نازم به دهانم که به شادی و به غصّه
یک عمر «علی (ع)» گفت و مرا مست نگه داشت
🆔️ @haj_razavi
❤️برگزیده ای از کتاب خورشید اهل دل در موردایت الله شیخ محمدحسن معزی❤️تولد: عالم وعارف ربانی حضرت ایت الله شیخ محمد حسن رفیعا معروف به معزی تهرانی در سوم ذی القعده سال ۱۳۶۱هجری قمری مطابق با سوم آذر ماه ۱۳۲۰هجری شمسی در خانواده ای روحانی وکاملا مذهبی در شهر تهران دیده به جهان گشود وبه عنوان چهارمین فرزند این خانواده ی شرسناس پا به عرصه حیات نهاد خانواده: پدر ایشان از علمای معروف تهران ومورد توجه وعلاقه شدید مردم بود وپدر حضرت ایت الله شیخ محمد باقر معز الدوله ای نیز از اکابر علمای تهران ومدرسان مبرز آن سامان بودندمادر وی دختر مرحوم حجه الاسلام آقا جلال الدین موید العلمای کرمانشاهی از نوادگان شیخ مفید ( ره) و مرحوم ایه الله العظمی وحید بهبهانی بود که مرحوم استاد معزی درجزوه ای با قلم خود در توصیف پدر ومادر خویش بیان می دارد. (( پدرم خیلی خوش اخلاق وبسیار خنده روبود وخیلی خوش لباس وخوش قیافه بود ولی از نظر زندگی بسیار ساده زندگی می کرد( ودر آن زمان) با تمام مظاهر تمدن اروپائی ودستاوردهای رضاخانی مخالفت بودوبا فرهنگ وارداتی غرب مبارزه شدید داشت.... ) اثر استاد سید جلال رضوی https://eitaa.com/joinchat/868220931C7cf6fbd2
❤️بر گزید های از کتاب سرای جاوید❤️کابرد های موت وحیات در قرآن الف : در باره نبات(( وَ يُنَزِّلُ مِنَ السَّماءِ ماءً فَيُحْيِي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعقلون)) واز آسمان آبی نازل می کند که زمین را پس از مردگی اش به وسیله آن زنده می کند ؛ قطعا در این شگفتی آفرینش نشانه هایی است برای مردمی که تعقل می کنند. ب: در باره حیوانات(وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن ۖ قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي ۖ قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا ۚ وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴾ ویاد کنید هنگامی که ابراهیم گفت ای پرودگار من به من نشان ده که مردگان را چگونه زنده می کنی خدا فرمود ایا به قدرتم نسبت به زنده کردن مردگان ایمان نیاوردی گفت: چرت، ولی( مشاهده کیفیت این حقیقت را خواستم) تا قلبم آرامش یابد خدا فرمود : چهار پرنده رابگیر وآن ها را به خود نزدیک کن و( بعد از کشتن وریز ریز کردن ومخلوط کردنشان به هم) بر هر کوهی بخشی از آن ها را قرار ده، سپس آن ها را بخوان که شتابان به سویت می آیند وبدان که یقینا خدا توانای شکست ناپذیر وحکیم است اثر استاد سید جلال رضوی جهت ورود به کانال https://eitaa.com/joinchat/868220931C7cf6fbd2ac
❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣
اِمام علی (علیه السلام ):
«السُّكْرُ أرْبَعُ السُّكْراتِ: سُكْرُ الشَّرابِ، وَسُكْرُ الْمالِ، وَسُكْرُ النَّوْمِ، وَسُكْرُ الْمُلْكِ.»
«مستی در چهار چيز است: مستی از شراب (و خمر)، مستی مال و ثروت، مستی خواب، مستی رياست و مقام.»
بحارالأنوار، ج 73، ص 142، ح 18
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
💐اسعدالله ایامکم💐
یا علی ذاتت ثبوت قُل هُوَ اَللهُ اَحَد
نام تو نقش نگین امر اَللهُ صَمَد
لم یلد از مادر گیتی وَ لَم یُولَد چو تو
لَم یَکُن بعد از نبی مثلت لَهُ کُفُواّ اَحَد
دو خصلت شیعه
امير المؤمنين (ع) فرمودند:
شيعيان مرا به دو خصلت امتحان كنيد كه اگر داراي اين دو خصلت بودند، شيعه اند
اهمّيّت به نماز در اوّل وقت و دستگيری برادران دينی خود با مال، اگر اين دو در آنها نبود، پس از ما دورند، دورند، دور
جامع الاخبار، ص ۳۵
🆔️ @haj_razavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حدیثخوانی
جمعه(۱۴۰۱/۱۱/۱۴)
جلسه شانزدهم
استاد سیّدجلال رضوی همدانی حفظهالله:
صفحه اوّل
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و صلّیالله علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم مصطفی محمّد.
