eitaa logo
🇮🇷 محمد علی فتحی
638 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
630 ویدیو
46 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی #رزومه: http://hajfathi.ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اگر می توانید برای یک اهل علم آبرومند که هم هستند، مساعدت فرمایید. 👌مبلغ شش میلیون تومان نیازه 💳 شماره کارت و 👇: ۶۳۶۲-۱۴۴۲-۱۰۰۲-۱۲۰۵ 💳 شماره کارت (خمس، زکات)👇: ۶۰۳۷-۹۹۱۹-۲۸۰۳-۶۵۶۹ ❗️بنام محمد علی فتحی ❗️لطفا در صورت واریز به شماره زیر👇 پیامک کنید. ☎️ شماره تماس: ۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶
💠مرضی علاج ناپذیر، حتی عیسی علیه السلام نتوانست آنرا علاج کند👇 حضرت عیسی علیه السلام می‌فرماید: ▫️من بیماران را کردم و آنان را دادم، مادرزاد و مرض را به اذن مداوا نموده و مردگان را کردم ولی آدم را نتوانستم اصلاح و معالجه کنم. پرسیدند: ❓یا روح الله! احمق کیست؟ فرمود: ▫️ شخصی و است که هر فضیلت و امتیازی را از آن خود می‌داند و هر گونه حق را در همه جا به خود نسبت می‌دهد و برای دیگران هیچ گونه احترامی قائل نمی شود و این گونه آدم احمق هرگز قابل مداوا و اصلاح نیست. 📚بحار: ج ۷۲، ص ۳۲۰. 🆔 @hajfathi_ir
♨️ ❗️وقتی به برخی در خصوص گناهانی که مرتکب می شوند تذکر می دهیم می گوید: 😠 این مسأله شخصی است و به شما ربطی ندارد. 👌نمونه این جمله هنگام تذکر به ، ، و و نشناسها و... می شنوید. ❓براستی آیا گناهان افراد، مسأله شخصی است؟ ✅ برای پاسخ به این سوال باید قید بودن توضیح داده شود و بعد بررسی شود که آیا یاد شده و مشابهش چه اندازه در تعریف قرار می گیرد. ▫️منظور از شخصی بودن چیزی این است که آن چیز، ارتباطی با دیگران ندارد، حق فردی است، اجتماعی محسوب نمی شود، عمومی نیست، مالکیت و انتفاع فردی دارد و دیگران چنین حقی ندارند. ▫️با بررسی گناهان، می بینیم که به دلیل تاثیر گذاری آنها بر هم افراد جامعه و اطرافیان و اجتماع و در معرض عمومی بودن، و تخریب محیط و حقوق سایرین، اتفاقا این گناهان، شخصی محسوب نمی شود. ▫️تازه اگر این گناهان شخصی بود،خداوند به انسان مؤمن دستور نمی داد دربرابر گناهان عکس العمل نشان دهند. ▫️در طول تاریخ امر به معروف و نهی از منکر بوده و این نشان می دهد که گناهان افراد فقط جنبه فردی ندارد بلکه مثل یک ویروس واگیردار، انسان ها و محیط سالم را خراب و وضعیت بدان جامعه را بدتر می کند. ▫️جالب است بدانید نظام موجود در عالم ، است که به احسن وجه بوجود آمده و هر رفتاری و کرداری بر کل عالم تاثیر می گذارد. ▫️مثلاً دروغ هم فرد را خراب می کند هم دیگران را و هم ساکنان آسمانها و فرشتگان را آزار می دهد. ▫️گناهکار نمی داند که در وهله اول او به خدا می کند و در مراتب پایین تر به و درگاه ربوبی جسارت می کند. ▫️اگر بندگان الهی به گناهکار تذکر ندهند، نشان می دهد که از خدا و اوامر او حمایتی ندارند و این خلاف است. محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
