eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
418 دنبال‌کننده
105 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 بیعت یا معاهده 📚بررسی اجمالی صلح علیه‌السّلام با معاویه بخش اول 🔻یکی از مهم‌ترین اتفاقات در تاریخ شیعه که بحث‌ها و نظرات مختلفی را در طول تاریخ به خود دیده است مساله صلح امام حسن ؟ع؟ است. اینکه صلح امام با معاویه به چه علتی بوده است؟ آیا این صلح به معنای بیعت با معاویه بوده است؟ اگر امام حسن؟ع؟ با معاویه بیعت کرد چرا امیرالمومنین؟ع؟ معاویه را ابقا نکرد تا از خونریزی و جنگ جلوگیری شود؟ آیا امام در طول تاریخ اماتش سکوت کرد یا فعالیت سیاسی داشت؟ و اینکه چرا امام حسن؟ع؟ به شهادت رسید؟ در این نوشتار کوتاه سعی در پاسخ به این سوالات به صورت مختصر خواهیم کرد. 🔰 چرا امام حسن؟ع؟ با معاهده صلح موافقت کرد؟ 🔻حدود 7 ماه پس از شهادت امیرالمومنین و آغاز امامت امام حسن؟ع؟ قرار داد صلح بین امام و معاویه بسته شد. برخی از مهم‌ترین دلایل انعقاد این قرار داد عبارت بود از: بقای نظام امامت حفظ جان شیعه عدم حمایت مردم خستگی مردم از جنگ خطر خوارج لشکر غیرمتوازن 🔰خسته از جنگ 🔻امام حسن (علیه‌السّلام) برای اینکه مردم را برای جنگ با معاویه امتحان کند، فرمود: اگر آماده نبردید، صلح را رد کنیم و با تکیه بر شمشیرمان کار او را به خدا واگذاریم، اما اگر ماندن را دوست دارید، صلح او را بپذیریم و برای شما تامین بگیریم. 🔻در این هنگام مردم از هر سوی مسجد به فریاد در آمدند و با ندای «البقیه، البقیه» صلح را امضا کردند. 📎الكامل في التاريخ ج 3 ص 406 🔰 صلح یا بیعت؟ 🔻امام با معاویه صلح کرد اما این به معنای بیعت با او نبود. گواه این ادعا آنچیزی است که در کتب تاریخی آورده شده است: 🔻فسمعت القاسم بن محیمة یقول: ما وفی معاویة للحسن بن علی صلوات الله علیه بشیء عاهده علیه. 🔻از قاسم بن محیمه شنیدم که گفت: معاویه به چیزی از آن‌چه با حسن بن علی پیمان بسته بود عمل نکرد. 📎شیخ صدوق، علل الشرائع، ج۱، ص۲۱۲ 🔻فی کلام له (علیه‌السّلام) مع زید بن وهب الجهنی قال (والله لان آخذ من معاویة عهداً احقن به دمی وآمن به فی اهلی خیر من ان یقتلونی...) . 🔻در سخنان حضرت با زید بن وهب آمده است که فرمودند: قسم به خدا اگر از معاویه پیمانی بگیرم که خونم را به وسیله آن حفظ کنم و اهل بیتم را ایمن گردانم بهتر از کشته شدن من است. 📎طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، ج۲، ص۲۹۰. 🔰چرا امیرالمومنین حاضر نشد با معاویه کنار بیاید؟ 🔻پاسخ به این سوال را می‌توان در کلام امام حسن علیه‌السلام بعد از قرارداد صلح با معاویه پیدا کرد. 🔻امام در پاسخ شخصی که به صلح اعتراض کرد، چنین فرمود: من به این علت حکومت را به معاویه واگذار کردم که یارانی برای جنگ با او نداشتم. 🔻اگر یارانی داشتم، شبانه‌روز با او می‌جنگیدم تا کار یکسره شود. 📎طبرسی، فضل بن حسن، الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج‌۲، ص۱۲ 🔻امام در نامه‌ای به معاویه نیز این نکته را یادآور شدند که اگر یارانی می‌یافتم که صابر و تسلیم امر من بودند حکومت را به تو نمی‌دادم چرا که حکومت بر تو و خاندانت حرام است. 📎قطب‌ راوندی‌، سعید بن هبة‌اللّه‌، الخرائج‌ و الجرائح‌، ج‌۲، ص۵۷۶. 🔰مفاد صلح نامه چه بود؟ 🔻اولین شرط : این است که معاویه به کتاب خدا و سنت پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عمل کند. 