eitaa logo
حاج علی جنانی
366 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
317 ویدیو
12 فایل
یاصــاحِبَ الزَّمان(عج) پایگاه اطلاع رســــــانی حــجـــــــــة الاســـــــــــلام حـــــــاج علــی جنــــــانی *سخنــران حـرم مطهر *استـــاد حـــوزه علمیه *مـداح اهل بیــت(ع) ارتباط با ما : @janani110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز سی و پنجمین سال زعامت علمدار عصر ظهور، امام خامنه ای حفظه الله تعالی، بر امام زمان ارواحنا فداه و منتظران آن حضرت مبارک باد🌸🌺 اللهم عجل لولیک الفرج @hajalijanani
🎼 لزوم تسلط بر «دستگاه های موسیقی» در مداحی 1⃣ قسمت اول ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ گاهی برای مستمعین جلسات اهل بیت (علیهم السلام) پیش می آید که - جدای از خوش صدا بودن مداح - از نوع خواندن یک مداح لذت می برد و دلیل آن را هم نمی‌داند. باید گفت که علاوه بر اخلاص و تقوای مداح و علاقه قلبی یک مستمع به مداح مورد علاقه اش، عمده دلیل اینکه مستمع از خواندن یک مداح لذت می‌برد تسلط آن مداح بر است. 💠 طبق نظر علمای علم موسیقی، هرآنچه که ما می‌خوانیم در یکی از دستگاه های موسیقی است که اغلب به خاطر عدم آگاهی از آن دستگاه ها، به صورت ناقص اجرا می‌شود و برای مستمع ناخوشایند می‌شود. 💠اینجاست که یادگیری دستگاه های موسیقی و ردیف های آوازی مورد نیاز در مداحی، شنیدن را برای مستمع لذت بخش می‌کند و قدرت تسلط مداح را در اداره جلسه بالا می‌برد. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
خدایا، سایه حضرت آقا را بر سر ما مستدام بدار 🤲 @hajalijanani
🎼 لزوم تسلط بر «دستگاه های موسیقی» در مداحی 2️⃣ قسمت دوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ عدم تسلط بر ردیف های آوازی مداح را دچار ضعفهایی می کند که جبران آنها دشوار است 🔹 یکی اینکه مداح دنبال نمی‌رود و عمدتاً چنین مداحی اطلاعی از مثل قصیده، غزل، مثنوی، رباعی، دوبیتی و... ندارد. 🔹دیگر اینکه چون ردیف های آوازی برروی یکی از پیاده سازی می‌شود اغلب این مداحان را ترجیح می‌دهند. زیرا سبک خوانی اگر چه دریکی از دستگاههای موسیقی است اما نیازی به ردیف خوانی ندارد و صرف اینکه مثلاً برروی آهنگ یک سریال و یا یک ترانه شعر بگذارند آنها را قانع میکند. نمونه این معضل، است که مرسوم شده و اکثر شورخوانها با ردیف خوانی بیگانه هستند. ان شاءالله راجع به این معضل بیشتر خواهیم نوشت. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
حاج علی جنانی
🎼 لزوم تسلط بر «دستگاه های موسیقی» در مداحی 2️⃣ قسمت دوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ عدم تسلط بر ردیف های
🎼 لزوم تسلط بر «دستگاه های موسیقی» در مداحی 3️⃣ قسمت سوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ 💠 وقتی‌ حرف از تسلط در دستگاه‌های موسیقی می‌شود به معنای تسلط بر تمام دستگاه‌ها با همه ردیفهای آوازی نیست. 💠اصلاً همه دستگاه‌ها، مناسب مداحی نیست و همچنین در دستگاهای مناسب، همه ردیفها مناسب مداحی نیست. 🌀 در مداحی به مدح، منقبت، حماسه و حزن باید از دستگاه ها و ردیفهای متناسب استفاده کرد. 🔖 مداحان محترم، علی الخصوص نوجوانان عزیزی که تمایل به بحث مداحی دارند از یک استاد خبره در امر دستگاهها کمک بگیرند تا آینده درخشانی در این عرصه داشته باشند. ❌ انتهای بحث دستگاه ها والعاقبة للمتقین @hajalijanani
💠 قَالَ امیرالمؤمنین علیه السلام: لَوْ ضَرَبْتُ خَیْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیْفِی هَذَا عَلَی أَنْ یُبْغِضَنِی مَا أَبْغَضَنِی وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیَا بِجَمَّاتِهَا عَلَی الْمُنَافِقِ عَلَی أَنْ یُحِبَّنِی مَا أَحَبَّنِی ترجمه: اگر با این شمشیرم بر بینی مؤمن ضربه بزنم تا با من دشمن شود، دشمن من نخواهد شد و اگر دنیا را با هرچه در آن است نثار منافق کنم تا مرا دوست داشته باشد، مرا دوست نخواهد داشت. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۴۵ موحِّد حبِّ دنیا در وجود خود نخواهد دید به جز عشقِ به مولا در وجود خود نخواهد دید علی حتی اگر پای منافق کوهِ زَر ریزد منافق حُبِّ او را در وجود خود نخواهد دید @hajalijanani
🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 1️⃣ نوشتار اول ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ بیش از دو دهه از تولد پدیده ای به اسم «شور خوانی» در مداحی می‌گذرد و سالهاست که مورد بحث در مجامع مختلف نظریه پردازی قرار گرفته است. 🔸 گروهی «شور» را مطلقاً یک امر شوم و یک بدعت درعزاداری تلقی می‌کنند و عده ای «شور» را مطلقاً امر مبارکی در مداحی می‌دانند. 🚫 البته این دو نگاه «بعضاً» نگاه‌های سلیقه ای هستند و پشتوانه علمی ندارند. 💢 زیرا هم نظر آنکه مطلقاً این پدیده را یک امر شوم و بدعت می‌پندارد متقن نیست و هم آنکه مطلقاً این پدیده را تأئید می‌کند. ✅ بلکه باید گفت «شور خوانی» با رعایت بعض از شاخص‌ها امر مبارکی است و اگر از دایره این شاخص‌ها خارج شود به یک امر شوم و نامبارک تبدیل می‌شود که به جای هدایت، جامعه ایمانی را به ضلالت می‌کشاند. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
حاج علی جنانی
🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 1️⃣ نوشتار اول ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ بیش از دو دهه ا
💠 🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 2️⃣ نوشتار دوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ 🎙در پدیده مداحی دو عنصر اصلی وجود دارد که این دو عنصر اگر از هم فاصله بگیرد، بنیان مداحی را ویران میکند و آن دو عنصر عبارتند از : «عنصر قالب» و «عنصر محتوی» 🎤از آنجایی که مدّاحی یک شیوه‌ی کار هنری خاص است؛ باید سعی کنیم این شیوه‌ی کار را با شیوه‌های خواندن هنریِ دیگر مخلوط نکنیم. ⛔️ اگر در مداحی، قالب و محتوی با هم هماهنگ نباشد، انتقال پیام به صورت صحیح شکل نمی‌گیرد. ❌ مثلاَ وقتی محتوای مداحی ما منقبت اهل بیت «علیهم السلام» باشد و قالب ما سبک یک ترانه‌ی مبتذل، یقیناً برای مخاطب ما انسی با اهل بیت «علیهم السلام» ایجاد نمی‌کند. ⚠️ این تضاد بین قالب و محتوی عمدتاً در بیشتر خود را نشان میدهد. 🤲 ان شالله در این رابطه بیشتر گفتگو خواهیم کرد. والعاقبة للمتقین @hajalijanani
حاج علی جنانی
💠 🎤 بررسی فرصتها و تهدیدهای «شور خوانی» در مداحی 2️⃣ نوشتار دوم ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️ 🎙در پدیده مدا
سلام علیکم در صورتی که در مورد مباحث ارائه شده برای شما سوالی ایجاد شد می‌توانید سوالات و حتی انتقادات و پیشنهادهای خود را از طریق لینک زیر با ما در میان بگذارید : @janani110 با تشکر @hajalijanani
💠 لزوم ذکر و یاد حضرت ولی عصر «ارواحنا فداه» در مداحی ✍️ علی جنانی ▫️▫️▫️▫️▫️ وقتی می‌فرمایند : إِنَّ ذِكْرَنَا مِنْ ذِكْرِ اَللَّه 🔹 یعنی اگر فکر میکنیم یاد خدا، بدون یاد حضرت ولی عصر «ارواحنا فداه» محقق میشود، سخت در اشتباهیم. به عنوان نوکر حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه» لازم است که یاد حضرت در همه حالات زندگی جریان داشته باشد. 🎤خصوصاً برای مادحین عزیز که جزء افسران آن فرمانده الهی به حساب می آیند. 🔹حقیقتاً مداحیِ بدون یاد حضرت کامل نیست. 🔸به هر بهانه ای که شده، در مداحیمان یاد حضرت را از برنامه های اصلی مجلسمان قرار دهیم. 🌷یقیناً وقتی از حضرت یاد میکنیم، ایشان هم به بهترین وجه از ما یاد خواهند کرد و برای ما دعا می کنند. والعاقبة للمتقین @hajalijanani