❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣❣
اِمام علی (علیه السلام ):
«السُّكْرُ أرْبَعُ السُّكْراتِ: سُكْرُ الشَّرابِ، وَسُكْرُ الْمالِ، وَسُكْرُ النَّوْمِ، وَسُكْرُ الْمُلْكِ.»
«مستی در چهار چيز است: مستی از شراب (و خمر)، مستی مال و ثروت، مستی خواب، مستی رياست و مقام.»
بحارالأنوار، ج 73، ص 142، ح 18
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
💐اسعدالله ایامکم💐
یا علی ذاتت ثبوت قُل هُوَ اَللهُ اَحَد
نام تو نقش نگین امر اَللهُ صَمَد
لم یلد از مادر گیتی وَ لَم یُولَد چو تو
لَم یَکُن بعد از نبی مثلت لَهُ کُفُواّ اَحَد
دو خصلت شیعه
امير المؤمنين (ع) فرمودند:
شيعيان مرا به دو خصلت امتحان كنيد كه اگر داراي اين دو خصلت بودند، شيعه اند
اهمّيّت به نماز در اوّل وقت و دستگيری برادران دينی خود با مال، اگر اين دو در آنها نبود، پس از ما دورند، دورند، دور
جامع الاخبار، ص ۳۵
🆔️ @haj_razavi
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حدیثخوانی
جمعه(۱۴۰۱/۱۱/۱۴)
جلسه شانزدهم
استاد سیّدجلال رضوی همدانی حفظهالله:
صفحه اوّل
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و صلّیالله علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم مصطفی محمّد.
عرض ادب و احترام دارم به محضر اعزّهی گرام و دوستان همراه
روایتی را از پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآله نقل میکنند که این روایت مقام و منزلت امیرالمومنان علی علیهالسّلام را بیان میکند.
در تذکرهالخواصِ سبط بن الجوزی، ص۱۳ - کفایة الطالب گنجی شافعی، ص۱۲۳ این روایت آمده است که میفرماید:
لَوْ أَنَّ اَلرِّيَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ وَ اَلْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِالسَّلاَمُ؛
اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علیبنابیطالب علیهالسّلام را اِحصا و شمارش نمایند!
و همچنین فرمودند:
ما مررت بسماء إلّا وأهلها یشتاقون إلی علیبن أبیطالب، و ما فی الجنة نبیٌ إلّا و هو مشتاق إلی علیبن أبیطالب(الریاض النضرة، ج۳، ص۱۲۰، ذخائر العقبی، ص۶۴)؛
(در معراج) از هیچ آسمانی گذر نکردم مگر أهلش را مشتاق دیدار علی بن ابیطالب علیهالسّلام دیدم و در بهشت هیچ پیغمبری نبود مگر اشتیاق دیدار علیبنابیطالب علیهالسّلام را داشت.
این توصیف پیامبر صلّیاللهعلیهوآله و درک این مقام که علی علیهالسّلام چه جایگاهی در نزد پروردگار عالمیان دارد که گفته شد از زبان رسول گرامی اسلام.
اینک باید ببینیم ما که این مطالب را در رابطهی مولا از شخص شخیص پیامبر عظیمالشّان میشنویم و یا احادیث آموزنده دیگر، بدانیم نگاه ما به ولایت یک نگاه کاملا علمی و معنوی و اعتقادی و مُحبّتی میشود.
وجود نازنین امیرالمومنین علی علیهالسّلام تمام خیر و خوبیها در وجود ایشان موج میزند.
در حدیث تشبیه در عَبقات الانوار سیّد میر حامدحسین موسوی کنتوری لکهنوی هندی، آورده شده که رسول اللّه صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند:
أيّها الناس! من أراد أن ينظر إلى آدم في علمه، و إلى نوح في فهمه، وإلى إبراهيم في حلمه، وإلى موسى في شدّته، وإلى عيسى في زهادته، وإلى محمّد في بهائه، وإلى جبرئيل في أمانته، وإلى الكوكب الدري والشمس الضّحي والقمر المضي فليطتاول ولْيَنْظُرْ إلى هذا الرجل، وأشار إلى علي بن أبي طالب؛
ابوسعيد خدرى مىگويد: ما در خدمت پيامبر خدا صلّیاللهعليهوآله بوديم كه علىبنابىطالب عليهماالسّلام وارد شد، مدتى پيامبر به اميرالمؤمنين عليه السّلام نگاه كردند، آن گاه فرمودند:
اى مردم، هر که میخواهد دانش آدم و فهم نوح و بردبارى ابراهیم و صلابت موسى و زُهد عیسى و محمّد و جمال او و جبرئیل و امانتدارى او و ستاره درخشان و خورشید تابان و ماه نور افشان را ببیند، سر را بلند کند و به این مرد بنگرد. آنگاه به علىبنابىطالب اشاره کرد.
