هدایت شده از .
کانال حق الناس
》پذیرای مطالب زیبایتان هستیم《
به ما بپیوندید
ایتا
https://eitaa.com/hagholnas
@Admin_Channel_Defa ادمین
هدایت شده از کانال حامیان (استاد رائفی پور)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥حق الناس🔥
♨️سخنرانی تکان دهنده از کسانی که #حق_الناس به گردن دارند.
#استاد_رائفی_پور
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
🏅نشر آثار استاد رائفی پور
@OstadRaefipoorr
هدایت شده از کانال حامیان (استاد رائفی پور)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘استاد رائفی پور
⚫️روسری که سانت سانت رفته عقب، سانت سانت باید برگرده سر جاش!
#حجاب
🔷🔸🌸✨♦️✨🌸🔸🔷
🏅نشر آثار استاد رائفی پور
@OstadRaefipoorr
نشر حد اکثری♻️
🔸برای همه دعا کنیم
💠 #امام_صادق علیه السلام از #پیامبر_اعظم صلی الله علیه و آله روایت کرد که فرمود:
🔶هنگام #دعا برای همه دعا کنید که اینگونه به #اجابت نزدیکتر است.
📙کافی، ج۲، ص۴۸۷
@Hagholnas
ابراهیم پاریزی:
باید تاریخ بخوانیم😀
شاید مطالعه کتابهای تاریخی برای خیلیها سخت باشد.
حتی اگر مطالعه تاریخ سخت هم نباشد، شاید به نظر بی حاصل بیاید چون نه تنها احساس نیاز به ان نداریم بلکه هرچه می خوانیم یادمان می رود.😅
اما باید تاریخ خواند☺️
اگر تاریخ نخوانیم، هم طرفدار تنگستانی ها خواهیم بود و هم طرفدار رضاشاه!
هم مصدق رو قهرمان خواهیم دانست هم محمدرضا شاه را!
اگر تاریخ نخوانیم، خیال برمان میدارد که ما شونصد هزار سال است که همینطوری هستیم!
حتی شاید خیال کنیم گذشته بهتر از امروز بوده است! کدام گذشته؟ زمانی که زنان ایرانی در جنگ باعثمانی بعنوان کنیز گرفته شدند؟ یا زمانی که طی دوجنگ با روسیه، بخش زیادی از کشورمان را جدا کردند؟ شاید هم زمانی که انگلیس ده میلیون ایرانی را در یک قحطی ساختگی قتل عام کرد؟ نکند منظور، دوره رضاخانی است که تمام کشور برای انگلیس دوشیده شد؟ یا دوره محمدرضا که بحرین باهمه جزایرش بدون هیچ جنگی از دست رفت..
تاریخ که نخوانیم نمیفهمیم اسرائیل چکارهایی در ایران می کرد و امریکا چرا برای حفظ شاه حاضر به کودتای خونین توسط هایزر و حتی حمله نظامی به ایران بود.
گذشته چراغ راه اینده است
باید تاریخ خواند تا دوست و دشمن را تشخیص داد.
اما چه چیزی بخوانیم؟
در درجه اول، هزاران سند، روزنامه و اعلامیه، در کنار دهها کتاب خاطرات وجود دارد که همگی دست اول هستند و یک محقق میتواند همه را بخواند.
از خاطرات فردوست، اسدالله علم، پارسونز و سولیوان و راجی و زاهدی و مادر فرح و مادر شاه (تاج الملوک)، فریدون هویدا، هوشنگ مهدوی، مینو صمیمی گرفته تا کتاب های خوبی مثل تاریخ معاصر ایران اثر موسی نجفی و کتاب جلال الدین مدنی.
برای شروع، همین ها خوب است😊
@Hagholnas
♦️بعضی بانکها قرض الحسنه ۲۸ درصدی می دهند، یعنی چه؟!
آیت الله مکارم شیرازی:
🔹بانکها به وام گیرندگان مهلت دهند
🔹نام ربا خواری را به دروغ، قرض الحسنه می گذارند
🔹بانکهای ما چندین درصد سود از صنایع می گیرند. این آدم چه رقم می تواند رقابت کند؟ این نوع سودها مشکلات #اقتصادی را حل نمی کند.
@Hagholnas
☎️زنگ عبرت
💢یادتونه روحانی میگفت :
چرا یه عده کم سواد میان انتقاد می کنن؟!
🅾 برجام یعنی عزت؟!
یادتونه در مورد منتقدانش میگفت
✅یه عده شعار میدن ولی در اصل بز دل سیاسی هستن؟!
✅برجام افتاب تابانه؟!
✅ابر گذرانه؟!
✅یادتونه گفت ، با کد خدا بستن ، راحت تره؟!
✅یادتونه گفت : به جهنممم؟؟!!!
✅ یادتونه خودش و اقای گادفادر ، به منتقدین میگفتن ، تند رو ؟! دلواپس؟ کم سواد؟ بی شناسنامه؟! کلاغ؟! و .....
