فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امام خامنه ای:
هنوز به آخر منزل نرسیدهایم؛ باید همچنان #جهاد کنیم
اصل جهاد همچنان برقرار است👌
@hagigatevasel
✅با هر قدمی در راه استواری انقلاب ، یک قدم به ظهور نزدیک تر میشوید.
🌹بررسی روایتی قابل تامل از
#امام_کاظم علیه السلام :
الکاظمُ علیه السلام :رجُلٌ مِن أهلِ قُمّ یدعو النّاسَ إلی الحقِّ ، یَجْتَمِعُ مَعهُ قَومٌ کَزُبرِ الحدیدِ ، لا تُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ العَواصِفُ ، ولا یَمَلّونَ مِن الحَربِ ، ولا یَجْبُنونَ ، وعلی اللّهِ یَتَوکّلونَ ، والعاقِبَةُ للمُتّقِینَ
🌹امام کاظم علیه السلام :مردی از قم مردم را به حق فرامی خواند و بر گرد او مردمانی فراهم می آیند که چونان پاره های آهن استوارند، طوفان ها آنها را به لرزه نمی اندازد و از جنگ خسته نمی شوند و بزدلی نشان نمی دهند، به خدا توکّل دارند و فرجام از آنِ پرهیزگاران است.
📚بحارالانوار ج ۶۰؛ص۲۱۶؛ و
میزان الحکمة ؛حدیث ۱۲۰۰
🔰گفتنی است که در این حدیث عنوان مردی از اهل قم آمده است، و از شخص خاصی نام برده نشده است، اما با توجه به قیام ملت ایران در سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷و شروع آن از شهر قم، به رهبری امام خمینی (ره) برخی این روایت را بر ایشان تطبیق داده اند.
📌پس اینکه ما دعا میکنیم که خدایا خدایا تا #انقلاب_مهدی از #نهضت_خمینی محافظت بفرما ،برای این است که ان شاءالله انقلاب ما زمینه ای فراهم سازد؛برای ظهورهرچه زودتر آقا امام زمان عج ،
👌وازاینجا معنی کلام امام خامنه ای را بهتر میفهمیم که فرمودند:
🌹امام خامنه ای:
هم روحتان در #انتظار_حضرت_مهدی (عج) باشد ، هم نیروی جسمی تان در این راه حرکت بکند.
👌هر قدمی که در راه استواری این #انقلاب اسلامی برمیدارید، یک قدم به ظهور حضرت
مهدی(عج) نزدیک تر میشوید. ۶۰/۳/۲۹
@hagigatevasel
1_37921280.mp3
3.64M
🎵 کلیپ صوتی
#جمعه_های_دلتنگی
🎤 رهبری، کریمی ،استادمومن
✅ضرورت توجه به امام مهدی(ع)
🌺 #اللهم_العجل_لولیک_الفرج🌺
️حقیقت واصل
✅ #ادله_عصمت_امامان: 1⃣آیه تطهیر ُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ ال
✅ادله ولایت و امامت امام علی علیه السلام درقرآن:
1⃣ آیه تبلیغ
✨يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ(مائده/۶۷)
👈بنابرروایات شیعه وسنی، این آیه از آیاتی هست که در پیش از واقعه غدیرخم نازل شده،
🌹امام باقرعلیه السلام: هنگامی که این آیه نازل شد،پیامبر دست علی بن ابیطالب (ع) را بالابرد وفرمود: هرکس که من مولای او هستم،علی( ع) نیز مولا و سرپرست اوست. "من کنت مولاه فهذا علی مولاه"..
2⃣آیه اکمال:
✨ٌ.. الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيم(مائده/۳)
👈به اجماع علمای شیعه و اعتراف بسیاری از علمای اهل سنت، این آیه در ماجرای غدیرخم وپس از نصب مولا علی توسط پیامبر به امامت و جانشینی پس از خود نازل شده است.