و همچنین حضرت مانند این روایت فرمودند:
«مَنْ سَرَّهُ أنْ یَنْظُرَ إلى آدَمَ فی عِلْمِهِ وَ إلى نُوح فی فَهْمِهِ وَ إلى إبْراهیمَ فی حِلْمِهِ، فَلْیَنْظُرْ إلى عَلیِّ بْنِ أبی طالِب»؛
هر کس نگاه کردن به دانش آدم و فهم نوح و بردبارى ابراهیم، او را شادمان مى کند، به على بن ابى طالب بنگرد.
همه حکایت از این دارند که حدیث تشبیه به روایت عاصمی و این کلمات مهمّی که علی علیهالسّلام مقام بزرگی را در قرآن و در حدیث بدست آورده است به خاطر روح بلندیاست که بدیل او یافت نشده است و نخواهد شد.
عظمت و مقام علی علیهالسّلام آنقدر بالاست که حتی دوست و دشمن به آن اقرار کرده است و آن را در چنین شرایطی که این همه مصائب بر امیرمومنان گذشت نتوانستند معدوم کنند. چرا که شیفتگان و پیوند خوردگان به علی علیهالسّلام جان دادند، تبعید کشیدند، هجرت رفتند، مظلومانه بدنهایشان قطعه قطعه شد امّا از متمسکون بحبل القرآن، شدند.
اینها همان کسانی هستند که جان خود را به تبعیّت از علی علیهالسّلام در ابتغاء مرضات الله گذاشتند. کما اینکه خود حضرت فرمودند:
فَوَالَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِنِّي لَعَلَى جَادَّةِ الْحَقِّ وَ إِنَّهُمْ لَعَلَى مَزَلَّةِ الْبَاطِلِ أَقُولُ مَا تَسْمَعُونَ وَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِي وَ لَكُم(خطبه۱۹۷)؛
سوگند به آن كه جز او خدائى نيست من بر راه حقّ هستم (گفتار و كردارم همانست كه خدا و رسول فرمودهاند) و دشمنان ما بر لغزشگاه باطل (پيرو نفس امّاره و شيطان) هستند، میگويم آنچه میشنويد (تا حقّ را از باطل تمييز دهيد) و از خدا براى خود (كه مبتلاى شما شدهام) و براى شما (از گذشتههايتان) آمرزش میطلبم (كه بار ديگر در گمراهى قدم ننهاده از امام بحقّ پيروى نمائيد).
اونها و مخالفین گمراهانی بودند که جهل و حسادت و عناد، آنها را در مقابل
بسم الله الرّحمن الرّحیم
حدیثخوانی
جمعه(۱۴۰۱/۱۱/۱۴)
جلسه شانزدهم
استاد سیّدجلال رضوی همدانی حفظهالله:
صفحه دوّم
اونها و مخالفین گمراهانی بودند که جهل و حسادت و عناد، آنها را در مقابل خورشید وجود علی علیهالسّلام کور و گم کرده بود.
حال که میبینیم مانند بوعلی میگوید: علی در میان اصحاب پیامبر صلّیاللهعلیهوآله کالمعقول بین المحسوس میباشد؛ او عقل است، دیگران حساند.
عقل به حس نیاز ندارد. این حواس هستند که به عقل نیازمند است.
عقل رهبر حواس میباشد.
علی رهبر صحابهی پیامبر عظیمالشّان میباشد. ایشان به صحابه نیاز ندارد، امّا این صحابه هستند که به علی علیهالسّلام نیاز دارند. این کلامیاست که ابنسینا در رسالهی معراجیّهی خود گفته است.