🔻دومین شرط : معاویه حقّ تعیین خلیفه پس از خودش را ندارد و خلافت از آنِ حسن بن علی (علیهماالسلام) است. 🔻سومین شرط :معاویه حق ندارد به علی بن ابی‌طالب امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) کوچکترین بی احترامی‌ و اهانتی بکند. 🔻چهارمین شرط: این صلح‌نامه، تعهّد معاویه بود به عدم تعرض به شیعیان امیرالمؤمنین علی ؟ع؟، و رعایت حقوق مالی و جانی آنان در هر کجا که باشند. 📎ابوالحسن اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه عن معرفه الائمه، ج۲، ص۱۹۳ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 السلام علیک یا زینب کبری علیهاالسلام سلام علیکم 🚩نمی از دریای فضائل زینب کبری پیشکش نگاهتان 📚 حفظ جان امام کار ویژه زینب کبری در کربلا 🔻حفظ جان امام معصوم از اوجب واجبات است. 🔺 واجبی که منجر به این می‌شود که فاطمه زهرا علیهاالسلام پشت در بیاید و با آن جراحات به مسجد برود تا جان امام اش را حفظ کند. 🔺 ۵۰ سال بعد دخترش زینب نیز برای حفظ جان امامش هر چه در توان داشت انجام داد. 📍این شش پرده از جان فشانی این اسوه صبر و مقاومت است. 🔸پرده اول 🔻 بار وقتی بود که امام حسین علیه السلام در کنار بدن بی جان علی اکبر علیه السلام صورت به صورتش نهاد و شاید دیگر دشمن خیالش آسوده شده بود که حسین هم کنار پسرش جان داده است. 🔺اما این صدای زینب بود که وااخیاه گویان با شتاب از خیمه‌ها آمد تا توجه امام را از علی به سمت خود جلب کرده و امامِ در حال احتضار را نجات دهد. 📎مقتل الحسین خوارزمی، ج۲، ص۲۴ 🔸 پرده دوم 🔻 در هیچ کدام از مصائب امام حسین علیه‌السلام در کربلا خدا به او تسلیت نگفت، جز زمانی که شیرخوارش را بر روی دستانش ذبح کردند. 🔺 اینجا بود که هاتفی ندا داد: دعه یا حسین فان له مرضعا فی الجنه. 📎تذكرة الخواصّ، سبط ابن جوزی، ص ۲۲۷ 🔺این نشان از اوج مصیبت بر دل نازنین امام است، و باز هم می بینیم که در کنار امام زینب قرار دارد که فرمود: خذیه یا زینب، زینب جان قنداقه را بگیر و سپس آن را به خون گلوی علی‌اصغر آغشته کرد. 📎لهوف، سیدبن طاووس،ص۱۶۸ 🔸 پرده سوم 🔻بار دیگر زمانی بود که اباعبدالله علیه السلام در گودال قتلگاه در محاصره دشمنان بود. 🔺 زینب کبری سلام الله علیها به سمت میدان رفت و برای حفظ جان امام حتی به عمر سعد رو زد که ای عمر سعد آیا حسین را می کشند و تو نگاه می کنی؟ اما او رویش را برگرداند. 🔺 اما بازهم حضرت بانگ و فریاد زد که: اما فیکم مسلم... 📎 ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۲ 🔸 پرده چهارم 🔻بعد از شهادت امام حسین علیه السلام، وقتی کاروان اسرا را از کنار قتلگاه عبور دادند. 🔺او با مشاهده حال امام سجاد علیه السلام که گویا دارد جان می دهد به نزد ایشان رفته و روی او را از سمت قتلگاه برگردانده و با سخنانی به امام تسلی دادند. 📎 کامل الزیارات، ابن قولویه، ص۲۶۱ 🔸 پرده پنجم 🔻در مجلس عبیدالله ملعون وقتی او قصد داشت تا امام سجاد را به شهادت برساند زینب کبری علیهاالسلام پیش قدم شده و فرمودند: 🔺 اگر میخواهی او را بکشید من را هم باید بکشید و این کار باعث شد تا آن ملعون از تصمیم خود منصرف شود. 📎 لهوف، سیدبن طاووس، ص۲۰۲ 🔸 پرده ششم 🔻در نهایت در شام با بررسی خطبه‌های ایراد شده توسط امام سجاد علیه السلام و زینب کبری علیها السلام می توانیم ببینیم که تندی و تیزی خود به حال زینب علیه السلام بیشتر است، چرا؟ 🔺 چون جان امام در خطر بوده و برای حفظ جان او زینب پیش‌قدم و پیش‌مرگ امام شده است. 🔸🔸🔸🔸 این نمونه ایست از جان فشانی زنی که در یک نیم‌روز مصائب فراوانی دیده ولی زیر بار این مصیبت خم نشده و به وظیفه اصلی خود عمل کرده. جعلنا الله من محبیها نثار روح زینب کبری علیهاالسلام صلوات 🔹شما هم در ثواب انتشار فضایل اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین سهیم باشید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم 🏴🚩السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده 📚 زخم زبان! 🔻روزهای پایانی عمر شریف حضرت زهرا سلام الله علیها با وخامت حال ایشان همراه بود. 🔸 در رابطه با این روزها نوشته‌اند: "و لزمت الفراش؛ سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار (القمي، الشيخ عباس) ، جلد : 7 ، صفحه : 122". 🔻این روزهای آخر، مردمی که مطمئن شده بودند دختر پیامبر رفتنی است! به عیادت می‌آمدند، یکبار زن‌های مدینه آمدند. 🔺 اما حال خانم هر روز بدتر می‌شد تا جاییکه وقتی غاصبین حق آن بانو نیز برای اینکه در انظار خود را موجه جلوه دهند، به عیادت رفتند 🔺حضرت بعد از اینکه جواب سلام آنها را نداد و روی خود را برگرداند بعد از چند بار که رو برگرداند و آنها جا به جا می‌شدند، گویا دیگر توانی نداشتند و به کنیزان و زنان اطراف خود فرمودند: 🔻"حَوِّلنَ وجهی، روی مرا برگردانید؛ بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء (العلامة المجلسي) ، جلد : 43 ، صفحه : 203" 🔹اما چند روز آخر دیگر کسی برای عیادت پذیرفته نمی‌شد. 🔻یکبار عباس عموی پیامبر برای عیادت رفت و به او گفتند حال خانم وخیم است " انها ثقیله، و لایدخل علیها نفر... الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(ع) نویسنده : الأنصاري الزنجاني، إسماعيل    جلد : 14  صفحه: ۳۶" 🔺برگشت و به امیرالمومنین پیغام داد که اینطور که به نظر می‌رسد فاطمه رفتنی است! پس بیا برای مراسم ختم و تشییع جنازه و نمازش همه انصار و مهاجرین را جمع کنیم که باعث شکوه اسلام و دین می‌شود! 🔸"فإن كان من أمرها ما لا بد منه فأجمع أنا لك الفداء المهاجرين و الأنصار حتى يصيبوا الأجر حضورها و الصلاة عليها و في ذلك جمال للدين.، همان، ص۳۷" 🔻این از دلسوزی فامیل اما کسانی هم‌بودند که زخم زبان زدند و دل اهل بیت پیغمبر را سوزاندند. 🔸دختر خلیفه اول برای عیادت آمد و او را هم راه ندادند او به پدر شکایت کرد و با اشاره به حضرت زهرا سلام الله علیها  به کنایه گفت: 🔺 "وَقَدْ جَعَلَتْ لَهَا مِثْلَ هَوْدَجِ الْعَرُوسِ ؛ السنن الكبرى (البيهقي، أبو بكر) ، جلد : 4 ، صفحه : 56) " برای او چیزی شبیه هودج عروس درست کرده‌اند. 🔹این زخم زبان‌ها و کنایه‌ها اگر به گوش اولاد فاطمه رسیده باشد چه دلی از آن‌ها سوزانده و چه صبری داشته امیرالمومنین بر شنیدن این حرف‌ها. 🔻و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
فدک.pdf
148.4K
