eitaa logo
🇮🇷 محمد علی فتحی
659 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
657 ویدیو
46 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی #رزومه: http://hajfathi.ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
سامانه درخواست تدریس خصوصی دروس حوزی. لطفا روی لینک کلیک کنید: https://goo.gl/forms/1F3AKMc1T2FfiRRb2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدریس خصوصی دروس حوزوی در تمامی سطوح با استفاده از اساتید رسمی و مجرب حوزه.
👇صیغه برادری👇 در روز غدیرعقد اخوّت با برادران مؤمن، مستحب است. در مُستدرك وسائل از كتاب زاد الفردوس نقل فرموده چنين است كه : بگذارد دست راست خود را بر دست راست برادر مؤمن خود و بگويد: وآخَيْتُكَ فِي اللَّهِ، وَصافَيْتُكَ فِي اللَّهِ، وَصافَحْتُكَ فِي اللَّهِ، وَعاهَدْتُ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ وَكُتُبَهُ وَرُسُلَهُ وَأَنْبِياءَهُ وَالْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ عَلَيْهِمُ السَّلامُ عَلَى أَنَّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَالشَّفاعَةِ وَأُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَاأَدْخُلُها إِلّا وَأَ نْتَ مَعِي. آنگاه بر ادر مؤمن بگويد: قَبِلْتُ، پس بگويد: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفاعَةَ وَالدُّعاءَ وَالزِّيارَةَ [۱]. توجه: این صیغه محرمیت نمی آورد و صرفا یک رابطه معنوی ایجاد می کند. ---------- 📚 [۱]: مستدرك الوسائل ۶/ ۲۷۹ شماره ۶۸۴۳.
💐میلاد امام کاظم علیه السلام مبارک💐 امام كاظم عليه السلام: ▫️إنّي لأَعمَلُ في بَعضِ ضِياعي حَتّى أعرَقَ و إنَّ لي مَن يَكفيني لِيَعَلَمَ اللّه ُ أنّي أطلُبُ الرِّزقَ الحَلالَ ؛ امام كاظم عليه السلام: ▫️من در برخى از زمين هاى كشاورزى‌ام كار مى كنم تا آن كه عرق از بدنم سرازير مى شود، در حالى كه هستند كسانى كه به جاى من كار كنند و مرا از كار كردن بى نياز كنند، ولى من كار مى كنم تا خداوند ببيند كه در جست و جوى روزى حلالم. 📚الكافى، ج ۵، ص ۷۷. 🆔️ @hajfathi_ir
امام كاظم عليه السلام: ما مِن أحَدٍ دَهَمَهُ أَمرٌ يَغُمُّهُ أَو كَرَبَتْهُ كُربَةً فَرَفَعَ رَأسَهُ إلَى السَّماءِ ثُمَّ قالَ ثَلاثَ مَرّاتٍ: بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ إلاّ فَرَّجَ اللّه ُ كُربَتَهُ و أذهَبَ غَمَّهُ؛ هر كس چيزى است كه غمگينش مى سازد يا ناخوشايندى كه ناراحتش مى كند، اگر سر به آسمان بلند كند و سه بار "بسم اللّه الرحمن الرحيم" بگويد، بى ترديد، خداوند، گره از كارش خواهد گشود و غمش را برطرف خواهد كرد. 📚مكارم الأخلاق، ص ۳۴۷
باب الحوائجی بده آقا برات را تا کربلای جد تو بی بال و پر روم
💠داستان عبرت آموز صفوان جمال💠 رجال الكشّى به نقل از حسن بن على بن فَضّال، از صَفْوان بن مِهران جَمّال: نزد امام موسى كاظم عليه السلامرفتم. ايشان به من فرمود: «اى صفوان! همه رفتارت خوب است، جز يك چيز». گفتم: فدايت شوم! چه چيز؟ فرمود: «كرايه دادن شترهايت به اين مرد، يعنى هارون». گفتم: به خدا سوگند، شترهايم را براى سرمستى و بدمستى يا شكار و لهو، به او كرايه نمى دهم ؛ بلكه آنها را براى پيمودن اين راه (راه مكّه) كرايه مى دهم و خودم نيز همراه او نمى روم و غلامانم را براى اين كار، راهى مى كنم. حضرت به من فرمود: «اى صفوان! آيا كرايه تو را بايد بپردازند؟ ». گفتم: فدايت شوم، آرى! فرمود: «آيا دوست دارى تا زمانى كه كرايه ات را دريافت مى كنى، زنده بمانند؟ ». گفتم: آرى. فرمود: «هركس خواستار بقاى آنان باشد، از آنان است و هركس از آنان باشد، به دوزخ مى رود». [صفوان مى گويد: ]من نيز رفتم و همه شترهايم را فروختم. خبر اين ماجرا به هارون رسيد و او مرا خواند و به من گفت: اى صفوان! شنيده‌ام كه شترهايت را فروخته اى؟ گفتم: آرى. گفت: چرا؟ گفتم: من پيرمردى فرتوت هستم و غلامانم نيز كارها را درست انجام نمى دهند. هارون گفت: هيهات! اين طور نيست. من مى دانم چه كسى تو را به اين كار وا داشته است ؛ موسى بن جعفر. گفتم: مرا چه به موسى بن جعفر! گفت: دست بردار! به خدا سوگند، اگر به جهت خوش معاشرتى ات نبود، تو را مى كشتم. 📚رجال الكشّي: ۲ / ۷۴۰ / ۸۲۸. @hajfathi_ir
مراقب باشيم دچار سطحى‌گرى و ظاهرگرائى نشويم،دچار تحجر نشويم - اين يك طرف قضيه است - دچار سكولاريزمِ پنهان هم نشويم. گاهى اوقات در ظاهر، تبليغات، تبليغات دينى است؛ حرف، حرف دينى است؛ شعار، شعار دينى است؛ اما در باطن، سكولاريسم است؛ جدائى دين از زندگى است؛ آنچه كه بر زبان جارى ميشود، در برنامه‌ريزى‌ها و در عمل دخالتى ندارد. ادعا ميكنيم، حرف ميزنيم، شعار ميدهيم؛ اما وقتى پاى عمل به ميان مى‌آيد، از آنچه كه شعار داديم، خبرى نيست. ۲۳ /مهر/ ۱۳۹۱ WWW.HAJFATHI.IR
🔶واکنش استاد رحیم پور ازغدی به حواشی پیش آمده تجمع فیضیه ▪️بیش از 95% دروس خارج مربوط به مسائل شخصی و عبادی است! ▪️حضرت امام حرفهایی زده که من جرأت گفتن آن ها را ندارم! ▪️اگر انتقادات من به حوزه توهین است پس باید اول امام را محاکمه کرد! ▪️سکولاریسم حوزوی بر خلاف دانشگاه یک حرکت پنهان است! ▪️مخاطب سخنان من آیت الله مکارم و آیت الله نوری همدانی نبودند، این آقایان در حوزه های خود به اندازه کافی خدمت کرده اند. 🔲استاد رحیم پور ازغدی: 🔹من احتمال قوی می‌دهم تمام سخنانی که بنده در مدرسه فیضیه داشتم مطالعه نشده و تمام فیلم سخنرانی را ندیدند. چون آنچه به عنوان پاسخ داده شد، اصلا چیزهایی نبود که ربطی به آنچه که من گفتم داشته باشد. 🔹من اصلا معتقدم آنچه که گفتم و به آن معتقدم مبنای انقلاب اسلامی بوده و حرف‌های صریح و تعابیری است که امام(ره) در سخنرانی‌های مختلف و حتی در وصیت‌‌نامه خود گفته و سخنانی که امام در این باره داشته یکی دو تا نیست. 🔹امام حرف‌هایی را زده که من اصلا جرأت نمی‌کنم بگویم! امام می‌گوید افعی‌های خوش خط و خال حوزه! چه کسی جرأت می‌کند این حرف‌ها را بزند؟ خوب شد من این حرف را نزدم، وگرنه می‌گفتند فلانی گفته در حوزه افعی داریم. 🔹خیلی جالب است، اینها حرف‌های امام است و ما جرأت نمی‌کنیم آنها را بگوییم! برخی از انتقادهایی که شهید بهشتی و شهید مطهری کرده را ما جرأت نمی‌کنیم بگوییم، ممکن است بگویند اینها توهین به حوزه، روحانیت و مراجع است. 🔹 تعبیر سکولاریسم در حوزه را رهبر انقلاب دو سه بار به کار بردند، در خود قم که ایشان رفتند، گفتند سکولاریزم در حوزه یعنی اینکه بگوییم ما فقط به فقه، مباحث احکام دین در حوزه عبادات، نماز، روزه، نجاسات و معاملات شخصی و اینها کار داریم وگرنه این همه مسائل شخصی، اجتماعی، تمدنی و حکومتی است که اگر حوزه نظر ندهد و دیدگاه‌های اسلامی، مکتبی را با متد جواهری اعلام نکند، آن وقت سکولاریسم غرب جای آن را می‌گیرد چنانچه در خیلی جهت‌ها گرفته است. 