eitaa logo
کانال استاد سید جلال رضوی همدانی
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
47 فایل
کانال رسمی استاد حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی همدانی 💭 #بیانات (مجموعه بیانات حجت الاسلام رضوی همدانی ✍ #آثار (مجموعه مکتوبات منتشر شده استاد) 🗨 #نصایح (مجموعه توصیه های اخلاقی استاد) #مصاحبه های استاد ارتباط با استاد
مشاهده در ایتا
دانلود
هیات رزمندگان اسلام شهرک شهید مدنی 🔹سخنران:حجت الاسلام سید جلال رضوی 🔹مداح:حاج حسین مهدوی راد 🔶چهارشنبه۲۱شهریور ماه ساعت19 🔶بلوار سلامت مسجد المصطفی باخانواده تشریف بیاورید
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت حکمتها ومعارف قرآن کریم وعمل به آن روز سه‌شنبه شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت همراه باخیرات وبرکات الهی یاالرحم الراحمین فلسفه مفهومی ام الكتاب و عدد هفت فاتحه بزرگترين سوره در قرآن سورهء فاتحه بزرگترين سوره در قرآن است و رسول اكرم (ص) آن را (أم الكتاب) ناميده اند و زبان اعداد نيز به ميان مي آيد تا بر اعجاز اين سورهء مباركه تاكيد كند اعجاز عددی سوره حمد سوره ی فاتحه یا همان سبع المثانی ، هفت آیه دارد و در آن معجزه ای بر پایه ی عدد هفت و ضرایبش وجود دارد و شگفت آنکه حروف این سوره به شکل معجزه آوری تکرار شده است . پیامبر(ص) این سوره را "ام الکتب" نامیده است و این عبارت در قرآن بدون الف نوشته شده است یعنی "ام الکتب شرح حروف در سوره ی فاتحه اگر این حروف را در سوره ی فاتحه بشماریم به شرخ زیر خواهد بود : ا=22، م=15 ،ا=22 ،ل=22 ،ک=3 ،ت=3 ،ب=3 مجموع این اعداد 91 از ضرایب عدد 7 است : 13*7=91 . ارتباط معجزه آسای حروف باعدد هفت به همان شیوه میبینم که حروف کلمه ی قرآن به شکل معجزه آسایی مرتبط با عدد هفت تکرار شده است : ق=1، ر=8 ،آ=22 ،ن=11 که مجموع آنها از ضرایب 7 است : 6*7=42 و عجیب آنکه تعداد حروف اسم جلاله ی "الله "بدون حروف تکراری "ال" چنین است : ا=22،ل=22،هـ =5 که مجموع آنها میشود : 7 *7 =49 ‌ ‌ التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
اسکان رایگان در کربلا در تمامی طول سال
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق الله شناسی وطلب ایمان راسخ به حضرت حق روز چهارشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت یاحی یاقیوم همه امور به اذن خدا صورت می گیرد اگرخدابخواهدهرچیزی محقق می شود اگر خدا بخواهد اشرف مخلوقات راحفظ می کند ، پیامبر(ص) را در غار با سست ترین خانه «أَوْهَنَ الْبُيُوتِ» ، که همان تار عنکبوت است حفظ می‌کند! اگرخدا بخواهد فرعون درآب غرق می کند اگر خدا بخواهد فرعون صاحب قدرت را؛ «وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ» به وسیله ی آب که به آن می‌نازید؛ «وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِی مِن تَحْتِی»، غرق می‌کند. اگر خدابخواهد نخل خشک رطب می دهد اگر خدا بخواهد درخت خشک، میوه‌دار می‌شود؛ «وَهُزِّی إِلَیْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْكِ رُطَبًا جَنِیًّا» اگر خدا بخواهد یوسف عزیزمصرمی شود اگر خدا بخواهد برادران یوسف او را به ته چاه می اندازند، اقْتُلُواْ يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا اما او عزیز و حاکم مصر می شود. اگرخدا بخواهد آتش گلستان می شود اگر خدا بخواهد ابراهیم را از آتش سخت نمرود نجات می دهد، قُلْنا يا نارُ کُوني‏ بَرْداً وَ سَلاماً عَلي‏ إِبْراهيمَ ، ما خطاب كرديم كه اي آتش سرد و سالم براي سوره عنکبوت آیه۴۱ سوره انبیاء آیه۶۹ سوره یوسف آیه۹ ، سوره مریم آیه ۲۵ سوره فجر آیه ۱۰ سوره زخرف آیه ۵۱ التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈 سفارش امام حسن عسکری (ع) به شیعیان ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌هاي طولاني کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايه‌داران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود) 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش مي‌کنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد. «فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته مي‌شود که اين شيعه است و همين مرا شاد مي‌کند. 9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد. 10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوي ما جلب کنيد و زشتي‌ها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نمي‌کند؛ جز دروغگو. 11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛ 12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛ 13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛ 14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد. 15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد. 🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا مي‌سپارم و بر شما سلام مي‌فرستم. «أعيان الشّيعة،جلد 2، صفحه 41و بحارالأنوار جلد 75، صفحه 372» https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتسلیت سالگشت شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام وتوفیق شناخت افکارواندیشه آن حضرت روز حزانگیز شهادت حضرت عسکری علیه‌السلام خدمت شما بزرگواران تسلیت داریم لاإله الاالله الملک الحق المبین نگاهی به شخصیت والای امام حسن عسکری (ع) امام عابدترین فرد زمان خود امام حسن عسکری – علیه السلام – عابدترین فرد زمان خود بود و بیش از همه به اطاعت خداوند و انجام دستورات الهی می پرداخت؛ شبها را با تلاوت قرآن، نماز و سجود برای خدا تا بامداد سرمی کرد. محمد شاکری می گوید:”امام در محراب می نشست و به سجده می رفت و من می خوابیدم و بیدار می شدم لیکن ایشان همچنان در حال سجده بودند” اخلاق والای امام حسن عسکری (ع) امام حسن عسکری تمامی کمالات اخلاقی پدران و اجداد گرامی خود را به ارث برده و با ذات خود عجین ساخته بود. والاترین جلوه های عالی اخلاق را در حرکات و سکنات خود نمایان می ساخت و مردم را بهره مند می کرد.در این جا به اختصار گوشه هایی از کمالات اخلاقی حضرت را می نمایانیم. بردباری امام عسکری از صفات اخلاقی والای حضرت که بر درخشش ایشان می افزود بردباری ایشان بود؛حکومت عباسی ایشان را زندانی کرد و مورد اهانت قرار داد لیکن در همه حال ایشان صبور و بردبار بودند و لب به شکایت نگشودند و به هیچ کس از سختی و مشقت خود شکوه نکردند بلکه در تمام موارد، کار خود را به خدا بازگذاشتند و بر او توکل کردند. و این یکی را از نشانه های حلم و بردباری ایشان است. اراده استوار امام عسکری یکی از ویژگیهای آشکار حضرت اراده ی قوی و استوار ایشان بود. حکومت بنی عباس همه ی توان و امکانات خود را به کار گرفته بود تا حضرت را وارد دستگاه خود کند و ایشان را موافق خود سازد لیکن این تلاشها ناکام ماند و حضرت همچنان بر استقلال خود و دوری از دستگاه عباسیان پافشاری کرد بخشش وجود وکرم امام حسن عسکری یکی دیگر از صفات بارز امام – علیه السلام – سخاوت و بخشش ایشان بود؛ ایشان بخشنده ترین و پربخشش ترین مردم بودند و وکلایی در بیشتر مناطق اسلامی تعیین فرموده بودند تا حقوق شرعیه را از مردم وصول کرده به فقیران، تهیدستان و درماندگان بدهند و با آنان عهد کرده بود که این اموال را در راه خیر و حل اختلافات میان مسلمین و دیگر موارد مفید صرف کنند. منش والاو مکارم اخلاق و عظمت اخلاقی امام حسن عسکری – علیه السلام – دارای مکارم اخلاق و عظمت اخلاقی خاصی بود که با آن دوست و دشمن را شیفته خود می کرد، این ویژگی آشکارترین جلوه ی شخصیتی حضرت بود که آن را از جد بزرگوار خود پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – که اخلاق نیک ایشان همه را فرامی گرفت. به یادگار داشت. از ایشان نمونه های اخلاقی شگفت انگیزی نقل شده که دشمن کینه توز را به دوستی صمیمی و مخلص بدل کرده است. دانش وفضل امام عسکری علیه‌السلام مورخان و تذکره نویسان زندگانی حضرت، ایشان را داناترین فرد زمان خود معرفی کرده اند و بر این نکته اتفاق نظر دارند که ایشان نه تنها در احکام دین متخصص بود بلکه در تمام علوم و در عرصه های مختلف دانش چه عقلی و چه نقلی یگانه ی عصر خود به شمار می رفت. «بختیشوع» پزشک مسیحی به شاگرد خود حضرت چنین می گوید: “بدان که او داناترین فرد روزگار ماست که بر زمین زندگی می کند شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام امام حسن عسکری – علیه السلام – را نزد طاغوت عباسی «معتمد» آوردند. او که از احترام جمیع طبقات مردم به امام و مقدم داشتن ایشان بر تمام علویان و عباسیان به تنگ آمده بود و از شنیدن فضائل حضرت مالامال از کینه شده بود، تصمیم گرفت ایشان را به شهادت برساند. لذا زهری کشنده به امام خوراند که بر اثر آن، بدن حضرت رنجه گشت و ایشان بستری شدند، اما با همه درد و آلام جسمانی صبورانه کار خود را به خداوند واگذار کردند احقاق الحق و ازهاق الباطل، قاضی نورالله شوشتری. نقش امام حسن عسکری علیه‌السلام و اصحاب التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
🌷یاصاحب الزمان(ع) 🌷تاج زیبای ولایت 🌷به شما می نازد .. 🌷علی آن شاه هدایت 🌷به شما می نازد .. 🌷مهدی فاطمه(عج) 🌷ای منتقم خون حسین(ع) 🌷تو امامی و امامت 🌷به شما می نازد... 🌷آغاز ولایت عهدی گل نرگس، 🌷بر تمام منتظران ظهورش مبارک باد https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم اسعدالله ایامکم سعیدا باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتبریک آغاز امامت خاتم الاوصیا حضرت بقیه الله العظم وتوفیق شناخت آن امام همام روز آدینه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم سالروز آغاز امامت حضرت حجت ابن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلكه آغاز دوره ای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار می آید. در سال روز نهم ربیع الاول كه یادمان آغاز امامت ولی عصر علیه السلام است. خبر شهادت امام در سراسر شهر سامرا روز جمعه، هشتم ربیع الاول سال 260 هـ.ق، امام حسن عسكری علیه السلام پس از این كه نماز صبح را خواندند، بر اثر زهری كه هشت روز قبل معتمد به ایشان خورانده بود، به شهادت رسید. این حادثه در شرایطی روی داد كه امام یازدهم افزون بر این كه مانند پدران خود زمینه را برای غیبت آماده كرده بود، شب پیش از شهادتشان، دور از چشم مأموران خلیفه، نامه های بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستادند. خبر شهادت امام در سراسر شهر سامرا پیچید و مردم به احترام او عزاداری كردند. به گفته مورخان، در روز شهادت امام علیه السلام، سامرا به صحرای قیامت تبدیل شده بود. امام زمان برپیکرمطهر پدر نماز گزاردن بر اساس گفته شیخ صدوق، خود امام زمان علیه السلام با كنار زدن عمویش جعفر كه قصد نمازگزاردن داشت، بر بدن پدر بزرگوارش نماز خواند. حكومت عباسی از مدت ها پیش امام یازدهم را زیر نظر داشت حكومت عباسی از مدت ها پیش بر اساس سخن رسول الله صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام مبنی بر این كه مهدی فرزند امام حسن عسكری علیه السلام است، امام یازدهم را زیر نظر داشت و مراقب بود تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام یازدهم با پنهان نگه داشتن خبر ولادت فرزندش این نقشه را باطل كرده بود. پس از شهادت امام علیه السلام كم كم خبر فرزندی به نام مهدی علیه السلام پخش شد و تلاش چند باره خلیفه عباسی برای یافتن امام مهدی علیه السلام به نتیجه نرسید. عثمان بن سعید، نائب اول امام علیه السلام عثمان بن سعید، نائب اول امام علیه السلام بود و با آغاز غیبت ولی عصر علیه السلام نامه های حضرت را به شیعیان می رساند. از همین زمان بود كه شیعیان برای نخستین بار طعم غیبت را چشیدند. آغاز غیبت صغرا مصادف با آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام بود تا مردم آرام آرام با مفهوم تلخ و دردناك غیبت آشنا شده، بتوانند تا آن زمان كه به اشتباه خود پی می‌برند و به وظایف خود در برابر امامان آگاه می‌شوند، همچنان دیندار بمانند. در دوران غیبت صغرا چهار نایب خاص در دوران غیبت صغرا چهار نایب خاص،امر وساطت میان امام علیه السلام و شیعیان را به عهده داشته و چنان‌كه خواهیم دید، همه آنها معروف و سرشناس بوده‌اند. بیان احکام ومعارف دین ازناحیه امام بین جامعه آنان احكام دین را از وجود اقدس امام زمان علیه السلام گرفته و در اختیار شیعیان می‌گذاشتند. سؤالات [كتبی و شفاهی] ایشان را به حضور امام زمان علیه السلام برده و سپس پاسخ را به شیعیان می‌رسانیدند و همچنین، وجوه شرعی شیعیان را با وكالتی، كه از امام داشتند، می‌گرفتند [و به حضرت تحویل می‌دادند یا با اجازة ایشان مصرف می‌كردند] آنان جمعی بودند كه امام حسن عسكری علیه السلام در زمان حیات خود عدالتشان را تأیید فرمود و همه را به عنوان امین امام زمان علیه السلام معرفی كرد و بعد از خود، ناظر املاك و متصدی كارهای خویش گردانید، و آنها را با نام و نسب به مردم معرفی نمود.اینها، همه دارای عقل، امانت، وثاقت، دِرایت، فهم و عظمت بودند. مسأله خلافت و امامت در اسلام مسأله خلافت و امامت در اسلام، تنها بر اساس لیاقت و شایستگی افراد بوده و سن و سال هیچ تأثیری نداشته است. پیامبر اكرم صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏آله در سال سوم هجرت بعد از دعوت خویشان خود به اسلام، علی علیه‏السلام را كه نوجوانی پیش نبود به خلافت و وصایت منصوب كرد و به قوم خود دستور داد كه از او اطاعت كنند. همچنین در واقعه مباهله با نصارای نجران، آن حضرت امام حسن و امام حسین علیه‏السلام را در حالی كه كودك بودند به همراه خویش برد. شیخ مفید در این‏باره می‏نویسد: پیامبر همراه حسنین در حالی كه طفل بودند با نصارا مباهله كرد. بعد از آن، این امر هیچگاه سابقه نداشت. این وقایع و شواهد بسیار دیگر تاریخی، دلایلی است كه امامت حضرت ولی عصر علیه السلام را در سن كودكی تأیید می‏كند کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص ۶۴۴ کمال الدین و تمام انعمه، ص ۴۰۸ و ۴۰۹، ح ۷. کمال‌الدین و تمام‌النعمه، ج ۲، باب ۴۲، صص ۴۳۳ و ۴۳۴، ح ۱۶. الفهرست، ص ۲۱۷؛ ر. ک: الإرشاد، ج ۲، ص ۴۳۵، ح ۲. التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق امام شناسی وپیروی از ولایت امام زمان علیه السلام روز آغازین هفته شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وعمرباعزت یارب العالمین آیاامام حسن عسكری فرزندی بنام مهدی دارد ویا متولد شده است عقیده به مهدویت،‌ از امور مسلّم و قطعى تاریخ و کلام اسلامی عقیده به مهدویت،‌ از امور مسلّم و قطعى تاریخ و کلام اسلامى است. مسلمانان اعم از شیعه و سنى به «مهدى موعود» باور دارند. نقطه اصطکاک عقیدتی شیعه و سنى در «مهدویت» تولد حضرت است. اکثر عالِمان اهل سنت بر این باورند که «مهدى موعود» هنوز متولد نشده است، لیکن همه شیعیان امامیه مى گویند: مهدى موعود فرزند امام حسن عسکری(ع) است و در سامراء در سال ۲۵۵ هجرى متولد شده است و در پس پرده غیبت زندگى مى کند و روزى به امر خداوند ظهور خواهد کرد. اعتراف دانشمندان نامدار اهل سنت این سخن را افزون بر شیعیان، بسیارى از دانشمندان نامدار اهل سنت پذیرفته اند و در کتاب هایشان متذکر شده اند،‌ مانند محمد بن طلحه شافعى در مطالب السؤل؛ ابن صباغ مالکى در الفصول المهمه؛ ابن حجر شافعى در الصواعق المحرقه؛ و ابن خلکان در وفیات الاعیان. همه قبول دارند که مهدى موعودى خواهد آمد و جهان را از عدل پر مى کند به طور کلى همه قبول دارند که مهدى موعودى خواهد آمد و جهان را از عدل پر مى کند. محل بحث در مهدویت خاصه است؛ یعنى آن مهدى موعود، فرزند امام حسن عسکری(ع) که متولد شده است. ـ دلایل ولادت و امامت امام مهدی(عج): ‌ مسلمانان جملگى مهدویت عامه را پذیرفته اند. تنها سخن در مهدویت خاصه است. مهدویت خاصه از جمله‌باورهاى شیعه امامیه است و گروهى از عالمان اهل سنت همانند حافظ سلیمان بن ابراهیم قندوزى حنفى نیز آن را پذیرفته‌اند. مهدویت خاصه یک مشکل دارد و آن این است که به جهت رعایت تقیه،‌ تولد حضرت مهدی(عج) آشکار نشد و حضرت از ولادت مانند موسى بن عمران در خفا و دور از دیدگان عموم زندگى کرد. این امر موجب شد که بعد از شهادت امام حسن عسکری(ع) شک و حیرت