eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
412 دنبال‌کننده
105 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ السلام علیک یا فاطمه الزهرا 📚 کتاب فضائل فاطمه الزهرا 🔸آنگاه در همان مجلس سخن از بنات النبی (ص) به میان آمد: زینب و رقیه و ام کلثوم. 🔻 برخی از آنان گفتند: راویان، این را که آنان فرزندان خدیجه از رسول الله باشند، انکار می کنند. 🔸من گفتم: آنان دختران او هستند، جز آن که یاد از فاطمه در روایات بیشتر است و فضائل او فزونتر. 🔻یکی از کسانی که سابقا نزد من رفت و آمد داشت و [آن زمان] ملازمت او با من به خاطر دشمنی با برخی از همین حاضرین بود، گفت: 📍 این محمد بن اسماعیل بخاری است که در جامع صحیح خود حدیثی از عروة‌ بن زبیر از اسامه آورده است که رسول خدا (ص)‌ فرمود: خیر بناتی زینب. 🔸گفتم: این حدیث در کجای جامع بخاری است؟ 🔻گفت: در کتاب الفضائل. 🔸آن وقت در حضور جمع خطاب به آنان گفتم: همه می دانید که من چهار بار این کتاب را جمع کرده‌ام. 🔸 یک بار بر اساس رجال از صحابه. سپس آنها را در رقاع آورده‌ام. آنگاه بر اساس رجال مهذب ساخته ام و سپس مرتب کرده و بر تو املاء کرده ام و تو از روی املای من نوشته‌ای؟ 🔻گفت: ‌بلی 🔸گفتم: به خدا سوگند که تاکنون این حدیث را در این کتاب ندیده ام. 📍صدر – کسی که این شخص این مطلب برای تقرب و دلخوشی او می گفت به کسی که این روایت را نقل کرد گفت: 📍خداوند به تو جزای خیر دهاد. 📍اکنون بر من آشکار و درست شد که تو و نسبت به تسنن هستی. 🔸من برخاسته به کتابخانه رفتم و کتاب الفضائل از کتاب جامع بخاری را آوردم. 🔸در بخش فضائل زنان، نامی جز خدیجه و فاطمه و عایشه ندیدم. 🔸کتاب را به مجلس آوردم و به کسی که آن روایت را نقل کرده بود دادم. 🔸گفتم: این کتاب الفضائل! حدیث اسامه را پیدا کن. من گشتم، اما نیافتم. 🔺او کتاب را گرفته ورق می زد. سپس گفت: 🔻 شاید در کتابی جز کتاب الفضائل بوده است. من تردید ندارم که این حدیث در این کتاب بوده است. 🔸به او گفتم: به خدا سوگند بخاری چنین روایتی را ذکر نکرده است. 📎منبع ترجمه:چرا حاکم نيشابوري کتاب فضائل فاطمة الزهراء (س) را نوشت؟ نویسنده: رسول جعفریان22/12/1387. ا🔺🔺🔺ا ✅ آری این بغض نسبت به پیامبر و خاندان مکرمش بود که چندین سال ( قرن چهار هجری) بعد از آنها نیز در بین عده‌ای بود و برخی با این بغض به دنیای ظاهری خویش می‌رسیدند. 🔻 اما در بین آنانکه علی‌الظاهر مذهبی غیر از تشیع داشتند نیز بودند عالمانی که این حد از بغض و توهین به ساحت مقدس اهل بیت را بر نتابیده و برای تکریم جایگاه آن حضرات می‌نوشتند. ‼️ راستی ما برای اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین چه می‌کنیم؟ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
31.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🚩 السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده 🔰 نمی از دریای فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها تقدیم نگاهتان 📚 بانویی که جبرئیل زائرش شد. 🔻آیات الهی که بیانگر شأن و منزلت حضرت مریم سلام الله علیها است در بطن خود ما را به آشنایی با حقیقتی عظیم راهنمایی می کند و آن وجود نورانی دختر پیامبر اسلام است. 🔻اگر جبرئیل علیه‌السلام یک بار بر حضرت مریم سلام الله علیها نازل شد دائما خدمت حضرت زهرا سلام الله علیهاشرف یاب می‌شد. 🔻و اگر طبق آیات قرآن یکبار فرشتگان الهی با حضرت مریم سلام الله علیها سخن گفتند جناب جبرئیل علیه‌السلام دائما خدمت حضرت زهراسلام الله علیها شرف‌یاب شده و با ایشان سخن می‌گفتند و اخبار آینده را به ایشان می‌دادند. 🔻 آنقدری که جمع این خبرها که به کتابت مولی الموحدین رسیده است خود کتابی شده به نام مصحف فاطمه که علم ماکان و مایکون در آن وجود دارد. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 @hakakiashk