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها مساله فدک یکی از مسائلی است که همیشه مورد بحث بوده است. اینکه فدک هدیه پیامبر به دختر والامقامش بوده یا خیر؟ اینکه فدک ارثیه حضرت بوده یا خیر؟ این‌ها سوالاتی هستند که قرن‌ها مورد مباحثه بوده است، اما چرا این بحث مانند سایر موارد دیگر دچار حذف از منابع نشد؟ هر چند بحث هبه(هدیه) بودن در منابع اهل سنت حذف شده اما اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها فدک را به عنوان ارثیه طلب کردند و خلیفه اول با بیان حدیثی از اعطای فدک به او خودداری کرد در صحیح بخاری آورده شده است. اما چرا؟ بخاری در عصر امام هادی می‌زیسته و کتاب صحیح بخاری در زمان نوشته شده، او ماجرا را اینطور مطرح کرد که حضرت طلب ارثش را کرد و خلیفه ندادو آن حضرت تا پایان عمرش دیگر با او صحبت نکرد. اینکه کسی مثل بخاری این مطلب را می‌نویسد نشان از این است که در بین مردم این سوال ایجاد شده است که ماجرای فدک چیست که دائما شیعیان صحبت از آن می‌کنند؟ حضرت زهرا اولین پرچمدار دفاع از ولایت امیرالمومنین بوده است و حضرت در اولین مواجهه‌اش با غاصبین حق مولا بحث فدک بود. راهبرد حضرات معصومین سال‌ها در دفاع از امیرالمومنین زنده نگه داشتن مساله فدک بوده است. این راهبرد باعث شده است تا مساله فدک به عنوان مساله‌ای چالش برانگیز در جامعه آن زمان شود که بخاری مجبور می‌شود جوابی برای این سوال دهد. متن پیوست نمونه‌ای ازتلاش ائمه اطهار در جهت زنده نگه داشتن مساله فدک است. https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم 🚩🏴 السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها 1⃣ ا 🔻از پيامبر اكرم(ص) روايت مي‌كنند كه ايشان فرموده‌اند: «يا على‏! هشت طايفه‏‌اند كه اگر اهانت شوند بايد ملامت و سرزنش نكنند مگر خودشان را؛ كسى كه بدون دعوت بر سر سفره طعامى برود (مهمان‏ ناخوانده)» 📎(مجلسى، 1403ق، ج 72، ص 444 و 452). 2⃣ ا 🔺... فَقَامَتْ‏ مُغْضَبَةً وَ قَالَتْ اللَّهُمَّ إِنَّهُمَا ظَلَمَا ابْنَةَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ حَقَّهَا فَاشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَيْهِمَا ثُمَّ خَرَجَتْ وَ حَمَلَهَا عَلِيٌّ عَلَى أَتَانٍ عَلَيْهِ كِسَاءٌ لَهُ خَمْلٌ فَدَارَ بِهَا أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فِي بُيُوتِ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ مَعَهَا وَ هِيَ تَقُولُ يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ انْصُرُوا اللَّهَ فَإِنِّي ابْنَةُ نَبِيِّكُمْ وَ قَدْ بَايَعْتُمْ رَسُولَ اللَّهِ ص يَوْمَ بَايَعْتُمُوهُ أَنْ تَمْنَعُوهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِمَّا تَمْنَعُونَ مِنْهُ أَنْفُسَكُمْ وَ ذَرَارِيَّكُمْ فَفُوا لِرَسُولِ اللَّهِ ص بِبَيْعَتِكُمْ قَالَ فَمَا أَعَانَهَا أَحَدٌ وَ لَا أَجَابَهَا وَ لَا نَصَرَهَا 🔻ترجمه: فاطمه زهرا پس از احتجاج با خلیفه اول در مورد فدک و پس از آنکه عمر به آن بانو گفت: تو زن هستی و شهادت یک زن به تنهایی کافی نیست. علی هم که به نفع تو شهادت می دهد، آن حضرت خشمگین شد و برخاست و فرمود: پروردگارا این دو بر حق دختر پیامبرت ستم نمودند. تو هم سختی و خشمت را بر آنها فرو بریز. سپس آن حضرت از نزد آن دو بیرون آمد. علی علیه السلام او را بر سوار کرد. روز آن حضرت را بر در مهاجران و انصار می برد. حسن و حسین نیز همراهش بودند. فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمود: ای مهاجران و ای انصار. خدا را یاری کنید. من دختر پیامبر شما هستم. شما در روزی که با رسول خدا بیعت کردید متعهد شدید که از آن چیزی که خود و فرزندانتان را حفظ میکنید او و فرزندانش را نیز محافظت کنید. پس حالا به بیعتتان با رسول خدا عمل نمایید. اما هیچ کدام از آنان او را یاری نکرد و او را نداد و یاری اش نکرد... 