ٌ
3⃣آیه ولایت:
✨إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ(مائده/۵۵)
✨وَمَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ(مائده/۵۶)
👈آیه ۵۵ سوره مائده زمانی نازل شد که امام علی هنگام نماز انگشتری خود را به فقیر نیاز مند دادند. معنای #ولی در اینجا به انضمام آیه بعدی معنای #سرپرستی و رهبری میدهد، نه دوست.
زیرا اگر به معنای دوست بود،نیازی به حصر آن دراین سه مورد (خدا،پیامبر ..ومومنانی که این صفات رادارند )نبود .
👈گفتنی است که به کاربردن صیغه جمع برای بیان خصوصیات یک فرد،امری متداول در ادبیات عرب است و شواهد قرآنی نیزدارد(آل عمران/۱۷۲و۱۶۱/مائده ۵۲)
👈همچنین باید گفت که اعطای انگشتر درحال رکوع با حضور قلب آن حضرت در نماز منافات ندارد ، زیرا این کار نیز درمسیر رضای خدا و عبادت در عبادت است.
✅تبیین بیشتر این آیات را ان شاءالله عمری باشه، در روزهای آتی درکانال خواهیم داشت..
#یاعلی_مدد
#آیات_امامت_وولایت(۳)
@hagigatevasel
👈 چه کسانی امام زمان (عج) را خوشحال میکنند؟
🌹امام خامنه ای: این جوانهای مؤمن ما که در میدانهای مختلف - چه در میدان معنویت و عبادت و معرفت، چه در میدان کار و #تلاش، چه در میدان مبارزه و سیاست، چه در میدان #جهاد؛ اینجور از خودشان اخلاص و شادابی نشان میدهند، امام زمان (سلاماللَّهعلیه) را خرسند و #خوشحال میکنند.
❤️ #امام_زمان ناظر است و میبیند.
۱۳۸۴/۶/۲۹
@hagigatevasel
️حقیقت واصل
✅ادله ولایت و امامت امام علی علیه السلام درقرآن: 1⃣ آیه تبلیغ ✨يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا
🚨درقرآن ولایت گروهی ذکر شده که شاید بتوان گفت مصداق همان تولّی هستند:
1⃣ولایت خداوند بر مومنان
✨اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(بقره/۲۵۷)
2⃣ولایت پیامبر برمومنان
✨النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ(احزاب/۶)
3⃣ولایت اهل بیت برمومنان
✨إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ(مائده/۵۵)
4⃣ولایت مومنان بر یکدیگر
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ (توبه/۷۱)
👈چون مومنان برهم ولایت دارند پس حق امر به معروف به همدیگر دارند.
http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=9&npt=7&aya=71
5⃣ولایت کفار را قبول نکنید.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ(مائده/۵۱)
✨وَلَن يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا(نساء/۱۴۱)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
✅ تولّی درقرآن
ِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ(شوری/۲۳)
🚨 تبرّی در قرآن (بیزاری از دشمنان پیامبر واهل بیت پیامبر)
إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا(احزاب/۵۷)
👈 #تولّی در لغت به معنای دوستی کردن، ولیّ قرار دادن و ولایت دادن، کاری را به عهده گرفتن، دوستی و محبّت
و #تبرّی به معنای بیزاری جستن، بیزار شدن، بیزاری
👈واژه تولّی گاه بدون حرف (عَن) و گاه با آن استعمال می شود، در صورتی که بدون حرف (عن) استعمال شود به همان معنای در لغت و فرهنگ یعنی دوست دانستن کسی و پیروی کردن از او و ولیّ گرفتن وی و یاری رساندن به او ذکر شده
👈 و در صورتی که با حرف (عَن) به کار رود به معنای روی گرداندن است.
✅فلسفه تولّی و تبرّی در قرآن را در لینک زیر بخونید:
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/89/6816/81884
#آیات_امامت_وولایت(۴)
@hagigatevasel
استاد« #رحیم_پور_ازغدی»: رهبری نباید پاسخگوی وظایف بر زمین مانده مسئولین باشد.
