eitaa logo
مدرسه علمیه حقانی قم
1.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
143 ویدیو
30 فایل
﷽ #حوزه_علمیه_قم_باید_انقلابی_بماند ( امام خامنه‌ای مدظله ) 📢 کانال رسمی مدرسه علمیه حقانی-قم 🔸 اخبار و اطلاعیه های مدرسه را در این کانال دنبال کنید. 🔻ارتباط با ادمین : @Haghani_admin 🔻سایر راه‌های ارتباطی : ـ http://zil.ink/haghani
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 فراخوان پذیرش 🔷 مدرسه علمیه حقانی قم 🔷 🔰 پذیرش ، ویژه دانش آموزان سال و سراسر کشور 🔰 پذیرش ، ویژه طلاب متقاضی ورود به پایه های ، ، ، و 📆 سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ 📞۰۲۵-۳۶۵۰۰۴۹۰ 📱۰۹۹۳۱۹۹۴۲۶۲ ◀️ شروع ثبت نام: 🔶۱۷ اسفند ۱۴۰۱🔶 ✅ امکان پذیرش داوطلب از سراسر کشور فراهم می‌باشد. 🖋جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت مدرسه مراجعه فرمائید.👇 🌐 haghani-qom.ir برای دریافت اخبار و گزارش و اطلاع رسانی های مدرسه علمیه حقانی به کانال ما بپیوندید: 🆔@haghani 📱http://zil.ink/haghani
🌿 ارزش طلبگی به این است که شما خود را برای کاری آماده می‌کنید که هیچ کاری جایگزین آن نیست. ۱۳۹۵/۰۲/۲۵ 🔅 @haghani
🔘روایت تاریخ مدرسه انقلاب⁹ ▫️ ضوابط تحصیل و کتاب های متداول حوزه 🔻«احیای علوم فراموش شده اسلامی»، «تجدید نظر در دروس» و «تدریس علوم نوین»، سه عامل متمایز کننده مدرسه حقانی از دیگر مدارس حوزه علمیه بود. 🔻در مدرسه نظر آیت الله بهشتی و همفکرانش که پایه گذاران جریان نوینی حقانی در نحوه تحصیل و مدیریت حوزه های علمیه و مدارس دینی بودند، طلبه نه يك مصرف کننده آگاهی های اسلامی، بلکه باید آگاه شده و آگاه کننده باشد بهشتی معتقد بود که طلاب اگر می خواهند انسان جای انسان در جهان، راه انسان، هدف انسان و آغاز و فرجام جهان و انسان را محققانه و نه مقلدانه ، بشناسند و راه گشای بن بست های ناشی از ضعف شناخت باشند، باید مثل مجاهدی پاك باخته مُصمم و با اراده، مخلص، ،مشتاق عاشق و با توانایی تشخیص روز از شب در این راه قدم بردارند و بدانند که راهی طولانی پُر فراز و نشیب و پر پیچ و خم پیش رویشان است و اگر به آن توجه نکنند یا ساده انگارانه با آن مواجه شوند به روزی دچار میشوند که صهیونیست های دارای کرسی شیعه شناسی آمریکا می نشینند و درباره اسلام تاریخ و کتاب می نویسند و تحلیل و تفسیر می کنند و به خورد طلبه حوزه های علمیه و مشتاقان علوم دینی می دهند و این فاجعه زمانی رخ میدهد که طلبه و روحانی علوم دینی، تنبل و حاضری خور و اهل شانه خالی کردن از زیر بار سنگین مسئولیت باشد و بخواهد يك شبه راه صد ساله را برود و به ظاهر، مجتهد شود.¹⁴ 📎منبع: ۱۴. تاریخ شفاهی مدرسه حقانی، پیشین، ص ۵۶ 📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ |طلبه ها چیکار میکنند؟ ‌ 🌐 داوطلبان گرامی می‌توانند جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر به سایت پذیرش حوزه های علمیه به نشانی paziresh.ismc.ir و یا به مدیریتهای استانی و مدارس علمیه سراسر کشور مراجعه نمایند. 🔻پذیرش مدرسه علمیه حقانی-قم 👇 https://eitaa.com/haghani/1007 ╭─────────────────── ✿@haghani مدرسه علمیه حقانی ╰───────────────────
