فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز شانزدهم ماه #شعبان 1445
7 ماه #اسفند
🔹
رازق#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 🆔 @ravanedel
💠
رازق🔹 آیه سوره مبارکه «هود» دارد که ﴿عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا﴾؛ فرمود من خودم را موظف می دانم که به این مارها به این عقرب ها به این خِرس ها غذا برسانم، این پُر کردن شکم برای آنها هم هست؛ ولی برای شما مؤمنان، چیز دیگری هست! 🔹 هر کس درآمدی دارد؛ فرمود من نمی خواهم که چشمش به این درآمد باشد، من می خواهم چشمش به دست من باشد! در سوره مبارکه «طلاق» فرمود: ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ﴾. #مؤمن آن است که چشمش به پیشه و شغلش نباشد! ما وظیفه داریم که کار کنیم؛ فرمود تو وظیفه ات این است که کار بکنی ولی هرگز چشمت به درآمدت نباشد، تو ببین من چه چیزی به تو می دهم! این می شود: ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾. چقدر این آیه شیرین است خدا می داند! 🔹 فرمود: ﴿وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ﴾. اگر بر اساس شکم بخواهید حساب کنید، شکم تمام مارها و عقرب ها را من سیر می کنم، آن خرس قطبی را هم سیر می کنم؛ شما کار دارید و باید هم کار کنید ولی چشمتان به این درآمد نباشد. آن وقت مؤمن همیشه راحت است؛ دیگر تَرسالی و خشکسالی برای او فرق نمی کند و به این فکر نیست که امسال چه شد، فلان چیز تحریم شد و فلان چیز تحریم نشد، راحتِ راحت است! برای اینکه #فرمود_من_تأمین_می_کنم، تو چشمت به دست من باشد؛ نه اینکه چشمت به درآمدت باشد. این می شود: ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾؛ اینکه فرمود: ﴿وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ﴾، یعنی این! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 28 🆔 @ravanedel
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
ثمره وارستگی🔸 ... پیوندی است بین #پاک_بودن و #خوب_فهمیدن؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 👇👇👇👇 🆔 @ravanedel
💠
ثمره وارستگی🔸﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ این یک آیه، ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ این دو آیه. 🔸 در آیه اول شرط و جزایی در کار نیست، ولی شبیه شرط و جزاست، فرمود: ﴿اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله﴾ یک پیوندی است بین #پاک_بودن و #خوب_فهمیدن؛ یعنی روح اگر طیّب و طاهر بود، مطالب عمیق را اولاً و خالص را ثانیاً خوب درک می کند. 🔸 اما آیه دوم به صورت شرط وجزاست که ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ﴾ اگر #وارسته بودید، خیلی از مطالبی که مربوط به فهمیدن بود و نبود، چه چیزی در عالم هست و چه چیزی در عالم نیست و فهمیدن باید و نباید که چه باید کرد و چه نباید کرد یاد می گیریم ﴿إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین بود و نبود، ﴿يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾ بین باید و نباید؛ این راهی است که فقط #قرآن فراسوی انسان گذاشته است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #باز_نشر 📚 برش از پیام به سومین دوره سراسری طرح نظام جامع اندیشه اسلامی تاریخ: 1401/04/16 🆔 @ravanedel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هفدهم ماه #شعبان 1445
8 ماه #اسفند
🔹
جزای الهی#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 👇👇👇👇 🆔 @ravanedel
💠
جزای الهی🔹 در جریان كیفر، ذات اقدس الهی حتماً عادل است و هرگز ـ معاذ الله ـ از #عدل پایین تر نمی آید: ﴿وَ لا یظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً﴾، لذا این تعبیر ﴿جَزاءً وِفاقاً﴾ که در قرآن آمده، مخصوص كیفر است؛ یعنی كیفرِ ما حتماً بیش از استحقاق نیست، بلکه ممكن است كمتر باشد. 🔹 ولی نسبت به پاداش، اگر بخواهد مؤمنان و پرهیزكاران را جزا دهد، اگر عادلانه باشد به همان اندازه جزا می دهد؛ ولی #وعده_الهی این است كه ما عادلانه رفتار نمی كنیم، ما #فاضلانه و #محسنانه رفتار می كنیم. ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیرٌ مِنْها﴾ هست، ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ هست، تا هفتصد برابر و امثال ذلك که اینها هم جزاست. در حقیقتِ معنای جزا اخذ نشده كه معادل با آن كار باشد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه یس جلسه 21 تاریخ: 1392/11/12 🆔 @ravanedel
18.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
تاوان عصیان🔸 ... کفّاره دو گونه است: ... یک #کفاره_تربیتی است. فرمود اگر یک وقت پای شما لغزید و اشتباهی کردید، فوراً به سراغ #تولید_و_اشتغال بروید و مشکل این جوان ها را حل کنید... . #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @ravanedel
💠
تاوان عصیان🔸 «مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِیسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ»؛ کفّاره، غیر از انتقام است؛ #کفاره_به_منزله_دارو_است یا به منزله غذاهای تقویتی است. یک سلسله تنبیه هایی در قرآن و سنّت آمده است که آنها عذاب و کیفر است؛ اما این کفّاراتی که در قرآن و روایات آمده است، سازنده است. 👈 فرمود اگر کسی گناهی کرده است، وقتی مشکل یک فرد افتاده در مشکلات را حلّ کند، این کفّاره اوست. این کفّاره فقهی نیست، این #کفاره_اخلاقی است. 🔸 کفّاره دو گونه است: 1️⃣ یک کفّاره بگیر و ببند و بزن است که این در کشورهای دیگر هم هست؛ 2️⃣ یک #کفاره_تربیتی است. 🔸 فرمود اگر یک وقت پای شما لغزید و اشتباهی کردید، فوراً به سراغ #تولید_و_اشتغال بروید و مشکل این جوان ها را حل کنید؛ این که نمی تواند ازدواج کند، این که واقعاً «ملهوف» است «متلهّف» است و رنج می برد، مشکل او را حلّ کنید، این کفّاره آن گناهان شماست. آن وقت چقدر انسان لذت می برد از اینکه تولید کرده، اشتغال ایجاد کرده، جوانی، کار پیدا کرده، ازدواج کرده! هر وقت به یاد آن حادثه می افتد لذت می برد؛ فرمود این کفّاره است. 🔸 #اخلاق، این گونه از کفّارات را یاد می دهد و فقه، آن گونه از کفارات را یاد می دهد که اگر این کار را کردی زندان است، اگر آن کار را کردی فلان تنبیه است. در فقه هم البته بحث های اخلاقی هست؛ همین «اطعام ستّین مسکین»، همین «صوم ستّین یوم»، همین ها هم کفّارات است؛ اما فرمود اگر کسی گناه بزرگ کرده است، تولید مهم داشته باشد، این می تواند کفّاره او باشد، آن وقت خودش هم می فهمد و آن کفّاره فقهیِ روزه و امثال آن را هم می دهد. 🔸 این بیان نورانی حضرت امیر است: «مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِیسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ»؛ کسی که مشکل دارد، نفَس او نمی آید؛ فرمود این الآن نفسش بند آمده، این فقیر است، این مشکل دارد، این آبرو دارد، این گرفتار است، الآن نفس او بند آمده، شما #تنفیس کنید راه نفس او را باز کنید بگذارید نفس بکشد. اگر این کار را کردید، خدا هم وسیله بخشش شما را فراهم می کند؛ اصلاً خودت به این فکر میافتی که گناه نکنی! کسی که #روح_بزرگ و گذشت و اعتلا و تولید و اشتغال داشته باشد، اصلاً به فکر پَست گناه نیست، چون گناه، پیروی از شیطان است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #باز_نشر 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/24 🆔 @ravanedel