🔹 بیشتر از ۹۵ درصد و اکثر قریب به اتفاق درس‌های خارج از فقه حوزه به همین مسائل پرداخته است. 🔹سکولاریسم دانشگاه، سکولاریسم عریان است و ترجمه از منابعی است که می‌گوید دین از دنیا و تمدن جداست، سکولاریسم در حوزه عریان نیست و پنهان است و از موضع حمله به دین نیست، از موضع دفاع دین است، ولی تعریف سکولاریسمی از دین است. 🔹در مدرسه فیضیه ما ده‌ها مطلب گفتیم، برخی از اینها را هیچ کس نشنید، همانجا به درس‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها اشکال کردند و برخی رشته‌ها در دانشگاه، خطر بی‌سوادی در دانشگاه هم مطرح است،‌ این را کسی مطرح نمی‌کند. اصلا موضوع آن جلسه در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، در مورد اینکه می‌گویند این طلبه‌ها و آخوندها بردند و خوردند! در صورتی که شما می‌دانید این طلبه‌ها همه با ۵۰۰ - ۴۰۰ هزار تومان در ماه زندگی می‌کنند. 🔹آنجا بحث عدالتخواهی بود؛ اینکه مسئولان فاسد باید مجازات شوند، ده‌ها پلاکارد بود که هیچ‌کدام از این پلاکاردها را هیچ‌کس نشان نداد، یک پلاکارد که نمی‌دانم چه کسی بود و اصلا من هم آن را ندیدم و گفتند که قبل از جلسه شما بوده و جمع شده است. 🔹 البته من فهمیدم که این فضاسازی برای چه بوده، یک کار رسانه‌ای بود که از تهران هم هدایت می‌شد و در قم اجرا شد. 🔹آقای روحانی دو یا سه بار در مجلس گفت که در فیضیه می‌خواستند من را بکشند! معلوم بود که اینها حاشیه‌سازی است. آیا آن بچه‌طلبه‌ای که آن تابلو را بالا برده، زده مرحوم هاشمی را کشته و آمده آنجا اعتراف به قتل کرده و حالا هم می‌گوید می‌خواهم شما را هم بکشیم؟! 🔹هزاران هزاران طلبه و مردم قم آمدند و می‌گویند ما همراه مردم و کنار مستضعفین هستیم و نسبت به مفاسد اقتصادی معترضیم، ولی یک دفعه همه اینها محو می‌شود و یک تابلو را علم می‌کنند و تمام یک ساعت و نیم صحبت‌ها را بگویند در مورد توهین به مرجعیت و حوزه بود، اگر اینها توهین است پس از منظر برخی از آقایان، اول باید امام را محاکمه کنید! 🔹اصلا مخاطب بنده آیت‌الله نوری همدانی، آیت الله مکارم و اینها نبودند، کسان دیگری بودند، ولی یک عده با شیطنت خود و انتقال نادرست مطالب به آقایان، طوری رفتار کردند که انگار ما به اینها داریم می‌گوییم.مخاطب من این آقایانی که می‌گویند نبودند، اصلا این آقایان در حوزه‌های خود به اندازه خودشان کار کرده‌اند، مخاطب من کسان دیگری بودند. 🆔 @feghahat
🔰انتخاب ارباب🔰 اگه میون انتخاب اربابت و عزاداریی بمونی که چهره و نهضت ارباب رو تخریب می کنه کدوم رو انتخاب می کنی!؟ 👌آیا نه این است که عزاداری برای رسیدن به اربابمان و خدای اربابمان است!؟ @hajfathi_ir
صدای پای ارباب می آید.... قرآن بر سر نیزه... @hajfathi_ir
💐جریان مباهله💐 قال الله تعالی: 🔰فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ[1]. 🔰ترجمه: از آن پس که به آگاهی رسیده ای، هر کس که درباره او با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را ما زنان خود را و شما زنان خود را ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم. 🔰تبیین: آیه مباهله به یک اتفاق مهم در تاریخ اسلام اشاره دارد. اتفاقی که در آن جایگاه خاندان نبوت برای همگان ثابت شد و دشمنان اسلام خوار و ذلیل شده و مجبور به پذیرش حامیت اسلام شدند. مسیحیان نجران از روى لجاجت و عناد سخن پیامبر را درباره یگانگى آفریدگار و شخصیت حضرت عیسی علیه‌السلام نپذیرفتند، خداوند به پیامبراسلام دستور داد که آنان را براى نفرین بر ضد یکدیگر بخواند و هر دو گروه در برابر هم بایستند و از خدا بخواهند که هر کس در این موضوع دروغ‌گو است، خداوند بر او غضب کند و سوایش نماید. روایت فراوانی از شیعه و سنى نقل شده است که مضمون آنها بدین شرح است: رسول خدا صلى الله علیه و آله در صبح روز مقرر آمد؛ در حالى که امام حسین علیه السلام را در آغوش داشت و دست امام حسن علیه السلام را گرفته بود و حضرت فاطمه و امام على علیهماالسلام در پشت سر حضرت حرکت مى‌کردند. حضرت به آن‌ها فرمود: وقتى من دعا کردم، شما آمین بگویید. وقتى بزرگ مسیحیان چنین دید، خطاب به همراهانش گفت: اى گروه نصارا! همانا صورت‌هایى را مى‌بینم که اگر از خدا بخواهند کوه را از جاى بَرکَند، مى‌کَنَد. مباهله نکنید که نابود مى‌شوید؛ آنگاه آنان تسلیم پیامبر شدند و به پرداخت جزیه گردن نهادند[2]. طبق آیه شریفه و نیز شأن نزول آن، منظور از ابنائنا امامین همامین حسنین علیهم السلام و منظور از نسائنا فقط حضرت زهرا سلام الله علیها است و نه همسران پیامبر!! چون در این واقعه فقط حضرت زهرا سلام الله علیها حضور داشتند و جمع آوردن نسائنا به خاطر بزرگی و عظمت شخص است که چنین استعمالی از جمع در بین عرب ها متداول است. منظور از انفسنا یعنی جانمان تنها امیر المؤمنین است که این تعبیر نشان از نهایت قرب امیر المؤمنین علیه السلام به رسول خدا صلی الله علیه و آله دارد. 🕯جا دارد این سؤال مهم طرح شود که بعد از نبی مکرم اسلام احق به خلافت نفس پیامبر است یا صحابی او؟ قطعا نفس پیامبر به خلافت وی اولی تر است تا کسی که صحابی است. علاوه اینکه نفس النبی، صحابی پیامبر هم بود. بارها گفت پیمبر که علی جان من است هم به جان علی و جان محمد صلوات 📚منابع: [1] - سوره آل عمران: آیه 61 [2] - الکشّاف، ج‌ 1، ص‌ 368 و 369 www.hajfathi.ir
🏴آمادگی برای محرم در سیره خوبان عالم🏴 در آستانه ما محرم ماه عزای حسینی قرار داریم. بسیاری از دلهای عاشقان امام حسین علیه السلام در اقصی نقاط عالم برای حضور در عزاداری های آن حضرت می تپد. مساجد و حسینیه ها و تکایا برای برگزاری عزاداری آماده می شوند. با اینکه خناثان برای عزای حسینی نقشه های شوم کشیده اند ولی شور و شوق نوجوانان و جوانان در این بین ستودنی است. آماده شدن برای عزای حسینی آن هم قبل از فرا رسیدن آن در سیره اهل البیت علیهم السلام دیده می شود و همین نیکویی این آمادگی را برای ما مسجل می کند. به این روایت توجه کنید: حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْرُورٍ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَحْمُودٍ قَالَ : قَالَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ : إِنَّ اَلْمُحَرَّمَ شَهْرٌ كَانَ أَهْلُ اَلْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ اَلْقِتَالَ فَاسْتُحِلَّتْ فِيهِ دِمَاؤُنَا وَ هُتِكَ فِيهِ حُرْمَتُنَا وَ سُبِيَ فِيهِ ذَرَارِيُّنَا وَ نِسَاؤُنَا وَ أُضْرِمَتِ اَلنِّيرَانُ فِي مَضَارِبِنَا وَ اُنْتُهِبَ مَا فِيهَا مِنْ ثَقَلِنَا وَ لَمْ تُرْعَ لِرَسُولِ اَللَّهِ حُرْمَةٌ فِي أَمْرِنَا إِنَّ يَوْمَ اَلْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا وَ أَذَلَّ عَزِيزَنَا بِأَرْضِ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ وَ أَوْرَثَتْنَا [يَا أَرْضَ كَرْبٍ وَ بَلاَءٍ أَوْرَثْتِنَا] اَلْكَرْبَ وَ اَلْبَلاَءَ إِلَى يَوْمِ اَلاِنْقِضَاءِ فَعَلَى مِثْلِ اَلْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ اَلْبَاكُونَ فَإِنَّ اَلْبُكَاءَ يَحُطُّ اَلذُّنُوبَ اَلْعِظَامَ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا دَخَلَ شَهْرُ اَلْمُحَرَّمِ لاَ يُرَى ضَاحِكاً وَ كَانَتِ اَلْكِئَابَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتَّى يَمْضِيَ مِنْهُ عَشَرَةُ أَيَّامٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْعَاشِرِ كَانَ ذَلِكَ اَلْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ وَ يَقُولُ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي قُتِلَ فِيهِ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .(1) ترجمه: امام رضا «عليه السّلام» فرمود: محرم ماهى بود كه اهل جاهليت نبرد را در آن حرام مى‌دانستند و خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتك كردند و ذرارى و زنان ما را اسير كردند و آتش به خيمه‌هاى ما زدند و آنچه در آن بود چپاول كردند و در امر ما رعايتى از رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله» نكردند. روز شهادت حسين «عليه السّلام» چشم ما را ريش كرد و اشك ما را روان ساخت و عزيز ما را در زمين كربلا خوار كرد و گرفتارى و بلا به ما دچار ساخت تا روز قيامت بر مانند حسين بايد گريست اين گريه گناهان بزرگ را بريزد. سپس فرمود :پدرم( امام کاظم علیه السلام) را این شیوه بود كه چون محرم مي شد خنده نداشت و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم روز دهم روز مصيبت و حزن و گريه‌اش بود و می فرمود: در اين روز حسين كشته شد. 📙 1- الأمالی (للصدوق) , ج 1 , ص 128 http://www.hajfathi.ir
🏴السلام علیک یا ابا عبد الله🏴 👇قبول و ایام محرم با شماره گیری کد ussd پایگاه درسهایی از قرآن و حدیث: واریز آنی وجوهات: *788*97*55008# 👌اعداد را به انگلیسی وارد کنید. زیر نظر حجت الاسلام فتحی ۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶ 🆔️ @hajfathi_ir
‼️پوشیدن لباس مشکی در محرم 🔷س 579: آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت دارد؟ ✅ج: سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
🔰مردم و روحانیت جدا نمی شوند!!🔰 🕯ما بیشتر با مردم کوچه و بازار ارتباط داریم با همه جو سازی ها علیه روحانیت ما جایگاه خودمان را احساس می کنیم. 🕯بیشتر با مردم باشید تا ببینید هنوز مردم روحانیت را دوست دارند. 👌جالبه بدانید آنان که از روحانیت بدشان می آید باز در اوج مشکلات سراغ روحانی می آیند. 🕯باید عزممان را جزم کنیم و به وظیفه عمل کنیم و از تشر این و آن نترسیم و ناامید نشویم. لا تخافون فی الله لومة لائم. 🆔️ @hajfathi_ir
ارباب! به دعای شهدای ره تو می خواهم که شهادت به من روسیهت لطف کنی @hajfathi_ir