهُ إِثْبَاتُهُ وَ مَعْرِفَتُهُ تَوْحِيدُهُ وَ تَوْحِيدُهُ تَمْيِيزُهُ مِنْ خَلْقِهِ وَ حُكْمُ اَلتَّمْيِيزِ بَيْنُونَةُ صِفَةٍ لاَ بَيْنُونَةُ عُزْلَةٍ... 📄 امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: دليل خداوند آيات او است، و وجود او يگانه برهان هستى او است، و معرفت و شناخت او توحيد اوست، و توحيد خداوند تمييز و جدا كردن او از مخلوقات است، و منظور از تمييز و جدا كردن جدائى وصفى و امتياز در صفات است نه جدائى و فاصلۀ زمانى و يا مكانى... ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 📚 احتجاج ج ۱، ص ۲۰۰ @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 "آیت‌الله عبدالرسول قائمی"(رحمه‌الله علیه) از شاگردان سید ابوالحسن‌اصفهانی(رضوان‌الله) که نقش بسیار‌مهمی در مبارزه با کمونیست‌ها و بهائیت داشت.. 👤مرحوم آیت الله رحمه‌الله علیه @ravanedel
🔹دستاوردهای انقلاب اسلامی(۳) @ravanedel
38.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بخشی از سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر رفیعی در ۶۹ مین سالگرد درگذشت آیت الله سیدنورالدین حسینی الهاشمی آرامگاه نور شیراز در روز جمعه ۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی ویژگی های بارز آیت الله سید نورالدین را 🔹شجاعت و ایستادگی مقابل تفکر بهائیت و دفاع از دین 🔹کادرسازی و تربیت نیرو 🔹تلفیق ملیت و مذهب و عرق ملی داشتن 🔹زمان شناسی و مخاطب شناسی در جامعه نسبت به زمان و شرایط 🔹جهاد تبیین و ... بیان می‌کنند. 🏴 هیئت کجا بریم؟ شیراز 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین 🔹مرحوم آیت الله سید نورالدین رحمه‌الله علیه @ravanedel