eitaa logo
🇮🇷 محمد علی فتحی
633 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
594 ویدیو
45 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی #رزومه: http://hajfathi.ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠همه تسلیم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می شوند 👌قال اللّه تعالى في سورة آل عمران: وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ. [۱] عبد اللّه بن بكير گفت: از حضرت كاظم عليه السّلام از قول خداى تعالى وَ لَهُ أَسْلَمَ...، الخ سؤال كردم. فرمود: ▫️ اين آيه در شأن حضرت قائم عليه السّلام نازل شده؛ زمانى كه بر يهود، نصارا، پرستندگان آفتاب، زنديقان، مردم مرتد و كفّار مشرق و مغرب زمين خروج كند. پس اسلام را بر آن‌ها عرضه دارد، هركس اسلام آرد، او را به گزاردن نماز و دادن زكات و آن چه مسلمان بدان مأمور شود و محبوب خداست، فرمان دهد و هركس اسلام نياورد، گردنش را بزند تا در مشارق و مغارب، جز يگانه پرست باقى نماند. عرض كردم: قربانت شوم! مردم بيشتر از آنند كه با آن‌ها چنين معامله شود. فرمود: ▫️چون خدا چيزى را بخواهد، بسيار را اندك و اندك را بسيار كند.[۲] ---------- 📚منابع: [۱]: سوره آل عمران، آيه ۸۳. [۲]:العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان (عج) - [سوره آل عمران، آيه ۸۳] ۳ رفرفه - جلد ۱، صفحه ۵۹ 👇 🆔 @hajfathi_ir
💠ریاست شایسته هر کس نیست رسول خدا صلي الله عليه و آله : ▫️اِنَّ الرّياسَةَ لا تَصْلَحُ اِلاّ لِأهْلِها، فَمَنْ دَعاالنّاسَ اِلى نَفْسِهِ وَفيهِمْ مَنْ هُوَ اَعْلَمُ مِنْهُ لَمْ يَنْظُرِاللّه ُ اِلَيْهِ يَوْمَ القيامَةِ. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: ▫️رياست، جز براى اهلش، شايسته و روا نيست. پس هركس مردم را به سوى خود بخواند، در حالى كه ميان مردم داناتر از او هست، خداوند در روز قيامت به او نگاه نخواهد كرد. 👌نكته: در سپردن مسؤوليت هاى اجتماعى، اولويّت دادن به معيارها و ملاكها و شايستگيها، نه اشخاص و رابطه ها! 📚الاختصاص، ص ۲۵۱
💠همنشین حضرت داود علیه السلام در بهشت بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم حضرت داود علیه السلام عرض کرد: ▫️پروردگارا! همنشین‌ام را در بهشت به من معرفی کن و نشان بده کسی را که مانند من از زندگی بهشتی بهره مند خواهد شد؟ خداوند فرمود: ▫️همنشین تو در بهشت متّی پدر حضرت یونس است. داود اجازه خواست به دیدار متی برود خداوند هم اجازه داد. داود با فرزندش سلیمان به محل زندگی او آمدند. خانه ای را دیدند که از برگ خرما ساخته شده. پرسیدند: متی کجاست؟ در پاسخ گفتند: در بازار است. هر دو به بازار آمدند و از محل متی پرسیدند. در جواب گفتند: او در بازار هیزم فروشان است. در بازار هیزم فروشان نیز سراغ او را گرفتند. عده ای گفتند. ما هم در انتظار او هستیم. داود و سلیمان به انتظار دیدار او نشستند. ناگاه متی، در حالی که پشته ای از هیزم بر سر گذاشته بود آمد. مردم به احترام او برخواستند و پشته را از سر او گرفته، بر زمین نهادند. متی پس از حمد خدا هیزم را در معرض فروش گذاشت و گفت: ▫️چه کسی جنس حلالی را با پول حلال می‌خرد؟ یکی از حاضران هیزم را خرید. در این وقت داود و سلیمان به او سلام دادند. متی آنها را به منزل خود دعوت نمود و با پول هیزم مقداری گندم خرید و به منزل آورد و آن را با آسیاب آرد کرد و خمیر نمود و آتش افروخت، مشغول پختن نان شد. در آن حال با داود و سلیمان به گفتگو پرداخت تا نان پخته شد. مقداری نان در ظرف چوبی گذاشت و بر آن کمی نمک پاشید و ظرفی پر از آب هم در کنارش نهاد، آورد و به دو زانو نشست و مشغول خوردن شدند. متی لقمه ای برداشت، خواست در دهان بگذارد، گفت: بسم الله و خواست ببلعد گفت: الحمدلله و این عمل را در لقمه دوم و سوم و... نیز انجام داد. آنگاه کمی از آب با نام خدا میل کرد. هنگامی که خواست آب را بر زمین بگذارد خدا را ستود، سپس چنین گفت : الهی! چه کسی را مانند من نعمت بخشیدی و درباره اش احسان نمودی؟ چشم بینا و گوش شنوا و تن سالم به من عنایت کردی و نیرو دادی تا توانستم به نزد درختی که آن را نه، کاشته‌ام و نه، در حفظ آن کوشش نموده ام، بروم و آن را وسیله روزی من قرار دادی و کسی را فرستادی که آن را از من خرید و با پول آن گندمی خریدم که آن نان پخته و با میل و رغبت آن را خوردم تا در عبادت و اطاعت تو نیرومند باشم، خدایا تو را سپاسگزارم. پس از آن متی گریست. در این موقع داود به فرزندش سلیمان فرمود: فرزندم! بلند شو برویم، من هرگز بنده ای را مانند این شخص ندیده بودم که به پروردگار سپاسگزارتر و حق شناس تر باشد. 📚 بحارالانوار: ج ۱۴، ص ۴۰۲.
حتما بخوانید👆
💠هفت حق، هفت مسئولیت رسول خدا صلي الله عليه و آله: ✅لِلْمُؤمِنِ عَلَى الْمُؤمِنِ سَبْعَةُ حُقُوقٍ واجِبَةٍ مِنَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ عَلَيه: ▫️اَلِأجْلالُ فى عَيْنِهِ، ▫️وَ الْوُدُّ لَهُ فى صَدْرِهِ، ▫️وَ المُواساةُ لَهُ فى مالِهِ، ▫️وَ اَنْ يُحَرِّمَ غَيْبَتَهُ ▫️وَ اَنْ يَعُودَهُ فى مَرَضِهِ، ▫️وَ اَنْ يُشَيِّعَ جِنازَتَهُ ▫️وَ اَنْ لايَقُولَ فيهِ بَعْدَ مَوْتِهِ اِلاّ خَيْرا. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: ✅مؤمن برگردن برادر مؤمنش هفت حقّ واجب دارد كه از سوى خدا بر او واجب شده است: ▫️ در چشمش به ديده احترام به او بنگرد. ▫️در دلش محبّت او را داشته باشد. ▫️ در مالش او را هم شريك سازد. ▫️ غيبت او را حرام بشمارد. ▫️ هنگام بيمارى از او عيادت كند. ▫️ جنازه اش را تشييع كند. ▫️ پس ازمرگش، جز خيروخوبى درباره او نگويد. 📚من لايحضره الفقيه، ج ۴ ص ۳۹۸ 👌نکته: ▫️این حدیث به خوبی نشان می دهد که مؤمن نمی تواند یک فرد بی مسئولیت و بدون اهتمام و بی تفاوت باشد. ▫️مؤمن اهل مواسات، اهل توجه، اهل حرکت و اقدام و اهل محبت و عشق ورزی و نوع دوستی و مردمی است. ✍ محمد علی فتحی 👇 🆔 @hajfathi_ir
#انفاق_واقعی ✅ برشی از کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن ،ص۵۸ #مقام_معظم_رهبری
💠استعفا و شانه خالی کردن از مسئولیت در قرآن قال الله تعالی: ▫️وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَیٰ فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ (الانبیاء:۸۷) ۞ ترجمه: ▫️و ذالنون [= یونس ] را (به یاد آور) در آن هنگام که خشمگین (از میان قوم خود) رفت. و چنین می پنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت. (اما موقعی که در کام نهنگ فرو رفت، ) در آن ظلمتها (ی متراکم) صدا زد: « (خداوندا! ) جز تو معبودی نیست. منزهی تو! من از ستمکاران بودم. » 👌نکته: ▫️حضرت یونس بعد از سالها تبلیغ رسالت های الهی در بین قوم خود، از هدایت آنان تا امید شد. چون هرچه تلاش کرد آنان ایمان نیاوردند و وی به همین خاطر تصمیم به خارج از شهرشان کرد و با حال غضب از آنان دور شد. خدای عزوجل به خاطر اینکار او را مبتلا به زندگی در داخل شکم ماهی(=نهنگ، وال) کرد. و بعد از سالها تنها زندگی کردن در آنجا که امری خارق‌العاده است با دعا نجات یافت. ▫️این جریمه الهی به خاطر ترک اولی یونس علیه السلام بدان جهت بود که از هدایت مردم و صبر در این راه دست برداشت. ▫️این حادثه گواه نکته مهمی است و آن اینکه: اگر کسی مسئولیتی را پذیرفت نباید شانه خالی کند و مردم و مجموعه خود را رها نماید. بلکه باید تا آخر به تکلیف خود عمل کند و او نتایج مثبتی نبیند. ▫️اگرچه مسئول دولت فعلی پیامبر نیست،ولی طرح استعفای وی بر خلاف قانون الهی است. ✍ محمد علی فتحی 👇 🆔 @hajfathi_ir
💠دلهای نزدیک و بدون کینه اميرالمؤمنين علي عليه السلام: ▫️إنَّ أحسَنَ ما يَألَفُ بِهِ النّاسُ قُلوبَ أوِدّائِهِم ونَفَوا بِهِ الضِّغنَ عَن قُلوبِ أعدائِهِم حُسنُ البِشرِ عِندَ لِقائِهِم، وَالتَّفَقُّدُ في غَيبَتِهِم، وَالبَشاشَةُ بِهِم عِندَ حُضورِهِم. امام على عليه السلام: ▫️ بهترين چيزهايى كه مردم با آنها، دل هاى دوستانشان را به دست مى آورند و كينه‌ها را از دل هاى دشمنانشان مى زدايند، خوش رويى به هنگام ديدارشان است، و پرسش حال آنها در هنگام نبودشان و گشاده رويى در حضورشان. -----+++++----- 📚تحف العقول: ۲۱۸، بحار الأنوار: ۷۸ / ۵۷ / ۱۲۴. 👌نکته: ▫️انسان بدون ارتباط با همنوعان خود زندگی خوبی نخواهد داشت. خصوصا اگر کسی مسئولیت علمی، تبلیغی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی داشته باشد، به ارتباط مؤثر نیاز دارد. ▫️اولین گام های ارتباطی که اثر گذار باشد، با گشاده رویی، و پرس و جو از احوالشان و خوش رویی میسر می شود. ▫️اگر کسی این گام های اولیه را برندارد به هدفش یعنی خدمت در پرتو ارتباط نخواهد رسید. ✍ محمد علی فتحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠شعبه های چهار چیز اميرالمؤمنين علي عليه السلام: ▫️اَلنِّفاقُ عَلى اَرْبَعِ دَعائِمَ: عَلَى الْهَوى وَ الْهُوَيْنا وَ الْحَفيظَةِ وَ الطَّمَعِ. فَالْهَوى عَلى اَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْبَغْىِ وَ الْعُدْوانِ وَ الشَّهْوَةِ وَ الطُّغْيانِ؛ فَمَنْ بَغى كَثُرَتْ غَوائِلُهُ وَ تُخُلِّىَ مِنْهُ وَ قُصِرَ عَلَيهِ، وَ مَنِ اعْتَدى لَمْ يُؤْمَنْ بَوائِقُهُ وَ لَمْ يَسْلَمْ قَلْبُهُ وَ لَمْ يَمْلِكْ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ، وَ مَنْ لَمْ يَعْذِلْ نَفْسَهُ فِى الشَّهَواتِ خاضَ فِى الْخَبيثاتِ وَ مَنْ طَغى ضَلَّ عَلى عَمْدٍ بِلا حُجَّةٍ. وَ الْهُوَيْنا عَلى اَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْغِرَّةِ وَ الاَْمَلِ وَ الْهَيْبَةِ وَ الْمُماطَلَةِ؛ وَ ذلِكَ بِاَنَّ الْهَيْبَةَ تَرُدُّ عَنِ الْحَقِّ، وَ الْمُماطَلَةَ تُفَرِّطُ فِى الْعَمَلِ حَتّى يَقْدَمَ عَلَيهِ الاَْجَلُ، وَ لَوْ لاَ الاَْمَلُ عَلِمَ الاِْنْسانُ حَسَبَ ما هُوَ فيهِ، وَ لَوْ عَلِمَ حَسَبَ مَا هُوَ فيهِ ماتَ خُفاتاً مِنَ الْهَوْلِ وَ الْوَجَلِ، وَ الْغِرَّةَ تَقْصُرُ بِالْمَرْءِ عَنِ الْعَمَلِ. وَ الْحَفيظَةُ عَلى اَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْكِبْرِ وَ الْفَخْرِ وَ الْحَميَّةِ وَ الْعَصَبيَّةِ؛ فَمَنِ اسْتَكْبَرَ اَدْبَرَ عَنِ الْحَقِّ، وَ مَنْ فَخَرَ فَجَرَ وَ مَنْ حَمىَ اَصَرَّ عَلَى الذُّنوبِ، وَ مَنْ اَخَذَتْهُ الْعَصَبيَّةُ جارَ، فَبِئْسَ الاَْمْرُ اَمْرٌ بَيْنَ اِدْبارٍ وَ فُجورٍ وَ اِصرارٍ وَ جَوْرٍ عَلَى الصِّراطِ. وَ الطَّمَعُ عَلى اَرْبَعِ شُعَبٍ: الْفَرَحِ وَ الْمَرَحِ وَ اللَّجاجَةِ وَ التَّكاثُرِ؛ فَالفَرَحُ مَكْروهٌ عِنْدَ اللّهِ وَ الْمَرَحُ خُيَلاءُ، وَ اللَّجَاجَةُ بَلاءٌ لِمَنِ اضْطَرَّتْهُ اِلى حَمْلِ الاْثامِ، وَ التَّكاثُرُ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ شَغُلٌ وَ اسْتِبْدالُ الَّذى هُوَ اَدْنى بِالَّذى هُوَ خَيْرٌ. فَذلِكَ النِّفاقُ وَ دَعائُمُهُ وَ شُعَبُهُ؛ ، چهار پايه دارد: هوس، سهل انگارى، خشم و طمع. ، خود، چهار شعبه دارد: ستم، تجاوز، شهوت و سركشى. هر كس ستم كند، گرفتارى هايش زياد مى شود و تنها مى مانَد و [ديگران] از كمك به او خوددارى مى كنند. هر كس تجاوز (زياده خواهى) كند، مردم از بدى هايش در اَمان نيستند و دلش سالم نمى مانَد و نمى تواند در برابر خواسته هاى نفسانى اش خويشتندارى كند. هر كس شهوات خود را تعديل نكند، در پليدى‌ها فرو مى رود و هر كس سركشى كند، خودخواسته و بى دليل، به بى راهه مى رود. نيز چهار شعبه دارد: غفلت، آرزو، ترس و امروز و فردا كردن. و اين بدان جهت است كه ترس، [انسان را] از حقّ، دور مى كند و امروز و فردا كردن، موجب كوتاهى كردن در انجام عمل [صالح] مى شود تا اجل به سراغ انسان بيايد (اجل انسان فرا رسد). و آرزو اگر نبود، انسان، حساب كار خود را مى دانست و انسان، اگر حساب كار خود را مى دانست، از نگرانى و دلهره جان مى سپُرد، و غفلت، موجب كم گذاشتن در كار مى شود. نيز چهار شعبه دارد: خودبرتربينى، فخرفروشى، غرور و تعصّب. هر كس تكبّر داشته باشد، از [راه] حقّ، منحرف مى شود و هر كس فخرفروشى كند، به گناه مى افتد و هر كس غرور داشته باشد، بر گناهان اصرار مى ورزد (گناهان را تكرار مى كند) و هر كس گرفتار تعصّب شود، ستم خواهد كرد. پس چه بد چيزى است آن كه نتيجه اش پشت كردن به حقّ باشد و گناه و اصرار بر گناه و انحراف از راه راست را نيز به دنبال بياورد. نيز چهار شعبه دارد: سرمستى، خوش گذرانى، خيره سرى (لجاجت) و ثروت اندوزى. سرمستى، در محضر خداوند، خوشايند نيست و خوش گذرانى، غرور است و خيره سرى، بلايى است براى آدمى، كه او را به كشيدن بار گناهان، وادار مى كند و ثروت اندوزى، سرگرمى و بازى و گرفتارى و جايگزين كردن. چيزى پَست تر (يعنى دنيا) به جاى چيزى بهتر (يعنى آخرت) است اين بود [شرح] نفاق و پايه‌ها و شاخه هاى آن! 📚كافى، ج ۲، ص ۳۹۳. 👇 🆔 @hajfathi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا