eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
13.5هزار عکس
10.8هزار ویدیو
464 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️غم انگیزترین تصویر امروز لرستان برای هموطنانمان در این اوقات شب دعا کنیم
🍀حمایت از فضای سبز وظیفه همه است 🌳🌴حراست از فضای سبز جنگلها و مراتع، وظیفه مردم و مسئولان است ♦️امام خامنه ای با تأکید بر ضرورت قدر دانستن گیاهان و درختان که مایه‌ی برکت زندگی بشر هستند، فرمودند: همه‌ی مردم و مسئولان باید در حفظ فضای سبز به‌ویژه فضای سبز جنگل‌ها و مراتع، به‌عنوان یک وظیفه کوشا باشند. ♦️ایشان با اشاره به تخریب گونه‌های اصیل و بومی گیاهی در اثر برخی دست‌اندازی‌ها به جنگل‌ها، خاطرنشان کردند: تهاجم به جنگل‌ها و باغ‌ها خلاف مصلحت است و بیم آن می‌رود که برخی از این گونه‌های اصیل از بین بروند، بنابراین وظیفه‌ی همه حراست و حفاظت از فضای سبز است. ٩٤/١٢/١٨ @hagigatevasel
🌳🌴 کسانیکه محیط زیست را نابود ميكنند از خبیث‌ترین افراد هستند 🔺لجوج‌ترین، خبیث‌ترین، سرسخت‌ترین دشمنان که خصوصیّاتی برایش ذکر میشود؛ یکی از خصوصیّات این است: اِذا تَوَلّی‌ سَعی‌ فِی الاَرضِ لِیُفسِدَ فیها وَ یُهلِکَ الحَرثَ و النَّسل؛ حرث و نسل را از بین میبرد، فاسد میکند؛ کشت را - یعنی تولید گیاهی را و تولید انسانی را - نابود میکند و از بین میبرد. ♦️امروز اگر شما نگاه کنید در سیاست‌های دنیا می‌توانید پیدا کنید کسانی را که همین کار را بالفعل با همه‌ی ملّتها و یا با بسیاری از ملّتها دارند انجام میدهند؛ اِهلاک حرث و اِهلاک نسل؛ این را خدای متعال فساد میداند، بعد هم میفرماید: وَ اللهُ لا یُحِبُّ الفَساد. ♦️ ده‌ها روایت با مضامین عالی در اسلام، در متون دینی ما درباره‌ی زمین، درباره‌ی محیط زیست ما هست؛... که اشاره میکند به فراورده‌های روی زمین که همه‌اش مال بشریّت و متعلّق به شما است؛ قضیّه‌ی محیط زیست خیلی قضیّه‌ی مهمّی است.۹۳/۱۲/۱۷ 🌳
🔴ريشه فکر نحوست ۱۳ درکلام استاد مطهری : 👈اساساً اين فکر از کجا پيدا شده؛ به طور اجمال عرض ميکنم: به نظر من دو خاصيتي که در بشر هست سبب پيدايش فکر نحوست در اشياء و اعداد شده است. 1⃣يکي اينکه بشر به طور کلي خودخواه است، يک حالت گريز از مرکزي در مسئله تقبل مسئوليتها دارد، يعني نميخواهد مسئولیت شکستهاي خودش را متوجه خودش بکند. هميشه دنبال اين ميگردد که يک چيز ديگري پيدا کند و بگويد اين بدي، اين شکست، اين بدبختي که پيدا شد، اين من نبودم، اين فکر من نبود، اين خُلق من نبود، اين روح من نبود، اين عادت اشتباه من نبود، اين جهل و ناداني من نبود که باعث اين شکست شد، يک چيز ديگري بود. اين يک علت بوده است که بشر براي اينکه از تقبل مسئوليتها فرار کند، آمده است براي اشياء، براي چهارشنبه، براي ۱۳، براي ۲۵؛ براي صداي کلاغ، براي صداي جغد نحوست قائل شده است. 2⃣خاصيت ديگر، روح تنبلي است که در انسان ميباشد. انسان وقتي بخواهد علت قضايا را بفهمد، بايد از طريق علمي و عقلي کاوش و تفکر و جستجو و تفحص کند تا علت واقعي اشياء را درک کند، ولي با خيال، همه قضايا را زود ميشود حل کرد. اگر در جنگي شرکت کرديم و شکست خورديم، چنانچه بنا بشود روي اصول دقيق علمي بررسي کنيم که چرا شکست خورديم، دو ناراحتي دارد: 👈يکي اينکه ميرسيم به اينکه خودمان مسئول اين شکست بوديم؛ 👈دوم اينکه مدتها بايد زحمت بکشيم، به خودمان رنج بدهيم تا علتها را به دست بياوريم؛ بعد رنج ديگري متحمل شويم آن علتها را از ميان ببريم و وضع خودمان را اصلاح کنيم. ⛔️ولي با يک کلمه خودمان را راحت ميکنيم، ميگوييم علت اينکه ما در اين جنگ شکست خورديم اين بود که مثلًا در روز چهارشنبه شروع کرديم يا روز ۱۳ بود يا وقتي که از شهر خودمان خارج ميشديم سگي جلو ما درآمد عوعويي کرد و اين نحوست داشت و شکست ما اثر عوعو آن سگ بود. 📚پانزده گفتار؛ استادمطهری؛ص۱۴۳ ⭕️سیزده بدر واقعی: نحوست را به چه وسيله بايد بريزيم؟ آيا با صحرا رفتن و سبزه گره زدن و سمنو پختن ميتوانيم اين نحوست را دور بريزيم؟! آیا تو بااین کارها از نحوست بیرون می آیی؟! سیزده چه گناهی دارد؟ از سمنو چه کاری ساخته است ؟ ازسبزه گره زدن چه کاری ساخته است؟! ❓❓سيزده بدر ما چه جور بايد باشد؟ ✅سيزده بدر واقعي ما اين است که از خودمان بيرون بياييم، از خانه هاي تنگ و تاريک افکار خرافي خودمان به صحراي دانش و بينش خارج شويم، از ملکات پست خودمان خارج شويم، از اعمال زشت خودمان که مانند تار عنکبوت دور ما تنيده است خارج شويم. 