عرض ادب و احترام دارم به محضر اعزّهی گرام و دوستان همراه
روایتی را از پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآله نقل میکنند که این روایت مقام و منزلت امیرالمومنان علی علیهالسّلام را بیان میکند.
در تذکرهالخواصِ سبط بن الجوزی، ص۱۳ - کفایة الطالب گنجی شافعی، ص۱۲۳ این روایت آمده است که میفرماید:
لَوْ أَنَّ اَلرِّيَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ وَ اَلْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِالسَّلاَمُ؛
اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علیبنابیطالب علیهالسّلام را اِحصا و شمارش نمایند!
و همچنین فرمودند:
ما مررت بسماء إلّا وأهلها یشتاقون إلی علیبن أبیطالب، و ما فی الجنة نبیٌ إلّا و هو مشتاق إلی علیبن أبیطالب(الریاض النضرة، ج۳، ص۱۲۰، ذخائر العقبی، ص۶۴)؛
(در معراج) از هیچ آسمانی گذر نکردم مگر أهلش را مشتاق دیدار علی بن ابیطالب علیهالسّلام دیدم و در بهشت هیچ پیغمبری نبود مگر اشتیاق دیدار علیبنابیطالب علیهالسّلام را داشت.
این توصیف پیامبر صلّیاللهعلیهوآله و درک این مقام که علی علیهالسّلام چه جایگاهی در نزد پروردگار عالمیان دارد که گفته شد از زبان رسول گرامی اسلام.
اینک باید ببینیم ما که این مطالب را در رابطهی مولا از شخص شخیص پیامبر عظیمالشّان میشنویم و یا احادیث آموزنده دیگر، بدانیم نگاه ما به ولایت یک نگاه کاملا علمی و معنوی و اعتقادی و مُحبّتی میشود.
وجود نازنین امیرالمومنین علی علیهالسّلام تمام خیر و خوبیها در وجود ایشان موج میزند.
در حدیث تشبیه در عَبقات الانوار سیّد میر حامدحسین موسوی کنتوری لکهنوی هندی، آورده شده که رسول اللّه صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند:
أيّها الناس! من أراد أن ينظر إلى آدم في علمه، و إلى نوح في فهمه، وإلى إبراهيم في حلمه، وإلى موسى في شدّته، وإلى عيسى في زهادته، وإلى محمّد في بهائه، وإلى جبرئيل في أمانته، وإلى الكوكب الدري والشمس الضّحي والقمر المضي فليطتاول ولْيَنْظُرْ إلى هذا الرجل، وأشار إلى علي بن أبي طالب؛
ابوسعيد خدرى مىگويد: ما در خدمت پيامبر خدا صلّیاللهعليهوآله بوديم كه علىبنابىطالب عليهماالسّلام وارد شد، مدتى پيامبر به اميرالمؤمنين عليه السّلام نگاه كردند، آن گاه فرمودند:
اى مردم، هر که میخواهد دانش آدم و فهم نوح و بردبارى ابراهیم و صلابت موسى و زُهد عیسى و محمّد و جمال او و جبرئیل و امانتدارى او و ستاره درخشان و خورشید تابان و ماه نور افشان را ببیند، سر را بلند کند و به این مرد بنگرد. آنگاه به علىبنابىطالب اشاره کرد.
و همچنین حضرت مانند این روایت فرمودند:
«مَنْ سَرَّهُ أنْ یَنْظُرَ إلى آدَمَ فی عِلْمِهِ وَ إلى نُوح فی فَهْمِهِ وَ إلى إبْراهیمَ فی حِلْمِهِ، فَلْیَنْظُرْ إلى عَلیِّ بْنِ أبی طالِب»؛
هر کس نگاه کردن به دانش آدم و فهم نوح و بردبارى ابراهیم، او را شادمان مى کند، به على بن ابى طالب بنگرد.
همه حکایت از این دارند که حدیث تشبیه به روایت عاصمی و این کلمات مهمّی که علی علیهالسّلام مقام بزرگی را در قرآن و در حدیث بدست آورده است به خاطر روح بلندیاست که بدیل او یافت نشده است و نخواهد شد.
عظمت و مقام علی علیهالسّلام آنقدر بالاست که حتی دوست و دشمن به آن اقرار کرده است و آن را در چنین شرایطی که این همه مصائب بر امیرمومنان گذشت نتوانستند معدوم کنند. چرا که شیفتگان و پیوند خوردگان به علی علیهالسّلام جان دادند، تبعید کشیدند، هجرت رفتند، مظلومانه بدنهایشان قطعه قطعه شد امّا از متمسکون بحبل القرآن، شدند.