✅ یادتونه روزنامه هاشون مدام جلیلی و نماینده های منتقد برجام رو مثل رسایی و زاکانی و زارعی و ... ، مدام می کوبیدن؟!
✅یادتونه موقع تصویب برجام یه عده ریختن توو خیابون و رقصیدن؟!
✅ یادتونه شعار میدادن: بدون هیچ دلیلی ، خاک تو سر جلیلی؟!
✅یادتونه چقدر سریع ، تاسیسات هسته ای جمع اوری کردیم و یادتونه اون بتن ریزی احمقانه رو ؟!
✅ اشک های ارمیتا رو یادتونه؟!
✅خون دادن احمدی روشن رو یادتون؟!
✅تیکه تیکه شدن ، علی محمدی رو یادتونه؟!
🅾قدم زدن های ظریف رو با جان کری یادتونه؟!
✅یادتونا دولتی ها با امریکایی ها لاو میترکوندند ، از اون طرف سر منتقدین چه فریاد هایی میزدن؟!
♦️گاو بندی های آقای لاریجانی و ابوترابی رو برای دور زدن منتقدین یادتونه؟!
✅یادتونه نذاشتن ، فیلم کامل جلسه ی بررسی برجام و پیش بینی های جلیلی از عدم لغو تحریم ها پخش بشه؟!
🅾جایزه های قهرمان دیپلماسی رو یادتونه؟!
✅یادتونه واسه ظریف ، سردیس درست کردن؟!
♦️یادتونه اقا گفت : کلید حل مشکلات در لوزان و ژنو و نیویورک نیست؟!
♦️یادتونه اقا گفت : انقدر چشمتون به دست دشمن نباشه،که کی تحریم برمیداره و کی تحریم میذاره،، به درک....؟!
برید به تولید داخل و حل مسایل داخلی بپردازید ؟!
♦️یادتونه:چقدر رهبری در مورد سهل اندیشی و اعتماد بی جا به امریکا صحبت کرد؟!
♦️یادتونه اقا به برجام گفت : خسارت محض؟!
♦️شروط رهبری رو یادتونه؟! همونایی که دولت رعایتشون نکرد؟!
✅یادتونه چقدر به منتقدین برجام توهین شد؟!
♦️خلاصه اینکه یادتونه ما برجام رو 20 دقیقه ای تصویب کردیم
💢حالا اونا هم برجام را سر پنج دقیقه کله پا کردند..
پس باز هم میگم
🅾 حق با دلواپسان بود
چرا شکر نمیکنید
عاقبت سهل اندیشی
⭕️ کانال حق الناس
✅ @Hagholnas
💠💠یکی از مهترین پیامهای فراموش شده عاشورا
💠 شب عاشورا #امام_حسین به یارانش فرمود:
📛هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود
وآن حق را ادا کند که خداوند شهادتش را نمی پذیرد .
🔔او به جهانیان فهماند که حتی #شهید شدن درراه خدا در کربلا
بالاترازرعایت #حق_الناس نیست .
🔶در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند .
و معتقدند یک قطره اشک بر حسین
ضامن بهشت آنهاست.
🔶تصورمردم ازحق الناس همان مال مردم خوردن است که تصورصحیحی است
🔶ولی رعایت اصول وقواعد عرفی وقانونی و عواطفی دیگران هم حق الناس است .
❌دل شکستن پدرمادروخواهروبرادر به طرق مختلف کم محلی بی محلی و....
❌همسایه آزاری مردم آزاری به هرطریق ...
❌گران فروشی و کم فروشی و کم کاری
⚠️همه ی اینها حق الناس است و با یک گریه ی شما پاک نمیشود.
🔔بصیرت و حواسمان را بیشتر کنیم
حق الناس
@Hagholnas
یک دنیا حرف داخل این تصویر ساده هست
#لذت_شیرین_مادری نعمتیه که هر زنی لایق چشیدنش نیست.
خانمی که کودکی رو بدنیا میآره ؛ تربیت میکنه ؛ و تحویل جامعه میده ، این زن آینده ساز کشورش هست...
واقعا بنظرشما زنی که تمام عمرش و دغدغه اش رو به نگهداری و بزرگ کردن سگ یاگربه میگذرونه چقد ارزش خودش رو حفظ کرده؟
@hagholnas
🔴دزدی فقط بالا رفتن از دیوار مردم نیست
وقتی پزشکی برای «نفع رساندن» به همکار و رفیق رادیولوژیست خود، بیمار بی خبر از همه جا را به او حواله میکند
این دزدی است
وقتی راننده تاکسی مسافر شهرستانی ناآشنا را در شهر دور خودش می چرخاند و دو برابر کرایه میگیرد، این دزدی است
وقتی تعمیرکار ماشین با دست های چرب و چیلی و درحالیکه عرق پیشانی اش را پاک میکند، برای تعویض یک پیچ از شما دویست هزارتومان میگیرد شما نمیدانید و تشکر هم میکنید، ولی خودش میداند
حق العمل اش پنج هزار تومان است
این دزدی است.