حوزه چیست؟ حوزه عبارت است از مرکزی که عالم دین پرورش میدهد، که عالِم دین آن کسی است که معارف دین را فرا می‌گیرد و برای تحقّق آن وارد میدان می‌شود. 🗓 بیانات در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه ؛ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ مقام معظم رهبری ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
📸 | یادواره شهدای سال ۹۲ 🚩 🚩 🚩 🔘 خبری در راه است ... ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
🔘 روایت تاریخ مدرسه انقلاب¹⁰ ▫️شیوه گزینش طلبه در مدرسه حقانی 🔻مدرسه حقانی از نظر شیوه گزینش طلبه هم با دیگر مدارس شیوه گزینش حوزه علمیه تفاوت داشت. 🔻 در این جا، غیر از امتحان ورودی و آزمون هوش مصاحبه حضوری هم گرفته میشد و در نهایت هم پذیرش طلبه به صورت مشروط بود؛ 🔻به این شکل که اگر فردِ داوطلب تحصیل، بعد از سه ماه حائز شرایط لازم برای طلبگی نمی شد، حق ادامه تحصیل در مدرسه حقانی را نداشت. ▫️ابعاد تربیتی مدرسه حقانی 🔻مدرسه حقانی‌ در راستای تحقق اهداف تربیتی مدرسه حقانی، آیت الله بهشتی، آیت الله قدوسی، آیت الله بهشتی آیت الله قدوسی، آیت الله جنتی و دیگر دوستان و همکارانشان به این نتیجه رسیده بودند که در شرایط آن روز مملکت، کسانی میتوانند از حق و عدالت و اسلام دفاع کنند که ایمان تا اعماق جانشان نفوذ کرده باشد و دست کم از اطلاعات عمومی زمان خود بهره مند باشند. 🔻 البته تا آن زمان هنوز در راه آشنایی با روشهای جدید و رشته های نوین علوم انسانی، گامی برداشته نشده بود؛ تا آنجا كه يك طلبه در حوزه علمیه در مواجهه با رشته های درسی ،قدیم چنان اسیر متون و حواشی و عبارات میشد که در نهایت شور و نشاط جوانی و قدرت فهم و فعالیت اجتماعی اش را از دست میداد و گاهی چنان غرق در آنها میشد که وظیفه اصلی خودش را از یاد می برد. ¹⁶ 🔺 برای همین، قدوسی بعد از پذیرفتن مدیریت مدرسه، همه همّ و غم خود را وقف رشد و شکوفایی مدرسه حقانی و برنامه طلاب آن کرد او حتی در پذیرش طلبه ها هم نهایت دقت را می کرد و هر ساله موقع مصاحبه شروع سال تحصیلی، شخصاً با همه داوطلبها مصاحبه می کرد و آن قدر مصاحبه ها را طول می داد تا مطمئن شود فرد مورد نظر در آینده سربازی نمونه و ارزشمند برای اسلام خواهد شد. 🔻 به همین خاطر با وجود حساسیتی که ساواك سال ها نسبت به فعالیتها و برنامه های مدرسه حقانی داشت وقت نتوانست حتى يك نفر را به داخل مدرسه نفوذ دهد؛ چون امکان نداشت کسی بتواند بدون شناخته شدن، از مصاحبه ورودی آقای قدوسی بگذرد.¹⁷ 📎منبع: ۱۶. دیدار با ابرار ،۷۹، آیت الله قدوسی (پارسای پرتلاش)، محمد حسین قدوسی، سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۴، ص۶۵ ۱۷. همان، ص ۱-۷۰. 📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸 🌿 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | حوزه قم , پشتوانه انقلاب ! ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
🔘روایت تاریخ مدرسه انقلاب ¹¹ ▫️بعد فرهنگی مدرسه و ارتباط با دانشگاه 🔻عده ای بر این عقیده اند که هدف بنیانگذاران و دست اندرکاران مدرسه حقانی، ایجاد يك نظام آموزشـي حــوزوي نوین، بر اساس تلفیق شیوه‌های مثبت حوزه و مقررات و قواعد آموزش و پرورش نوین بود.¹⁸ 🔻 در همین راستا، آیت الله ارتباط با قدوسی بعد از پذیرفتن مدیریت مدرسه با کمک و راهنمایی های دانشگاه آیت الله بهشتی، برنامه مشخصی را برای یادگیری علوم انسانی دانشگاهی تدوین کرد. بر اساس این برنامه، طلاب بعد از ده سال تحصیل و آشنایی با علوم مختلف اسلامی به تحقیق در زمینه های گسترده فرهنگ اسلامی می پرداختند و در کنار همه اینها رشته های علوم انسانی - از جمله جامعه شناسی روان شناسی و اقتصاد - هم جزء درسهای اجباری و اصلی مدرسه حقانی بود. 