🌹 قرآن مجید درسوره اعراف میفرماید: "فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِندَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ 👈پس هرگاه که نیکویی (و پیشامد خوشی) بدانها می‌رسید به شایستگی خود نسبت می‌دادند، و هرگاه بدی (و پیشامد ناگواری مانند قحط و سختی) بر آنها می‌آمد فال بد به موسی و همراهانش می‌زدند. آگاه باشند که فال بد آنها نزد خداست (یعنی رنج و سختی‌ها که بر آنان پیش آید کیفر از جانب خداست) لیکن اکثر آنها بر این آگاه نیستند.(سوره اعراف آیه ۱۳۱) 📚یادداشتهای استادمطهری؛ ج۶؛ ص۱۳۱ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🔴ريشه فکر نحوست ۱۳ درکلام استاد مطهری : 👈اساساً اين فکر از کجا پيدا شده؛ به طور اجمال عرض ميکنم: به
🚨بررسی صحت و سقم فال بد و سعد و نحس ایام با توجه به قرآن و روایات : مسئله تطير و فال بد زدن مسئله اي است که در اسلام به هر نام و عنواني محکوم است و چنين چيزي وجود ندارد. در سراسر تعليمات اصيل اسلامي شما کلمه اي در اين موضوع پيدا نميکنيد. 🔸ما کلمه نحس و يوم نحس را در دو جاي قرآن داريم. هر دو جا هم درباره قوم عاد است پس از نزول عذاب بر آنها. 🔺قرآن از زمانهاي نحس ياد كرده است؛ چنانكه برخي ايام را نيز مبارك ميداند. 1⃣«فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمر»»(سوره قمرآیه۱۹) ما تند باد وحشتناك و سردي را در يك روز شوم مستمر بر آنان فرستاديم. 2⃣ «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ في أيامٍ نَحساتٍ»;(سوره فصلت آیه۱۶ ) سرانجام تندبادي شديد و هول انگيز و سرد و سخت در روزهاي شوم و پرغبار بر آنان فرستاديم. ✅از داستان قوم عاد كه اين دو آيه مربوط به آن است، استفاده ميشود كه نحوست و شومي، مربوط به خودِ زماني است كه در آن، بادِ عذاب بر قوم عاد وزيد، اما ثابت نميشود كه اين تأثير و دخالت زمان به نحوي است كه با گردش هفته ها، دوباره آن زمانِ نحس بازگردد. 🔺کلمه «نحس» در اين دو آيه را مفسرين دو جور معني کرده اند؛ 1⃣ يکي اينکه مقصود اين است که روز سرد و پر باد و غباري بوده است؛ چون روز سرد و پر باد و غباري بوده است قرآن «نحس» گفته است، زيرا کلمه نحس جز سختي و شدت يا ترسناک و وحشتزا بودن مفهوم اصلي ديگري ندارد. 2⃣بعضي گفته اند (اين به نظر من جالبتر است) مقصود اين است که در يک روز شومي [چنين کرديم.] خود قرآن در کمال صراحت اعلام ميکند اين مردم معذب شدند، چرا معذب شدند؟ به خاطر اعمال و افکارشان، به خاطر طغيانهايشان در مقابل امر الهي. آن روزي که مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پيدا ميکنند و دچار نکبت و بدبختي ميشوند، قرآن آن روز را روز نحس ميداند. آن روز، ديگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه، نه جمعه، نه شنبه ... و نه اول نه دوم نه سيزده ... هر روزي که مردمي به کيفر اعمال خودشان گرفتار شدند و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند، بدانند در روز نحسي گرفتارند. خود قرآن توضيح ميدهد: "قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُون َ(سوره انعام آیه۶۵) 🔰در آيات زيادي با کمال صراحت اين مطلب را ميگويد که منشأ فال بد، هر شومي و نحوستي که وجود دارد، خارج از وجود خود بشر نيست؛ يعني بشر ممکن است فکر و عقيدهاش فکر و عقيده شومي باشد؛ وقتي که فکر و عقيدهاش سراسر خرافه و جهالت است، شومي در جهالت است. وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا (سوره اسراء آیه ۱۳) 🚨 فال بد زدن در روایات : در عرب چون اصل فال بد زدن را از مرغها گرفته بودند و بعضي از مرغها را شوم حساب ميکردند لهذا فال بد زدن را «تطير» مينامند. 🌸۱-پيغمبر اکرم در کمال صراحت فرمود: رُفِعَ عَنْ امَّتِي الطِّيرَةُ : در امت من تطير و فال بد وجود ندارد. خود پيغمبر اکرم اشياء را به فال نيک ميگرفت و هرگز فال بد نميزد و از فال بد منع ميکرد. 🌸۲-ومیفرمود: اذا تَطَيرْتَ فَامْضِ وَ اذا حَسَدْتَ فَلاتَبْغِهر: وقت به دلت بد آمد، با آمدن چيزي دلت چرکين شد و تطير زدي، اعتنا نکن، مخصوصاً برو. 🌸۳-درجایی دیگر پيغمبر اکرم فرموده : کفّارَةُ الطِّيرَةِ التَّوَکل:ُکفاره طيره توکل است. 