بانویی که جبرئیل زائرش شد.pdf
1.57M
بسم الله الرحمن الرحیم 🚩 السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده 🔰 نمی از دریای فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها تقدیم نگاهتان 📚 بانویی که جبرئیل زائرش شد. 📙 متن زیر، تحقیقی پیرامون یک روایت از کتاب شریف کافی است که مرحوم کلینی در رابطه با حضرت زهرا سلام الله علیها آورده است. 📍در این تحقیق به بررسی راویان حدیث مذکور و علت اهمیت این حدیث پرداخته شد. 🔸 حدیثی که در آن امام صادق علیه السلام از حضور مکرر جناب جبرئیل علیه‌السلام در محضر حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خبر داده است. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔺 @Hakakiashk
بانویی که جبرئیل زائرش شد. (2).rar
2.6M
فایل چاپی تحقیق فوق نیز در اختیار محبین اهل بیت قرار می‌گیرد تا در صورت علاقه و نیاز مورد استفاده قرار گیرد. این تحقیق در قطع جیبی آماده شده است. 🔻شما هم در ثواب انتشار فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها سهیم باشید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 @hakakiashk
🚦بیستم‌ و‌ ششم تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» ⭕️موضوع: بررسی تمدنی سیره اهل بیت(ع) در مواجهه با مسائل تمدنی بررسی سیره امام هادی(ع) 🎙ارائه‌دهنده: حجت الاسلام هدایت استاد حوزه علمیه 🎙دبیر نشست: آقای سید احمد ابوترابی پژوهشگر دانشگاه جامع امام‌ حسین(ع) 🗓 زمان: یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰تا۱۴ 📍لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 📍سایت و کانال همایش👈 http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ https://eitaa.com/irhfcconf
📚 ۱۹ سال پی‌ریزی تشکیلات شیعه نگاهی به ۱۹ سال امامت امام باقر علیه‌السلام در این یادداشت در رابطه یا نحوه فعالیت‌های امام در ساخت و پی ریزی تشکیلات شیعه صحبت می کنیم. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
📚 ۱۹ سال پی‌ریزی تشکیلات شیعه نگاهی به ۱۹ سال امامت امام باقر علیه‌السلام در این یادداشت در رابطه
🔻با نگاهی به این نمودار میتوانیم روند رو به رشد یاران ائمه را ببینیم. 🔺در جامعه بعد از امام حسین علیه‌السلام و واقعه عاشورا که صحبت از ارتداد کلی مردم بود ( البته مردم علی الظاهر مسلمان بودند اما روح ایمان در جامعه نبود) حضرت امام سجاد علیه السلام بعد از ۳۴ سال امامت حدود ۱۷۰ نفر اصحاب داشتند. 🔸منظور از اصحاب کسانی هستند که در منابع شیعه از آنها به عنوان راوی، وکیل و صحابی نام برده می شود. 📍حال سوال اینجاست که چگونه این 170 نفر در پایان امامت امام سجاد علیه السلام بعد از حدود 53 سال بعد به 3221 نفر می رسد؟ 🔻در اینجا باید به دوران 19 ساله امامت امام باقر علیه السلام اشاره کرد. 🔺دورانی که در آن مردم با لغو قانون منع نقل حدیث با اشتیاق فراوان نسبت به شنیدن احادیث نبوی به فراگیری علوم دینی روی آوردند. 🔻مردم تفاوت آنانکه نقل حدیث می کردند را می فهمیدند. 🔸حتی نوع نقل حدیث هم متفاوت بود. 📍دیگران برای نقل حدیث از پیامبر سلسله روات داشتند و امام نقل مستقیم می کرد از پیامبر. 🔻امام 19 سال فرصت داشت تا مجموعه ای از افراد را پرورش دهد که هم وابسته به مکتب اهل بیت باشند و هم دلبسته به امام. 🔻امام باقر در طول نوزده سال تعداد این افراد را که در پایان امامت امام سجاد علیه السلام ۱۷۰ نفر بودند به حدود ۴۷۱ نفر رساندند. 🔻به این افراد اضافه کنید هزاران نفر غلامی که امام سجاد علیه السلام در طول سالیان امامتشان آزاد کردند. 🔺امام ۱۹ سال پایه ریزی برای ایجاد تشکیلاتی کردند که بعدها توسط ائمه بعدی مستحکم شد و ما امروز به پیروانش می‌گوییم. 🔻یکی از روش های پالایش شیعه از غیرش نقل مستقیم از پیامبر بود. 🔻 مردم برای یاد گرفتن نحوه اجرای برخی از مناسکشان به امام رجوع می کردند. 🔺 آوازه علمی امام در همه جا پیچیده بود. و این خود باعث رجوع تعداد بیشتری از مشتاقان علم (چه شیعه و چه غیره) به مدینه می‌ شد. 🔸 البته این فقط نمی از دریای فضایل امام است. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست: بررسی تمدنی سیره اهل بیت(ع) در مواجهه با مسائل تمدنی بررسی سیره امام هادی(ع) 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
اینکه امامان ما در جامعه عصر خود مظلومانه زیستند و مظلومانه به شهادت رسیدند بر کسی پوشیده نیست. اما درد اینجاست که این مظلومیت بعد از حیات شریفشان هم ادامه پیدا کرد. حتی در بین پیروانشان. پنجاه و هفت سال از دوره ۲۵۰ ساله امامت در زمان ۳ امامی قرار گرفت که اساس فرهنگی جامعه شیعه را استوار کردند. امروز اگر از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوییم نیاز به بن مایه های فرهنگی و تفکری این تمدن داریم این بن مایه های فرهنگی را این ۳ امام پایانی به ما هدیه دادند. در حقیقت آنچه که در درس‌های امام باقر و امام صادق بود را به زبان ساده در اختیار ما گذاشتند. در همین زیارت نامه هایی که داریم. ترغیبمان کردند که به زیارت برویم. حاجاتمان را بخواهیم و امام را واسطه بین خود و خدا قرار دهیم. این لطف بزرگی بود برای شیعه ای که قرار بود با غیبت امامش دچار امتحاناتی سخت شود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
📚 📌 بررسی نقش ائمه بعد از امام رضا علیهم‌السلام در گسترش فرهنگی شیعه 🔻190 سال تقّیه بعد از 18 ذی الحجه سال 10 هجری و واقعه غدیر اتفاقات زیادی برای جامعه اسلامی و اهل بیت پیامبر رخ داد. از تشکیل شورایی در سقیفه بنی‌ساعده و انحراف مسیر جامعه اسلامی دیگر ائمه ما نمی‌توانستند بصورت علنی و واضح خود را امام بخوانند. حتی شیعیان نیز بعضا از امام بعدی خود مطلع نبودند. برای مثال می‌توان به حیرانی مومن الطاق و هشام بن حکم در یافتن امام بعد از شهادت امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد. این دوره تقریبا 190 سال رخ داد تا سال 200 هجری قمری. 🔻سکوت می‌شکند! 🔸اما در سال 200 چه اتفاقی رخ داد؟ در این سال امام رضاعلیه‌السلام بصورت اجباری از مدینه به مرو هجرت کردند. بزرگ شیعه ولیعهد حکومت اسلامی شد و شیعه از این سال به بعد به رسمیت شناخته شد. با حضور امام رضاعلیه‌السلام در نیشابور و بیان حدیث سلسله‌الذهب (لا اله الا الله حصنی بشرطها و انا من شروطها) امام بصورت رسمی پس از حدود 190 سال سکوت ائمه خود را معرفی نمودند که من شرط لا اله الا الله و من امام هستم! 🔻شیعه رسمی شد 🔹امام رضا 3 سال ولی‌عهد بودند و در سال 203 به شهادت رسیدند. امام شیعیان به شهادت رسید اما دیگر شیعه مذهبی مخفی نبود. شاید بتوان سال 203 را آغاز تلاش ائمه برای گسترش فرهنگی شیعه دانست. 57 سال بعدی حیات ائمه تا ابتدای غیبت صغری زمانی بود برای فعالیت‌های ائمه علیهم‌السلام. 🔸آرام آرام تمرکز سکونتی و جمعیتی شیعیان از کوفه و عراق به قم و ایران منتقل می‌شود؛ یعنی جمع‌های شیعی از مرکز حکومت دورتر می‌شوند و کمی نفس راحت می‌کشند. 🔻گسترش فرهنگی حالا وقت گسترش فرهنگی شیعه است. بخشی از این فعالیت‌ها عبارتند از: 1- آموزش زیارات به مردم و بیان مفاهیم و آموزه‌های اعتقادی شیعه در این زیارات (زیارت غدیریه، زیارت جامعه، زیارت حضرت زهرا؟سها؟و...) 2- ترغیب به حضور در کنار قبور ائمه و بیان ثواب این زیارات (ترغیب به زیارت امام حسین علیه‌السلام ؛ امام رضاعلیه‌السلام ؛امام هادی علیه‌السلام ؛ زیارت اربعین و...) 3- ترغیب به زیارت قبور برخی از امام‌زاده‌های محوری(حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام ) 4-ترغیب به انجام بعضی از اعمال خاص (نماز در خانه حضرت زهراسلام‌الله‌علیها ، انجام اعمال مستحب به نیت ائمه و خصوصا حضرت زهرا علیهم‌السلام، انگشتر عقیق را در دست راست قرار دادن، انجام زیارت اربعین، بلند گفتن بسم الله در نماز و...) 5- ارتباط امام با افراد از شهرها و نژادهای مختلف و گفتگو به زبان‌های مختلف با افراد(ترکی، فارسی و...) 🔻السلام علیک 🔸مجموعه‌ی این فعالیت‌ها باعث شد که شیعه از نظر فرهنگی گسترش پیدا کند. برخی از مفاهیم و اعتقاداتی که در گذشته در کلاس درس امام باقر و امام صادق علیهماالسلام گفته می‌شد حالا در زیاراتی که شیعیان می خواندند وجود داشت. زائری که با حالی خاص و چشمانی اشکبار به زیارت امام می رفت با دلی شکسته اعتقاداتش را در قالب چند جمله و چند سلام به امام می گفت و این در ثبت این اعتقادات در دل و جان فرد اثری قابل توجه داشت. 🔻مجبورند جواب دهند 🔸اینکه می‌بینیم حکومت‌‌های هم‌زمان با حضرات در این 57 سال اقداماتی فرهنگی انجام می‌دهند و یا بعضا برخی از علما مجبور می شدند نسبت به برخی شبهات پاسخی دهند بخاطر این تلاش‌های ائمه علیهم‌السلام است. 🔹اینکه متوکل فردی را می آورد تا نمایش بازی کند و در نمایشش به امیرالمومنین توهین کندمعاذالله یا اینکه بخاری که هم عصر امام هادی علیه‌السلام است در کتاب صحیح خود ماجرای فدک را هرچند ناقص بیان می کند بخاطر این فعالیت‌ها و این اقدامات فرهنگی است. 🔻آمادگی عصرغیبت 🔹جامعه شیعه برای ادامه حیات خود در دوران غیبت نیاز به محتوای فکری و عملی داشت. تقریبا آنچه در زمان امام سجاد تا امام رضا علیهم‌السلام انجام گرفت تامین محتوای فکری شیعه و آنچه بعد از امام رضا تا ابتدای غیبت صغری رخ داد تامین نیازهای عملی و آموزش مناسک خاص شیعه بود. 🔸حالا شیعه آماده زندگی در عصری می‌شود که دسترسی مستقیم به امام ندارد و با همین میراثی که در دست دارد باید زنده بماند و مذهبش را زنده نگه دارد. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9