اینها همان کسانی هستند که جان خود را به تبعیّت از علی علیهالسّلام در ابتغاء مرضات الله گذاشتند. کما اینکه خود حضرت فرمودند:
فَوَالَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِنِّي لَعَلَى جَادَّةِ الْحَقِّ وَ إِنَّهُمْ لَعَلَى مَزَلَّةِ الْبَاطِلِ أَقُولُ مَا تَسْمَعُونَ وَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِي وَ لَكُم(خطبه۱۹۷)؛
سوگند به آن كه جز او خدائى نيست من بر راه حقّ هستم (گفتار و كردارم همانست كه خدا و رسول فرمودهاند) و دشمنان ما بر لغزشگاه باطل (پيرو نفس امّاره و شيطان) هستند، میگويم آنچه میشنويد (تا حقّ را از باطل تمييز دهيد) و از خدا براى خود (كه مبتلاى شما شدهام) و براى شما (از گذشتههايتان) آمرزش میطلبم (كه بار ديگر در گمراهى قدم ننهاده از امام بحقّ پيروى نمائيد).
اونها و مخالفین گمراهانی بودند که جهل و حسادت و عناد، آنها را در مقابل
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حدیثخوانی
جمعه(۱۴۰۱/۱۱/۱۴)
جلسه شانزدهم
استاد سیّدجلال رضوی همدانی حفظهالله:
صفحه دوّم
اونها و مخالفین گمراهانی بودند که جهل و حسادت و عناد، آنها را در مقابل خورشید وجود علی علیهالسّلام کور و گم کرده بود.
حال که میبینیم مانند بوعلی میگوید: علی در میان اصحاب پیامبر صلّیاللهعلیهوآله کالمعقول بین المحسوس میباشد؛ او عقل است، دیگران حساند.
عقل به حس نیاز ندارد. این حواس هستند که به عقل نیازمند است.
عقل رهبر حواس میباشد.
علی رهبر صحابهی پیامبر عظیمالشّان میباشد. ایشان به صحابه نیاز ندارد، امّا این صحابه هستند که به علی علیهالسّلام نیاز دارند. این کلامیاست که ابنسینا در رسالهی معراجیّهی خود گفته است.
اگر دیگران با نیکی به خداوند متعال تقرّب میجویند این علیاست که عقل او و اندیشهی او به ایشان در رسیدن به خداوند نسبت به همهی موجودات خداوند پیشی داده و پیشی جسته است.
چرا که این پیشواییِ علی علیهالسّلام همان نور و نبوغتیاست که پیامبر صلواتاللهعلیهوآله در معراج و آسمانها به آن وصول پیدا کردند و او را بر زبان مبارک جاری ساخت. تا این آفتاب همیشه پاینده به روشنگری جامعهی بشری تا ابدیّت بدرخشد و از این کلامی که کلام ابرار و عُمّارلیل هست بهره ببرد.
این وجودی که فرمود سَلونی قبل ان تفقدونی، چرا که راههای آسمان را از راههای زمین بیشتر میشناخت.
این آن چشمهی حکمت جوشان خداوند در میان قلب بشریّت است که قبل و بعد، جُرعه نوشی از علم، حلم، حکمت و مثال او را نیازمندند.
امید هست که با اعتقاد به این حقیقت و شناخت، این شجرهی نبوّت، این معادن علم و ینابیع الحکمهای که گفته شد، یعنی خاندان عصمت و طهارت، خاصّه وجود امیرالمومنان علی علیهالسّلام بهره ببریم و بدانیم این حقیقت را که عظمت و مقام علی علیهالسّلام از لوازم ایمان و واجبات اعتقاد یا مسلمان واقعیاست. که این مسلمان واقعی باید بکوشد خود را به میزانُالاعمال و خود را به آیت عُظمای الهی که تصریح شده است و در زیارات شریفهی آقا امیرالمومنین علیهالسّلام آمده است برساند.
روزی شعار کل جهان میشود علی
طبق حدیث، امام زمان میشود علی
ما شیعیان علی علیهالسّلام از کسی پیروی میکنیم که در وصف ایشان گفته شدهاست:
تا علی هست با نسب تر نیست
صحبت از جانشین دیگر نیست
هیچ کس با علی برابر نیست
مرد میدان سخت خیبر نیست
دست بالای دست حیدر نیست
این حقایقیاست نسبت به امام همام که وظایف بشریّت را تا تارک جهان و ابدیّت مشخّص کرد، بدانیم وجود مقدّس علی علیهالسّلام برای بشریّت هنوز که هنوزه ناشناخته میباشد.
وجود مقدّس ایشان که جامع، بلکه اتم و اکمل همهی موجودات میباشد قدرشناسی نشده است.
این همان وجودیاست که شناخت او هدایت را برای ما رقم میزند.
وجود علی علیهالسّلام به عنوان یک افتخار بشری در میان همهی جوامع مطرح میباشد.
بالاترین عظمت در عبودیّت و بندگی اینکه علی علیهالسّلام در خانهی خدا بدنیا آمد و بزرگترین نعمت برای این پدیدهی بیبدیل خلقت اینکه ایشان در محراب عبادت به شهادت رسیدند.
«ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ»