بسم الرحمن الرحیم
بخشش فدک
روز 14ذی ّ الحجـه سال هفتم هجری، پس از جنگ خيبــر، سرزمين وسيع و سرسبز فدک تنها به وسيلۀ پیامبر ا کرم صلی الله علیه و آله و اميرالمؤمنين علیه السلام فتح شد. و چون رزمندگان درفتح آن دخالـت نداشتند، بر اساس آيۀ قرآن غنيمت ویژه به شمار می ِ آمد و ملک شخص پیامبر صلی الله علیه و آله میشد. آنجا که میفرمايد:
مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَی ...1؛
آنچه خدا (از اموال و زمينه ای) آن آبادیهــا به پیامبرش باز گرداند، به خدا و پیامبر و اهــلبیت او اختصاص دارد!
پس از فتح خيبر خداوند به پیامبر ا کرم صلی الله علیه و آله وحی فرستاد و فرمود:«و ات ذاالقربی حقه 2؛ حق نزديکانت را بده»
پیامبرا کرم سؤال کردند: ذی القربی کيست و حقش چيست ؟ جبرئيل از خداوند پرسيد و جواب آورد که ذی القربی فاطمه علیها السلام است وحقش فدک است، وبايد فدک را به حضرت فاطمه علیها السلام تقديم کنيد!
از طرفی پیامبرا کرم صلی الله علیه و آله مهريۀ حضرت خديجه علیها السلام را ّ در ذمــۀ خود میديدند و با بخشيدن باغ فدک به حضرت زهـرا علیها السلام، در حقيقت حق مادر و دختر را يکجا ادا نمودند.
و برای این که بعدا از طـرف مردم و ديگران بهانه گيری نشود، ـرای سرزمين فدک قباله ای دستور داد نوشتند و حضرت اميرالمؤمنين و حضرت امام حسن و امام حسين علیهم السلام و ام ايمن را به عنوان شاهد آن قرار داده و آن را به حضرت ّ زهرا علیها السلام تحویل دادند. و برای اینکه مردم کاملا متوجه شوند، مدیريت آن را به ايشان وا گذار کردند.
حضرت زهـرا علیها السلام نيز کارگران و نيروهای خود را در آن جا فعال کردند و هر ساله با درآمد آن علاوه بر زندگی خود به همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله نيز رسيدگی میکردند و فقرای مدينه را هم از آن بهره مند می ساختند. این امر در بین مسلمين وخصوصا اهل مدينه مسئله ای بسيار روشن،عادی و پذیرفته شده ّ بود. اما حسودان برای این که مبادا مردم به هوای برکات فدک به خانۀ حضرت زهراعلیها السلام رو ی بیآورند پس از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله با طـرح يک حديث جعلی و دروغ فدک را از دست آن حضرت گرفتند و به عنوان بیت المال به نفع خود مصادره کردند!!
خداوند متعال در این آيه حضرت زهرا علیها السلام را به عنوان ذو ی القربای پیامبر صلی الله علیه و آله ياد کرده است و در آيۀ ديگر اجر رسالت را مودت و محبت ورزيدن به ايشان قرار داده است:
«قل َ لا أ ْسئُلُكْم َعلْیه َأ ْجر ِا إ َّلا ْ المو َّد َة ِ فی الُقر بی3؛
بگو: «در ازای آن [رسالت] پاداشی از شما نمیخواهـم، مگر دوستی نسبت به نزديکان من.»
پس ا گر کسی به حضرت فاطمه علیها السلام و اهل بیت ّ پیامبرصلی الله علیه و آله محبت نکند، اجر رسالت را ادا نکرده است.
مناسبت دیگر 14ذی الحجه
شق القمر
امام صادق علیه السلام فرمودند: 14نفر از اصحاب عقبه در شب چهاردهم ذی الحجه جمع شدند و به رسول اللّه عرض کردند هر پیامبری معجزه ای دارد معجزه شما در این شب چيست؟ حضرت فرمودند چه ميخواهيد. عرض کردند ماه را دو نيم کن! جبرییل نازل شد و عرضه داشت همه چيز در اطاعت توست.
«فأمر َ القَمر ان َينقِطـ َقطعین...»