من برای یک مجموعه دولتی کارگاه علمی برگزار کردم و از بابت حق الزحمه پرداختی، کسر کرده اند. چرا سلبریتی که خاصیت علمی ندارد، مالیات ندهد و از من مالیات کسر کنند؟! ✍ محمد علی فتحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❗️درختان بهشتی ات را آتش نزن! قال الله تعالی: ▫️یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَیٰ کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۖ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا ۖ لَّا یَقْدِرُونَ عَلَیٰ شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُوا ۗ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ (البقره:۲۶۴) ▫️ای کسانی که ایمان آورده اید! خود را با و ، باطل نسازید. همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم، می کند. و به خدا و روز واپسین، ایمان نمی آورد. (عمل) او همچون قطعه سنگی است که بر آن، (قشر نازکی از) خاک باشد. (و بذرهایی در آن افشانده شود. ) و رگباری بر آن ببارد، (و همه خاکها و بذرها را بشوید، ) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند. آنها از کاری که انجام داده اند، چیزی بدست نمی آورند. و خداوند، گروه کافران را هدایت نمی کند. ❗️در این داستان👇 تدبر کنید: صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس بگوید: خداوند در برابر آن درختی در بهشت برای او می‌کارد. و هر کس بگوید: خداوند در برابر آن درختی در بهشت برایش می‌کارد. و هر کس بگوید: خداوند در برابر آن درختی در بهشت برای او می‌کارد. و هر کس بگوید: خداوند در برابر آن درختی در بهشت برایش می‌کارد. در این وقت مردی از قریش به آن حضرت عرض کرد: یا رسول الله! در این صورت درختان ما در بهشت زیاد خواهد بود، چون ما مرتب این ذکرها را می‌گوییم. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بلی! درست است لکن باشید مبادا آنها را به بسوزانید. چون خداوند می‌فرماید: ▫️ای اهل ایمان! خدا و رسولش را اطاعت کنید و اعمالتان را باطل ننمایید.! 📚بحار، ج ۶۹، ص ۴۰۷. 👇 🆔 @hajfathi_ir
✅ پیامبر خدا (ص): ‌ ▫️ هرگاه در حضور كسى از برادر مسلمانش غیبت شود و او بتواند ياريش دهد اما به يارى (دفاع از) او برنخيزد، خداوند در دنيا و آخرت تنهايش می‌گذارد. ‌ 📚من لا يحضره الفقيه: 4/372
💠موعظه ای از گنه کار! مردی محضر علیه السلام آمد و عرض کرد: - مرتکب زنا شده ام، مرا از گناه پاک کن. عیسی علیه السلام دستور داد که اعلام کنند تا تمام مردم را گناهکار حاضر شوند و برای مجازات وی گودالی کندند. وقتی همه جمع شدند و در گودال اجرای الهی قرار گرفت. نگاهی به جمعیت انبوه مردم انداخت که همه آماده مجازات او بودند. با صدای بلند گفت: ای مردم! هر کس خودش آلوده به گناه است و باید ببیند، حق ندارد در من شرکت کند. با شنیدن این جمله همه رفتند. تنها حضرت عیسی علیه السلام و علیه السلام ماندند. در این هنگام یحیی علیه السلام پیش آمد و به آن مرد نزدیک شد و گفت: - ای گناهکار! مرا کن! مرد گفت: ▫️ای یحیی! مواظب باش خودت را در اختیار مگذاری! زیرا سقوط کرده و خواهی شد. یحیی علیه السلام گفت: موعظه ای دیگر بگو! مرد گفت: ▫️هرگز را به خاطر لغزشش مکن! بلکه در فکر او باش! حضرت یحیی علیه السلام گفت: باز هم موعظه کن! مرد گفت: ▫️از به کار بردن خودداری نما! در این وقت حضرت یحیی گفت: - موعظه هایت مرا کفایت می‌کند. 📚بحار: ج ۱۴، ص ۱۸۸.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحانی: من کی گفتم ۱۰۰ روزه؟؟ عین صحبتهای منو بیارید ملت شریف ایران! یک روز برای جلب رای مردم به شعارهای دروغین روی می‌آوریم و روز دیگر برای فرار از پاسخگویی؛ همه گفته‌های قبلی را تکذیب میکنیم. ❗️کذاب که میگن یعنی این!!!!
ما را حمایت کنید @rezabahroudi
💠 اینا 👇روزیتو زیاد می کنه اميرالمؤمنين علي عليه السلام: ▫️الجَمْعُ بَيْنَ الصَّلاتَينِ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ وَ التَّعقيبُ بَعدَ الغَداةِ و بَعْدَالعَصْرِ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ و صِلَةُ الرَّحِمِ تَزيدُ فِى الرِّزْقِ و كَسْحُ الفَنا يَزيدُ فِى الرِّزْقِ وَمُواساةُ الأَخِ فِى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ وَ البُكورِ فى طَلَبِ الرِّزقِ يَزيدُ فِىالرِّزْقِ وَ الإِسْتِغْفارُ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ وَ اسْتعِمالُ الأَمانَةِ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ و قَولُ الحَقِّيَزيدُ فِى الرِّزْقِ و إِجابَةُ المُؤَذِّنِ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ و تَركُ الكَلامِ فِى الخَلاءِ يَزيدُ فِىالرِّزْقِ وَ تَركُ الحِرْصِ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ و شُكْرُ المُنْعِمِ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ وَ اجْتِنابِاليَمينِ الكاذِبَةِ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ وَ الوُضوءُ قَبْلَ الطَّعامِ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ و أكلُ ما يَسْقُطُمِنَ الْخَوانِ يَزيدُ فِى الرِّزْقِ و مَن سَبَّحَ اللّهَ كُلَّ يَومٍ ثَلاثينَ مَرَّةً دَفَعَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ عَنهُسَبعينُ نَوعا مِنَ الْبَلاءِ أيْسَرُهَا الْفَقر. ▫️دو نماز (ظهر با عصر و مغرب با عشا) را با هم خواندن، تعقيب بعد از نماز صبح وعصر، صله رحم، نظافت حريم خانه، همدردى و يارى نمودن برادر (دينى)، سحرخيزى در طلب روزى، استغفار، امانت دارى، حق گويى، اجابت دعوت مؤذن، صحبت نكردن درتوالت، ترك حرص، تشكر از ولى نعمت، پرهيز از قسم دروغ، شستن دست قبل از غذا، خوردن آنچه بيرون از سفره مى افتد، روزى را زياد مى كنند و كسى كه هر روز سى مرتبه خدا را تسبيح بگويد، خداى عزّوجلّ هفتاد نوع بلا را از او دور مى كند كه آسانترين آن فقر است. -----+++++----- 📚خصال، ص ۵۰۵   👌نکته: ▫️خدای مهربان بخیل نیست. ▫️ما با گناهانمان ظرفیت دریافت روزی را از بین می بریم. ▫️بزرگان دین، چیزهایی که روزی را کم می کند بیان فرموده آمد که عمده آنها، ظلم با همه اقسام آن است. ▫️هرچه انسان با تقوا تر باشد به همان نسبت روزی اش بیش خواهد بود. ▫️مال زیاد حتما نشانه روزی نیست. بلکه اصل روزی، بی نیازی از غیر الله و فراهم شده خواسته ها هنگام نیاز است. ✍ محمد علی فتحی 👇 🆔 @hajfathi_ir
❓چگونه گناهان فرو می‌ریزد ؟ ابوعثمان می‌گوید: من با سلمان فارسی زیر درختی نشسته بودم، او شاخه خشکی را گرفت و تکان داد، همه برگهایش فرو ریخت. آنگاه به من گفت: نمی پرسی چرا چنین کردم؟ گفتم: چرا این کار را کردی؟ در پاسخ گفت: یک وقت زیر درختی در محضر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نشسته بودم، حضرت شاخه خشک درخت را گرفت و تکان داد تمام برگهایش فرو ریخت. سپس فرمود: سلمان! سؤال نکردی چرا این کار را انجام دادم؟ عرض کردم: منظورت از این کار چه بود؟ فرمود: وقتی که مسلمان وضویش را به خوبی گرفت، سپس نمازهای پنج گانه را بجا آورد، گناهان او فرو می‌ریزد، همچنان که برگهای این درخت فرو ریخت. 📚بحار ج ۸۲، ص ۳۱۹. 👌نکته: ۱. من نماز وسیله تطهیر مملکت وجود از لوث گناهان و آثار مخرب آن و آتش‌نشان آتش هایی است که در طی شبانه روز خود آنها را روشن می کنیم.  ۲. روش جناب سلمان برای طرح یک بحث مهم، استفاده از تمثیل است که برای ماندگاری مطلب و تقریب آن به ذهن کاربرد دارد. ۳. از ارتباط با بی نماز و منکر آن به دلیل اینکه او فردی آلوده به معصیت است نکوهش شده است. ✍ محمد علی فتحی 👇 🆔 @hajfathi_ir
👌جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت بنیاد غدیر استان البرز مراجعه کنید👇: www.aghadir.blog.ir ✅لینک مستقیم جهت ثبت نام در دوره آموزشی سبک زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها👇 https://b2n.ir/560455
