eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 🔻 🔻 سوره 🔻جوان بزرگسالبعد ازقَسَم ها این پرسش مطرح شده که آیا در این موارد سوگندی برای خردمند نیست؟«هَلْ فی ذلِک قَسَمٌ لِذی حِجْرٍ» این گونه بیان در حقیقت به عظمت و اهمیت سوگندها اشاره می کند، زیرا: 1. استفهام تقریری برای تأیید و تأکید می آید. 2. اشاره ی دور (ذلک) برای اشاره به سوگندها تفخیم و تعظیم را می فهماند. 3. تخصیص سوگندها به صاحبان خرد برای این است که فرومایگان آن چنان که شایسته است این سوگندها را در نمی یابند. ✅ با توجه به تصریح نشدن جواب قسم، می توان جواب قسم محذوف را تأکید بر محتوای کل سوره دانست که : به عاقبت شوم دنیوی و اخروی طغیانگران دنیاگرا و سرانجام نیک خداگرایان توجه دارد. 🟢ارتباط قسم و جواب نیز چنین است که : در قسم ها برای تبیین یک امر عقلی از محسوسات استفاده شده (تشبیه معقول به محسوس) به این صورت که فجر را می توان نشان خداگرایی و ظلمت شب را نشان دنیاگرایی و طغیان دانست و چون ظلمت ها رفتنی اند ظلم و طغیان از بین می روند و این فجر و خداگرایی است که اصالت و دوام دارد. پس سرانجام خیر و حق پیروزمند خواهد بود (فهم مقایسه ای). 💡سوره با مطرح نمودن نمونه های تاریکی و سرانجام آنان، این زوال را به اثبات می رساند و فجر که نشان از عاقبت نیکو برای خداگرایان است، ظهور پیدا می کند. 💡پس جهت هدایتی سیاق اول می شودعبارت از👈🏻: میعادگاه های دل بریدن از دنیا ، در راستای تأکید بر جهت هدایتی سوره است (پایان شب سیه سپید است). 2⃣ سیاق دوم آیات 6 تا 26 : در آیه ی ششم استفهام تقریری ادامه یافته و این بار از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) درباره ی عاقبت قوم عاد و ثمود و فرعون سؤال می شود: « أَ لَمْ تَرَ کیفَ فَعَلَ رَبُّک بِعادٍ» آیا ندیده ای که پروردگارت با قوم عاد چه کرد (فهم سباقی) ❇️ این بیان نشان از آگاهی دقیق پیامبر(صلی الله علیه وآله) از سرنوشت هلاکت بار این قوم دارد. 🏰قوم عاد صاحب «شهر ارم» بودند؛ «إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ» شهری با ستون هایی بلند «الَّتی لَمْ یخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ» که نظیر آن ستون ها در دیگر سرزمین ها ساخته نشده بود 🏕این گونه وصف قوم عاد (بدل آوردن نام شهر «ارم» برای قوم عاد) نشان می دهد که خداوند تنها به قوم آن ها کار نداشته، بلکه شهر آن ها را هم کار داشته و از طریق ویران کردن شهرشان آن ها را نابود کرد هم خودشان و هم شهرشان نابود شد (فهم سیاقی) 🏜هم چنین درباره ی قوم ثمود سؤال می شود. « وَ ثَمُودَ الَّذینَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ» همانان که خانه های خود را با برش سنگ ها در میان درّه بنا می کردند. (ساختمان سازی شان خیلی پیشرفته بوده)؛ «وَ فِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتادِ» وفرعونی که صاحب میخ ها بود(فهم سباقی) 🔨کنایه ازاستحکام قدرت فرعونی است. این وصف به خاطر آن است که به دستور فرعون مخالفانش به چهار میخ به زمین یا چوب بسته و شکنجه می شدند. 📌 وصف های یادشده برای هرسه قوم حاکی از قدرت خاص ظاهری و دنیوی (پیشرفت صنعتی) آنان نسبت به اقوام دیگر و در نتیجه بهره مندی از نعمات و امکانات مادی است(فهم مجموعی) اما این اقوام به جای این که به خاطر این قدرت ها ونعمت ها شکر خدا رابه جا آورند، درشهرها به طغیانگری پرداختند. «الَّذینَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ * فَأَکثَرُوا فیهَا الْفَسادَ» (سه گروه راباهم جمع کرده) آنان که در شهرها طغیان و سرکشی کردند و سرکشی ایشان زمینه ساز افزایش فساد درسرزمین ها گشت؛ «فَصَبَّ عَلَیهِمْ رَبُّک سَوْطَ عَذابٍ» به همین خاطر مستحق عذاب سخت دنیوی شدند و پروردگارت تازیانه های عذاب رابر سر آنان فروریخت. 🟢 این آیه👆 در واقع بیان تفصیلی استفهامی است که در قبل مطرح شد. 👀 « إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصادِ» علت این سرنوشت دردناک اقوام مذکور،مراقبت خداوند از اعمال بندگان است واین هشداری است برای بقیه طغیانگران که از کمین الهی غافلند(فهم سباقی) 🧍🏻‍♂«فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیقُولُ رَبِّی أَکرَمَنِ»(با کلمه ی انسان که اسم جنس است به نوع انسان نظر کرده و ازنگرش مادی گرانه ی انسان نسبت به آزمایش و ابتلا (وسیله ی آزمایش) سخن به میان می آورد که:) هرگاه خداوند انسان راآزمایش کند به این شکل که اورا اکرام و انعام کند دلیل بر ارزش وعزت خودش می داند ومی گوید خدا مرا تکریم کرده است. (و بر پایه ی همین توهم غلط هرچه بخواهد انجام می دهد) ✅ عطف "نَعَّمَهُ" بر "فَأَکرَمَهُ" می فهماند که نعمت الهی نوعی اکرام ابتدایی است و اگر انسان از عهده ی امتحان برآید نعمت ها تداوم خواهد یافت.وکلمه "نَعَّمَهُ" شرح و تفصیل می دهد "أَکرَمَهُ" را، فاء فَأَکرَمَهُ، فاء تفریع است یعنی فرع بر ابتلاءاست) ⏮ ادامه در پست بعد ↙️ 🙏🏻 لطفا با ما را در نشر معارف قرآني یاری بفرمائید
🔰اگر خداوند عمر دوباره ای به من بدهد،در وقت صرفه جوئی می کنم.مثلا ما اشعار عرب را حفظ می کردیم،اما از باز می ماندیم،درصورتی که باید قرآن را حفظ می کردیم. (آیت الله سبحانی)https://eitaa.com/hafezanewahy
تواضع امام عليه‏السلام در هنگام نعمت قالَ ابراهيمُ بْنُ الْعَبّاسِ: كانَ الرِّضا عليه السلام، يُنْشِدُ كَثيرا: إِذا كُنْتَ فى خَيْرٍ فَلا تَغْتَرِرْبِهِ وَلكِنْ قُلِ اللّهُمَّ سَلِّمْ وَ تَمِّمْ  ابراهيم بن عباس گفت: امام رضا عليه السلام بيشتر اوقات اين شعر را زمزمه مى كرد؛ هنگامى كه در ناز و نعمت هستى به آن مغرور مباش، بلكه بگو خدايا نعمتت را تمام كن و سلامتى بده دنيا، ۷ال. پس نبايد به داشته ها و نعمت ها مغرور بود و دوام نعمت را بايد از خدا طلب كرد.https://eitaa.com/hafezanewahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر انقلاب خطاب به جوانان: برای اینکه درست بتوانید فکر کنید، با قرآن آشنا بشوید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع عزاداران هیئتهای دانشجویی اربعین حسینی: 🔸برای اینکه درست بتوانید فکر کنید، با قرآن آشنا بشوید. قرآن را بخوانید، تأمل کنید. از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمل کردند، یاد بگیرید. یاد گرفتن ننگ نیست، افتخار است، همیشه باید یاد بگیریم، تا آخر عمر باید یاد بگیریم. 📚 بیانات رهبر معظم انقلاب دام ظله العالی در دیدار با هیئتهای دانشجویی. ۱۴۰۳/۰۶/۰۴ •┈┈••✾••┈┈• ✅ مرکز حفظ قرآن کریم https://eitaa.com/hafezanewahy ╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بشنوید و لذت ببرید.....قبل دیدن و شنیدن یک نفس عمیق بکشید و بگویید....خدایا شکرت الحمدلله رب العالمین خدایی ارزشش رو داره 4/40 دقیقه از کل عمرتون رو بزارید برای دیدن این کلیپ 🌹 آیه دوم قرآن کریم: ﴿ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴾ ✅ حفظ،مفاهیم و قرآن کریمhttps://eitaa.com/hafezanewahy
738K
با سلام : حفظ جدید و حفظ تکلیف، ده درس ،مرور و مباحثه 🎙 سخنران روحانی #نوروزیhttps://eitaa.com/hafezanewahy
607.4K
با سلام در حفظ یا کدام یک بهتر و مهم تر است؟ 🎙 سخنران روحانی #نوروزیhttps://eitaa.com/hafezanewahy
🔰 حفظ 🌟 ٨ نکته طلایی حفظ 🌟 (کاری از کانال حفظ و مفاهیمـ قرآن کریمـ مجموعه قرآن و نهج البلاغه بیت الهدی مولی الموحدین امیرالمومنین علي علیه السلام) 🔻۴. از شاخه‌ای به شاخه دیگر نپرید یکی دیگر از نکات طلایی حفظ قرآن، است ؛ ✍ به بیان دیگر شما باید یک بخش را به طور کامل یاد بگیرید و سپس به بخش دیگر مراجعه کنید. ✅ در واقع شما باید به‌طور کامل روی سوره یا بخشی که تعیین کرده‌اید مسلط باشید، مفاهیم آن را درک کنید و به خوبی بتوانید آن را تلاوت نماید. 👌تنها در این صورت است که جواز گذر از این بخش و ورود به بخش دیگر را دارید. 💡برای اینکه روی بخش‌های انتخابی خود کامل مسلط شوید، توصیه می‌شود در هر زمانی از شبانه روز، در خلوت و در جمع دوستان مطالبی را که آموخته‌اید کنید. ⚠️ تنها با تمرین و تکرار شبانه روزی است که مطالب در ذهن شما تثبیت می‌شوند 💠 کانال حفظ مفاهیم قرآن کریمhttps://eitaa.com/hafezanewahy
979K
با سلام در حفظ یا کدام یک بهتر و مهم تر است؟ آیا می توانم اگر یک حفظ سخت شد آنرا رها و وارد بخش دیگر بشوم؟ 🎙 سخنران روحانی #نوروزیhttps://eitaa.com/hafezanewahy
30.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 حفظ ﷽ 🌟 ٨ نکته طلایی حفظ 🌟 (کاری از کانال حفظ و مفاهیمـ قرآن کریمـ مجموعه قرآن و نهج البلاغه بیت الهدی مولی الموحدین امیرالمومنین علي علیه السلام) 🔻۵. با درک مفاهیم مسیر را برای خود هموار تر کنید؛ 💡از نکاتی که حفظ و به‌خاطر سپردن آیه‌های قرآن را برای شما می‌کند، و معنای آیات است. 👌 با این کار شما می‌توانید ارتباط آیات با یکدیگر را متوجه شوید و هنگامی که می‌خواهید آن‌ها را قرائت کنید، مانند یک داستان آیات را به یکدیگر مرتبط می‌کنید. بنابراین در کنار تمرین و تکرار مداوم آیات سعی کنید با استفاده از یک تفسیر خوب و کامل به معنای آیات پی ببرید تا معنا و مفهوم آن‌ها نیز در ذهن‌تان ثبت شود و ارتباط آن‌ها را درک کنید. 💠 کانال حفظ مفاهیم قرآن کریم ┄┅═✧❁🔹️❁✧═┅┄ https://eitaa.com/hafezanewahy ┄┅═✧❁🔹️❁✧═┅┄هٔ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷مقام معظم رهبری : من عرض میکنم از شنبه ۱۵ مهر رژیم صهیونیستی، رژیم صهیونیستی قبلی نیست. 💥حضرت آقا چه چیزی می‌بینند که ما نمی بینیم؟ 💥ممکن است این فرمایش هشدار باشد برای حزب‌الله و جبهه مقاومت که به صورت مستقیم به همه اطلاع داده شود که حواستون جمع کنید دشمن برنامه‌هایی براتون دارد. 💥ممکن است منظور این باشد که با اقداماتی که این رژیم انجام می دهد زمینه ای برای انجام عملیات گسترده فراهم می شود و دیگر اسراییل آن اسراییل قبلی نخواهد بود. 💥البته باید بدانیم هیچ جنگی حتی جنگ های پیامبران با کفار بدون تلفات و خسارات نبوده است در جنگ احد حمزه عموی پیامبر اکرم ص و ۷۰ تن از بهترین فرماندهان و رزمندگان به شهادت رسیدند. در جنگ احزاب کار به جایی رسیده بود که رزمندگان می گفتند «متی نصر الله » ولی خداوند به یاری آنان آمد و پیروز شدند منتظر امداد های الهی هستیم ولی باید ما هم آن چه وظیفه داریم انجام دهیم. ✍قاسم روانبخش بخش 💠 لینک ، و قرآن کریمhttps://eitaa.com/hafezanewahy