🔺برای تدریس در این رشته ها ،هم از اساتید طراز اول و مشهور دانشگاهی دعوت به عمل می آمد و همین اتفاق باعث ایجاد زمینه ارتباطی وسیعی بین روحانیون حوزه و اساتید دانشگاه شد.¹⁹ 🔻 البته در خلال این مراوده ها دانشجویان دانشگاه ها هم رفت و آمدهایی به مدرسه حقانی داشتند اما این ارتباط وقتی بیشتر و محکم تر شد که در سالهای آخر حکومت پهلوی، مدرسه ی حقانی اقدام به پذیرش دانشجویان دانشگاه به صورت پاره وقت کرد²⁰ و با تشکیل جلسات مشترکی با دانشجویان دانشگاهها و دعوت از دانشجویان دانشسرای تربیت معلم توسط مدرسه دانشجویان با طلاب مدرسه و اساتید آن از نزدیک آشنا شدند. این حرکت ها به نوعی مقدمه ای بر وحدت حوزه و دانشگاه بود.²¹ 🔺آیت الله مهدی حائری تهرانی که از بنیان گذاران مدرسه حقانی بود یکی از انگیزه ها و اهداف اصلی مدرسه را همین موضوع ایجاد ارتباط بین حوزه و دانشگاه میداند و این گونه بیان میکند که در حوزه علمیه قم به اتفاق دکتر بهشتی قرار براین می‌شود که برای اتحاد و ارتباط حوزه و دانشگاه، يـك دبیرستان در قم و يك مدرسه برای طلاب علوم دینی – که در آن علوم جدید هم تدریس شود - تأسیس کنند.به همین دلیل، در همان سالها، دو مدرسه تأسیس می شود یکی «مدرسه حقانی، و دیگری «مدرسه دین و دانش» .²² 📎منابع: ۱۸. تاریخ شفاهی مدرسه حقانی، پیشین، ص ۷۹۹ ۱۹. دیدار با ابرار ،۷۹ آیت الله قدوسی (پارسای پرتلاش)، ص ۷۸ ۲۰. تاریخ شفاهی مدرسه حقانی، پیشین، ص ۷-۸۶ ۲۱. کیهان (ویژه نامه) گفتگو با آیت الله احمد جنتی به مناسبت شهادت آیت الله قدوسی)، ۱۳۶۲/۶/۱۳. ۲۲. تاریخ شفاهی مدرسه حقانی، پیشین، ص ۵۸ 📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🔰 توصیه های به مناسبت ایام ثبت‌نام حوزه‌های علمیه ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
🔘 روایت تاریخ مدرسه انقلاب ¹² ▫️اختلاف بر سر مسئله شریعتی (۱) ❗️ 🔺البته بعد فرهنگی فعالیتهای مدرسه حقانی، به همین موارد محدود نمی شد و مسئولین مدرسه بر اساس همان طرح تدوین شده و اهدافی که قرار بود در مدرسه دنبال کنند، می کردند به ضرورت ،زمان فعالیتهای مثمر ثمر دیگری هم داشته باشند. 🔺 به طور مثال، مدرسه حقانــی کـه از انقلابی ترین و سیاسی ترین مدرسه‌های حوزه های علمیه در سراسر کشور به حساب می آمد، محل مناقشه ی شدیدی بر سر موافقت و مخالفت با اندیشه های دکتر علی شریعتی بود. اوج مشاجرات لفظی و حتی برخوردهای فیزیکی میان موافقین و مخالفین اندیشه های او در این مدرسه اتفاق افتاد. 🔻 يك دسته از طلاب و روحانیون گرایش بسیار افراطی نسبت به اندیشه های دکتر شریعتی داشتند و دسته ی دیگر که اکثریت را تشکیل می دادند به صورت بسیار تند و افراطی اندیشه های او را رد می کردند. این دو ،گرایش به شدت در برابر هم قرار میگرفتند که این امر منجر به بازتاب های حاد و نامطلوبی در فضای سیاسی آن روز ایران شده بود. 🔻این مناقشات در مدرسه ی حقانی، قطعا از سه چیز تأثیر می گرفت: 1⃣ اول این که فعالیت های فکری سیاسی در این مدرسه آزاد بود؛ 2⃣ دوم این که مدرسه ی حقانی از بنیانگذاران و مدرسینی مثل آیت الله بهشتی ،آیت الله قدوسی و آیت الله جنتی بهره می برد که معتقد به همراهی دین با سیاست بودند. 