بسم الله الرحمن الرحیم
اعلان همگانی لقب امیرالمؤمنین
سیزدهم ذىالحجه و آخرین روزی که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در شهر مکه از اعمال حج فارغ شده و عازم مدینه بودند. خداوند براى مؤمنين امير و فرمانده کل معین کرد و جبرئيل علیه السلام نازل شد و به حضرت على علیه السلام اينگونه سلام كرد: «السَّلامُ عَليكَ يا اَميرالمؤمنين؛ سلام بر تو ای فرمانده تمام اهل ایمان»
پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمودند: اين جبرئيل است كه از سوى خداوند خبر وفا کردن به آنچه به من وعده داده شده بود را برای من آورده است.
آنگاه پيامبراکرم صلی الله علیه وآله به اصحاب امر فرمودند كه به حضرت على علیه السلام با عنوان اميرالمؤمنين سلام كنند. سپس به صورت يك امر همگانى و تكليف شرعى در مراسم حج سال دهم اعلام شد و مردم قبل از بيعتِ روز غدير متوجّه شدند كه حضرت على علیه السلام از طرف خداوند به عنوان اميرالمومنین و پيشوای اهل ایمان انتخاب شده است.
نکات این حدیث
۱. اين لقب از ويژگى هاى حضرت على علیه السلام است. و حتّی امامان معصوم علیهم السلام از اين كه كسى آنها را اميرالمؤمنين خطاب كند نهى كرده و مى فرمودند: «اين لقب از طرف خدا و رسول خدا به حضرت على علیه السلام اختصاص داده شده است.».
۲. اسم و لقبهایی که از طرف خدای متعال تعیین و انتخاب شده، از روى حكمت است؛ خداوند عادل و حکیم است و در همه خلقت، فقط حضرت علی علیه السلام را شایسته این لقب دانسته است.
۳. این امر الهی به تنهایی کافی است برای همه ی اهل ایمان که تا قیامت پیشوای به حقّ خود را بشناسد.
۴. امير مؤمنان علیه السلام، امير تمام بندگان صالح از اولین وآخرین و جن و انس و ملک مى باشد. و همه اهل ایمان به داشتن چنین فرمانروا و پیشوایی افتخار میکنند. و به ولایت و امارت و پیشوایی او اعتراف دارند و پیوسته در اذان و اقامه می گویند: «أَشْهَدُ أنَّ أمیرالمؤمنینَ عَلیّاً وَلیُّ الله.»
۵. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وقتی مولود کعبه را در آغوش گرفت و او هم آیات اوّلیّه ی سوره مؤمنون را تلاوت کرد پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند:«اَنتَ واللهِ أمیرُهُم تَمیرُهُم مِن عُلومِک فَیَمتارونَ. وَاَنتَ وَاللهِ دَلیلُهُم وَبِکَ یَهتَدونَ» یعنی به خدا قسم تویی امیر تمام اهل ایمان تو آن هارا با علومت رسیدگی و فرماندهی می کنی و آن ها از تو تغذیه و بهره مند می شوند و به خدا قسم ، تویی دلیل و راهنمای آنان و به واسطه ی تو آنها هدایت می شوند یعنی سابقه ی این لقب برای حضرت علی علیه السلام بسیار زیاد است.
۶. در کلام دیگری پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:«لَویَعلَمُ النّاسُ مَتی سُمّیَ علی علیه السلام اَمیرُالمُؤمِنین مااَنکَروا فَضلَهُ» یعنی اگر مردم می دانستند چه زمانی علی علیه السلام امیرالمؤمنین نامیده شده منکر برتری او نمی شدند!«سُمّیَ اَمیرُالمُؤمِنین وآدمُ بین الرّوحِ والجَسَد...» یعنی او امیرالمؤمنین نامیده شد آن زمانی که هنوز آفرینش حضرت آدم علیه السلام کامل نشده بود .