بى سابقه اى بین شیعیان به وجود آید؛ این وضع به قدرى خطرناک بود که حتى برخى از پیروان امام حسن عسکری(ع) در امامت آن حضرت شک و تردید روا داشتند، چرا که طبق پیش گویى هاى امامان(ع) می بایست امام حسن عسکری(ع) پسرى مى داشت تا او وارث امامت و هادى امت و مهدى موعود و منتظر گردد. اختفای ولادت امام مهدی(عج) اختفای ولادت امام مهدی(عج) سبب شد که به نوشته‌ مسعودی، پیروان امام حسن عسکری(ع) بعد از شهادت حضرت، به بیست فرقه منشعب شدند. برای اولین بار شیعیان با چنین بحرانى رو به رو شدند ستم حاکمان اجازه نمى داد ولادت امام دوازدهم براى همگان آشکار شود،‌ بلکه به ناچار باید در خفا بماند، چون خوف از کشته شدن حضرت وجود داشت. از سوى دیگر شناخته نشدن امام دوازدهم، به تزلزل اعتقادی شیعیان منجر مى شد. این مشکل با اقدامات، معجزات،‌ کرامت ها و شواهد،‌ درکم ترین زمان زدوده شد و تمامی پیروان امام حسن عسکری(ع) ولادت امام مهدی(عج) را پذیرفتند. چگونه این امر محقق شد؟ برای تحقق این امر، پیامبر(ص) و امامان(ع) از پیش برنامه ریزى کردند و با راهکارهای مناسب ارائه شده،‌ تمامى شیعیان به ولادت و امامت امام غایب معتقد شدند. پیش گویى امامان پیشین: پیامبر اسلام(ص) و هر یک از امامان پیشین درباره امام مهدی(عج) و ویژگى هاى حضرت، رهنمودهایى به شیعیان داده و از پیش زمینه سازى کرده بودند که شیعیان بدانند از امام حسن عسکری(ع) پسرى متولد خواهد شد اما ولادتش به جهت وضع دشوار سیاسی، در خفا صورت مى گیرد. - امام سجاد (ع) فرمود:می شود «القائم منایخفى على النّاس ولادته حتى یقولوا لم یولد بعد؛ قائم ما [مهدى موعود] ولادتش بر مردم مخفى است؛ این موجب مى شود که [برخی] بگویند: او هنوز متولد نشده است. - عبدالله بن عطا گوید: به امام باقر(ع) عرض کردم: شیعیان شما در عراق بسیارند، تا کنون سابقه نداشته که فردى از شما اهل اللبیت این اندازه پیرو داشته باشد‌ [،خوب است که شما دست به شمشیر ببرى و قیام کنی]. حضرت فرمود : «انظروا من تخفی على النّاس ولادته فهو صاحبکم؛ آن مهدى موعود و قائم منتظر من نیستم. بنگرید آن کسى که ولادتش بر مردم مخفى است. او صاحب الأمر و مهدى موعود است». ولادت مهدى بر مردم پوشیده است - امام صادق(ع) فرمود: «صاحب هذاالامر تخفى ولادته عن هذاالخلق؛ ولادت مهدى بر مردم پوشیده است». - ایوب بن نوح به امام هشتم(ع) عرضه مى دارد: امیدوارم که صاحب الامر و مهدى موعود شما باشید. حضرت در پاسخ می‌فرماید: «نه آن مهدى موعود من نیستم؛ او یکى از فرزندان من است که ولادتش مخفى است». ینابیع الموده، ص ۴۴۰ به بعد مروج الذهب،‌ مسعودی،‌ ج ۲، ص ۵۷۲. . منتخب الاثر، ص ۳۵۵ التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتبریک فرخنده سالروز ایام ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بابانوی اول اسلام حضرت خدیجه ام المؤمنین روز یکشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت یاذلاجلال والااکرام ازدواج حضرت خدیجه(س) با حضرت محمد(ص)و تاثیر آن در به ثمر رسیدن رسالت بزرگ پیامبر اسلام اولین پیوند آسمانی روز دهم ربیع الاول در تقویم قمری از ایام مبارکی است که اولین پیوند آسمانی در آخرین رسالت نبوی بسته شد. حضرت خدیجه(س) از جمله بانوان مسلمانی است که، تمام ثروت خود را در عشق به حضرت محمد رسول الله (ص) خلاصه کرد. خدیجه شاهزاده خانم قریش براساس روایات تاریخی، حضرت خدیجه(س) زنی بازرگان و دارا بود که به اِمرأةالقریش (یعنی شاهزاده خانم قریش) مشهور بود، او از نظر دانش، کتب زمانه خود و همچنین اموال و املاک در میان زنان قبیله قریش صاحب برتری بود و با عناوین «طاهره»، «مبارکه»، «سید نسوان» و «ملکه بطحاء» شناخته می شد. قبل از پیامبر حضرت خدیجه ازدواج نکرد چنانچه در بخش دین و مذهب نمناک میخوانید طبق روایات، خدیجه پیش از پیامبر اسلام، دو بار ازدواج کرده بود و نام همسرهای او "ابی هاله هند بن زراره تمیمی" و "عتیق بن عائد مخزومی" بود. اما به اعتقاد برخی از محققین مانند جعفر مرتضی عاملی خدیجه قبلاً با کسی ازدواج نکرده بود و اولین و تنها ازدواج او، ازدواج با پیامبر اکرم(ص) بود. ماجرای ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر داستان خواستگاری و ازدواج حضرت خدیجه (س) و حضرت محمد(ص) ماجرا از مهمانی در خانه خدیجه (س) آغاز شد. روزی خدیجه (س) در خانه خود مجلسی تشکیل داده بود و از عالمان یهودی دعوت کرده بود تا برایش صحبت کنند. در اواسط جلسه جوانی خوش سیما از مقابل خانه خدیجه (س) گذشت. دانشمند یهودی از خدیجه (س) خواست که او را به مجلس دعوت کند. شور وشعف درچهره عالم یهودی پس از پایان مجلس و در هنگام خداحافظی در حالی که شعف از صورت آن عالم یهودی مشهود بود، رو به خدیجه کرد و گفت:«آن چه من در کتاب های آسمانی گذشته خوانده ام، نشان می دهد که او پیامبر آخرالزمان است. خوشا به سعادت بانویی که چنین جوانی شوهرش باشد که در این صورت به شرافت، عزت و شکوه دنیا و آخرت نایل آمده است.». حضرت محمد (ص) در کاروان های تجاری خدیجه حضرت محمد (ص) در کاروان های تجاری خدیجه کار می کرد و او از امانتداری و کاردانی ایشان خوشش آمده بود. بانوی قریشی غرور خود را کنار گذاشت و جایگاه و شوکت دنیایی را به خوشبختی ابدی، به آسانی فروخت. تصمیم گرفت که در نخستین مواجهه، دغدغه ازدواجش با پیامبر (ص) را مطرح کند. خدیجه با حفظ حیا مقابل پیامبر (ص) «ای عموزاده من بر اثر خویشی که میان