اگر دیگران با نیکی به خداوند متعال تقرّب میجویند این علیاست که عقل او و اندیشهی او به ایشان در رسیدن به خداوند نسبت به همهی موجودات خداوند پیشی داده و پیشی جسته است.
چرا که این پیشواییِ علی علیهالسّلام همان نور و نبوغتیاست که پیامبر صلواتاللهعلیهوآله در معراج و آسمانها به آن وصول پیدا کردند و او را بر زبان مبارک جاری ساخت. تا این آفتاب همیشه پاینده به روشنگری جامعهی بشری تا ابدیّت بدرخشد و از این کلامی که کلام ابرار و عُمّارلیل هست بهره ببرد.
این وجودی که فرمود سَلونی قبل ان تفقدونی، چرا که راههای آسمان را از راههای زمین بیشتر میشناخت.
این آن چشمهی حکمت جوشان خداوند در میان قلب بشریّت است که قبل و بعد، جُرعه نوشی از علم، حلم، حکمت و مثال او را نیازمندند.
امید هست که با اعتقاد به این حقیقت و شناخت، این شجرهی نبوّت، این معادن علم و ینابیع الحکمهای که گفته شد، یعنی خاندان عصمت و طهارت، خاصّه وجود امیرالمومنان علی علیهالسّلام بهره ببریم و بدانیم این حقیقت را که عظمت و مقام علی علیهالسّلام از لوازم ایمان و واجبات اعتقاد یا مسلمان واقعیاست. که این مسلمان واقعی باید بکوشد خود را به میزانُالاعمال و خود را به آیت عُظمای الهی که تصریح شده است و در زیارات شریفهی آقا امیرالمومنین علیهالسّلام آمده است برساند.
روزی شعار کل جهان میشود علی
طبق حدیث، امام زمان میشود علی
ما شیعیان علی علیهالسّلام از کسی پیروی میکنیم که در وصف ایشان گفته شدهاست:
تا علی هست با نسب تر نیست
صحبت از جانشین دیگر نیست
هیچ کس با علی برابر نیست
مرد میدان سخت خیبر نیست
دست بالای دست حیدر نیست
این حقایقیاست نسبت به امام همام که وظایف بشریّت را تا تارک جهان و ابدیّت مشخّص کرد، بدانیم وجود مقدّس علی علیهالسّلام برای بشریّت هنوز که هنوزه ناشناخته میباشد.
وجود مقدّس ایشان که جامع، بلکه اتم و اکمل همهی موجودات میباشد قدرشناسی نشده است.
این همان وجودیاست که شناخت او هدایت را برای ما رقم میزند.
وجود علی علیهالسّلام به عنوان یک افتخار بشری در میان همهی جوامع مطرح میباشد.
بالاترین عظمت در عبودیّت و بندگی اینکه علی علیهالسّلام در خانهی خدا بدنیا آمد و بزرگترین نعمت برای این پدیدهی بیبدیل خلقت اینکه ایشان در محراب عبادت به شهادت رسیدند.
«ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ»
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
اسعدالله ایامکم سعیدا
باسلام وادب خدمت عزیزان وعرض تبریک فرخنده میلاد فخرعالم امکان امیرالمومنین وتوفیق پیروی وشناخت آن اسوه ایمان وتقوی الهی
روز آغازین شما بزرگواران همراه باسلامتی وعمرباعزت
یارب العامین
جلوه هایی از شخصیت امام علی علیه السلام در نهج البلاغه
چگونگی شناخت امام ع
برای شناخت امام(ع) علاوه بر مطالعه تاریخ و تحلیل آن،
می توان به سخنان آن حضرت درباره خودشان یا سخنان کسانی که حضرت را درک کرده و در مکتبش پرورش یافته اند
- بی واسطه یا با واسطه - و حتی دشمنانش مراجعه کرد.
از آنجا که امام(ع) از مقام عصمت برخوردار است، شناخت حضرتش برای غیر معصوم کاری مشکل و چه بسا غیر ممکن است;
به همین جهت، شاید بهترین راه شناخت حضرت مراجعه به سخنان معصومان(ع) و از جمله خود ایشان باشد.
لذا در این نوشتار بنابر آن است که امام(ع) را از زبان مبارکش معرفی کنیم. طبیعی است که با بضاعت ناچیز نگارنده و محدودیت مقاله، فقط به جلوه های اندکی از شخصیت آن بزرگوار پرداخته ایم.
علی(ع) پرورش یافته مکتب پیامبر اکرم(ص) است
هنگامی که امام(ع) نوزاد بود، پیامبر گهواره او را در کنار رختخواب خود قرار می داد; حتی گاهی بدن او را می شست و در مواقعی شیر در کام او می ریخت و او را به سینه می فشرد.
امام(ع) خود در این باره چنین می فرماید:
«و قد علمتم موضعی من رسول الله(ص) بالقرابة القریبة، والمنزلة الخصیصة وضعنی فی حجره و انا ولد یضمنی الی صدره، و یکنفنی فی فراشه و یمسنی جسده و یشمنی عرفه و کان یمضغ الشی ء ثم یلقمنیه »
شما می دانید مرا نزد رسول خدا چه رتبت است،
و خویشاوندی ام با او چه در نسبت است. آنگاه که کودک بودم مرا در کنار خود نهاد و بر سینه خویشم جا داد، و مرا در بستر خود می خوابانید چنان که تنم را به تن خویش می سود و بوی خوش خود را به من می بویانید. و گاه بود که چیزی را می جوید، سپس آن را به من می خوراند
امام(ع) هنگام بعثت پیامبر اکرم(ص)
امام(ع) هنگام بعثت پیامبر اکرم(ص) حضرت در این وقت حدود ده سال داشتند، اما شخصیت ذاتی آن بزرگوار و تاثیرات تربیتی مکتب پیامبر اکرم(ص) ایشان را به جایی رسانده بود که خود می فرمایند:
«لقد کان(ص) یجاور فی کل سنة بحراء فاراه، و لایراه غیری ... اری نور الوحی و الرسالة و اشم ریح النبوة.»
پیامبر(ص) مدتی از سال مجاور کوه حراء می شد، پس تنها من او را مشاهده می کردم و کسی جز من او را نمی دید. من نور وحی و رسالت را می دیدم و نسیم نبوت را استشمام می کردم.
اول کسی که ایمان آورد امام(ع) است
بعد از آن که پیامبر به رسالت مبعوث شد، اول کسی که ایمان آورد امام(ع) بود.
چنانکه فرموده است: «والله لانا اول من صدقه.»
به خدا سوگند! من نخستین کسی هستم که وی را تصدیق کردم.
یا فرموده است:
«انی ولدت علی الفطرة و سبقت الی الایمان.»
من بر فطرت توحید تولد یافته ام و در ایمان از همه پیش قدم تر بوده ام.
ابن ابی الحدید معتزلی - از بزرگان اهل سنت - دلایل زیادی بر اینکه اول کسی که به پیامبر ایمان آورد امام علی(ع) است اقامه می کند و اشکالاتی را که به این ادعا وارد کرده اند جواب می دهد.
ایمان امام (ع) توام با یقین بود
حضرت می فرمایند:
«انی لعلی یقین من ربی و غیر شبهة من دینی.»
من به پروردگار خویش یقین دارم و در دین و آیین خود گرفتار شک و تردید نیستم!
و یا فرموده است:
«ما سککت فی الحق مذ اریته.»
من از زمانی که حق را یافته ام، در آن تردید نکرده ام.
امام(ع) معیار هدایت و راه نجات است
امامی که با حق است و حق هم با اوست: «علی مع الحق والحق مع علی.»
کسی که قرآن ناطق است.
پس چراغ هدایت و راه نجات نیز هست.
می فرماید: «انما مثلی بینکم کمثل السراج فی الظلمة، یستضی ء بها من ولجها.»
من در میان شما همچون چراغی در تاریکی هستم; هر کس به سوی آن چراغ روی آورد و در کنارش بنشیند از نورش بهره مند می گردد.
امام(ع) چراغ هدایتی است که هیچ گاه کسی را گمراه نمی کند.
«لا ضللت و لا ضل بی.»
هرگز گمراه نبوده ام و هرگز کسی به وسیله من گمراه نشد.
امام(ع) مطیع خدا و رسول اکرم(ص) بود
یکی از ویژگی های امامان(ع) اطاعت از پروردگار متعال است و امام علی(ع) نیز در این ویژگی سرآمد می باشد. حضرت می فرمایند:
«انی لم ارد علی الله و لا علی رسوله ساعة قط و لقد وآسیته بنفسی...»
من حتی یک لحظه به معارضه با (احکام و دستورات) خدا و پیامبر برنخاسته ام.
آری، ایشان خود را در مقابل پیامبر اکرم مطیع محض می دانست. چنانکه به مناسبتی کسی به ایشان عرض کرد: «یا امیرالمؤمنین فنبی انت؟ قال: ویلک، انما انا عبد من عبید محمد(ص).»
ای امیرمؤمنان پس تو پیامبر هستی؟ فرمود: وای بر تو! من بنده ای از بندگان پیامبر اکرم(محمدص) هستم!
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، 10 / 212 - 222.
اللهم صل علی محمد وال محمدوعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه ایمان خالص وباور واقعی
روز یکشنبه شمابزرگواران همراه با سلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی
یاذالجلال والاالکرام
*انسان مؤمن، محبوب قلبهاست*
*ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ عمل صالح*
بعضی آدمها هستند که، کلی پول خرج میکنند تا مردم دوستشون داشته باشند،
و بین مردم محبوب باشند،
ولی فایده ای نداره.
قرآن میگه ﻛﻠﻴﺪ ﻣﺤﺒﻮﺑﻴّﺖ پیش مردم فقط یه چیزه: "ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ عمل صالح".
*إنَّ الَّذِينَ آمَنُوا و َعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا*
ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩﺍﻧﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺣﻤﻦ، ﻣﺤﺒﺖ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻟﻬﺎ قرار میدهد.
*ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻭ ﻛﺸﺶ ایمان خالص*
خدا میگه تو جزو
*"الَّذِينَ آمَنُوا و َعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ* "
باش، منِ خدا، محبتت رو، تو دل مردم میندازم.
آخه "ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ" یه ﺟﺎﺫﺑﻪ ﻭ ﻛﺸﺶ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩﺍﻯ ﺩﺍﺭه،
که ﺣﺘﻰ ﺍﻓﺮﺍﺩ بی دین و ایمان، یا ضعیف الایمان هم،
ﺍﺯ دیدنِ افراد دیندار و با ایمان (البته مؤمن واقعی) لذّت میبرند. واقعاٌ اینجوریه.
زیاد ﺩﻳﺪﻳﻢ که وقتی ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﺎک و باتقوایی از دنیا میرن،
مردم چقدر براشون گریه میکنند و ناراحت میشن. ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻇﺎﻫﺮاٌ این شخص، ﭘﺴﺖ ﻭ ﻣﻘﺎم ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ هم ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎشه،
امّا ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﺟﺎﻯ اوﻧﻬﺎ ﺭو ﺧﺎﻟﻰ ﻣﻰﺑﻴﻨﻨﺪ، و براشون عزادار میشن.
ﻫﻤﻪ اینها به خاطر محبتی است که خدا از مومنین در دلهای مردم قرار میده.
ﻛﺴﻰ ﻛﻪ فقط ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﻝ ﺑﺒﻨﺪه،
ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺩﻝﻫﺎﻯ ﻣﺮﺩم ﺭو ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﻣﻰکنه.
*ایمان بدون عمل وعمل بدون ایمان*
ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان، کارساز نیست.
*آمَنُوا وَ عَمِلُوا* ...
*ایمان و کار شایسته*
ایمان و کار شایسته، کلید محبوبیت نزد مردم است.
*إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیجْعَلُ...وُدًّا*
هرگاه دیدیم محبوبیت ما کم شده، عقیده یا عملکرد خود تجزیه و تحلیل کنیم. زیرا که وعدۀ خداوند تخلّف ندارد.
*محبوب شدن دست خداست*
-محبوب شدن به دست خداست.
*«سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ* »
دل ها نیز به دست اوست.
*محبوب شدن رحمتی الهی*
محبوب شدن، رحمتی الهی است که نصیب مؤمنان و صالحان می شود.
*«سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ*
*نتیجه صبروتلاش*
ممکن است امروز به کار شایستۀ شما ارج ننهند، ولی صبر و تلاش مداوم شما،
در آینده به ثمر خواهد نشست.
*سَیجْعَلُ*
*محبوبیت پاداش الهی*
محبوبیت، از الطاف و پاداش های الهی در دنیاست.
*«سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»*
سوره مریم آیه 96
*التماس دعا 🙏🙏🙏*@haj_razavi
🌸تکیه کلام اغلب ماهاست یاعلی
در شهر ما جز این کلماتی رواج نیست
از موقعی که ناد علی را بلد شدم
دیگر برای من #مرضی لاعلاج نیست
این سنت تمامیه #مادر بزرگهاست
با ذکر #یاعلی به عصا احتیاج نیست...
🆔️ @haj_razavi
امام صادق عليه السلام:
منْ سَعَادَةِ الرَّجُلِ أَنْ يَكُونَ القَيِّمَ عَلَى عِيَالِهِ
از نيك بختى مَرد، اين است كه تكيه گاه خانواده اش باشد
الکافی جلد4 صفحه13
🆔️ @haj_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ شهادت عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد
🆔️ @haj_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جهاد تبیین، نمایشی دیگر از قدرت تدبیر زینب کبری(س)
💬 امام خامنهای:
🔹 این بزرگوار #جهاد_تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبریٰ (سلام الله علیها) از حادثهی عاشورا در تاریخ مانده، [امّا] در همان زمان هم تأثیر گذاشت در شام، در کوفه، در مجموعهی سالهای حکومت اموی و منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی.
🔹 ببینید! این درس است؛ این همان حرفی است که بنده همیشه میگویم: شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند. ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
🆔️ @haj_razavi
حوریان از غم تو لطمه به صورت بزنند
قدسیان ناله بر آرند که جانم زینب ...
وفات عقيله بني هاشم حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد.
🆔️ @haj_razavi
#نهج_البلاغه
💥وَإِنْ کُنْتَ جَازِعاً عَلَى مَا تَفَلَّتَ مِنْ يَدَيْکَ، فَاجْزَعْ عَلَى کُلِّ مَا لَمْ يَصِلْ إِلَيْکَ
🌎 اگر قرار است براى چيزى که از دست رفته ناراحت شوى و بى تابى کنى پس براى هر چيزى که به تو نرسيده نيز ناراحت باش
✍بسيارند افرادى که اگر مال و مقامى که داشتند از دست رفت، ناله و فرياد سر مى دهند روزها و گاه ماه ها و سال ها دريغ و حسرت مى خورند; اما نسبت به اموال و مقامى که به آنها هرگز نرسيده چنان ديدى را ندارند. در حالى که اگر دقت کنند هر دو شبيه هم است; مقدر بوده مال و مقامى يک يا چند سال در اختيار من باشد و بعد از آن به حسب اسباب ظاهرى يا ماوراى طبيعى براى من تقدير نشده بوده است. چه فرق مى کند ميان بقا و حدوث; هرگاه در حدوث مقدر نبوده جزع نمى کنم چرا در بقا نيز چنين نباشد؟ البتّه گاه انسان خيال مى کند که مى بايست بيش از آن مدت در اختيارش بود; ولى بر حسب عالم اسباب خيال باطلى بوده و تأسف بر آن همانند تأسف کسى است که در خواب مال و مقامى را مى بيند و هنگامى که بيدار مى شود به سبب از دست رفتنش جزع و فزع مى کند.
📘#نامه_31
🆔️ @haj_razavi
💢دفع زلزله💢
👈حضرت رسول خدا صلیالله علیه وآله فرمودند:
«هر گاه در شب (یا در روز) و
هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و
🔻 خراب شدن خانه می ترسی آیه «۴۱ سوره فاطر» را قرائت کن ( که خانه بر سر تو خراب نخواهد شد انشاءالله )
⚪️آیه «۴۱ سوره فاطر»:
«إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا إِنْ أَمْسَکَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ کانَ حَلیماً غَفُوراً»
📚تفسیر نورالثقلین جلد ۵، ص۳۶۸
🆔️ @haj_razavi