💠همه تسلیم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می شوند 👌قال اللّه تعالى في سورة آل عمران: وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ. [۱] عبد اللّه بن بكير گفت: از حضرت كاظم عليه السّلام از قول خداى تعالى وَ لَهُ أَسْلَمَ...، الخ سؤال كردم. فرمود: ▫️ اين آيه در شأن حضرت قائم عليه السّلام نازل شده؛ زمانى كه بر يهود، نصارا، پرستندگان آفتاب، زنديقان، مردم مرتد و كفّار مشرق و مغرب زمين خروج كند. پس اسلام را بر آن‌ها عرضه دارد، هركس اسلام آرد، او را به گزاردن نماز و دادن زكات و آن چه مسلمان بدان مأمور شود و محبوب خداست، فرمان دهد و هركس اسلام نياورد، گردنش را بزند تا در مشارق و مغارب، جز يگانه پرست باقى نماند. عرض كردم: قربانت شوم! مردم بيشتر از آنند كه با آن‌ها چنين معامله شود. فرمود: ▫️چون خدا چيزى را بخواهد، بسيار را اندك و اندك را بسيار كند.[۲] ---------- 📚منابع: [۱]: سوره آل عمران، آيه ۸۳. [۲]:العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان (عج) - [سوره آل عمران، آيه ۸۳] ۳ رفرفه - جلد ۱، صفحه ۵۹ 👇 🆔 @hajfathi_ir
💠ریاست شایسته هر کس نیست رسول خدا صلي الله عليه و آله : ▫️اِنَّ الرّياسَةَ لا تَصْلَحُ اِلاّ لِأهْلِها، فَمَنْ دَعاالنّاسَ اِلى نَفْسِهِ وَفيهِمْ مَنْ هُوَ اَعْلَمُ مِنْهُ لَمْ يَنْظُرِاللّه ُ اِلَيْهِ يَوْمَ القيامَةِ. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: ▫️رياست، جز براى اهلش، شايسته و روا نيست. پس هركس مردم را به سوى خود بخواند، در حالى كه ميان مردم داناتر از او هست، خداوند در روز قيامت به او نگاه نخواهد كرد. 👌نكته: در سپردن مسؤوليت هاى اجتماعى، اولويّت دادن به معيارها و ملاكها و شايستگيها، نه اشخاص و رابطه ها! 📚الاختصاص، ص ۲۵۱
💠همنشین حضرت داود علیه السلام در بهشت بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم حضرت داود علیه السلام عرض کرد: ▫️پروردگارا! همنشین‌ام را در بهشت به من معرفی کن و نشان بده کسی را که مانند من از زندگی بهشتی بهره مند خواهد شد؟ خداوند فرمود: ▫️همنشین تو در بهشت متّی پدر حضرت یونس است. داود اجازه خواست به دیدار متی برود خداوند هم اجازه داد. داود با فرزندش سلیمان به محل زندگی او آمدند. خانه ای را دیدند که از برگ خرما ساخته شده. پرسیدند: متی کجاست؟ در پاسخ گفتند: در بازار است. هر دو به بازار آمدند و از محل متی پرسیدند. در جواب گفتند: او در بازار هیزم فروشان است. در بازار هیزم فروشان نیز سراغ او را گرفتند. عده ای گفتند. ما هم در انتظار او هستیم. داود و سلیمان به انتظار دیدار او نشستند. ناگاه متی، در حالی که پشته ای از هیزم بر سر گذاشته بود آمد. مردم به احترام او برخواستند و پشته را از سر او گرفته، بر زمین نهادند. متی پس از حمد خدا هیزم را در معرض فروش گذاشت و گفت: ▫️چه کسی جنس حلالی را با پول حلال می‌خرد؟ یکی از حاضران هیزم را خرید. در این وقت داود و سلیمان به او سلام دادند. متی آنها را به منزل خود دعوت نمود و با پول هیزم مقداری گندم خرید و به منزل آورد و آن را با آسیاب آرد کرد و خمیر نمود و آتش افروخت، مشغول پختن نان شد. در آن حال با داود و سلیمان به گفتگو پرداخت تا نان پخته شد. مقداری نان در ظرف چوبی گذاشت و بر آن کمی نمک پاشید و ظرفی پر از آب هم در کنارش نهاد، آورد و به دو زانو نشست و مشغول خوردن شدند. متی لقمه ای برداشت، خواست در دهان بگذارد، گفت: بسم الله و خواست ببلعد گفت: الحمدلله و این عمل را در لقمه دوم و سوم و... نیز انجام داد. آنگاه کمی از آب با نام خدا میل کرد. هنگامی که خواست آب را بر زمین بگذارد خدا را ستود، سپس چنین گفت : الهی! چه کسی را مانند من نعمت بخشیدی و درباره اش احسان نمودی؟ چشم بینا و گوش شنوا و تن سالم به من عنایت کردی و نیرو دادی تا توانستم به نزد درختی که آن را نه، کاشته‌ام و نه، در حفظ آن کوشش نموده ام، بروم و آن را وسیله روزی من قرار دادی و کسی را فرستادی که آن را از من خرید و با پول آن گندمی خریدم که آن نان پخته و با میل و رغبت آن را خوردم تا در عبادت و اطاعت تو نیرومند باشم، خدایا تو را سپاسگزارم. پس از آن متی گریست. در این موقع داود به فرزندش سلیمان فرمود: فرزندم! بلند شو برویم، من هرگز بنده ای را مانند این شخص ندیده بودم که به پروردگار سپاسگزارتر و حق شناس تر باشد. 📚 بحارالانوار: ج ۱۴، ص ۴۰۲.
حتما بخوانید👆
💠هفت حق، هفت مسئولیت رسول خدا صلي الله عليه و آله: ✅لِلْمُؤمِنِ عَلَى الْمُؤمِنِ سَبْعَةُ حُقُوقٍ واجِبَةٍ مِنَ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ عَلَيه: ▫️اَلِأجْلالُ فى عَيْنِهِ، ▫️وَ الْوُدُّ لَهُ فى صَدْرِهِ، ▫️وَ المُواساةُ لَهُ فى مالِهِ، ▫️وَ اَنْ يُحَرِّمَ غَيْبَتَهُ ▫️وَ اَنْ يَعُودَهُ فى مَرَضِهِ، ▫️وَ اَنْ يُشَيِّعَ جِنازَتَهُ ▫️وَ اَنْ لايَقُولَ فيهِ بَعْدَ مَوْتِهِ اِلاّ خَيْرا. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: ✅مؤمن برگردن برادر مؤمنش هفت حقّ واجب دارد كه از سوى خدا بر او واجب شده است: ▫️ در چشمش به ديده احترام به او بنگرد. ▫️در دلش محبّت او را داشته باشد. ▫️ در مالش او را هم شريك سازد. ▫️ غيبت او را حرام بشمارد. ▫️ هنگام بيمارى از او عيادت كند. ▫️ جنازه اش را تشييع كند. ▫️ پس ازمرگش، جز خيروخوبى درباره او نگويد. 📚من لايحضره الفقيه، ج ۴ ص ۳۹۸ 👌نکته: ▫️این حدیث به خوبی نشان می دهد که مؤمن نمی تواند یک فرد بی مسئولیت و بدون اهتمام و بی تفاوت باشد. ▫️مؤمن اهل مواسات، اهل توجه، اهل حرکت و اقدام و اهل محبت و عشق ورزی و نوع دوستی و مردمی است. ✍ محمد علی فتحی 👇 🆔 @hajfathi_ir
#انفاق_واقعی ✅ برشی از کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن ،ص۵۸ #مقام_معظم_رهبری
💠استعفا و شانه خالی کردن از مسئولیت در قرآن قال الله تعالی: ▫️وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَیٰ فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَٰهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ (الانبیاء:۸۷) ۞ ترجمه: ▫️و ذالنون [= یونس ] را (به یاد آور) در آن هنگام که خشمگین (از میان قوم خود) رفت. و چنین می پنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت. (اما موقعی که در کام نهنگ فرو رفت، ) در آن ظلمتها (ی متراکم) صدا زد: « (خداوندا! ) جز تو معبودی نیست. منزهی تو! من از ستمکاران بودم. » 👌نکته: ▫️حضرت یونس بعد از سالها تبلیغ رسالت های الهی در بین قوم خود، از هدایت آنان تا امید شد. چون هرچه تلاش کرد آنان ایمان نیاوردند و وی به همین خاطر تصمیم به خارج از شهرشان کرد و با حال غضب از آنان دور شد. خدای عزوجل به خاطر اینکار او را مبتلا به زندگی در داخل شکم ماهی(=نهنگ، وال) کرد. و بعد از سالها تنها زندگی کردن در آنجا که امری خارق‌العاده است با دعا نجات یافت. ▫️این جریمه الهی به خاطر ترک اولی یونس علیه السلام بدان جهت بود که از هدایت مردم و صبر در این راه دست برداشت. ▫️این حادثه گواه نکته مهمی است و آن اینکه: اگر کسی مسئولیتی را پذیرفت نباید شانه خالی کند و مردم و مجموعه خود را رها نماید. بلکه باید تا آخر به تکلیف خود عمل کند و او نتایج مثبتی نبیند. ▫️اگرچه مسئول دولت فعلی پیامبر نیست،ولی طرح استعفای وی بر خلاف قانون الهی است. ✍ محمد علی فتحی 👇 🆔 @hajfathi_ir
💠دلهای نزدیک و بدون کینه اميرالمؤمنين علي عليه السلام: ▫️إنَّ أحسَنَ ما يَألَفُ بِهِ النّاسُ قُلوبَ أوِدّائِهِم ونَفَوا بِهِ الضِّغنَ عَن قُلوبِ أعدائِهِم حُسنُ البِشرِ عِندَ لِقائِهِم، وَالتَّفَقُّدُ في غَيبَتِهِم، وَالبَشاشَةُ بِهِم عِندَ حُضورِهِم. امام على عليه السلام: ▫️ بهترين چيزهايى كه مردم با آنها، دل هاى دوستانشان را به دست مى آورند و كينه‌ها را از دل هاى دشمنانشان مى زدايند، خوش رويى به هنگام ديدارشان است، و پرسش حال آنها در هنگام نبودشان و گشاده رويى در حضورشان. -----+++++----- 📚تحف العقول: ۲۱۸، بحار الأنوار: ۷۸ / ۵۷ / ۱۲۴. 👌نکته: ▫️انسان بدون ارتباط با همنوعان خود زندگی خوبی نخواهد داشت. خصوصا اگر کسی مسئولیت علمی، تبلیغی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی داشته باشد، به ارتباط مؤثر نیاز دارد. ▫️اولین گام های ارتباطی که اثر گذار باشد، با گشاده رویی، و پرس و جو از احوالشان و خوش رویی میسر می شود. ▫️اگر کسی این گام های اولیه را برندارد به هدفش یعنی خدمت در پرتو ارتباط نخواهد رسید. ✍ محمد علی فتحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠شعبه های چهار چیز اميرالمؤمنين علي عليه السلام: ▫️اَلنِّفاقُ عَلى اَرْبَعِ دَعائِمَ: عَلَى الْهَوى وَ الْهُوَيْنا وَ الْحَفيظَةِ وَ الطَّمَعِ. فَالْهَوى عَلى اَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْبَغْىِ وَ الْعُدْوانِ وَ الشَّهْوَةِ وَ الطُّغْيانِ؛ فَمَنْ بَغى كَثُرَتْ غَوائِلُهُ وَ تُخُلِّىَ مِنْهُ وَ قُصِرَ عَلَيهِ، وَ مَنِ اعْتَدى لَمْ يُؤْمَنْ بَوائِقُهُ وَ لَمْ يَسْلَمْ قَلْبُهُ وَ لَمْ يَمْلِكْ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ، وَ مَنْ لَمْ يَعْذِلْ نَفْسَهُ فِى الشَّهَواتِ خاضَ فِى الْخَبيثاتِ وَ مَنْ طَغى ضَلَّ عَلى عَمْدٍ بِلا حُجَّةٍ. وَ الْهُوَيْنا عَلى اَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْغِرَّةِ وَ الاَْمَلِ وَ الْهَيْبَةِ وَ الْمُماطَلَةِ؛ وَ ذلِكَ بِاَنَّ الْهَيْبَةَ تَرُدُّ عَنِ الْحَقِّ، وَ الْمُماطَلَةَ تُفَرِّطُ فِى الْعَمَلِ حَتّى يَقْدَمَ عَلَيهِ الاَْجَلُ، وَ لَوْ لاَ الاَْمَلُ عَلِمَ الاِْنْسانُ حَسَبَ ما هُوَ فيهِ، وَ لَوْ عَلِمَ حَسَبَ مَا هُوَ فيهِ ماتَ خُفاتاً مِنَ الْهَوْلِ وَ الْوَجَلِ، وَ الْغِرَّةَ تَقْصُرُ بِالْمَرْءِ عَنِ الْعَمَلِ. وَ الْحَفيظَةُ عَلى اَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى الْكِبْرِ وَ الْفَخْرِ وَ الْحَميَّةِ وَ الْعَصَبيَّةِ؛ فَمَنِ اسْتَكْبَرَ اَدْبَرَ عَنِ الْحَقِّ، وَ مَنْ فَخَرَ فَجَرَ وَ مَنْ حَمىَ اَصَرَّ عَلَى الذُّنوبِ، وَ مَنْ اَخَذَتْهُ الْعَصَبيَّةُ جارَ، فَبِئْسَ الاَْمْرُ اَمْرٌ بَيْنَ اِدْبارٍ وَ فُجورٍ وَ اِصرارٍ وَ جَوْرٍ عَلَى الصِّراطِ. وَ الطَّمَعُ عَلى اَرْبَعِ شُعَبٍ: الْفَرَحِ وَ الْمَرَحِ وَ اللَّجاجَةِ وَ التَّكاثُرِ؛ فَالفَرَحُ مَكْروهٌ عِنْدَ اللّهِ وَ الْمَرَحُ خُيَلاءُ، وَ اللَّجَاجَةُ بَلاءٌ لِمَنِ اضْطَرَّتْهُ اِلى حَمْلِ الاْثامِ، وَ التَّكاثُرُ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ شَغُلٌ وَ اسْتِبْدالُ الَّذى هُوَ اَدْنى بِالَّذى هُوَ خَيْرٌ. فَذلِكَ النِّفاقُ وَ دَعائُمُهُ وَ شُعَبُهُ؛ ، چهار پايه دارد: هوس، سهل انگارى، خشم و طمع. ، خود، چهار شعبه دارد: ستم، تجاوز، شهوت و سركشى. هر كس ستم كند، گرفتارى هايش زياد مى شود و تنها مى مانَد و [ديگران] از كمك به او خوددارى مى كنند. هر كس تجاوز (زياده خواهى) كند، مردم از بدى هايش در اَمان نيستند و دلش سالم نمى مانَد و نمى تواند در برابر خواسته هاى نفسانى اش خويشتندارى كند. هر كس شهوات خود را تعديل نكند، در پليدى‌ها فرو مى رود و هر كس سركشى كند، خودخواسته و بى دليل، به بى راهه مى رود. نيز چهار شعبه دارد: غفلت، آرزو، ترس و امروز و فردا كردن. و اين بدان جهت است كه ترس، [انسان را] از حقّ، دور مى كند و امروز و فردا كردن، موجب كوتاهى كردن در انجام عمل [صالح] مى شود تا اجل به سراغ انسان بيايد (اجل انسان فرا رسد). و آرزو اگر نبود، انسان، حساب كار خود را مى دانست و انسان، اگر حساب كار خود را مى دانست، از نگرانى و دلهره جان مى سپُرد، و غفلت، موجب كم گذاشتن در كار مى شود. نيز چهار شعبه دارد: خودبرتربينى، فخرفروشى، غرور و تعصّب. هر كس تكبّر داشته باشد، از [راه] حقّ، منحرف مى شود و هر كس فخرفروشى كند، به گناه مى افتد و هر كس غرور داشته باشد، بر گناهان اصرار مى ورزد (گناهان را تكرار مى كند) و هر كس گرفتار تعصّب شود، ستم خواهد كرد. پس چه بد چيزى است آن كه نتيجه اش پشت كردن به حقّ باشد و گناه و اصرار بر گناه و انحراف از راه راست را نيز به دنبال بياورد. نيز چهار شعبه دارد: سرمستى، خوش گذرانى، خيره سرى (لجاجت) و ثروت اندوزى. سرمستى، در محضر خداوند، خوشايند نيست و خوش گذرانى، غرور است و خيره سرى، بلايى است براى آدمى، كه او را به كشيدن بار گناهان، وادار مى كند و ثروت اندوزى، سرگرمى و بازى و گرفتارى و جايگزين كردن. چيزى پَست تر (يعنى دنيا) به جاى چيزى بهتر (يعنى آخرت) است اين بود [شرح] نفاق و پايه‌ها و شاخه هاى آن! 📚كافى، ج ۲، ص ۳۹۳. 👇 🆔 @hajfathi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا