🔻دوفصلنامه امامت پژوهی توسط بنیاد فرهنگی امامت به زبان فارسی با چکیده انگلیسی و عربی منتشر می شود.هدف این نشریه واکاوی موضوع امامت از ابتدای تاریخ امامت تا به امروز است.
🔸گستره و دامنه فعالیت های نشریه امامت پژوهی مشتمل بر موارد ذیل می باشد:
۱.زندگی شخصی و خانوادگی امامان (خانواده،فرزندان،همسر،صفات،شهادت و ...)
۲.معرفی آثار علمی و پژوهشی کهن،معتبر و برجسته در حوزه امامت
۳.معرفی آثار معتبر منتشر شده در عصر حاضر پیرامون مبحث امامت (در کشورها و زبان های مختلف)
۴.معرفی و اطلاع رسانی پیرامون فعالیت ها و برنامه های حوزه امامت (نمایشگاه ها،مسابقات،کارگاه های آموزشی و پژوهشی،گردهمایی ها و همایش ها و ...)
۵.معرفی شخصیت ها و پژوهشگران فعال و معتبر حوزه امامت پژوهی
۶.واکاوی نقش و اقدامات امامان متناسب با حکومت عصر(اندیشه های سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی، جنگ ها،وقایع و ...)
۷.مطالعه تطبیقی امامت در ادیان مختلف
۸.امامان و امامت در قرآن و روایات
۹.امامت از دیدگاه شیعه و اهل سنت
و سایر حوزه های مرتبط با مبحث امامت ...
منبع: https://jref.ir/20121
#معرفی_مقاله
#فاطمیه
#فاطمیه۱۴۴۶
#امام_زمان
🔻 #حکاکی_اشک پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
🔻در این مقاله ابتدا متن گزارشهای مرتبط با تشکیل سپاه اسامه بررسی شده و سپس چرایی تشکیل سپاه، علت تأکید پیامبر بر حرکت سپاه و دلیل عدم حرکت آن، مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی یکی از دقیقترین سیاستهای حکومتی رسول خدا صلیالله علیه وآله را آشکار میسازد و از آنجاییکه تحلیل علل فوق مبتنی بر تذکار وقایع چند ماه آخر عمر ایشان و نیز بررسی روزشمار تشکیل سپاه بوده، به این دو جهت بهاختصار پرداخته شده است.
#معرفی_مقاله
#فاطمیه
#فاطمیه۱۴۴۶
#امام_زمان
🔻 #حکاکی_اشک پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
JEP_Volume 4_Issue 15_Pages 177-215.pdf
13.34M
📚 سپاه اسامه و تأثير آن در شکل دهی تاريخ سياسی اسلام
🖍 نویسنده: محمدحسین امامی جو
🔗 منبع: فصلنامۀ امامت پژوهی
📅 سال انتشار: مهر 1393
🖇 شماره: سال چهارم، شماره 15، صفحه 177 _215
#معرفی_مقاله
#فاطمیه
#فاطمیه۱۴۴۶
#امام_زمان
🔻 #حکاکی_اشک پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
📚 بیان مصائب حضرت زهرا علیهاالسلام در شب معراج
🔹كامل الزیارات : مُحَمَّدٌ الْحِمْیَرِیُّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْأَصَمِّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:
━━━━━━━━━━━━━━
🔸لَمَّا أُسْرِیَ بِالنَّبِیِّ صلی اللّٰه علیه و آله قِیلَ لَهُ إِنَّ اللَّهَ مُخْتَبِرُكَ فِی ثَلَاثٍ لِیَنْظُرَ كَیْفَ صَبْرُكَ؟
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔻زمانى كه نبى اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم را به آسمان سير دادند به حضرتش عرض شد:
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔸قَالَ أُسْلِمُ لِأَمْرِكَ یَا رَبِّ وَ لَا قُوَّةَ لِی عَلَی الصَّبْرِ إِلَّا بِكَ فَمَا هُنَّ؟
━━━━━━━━━━━━━━
🔻خداوند تبارك و تعالى مىخواهد شما را در سه چيز بيازمايد تا صبر شما را ببيند، حضرت عرض كرد: پروردگارا من تسليم امر تو هستم، من توان صبر را ندارم مگر به كمك تو، آن سه چيز كدامند؟