👈اينکه کلمه «کفاره» به کار رفته است يعني طيره گناه است؛ اگر ميخواهيد اين گناه از بين برود توکل بکنيد، اثر اين گناه از ميان ميرود. ✅ ۴- اما ببینیم روح توحید وروشن بینی و واقع بینی را در دعای پيغمبر اکرم وقتی میخواستندبه مسافرت بروندواقعا باید باآب طلا نوشت این کلام زیبا را: " اللَّهُمُّ لا طَيرَ الّا طَيرُک وَ لا خَيرَ الّا خَيرُک وَ لا الهَ غَيرُک. اللَّهُمَّ لايأْتي بِالْحَسَناتِ الّا انْتَ وَ لايذْهَبُ بِالسَّيئاتِ الّا انْتَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ الْعَلِي الْعَظيم"ِ "خدايا طير و فال بدي نيست مگر آنچه از ناحيه تو بيايد (يعني آنچه که تو به عنوان مجازات اعمال به ما ميدهي) و خيري نيست مگر خيري که از ناحيه تو بيايد، معبودي جز تو نيست (اشاره به اين است که اينها بوي شرک و بت پرستي ميدهد) خدايا حسنات را جز تو نميدهد و سيئات هم جز از ناحيه [تو دفع نميشود] مخزن تو هستي، من اگر حسنات را ميخواهم از تو ميخواهم، و اگر دفع سيئات را ميخواهم از تو ميخواهم. 📚پانزده گفتار؛استادمطهری؛ص۱۴۷ @hagigatevasel
❓❓چرا در روایات آمده که برای رفع نحوست باید صدقه داد 🔺قرآن از زمانهاي نحس ياد كرده است؛ چنانكه برخي ايام را نيز مبارك ميداند. 1⃣«فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمر»»(سوره قمرآیه۱۹) ما تند باد وحشتناك و سردي را در يك روز شوم مستمر بر آنان فرستاديم. 2⃣ «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَرأ في أيامٍ نَحساتٍ»;(سوره فصلت آیه۱۶ ) سرانجام تندبادي شديد و هول انگيز و سرد و سخت در روزهاي شوم و پرغبار بر آنان فرستاديم. ✅از داستان قوم عاد كه اين دو آيه مربوط به آن است، استفاده ميشود كه نحوست و شومي، مربوط به خودِ زماني است كه در آن، بادِ عذاب بر قوم عاد وزيد، اما ثابت نميشود كه اين تأثير و دخالت زمان به نحوي است كه با گردش هفته ها، دوباره آن زمانِ نحس بازگردد. اين معنا به خوبي از آيات استفاده ميشود و گرنه همه زمانها نحس ميبود، بدون آن كه داير مدار ماهها ياسالهاباشد. درحالیکه میدانیم بهترین دلیل رد نحس بدون عددسیزده روز ۱۳ رجب است که روز 👌 علیه السلام است که در این روز واقع شده وبسیار مولود بابرکت و روز زیبا و خجسته ای است. 🚨 اینکه در برخي روايات آمده است براي دفع نحوست اين ايام، بايد به خدا پناه برد، روزه گرفت، دعا كرد، قرآن خواند اي داد يا كاري از اين قبيل كرد. 👈👈ازاین روايات استفاده ميشود كه ملاك نحوست ايام، صرفاً تفأل زدن خود مردم است؛ زيرا تفأل و تطيّر، اثري نفساني دارد. اين روايات در مقام نجات دادن مردم از شرّ تفأل و نفوس است و ميگويد اگر قوت قلبي تو تا آن حدّ نیست که اعتنایی به نحوست ایام نکنی؛دست به دامان خداشووقرآنی بخوان ودعایی بکن 🌿🌿بنابراين، رواياتِ نحوست و سعادت ايام، بيش از اين دلالت ندارد كه اين سعادت و نحوست به جهت حوادثي است كه بر حسب ذوق ديني يا بر حسب تأثير نفوس، در فلان روز ايجاد حسن كرده يا باعث قبح و زشتي آن گرديده است. اين كه خودِ آن روز يا آن قطعه از زمان، متّصف به ميمنت يا شومي شود و تكويناً خواص ديگري داشته باشد كه ساير زمانها، آن خواص را نداشته باشد و علل و اسباب طبيعي و تكويني، آن قطعه از زمان را غير از ساير زمانها كرده باشد، از اين رویات برنمی آید. 🚨بنابراين، به طور خلاصه ميتوان گفت كه تفكر اسلامي درباره زمان آن است كه اين پديده، ذاتاً سعد يا نحس نيست و نميتواند عامل سعادت و نحوست يا سبب فاعليِ نشاط يا اندوه باشد؛ بلكه تنها به منزله ظرف و موقعيتي است كه در آن رويدادها و حوادث تلخ و شيرين روي ميدهد. اگر هم در برخي موارد سعادت يا نحوست به ايام نسبت داده ميشود، به سبب حوادث تلخ يا شيريني است كه در آن روزها رخ داده است؛ وگرنه زمان از حيث زمان بودن، به شومي و بركت توصيف نميشود ✅به قول استادشهیدمرتضی مطهری : سیزده بدر واقعی این است که ازخودمان بیرون بیاییم؛ ازخانه های تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش وبینش خارج شویم.(به عبارتی بهتراست به جای گره زدن سبزه؛رفتارهاوعادات زشت خودمان راترک کنیم) 🚨جریان تاریخی از امام علی علیه السلام در مورد سعد و نحس ایام: 🌺حضرت علي(ع) عازم جنگ با خوارج بود، كه شخصي عرض كرد: يا علي، ميترسم اگر اكنون عازم شوي به پيروزي دست نيابي. من اين را از طريق علم نجوم، دريافته ام. آن حضرت فرمود: 🌿🌿«آيا تو گمان ميكني ساعتي را نشان ميدهي كه هر كه در آن سفر كند، بلا و بدي از او دور گردد؟ و بر حذر ميداري از ساعتي كه هر كه در آن روانه شود، زيان و سختي او را فرا گيرد؟ كسي كه اين سخنان تو را باور كند، قرآن را دروغ پنداشته و براي به دست آوردن آن چه دوست دارد، و دوري از ناپسنديها، از ياري خدا بي نياز گرديده است. هر كه به گفتار و فرمانت رفتار نمايد، بايد تو را حمد و سپاس گزارد، نه پروردگارش را؛ زيرا تو گمان داري كه او را به ساعتي راهنمايي كردهاي كه در آن سود به دست آورد و از زيان ايمن گشته است» 👈 به شهادت تاريخ، آن حضرت بر خلاف توصيه آن مرد، به سوي خوارج روان گشت و در آن نبردپیروزمندانه برگشت @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🔴ريشه فکر نحوست ۱۳ درکلام استاد مطهری : 👈اساساً اين فکر از کجا پيدا شده؛ به طور اجمال عرض ميکنم: به
✅سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، از خانه‌های تنگ و تاریک افکارخرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم. یادداشتهای استاد مطهری،ج۶؛ص۱۳۱ ⛔️ @hagigatevasel
🔴جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان "سیزده بدر" روز جشن یهود به مناسبت کشتار هزاران هزار ایرانی؟ ✅از جشن پوریم چه می دانید؟ ✅هولوکاست واقعی را یهودیان در کجا و علیه چه کسانی اجرا کردند؟ ✅آیا از کشتار ده‌ها هزار ایرانی به دست یهودیان اطلاعی دارید؟ ✅آیا روز "۱۳ بدر" نوروز و خروج از خانه‌ها ریشه در قتل عام ایرانیان باستان دارد؟ 🔴ماجرای اهدای کتاب استر از نتانیاهو به اوباما و واقعیت جنبه سیاسی به واقعه جشن پوریم چیست؟ (در کتاب استر( کتاب مقدس یهودیان) صفحه ۸ این کتاب به صراحت از قتل ۷۵ هزار توسط سخن گفته اند این کتاب صرفنظر از اعتبار تاریخی اش،از کتب مقدس یهودیان و باور راسخ آنهاست) سند عداوت و کینه از ها.. کشتار ۷۷ هزار ایرانی در روز #۱۳ بدر توسط اعتراف نتانیاهو نخست وزیر به کشتار هزاران ایرانی با مکر استر 📍بیشتر بخوانید👇 http://mshrgh.ir/203988
🚨تحلیل فرهنگی اولا بایستی توجه داشت که اعداد نیز مخلوق خداوند متعال هستند و خداوند علیم و حکیم هیچ مخلوق نحسی نیافریده است. از هستی و خیر محض، به جز خیر صادرنمیشود. 🌿🌿پس نحس بودن عدد ۱۳ یا روز ۱۳ و سایر موارد بیان شده، همه خرافاتی است که از فرهنگهای دیگر بر ایران وفرهنگ اسلامی و ایرانی نفوذ و رسوخ نموده است. 👌بهترین دلیل رد نحوست ۱۳ هم آقا امیرالمومنین علیه السلام است که در روز ۱۳ رجب واقع شده و بسیارمولود با برکت و روز خجسته و زیبایی است. 🌿🌿با آغاز دوره‌های نفوذ فرهنگ بیگانه و به ویژه فرهنگ غرب که از اواخر سده‌ی دوم هجری شدت یافت، اسرائیلیات و خرافات مسیحیان و سایر ادیان نیز وارد و القا گردید. 🌿🌿به دنبال نفوذ همین خرافات، خرافه‌ی نحس بودن ۱۳ نیز نفوذ و گسترش پیدا کرد. 👈در همین راستا برخی آن را به مراسم کاتارها (بازمانده‌های مانویان در اروپا، که ترکیبی از اندیشه‌های زرتشتی، فلسفه یونان باستان و مسیحیت دارند) که مقارن با سیزده فروردین می‌باشد نسبت دادند 👈و برخی دیگر آن را به مراسم پوریم یهودی‌ها و کشته شدن هامان، وزیر لایق هخامنشی به واسطه‌ی توطئه‌های «مردخای یهودی» نسبت دادند و مدعی هستند که (هلوکاست ایرانی یعنی جشنی که یهودیان به خاطر کشته شدن ۷۷ هزار ایرانی انجام میدهند) نیز در سیزده فروردین برگزاری می‌گردد و برخی کیکی با شمایل مرد ایرانی (هامان) درست کرده و آن را به کودکان می‌دهند که بازی کرده و بخورند. 💢 و البته باید در نظر داشت که تبلیغات کنونی در این زمینه نیز به خاطر آن است که ریشه‌ی فرهنگ‌های باستانی ایران را «یهودی» بنامند و سپس مدعی مالکیت شوند (مانند فلسطین). 👈و برخی دیگر خرافه‌ی نحوست ۱۳ را به فراماسون و قداست این رقم نزد آنان و شیطان‌پرستان و ... نسبت دادند. ❓حالا کدام یک از این وقایع مطابق با روز ۱۳ فروردین است، کارشناسان وقایع تاریخی باید دقیق بررسی کنند 👈مهم این است که فقط بدانیم سیزده روز نحسی نیست. ✅ استاد شهید مرتضی مطهری در این رابطه فرموده است : واقعی این است که از خودمان بیرون بیاییم؛ ازخانه های تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش وبینش خارج شویم.(یادداشتهای استادمطهری ج۶ ص۱۳۱ ) 🔺 بنابراین نحس دانستن ۱۳ فقط یک خرافه است و ایرانیان باستان نیز بنا به نقلی روز ۱۳ فروردین را روزی شاد و نیکو برای «نیایش و شکرگذاری» می‌دانستند نه چیز دیگر. 🚨مردم ما نیز به خاطر تداوم رسم رفتن به صحرا در قدیم و نیز گذران آخرین روز تعطیلی از خانه خارج می‌شوند و به همین خاطر در این برهه که خرافات زدوده میگردد؛ نام آن را" " گذاشته اند ✅✅نکته بسیارمهم دیگر اینکه در اسلام نیت اعمال خیلی مهم است واگر ما استفاده درست از طبیعت باشد(منظورشاخ وبرگ درختان وطبیعت راازبین نبریم )این نگاه به طبیعت وگشت وگذاردر طبیعت هم برای شادی و نشاط مفید است؛ 🌿🌿وهم برای . 👌چرا که نگاه به طبیعت وزیباییهای آن بزرگترین است. 🌹و همان طورکه امام خامنه ای هم فرمودند: ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛امامحتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی؛غیراز محتوای باستانی است. ۷۷.۱.۱ 🔸ان شاالله با تفریح سالم و استفاده درست از طبیعت در روز ۱۳ به لطف و عنایت الهی باشور و نشاط بیشتری آماده ایفای نقشهای خود در خانواده وجامعه بشویم. 📝محمدلو ⛔️ @hagigatevasel
هدایت شده از ️گنج نهفته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلام استاد مطهری 🔴 کسانی که « » را سبب نحسی و مقصر بدبختی‌های خود می‌دانند: ✅استاد میفرماید: به جای گره زدن سبزه، رفتارها و عادات زشت خود را ترک کن! در روز سیزده در روز سیزدهم فروردین برخی از افراد خصوصا بانوان با گره زدن سبزه یا چمن، به خيال خویش بخت و اقبال خود را آزموده و آمال و آرزوهای خود را به سبزه‌های طبیعت گره می زنند. در حالی که این عمل هیچگونه مبنای شرعی و عقلانی نداشته و کاری بیهوده محسوب می گردد. 🚨استفتاء از امام خامنه ای درباره اینکه تکلیف ما درباره‌ی آداب چمن گره‌ زدن در روز طبیعت چیست؟ 1⃣پاسخ: اصل این مسئله مبنایی ندارد و از نظر دینی هم تأیید نشده است و اثر و فایده‌ای هم برای آن غرضی که افراد چمن را گره می‌زنند ندارد، علاوه بر این اگر چمن متعلق به فضاهای عمومی باشد گاهی اصلاً این کار جایز نیست که وارد بشوید و اگر زمین کاشته‌ شده‌ی مردم هست، نباید وارد آن بشوید و اگر صاحب زمین راضی نباشد مرتکب حرام شده‌اید. خسارتی هم اگر وارد بشود باید جبران گردد. برخی از افراد باور به نحس بودن عدد سیزده و بیرون رفتن از منزل در این روز دارند. در حالی که از نظر دین مقدس اسلام، هیچ روزی و هیچ عددی نحس نیست، مگر این‌که در آن روز گناه و معصیتی اتفاق افتاده باشد. 🚨استفتاء از دفتر همه مراجع درباره نحسی سیزده 2⃣ سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده، اشکالی ندارد. 👇 ⛔️ ⛔️ @gangenahofte @hagigatevasel
💠 یکی از ویژگی‌های انسان این است که با دارد، با طبیعت عشق‌بازی می‌کند، و از طبیعت بهرۀ معنوی می‌برد. ولی متأسفانه در جامعۀ ما یکی از ویژگی‌های مؤمنین تلقی نمی‌شود. 🔶 البته برخی مؤمنین اهل کوهنوردی هستند یا به دل طبیعت می‌روند، اما این‌طور نیست که این از ویژگی‌های مؤمن به‌شمار برود و در نهادهای مذهبی برایش برنامه‌ریزی شود، مثلاً این‌طور نیست که بگویند «وقتی بسیجی شدی، باید زیاد کوهنوردی کنی! وقتی اهل مسجد شدی، باید زیاد به طبیعت و صحرا بروی» 💠 خوب است مسجدی‌ها این برنامه را به‌صورت هفتگی -مثلاً جمعه‌ها و ایام تعطیل- داشته باشند و خانواده‌ها را به دل طبیعت ببرند. طبیعت‌گردی باید یکی از رفتارهای رایج بین مؤمنین و مسلمانان باشد. 🔶چرا پیامبر(ص) که عظمت ثواب عبادت در کنار خانۀ کعبه را می‌دانستند، غالباً خانۀ کعبه را رها می‌کردند و به کوه و دره‌های اطراف می‌رفتند. چرا ایشان دست از کوهنوردی برنمی‌داشتند، مگر ایشان در کوه چه می‌دیدند و از کوهنوردی چه بهره‌ای می‌بردند؟ 🌹امام هادی(ع): پیامبر(ص) هر روز به کوه حرا می‌رفتند و آثار رحمت خدا در طبیعت را می‌دیدند و از اینها متذکر حضرت حق می‌شدند.(بحارالانوار/۱۷ /۳۰۹) ⬅️امام هادی(ع) مسیر رشد و نموّ شخصیت پیامبر(ص) را در طبیعت توصیف می‌کند و این راهی است که برای همه باز است. 🔺خیلی زشت است که انسان مؤمن، تفریح معنوی در طبیعت نداشته باشد! اصل طبیعت‌گردی برای مؤمنین و کسانی است که ذکر طبیعت را می‌شنوند و نور و معنویت آن‌را احساس می‌کنند. 💠 بعضی‌ها وقتی به دلِ طبیعت می‌روند، به‌جای اینکه به صدای طبیعت گوش کنند، در آنجا هم یک موسیقی ناگوار می‌گذارند و گوش می‌دهند! اینها صدای ذکر و تسبیح طبیعت را نمی‌شنوند؛ اینها به آلودگی صوتی عادت کرده‌اند. 🔶 آدم باصفا از طبیعتِ بکر-که تسبیح‌گوی خداوند است-لذت معنوی می‌بَرد(یُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض؛ جمعه/۱) و طبیعت هم به او خوش‌آمد می‌گوید و از حضور این مؤمن خوشحال می‌شود. هم او از بهره می‌برد و هم طبیعت از او 🌹 امام رضا(ع): نگاه به عبادت است(صحیفه امام رضا(ع)/۹۰) اهل معنا این‌قدر از دریا لذت می‌برند که ما انتظار داشتیم بعد از حدود ۴۰سال از انقلاب، اهالی معنویت و انقلابی‌گری در کنار یادمان‌های معنوی و عبادتگاه برقرار کنند، البته اینها با وجود تفریح‌گاه‌ها منافاتی ندارد. 🔶 دعای ندبه‌ای که در کنار دریا می‌شود خواند، آیا جای دیگری می‌توان خواند؟! نماز شبی که در کوه می‌شود خواند، آیا در خانه می‌شودخواند؟! اگر می‌شد که پیامبر(ص) برای عبادت به کوه نمی‌رفت! ⭕️ غیرمذهبی‌ها باید از ما این جلوه‌ها را می‌دیدند تا به دین و دیانت علاقه پیدا می‌کردند. وقتی به اهل هرزگی می‌گویید «هرزگی و بدمستی نکن!» می‌گوید: «پس شادیِ این دین شما کجاست؟!»چون هیچ‌وقت شما را شاد و بانشاط ندیده است! او ندیده که شما دینداران از طبیعت لذت ببرید. 🔶 وقتی شما از طبیعت لذت نبردی، و نگفتی که «اهالی معنویت از طبیعت لذت می‌برند» نهی از منکر شما هم نمی‌گیرد و اثر ندارد. شما که به گنه‌کار می‌گویی «گناه نکن و از طریق گناه لذت نبر» خودت باید ده برابر او از طبیعت لذت ببری! و الا نهی از گناه شما، بر او زیاد اثر ندارد. 🚨 اگر می‌خواهید از آسیب‌های اینترنت و فضای مجازی صحبت کنید، باید بگویید که جایگزین آن چیست؟ کسی که با طبیعت ارتباط عمیق و وثیق پیدا کند، دیگر-برای تفریح و سرگرمی-به‌سراغ فضای مجازی نمی‌رود که همه‌چیز را از پشت شیشه و آینه ببینید! 💠در این دنیا همه‌چیز به و ما وابسته است؛ یکی اینکه چگونه به پدیده‌های عالم نگاه می‌کنیم؟ و دیگر اینکه به چه نیتی رفتار می‌کنیم؟ دنیا بر اساس نگاه و نیت ما تغییر خواهد کرد. 🔷 اگر نگاه کسی به بهار، محبت خدا به خودش باشد، آن‌وقت بهار برای او یک فصل معنوی خواهد بود. آدم می‌تواند تعطیلات و تفریحاتش را با نیت خودش، سرشار از عبادت کند. همۀ اینها فرصت‌هایی برای بندگی است. 💠 اگر نیت کسی در تعطیلات نوروز بهره‌گیری برای معنویتش باشد، خدا فضا را بر اساس نیت او نورانی خواهد کرد، و او از تفریحش سودی می‌برد که خیلی‌ها از عبادت‌شان نمی‌برند! 🔷 مهمترین کاری که ما در این عالم می‌توانیم انجام دهیم، نیت کردن است. نیت مؤمن از عمل او بهتر است(عده‌الداعی/۲۷)ما با نیت‌های خودمان خیلی بیشتر از اعمال و کارهای خوب‌مان می‌توانیم عالم را تحت تأثیر قرار دهیم. 💠ما برای تفریح خودمان هم می‌توانیم نیت قربه الی الله داشته باشیم. خُب شما که می‌خواهی به تفریح بروی، بگو:«خدایا! به‌خاطر تو به تفریح می‌روم!» روغن سوخته را نذر امامزاده کن؛ خدا از تو قبول می‌کند! ؛ اسفند۹۵ ➖➖➖➖➖➖➖ ⛔️با سیزده نحس است مخالفیم ✅اما اینکه روز سیزده فرودین روز طبیعت است موافقیم
💢 : 🔻افرادى كه روح لطيفى دارند در مواجهه با چنان لذتى به آن‌ها دست مى‌دهد كه براى لحظه‌ها و دقايقى همه چيزهاى ديگر را از ياد مى‌برند. اين افراد هنگامى كه، براى مثال، نقاشى زيبايى را مى‌بينند يا صداى دل‌نشين و زيباى بلبلى را مى‌شنوند آن‌چنان به وجد مى‌آيند و مبهوت آن مى‌شوند كه گويا جهان پيرامون خود را به كلى از ياد مى‌برند. حال تصور كنيد كسى كه از چنين روح لطيفى برخوردار است اگر به نشانه و اثرى از محبوب و معشوقش برخورد كند چه حالى پيدا مى‌كند؟! كسى كه روزها و هفته‌ها و ماه‌ها است در فراق معشوق و محبوبى سفركرده مى‌سوزد، اگر نامه و دست‌خط و عكسى از او به دستش برسد چقدر لذت مى‌برد؟! آيا مى‌توان اين لذت را با لذايذى نظير خوردن و خوابيدن و آشاميدن مقايسه كرد؟! 🔻 و سالك دل‌باخته‌اى كه جهان پهناور هستى در چشم او نشانه و اثرى از سر انگشت آن محبوب دل‌ربا است، از اين مشاهده چنان غرق لذت مى‌شود كه نزديك است قالب تهى كند: ✅لَوْلاَ الاَْجَلُ الَّذي كَتَبَ اللهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ اَرْواحُهُمْ في اَجْسادِهِمْ؛ اگر نبود آن اجل و مهلتى كه خداوند براى آنان مقرر فرموده، روح هاى آنان در بدن هايشان باقى نمى ماند. 🚨در هر صورت، اگر كسى به چنين مقامى برسد تنها يك مرحله از سير و سلوك را پشت سر گذاشته و تنها به « » دست يافته است، كه يگانه كارگردان عالم وجود را خداى متعال مى‌بيند و بس.   📚«در جستجوي عرفان اسلامی، علامه مصباح یزدی ، ص ۲۲۶» @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🍀حمایت از فضای سبز وظیفه همه است 🌳🌴حراست از فضای سبز جنگلها و مراتع، وظیفه مردم و مسئولان است ♦️ا
⛔️مسئله‌ای به نام نحوست سیزده و دفع خطر با بیرون رفتن از خانه! 🔹پیش از انقلاب، در نظر اکثر افراد جامعه، رفتن به دامن طبیعت در روز سیزده فروردین معنایی جز دفع به اصطلاح «نحوست سیزده» نداشت و سیزده را «در» می‌کردند. 🔸البته امروز طرفداران نحوست سیزده بسیار کمتر شده‌اند و اکثر افراد، آخرین روز تعطیلات را صرفا برای تفریح و لذت بردن از طبیعت بیرون می‌روند. 🔺 که البته میتوان در عین لذت بردن از طبیعت ؛ در تغییر فصول را نیز دید و خود در این امور خداشناسی مان را تقویت میکند. ◼️اما سیزده فرودین امسال مصادف شده با سالروز وفات حضرت ابوطالب پدر بزرگوار مولا علی علیه السلام، که بهتر هست شیعیان حرمت نگه دارند. ⛔️ در مورد نحوست سیزده : - که هیچ‌گاه از جو حاکم نمی‌هراسید - در زمان رواج شدید اعتقاد به نحس بودن سیزده در قبل از انقلاب، به شدت علیه این باور بی‌اساس، با قلم و زبان به مبارزه برخاست. ✅استاد در جایی خیلی زیبا فرمودند : سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، از خانه‌های تنگ و تاریک افکارخرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم. 📚یادداشتهای استاد مطهری،ج۶؛ص۱۳۱ 1⃣ روشنگری‌های صریح استاد شهید مطهری درباره خرافه نحوست سیزده و گره زدن سبزه 2⃣ واستفتاء از دفتر مراجع تقلید در مورد نحسی سیزده وگره زدن سبزه 3⃣ بررسی آیات و روایات در خصوص نحسی ایام 4⃣جشن پوریم 5⃣ روشنگری امام خامنه ای درباره نوروز 6⃣ بیانات امام خامنه ای در خصوص روز طبیعت 👈 به همراه کلام استاد پناهیان و علامه مصباح درباره استفاده از طبیعت و 7⃣ و یک تحلیل فرهنگی جامع در خصوص روز ۱۳ فروردین ✅همه این موارد را میتوانید در کانال ببینید.↙️ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🌹 #عید_نوروز از منظر امام خامنه ای🌹 🌹بنده صددرصد با عید نوروز و با جشن گرفتن این ایام موافقم 🌺...
📸اينفوگرافيک|توصیه‌های امام خامنه ای ✅اميدواريم ايام نوروز انشاءالله به شما و همه‌ی ملت ایران خوش بگذرد
️حقیقت واصل
✅بیانات امام خامنه ای درمورد #نوروز (بخش دوم) یک نکته اساسی در نوروز هست که در روایات ما به آن توجّ
🔆امام خامنه ای : در روایتی آمده، آن روزی که دجّال در آخرالزمان، به‌دست حضرت مهدی(عج) به قتل برسد، آن روز، است. ✨نوروز، یعنی روزی نو در تاریخ بشر و حالتی نو در زندگی انسانها. @hagigatevasel
💠امام خمینی (ره): 🌺خدایا ما را در این سال نو از این حالی که داریم عوض کن ما گرفتار هواهای نفسانی هستیم و تو دانی و تو میتوانی ما را نجات بدهی. 📚صحیفه نور ،جلد ۱۹ ، صفحه ۲۸۳ @hagigatevasel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ببينيد|امام خامنه ای: این نوروزی که امروز ما داریم، نوروز باستانی نیست،نوروز ایرانی است 🔹نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛برای اینکه عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و هدیه بپذیرند. @hagigatevasel
️حقیقت واصل
⛔️مسئله‌ای به نام نحوست سیزده و دفع خطر با بیرون رفتن از خانه! 🔹پیش از انقلاب، در نظر اکثر افراد ج
💠سیزده به در💠 🌿🌿سیزده یک عدد است لیک به ماها نرسید چه کنم؟ آن رقم سیصدِ آقا نرسید 🌿🌿جمع اعداد به یک بیت نشد اما باز سیزده قرن گذشت و گل زهرا نرسید. 🌺 🌺 ۳۱۳ @hagigatevasel
️حقیقت واصل
🚨ابلاغ دستور فرمانده کل قوا به نیروهای مسلح درباره کمک به سیل‌زدگان توسط سرلشکر باقری 🔰پشتیبانی کامل
📢 فوری | 🔻 جلسه ویژه بررسی اقدامات و امدادرسانی‌ها به استان‌های سیل‌زده‌ی کشور در حضور حضرت امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی 👈 در این جلسه معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای کشور، نیرو ، جهاد کشاورزی، راه، مسکن و شهرسازی، بهداشت، رئیس سازمان هلال احمر، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان کل سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی، روسای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و کمیته امداد امام خمینی حضور دارند. ۹۸/۱/۱۳ @hagigatevasel.