من و تو برقرار است و عظمت و عزتی که در میان قوم خود داری و امانت و حسن خلقت که شهره همه اهل مکه است، مایلم که با تو ازدواج کنم.» حضرت خدیجه(س) در خانواده‏ای موحّد و مومن بر اساس منابع تاریخی، حضرت خدیجه(س) در خانواده‏ای موحّد و مومن به آئین ابراهیم حنیف و در مکه دیده به جهان گشود. والدین حضرت خدیجه ازموحدین مکه پدر گرانقدر این بانوی مکرمه، «خُوَیلِد» فرزند اَسَد، و مادر بزرگوار ایشان، «فاطمه»، دخت زائده، از موحدین مکه بودند که از لحاظ نسبی با پیامبر اکرم(ص) پیوند دارند؛ بر این اساس حضرت خدیجه(س) از لحاظ نسبی از تیره قریش است که از سوی پدر در جد سوّم (قُصَیّ ) و از سوی مادر در جد هشتم (لُؤَیّ) با پیامبر اکرم(ص) پیوند نسبی می‏یابد. کنیه حضرت خديجه ام‏المومنین درقرآن خداوند در قرآن، اولین کنیه حضرت خدیجه و دیگر همسران پیامبر اکرم(ص) را «ام‏المومنین» لقب داده است. سوره احزاب، آیه 6 مناقب ابن شهر آشوب، ج1، ص41؛ سید هاشم رسولی محلاتی، درس هایی از تاریخ تحلیلی اسلام،ج2، ص17) (سیره ابن‏ هشام، 2:8) التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عاقبتمون ختم بخیر 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 عالمی می گفت: 🌹مؤمنان هم دافعه دارند؛ «أشداء علی الکفار» و هم جاذبه دارند. «رحماء بینهم» 🌹هم ایمان و باور قلبی لازم است؛ «امنوا» و هم عمل صالح. «عملوا الصالحات» 🌹 هم اشک و دعا و درخواست پیروزی از خدا لازم است؛ «ربّنا افرغ علینا صبراً» و هم صبوری وپایداری در سختی ها. «عشرون صابرون یغلبوا مأتین» 🌹شب عاشورا امام حسین علیه‌السلام هم مناجات می‌کرد و هم شمشیر تیز می‌کرد. 🌹🌸🌷🌺🪷🌹🌸🌷🌺🪷
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت افکارواندیشه الهی پیامبر اکرم صلی الله علیه السلام روز دوشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت یاقاضی الحاجات نگاهی به خیرخواهی پیامبر صلی الله علیه وآله برای مردم ازنگاه کلام وحی نگاه قرآن به خیرخواهی پیامبران الهی صلی الله علیهما قرآن کریم در موارد بسیاری به خیرخواهی پیامبران اشاره می‌کند و یکی از مهم‌ترین عملکردهای رسولان الهی را خیرخواهی آنان می‌داند که نشانه اهمیت آن است. برای مثال سخن حضرت نوح(علیه السلام) را این‌گونه نقل می‌کند: «أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ أَنْصَحُ لَكُمْ وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ؛  من رسالت‌هاى پروردگارم را به شما ابلاغ مى‌كنم و خيرخواه شما هستم و از خداوند چیزهایی مى‌دانم كه شما نمى‌دانيد».  .پیامبری با مهربانی و بیان نرم پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)، بهترین ناصح و خیرخواه‌ترین شخص نسبت به مردم بود و وظیفه داشت با مهربانی مردم را نصیحت کند؛ چنانکه خداوند خطاب به آن حضرت می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنت لَهُمْ وَ لَوْ کنت فَظاًّ غَلِيظ الْقَلْبِ لانفَضوا مِنْ حَوْلِک؛ به (برکت) رحمت الهى، در برابر آنان (مردم) مهربان شدى و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراکنده مى‌شدند». پيامبرى از خودتان به سوى شما لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ همانا پيامبرى از خودتان به سوى شما آمده است كه رنجهای شما بر او سخت است، بر هدايت شما حريص و دلسوز، و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است. پیامبر خدا ازرنجهای امت رنج می برد او به شدت از رنج هاى شما رنج مى برد، و اگر اصرار بر هدايت شما، و یا جنگ هاى پر زحمت دارد، آن هم براى نجات شما و براى رهائيتان از چنگال ظلم و ستم، و گناه و بدبختى است. همواره خیروسعادت مردم می خواست او به هر گونه خير و سعادت شما، و به هر گونه پيشرفت و ترقى و خوشبختيان عشق مى ورزد. رسول خدا بردشمنان شدید وغلیظ بود او غمخوار امت است و البته تنها بر مؤمنان رئوف و رحيم است، و بر دشمن شديد و غليظ است. سوره توبه آیه ١٢٨ سوره آل عمران آیه ۱۵۹ التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت خصائص وفضائل رسول خدا صلی الله علیه وآله روز سه‌شنبه شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وعمرباعزت یاالرحم الراحمین نگاهی به ویژگی های برجسته وآسمانی پیامبر (ص) در قرآن کریم قرآن وحی بهترین معرف برای رسول خدا قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی و کلام وحی بهترین معرف برای رسول خدا (ص) است در این کتاب خداوند متعال در آیات متعدد به ابعاد گوناگون شخصیت پیامبر اسلام (ص) اشاره کرده است. آنچه در میان این آیات مانند خورشید می‌درخشد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند پنج ویژگی برجسته است که تشکیل دهنده اساس شخصیت وجودی آن حضرت می‌باشند پیامبر ص اسوه حسنه پیامبر اکرم (ص) برای همه انسان‌ها، در همه زمان‌ها و در همه زمینه‌ها الگو و سرمشق است و همه باید در رفتار و گفتار از آن حضرت پیروی کنند تا به سعادت و خوشبختی نائل آیند. قرآن می‌فرماید: "لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ" برای شما در زندگی رسول خدا الگو و اسوه نیکویی است. داشتن اخلاق عظیم وخلقی کریم اخلاق مهمترین عامل جذب افراد و تقویت پیوند اجتماعی است، با اخلاق می‌توان در قلب افراد نفوذ کرد و بر دل‌ها حکومت کرد و در پیشبرد اهداف، همه را همراه خود نمود. تعبیر قرآن راجع به اخلاق پیامبر اکرم (ص) " خلق عظیم" است می‌فرماید: وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ با همین اخلاق عظیم توانست افراد سخت دل و خشن را به سوی خود جذب نماید و همه را مطیع خدا قرار بدهد پیامبر رحمت و مهربانی کسی که رسول خدا است و برای جهانیان فرستاده شده، قطعاً باید شخصیت وجودی اش بر اساس فطرت انسان‌ها و رسالتش خواسته تمام بشریت باشد. به همین جهت قرآن از میان همه خصوصیات پیامبر اکرم (ص)، او را به عنوان "پیامبر رحمت" معرفی می‌کند تا همه جهانیان بر محور وجودی آن حضرت گرد هم آیند و خدا را بندگی نمایند. وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ، ما تو را نفرستادیم مگر اینکه رحمت برای جهانیان باشید ۰ عطوفت و قاطعیت پیامبر اکرم صلی الله عليه وآله اداره سیاست و اجتماع ایجاب می‌کند قاطعیت در کنار عطوفت و مهربانی باشد تا هم مؤمنان امیدوار و دلگرم گردند و هم دشمنان و مخالفان بترسند و دست از توطئه و کارشکنی بردارند به همین جهت قرآن در معرفی پیامبر (ص) می‌فرماید: مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ، محمد رسول خدا و کسانی با او هستند بر کفار سخت گیر و در میان خودشان دلسوز و مهربان هستند پیامبر اکرم (ص) کانون عطوفت و مهربانی برای مؤمنان و مظهر صلابت و قاطعیت در برابر دشمنان بود. مردمی بودن و مردم داری رسول‌الله ص رهبران الهی همواره در میان مردم بودند و در همه حال با آنان زندگی می‌کردند و برای خودشان هیچ امتیازی قائل نبودند و درغه وشادی مردم شریک بودند، همین خصلت سبب شد تا بتوانند مردم را در مسیر هدایت، رشد و کمال قرار بدهند. قرآن به این ویژگی پیامبر (ص) با تعبیر بسیار دقیق و عمیق اشاره می‌کند و می‌فرماید: " لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ" قطعاً برای شما پیامبری از جنس خودتان آمد که درد و رنج شما بر او دشوار است و به هدایت شما حریص و علاقمند و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است. افرادی مغرض و مستکبر که به نام آزادی به پیامبر رحمت اهانت کردند امروز جای بسی تأسف است که افراد مغرض و مستکبر به نام آزادی بیان از روی استیصال، عجز و ترس به این پیامبر رحمت اهانت می‌کنند قطعاً این گونه اقدامات سبب آشنایی مردم دنیا با این پیامبر می شود. وبیشتر باچهره آسمانی آن آشنامی شوند سوره احزاب آیه ۲۱ سوره قلم آیه۴ سوره ی انبیا آیه ۱۰۷ التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتبریک هفته وحدت به میمنت فرخنده میلاد پیامبر اکرم وشیخ الائمه امام صادق علیه‌السلام روز چهارشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت یاحی یاقیوم اصول اخلاقی پیامبر اکرم (ص) درباره مسائل اجتماعی و رفتاری پیامبر اکرم الگویی شایسته برای دنیای مدرن حضرت محمد (ص)، خاتم پیامبران است. انسان کامل که پرداختن به سیره عملی و شیوه زندگی و ارزش های اخلاقی و انسانی ایشان می‌تواند انسان گم شده را در وانفسای دنیای مدرن با ارزش‌های التقاطی و متناقض نجات دهد. دربرخورد باکودکان خوش خلق ومهربان بود پیامبر اکرم (ص) با وجود علوّ مقام و درجاتش، در برخورد با کودکان با خوش خلقی و حتی در بسیاری از موارد، مزاح و شوخی برخورد می‌کرد. در روایتی از انس نقل شده است: گاهی من با برادر کوچکم به نزد پیامبر شرف یاب می‌شدیم. آن حضرت در برخورد با آن کودک، مزاح می‌کرد و می‌فرمود: «یا ابا عمیر ما فعل النُّغَیر» (ابوطلحه انصاری کودکی به نام اباعمیر داشته که پرنده کوچکی همانند گنجشک ـ که در عربی نُغیر نامیده می‌شود ـ داشته و این پرنده که برای او عزیز بوده می‌میرد و پیامبر بااو مزاح می کرد پیامبر شایسته‌ترین الگو پیامبر اعظم (ص) به دلیل داشتن «خُلقٍ عَظیم و «رَحمَةٌ لِلعَالَمین ]»، نمونه و الگوی مکارم اخلاقى براى تمام انسان‌ها در تمام دوران‌ها بوده است. آن حضرت به عنوان بهترین و کامل‌ترین اسوه‌ی راستین بشریّت، نسبت به تمام مردم بسیار دلسوز، صمیمی و مهربان بود. در راستای متخلق بودن به اخلاق و کردار کریمانه بود که حضرت در طول ۲۳ سال نبوت توانست، دل‌های گمراه بسیاری را شیفته مکتب اسلام کند. عظمت پیامبر اکرم (ص) دربیان خدا در بیان عظمت پیامبر اکرم (ص) می‌توان گفت که خداوند برای تکریم و تجلیل مقام آن حضرت، در قرآن با لقب‌های بی همتایی، مانند؛ «یا ایّها الرَّسول» و «یا ایّها النَّبی»، از ایشان یاد می‌کند. پیامبر ص اسوه نیکو و شایسته جایگاه، عظمت و بزرگواری پیامبر اکرم (ص)، بدان حد بوده است که خداوند به وجود گرامی او چنین سوگند یاد می‌کند: «لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ به جانت سوگند که این‌ها در مستی خود سرگردانند. رسول خدا الگویی نیکو وبرتر علاوه بر آن، قرآن کریم، رسول گرامی اسلام (ص) را به عنوان اسوه‌ای نیکو یاد نموده است که همگان باید به آن حضرت تأسّی نمایند: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ به یقین برای شما، در زندگی رسول خدا الگوی نیکویی است. همچنین خداوند درباره آن رسول گرامی می‌فرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظِیم به یقین تو اخلاق عظیم و بزرگی داری. همچنین در آیه‌ای دیگر، خداوند مؤمنان را امر به اطاعت از پیامبر کرده خداوند مؤمنان را امر کرده است که از دستورات نبی اکرم (ص) پیروی کرده، فرامین او را به جای آورند و آنچه را از آن باز داشته است، رها سازند: «وَ مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا در آیه دیگری اشاره نموده است: «وَ أَطِیعُواْ اللّهَ و َالرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ و از خدا و رسول اطاعت کنید، باشد که مورد رحمت قرار گیرید. «اخلاق پیامبر (ص) همان قرآن است از سعد بن هشام نقل‏ شده که می‏گوید: «از عایشه همسر رسول اکرم (ص) در وصف اخلاق پیامبر خدا (ص) سوال کردم. او در این باره گفت: آیا قرآن نخوانده‏ای؟ گفتم چرا؟ سپس گفت: روایت فوق، اخلاق نبی اکرم (ص)، را به قرآن تشبیه نموده است، یعنی اینکه اگر کسی به دنبال‏ نمونه‏ی عینی و عملی قرآن است، اخلاق آن حضرت را بررسی کند، تا دریابد که چگونه‏ قرآن در اخلاق، بینش، منش و سیره‏ی آن حضرت تبلور یافته است مجلسی، ۱۴۰۳ ق، ج ۱، ص ۱۸۴ صدوق، ۱۴۰۳ ق، ج ۱، ص ۱۰۳ التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم اسعدالله ایامکم سعیدا باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتبریک هفته وحدت وطلیعه فرخنده میلاد فخر عالم بشریت محمد مصطفی وصادق آل محمد روز پنجشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت لاإله الاالله الملک الحق المبین پیغمبر اکرم (ص) برترین شخصیت اخلاقی اول تاریخ بشریت وتجلی عالی ترین صفات الهی ظهور و بروز برترین انسان‌ها در چهره الهی پیامبر اکرم آنچه مسلم است و عموم اصحاب خرد و اندیشه به آن رای می‌دهند این است که پیغمبر اکرم (ص) شخصیت اول تاریخ بشریت است. همگان می‌دانند که برترین انسان‌ها در چهره الهی آن بزرگوار ظهور و بروز پیدا کرد و حضرت مظهر تمام صفات جمال و جلال الهی بود و در صدر کائنات و اشرف مخلوقات است. پیامبر اکرم در تمامی شئونات و عوالم شخص اول و نفس نخستین آن بزرگوار در تمامی شئونات و عوالم شخص اول و نفس نخستین است؛ چنانچه خودشان هم به این معنا تصریح داشتند: «اول ما خَلَقَ الله نوری؛ اولین چیزی که خدا آفرید نور من بود» و در پرتو نور محمدی سایر اشیاء ایجاد و خلق شد. پیغمبر اکرم (ص) فقط یک معلم داشت و آن هم ذات اقدس الهی پیغمبر اکرم (ص) فقط یک معلم داشت و آن هم ذات اقدس الهی بود، اظهار کرد: پیامبر (ص) فرمودند: «من تربیت شده خدایم و علی تربیت شده من است»؛ بنابراین آدمیان به آداب آن شخصیتی عمل کنند که تربیت شده پروردگار عالمیان است. توصیفات آن بزرگوار همه عالی بلکه متعالی است و برترین برکاتی که از وجود مبارک رسول خدا (ص) سر زد مراتب وحدتی بود که از وجود آن بزرگوار پیامش برای عموم انسان‌ها ارسال می‌شد. نگاه عام آن بزرگوار وحدت تمام انسان‌ها حول محور شخصیت انسانی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله نه فقط دنبال وحدت مسلمانان و مومنان بودند بلکه نگاه عام آن بزرگوار وحدت تمام انسان‌ها حول محور شخصیت انسانی، انصاف، عدالت، گذشت، عفو، بزرگواری و کرامت انسانی بود؛ یعنی رسول خدا معتقد بودند تمام آحاد انسانی باید حول محور این ارزش‌های الهی در جهت تحقق عدالت الهی تلاش کنند و همه در مسیر توحید و حاکمیت حضرت حق گام بردارند. حضرت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله بزرگترین عوامل وحدت میان انسان‌ها حضرت بزرگترین عوامل وحدت میان انسان‌ها را از خود به یادگار گذاشتند و یکی از آن‌ها قرآن است که با آیات متعالی خودش چه آینده عالی برای بشر ترسیم می‌کند و دومین عامل وحدتی که از ناحیه آن بزرگوار برای آحاد انسانی باقی ماند، اهل بیت این بزرگوار هستند. وجود مبارک حضرت امیر (ع) که اول اهل بیت (ع) است و وجود مبارک حضرت صدیقه طاهره که در جهت ایجاد وحدت میان آحاد مسلمانان نهایت تلاش بزرگواری و ایثار را از خود بروز دادند. معیار‌ها اخلاقی پیامبرص تشخیص حق و باطل ما به جهت اینکه متدین به دین احمدی هستیم، باید از وجود رسول خدا شناختی که منجر به اقناع نفسمان شود، داشته باشیم، اما برای این شناخت نیازمند معیار هستیم؛ در داشتن معیار نیز به منطق نیاز داریم و منطق عبارت است از علمی که معیار‌ها را برای تشخیص حق و باطل از یکدیگر برای انسان محیا می‌کند. رفتار‌های اخلاقی معیار شناخت رسول خدا صلی الله علیه و آله لازمه شناخت حضرت رسول (ص اول برای خود معیار شناخت انتخاب کنند معیار شناخت می‌تواند رفتار‌های اخلاقی، فداکاری، احسان، عفو، اهداف زندگی، اعجاز و کرامت، نوع حکومت بر آحاد مردم، زدودن فقر و گرفتاری از چهره مظلومان عالم، همزیستی مسالمت‎آمیز بین آحاد انسانی، رعایت حقوق شهروندی، علم و دانایی بر کائنات و ... باشد؛ یعنی معیار‌های متعددی برای انسان می‌تواند وجود داشته باشد که بر مبنای همان محور انسان بتواند این بایستنی‌ها را تشخیص دهد و حقانیت رسول خدا را بفهمد. انسان بی‌معیار، بی‌ریشه، بی‌منطق، بی‌گرایش دچار انحراف می‌شود انسان بی‌معیار، بی‌ریشه، بی‌منطق، بی‌گرایش و بی‌نگاه بر حق قطعاً دچار انحراف می‌شود. حال وقتی این معیار را شناختیم با معیار‌هایی که به آن شناخت داریم نسبت به رسول خدا قضاوت می‌کنیم و می‌بینیم عملکرد حضرت رسول (ص) نسبت به معیار‌های ما چگونه بوده است. معیارهای اخلاقی خودرا بامعیارهای پیامبربسنجیم البته معیار‌ها می‌تواند یک معیار واحد برای تشخیص عموم باشد و یا می‌تواند معیار‌های شخصی و خصوصی باشد. در هر دو جهت مطلب صحیح است چه معیار‌های خصوصی باشد چه عمومی؛ اول باید معیار‌ها و درجه سنجش را تعیین کنیم و بعد پیامبر اکرم (ص) را نسبت به آثاری که از ایشان باقی مانده و اخباری که داریم بسنجیم و ببینیم آیا پیامبر اکرم با معیار‌های ما تطبیق می‌کند یا خیر. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی ، ج1، ص17. ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی ، ج1، ص التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم اسعدالله ایامکم سعیدا باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتبریک فرخنده سالروز میلاد پیامبر اکرم وصادق آل محمد علیه السلام روز آدینه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم نگاهی ویژگی های شخصیتی و اخلاقی وعلمی امام صادق علیه الاسلام حاکمان دوران امامت امام صادق علیه‌السلام حیات امام صادق(ع)، با خلافت ده خلیفه آخر بنی امیه از جمله عمر بن عبدالعزیز و هشام بن عبدالملک و دو خلیفه نخست عباسی، سَفّاح و منصور دوانیقی هم‌زمان بود. او در سفر امام باقر(ع) به شام که به درخواست هشام بن عبد الملک صورت گرفت، همراه پدر بود. در امامت امام صادق(ع)، پنج خلیفه آخر اموی پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و سفاح و منصور خلفاء عباسی حکومت کردند. در این دوران حکومت بنی‌امیه ضعیف و سرانجام سرنگون شد و پس از آن بنی‌عباس روی کار آمدند. ضعف و عدم نظارت حکومت‌ها فرصت مناسبی برای امام صادق(ع) جهت انجام فعالیت‌های علمی فراهم کرد.البته این آزادی تنها در دهه سوم قرن دوم قمری، وجود داشت و پیش از آن در زمان بنی‌امیه و پس از آن به جهت قیام نفس زکیه و برادرش ابراهیم فشارهای سیاسی فراوانی بر ضد امام صادق(ع) و پیروانش وجود داشت. فعالیت‌های علمی امام صادق(ع)، در دوران امامت امام صادق(ع)، به علت ضعف حکومت اموی، آزادی بیشتری برای ابراز عقیده به وجود آمد و بحث‌های علمی بسیاری در موضوعات مختلف درگرفت. این آزادی علمی و دینی که برای کمتر امامی از ائمه دوازده‌گانه وجود داشت، سبب شد تا شاگردان امام آزادانه در مباحث علمی شرکت کنند. ابان بن تغلب گزارش کرده است که مردم در مسجد از او سؤالات فقهی‌شان را می‌پرسیدند. استفاده امام صادق علیه‌السلام ازفرصتها برای ترویج دین امام صادق(ع) با استفاده از این فرصت، روایات فراوانی در زمینه‌های گوناگونِ فقه، کلام و... بیان کرد. به گفته ابن حَجَر هیتمی، مردم از او دانش‌های فراوان نقل می‌کردند و آوازه او به همه جا رسیده بود. ابو بحر جاحظ هم نوشته است دانش و فقه او دنیا را پر کرده بود. حسن بن علی وشاء هم گفته است که نهصد نفر را در مسجد کوفه دیده است که از امام صادق(ع) حدیث نقل می‌کردند. مناظرات وگفتگو های علمی امام صادق(ع در متون حدیثی شیعه، مناظرات و گفتگوهایی میان امام صادق(ع) و متکلمان مذاهب دیگر و نیز برخی از منکران وجود خدا گزارش شده است. در برخی از مناظرات، شاگردان امام صادق(ع) در حضور وی در زمینه‌ای که تخصص داشته‌اند، با دیگران مناظره کرده‌اند. گفتگوی هشام بن سالم باامام صادق امام از هشام بن سالم خواست تا در زمینه کلام با او گفتگو کند. همچنین از فردی که قصد مناظره با او را داشت، خواست تا در هر زمینه‌ای که می‌خواهد، ابتدا با شاگردانش گفتگو کند و در صورت غلبه بر آنها با او مناظره کند. آن فرد در زمینه قرآن با حُمران بن اَعیَن، در زمینه ادبیات عربی با اَبان بن تَغلِب، در فقه با زُراره و در کلام با مؤمن الطّاق و هِشام بن سالم مناظره کرد و مغلوب شد. مناظره با یکی از منکران خدا درباره وجود خدا مناظره با ابوشاکر دَیصانی، درباره وجود خدا مناظره با ابن ابی العوجاء درباره وجود خدا مناظره با ابن ابی العوجاء درباره حدوث عالَم مناظره‌ای طولانی با یکی از منکران وجود خدا درباره مسائل مختلف دینی مناظره با ابوحنیفه درباره شیوه استنباط احکام فقهی، به‌ویژه قیاس مناظره با برخی از علماء معتزله درباره شیوه انتخاب حاکم و برخی احکام فقهی تشکیل حکومت یک سیاست فرهنگی سياست نخست امام صادق(ع) يك سياست فرهنگى و در جهت پرورش اصحابى بود كه از نظر فقهى و روايى از بنيان‌گذاران تشيع جعفرى به شمار آمده‌اند. تلاش‌هاى سياسى امام در برابر قدرت حاكمه در آن وضعيت، در محدوده نارضايى از حكومت موجود، عدم مشروعيت آن و ادعاى امامت و رهبرى اسلام در خانواده رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بود. فراهم آوردن مقدمات لازم مقابله با حاکمیت جور از نظر امام صادق(ع) تعرض نظامى عليه حاكميت، بدون فراهم آوردن مقدمات لازم، كه مهمترينش كار فرهنگى بود، جز شكست و نابودى نتيجه ديگر نداشت. فقه جعفرى، بنيانگذار تشيع نيرومند چنانكه در جريان حركتى كه زيد بن على و پس از آن يحيى بن زيد در خراسان به آن دست زدند، بنى عباس بيشترين بهره را برده و در عمل، خود را به عنوان مصداق شعار «الرضا من آل محمد» تبليغ كردند. نتيجه كار بعدها معلوم شد؛ زيرا فقه جعفرى، بنيانگذار تشيع نيرومندى گشت كه روز به روز اوج بيشترى گرفت؛ اما زيديه كه منحصرا در خط سياست‌ بود، رو به افول گذاشتند. - کشف الغمه، ج 2، ص 207 . بحار الانوار، ج 75، ص 138 . تحف العقول، ص 303 . التماس دعا دارم
🌷گوش کن هفت آسمان در شور و حالی دیگرند 🌷عرشیان و فرشیان نام محمّد می‌برند 🌷امشب سخن ازجان جهان بایدگفت توصیف رسول(ص) انس و جان باید گفت 🌷در شـــــام ولادت دو قــطب عالم 🌷 تبریک به صــاحب الزمان (عج) باید گفت 🌷ای احمدیان به نام احمد صلوات 🌷هر دم به هزار ساعت از دم صلوات 🌷از نور محمدی دلم مسرورست 🌷پیوسته بگو تو بر محمد صلوات 🌷اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌷 🍃میلاد رسول اکرم صلی الله و امام جعفر‌صادق ع برهمه مسلمانان و شیعیان مبارک باد 🍃