فرهادیان:
فرهادیان:
لمن خاف مقام ربّه جنّتان
عسی أن یبعثَکَ ربُّک مقاما محمودا.
تحلیل واژه مقام در آیات فوق:
کلمه مقام مصدر است و اسم مکان نیست.زیرا اگر اسم مکان بود خداوند مردم را از مقام(مکان) خود بیم نمی داد. زیرا خوف به مکان تعلق نمی یابد و ترس از مکان تشویق کننده به طاعت یا بازدارنده از گناهان نیست.🌷🌷🌷🌷
پس در این آیه من خاف مقام ربه محذوفی در کار است و معنا این است:من خاف مقامه لدیّ ففعل الطاعة فله الثواب. هر کس از ایستادن در پیشگاه من خوف برد و طاعت انجام داد او را پاداش خواهد بود.🌷🌷🌷🌷🌷
اما در آیه مقاما محمودا،کلمه مقام هم می تواند مصدر و هم اسم مکان باشد و از این جهت آیه مجمل است و به بیان از روایات نیاز دارد.🌷🌷🌷🌷
مفسران از پیامبر ص روایت کرده اند که مقصود از مقام در این آیه همان شفاعت است.
تجزیه و ترکیب کاربردی همراه با تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
لمن خاف مقام ربّه جنّتان
عسی أن یبعثَکَ ربُّک مقاما محمودا.
تحلیل واژه مقام در آیات فوق:
کلمه مقام مصدر است و اسم مکان نیست.زیرا اگر اسم مکان بود خداوند مردم را از مقام(مکان) خود بیم نمی داد. زیرا خوف به مکان تعلق نمی یابد و ترس از مکان تشویق کننده به طاعت یا بازدارنده از گناهان نیست.🌷🌷🌷🌷
پس در این آیه من خاف مقام ربه محذوفی در کار است و معنا این است:من خاف مقامه لدیّ ففعل الطاعة فله الثواب. هر کس از ایستادن در پیشگاه من خوف برد و طاعت انجام داد او را پاداش خواهد بود.🌷🌷🌷🌷🌷
اما در آیه مقاما محمودا،کلمه مقام هم می تواند مصدر و هم اسم مکان باشد و از این جهت آیه مجمل است و به بیان از روایات نیاز دارد.🌷🌷🌷🌷
مفسران از پیامبر ص روایت کرده اند که مقصود از مقام در این آیه همان شفاعت است.🌷🌷🌷
🖊عارف فرهادیان
تجزیه و ترکیب کاربردی همراه با تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
هدایت شده از فرهادیان
فما اصبرهم علی النار.
#تحلیل_آیه_فوق
در مورد کلمه #ما در این آیه ۳ قول وجود دارد:
برخی قائلند به اینکه کلمه ما در این آیه دلالت بر تعجب می کند.🌷
ابن عباس و ابن زبید گفته اند: این ما برای استفهام است.🌷🌷🌷
کسائی معتقد است ما در این آیه استفهام بر وجه تعجب است.🌷🌷
اگر #ما را به معنای تعجب بگیریم،تعجب از طرف خداوند که صحیح نیست زیرا او به همه چیز آگاهی دارد و تعجب در برابر چیزی می آید که علت آن دانسته نباشد.🌷🌷🌷🌷
بنابراین،هدف از نسبت دادن تعجب به خداوند در این آیه،خبر دادن از این حقیقت است که به ما نشان دهد کافران چنان جایگاهی دارند که باید از آن ها تعجب کرد.🌷
پس در واقع این سخن خداوند، واداشتن ما به تعجب نسبت به کار کافران است.
🖊 عارف فرهادیان.
منابع:
التبیان ج ۲ ص۹۱.
تجزیه و ترکیب کاربردی همراه با تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
هدایت شده از 🇵🇸اعلانات حوزه علمیه شوش🇱🇧
💢فروش نسخه الکترونیکی کتاب مهدویت به مناسبت نیمه شعبان
✅ کتابی جامع و در بردارنده مطالب مختلف مهدویت از جمله فرقه نوظهور یمانی
📖 فهرست کلی کتاب:
➖بررسی آیات و روایات مهدویت
➖بررسی فرقه نوظهور یمانی
➖بررسی مسئله رجعت
💰 قیمت نسخه الکترونیکی: ۵ هزار تومان
➕ برای خرید به آیدی زیر پیام دهید:
🆔 @farhadyan
کتابی مفید و جامع در مورد مهدویت.
پیشنهاد خرید.
نسخه الکترونیکی کتاب فقط ۵ هزار تومان.👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
May 11
ثمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً.
❇ ظاهر آیه این است که أو دلالت بر تردید می کند ولی نسبت دادن تردید به خداوند درست نیست.
✅ اما پاسخ این است که أو در این آیه در یکی از معانی زیر استعمال شده است:
_معنای اباحه: مانند تعلم نحوا أو فقها.
_معناي ابهام:يعني متكلم علم دارد ولی به جهت مقاصد خاصی برای مخاطب مطلب را مبهم می گذارد.
_معنای تفصیل: برای تفصیل ما قبل و بیان جزئیات.
_به معنای بل:مانند قاب قوسین أوأدنی.
_به معنای واو عطف: مانند:أن تاکلوا من بیوتکم أوبیوت آبائکم.
✳ نتیجه گیری:
در این آیه معنای تردید بودن أو اشتباه است اما هر کدام از معانی مذکور را برای این آیه در نظر بگیریم صحیح خواهد بود.
✳ منابع:
تفسیر آیات متشابه ص ۴۶ .
🖋 عارف فرهادیان
تفسیر ادبی قرآن
تجزیه و ترکیب کاربردی همراه با تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
ربّ المشرق و المغرب
ربّ المشرقین و المغربین
ربّ المشارق و المغارب.
❇️ در آیه اولی که مفرد اورده شده اند،به معنای مکان بر آمدن و فرو آمدن است.
چون بر وزن مفعل از باب یفعَل و یفعِل به معنای اسم مکان هستند.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
کلمات مشرق و مغرب هم به کسره عین الفعل خوانده می شوند و هم به فتحه آن.
❇️ درآیه دوم که به صورت تثنیه آمده اند،دلالت بر مشرق زمستان و تابستان و مغرب زمستان و تابستان می کنند.🌹🌹🌹🌹
مشرق و مغرب زمستان به همدیگر نزدیک تر هستند و به همین جهت شب از روز دراز تر است.
❇️ در آیه سوم که جمع آمده اند،دلالت بر منزل های خورشید در طلوع و غروب می کند زیرا خورشید ۳۶۰ منزل دارد و هر روز در منزلی طلوع و در منزلی غروب می کند.🌺🌺🌺🌺🌺
♻️ ماه نیز مانند خورشید است با این تفاوت که ماه در ۳۰ روز همه منزل های خود را سپری می کند در حالی که خورشید در طول یک سال منزل هایش سپری می شوند.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
منابع:
تفسیر قمی ج ۲ ص۳۴۴.
التبیان ج ۹ ص۲۰۰. و ج ۱۰ ص۱۲۹.
مجمع البیان ج ۹ ص۸۲.
🖊 عارف فرهادیان.
تفسیر ادبی قرآن
تجزیه و ترکیب کاربردی همراه با تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
من شرّ الوسواس الخنّاس الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنّة و النّاس.
❇️در این الناس عطف بر الجنة شده تا بر این معنا دلالت کند که از شیطان پناه می جویم که چنین صفتی دارد و از مردمی پناه می جویم که چنین صفتی دارند.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
❇️ یا اینکه می توان گفت آیه قبل از آن بر عموم دلالت دارد و مقصود هر وسواسگری است. و بعد از آن این عموم با عبارت من الجنة و الناس تفسیر و تبیین شده است.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
منابع:التبیان ج ۱۰ ص۴۳۶.
🖊 عارف فرهادیان
تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
قُل اعملوافَسَیری اللهُ عَمَلَکم.
❇️ در این آیه مقصود از رؤیت،علم خداوند است.و دلیل بر این مطلب این است که فعل یری متعدی به یک مفعول شده است.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
❇️ فعل یری به صورت مستقبل آمده در حالی که خداوند به همه چیز قبل از وجود آن ها علم دارد.
و مقصود از فعل استقبال این است که خداوند پس از علم به اشیاء در حال عدم،پس از وجود یافتن
اشیاء نیز به آن ها علم پیدا می کند.🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
❇️ ذکر این نکته لازم است که اتصاف خداوند به اینکه یک بار عالم است که اشیاء به وجود خواهند آمد و یک بار پس از در آمدن پدیده ها به عرصه وجود، به آن ها آگاهی خواهد یافت،موجب تجدّد در حال خداوند نمی شود.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
منابع:
التبیان ج ۵ ص۲۹۴.
مجمع البیان ج ۵ ص ۱۱۹.
🖊 عارف فرهادیان.
تفسیرادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
آیا چشم زخم واقعیت دارد؟
ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم.
❇️ امام صادوق ع در تفسیر این آیه فرمودند: هو العین و العین حق.ّ مقصود از این آیه چشم زخم است و چشم زخم حق است.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
همچنین پیامبر ص دعایی برای امام حسن و امام حسین ع خواندند که در دعا آمده: و اعیذکما من کلّ عین لامّة.شما را از هر چشم شوری به پناه خدا در می آورم.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
❇️حسن بصری و سید مرتضی گفته اند:چشم زخم بر طبق عادت و به فعل خداوند تحقق می پذیرد همانگونه که هنگام استفاده از دارو،شفا به فعل خداوند واقع می شود.🌷🌷🌷🌷
❇️شیخ طوسی گفته است:خداوند بر پایه مصلحتی،عادت را بر این جاری ساخته باشد که هرگاه به گونه ای خاص در کسی بنگرد،مصلحتی اقتضا کند که آن کس بمیرد یا بیمار شود یا اموالش از میان برود.🌷🌷🌷🌷🌷
❇️خداوند در نقل سخن حضرت یعقوب ع فرمود: وقال یا بنیّ لا تدخلوا من باب واحد و ادخلوا من ابواب متفرقة.
اکثر مفسرین در تفسیر این آیه گفته اند که دلیل گفتن این کلام از حضرت یعقوب ع این بوده که ایشان از چشم زخم ترس داشت.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷
منابع:
التبیان ج۶ ص۱۶۷.
مجمع البیان ج ۵ ص۴۲۷و۴۲۸.
مکارم الاخلاق ص ۳۴۲.
🖊عارف فرهادیان.
تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
و إن یمسسک اللهُ بضرّ فلا کاشف لهُ إلّا هُوَ.
❇️ معنای آیه این نیست که خداوند ضرر وارد کند.
بلکه معنا این است که اگر ضرری دامنگیر انسان شود.🌷🌷
زیرا در این آیه حرف جر باء که در بضرّ آمده دلالت بر متعدی شدن فعل می کند و وقتی باء بیاید،یمسسک معنای یمسّک و از باب أمسّ می باشد.🌷🌷🌷🌷
❇️ هرگاه ماده این ماده متعدی به دو مفعول نباشد، مانند آیه مسّنی الضرُّ خواهد بود.🌷🌷
❇️بنابراین مقصود خداوند از این تعابیر،تشویق به عبادت و بندگی محض اوست. زیرا او یگانه مالک سود و زیان و یگانه قادر بر آن است.🌷🌷🌷🌷🌷
منابع:
التبیان ج ۵ ص۴۴۲. و ج ۴ ص۹۱.
🖊عارف فرهادیان
تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
حتی اذا جاءوها و فتحت ابوابها.
حتی اذا جاءوها فتحت ابوابها.
❇️ در آیه اولی که در وصف بهشتیان است،قبل از فعل فتحت واو آمده است. در حالی که در آیه دومی که در وصف دوزخیان است واوی نیامده است.🌷🌷🌷
🔵 دلیل آمدن واو در آیه اول:
خلیل می گوید:واو در اینجا واو تکرار است یعنی حتی اذا جاءوها جاءوها و فتحت ابوابها.(تا به سوی دروازه ها آمدند،درحالی آمدند که دروازه ها گشوده بود.)🌷🌷🌷
🔵 برخی گفته اند:واو در این آیه زائده است.
🔵 برخی دیگر گفته اند:این واو،واو حالیه است.زیرا وقتی بهشتیان به آنجا بیایند همان لحظه و در همان حال دروازه ها گشوده می شود.🌷🌷🌷🌷🌷
🔵 برخی دیگر گفته اند:واو تحقیق است.یعنی یک چیز قطعی و مسلم است.همامگونه که در آیه و ثامنهم کلبهم،واو برای تحقیق است.🌷🌷
🔵 برخی دیگر گفته اند:واو در این آیه:واو ثمانیه است و دلالت بر عدد دروازه های بهشت دلالت دارد.
❇️البته علمای نحو،واو ثمانیه را قبول ندارند.
🖊 عارف فرهادیان.
تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصواعق حذر الموت.
❇️ در آیه فوق،حذر الموت بنابر مفعول له منصوب شده است و معنای آیه این می شود:از بیم مرگ به هنگام صاعقه،انگشت های خود را در گوش می گزارند.
این نظریه بصریون است.🌷
❇️ قول دیگر این است که این واژه بنابر حالیت منصوب است و معنای آیه این می شود:در حالی که از مرگ می ترسند انگشتان خود را در گوش می گذارند.🌷🌷🌷
❇️قول دیگر این است که منصوب به نزع خافض است و من جاره حذف شده است.
و آیه به این معناست:یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصواعق من حذر الموت(ازحذر از مرگ انگشتان خود را در گوش می گزارند.)🌷🌷🌷🌷🌷
🖊 عارف فرهادیان
تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
🔵 انواع و اسباب اختلاف در قرآن:
1_ اختلاف در اعراب یا بنای کلمه،اما به گونه ای که نه صورت کتابت تغییر می کند و نه معنای آن.
مانند:هل نجازی و هل یجازی.(سبأ ۱۷.
۲_ اختلاف در اعراب یا بنای کلمه به گونه ای که معنا تغییر می کند ولی صورت کتابت تغییر نمی کند مانند:ربّنا باعد بین أسفارنا(سبأ ۱۹).(به عنوان خبر و به عنوان دعا).
۳_اختلاف در حروف کلمه به گونه ای که صورت کتابت را تغییر می دهد ولی تغییری در معنا ایجاد نمی کند.مانند:إن کانت إلّا صیحة و إلّا زقیة. و مانند:کالعهن المنقوش و کالصفوف المنقوش.
۴_اختلاف در کلمه به گونه ای که هم صورت کتابت و هم معنای کلمه را تغییر می دهد مانند:طلح منضود و طلع منضود.
۵_اختلاف در تقدیم و تاخیر کلمات مانند:جاءت سکرة الموت بالحق و سکرة الحق بالموت.
۶_اختلاف در زیادی و کاستی مانند:مما عملت أیدینا و ما عملته أیدیهم.
منابع:
المحتسب ابن جنی ج ۱ ص۳۲۵.
معانی القرائات ازهری ج ۲ ص۲۹۳.
السبعة فی القرائات ابن مجاهد ص۵۲۹.
معانی القرآن فرّاء ج ۲ ص۳۵۹.
المرشد ابو شامة ص ۹۱.
البرهان ج ۱ ص۳۳۵.
اعراب القرآن نحاس ج ۴ ص۱۵۰
🖊عارف فرهادیان
تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
با سلام.
با حول و قوه الهی ان شالله فعالیت این کانال از فردا فعالیت خود را اغاز کرد.
هدف این کانال تقویت تجریه و ترکیب بر مبنای تفسیر ادبی ایات قرآن کریم است.
مالک یومِ الدین.
#تحلیل_آیه_فوق:
این آیه در سوره فاتحه بنابر قرائت عاصم و کسائی مالک و بنابر قرائت دیگران مَلِکِ خوانده شده است.
اما در سوره ناس قرائت به ملک الناس آمده و مالک الناس جایز نیست.🌷🌷🌷
زیرا صفت مَلِک بر تدبیر کسی دلالت دارد که بتواند این تدبیر را درک کند ولی صفت مالک این گونه نیست.🌷🌷
بنابراین جایز است گفته بشود مالک الثوب اما نمی توان گفت:ملک الثوب.زیرا پیراهن قوه ادراک تدبیر را ندارد.🌷🌷
به همین جهت در سوره فاتحه به هر دو معنای الملک فی یوم الجزاء و مالک الجزاء آمده،ولی در سوره ناس تنها معنای مالکیت تدبیر کسانی که بتوانند تدبیر را درک کنند به کار رفته است.🌷🌷
🖊عارف فرهادیان
منابع:
مجمع البیان ج ۱۰ص۴۹۷.
کانَ اللهُ شاکراً علیماً.
تحلیل آیه فوق:
برخی گفته اند واژه شاکر لفظا و معنا اسم فاعل است و وقوع شکر از جانب خداوند اشکالی ندارد.
برخی دیگر گفته اند:شکر اعتراف به نعمت است واین بر خداوند روا نیست.بنابراین معنای آیه این است که خداوند به بندگانی که نعمت هایش را قدر بدانند پاداش می دهد.🌷🌷🌷🌷🌷
سید مرتضی گفته است: این واژه اسم فاعل است اما به معنای مفعول.یعنی شاکر معنای مشکور می دهد.🌷🌷🌷🌷
در نتیجه معنای صحیح آیه این می شود که: او در پاداش بندگان صالح خود،رفتاری همانند شاکر و سپاسگزار دارد.🌷🌷🌷
🖊 عارف فرهادیان
فما اصبرهم علی النار.
#تحلیل_آیه_فوق
در مورد کلمه #ما در این آیه ۳ قول وجود دارد:
برخی قائلند به اینکه کلمه ما در این آیه دلالت بر تعجب می کند.🌷
ابن عباس و ابن زبید گفته اند: این ما برای استفهام است.🌷🌷🌷
کسائی معتقد است ما در این آیه استفهام بر وجه تعجب است.🌷🌷
اگر #ما را به معنای تعجب بگیریم،تعجب از طرف خداوند که صحیح نیست زیرا او به همه چیز آگاهی دارد و تعجب در برابر چیزی می آید که علت آن دانسته نباشد.🌷🌷🌷🌷
بنابراین،هدف از نسبت دادن تعجب به خداوند در این آیه،خبر دادن از این حقیقت است که به ما نشان دهد کافران چنان جایگاهی دارند که باید از آن ها تعجب کرد.🌷
پس در واقع این سخن خداوند، واداشتن ما به تعجب نسبت به کار کافران است.
🖊 عارف فرهادیان.
منابع:
التبیان ج ۲ ص۹۱.
تجزیه و ترکیب کاربردی همراه با تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
فرهادیان:
لمن خاف مقام ربّه جنّتان
عسی أن یبعثَکَ ربُّک مقاما محمودا.
تحلیل واژه مقام در آیات فوق:
کلمه مقام مصدر است و اسم مکان نیست.زیرا اگر اسم مکان بود خداوند مردم را از مقام(مکان) خود بیم نمی داد. زیرا خوف به مکان تعلق نمی یابد و ترس از مکان تشویق کننده به طاعت یا بازدارنده از گناهان نیست.🌷🌷🌷🌷
پس در این آیه من خاف مقام ربه محذوفی در کار است و معنا این است:من خاف مقامه لدیّ ففعل الطاعة فله الثواب. هر کس از ایستادن در پیشگاه من خوف برد و طاعت انجام داد او را پاداش خواهد بود.🌷🌷🌷🌷🌷
اما در آیه مقاما محمودا،کلمه مقام هم می تواند مصدر و هم اسم مکان باشد و از این جهت آیه مجمل است و به بیان از روایات نیاز دارد.🌷🌷🌷🌷
مفسران از پیامبر ص روایت کرده اند که مقصود از مقام در این آیه همان شفاعت است.🌷🌷🌷
🖊عارف فرهادیان
تجزیه و ترکیب کاربردی همراه با تفسیر ادبی آیات قرآن کریم.
کانالی مناسب جهت تقویت تجزیه و ترکیب.
https://eitaa.com/hajfarhadyan
حال مفرد:
🔵 تعریف:اسمی است منصوب و مشتق و نکره که حالت و چگونگی صاحب حال ما قبل خود را بیان می کند.
🔵حال مشتق وصفی است و اسم فاعل یا اسم مفعول یا صفت مشبهه می باشد و نمی توان از مشتق هایی مانند اسم مکان و زمان برای ساختن حال استفاده کرد.
مثال حالی که اسم فاعل است:جاء زیدٌ راکباً.
مثال حالی که اسم مفعول است:جاء زیدٌ مسروراً.
مثال حالی که صفت مشبهه است:جاء زیدٌ الی البیت فَرَحاً.