نماز جمعه محل شفافسازی بیتالمال است
👈عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی دیروز پیش از خطبههای نمازجمعه تهران:
🔹رهبری نباید پاسخگوی وظایف بر زمین مانده صدها هزار مسئول در حوزهها مختلف باشد.
🔹رهبری هم باید پاسخگوی وظایف خود باشد که پاسخگوست، اما نباید کاری کرد که رهبری مجبور باشد پاسخگوی کوتاهیهای ما و از جمله قصوری باشد که از سوی سه قوه و مخصوصاً رئیسجمهور صورت میگیرد.
🔹آنها را اینجا بیاوریم تا پاسخگوی عملکرد خود باشند، نباید تریبون نمازجمعه را تبدیل به تریبون تکرار مکررات کم فایده و بیفایده کنیم.
🔹نمازجمعهای که دهه به دهه نتواند مخاطبان خود را به شکل کمی و کیفی تجدید نکند و نمازجمعهای که با بطن جامعه ارتباط نگیرد، نمازجمعه انقلاب نیست.
🔹همه نهادها باید پاسخگو باشند؛ اینکه چقدر امکانات گرفتهاند و چه کردهاند.
🔹نباید گذاشت کارگری که قربانی اقتصاد برجامی شده، بیجواب بماند.
🔴استاد رحیم پور در نمازجمعه:چند مسئول فاسدوحقوق نجومی بگیر را به نمازجمعه بیاورید و شلاق بزنید.
🔹نماز جمعه تریبون پاسخگو کردن دانشگاهها و محل پاسخگو کردن حوزهها و مدیریت حوزههای علیمه تا مراجع تقلید است.
🔹امام(ره) گفت مراقب خطر نفوذ تا حد مرجعسازی باشید، ایشان گفت که مرجعیت، ارثی نیست، تمایل به اشرافیگری خیانت به مرجع شیعه است
🔹برای دفاع از حیثیت جمهوری اسلامی باید چند فاسد نجومیبگیر را شلاق بزنید، این روش حکومت علوی است
🔹مدیرانی که وعده دروغ دادند، شفافیت، صداقت و مسئولیتپذیری نداشتند.
🔹دولتها مقید نیستند که مصوبات شورای انقلاب فرهنگی را اجرا کنند، در این جهت رؤسای دو قوه اصلا در جلسات شرکت نمیکنند.
«بار سنگینی از دهه پنجاه بر دوش ما قرار دارد استخوانهایمان درد میکند و این بار سنگین را باید به دوش فرزندانمان بسپاریم. همه ما رفتنی هستیم و میرویم و اسلام میماند. انقلاب باید بماند و ما باید فدای انقلاب شویم. نگذاریم کسانی از مسئولیتها آویزان شوند و اسلام را فدای خودشان کنند؛ اگرچه در شورایعالی انقلاب فرهنگی."
👈استاد رحیم پور ازغدی دردپاسخ به شعار یکی از حضّار که وی را «اباذر زمانه» نامید، گفت: من اباذر نیستم؛ من صحبتهای رهبری را میگویم؛ #رهبری_ابوذر_زمانه_است که میگوید و حتی کاری که دیگران باید بکنند را به عهده میگیرند و کسی پاسخگو نیست.
وی ادامه داد: رؤسای سه قوه باید بگویند که وقتی رهبری ۸۱ میگویند مصوبات شورا باید ابلاغ و اجرای آن توسط رئیسجمهور تضمین شود، چرا عملی نمیشود.
✅متن کامل این سخنرانی انقلابی و روشنگرانه را در لینک زیر بخوانید👇
fna.ir/bq99gy
@hagigatevasel
17.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️مگر ولی فقیه معصوم است که اطاعتش واجب باشد؟
⁉️چگونه ممکن است که امام زمان عجل علی ظهورک ما را به اطاعت از کسی که معصوم نیست امر فرماید؟؟
👌حتما بینید و روشنگری کنید دراذهان جوانان
✅ #ولایت_فقیه
✅ #ولایت_رسول_الله
🚨 #شان_معصوم
✅ #سخن_معصوم
@hagigatevasel
💥سلسله بحث هایی به میمنت چهل سالگی انقلاب اسلامی💥
🌷 بحث نخست 🌷
🔴«ازکجا بدانیم نظام جمهوری اسلامی کارآمد بوده یا خیر؟ »
✍#دکتر_امیر_حمزه_مهرابی
بخش اول :
عده ای بابیان دلایلی، نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد معرفی کرده و برخی نیز با ذکر شواهدی این نظام را کاملاً کارآمد می دانند .
به جای تأیید یا رد این دو دیدگاه ، بحثی مختصر پیرامون کارآمدی را مطرح کرده و قضاوت را به خوانندگان واگذار می کنیم:
کارآمدی در «لغت»یعنی، اثر بخشی ، قابلیت ، لیاقت و سودمندی و در «اصطلاح »یعنی:👇
🔹موفقیت در تحقق «اهداف» با توجه به «امکانات» ،« شرایط» و «موانع» 🔹
با این تعریف در بررسی کارآمدی یک نظام باید میزان تحقق اهداف را با توجه به امکانات ( منابع مادی و معنوی، استعداد ها، ظرفیت ها و ساختارها) و شرایط (سیاسی ، اقتصادی ، نظامی ،فرهنگی ، زمانی ، مکانی و ... ) و همچنین میزان و شدت و گستردگی موانع بررسی شود . قضاوت افراد بدون توجه به این ملاک ها ، قاعدتاً ناصحیح خواهد بود .
🔵نظریه های کارآمدی ( ملاک ها و شاخص ها)
*نکته مهم در بررسی کارآمدی ، ملاک و شاخص اندازه گیری است . در این زمینه نظریه های زیادی مطرح شده است که به چند مورد اشاره می کنیم:
♦️1-نظریه توفیق : بر اساس این نظریه و ملاک ، میزان وصول به اهداف تعیین شده از سوی رهبران یک نظام، ملاک کارآمدی آن خواهد بود.
♦️2_ نظریه رضایت : میزان رضایت مردم از حکومت که نمود عینی آن مشارکت مردم در انتخابات و راهپیمایی ها می باشد ، نشان دهنده میزان کارآمدی آن نظام است .
♦️3-نظریه تکلیف مداری : میزان تقید حکومت بر تعهد و التزام به تکالیف شرعی و احکام اسلامی بیانگر میزان کارآمدی است .
♦️4-نظریه «خواص گرایی» یا «عوام گرایی» : کارآمدی یک نظام بستگی به میزان توجه به عامه مردم یا خواص جامعه دارد.
البته از نظر اسلام رسیدگی
به مشکلات عامه مردم مهمتر از پاسخگویی به درخواست خواص است که معمولا بیشترین توقع و سر و صداو کمترین شکرگذاری را دارند »
♦️5-نظریه عدالت : یعنی میزان توفیق حکومت در برقراری عدالت ( توزیعی ، مراوده ای و رویه ای) ملاک کارآمدی آن خواهد بود
⏪لذا اگر کسی مدعی کارآمدی یا ناکارآمدی نظامی شد ، باید از او پرسید:بر اساس کدام ملاک و نظریه به چنین نتیجه ای رسیده ای ؟
اینکه در فضای مجازی و توسط دشمنان، با ملاک های غیر واقعی و آمار های دروغ ،به ارزیابی کارآمدی نظام پرداخته بشود، کاری غیر علمی و غرض ورزانه است .
✅خطاها و مغالطه ها در سنجش میزان کارآمدی :⏬
این بحث ادامه دارد
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔹کانال «گِرا» در سروش وایتا:
Sapp.ir/Gera_97
Eitaa.com/Gera_97
@hagigatevasel
💥سلسله بحث هایی به میمنت چهل سالگی انقلاب اسلامی💥
🌷 بحث نخست 🌷
🔴«ازکجا بدانیم نظام جمهوری اسلامی کارآمد بوده است یا نه؟ »
✍#دکتر_امیر_حمزه_مهرابی
«بخش دوم »
✅خطاها و مغالطه ها در سنجش میزان کارآمدی
به هنگام ارزیابی میزان کارآمدی یک نظام یا جریان ، بطور عمدی یا ناخواسته خطاها یا مغالطه هایی صورت می گیرد که نتیجه ارزیابی را تحت تاثیر قرار می دهد . بطوری که چه بسا موفقیت ها و نقاط قوت به شکست و نقطه ضعف بدل می شود یا برعکس .
در ادامه به برخی از این خطاها و مغالطه ها اشاره می شود : ⏬
🔹1- مغالطه تعمیم جز به کل و بر عکس
در این روش به جای ارزیابی همه جانبه و کلیت یک نظام ، معمولاً با ذکر یک جزء ناقص از کل سیستم نتیجه می گیرند که کل نظام ناکارآمد است و برعکس با نشان دادن یک بخش موفق از خودشان ، سعی در القاء کارآمدی کل نظامشان را دارند، که هر دو روش غلط بوده و از تکنیک های عملیات روانی دشمن است .
🔸2- نادیده انگاری سهم هریک از عوامل :
در کارآمدی یا ناکارآمدی یک سیستم ، همه عوامل دخیل هستند ولی تبلیغات چی ها ، عمداً سهم بخش های دیگر را نادیده می گیرند . مثلا ً اگر مشکلاتی به خاطر عدم پایبندی برخی از مسئولین و مردم به توصیه اسلام و رهبری پیش بیاید ، صرفاً آن را به پای دین و رهبری می گذارند و از نقش مردم غفلت می ورزند . دقیقاً مثل این است که مریضی داروی تجویز شده از سوی پزشک را مصرف نکند ولی عدم بهبودی او را به گردن پزشک بیندازیم و سهم و نقش بیمار در عدم بهبودی را نادیده بگیریم .
🔹3- مطلق انگاری :
کارآمدی یک امر نسبی است، همانند سایراندازه های نسبی . مثلا اگر کسی بپرسد این چوب بلند است یا کوتاه ؟ باید بلافاصله بپرسیم به نسبت چی ؟ در حالی که اگر اندازه چوب بر سانتیمتر پرسیده شود ، می توان دقیقا پاسخ داد . همینطور اگر پرسیده شود ، این کشور کارآمد است یا خیر ؟ باید پرسید به نسبت چی و کجا؟ به نسبت خودش قبل از انقلاب ؟ به نسبت کشورهای مشابه ؟ به نسبت کشورهای پیشرفته ؟ به نسبت اهداف مطلوب؟
بهترین روش سنجش میزان کارآمدی، مقایسه یک کشور با همان کشور در دو مقطع زمانی است . مثلا قبل از انقلاب و بعد از انقلاب . دوران این ریاست جمهوری با آن ریاست جمهوری .
یا مقایسه دو کشور مشابه . مثلا مقایسه ایران و عراق که هر دو 8 سال در گیر جنگ بوده اند. با این تفاوت که همه کشورهای بلوک شرق و غرب و کشورهای عربی پشتیبان عراق بودند و هیچ تحریمی علیه آن صورت نگرفت.
در حالی که عمداً ،بطور کلی و مطلق گفته می شود این نظام ناکارآمد است .
🔸4- تقلیل گرایی :
مخالفین نظام سعی می کنند اهداف همه جانبه و کلان نظام را به یکی از اهداف تقلیل دهند . مثلا اگر اهداف نظام در کنار پیشرفت مادی؛ مسائل فرهنگی ، معنویت ، عدالت ،استقلال، دفاع از مظلوم ، استکبار ستیزی ، مشارکت مردمی و... باشد ، فقط بر توسعه مادی تاکید می کنند و بطور عمد، ازسایر بخش ها غفلت می ورزند.
در حالی که کشورهای غربی اگر در بعد مادی پیشرفت هایی داشته اند در مسائل اخلاقی ، خانواده ، معنویت گرایی، انسانیت و...مشکلات جدی دارند.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
🔹کانال «گِرا» در سروش وایتا:
Sapp.ir/Gera_97
Eitaa.com/Gera_97
@hagigatevasel
💥سلسله بحث هایی به میمنت چهل سالگی انقلاب اسلامی💥
🌷 بحث نخست 🌷
🔴«ازکجا بدانیم نظام جمهوری اسلامی کارآمد بوده یا خیر؟ »
✍#دکتر_امیر_حمزه_مهرابی
«بخش سوم و پایانی »
✅ادامه بحث :خطاها و مغالطه ها در سنجش میزان کارآمدی
🔹5- مغالطه «احساس واقعیت»با « واقعیت»:
احساس خوشبختی ، رضایت ، کارآمدی و ... به میزان درک و احساس فرد از واقعیت بستگی دارد، نه خود واقعیت . مثلا اگر از کارگری پرسیده شود ؛ وضعیت معیشت شما چگونه است ؟ ممکن است پاسخ دهد: الحمدلله خوب است . ولی یک میلیاردر در پاسخ به همین سؤال بگوید: خیلی بد است، در حالی که آن کارگر ممکن است فقط 3 وعده غذا داشته باشد، ولی آن ثروتمند تا چند نسل بعدش نیز ذخیره پول و طلا داشته باشد. احساس رضایت یا کارآمدی را می توان با تبلیغات کم و یا زیاد کرد . از این رو دشمنان با استفاده از این تکنیک سعی در« القاء » ناکارآمدی نظام دارند . در حالی که چه بسا وضع مردم بسیار بهتر از سابق شده باشد و «ضریب جینی» که شاخص مناسبی است، خیلی بهتر از قبل شده باشد( که اتفاقا طبق آمار بانک جهانی ، جایگاه ایران بعد از انقلاب اسلامی 27 پله بهبود داشته است )
🔸6- بزرگ نمایی مشکلات:
یکی دیگر از شگردهایی که برای ناکارآمدی یک نظام یا سازمان به کار می رود، بزرگ نمایی و اصلی نشان دادن یک مشکل کوچک و فرعی است . مثلا تخلف یک نیروی انتظامی، یک قاضی و یا مامور سد معبر شهرداری چنان بزرگ نمایی می شود که گویا جهان «کن فیکون» شده است و می شود مسئله اصلی کشور .
🔹 7- برخورد سیاسی با امور غیر سیاسی
نظام ها و جریانات و طیف های سیاسی برای ناکارآمد نشان دادن جریان رقیب، تلاش می کنند یک حادثه عادی را رنگ و لعاب سیاسی بدهند تا برای تطهیر جریان خودی و تضعیف جریان مقابل از آن بهره برداری کنند . مثلا آتش سوزی ساختمان پلاسکو را نشانه ناکارآمدی نظام یا جریان انقلابی معرفی می کنند در حالی که آتش سوزی قطار ، آتش سوزی گسترده و طولانی مدت کالیفرنیا و برخورد خشن پلیس فرانسه با تظاهر کنندگان را نادیده می گیرند
⏪تکنیک های زیادی در این زمینه وجود دارد که ذکر آن ها را به فرصت دیگری موکول می کنیم
🔴نتیجه آن که برای ارزیابی میزان کارآمدی یک سیستم و نظام بایستی با پرهیز از خطاهای متداول در سنجش کارآمدی ، ابتدا ملاک شاخص ها و اندازه گیری را انتخاب کنیم و از کلی گویی پرهیز نماییم .
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
کانال گرا را به دوستان و علاقه مندان به مباحث نخبگانی معرفی نمایید:
@hagigatevaael