وقتی کارمند مملکت به جای کار فیلم دانلود میکند، بدنبال وام و مرخصی و ... است. این دزدی است
دزدی فقط جیب بری توی اتوبوس نیست
دزدها هم همیشه روی دست شان خالکوبی های گنده ندارند و کاپشن خلبانی نمی پوشند
دزدها میتوانند بوی خوش ادکلن بدهند
ساعت گرانقیمت ببندند
میتوانند لباس مارک دار بپوشند و حرفهای قلمبه سلمبه هم پست کنند و بزنند. اما وقت و عمر مردم را بدزدند
وقتی به جای حل کردن مشکل مردم مدام وعده بدهی، اعتماد آنها را می دزدید. و در ادامه ایمان و دین و باورش هم به خدا کمرنگ میشود
این دزدیست
وقتی استاد بدون مطالعه وارد کلاس میشود و برای پر کردن وقت کلاس از دانشجوها میخواهد یکی یکی بیایند و کنفرانس! بدهند، این دزدی است
وقتی کارخانه داری به جای لیمو
اسید سیتریک میریزد توی شیشه
و به اسم آبلمیوی خالص به خلق الله میفروشد، این دزدی است
وقتی مامور بهداشت اینها را می بیند و صورتش را آنطرف میکند،این دزدی است
دزدهای تابلودار
دزدهایی که دست و پایشان را خالکوبی اژدها میکنند
به مراتب از دزدهای کت و شلوار پوش و ادکلن زده شریف ترند
دزدی یعنی
رشوه گیری از ارباب رجوع، دزدی يعنی به وسيله ی کسی به مقامی رسيدن و حق ديگران را خوردن
دزدی نکنیم تا مملکتمان اصلاح شود
احساس مسولیت و وجدان داشته باشیم
مطمئن باش چوب خدا صدا ندارد وقتی یکی مدام پشت سرت دارد آه و نفرین میکند
🔴کانال حق الناس
@hagholnas
نمک نشناس نباشید
کار برخی ها نمکدان شکستن شده است، سبک معیشتی و رفتاری که بسیاری از ما در زندگی مان بدان دچار هستیم اما تا به حال چهره زشت خود را در آن هنگام ندیده ایم
#امام_علی_علیه_السلام می فرمایند:
خالِطوا النّاسَ مخالَطَـةً إن مِتُّم مَعَها بَکوُا وَ إن عِشتُم حَذُّوا إلَیکُم. با مردم چنان رفتار کنید که اگر با آن رفتار بمیرید بر شما بگریند و اگر زنده باشید مشتاق شما باشند.
اشخاصی را می شناسیم که تا زنده اند مردم با عشق و علاقه آن ها را دوست می دارند و در مرگشان متأثر و سوگوار می شوند. می دانید این ها چه کرده اند که محبوب واقع شده اند؟ این اشخاص روش صحیحی را برای معاشرت با مردم و اطرافیانشان انتخاب کرده اند این ها افرادی قدرشناس و حق شناس و آگاه به مسائل زندگی خود و اطرافیان شان هستند آنان سعی و کوشش می کنند آنچانکه شایسته است حقوق دیگران را رعایت کنند ودل ها را با توجه به میزانهای الهی از خود راضی و شاد کنند شما هم اگر می خواهید محبوب دل ها و قلب ها گردید و مردم به شما علاقمند گردند به سفارش امام علی علیه السلام عمل کنید و در هنگام ارتباط با مردم رویه ای عاقلانه در پیش گیرید و قدر محبت ها و جایگاه های آن ها را بدانید و به آن ها بها دهید؛ بهای خدمات مردم بر شما قدرشناسی و ارج گذاری به خدمات آنان است.
منبع: الهام از گفتار علی علیه السلام، سید محمد تقی حکیم
🌤اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
🌹برای فرجش صلوات🌹
🔴کانال حق الناس
@hagholnas
‼️به وقت اخلاق
حقّالنّاس، فقط دزدیدن و اتلاف مال مردم نیست، بلکه بردن آبروی مردم نیز حقّالنّاس است؛ بلکه حقّالنّاس آبرویی، شدیدتر و زیانبارتر از حقّالنّاس مالی است. چراکه مردم مال و جاه را برای آبرو میخواهند و اگر آبرو نباشد، مال و ثروت چه فایدهای دارد؟
- حدیث بیست و یکم: قرب نوافل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
«رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری وَ یَسِّرْ لی أَمْری وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانی یَفْقَهُوا قَوْلی»
مرحوم کلینی«رحمتاللهعلیه» در جلد دوم اصول کافی روایتی را نقل کرده است که نزد اهل دل بسیار اهمیّت دارد. در بخشی از آن روایت، بیان شدهاست که مستحبات، انسان را به مقام قرب الهی میرساند؛ از این جهت به آن حدیث «قرب نوافل» میگویند. این حدیث، حدیث قدسی است و در منابع حدیثی شیعه و سنّی نقل شدهاست[۱]و چنان مشهور است که برخی آن را متواتر میدانند.
در این حدیث نورانی میخوانیم: ابانبن تغلب از امام باقر«سلاماللهعلیه» نقل میکند که فرمود: در معراج، پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» از خداوند سؤال کرد: پروردگارا! منزلت مؤمن در نزد تو چگونه است؟ خداوند متعال در پاسخ فرمود: «یَا مُحَمَّدُ مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَةِ وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْءٍ إِلَی نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی وَ مَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَیْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ کَتَرَدُّدِی عَنْ وَفَاةِ الْمُؤْمِنِ یَکْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَکْرَهُ مَسَاءَتَهُ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَا یُصْلِحُهُ إِلَّا الْغِنَی وَ لَوْ صَرَفْتُهُ إِلَی غَیْرِ ذَلِکَ لَهَلَکَ وَ إِنَّ مِنْ عِبَادِیَ الْمُؤْمِنِینَ مَنْ لَا یُصْلِحُهُ إِلَّا الْفَقْرُ وَ لَوْ صَرَفْتُهُ إِلَی غَیْرِ ذَلِکَ لَهَلَکَ وَ مَا یَتَقَرَّبُ إِلَیَّ عَبْدٌ مِنْ عِبَادِی بِشَیْءٍ أَحَبَّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّی أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ وَ یَدَهُ الَّتِی یَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ»[۲]
هرکه به دوستی از من اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده و من بهیاری دوستانم از هر چیز شتابانترم. من در هر کاری که انجام دهم، آن اندازه تردید ندارم که دربارۀ وفات مؤمن تردید دارم، او از مرگ بدش آید و من ناراحت کردن او را خوش ندارم و به راستی برخی از بندگان مؤمن هستند که جز توانگری، آنان را اصلاح نکند (و حالشان را نیکو نسازد) و اگر به حال دیگری او را درآورم نابود و هلاک میشود و برخی از بندگان مؤمن هستند که جز نداری و فقر، آنان را اصلاح نکند و اگر او را به حال دیگری برگردانم هر آینه هلاک میشود. و هیچیک از بندگانم به من تقرّب نجوید با عملی که نزد من محبوبتر باشد از آنچه بر او واجب کردهام، و بدرستی که بهوسیلۀ مستحبّات بهمن تقرّب جوید تا آنجا که من دوستش دارم، و چون دوستش دارم آنگاه گوش او شوم که بدان بشنود، و چشمش شوم که بدان ببیند، و زبانش گردم که بدان بگوید، و دستش شوم که بدان برگیرد، اگر من را بخواند، اجابتش کنم، و اگر خواهشی از من کند به او بدهم.
ادامه دارد....
🔴کانال حق الناس
@hagholnas
حق الناس
‼️به وقت اخلاق حقّالنّاس، فقط دزدیدن و اتلاف مال مردم نیست، بلکه بردن آبروی مردم نیز حقّالنّاس اس
‼️به وقت اخلاق
این روایت، حاوی چند فراز مهم و پرمحتواست. در این جلسه، به شرح فراز اوّل یا جملۀ اوّل روایت میپردازیم که میفرماید: «مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَةِ وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْءٍ إِلَی نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی»؛ هر که به دوستی از من اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده و من بهیاری دوستانم از هر چیز شتابانترم.
این فراز از روایت، مربوط به اهانت به مؤمن است. قرآن کریم، افراد رباخوار را در حال جنگ با خداوند میداند: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»[۳]؛ امّا از نظر روایات، کسی که به دیگران توهین کند نیز با خدا میجنگد.
ناسزا گفتن، غیبت، تهمت، شکستن دل، زخمزبان، آبروریزی، تحقیر، سرزنش و بالأخره هر گفتار یا رفتاری که دیگران را سرافکنده و خجالتزده کند، از مصادیق اهانت است.
طبق این حدیث، اهانت به مؤمن، دشمنی و جنگ با خداست و خداوند تعالی میفرماید: من از کسی که به او اهانت شده، دفاع و او را یاری میکنم.
این قبیل گناهان، ظلم و حقّالنّاس است. خداوند متعال به عزّت و جلال خودش قسم خورده است که از هرچه بگذرد، از حقّ مردم و از ظلم به مردم نمیگذرد: «وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی لَا یَج ُوزُنِی ظُلْمُ ظَالِمٍ»[۴].
باید توجه شود که حقّالنّاس، فقط دزدیدن و اتلاف مال مردم نیست، بلکه بردن آبروی مردم نیز حقّالنّاس است؛ بلکه حقّالنّاس آبرویی، شدیدتر و زیانبارتر از حقّالنّاس مالی است. چرا که مردم مال و جاه را برای آبرو میخواهند و اگر آبرو نباشد، مال و ثروت چه فایدهای دارد؟ پس مواظبت نسبت به حقّالنّاس آبرویی لازم و ضروری است.
ادامه دارد....
🔴کانال حق الناس
@hagholnas
حق الناس
‼️به وقت اخلاق این روایت، حاوی چند فراز مهم و پرمحتواست. در این جلسه، به شرح فراز اوّل یا جملۀ اوّل
‼️به وقت اخلاق
یکی از مواقف قیامت، موقف حقّالنّاس است که در آن، خداوند سبحان از حقّ مردم سؤال میکند. امام صادق(ع) دربارۀ آیۀ «إِنَ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ»[۵] میفرمایند: آن کمینگاه پلی است بر روی صراط که هرکس حقّی از مردم بر عهده دارد، نمیتواند از آن عبور کند: «قَنْطَرَةٌ عَلَی الصِّرَاطِ لَا یَجُوزُهَا عَبْدٌ بِمَظْلِمَةٍ»[۶]
صرفنظر از اینکه اهانت به دیگران، ظلم و حقّالنّاس است، طبق روایت قرب نوافل: «مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَة»، جنگ با خداست. منظور از کلمۀ «ولی» در این حدیث، شیعه است. یعنی هرکس به یک شیعه، اهانت کند، به جنگ با خدا رفته است.
در روایت دیگری از همین باب در اصول کافی، از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: پروردگار عالم مرا به معراج برد و در معراج، «مِنْ وَرَاءِ الْحِجَابِ» به من وحی کرد.
یعنی وقتی که همۀ حجابها و پردهها، اعم از حجابهای ظلمانی و حجابهای نورانی، کنار رفته و فقط حجاب «امکان و وجوب» مانده است، حجابی که معنا ندارد کنار برود، در این حالت به پیامبر اکرم(ص) وحی شده است. این همان حالت است که قرآن کریم میفرماید: «ثُمَ دَنا فَتَدَلَّی فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی».[۷]یعنی پیامبر اکرم(ص) در معراج به مقام قرب رسیدند، به اندازهای که دیگر فاصلهای بین ایشان و خداوند نبود، الا حجاب امکانی، زیرا خدا واجب الوجود و ایشان ممکن الوجود و همین فاصله باقی مانده بود.
همچنین میفرمایند: «شَافَهَنِی إِلَی»، رودررو و بدون واسطه وحی شده است. آن حضرت به مقامی رسیدهاند که به غیر از خدا چیزی نمیبینند و چیزی نمیدانند. از نظر دل خداوند را یافتهاند، نظیر یک انسان تشنه که آب بخورد و سیراب شود و سیراب شدن را بیابد، نه تنها بداند، بلکه بیابد.
در این حالات به ایشان وحی شده است که: «یَا مُحَمَّدُ مَنْ أَذَلَّ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَنِی بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَنْ حَارَبَنِی حَارَبْتُهُ»[۸]؛ ای محمد، هرکس یکی از دوستان مرا خوار و ذلیل کند، او خود را برای جنگ با من آماده کردهاست و هر کس با من بجنگد، من با او میجنگم.
سپس پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: به خداوند عرض کردم: خدایا این «ولیّ» تو کیست که میگویی من به خاطر او میجنگم؟ خداوند سبحان فرمود: «ذَاکَ مَنْ أَخَذْتُ مِیثَاقَهُ لَکَ وَ لِوَصِیِّکَ وَ لِذُرِّیَّتِکُمَا بِالْوَلَایَةِ»[۹]؛ او آن کسی است که من برای ولایت تو و ولایت وصیّ تو و فرزندان شما دو نفر، از او پیمان گرفتهام.
بنابراین منظور از «ولی» در این روایت، ائمۀ طاهرین(س) یا اولیاءالله یا حتی شیعیان متقی و مؤمنان واقعی نیستند، بلکه منظور کسی است که از نظر عقیده، شیعه باشد.
بر این اساس، اگر کسی یکی از شیعیان عادی را بیازارد یا او را ذلیل کند یا به وی اهانتی بکند، گناهش به اندازهای بزرگ است که گویا مهیّای جنگ با خداوند شده است. خداوند هم میفرماید: من با چنین کسی میجنگم.
همین مقدار که شخصی عقیده به تشیّع داشته باشد، حتی اگر اعمال او متناسب با تعالیم تشیّع نباشد، کافی است که اهانت با او جنگ با خداوند باشد، چه رسد به اهانت به افراد متقی و شیعیان و مؤمنانی که اعمال صالح دارند و واقعاً پیرو ائمۀ طاهرین(س) هستند.
ادامه دارد....
🔴کانال حقالناس
@hagholnas
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
‼️به وقت اخلاق (۴)
اساساً حرمت مؤمن، طبق روایات، از حرمت کعبه و از حرمت ملک مقرّب بالاتر است:
«الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْکَعْبَةِ»[۱۰]
«وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَعْظَمُ حُرْمَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أَکْرَمُ عَلَیْهِ مِنْ مَلَکٍ مُقَرَّبٍ»[۱۱]
همه باید مواظب گفتار و کردارشان باشند که در آن:
▪️جسارت و توهین به دیگران نباشد
▪️کسی را خوار و ذلیل نکنند
▪️آبروریزی نکنند
▪️شخصیت دیگران را نکوبند
▪️زخم زبان نزنند
▪️سرزنش نکنند
▪️از غیبت، تهمت و شایعه خودداری کنند که همۀ این گناهان، مصادیق #اهانت و #ذلیل_کردن است و مثل #جنگ_با_خداست.
بیشتر این گناهان و اهانتها نیز به واسطۀ #زبان رخ میدهد، از این جهت همه باید مواظب و مراقب زبان خود باشند. مردی نزد پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: یا رسولالله! مرا نصیحت کنید. فرمودند: «احْفَظْ لِسَانَکَ»؛ مواظب زبانت باش! دو مرتبه گفت: من را نصیحت کنید. پیامبر(ص) باز فرمودند: مواظب زبانت باش! برای مرتبۀ سوّم گفت: مرا نصیحت کنید و باز هم همان جواب را شنید: مواظب زبانت باش!
سپس پیامبر به او فرمودند: «هَلْ یَکُبُّ النَّاسَ عَلَی مَنَاخِرِهِمْ فِی النَّارِ إِلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ»[۱۲]؛ بیشتر کسانی که به جهنّم میروند، به واسطۀ زبانشان جهنّمی میشوند.
گاهی حضرت امام(ره) در درس اخلاق میفرمودند: ✓«کسی که به دیگران اهانت کند، ولایتش قطع میشود.» معنای این سخن آن است که دست عنایت خداوند از روی سرش برداشته میشود؛ و وای به کسی که یک لحظه دست عنایت خدا از روی سرش برداشته شود. معنای دیگرش هم این است که دست عنایت اهلبیت(س) از روی سر او میرود و در قیامت نمیتواند بدنبال امیرالمؤمنین(س)، زیر لوای حمد برود.
این مطلب در روایات نیز بیان شده است. امام صادق(س) میفرمایند: هرکس بر ضرر یک مؤمن حرفی بزند و قصدش آبروریزی و افشای عیب او باشد و بخواهد او از چشم مردم بیفتد، خداوند او را از ولایت خود به ولایت شیطان میراند و شیطان هم او را نمیپذیرد: «مَنْ رَوَی عَلَی مُؤْمِنٍ رِوَایَةً یُرِیدُ بِهَا شَیْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِیَسْقُطَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنْ وَلَایَتِهِ إِلَی وَلَایَةِ الشَّیْطَانِ فَلَا یَقْبَلُهُ الشَّیْطَانُ»[۱۳].
امام صادق(س) در روایتی از قول پیامبر اکرم(ص) میفرمایند:
🔻لغزشهای مؤمنان را دنبال نکنید.
🔻هر که بدنبال لغزش مؤمنی باشد، خداوند تمام لغزشهای او را دنبال خواهد کرد و او را حتی در میان خانهاش رسوا میسازد: «لَا تَطْلُبُوا عَثَرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَثَرَاتِ أَخِیهِ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَثَرَاتِهِ یَفْضَحْهُ وَ لَوْ فِی جَوْفِ بَیْتِهِ»[۱۴]
▪️بردن آبروی مردم
▪️غیبت
▪️تهمت
▪️شایعه
▪️زخم زبان
▪️و سرزنش، در تعالیم دینی بسیار نکوهش شده و چنین عواقب ناگواری نیز دارد. وای بحال کسی که:
▪️به دیگران زخم زبان بزند
▪️کسی را مسخره کند
▪️غیبت کند
▪️آبروی اشخاص را بریزد
▪️و به این طرف و آن طرف بزند تا یک نقطۀ ضعف از مردم پیدا کند و آن را به دیگران بگوید.
این گناهان خیلی بزرگ است و همانطور که گفتم، کیفر آن هم در دنیا و آخرت، سخت و سنگین است. جنگ انسان با خدا و جنگ خدا با انسان، عقوبت کمی نیست. همچنین تصوّر اینکه دست عنایت خداوند و اهلبیت(س) از سر انسان برداشته شود و در قیامت، او را به زیر لوای حمد راه ندهند، کافی است که مواظب باشد آبروی دیگران را نریزد، غیبت نکند، گناه و عیب کسی را فاش نکند و بالأخره، حتی به همسرش یا فرزندش زخم زبان نزند.
گاهی یک زخم زبان، مثل آتش زغال در کف دست، دل انسان را میسوزاند. حتی دیده شده است که زخم زبان یا تحقیر فرزند، او را در اثر لجاجت با پدرش، منحرف و بیدین میکند. یک تندی بیجا با دختر، دلش را میسوزاند و کم کم او را به انحراف اخلاقی میکشاند.
ادامه دارد....
🔴کانال حقالناس
@hagholnas
‼️ به وقت اخلاق (۵)
باید از خداوند متعال بخواهیم توفیق عنایت کند که ما دچار این گناهان بزرگ نشویم. بدون توفیق خداوند و بدون فضل و رحمت الهی، هیچ کس نمیتواند متّقی یا مهذّب گردد. قرآن کریم میفرماید: «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکی مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشاءُ»[۱۵]؛ توفیق میخواهد، فضل و رحمت خدا را میخواهد تا انسان بتواند قدمی جلو برود و به مقامهای معنوی برسد.
معلم اخلاق انسان واقعاً خداست و او باید این توفیقات را عنایت کند. البته خود انسان نیز لازم است علاوه بر تلاش، دعا کند و از خدا با جدیّت و با تضرّع و زاری بخواهد. یک دعا نزد پیغمبر اکرم(ص) بسیار اهمیّت داشته و ذکر ایشان بوده است. این دعا را همیشه، بهخصوص در مظان استجابت دعا میخواندهاند: «اللَّهُمَّ وَ لَا تَکِلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَةَ عَیْنٍ أَبَداً»[۱۶].
🔹تقاضا دارم این دعا را زیاد بخوانید و علاوه بر خودتان، به یاد خانواده، دوستان و اطرافیان هم باشید و دعا را برای همه با ضمیر جمع بخوانید: «اللَّهُمَّ وَ لَا تَکِلْنِا إِلَی انفُسِنا طَرْفَةَ عَیْنٍ أَبَداً». به فارسی هم بگویید: خدایا! یک لحظه، به اندازۀ یک چشم بر هم زدن، ما را به خودمان واگذار نکن.
همچنین باید تلاش و دعا کنیم که دست عنایت امام زمان«ارواحنافداه» نیز از سر ما برداشته نشود. بخصوص طلبهها و روحانیّون، بدون نظر لطف و عنایت آن حضرت نمیتوانند بجایی برسند. به تجربه اثبات شده است که شخصی طلبه بوده، همیشه مفاتیح زیر بغل داشته، در درس عرفان شرکت میکرده، امّا ناگهان سقوط میکند، با ظاهر غیرشرعی و غیرموجّه، زیرپرچم ظلم و زیرپرچم کفر دیده میشود و برای دشمنان تشیّع جاسوسی میکند. کم کم علیه اسلام و تشیّع سخنرانی میکند. اگر دست عنایت خداوند متعال و دست عنایت امام زمان«ارواحنافداه» روی سر کسی نباشد،
▪️با یک جرقۀ انحرافی، به #خودش و #دینش آتش میزند.
همه باید مواظب باشند، مخصوصاً زمان حاضر که زمان عجیبی است، زمان شبهههای رنگارنگ است و همه در معرض خطر هستند، لازم است همه توجه داشته باشند و دست عنایت خدا و اهلبیت(س) را روی سر خود نگاه دارند تا حفظ شوند.
▪️اهانت
▪️ناسزاگویی
▪️تحقیر
▪️غیبت
▪️تهمت
▪️شایعه
▪️سرزنش
▪️زخم زبان
و گناهانی از این دست، باعث میشود این دست عنایت از سر انسان برداشته شود.
الان #بسیاری از #روزنامهها و #سایتها، محلّی برای انتشار مطالب #اهانتآمیز، #دروغ، #بدگویی و #اتهامهای_ناروا شدهاست.
🔻خیلی از مجالس، مجالس متناسب با تشیّع نیست، بلکه محفلی برای تهمت، غیبت و شایعهپراکنی شده و در مجالس و #جلسات_اشاعۀ_فحشا هست.
ادامه دارد....
🔴کانال حقالناس
@hagholnas
‼️ به وقت اخلاق(۶)
بعضی افراد هم که خودشان اهل دروغ، غیبت، تهمت و بدگویی نیستند، وقتی به همدیگر میرسند، بجای یادخدا، از هم میپرسند: چه خبر؟
دیگری نیز در پاسخ، اهانتها، دروغها و اتهاماتی که در رسانهها، سایتها و روزنامهها دیده و هیچ مدرکی ندارد را بازگو میکند. بعد هم توجیه میکند که ما باید سیاست بدانیم و باید دیگران را از اخبار سیاسی آگاه کنیم.
▪️یعنی غیبت، تهمت و شایعهپراکنی را بعنوان فعالیّتسیاسی، بر خودش واجب میداند. بیش از ۹٠درصد این حرفها که بین مردم ردّ بدل میشود نیز غیبت نیست، تهمت است. وقتی بررسی کنیم میبینیم که واقعیّت ندارد، یک کلاغ، ۴۰کلاغ است، امّا برخی بدون توجه به اثرات مخرّب آن، با یک جمله، ناگهان آبروی اشخاص موجّه یا حتی آبروی یک طائفه را میبرند.
▪️متأسفانه در بین طلبهها نیز این گناهان، بعنوان سیاست، رایج شده و کسی توجه به خطرات بزرگ آن ندارد.