━━━━━━━━━━━━━━
🔸 وَ أَمَّا ابْنَتُكَ فَتُظْلَمُ وَ تُحْرَمُ وَ یُؤْخَذُ حَقُّهَا غَصْباً الَّذِی تَجْعَلُهُ لَهَا
وَ تُضْرَبُ وَ هِیَ حَامِلٌ وَ یُدْخَلُ عَلَی حَرِیمِهَا وَ مَنْزِلِهَا بِغَیْرِ إِذْنٍ، ثُمَّ یَمَسُّهَا هَوَانٌ وَ ذُلٌّ، ثُمَّ لَا تَجِدُ مَانِعاً وَ تَطْرَحَ مَا فِی بَطْنِهَا مِنَ الضَّرْبِ، وَ تَمُوتُ مِنْ ذَلِكَ الضَّرْبِ
━━━━━━━━━━━━━━
🔻امّا دخترت: مورد ستم قرار گرفته، حقش را غصب مىكنند، او را مىزنند در حالى كه حامل و باردار است به حريم و منزلش بدون اذن وى داخل شده و افراد پست و فرومايه او را رنجور مىنمايند و وى مانع و دافعى نيافته و بدنبال ضرب و كتكى كه مىخورد حملش سقط شده و از ناحيه آن فوت و رحلت مىكند.
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔸قَالَ :إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ،
قَبِلْتُ یَا رَبِّ وَ سَلَّمْتُ وَ مِنْكَ التَّوْفِیقُ وَ الصَّبْرُ ...
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔻حضرت عرض كرد: « إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ »، پذيرفتم و راضى شده و تسليم آن بوده و از تو توفيق و صبر مىخواهم...
ᝰ..............................................
📎کامل الزيارات ج ۱، ص ۳۳۲
🔗ترجمه کامل الزیارات، ذهنی تهرانی،ص ۱۰۰۷
#فاطمیه
#فاطمیه۱۴۴۶
#امام_زمان
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
خطبه حضرت امیرالمؤمنین در مدینه.pdf
30.42M
📚 مظلوم مقتدر
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
♦️شاید گاهی اوقات اینگونه تصور شود که امیرالمومنین بعد از وجود مقدس پیغمبر و ماجرای سقیفه هیچ تلاشی برای آگاه سازی مردم و پس گرفتن حق خود انجام نداده است.
━━━━━━━━━━━━━━
🔻در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است.
━━━━━━━━━━━━━━
🔹حضرت ضمن تلاش برای تبیین مساله برای مردم نسبت به اتفاقاتی که میافتاد سکوت نکردند و با خطبههای خود و گفتگوهای خود از حق خود دفاع می کردند.
━━━━━━━━━━━━━━
🔺شاید یکی از دلایلی که منجر به هجوم به بیت حضرت شد همین فعالیتها و اثرات این روشنگریها بود.
━━━━━━━━━━━━━━
🔸فایل پیوست، یکی از این خطبه ها است که به فرموده امام باقر عليه السلام ۷ روز پس از رحلت پیامبر توسط مولا ایراد شده است.
✎﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏
📎 کمرهای، محمدباقر؛ غفاری، علیاکبر؛ بهبودی، محمدباقر؛ و کلینی، محمد بن یعقوب. (۱۳۹۳). الروضة من الکافي (ج ۱–۲). تهران - ایران: مکتبة الاسلامية. ج۱، ص۲۹.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
#فاطمیه
#فاطمیه۱۴۴۶
#امام_زمان
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
📚 نظر مرحوم سید عبدالرزاق مقرم درباره اشعار منسوب به حضرت ام البنین علیهاالسلام
🖍 #بخش_اول
لا تدعونّي ويك أمّ البنين
تذكّريني بليوث العرين...
🔻مرحوم سید عبدالرزاق مقرم (متوفی ۱۳۹۱ق) در کتاب مقتل الحسین علیه السلام خود ذیل بخش مربوط به جناب ام البنین علیهاالسلام اشعاری را نقل می کند که مرحوم سماوی (متوفی ۱۳۷۰ق) در کتاب ابصار العین فی انصار الحسین از قول ابو الحسن اخفش در شرح کامل آورده است.(ص63)
این اشعار که بعدها در کتب دیگری نیز آمده؛ همگی به کتاب ابصار العین ارجاع داده اند.