حضرت امر کرد و ماه دو نيم شد و دوباره امر کردند بحال اول برگشت آنگاه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و مؤمنان به ايشان به سجده افتادند.4و خدا را بخاطــر چنين لطفی که نشانۀ عظمت پیامبر است شکر کردند!
1.سوره حشر: آيه .6
2.سورۀ اسراء: آيه26؛ سورۀ روم: آيه .38
3.سورۀ شوری: آيۀ.23
4.تفسير برهان: ج ،5ص .216
مهمان نواز:
میلاد امام هادی علیه السلام
شيخ مفيد و شيخ طوسى و شيخ كلينى رحمة الله علیهم هرسه ميلاد امام هادى علیه السلام را در نيمه ى ماه ذىالحجه سال ۲۱۲ دانسته اند.
امام هادى علیه السلام با انشاء زيارت جامعه كبيره و زيارت غديريه امیرالمومنین علی علیه السلام منشور اعتقادى شيعه را با جامع ترین و فصيح ترين کلام بيان فرمودند.
زيارت جامعه كبيره با بيان حدود ۴۰۰ ويژگى و صفت از صفات امامان معصوم علیهم السلام يك دوره امام شناسى،و در زيارت غديريه با بيانى شيوا و با استناد بر حدود ۴۰ آيه قرآنى يك دوره اميرالمؤمنين شناسى را مطرح نموده است. در اين دو زيارت، مهم ترين پایههای اعتقادى شيعه نسبت به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله مطرح شده است.
فرازهایی اعتقادى از زيارت جامعه کبیره
در این زیارت آمده است که صلوات بر اهلبیت پیامبر صلی الله علیه وآله و پذيرش ولايت آنها باعث پاكى جانها و نيكويى فطرت مى شود.
وَ جَعَل صَلَواتَنا عَلَيْكُم وَ ما خَصَّنا بِهِ مِنْ وِلايَتِكُمْ طيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهارَةً لأِنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنا وَ كفَّارَةً لِذُنُوبِنا؛ و خداوند، درودهاى ما بر شما و نيز ولايت ویژه ی شما بر ما را سبب پاكىِ سرشت و اصلاح اخلاق و پاكيزگى جان و پاكسازى و رشد وکمال ما و جبرانِ گناهانمان قرار داده است.
در فراز دیگری مخالف اهل بیت را كافر و محارب با آنها را مشرك شمرده است:
مَنْ جَحَدَكُمْ كَافِرٌ وَ مَنْ حَارَبَكُمْ مُشْرِك؛ و هركس شما را انكار كند، كافر است و كسى كه با شما بجنگد، [در حقيقت،] به خدا شرك ورزيده است.
در فراز دیگر اهلبیت علیهم السلام حقّ محض معرّفی شده اند؛ چنانکه میفرماید:
وَ الحَقُّ مَعَكُم وَ فيكُم وَ مِنْكُم وَ إلَيْكُم وَ أنْتُم أهْلُهُ وَ مَعْدِنَه؛ و حق، با شما و در وجود شماست و از شما، نشأت گرفته و به سوى شما، باز مى گردد و شما، اهل حق و معدن آن هستيد!!
در فراز دیگر، روح و نور و طينت اهلبیت علیهم السلام را يكى معرّفی کرده است.
وَ أنّ أرْواحَكُمْ وَ نُورَكُمْ وَ طينَتَكُمْ واحِدَة؛ و بى گمان، ارواحتان و نورتان و سرشتِ شما، يكى است.
خداوند به اهلبیت علیهم السلام مقامى عطا كرده كه به احدى از اهل عالم نداده است و هيچكس با آنها قابل مقايسه نيست. در این مورد فرموده:
آتاكُمُ اللَّهُ ما لَمْ يُؤتِ أحَدَاً مِنَ الْعالَمين؛ خدا، آنچه را به شما داده، به هيچ يك از جهانيان نداده است.
و میفرماید: شرط پذيريش عبادات پذيرش ولايت اهلبیت علیهم السلام است.
بمُوالاتِكُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَة؛ به ولايت شما، طاعت های واجبه ، پذيرفته مىشود.
وجود مبارک امام هادى علیه السلام با انشاء زيارت جامعه كبيره و زيارت غديريه، متن جامع و کاملی از اعتقادات حقّه شيعه را بیان فرمودند. در اين زيارت ها اهل بيت علیهم السلام به عنوان بندگان خاص الهى، دارای فضائل بي شمارى هستند، به گونه اى كه هركس خدا را اراده كند، بايد از راه اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله برود. و اگر بخواهد خدا را عبادت كند، شرطش ولايت ايشان است. و دوستى ايشان دوستى خدا و دشمنى ايشان دشمنى خداست.
و امّا زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام که در روز غدیر خوانده میشود، نیز انشاء حضرت امام هادی علیه السلام است و فضائل بسیار مهمی از آن حضرت را ذکر کرده است. لازم است که محبان و شیعیان به آن مراجعه کنند.
اگر بتوانیم پیوسته به مقامات حضرات اهل بیت حتّی در حدّ ترجمه ی زیارت جامعه توجّه داشته باشیم قطعا سعادت بزرگی نصیب ما شده است و هم چنین اگر در حدّ ترجمه زیارت غدیریه به مقامات وحقانیت امیرالمؤمنین علیه السلام توجّه داشته باشیم از هجوم شبهات بی اساس مخالفین در امان خواهیم بود و ولایت ایشان در قلب ما تقویت می شود!
❤️آیۀ اولی الأمر
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از همه زمینه های مساعد برای معرفی حضرت علی علیه السلام استفاده می کردند تا حجت برای همگان تمام باشد . در گزارش حدیث بساط وارد شده است که پس از بازگشت امیرالمومنین علیه السلام و بعضی اصحاب از سفر آسمانی به سوی اصحاب کهف آیه ی اولوالامر نازل شد و این اتفاق در روز ۲۱ ذی الحجه الحرام بوده است خداوند در این آیه می فرمایند:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَي اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً
اى اهل ايمان! از خدا اطاعت كنيد و [نيز] از پيامبر و صاحبان امر خودتان [كه امامان از اهل بيت اند و مانند پيامبر داراى مقام عصمت مى باشند] اطاعت كنيد. و اگر درباره چيزى نزاع داشتيد، اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد آن را [براى فيصله يافتنش] به خدا و پيامبر ارجاع دهيد ، اين [ارجاع دادن] براى شما بهتر و از نظر عاقبت نيكوتر است.
در این آیه خداوند اطاعت پیامبر و اولوالامر را در ردیف اطاعت خودش قرار داده است و اطاعت اولوالامر را برابر اطاعت رسول و خدا قرار داده است و چون این اطاعت، اطاعت مطلق است لازم است که اولوالامر مانند رسول خدا معصوم باشد و اولو الامر فقط شامل دوازده امام از اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین می شود. که عصمت، علم، طهارت و کمالات عالیه ایشان نزد همگان ثابت است.
نکات آیه اولوالامر:
۱ . در ادامه آیه اولوالامر می فرماید: در صورتی که بین شما اختلافی ایجاد شد اگر ایمان به خدا و روز قیامت دارید آن را به خدا و رسول خدا ارجاع دهید . مهم ترین مسئله اختلافی بحث خلافت و امامتِ پس از پیامبر است و در این مسئله باید حتما به خدا ورسولش مراجعه شود و اگر مراجعه شود جز حقانیت اهل بیت علیهم السلام چیز دیگری به دست نخواهد آمد.
۲ . از امام صادق علیه السلام سوال شد مراد از اولوالامر چه کسانی هستند ؟ آیا هر صاحب علم و مقامی را شامل می شود؟ امام صادق علیه السلام فرمودند خیر بلکه مخصوص ما اهل بیت است.
۳ . مصادیق اولوالامر را امام رضا علیه السلام مشخص فرموده اند، از امیرالمومنین سپس امام حسن و امام حسین علیهم السلام تا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف نام برده اند.
دشمن شناسی امام هادی ع.mp3
7.24M
دشمن شناسی امام هادی علیه السلام
کانال هجرت:
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷
https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
حماسه جاويد غدير
پس از اتمام اعمال مناسك حج فرمان الهى برای نصب جانشين بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل مىشود. جبرئيل پى در پى فرود مىآيد و رسول خدا صلی الله علیه و آله مأمور معرفى حضرت على علیه السلام به عنوان خليفه بلا فصل و جانشين خود مىشود.
پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله مردم را در كنار بركۀ غدير فرا مىخوانند. سلمان و مقداد و ابوذر و عمّار محيط را آماده مىكنند. منبرى آماده شده و پيامبر صلی الله علیه و آله پس از اقامۀ نماز خطبه مفصّل غدير را ايراد مىفرمایند؛ که همۀ آن را علماءِ شیعه و بخش های مهمی از آن را کتاب های معتبر اهل سنّت آورده اند؛ در این خطبه پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به آیات زیادی از قرآن که در شأن حضرت علی علیه السلام و امامان بعد از او نازل شده تصریح فرمودند، مطالب این خطبه مجموعه ای از امتیازات و ویژگی ها و شایستگی های اهل بیت علیهم السلام است که آن حضرت طی بیست و سه سال در فرصت های مختلف آن ها را بیان فرموده بودند و همۀ فراز های این خطبه ده ها سند در کتاب های شیعه و سنّی دارند هرچند همۀ خطبه را یکجا نقل نکرده باشند . این خطبه و ماجرا های قبل و بعد از آن را علّامه امینی جزء خبر هایی میداند که اسناد و راویان و مدارکش قابل شمارش نیست! و صد ها شاعر را نام می برد و سروده های آنان را عنوان می کند که کل این ماجرا را به صورت شعر و متون ادبیِ زیبا در آورده اند!
آنگاه پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در بين خطبه از مردم بر ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام اقرار مىگيرند و سپس یک به یک اهلبيت تا امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف را معرفى مىكنند و در مدت سه روز مردم را وادار می کند تا با حضرت على علیه السلام به عنوان اميرالمؤمنين بيعت كنند. حتى زنان، با گذاشتن دست خود در داخل طشتِ آبى كه دست مبارك حضرت على علیه السلام هم در سوى ديگر آن قرار دارد بيعت مىكنند. و به آن حضرت به عنوان امیرالمؤمنین سلام داده تبریک می گویند!
نكات روایت غدیر
پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله در غدير چهار مرتبه به چهار سمت با صدای بلند فرمودند: آیا من بر شما ولایت ندارم؟ آیا من صاحب اختیار شما نیستم؟ (اشاره به آیۀ شریفه «اَلنَّبيُ اَولی بِالمُؤمِنینَ مِن أنفُسِهِم ») همگان گفتند: آری تو بر ما ولایت داری. آن گاه فرمودند:
مَن كُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلِيٌّ مَولاه؛ هركس من از طرف خدا مولاى او هستم، این على مولاى اوست.
و چون پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله مولاى جن و انس و ملائكه هستند، اميرالمؤمنين علیه السلام هم مولاى همه هستند. در نتیجه پذيرش ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام پذيرش ولايت خداست. و خداوند در قرآن فرموده است:
وَ ما كانَ لِمُؤمِنٍ وَ لا مُؤمِنَةٍ إِذا قَضَى اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أن یکونَ لهم الخیرةُ مِن أمرِهم؛ وقتی خدا و رسولش حکمی صادر کردند، دیگر هیچ مرد و زن با ایمانی اختیار ندارند که در آن مورد حکم دیگری انتخاب نمایند.
بنابراين، وقتى خدا و رسولش، حضرت على علیه السلام را به عنوان ولى و خليفه معین كردهاند، ديگر مردم در اين زمينه اختيارى ندارند و اگر نپذيرند در گمراهى آشكار قرار گرفتهاند.
در سورۀ مائده در پایان آیات 44 و 45 و 47 می فرماید : «وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ اللهُ فَاُولئِکَ هُمُ الکافِرونَ"44" وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ الله فَاُولئِکَ هُمُ الظَّالِمونَ"45" وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ الله فَاُولئِکَ هُمُ الفاسِقونَ "47" یعنی هر کس حکم نکند به آنچه خدا نازل فرموده،کافر است ظالم است و فاسق!!
پیوسته در طول تاریخ امیرالمؤمنین وأئمه طاهرین علیهم السلام به حدیث و واقعۀ غدیر استناد می کردند و آن را شاهد بر حقانیّت خود می آوردند و حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی از او در مورد ولایت علی علیه السلام پرسیدند با تعجّب فرمود : آیا غدیر خم را فراموش کرده اید؟ «وا عَجَبا أنَسیتُم یَومَ غدیرِ خُمٍّ»