3⃣ سوم و از همه مهم تر و تأثیر گذارتر این که سرآمدان مخالفان اندیشه های دکتر شریعتی از مدرسین به نام و ثابت همین مدرسه بودند.²³ ➖ ادامه دارد ... 📎منبع : ۲۳. تاریخ شفاهی زندگانی و مبارزات آیت الله شهید دکتر بهشتی، ص ۱۶۳. ۲۴. 📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 ❇️ سلسله جلسات ❇️ تبیین جایگاه و ❇️مناسب دانش آموزان و دانشجویان داوطلب ورود به حوزه علمیه و خانواده های محترمشان 🔰با حضور استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین معاون محترم تهذیب حوزه های علمیه و نویسنده کتاب ارزشمند ⌛️ پنج شنبه / ششم خرداد ۱۴۰۰ 🔵برنامه مشترک حوزه های علمیه و مدارس علیه السلام و 🎞 فیلم جلسه: 🔶https://www.aparat.com/v/cQdSW?playlist=1022923 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
🔘 روایت تاریخ مدرسه انقلاب ¹³ ▫️اختلاف بر سر مسئله شریعتی (۲) ❗️ 🔻حجت الاسلام سید مهدی طاهری خرم آبادی در یادآوری خاطرات خود از آن روزها و ماجرای درگیری مخالفان و موافقان تفکرات دکتر شریعتی در مدرسه حقانی این طور بیان میکند که ظاهراً يك روز کپی دست خط علامه طباطبایی را در جواب استفتائی درباره دکتر شریعتی، به تابلوی اعلانات پاگرد طبقه اول مدرسه میزنند.... 🔺علامه طباطبایی در این یادداشت نوشته بود: «ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم؛ اما او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب اسلام شناسی خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد این اعلامیه توسط طلاب طرفدار دکتر شریعتی پاره میشود و درگیری و مجادله ای در مدرسه پیش می آید. 🔻 فردای آن روز آیت الله قدوسی عده ای از طلاب موافق و مخالف با اندیشه های دکتر شریعتی را که همیشه در مدرسه درگیری و سر و صدا راه می انداختند، از مدرسه اخراج می کند و بعد از این اتفاق طلاب را در مسجد مدرسه جمع می کند و همراه آیت الله جنتی در مورد مسائل پیش آمده با آنهـا حـرف می زند و قائله میخوابد و فضای مدرسه آرام می شود. 🔺 البته عده ای از مخالفان و موافقان تندرو دکتر شریعتی همچنان در مدرسه حقانی باقی می مانند، اما دیگر علم مخالفت یا طرفداری از شریعتی بلند و مدرسه به دعوا و مرافعه کشیده نمی شود.²⁴ 🔻در همین راستا، آیت الله بهشتی در عین صراحت و صلابت و احترام و حفظ حرمت اشخاص در مدرسه به بررسی و نقد علمی آثار و اندیشه های دکتر شریعتی و اندیشه‌های مخالف ایشان می پردازد. 🔺 او در طول برگزاری این جلسات علاوه بر ذکر انتقادات خود نسبت به آثار و اندیشه های دکتر شریعتی، به ذکر جهات مثبت اندیشه ها و آثار ایشان هم میپردازد و به تأثیر اندیشه ها و سخنرانیهای او بر مردم انقلابی به ویژه جوانان و دانشگاهیان اشاره می کند. 🔻او در ضمن بر این نکته تأکید می کند که اتخاذ مواضع تند و مخالفت صرف با دکتر شریعتی و اندیشه هایش، نــه تنها به صلاح اسلام و مسلمین و نهضت اسلامی نیست، بلکه عملاً به تحکیم پایه های رژیم پهلوی منجر و موجب تفرقه و اختلاف میان انقلابیون می شود.²⁵ 📎منابع : ۲۴. با خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی طاهری خرم آبادی، مصطفی قلی زاده، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۹، صص ۵۳ - ۵۲. ۲۵. تاریخ شفاهی زندگانی و مبارزات آیت الله شهید دکتر بهشتی، صص ۱۶۱-۱۶۰ . ۲۷📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 📍اولین روز اجرایی یادواره شهدا ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | یادواره شهدای مدرسه حقانی 🎬 به همراه اجرای نمایش زنده 🎭 🗓 زمان برگزاری یادواره : ▫️۲۶ ، ۲۷ ،۲۸ اردیبهشت ماه ▫️بعد از نماز مغرب و عشاء 🕌 مکان برگزاری یادواره: ▫️خیابان اراک _ کوچه ۱۳ ▫️مدرسه علمیه حقانی 📍خواهران و برادران 🕊 راه شهیدان ادامه دارد ... ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────
🔘 روایت تاریخ مدرسه انقلاب¹⁴ ▫️تدوین کتاب‌های درسی‌حوزه به روش‌جدید (۱) 🔻یکی دیگر از اقدامات فرهنگی مدرسه حقانی، تدوین کتاب های درسی حوزه به روش جدید بود. 🔺در آن زمان برنامه منظم و مدونی در روند کاری حوزه های علمیه و کلاس های درسش وجود نداشت و متون درسی به دلیل پالایش نشدن متون قدیمی سخت و مبهم بود. به همین خاطر برای اولین بار در مدرسه حقانی و با راهنماییهای آیت الله بهشتی، تهیه و تدوین کتاب های روان تر و به روزتر در زمینه های مختلفی مثل مفردات قرآن نحو، معانی و بیان، فقه، اصول و فلسفه در دستور کار قرار گرفت و برای تهیه برنامه هر سال تحصیلی مدرسه بحثها و مطالعات زیادی انجام شد. 🔻 در همین راستا، آیت الله قدوســى شـخصاً كـتـب جـديـد «علوم تربیتی و امثال آن را مطالعه می‌کرد و حتی تماس هایـی بیــن مدرسه حقانی و دانشگاههای کشور برقرار کرد تا از نظرات آنهاهم استفاده شود.²⁶ 🔺به این ترتیب در همان سال‌های آغاز فعالیت مدرسه حقانی کتابی توسط حجت الاسلام سید محمدرضا طباطبایی تنظیم و تدوین شد .که اسم آن را صرف ساده گذاشتند. 🔺این کتاب در عین این که پرمحتوا و ارزشمند بود و همه مطالب مورد احتیاج شاگردان را در خود داشت از نظر متن و روش بیان مفاهیم بسیار ساده و روان تدوین شده بود و روش مبتکرانه ای در تدوین آن به کار رفته بود که تا آن زمان در هیچ کدام از کتاب های مورد استفاده در حوزه علمیه دیده نشده بود؛ 🔺 تا آن زمان علوم جدید دانشگاهی هیچ جایی در حوزه علمیه نداشت و روحانیون و طلاب هرگز به صورت برنامه ریزی شده و به عنوان یکی از دروس رسمی خود با آنها آشنا نمی شدند.²⁷ 🔻 به هر صورت، در کنار همه اینها گنجاندن و تدریس دروس جدیدی مثل جامعه شناسی، روانشناسی ،اقتصاد ،ریاضیات علوم طبیعی و زبان انگلیسی در برنامه مدرسه حقانی، ضروری به نظر می رسید و به همین خاطر، مورد توجه و در دستور کار قرار گرفت. ²⁸ 🔻 توجـه بـه علوم اسلامی مانند علم تفسیر علم درایه و علم رجال که غالبا در حوزه ها به صورت رسمی تدریس نمی شد تجدید نظر در درس ها و کتاب های حوزه و تدریس علوم نوین این مدرسه را از دیگر مدارس حوزه علمیه قم متمایز کرد. 🔺بعضی از کتاب های درسی حوزه، مانند «جامع المقدمات»، که حاوی چندین کتاب صرفی و نحوی با سبکی دشوار و قدیمی است حذف شد و به جای آن، همان کتاب صرف ساده اثر سید محمدرضا طباطبایی، جایگزین و تدریس و «مبادی العربيه شرتونی هم جانشین «شرح سیوطی بر الفيه ابن مالك (البهجه المرضیه» شد. 📎منبع: ۲۶. دیدار با ابرار ،۷۹، آیت الله قدوسی (پارسای پرتلاش)، ص۷۷. ۲۷. دیدار با ابرار ،۷۹، آیت الله قدوسی (پارسای پرتلاش)، ص۷۸. ۲۸ جریان ها و سازمانهای مذهبی - سیاسی ایران از روی کار آمدن محمد رضا شاه تا پیروزی انقلاب اسلامی، رسول جعفریان مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص ۲۹۴ 📓 ╭────────────────── ✿@Haghani مدرسـه‌علمیـه‌حقانے ╰──────────────────