مرحوم مقرم در مورد این ابیات می نویسد:
«اما شرح الکامل که منسوب به اخفش است هیچ یک از ارباب تراجم به آن تصریح نکردهاند. من هم مکرّرا از شیخ سماوی اصل این شرح را سؤال کردهام و ایشان سکوت کردهاند، حتی من صریحا اعتقاد خود را بیان کردهام که من معتقدم ابیات از خود شماست و ایشان فرمودهاند: خداوند پاداش آنها را بدهد..!»
🔗 مقرم، عبدالرزاق؛ و مقرم، محمد حسین. (۱۴۲۳). مقتل الحسين عليه السلام (ج ۱–۱). [بی جا] - [بی جا]: المکتبة الحيدرية. ص337
🔗سماوی، محمد؛ و طبسی، محمدجعفر. (۱۳۸۴). إبصار العین في أنصار الحسین (ج ۱–۱). قم - ایران: زمزم هدايت. ص63
🔗 عقیقی بخشایشی، عبد الرحیم؛ عزیزاللهی کرمانی، محمدمهدی؛ و مقرم، عبدالرزاق. (۱۳۸۱). روز واقعه (ترجمه)، یا، مقتل مقرم (ج ۱–۱). قم - ایران: دفتر نشر نويد اسلام.صص239-240
#امام_زمان
#وفات_حضرت_ام_البنین
#ام_البنین
#حضرت_ام_البنین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk
📚 نظر مرحوم مقرم درباره اشعار منسوب به حضرت ام البنین علیهاالسلام
#بخش_دوم
🔻او در ادامه می نویسد:
امّ البنین معارف الهی و آداب محمّدی را دربالاترین درجه یقین از امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام و از حسین بن علی علیه السّلام اقتباس کرده و از او چیزی سر نمیزند که بر خلاف شریعت باشد.
بدیهی است که زن برای ندبه بر عزیز خود بایددر خانه بنشیند واز رؤیت اجانب، محفوظ باشد.
اگر امام سجّادعلیه السّلام به ابی خالد کابلی که از باز بودن در خانه تعجّب میکند، به ایشان میفرماید: کنیزی خارج شد و نمیداند که باید در را ببندد، پس برای دختران پیامبر جائز نیست که خارج شوند.
کسی که در خانه آنها تربیت شده از طریق آنها منحرف نمیشود و تشکیک در تعدّی از حدود الهی امکان ندارد.
امّا فاطمه زهرا علیها السّلام به تحقیق شیوخ مدینه او را مجبور کردند به بقیع برود و بر پدرش صلّی اللّه علیه و آله ندبه کند، لذا امیر المؤمنین خانهای از تنه نخل ساختند به نام «بیت الأحزان» که فاطمه زهرا علیها السّلام در آن بیت مینشستند.
مورّخین نیز نقل نکردهاند که مردم برای شنیدن ندبه، اجتماع میکردند.
زن زمانی در قبرستان بر عزیز خود میگرید که آنجا مدفون باشد و أحدی نقل نکرده است که پس از دفن در قبرستان دیگری گریه کنند و در تمامی زمانهها این عادت یکسان است.
اینکه ابوالفرج رفتن ام البنین به بقیع را ذکر میکند افتراء واضحی است که شاهدی بر آن وجود ندارد و حد اکثر رقّت قلب مروان بن حکم و جاری شدن اشک اورا دلالت میکند در حالی که مروان بن حکم از قتل حسین علیه السّلام شادمان بود واظهار فرح و شماتت میکرد.
@hakakiashk
📚 مادر مهم است
🖍نقش ویژه ام البنین علیهاالسلام در تربیت فرزندانش
🔻یکی از نکاتی که باعث شده است که جناب امالبنین علیهاالسلام در بین همسران امیرالمومنین جایگاه ویژهای داشته باشند حضور پررنگ و اثرگذار فرزندان او در روز عاشورا در کربلا است.
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔻چهار پسر که همگی در دفاع از اباعبدالله الحسین علیهالسلام به شهادت رسیدند.