️حقیقت واصل
✅دلایل قرآنی مرگ بر آمریکا گفتن ما تولی و تبری دو رکن اساسی فروع دین هستند که در عین حال بخشی از اص
🔴 حسابهای هلال احمر مسدود شد! 🔹بر اساس اظهارات رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر ایران نمی تواند هیچگونه منابع مالی را به دلیل تحریم های غیر قانونی آمریکا دریافت کند. ♦️در عالم سیاست ساده لوح ترین انسان کسی است که دشمن خود را نبیند و با هزار داستانِ ساختگی جامعه را نسبت به دشمن خوش بین کند. ♦️آمریکا مدعی کمک به مردم ایران است ♦️مدام میگوید با دولت ایران کار دارد و هدف از تحریمها مردم ایران نیستند!! ♦️اما در بحران راه کمکهای بشردوستانه را مسدود میکند ♦️آیا هنوز هستن کسانی که دشمنی آمریکا را باور نکرده اند؟! @hagigatevasel
📩 دستور مهم آیت‌الله اعرافی به مدیران : 🚨 برنامه ریزی جامع و سریع برای حضور طلاب وحوزویان در عملیات امداد و کمک رسانی به سیل زدگان 🚨 تفویض اختیار به مدیران برای تعطیلی مدارس علمیه آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه به مدیران حوزه های سراسر کشور: حضرات مدیران محترم حوزه های استان های کشور(دامت افاضاتهم) با سلام و ضمن تقدیر از همه مردم و دستگاهها و نهادها و گروه‌های تبلیغی طلاب و فضلا و روحانیت محترم، که تاکنون خدمات ارزنده ای ارائه داده اند، لازم است مدیران محترم استانی و نیز مدیران ارجمند و مراکز و نهادهای حوزه ای و فرهنگی و تبلیغی نقش موثر خود را در این وظیفه الهی و انسانی با شتاب و اتقان بیشتر وبا عنایت به نکات ذیل ایفا نمایند: 1⃣ برنامه ریزی اساسی و سریع در راستای تبلیغ و همه مردم شریف به ویژه جوانان ارجمند در همه نقاط کشور نسبت به امداد و هرگونه کمک رسانی به هموطنان سیل زده و بسیج مساجد و مراکز دینی در این زمینه وتبیین این وظیفه الهی توسط روحانیون سراسر کشور و دعوت عموم جامعه به نشان دادن الگوی برجسته ای از همبستگی و همیاری اسلامی و ملی و انقلابی. 2⃣ جامع و سریع برای حضور طلاب عزیز و روحانیت محترم وحوزویان ارجمند در عملیات امداد و کمک رسانی و تسهیلات لازم برای نقش آفرینی آنان در این زمینه. 3⃣بر ضرورت و هماهنگی و همکاری با نمایندگان محترم ولی فقیه و امامان محترم جمعه و مسئولان گرامی و دستگاه های مسئول و امداد رسانان و نیز نهاد ها و مراکز حوزوی و تبلیغی وگروه های مردمی تاکید می نمایم، ستادهای استانی مراکز حوزوی باید تشکیل و از آن طریق هماهنگی های لازم بعمل آید. 4⃣ به مدیران محترم در استانها در تنظیم برنامه‌ها و و محورهای حضور غیاب و دیگر مسائل قانونی مربوط به مدارس و مراکز حوزه های علمیه تفویض اختیار می شود تا تصمیمات لازم و ضروری اتخاذ نمایند و به اطلاع بخشهای ذیربط مدیریت حوزه های علمیه برسانند. 🔹امید است حوزه های علمیه و روحانیت محترم مانند همیشه و با اخلاص و ایثار و دور از همه هیاهو و شائبه ها در کنار گروه های مردمی. بسیجی و نیروهای مسلح و دستگاه های مسئول، در خدمت به مردم و یاری رسانی به سیل زدگان عزیز و کاهش آلام و رنج آنان موفق باشند و انتظار می رود فعالیت های گسترده طلاب و اساتید و گروه های جهادی و علمای اسلام و ائمه جمعه و جماعات در شمال کشور که تاکنون مایه افتخار بوده است، استمرار و به سایر نقاط گسترش یابد. 🔹فرصت را مغتنم میشمارم و براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله) و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) همه مردم شریف و مسئولان محترم کشور و دستگاه های مسئول و روحانیت و حوزه های علمیه را به مجاهدت مستمر و تلاش جهادی برای خدمت خالصانه به مردم عزیز و حل مشکلات سیل زدگان در این شرایط دشوار و نیز زمینه سازی برای پیشگیری از خسارت ها و تلفات حوادث غیر مترقبه فرا می خوانم و حل مشکلات همه مناطق آسیب دیده را از خداوند متعال مسألت دارم. علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه متن‌کامل:↙️ http://hawzahnews.com/detail/News/487086 @hagigatevasel
▪ چهره خاک گرفته مامور وظیفه شناس پلیس که به کمک خودروهای عبوری در طوفان شن دیروز نائین آمده بود... @hagigatevasel
️حقیقت واصل
📢 فوری | #امروز 🔻 جلسه ویژه بررسی اقدامات و امدادرسانی‌ها به استان‌های سیل‌زده‌ی کشور در حضور حضرت ا
📢 دستور امام خامنه‌ای به مسئولان: 👈 پیگیری جدی همه اقدامات لازم تا رفع مشکلات و آلام مردم ادامه یابد ‌‌ 🔻 رهبر انقلاب در جلسه ویژه اقدامات و امدادرسانی‌ها به استان‌های سیل‌زده کشور: ‌‌ 🔸️ خدمات‌رسانی، هماهنگی بخش‌های مختلف، و شور و شوق کمک‌رسانی و روحیه‌ی بسیج‌شوندگی در مردم، در حادثه اخیر سیل در چند استان، بسیار برجسته بود. ‌‌ 🔹 باید همه تصمیم‌ها و اقداماتی که لازم است صورت پذیرد به صورت جدی پیگیری شود و تا رفع مشکلات و آلام مردم آسیب‌دیده ادامه یابد. ‌‌ 🔺 در این جلسه، و در خصوص آخرین وضعیت مناطق آسیب‌دیده از و اقدامات انجام شده برای اسکان سیل‌زدگان، رسیدگی به مشکلات مردم و تصمیم‌های اتخاذ شده به منظور جبران خسارات در بخش‌های مسکن، کشاورزی، دامداری، زیرساخت‌ها و همچنین روند کنترل شرایط روزهای آینده گزارش دادند. ۹۸/۱/۱۳ ‌👈 باید از قبل پیش‌بینی این ویرانی‌ها و خسارات می‌شد و پیشگیری صورت میگرفت 🔻 امام خامنه ای در جلسه ویژه اقدامات و امدادرسانی‌ها به استان‌های سیل‌زده کشور: 🔸️ جدای از خسارات، موضوع صدمات روحی و روانی ناشی از حوادثی همچون سیل، بلندمدت و تأثیرگذار است، بنابراین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و آینده‌نگری شود که صدمات و خسارات ناشی از اینگونه حوادث به کمترین میزان ممکن برسد. 🔺️ «لایروبی رودخانه ها»، «لایروبی سدها»، «آزاد سازی حریم رودخانه‌ها»، «آبخیزداری» و «حفظ مراتع و جنگل‌ها» از موضوعات بسیار مهم است و این حادثه باید یک باشد تا در طرحهای مختلف آینده از جمله سدسازی‌ها، راه سازی‌ها، احداث راه آهن، و عمران شهری، همه جوانب مختلف دیده و آینده‌نگری لازم و جامع انجام شود. ۹۸/۱/۱۳