این قبیل گناهها دست عنایت خداوند و نظر لطف امام زمان«ارواحنافداه» را از جامعه میبرد. افراد مبتلا به این گناهان نیز خواهناخواه گمراه و منحرف میشوند. خیال هم نکنید که خداوند یا اهلبیت(س) آنها را گمراه میکنند، نخیر، همین مقدار که دست هدایت و عنایت خداوند از سر آنها برداشته شود، گمراه خواهند شد. چند آیه از قرآن کریم با عباراتی مشابه، میفرماید: «فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ»؛ خداوند متعال هرکه را بخواهد گمراه میگذارد و هرکه را بخواهد، هدایت میکند.
مرحوم طبرسی(ره)، صاحب مجمعالبیان میگوید: معنای این قبیل آیات، این نیست که خداوند به اجبار بعضی افراد را گمراه میسازد، بلکه دست عنایتش را برمیدارد و آن اشخاص رها میشوند و چارهای جز گمراهی ندارند. ایشان در این زمینه یک مثال میزند و میفرماید: اگر کسی یک سنگ را در بالای کوه گرفته باشد، برای سقوط آن لازم نیست حرکتی انجام دهد یا سنگ را به سمت پایین کوه پرتاب نماید، بلکه اگر آن سنگ را رها کند، خودبخود بسوی پایین پرتاب شده و ذره ذره میگردد.
زمینۀ این رهاسازی که منجر به انحراف میشود را خود انسان فراهم میکند.
▪️گاهی انسان با بیان یک جمله که حاوی توهین یا آبروریزی است، شخصیّت دیگران را میکوبد. تحقیر و کوبیدن شخصیّت دیگران، «ذنب لایغفر- گناه نابخشودنی» است.
🔻یعنی توفیق توبه را از انسان سلب میکند و خطرناک است. مخصوصاً طلبهها، اساتید و افراد تأثیرگذار باید مراقب گفتارشان باشند. اگر در ضمن سخنرانی مطلبی توهینآمیز بیان شود و آبروی شخص یا اشخاصی را لکهدار کند، اصلاح و جبران آن بسیار مشکل و در سر حدّ محال است و رشتۀ ولایت یا رشتۀ ارتباط او را با خداوند و اهلبیت(س) قطع میکند.
▪️کیفر دیگری که این قبیل گناهان در دنیا دارد، این است که حال معنوی و نشاط روحی را از انسان میگیرد.
▪️توفیق دعا و مناجات با خداوند را از وی سلب میکند و باصطلاح، حالت قبض به انسان میدهد.
🔻گاهی انسان میبیند که توفیق نمازشب یا توفیق خدمت به خلقخدا را ندارد. گویا در زمین میخکوب شده و کاری از دستش برنمیآید. عرفا به این حالت، «حالت قبض» میگویند.
در مقابل، گاهی انسان نشاط روحی و معنوی دارد، حال دعا و حال نیایش دارد و توفیقهای والایی بدست میآورد. اهل دل به این حالت، «حالت بسط» میگویند.
این حالات را خداوند به انسان میدهد، امّا مثل هدایت و گمراهی، مقدّمات و زمینهسازی آن بدست خود انسان است. مداومت بر نمازشب، حال معنوی و بخصوص حضور قلب در نماز را خدا باید بدهد، امّا زمینهسازی و مقدمهاش این است که انسان از گناه اجتناب ورزد، به کسی توهین نکند و دل کسی را نشکند.
مردی آمد خدمت امامعلی(ع) و عرض کرد: ای امیرمؤمنان، من از نمازشب محروم شدهام. امام(ع) به او فرمودند: «أَنْتَ رَجُلٌ قَدْ قَیَّدَتْکَ ذُنُوبُکَ»؛ تو مردی هستی که گناهانت تو را به بند کشیدهاست.
بزرگان اخلاق و عرفان همواره تأکید کردهاند که اگر کسی بخواهد در معنویّت به مقامی برسد، با جسارتکردن و اهانت، نمیشود. حتی مدعی هستند که ما سراغ نداریم کسی زبانش تحت کنترل نباشد و مبتلا به گناهان زبانی باشد، امّا اهل نمازشب و اهلذکر و اهلدل و اهل سوزوگداز و اهل حضورقلب هم باشد. این ۲ باهم جمع نمیشود. زبان انسان باید کنترل شود تا خداوند توفیق درک حالات معنوی را به او بدهد. کسی که زبانش رها شده و دست خودش نیست، کسی که غیبت میکند، تهمت میزند و شایعهپراکنی میکند و از توهین و بدگویی، خودداری نمیکند، چنین کسی قطعا نمیتواند توفیق نمازشب، توفیق حضورقلب، توفیق مناجات و نیایش و توفیق خدمت خالصانه به خلق خدا را بدست بیاورد. البته ممکناست بظاهر موفق بهخواندن نمازشب شود، امّا آن نمازشب روح ندارد، حال ندارد، سوزوگداز ندارد و بالأخره ارتباط عاطفی باخدا ندارد. این نمازکجا و آنکه یک اللهاکبرش حجابهای نورانی را بشکافد، کجا؟
🔴حقالناس
@hagholnas