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔻قطعا نقش تربیت مادر در رشد و بالندگی این فرزندان نقشی اساسی بود. هر چند که این بزرگواران فرزندان امیرالمومنین بودند اما با توجه به زمان شهادت حضرت امیر می بینیم که فرزندان خردسال امالبنین به جز حضرت ابالفضل که در زمان شهادت مولا حدود ۱۵ سال از عمر شریفشان می گذشت، سن و سال کمی داشتند. عبدالله حدود 5 سال جعفر حدود 1 سال و عثمان حدود دو سال .
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔺 البته شاید این سوال پیش بیاید که خب مسلما این فرزندان بعد از امیرالمومنین تحت سرپرستی امام حسن علیهالسلام رشد یافتهاند و اینگونه ولایی بودن جای تعجبی نیست از کسی که در خانه امام رشد یافته باشد! و نقش امالبنین علیهاالسلام نقش پر رنگی نبوده است!
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔻در پاسخ باید بگوییم در مقایسه با دیگر فرزندان حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام که اتفاقا در کربلا حضور نداشتند و رفتار آنها را هم قبل و بعد کربلا میتوان بررسی کرد، به خاص بودن جایگاه مادر و نقش ویژه حضرت امالبنین در تربیت این فرزندان پی می بریم.
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
⬅️ نک: گفتگوی حضرت امیر علیه السلام و محمد بن حنفیه در جنگ جمل پس از آنکه پرچم را به امام حسن علیه السلام دادند و محمد نتوانست صفوف دشمن را بشکافد.
📎مناقب ابن شهر آشوب، ج4، ص25
⬅️ نک: منازعه عمر بن علی با امام سجاد علیه السلام بر سر ارث و شکایت او از امام نزد خلیفه اموی.
📎 الارشاد مفید فی،ج2،ص150
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔻این دقیقا همان هدفی بود که طبق برخی نقلهای تاریخی حضرت امیر به برادرشان عقیل (که در علم نسبشناسی تبحر داشت) فرمودند فردی را معرفی کن که از خاندانی شجاع باشند.
📎 عمدة الطالب في أنساب آل ابي طالب،ص327
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔸عقیل هم دختر حزام از قبیله بنی کلاب که از شجاعان عرب بودند را معرفی کرد.
🔻قبلا درباره شجاعت خاندان امالبنین در همین کانال نوشتهام. نک: اینجا
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔸 آری روز عاشورا صحنه هنرنمایی فرزندان امالبنین است که در راس آنها قمر منیر بنیهاشم بود.
قبلا از جنگآوری این بزرگواران نوشتهام. نک: اینجا
┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈
🔻 حضرت ابالفضل طبق نقل ۳۵ سال، عبدالله ۲۷ سال، عثمان ۲۵ سال و جعفر ۱۹ سال داشتند.
📎 مقاتل الطالبيّين صص ۸۸و ۸۹
━━━━━━━━━━━━━━
📍 در حقیقت این نقش بیبدیل مادر است که کودکان خردسالش را طوری تربیت میکند که همگی در پیشگاه امامشان به شهادت برسند و اوج این تربیت را در رجز های ابالفضل العباس میتوان دید. (نک: اینجا)
🔸قطعا اثر تربیت این مادر است که میبینیم فرزندش به جایی میرسد که امامش به او میگوید بنفسی انت؛ جانم فدایت (نک: اینجا).
✎﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏﹏
منابع
🔗ابنشهرآشوب، محمد بن علی؛ و بقاعی، یوسف. (۱۴۱۲–۱۹۹۱). مناقب آل أبي طالب (ع) (ج ۱–۵). بیروت - لبنان: دار الأضواء.
🔗 مفید، محمد بن محمد؛ و مؤسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث. (۱۴۱۳). الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد (ج ۱–۲). قم - ایران: المؤتمر العالمي لألفية الشيخ المفيد.
🔗 ابن عنبة، احمد بن علی. (۱۳۸۳). عمدة الطالب في أنساب آل ابي طالب (ج ۱–۱). قم - ایران: مؤسسة أنصاريان للطباعة و النشر.
🔗 ابو الفرج اصفهانی، علی بن حسین؛ و صقر، احمد. (۱۴۱۹–۱۹۹۸). مقاتل الطالبیین (ج ۱–۱). بیروت - لبنان: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
#امام_زمان
#وفات_حضرت_ام_البنین
#ام_البنین
#حضرت_ام_البنین
🔻 #حکاکی_اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻
@hakakiashk