افشای صحیفه ملعونه
در جريــان حجــة البــلاغ تعــدادی از منافقيــن کــه توســط برخــی زنــان پیامبــر از قصــد حضــرت بــرای اعـلـام جانشــينی اميرالمومنيــن علیه السلام آ گاه شــده بودنــد بــا يکديگــر هــم پیمــان شـدند تـا نگذارنـد علـی علیه السلام بـه خلافـت برسـد، آنهـا پیمـان نامه خـود را توسـط ابـی عبيّـدۀ جـراح در کنارکعبـه مخفـی کردنـد اما خداونـد در ایـن روز سـر آنـان را بـرای پیامبـرش فـاش کـرد و آن
پیمـان نامـه توسـط رسـول خـدا صحيفـه ملعونـه ناميـده شـد.3
*************************************************************************
مستندات
مناقب آل ابوطالب ج3/54
امالی طوسی 708
نهج الحق وکشف الصدق191
@hafezyounesi61
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رضاییان: سقط جنین مدل نوینِ زنده به گور دختران در عصر جاهلیت است
🔹استاد حوزه و دانشگاه: جاهلیت مدرن آنجایی است که اسم زنده به گور کردن بچه را نمیبرد، اما کارش را انجام میدهد، این فرزند در رحم مادر هم زنده است و روح دارد چه فرقی میکند؟!
@hafezyounesi61
5.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کدام بهتر است؟ محافظ صورت یا ماسک؟
@hafezyounesi61
✅ طرح مجلس برای واریز یارانه 40 لیتر بنزین به حساب هر ایرانی
«علیرضابیگی» نماینده تبریز در مجلس:
🔸طرحی در مجلس تدوین شده که بر اساس آن یارانه نقدی معادل 40 لیتر بنزین ماهانه به حساب هر ایرانی باید واریز شود.
🔹این موضوع ارتباطی با سهمیه 60 لیتر بنزین ماهانه خودرو ندارد.
🔸طبق این طرح قیمت بنزین یارانه نقدی معادل این 40 لیتر بر اساس فوب خلیج فارس است و شناور خواهد بود و هر وقت قیمت بنزین بالاتر رفت باید یارانه آن نیز افزایش یابد.
➖➖➖➖
مهمان نواز:
میلاد امام هادی علیه السلام
شيخ مفيد و شيخ طوسى و شيخ كلينى رحمة الله علیهم هرسه ميلاد امام هادى علیه السلام را در نيمه ى ماه ذىالحجه سال ۲۱۲ دانسته اند.
امام هادى علیه السلام با انشاء زيارت جامعه كبيره و زيارت غديريه امیرالمومنین علی علیه السلام منشور اعتقادى شيعه را با جامع ترین و فصيح ترين کلام بيان فرمودند.
زيارت جامعه كبيره با بيان حدود ۴۰۰ ويژگى و صفت از صفات امامان معصوم علیهم السلام يك دوره امام شناسى،و در زيارت غديريه با بيانى شيوا و با استناد بر حدود ۴۰ آيه قرآنى يك دوره اميرالمؤمنين شناسى را مطرح نموده است. در اين دو زيارت، مهم ترين پایههای اعتقادى شيعه نسبت به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله مطرح شده است.
فرازهایی اعتقادى از زيارت جامعه کبیره
در این زیارت آمده است که صلوات بر اهلبیت پیامبر صلی الله علیه وآله و پذيرش ولايت آنها باعث پاكى جانها و نيكويى فطرت مى شود.
وَ جَعَل صَلَواتَنا عَلَيْكُم وَ ما خَصَّنا بِهِ مِنْ وِلايَتِكُمْ طيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهارَةً لأِنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنا وَ كفَّارَةً لِذُنُوبِنا؛ و خداوند، درودهاى ما بر شما و نيز ولايت ویژه ی شما بر ما را سبب پاكىِ سرشت و اصلاح اخلاق و پاكيزگى جان و پاكسازى و رشد وکمال ما و جبرانِ گناهانمان قرار داده است.
در فراز دیگری مخالف اهل بیت را كافر و محارب با آنها را مشرك شمرده است:
مَنْ جَحَدَكُمْ كَافِرٌ وَ مَنْ حَارَبَكُمْ مُشْرِك؛ و هركس شما را انكار كند، كافر است و كسى كه با شما بجنگد، [در حقيقت،] به خدا شرك ورزيده است.
در فراز دیگر اهلبیت علیهم السلام حقّ محض معرّفی شده اند؛ چنانکه میفرماید:
وَ الحَقُّ مَعَكُم وَ فيكُم وَ مِنْكُم وَ إلَيْكُم وَ أنْتُم أهْلُهُ وَ مَعْدِنَه؛ و حق، با شما و در وجود شماست و از شما، نشأت گرفته و به سوى شما، باز مى گردد و شما، اهل حق و معدن آن هستيد!!
در فراز دیگر، روح و نور و طينت اهلبیت علیهم السلام را يكى معرّفی کرده است.
وَ أنّ أرْواحَكُمْ وَ نُورَكُمْ وَ طينَتَكُمْ واحِدَة؛ و بى گمان، ارواحتان و نورتان و سرشتِ شما، يكى است.
خداوند به اهلبیت علیهم السلام مقامى عطا كرده كه به احدى از اهل عالم نداده است و هيچكس با آنها قابل مقايسه نيست. در این مورد فرموده:
آتاكُمُ اللَّهُ ما لَمْ يُؤتِ أحَدَاً مِنَ الْعالَمين؛ خدا، آنچه را به شما داده، به هيچ يك از جهانيان نداده است.
و میفرماید: شرط پذيريش عبادات پذيرش ولايت اهلبیت علیهم السلام است.
بمُوالاتِكُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَة؛ به ولايت شما، طاعت های واجبه ، پذيرفته مىشود.
وجود مبارک امام هادى علیه السلام با انشاء زيارت جامعه كبيره و زيارت غديريه، متن جامع و کاملی از اعتقادات حقّه شيعه را بیان فرمودند. در اين زيارت ها اهل بيت علیهم السلام به عنوان بندگان خاص الهى، دارای فضائل بي شمارى هستند، به گونه اى كه هركس خدا را اراده كند، بايد از راه اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله برود. و اگر بخواهد خدا را عبادت كند، شرطش ولايت ايشان است. و دوستى ايشان دوستى خدا و دشمنى ايشان دشمنى خداست.
و امّا زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام که در روز غدیر خوانده میشود، نیز انشاء حضرت امام هادی علیه السلام است و فضائل بسیار مهمی از آن حضرت را ذکر کرده است. لازم است که محبان و شیعیان به آن مراجعه کنند.
اگر بتوانیم پیوسته به مقامات حضرات اهل بیت حتّی در حدّ ترجمه ی زیارت جامعه توجّه داشته باشیم قطعا سعادت بزرگی نصیب ما شده است و هم چنین اگر در حدّ ترجمه زیارت غدیریه به مقامات وحقانیت امیرالمؤمنین علیه السلام توجّه داشته باشیم از هجوم شبهات بی اساس مخالفین در امان خواهیم بود و ولایت ایشان در قلب ما تقویت می شود!
@hafezyounesi61
هدایت شده از سید
استشهاد به آیه راکعون در اثبات ولایت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
کشف المراد، علامه حلی ره، جلد2 صفحه 78
📸 دستورالعمل وزارت بهداشت برای محرم
🔹 جلسات به فضای باز میرود
@hafezyounesi61
🌹فضایل بی نهایت!
✍خوارزمی در 📚کتاب مناقب این روایت را از پیامبرصلی الله علیه وآله به نقل از عمر بن خطاب آورده: «لو انّ الریاض اقلام والبحر مداد والجن حساب والانس کتاب ما احصوا فضایل علی بن ابیطالب علیه السلام».
🌹اگر درختان قلم شوند و دریا مرکب وجنیان حساب کننده وآدمیان نویسنده، نمی توانند فضایل علی بن ابی طالب علیه السلام را شمارش کنند.
@hafezyounesi61
مربوط به نماز، مسلما از مبتلابه ترین دستورات شرعی دین ماست که همه برای انجام این فریضه روزانه باید از آن مطلع باشند.
اینکه شما بدانید نماز خواندن چه شیوه ای دارد و نمازها چند رکعت هستند و شکیات نماز چیست و... کفایت نمی کند، بلکه مهیا کردن مقدماتی هم برای انجام این فریضه لازم است. یکی از مهم ترین این مقدمات، مکان نمازگزار است. دین اسلام هر جایی را برای نماز خواندن مناسب نمی داند و اقامه نماز در این مکان ها را باعت ابطال این واجب شرعی بیان می کند. درضمن اقامه نماز را در برخی نقاط مستحب و در برخی نقاط مکروه می داند.
نماز خواندن در این 15 مکان مکروه است
(1) حمام.
(2) زمین نمکزار.
(3) مقابل انسان.
(4) مقابل دری که باز است.
(5) در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور میکنند زحمت نباشد، و چنانچه زحمت باشد، مزاحمت حرام است.
(6) مقابل آتش و چراغ.
(7) در آشپزخانه و هر جا که کوره آتش باشد.
(8) مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد.
(9) روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد، مگر آنکه روی آن پرده بکشند.
(10) در اتاقی که جُنب در آن باشد.
(11) در جایی که عکس باشد اگرچه روبروی نمازگزار نباشد.
(12) مقابل قبر.
(13) روی قبر.
(14) بین دو قبر.
(15) در قبرستان
@hafezyounesi61