📎منبع: الإختصاص، منسوب به شیخ مفید، ص 184 🔸حضرت برای دفاع از ولایت امیرالمومنین حاضر شدند مهمان ناخوانده بشن توهین بشن رو بزنن ولی روشونو زمین انداختند مردم مدینه... 🔺اینکه حضرت زهرا با اون مقام والا حاضر بشن مهمان ناخوانده خونه‌ی اهل مدینه بشن یه اتفاق عادی نبود و سابقه نداشته 🔸این اتفاق عجیب و بی سابقه در کربلا هم رخ داد و اون حضور حضرت زینب سلام الله علیها در بین لشکر برای حفظ جان امام حسین علیه السلام بود. هم بالا سر علی اکبر و هم لحظاتی که آقا در گودال بودند. 🔸حضرت هم رو زد ولی روشو زمین انداختند... 🔸زمانی که اباعبدالله علیه السلام در گودال قتلگاه در محاصره دشمنان بود. 🔺 زینب کبری سلام الله علیها به سمت میدان رفت و برای حفظ جان امام حتی به عمر سعد رو زد که ای عمر سعد آیا حسین را می کشند و تو نگاه می کنی؟ اما او رویش را برگرداند. 🔺 اما بازهم حضرت بانگ و فریاد زد که: اما فیکم مسلم... 📎 ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۲ https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها امن یجیب الفاطمه بین در و دیوار امن یجیب الفاطمه در ان همه ازار امن یجیب الفاطمه وقتی صدا میزد فضه بیا که محسنم را کشت ان نامرد امن یجیب الفاطمه در زیر دست و پا وقتی ملایک نوحه می خواندند با زهرا امن یجیب الفاطمه وقتی که دشمن برد... ...با دست بسته حیدر و زهرا زمین می خورد امن یجیب الفاطمه وقتی که گریان بود یا من اجابت مرتضی در اتش و در دود یا من اجابت مرتضی با خطبه ای غرا یا بنت خیرالمرسلین یا حضرت زهرا یا من اجابت مرتضی صدیقه العذرا اتش چه کرده با رخت انسیه الحورا یا من اجابت مرتضی با ناله و با اه ای که برایت خانه ات گردیده قتله گاه یا من اجابت مرتضی در اتش و در دود سیلی، لگد، اتش نصیب یار حیدر بود از درد می پیچد بخود از درد پهلویش گفتند می پوشاند زهرا از علی رویش از درد می پیچد بخود اهسته اهسته دستاس را چرخاند او با بازویی خسته از درد می پیچد بخود گل کرده زخمش باز پهلو به پهلو میشود گردیده زخمش باز از درد می پیچد بخود نشیده اند اما یک اه از او خادمانش فضه و اسما امن یجیب المرتضی وقتی که زهرا را در خاک پنهان کرد با دستان خود مولا امن یجیب المرتضی وقتی حسن دارد از غصه ی مادر شبیه ابر می بارد سیداحمدابوترابی
السلام علیک یا امیرالمومنین 🔻حال و روز این روزهای امیرالمومنین به روایت . 🔸روزهای بعد از شهادت حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام برای امیرالمومنین روزهای پر از غمی بود. 🔻 مردم مدینه طوری با او برخورد کردند که گویا غریبه‌ای در میان آنها بود. 🔹 هر چند این روایت از این روزها را بخاری در صحیحش آورده اما شاید بیانگر غربتی باشد که مولا با آن مواجه بود. 🔻 وكَانَ لِعَلِيٍّ مِنَ النَّاسِ وَجْهٌ حَيَاةَ فَاطِمَةَ، بخاری می گوید در زمام حیات حضرت زهرا اپیرالمومنین در بین مردم جایگاهی داشت. 🔻فلَمَّا تُوُفِّيَتِ اسْتَنْكَرَ عَلِيٌّ وُجُوهَ النَّاسِ اما بعد از حضرت زهرا مردم مدینه مانند غریبه‌ای با او برخورد می‌کردند. صحيح البخاري جلد: 5 صفحه:139 اگر این روایت بخاری، صحیح باشد نشانگر اوج غربت مولا در مدینه است. ۱-مولا نه می تواند کنار قبر همسرش برود. ۲- نه کسی برای تسلی به او و فرزندانش آمدند. ۳- نه حتی کسی به فاطمه حق داد و در دفاع از حقش به او کمک کرد. سکوت مردم مدینه باعث این اتفاقات شد..‌ لعن الله من قتلک و لعن الله من رضی بذلک... https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
🏴🚩السلام علیک یا فاطمه الزهرا 🔸باور نمی کنم! 🔻شاید سخت ترین سوال عمرش را اسما دختر عمیس زمانی شنید که حسنین علیهماالسلام وارد خانه شدند و دیدند که بستر مادر پهن است و مادر در بستر آرمیده و پارچه ای روی سرش انداخته است. 🔺آنها با دیدن این صحنه گمان کردند مادر خوابیده است. 🔸و همین شد که سخت ترین سوال عمر اسماء را از او پرسیدند: 🔺ما يُنيمُ اُمَّنا في هذِهِ السّاعَةِ ؟ مادر ما در این ساعت از روز نمی خوابید؟ 🔺اسماء که لحظاتی قبل با پیکر بی جان حضرت زهرا سلام الله علیها مواجه شده بود نتوانست خود را کنترل کند و خبر را به بدترین شکل ممکن به آقازاده ها داد. 🔸قالَت : يَا ابنَي رَسولِ اللّه ِ ، لَيسَت اُمُّكُما نائِمَةً ، قَد فارَقَتِ الدُّنيا! پسران رسول خدا، مادرتان خواب نیست. مادرتان از دنیا رفته است. 🔺باور این جمله سخت بود. رفتار بعدی امام حسن علیه السلام این را نشان می دهد. 🔸فوَقَع عَلَيهَا الحَسَنُ عليه السلام يُقَبِّلُها مَرَّةً امام حسن علیه السلام یکبار مادر را بوسید. ♦️چرا؟ شاید از این باب بود که می دانست مادر از نظر جسمانی آزرده شده است و شاید حتی تحمل بیش از یک بوسه را هم ندارد. 🔻 این دو آقازاده به نوبت از مادر خواهش کردند که با آنها صحبت کند. گمان می کردند مادر است ولی چیزی نگذشت که مطمئن شدند کار از کار گذشته است... 🔸ويقولُ : يا اُمّاهُ كَلِّميني قَبلَ أن تُفارِقَ روحي بَدَني . وأقبَلَ الحُسَينُ عليه السلام يُقَبِّلُ رِجلَها ويَقولُ : يا اُمّاه أنَا ابنُكِ الحُسَينُ ، كَلِّميني قَبلَ أن يَنصَدِعَ قَلبي فَأَموتَ . 🔻مى گفت : «اى مادر ! پيش از آن كه روح از بدنم جدا شود ، با من گفتگو كن» . و حسين عليه السلام جلو آمد و پايش را مى بوسيد و مى گفت : «اى مادر ! من ، پسرت حسينم . پيش از آن كه قلبم پاره پاره شود ، با من سخن بگو» . ♦️اما با اینکه باورش سخت بود اما این اتفاق افتاده بود... https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
مراسم شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها () ▫️سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین هدایت ▫️ با نوای: حاج امیر عباسی کربلایی سید احمد ابوترابی کربلایی علی آقاجانی 📆 از چهارشنبه ۲۲ آذر ماه به مدت پنج شب 🕰 از ساعت ۱۸:۱۵ ⚫️ دسته عزاداری شهادت روز شنبه مورخ ۲۵ آذرماه ساعت ۱۰ صبح 🕌 مسجد قدس دانشگاه تربیت مدرس ▪️مهمان سفره اهل بیت علیهم السلام هستیم. https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
اینکه چرا به خانه حضرت زهرا علیهاالسلام هجوم آوردند، چرا در را آتش زدند و آنگونه صحبت کردند به مراتب سخت‌تر و جانگداز تر از اصل هجوم و تبعات این حمله است. عده‌ای به نام دین به دین حمله می‌کنند و نسبت‌هایی به اهل دین می‌دهند و مردم باور می‌کنند و سکوت می‌کنند. شما باور می‌کنید؟ اینکه کسی که دین با مجاهدت‌های او استوار شده را حالا ضد دین و معاذالله منافق بخوانند و مردمی که در هر جنگی می‌دیدند که چگونه شمشیر علی جان‌هایشان را و دینشان را نجات داده حالا در مقابل این اتهام شنیع و عجیب سکوت کنند و بگویند بله درست است‌ هر کس مخالف حکومت است پس ناحق است و منافق! آیا این تاویل کلام حضرت زهرا علیهاالسلام نبود که فرمود: علائم نفاق در شما ظاهر گشت، و جامه دین کهنه، و سکوت گمراهان شکسته، و پست رتبه‏‌گان با قدر و منزلت گردیده، و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد، و در خانه‏‌هایتان بیامد، و شیطان سر خویش را از مخفى‌‏گاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند، مشاهده کرد پاسخگوى دعوت او هستید، و براى فریب خوردن آماده‌اید، آنگاه از شما خواست که قیام کنید، و مشاهده کرد که به آسانى این کار را انجام مى‌‏دهید، شما را به غضب واداشت، و دید غضبناک هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید، و بر آبى که سهم شما نبود وارد شدید. *** و سرنوشت امتی که حق را رها کند چه خواهد شد؟ جز اینکه هر روز در گمراهی خود بیشتر فرو رود و دچار فتنه‌ها و فرقه‌ها شود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
﷽ السلام علیک یا فاطمه الزهرا 📚 بیعت یا آتش 🔹در باب علت به آتش کشیدن درب خانه حضرت زهراعلیهاالسلام ♦️بنی‌هاشم را به آتش می‌کشم! 🔸وأَحْضَرَ الْحَطَبَ فَجَعَلَهُ عَلَى أَبْوَابِهِمْ لِيَحْرِقَهُمْ أَوْ يُبَايِعَاهُ چوب جمع کردند و بر در خانه‌هایشان نهادند تا یا بیعت کنند یا آنجا را به آتش بکشند. 📎أخبار مكة ، أبو عبد الله الفاكهي، ج 2 ، ص 360 🔻این روایتی است از تحت فشار قرار دادن ابن‌عباس و ابن‌حنفیه توسط عبدالله‌بن‌زبیر برای بیعت گرفتن! 🔺اما چرا آتش؟ اصلا آتش زدن خانه نشانه چه بود؟ مسلما اگر آتش زدن خانه امری جدید بود در بین مسلمانان بسیار نکوهش می شد. اما کسی اصل آتش زدن را نکوهش نمی‌کند بلکه فقط اینکه خانه چه کسی را آتش بزنند نکوهش می شود! 🔸این یک رسم است! 🔻مثلا در همین ماجرا عروة بن زبیر که برادر عبدالله بوده اقدام برادرش مبنی بر تهدید به آتش زدن بنی‌هاشم و خانه‌هایشان را اینگونه توجیه می‌کند که: 🔻کان عروة بن الزبیر یعذر أخاه إذا جری ذکر بني هاشم و حصره إیاهم في الشعب و جمعه ]لهم[ الحطب لتحریقهم، و یقول: إنما أراد بذلک إرهابهم ]لیدخلوا في طاعته[ إذ هم أبوا البیعة فیما سلف... 🔻گويند برادر عبدالله بن زبير بنام عروة بن زبير كار برادرش را توجيه می‌كرد و می‌گفت: چون بنی‌هاشم از بيعت با عبدالله بن زبير امتناع كردند برادرم می‌خواست آنها را بترساند تا بيعت كنند و قصد انجام آن را نداشت همچنانكه قبلا نيز به هنگام امتناع از بيعت چنين شد. 📎مروج الذهب و معادن الجوهر ، علی بن حسین مسعودی؛ ج3 ص 77 🔸پس اصل آتش زدن امری قبیح نبوده است. چرا؟ بگذارید به سابقه این امر نگاه کنیم. ♦️احراق بیت سویلم 🔻جریان نفاق که از مکه شروع شده بود در سال‌های پایانی عمر شریف پیامبر بسیار فعالانه‌تر اقدام می‌کرد‌. آنها عملا دست به اقداماتی می‌زدند که منجر به تضعیف حکومت اسلامی و مسلمین شود. 🔻در جریان جنگ تبوک که در سال ۹ هجری رخ داد منافقین آنقدر قدرت گرفته بودند که عملا اقدام به خرابکاری می‌کردند. در این میان به پیامبر خبر رسید که گروهی از منافقین در خانه سویلم یهودی در جایی موسوم به «جا‌سوم» اجتماع کرده و قصد دارند مردم را از آمدن با شما باز دارند این خبر که به حضرت رسید طلحه بن عبیدالله را با چند نفر از اصحاب مامور کرد بدان‌جا بروند و خانه مزبور را به آتش بکشند. 📎 السيرة النبوية، ابن هشام الحميري، ج 2، ص 517 ♦️مسجد ضرار 🔻باز هم در جریان جنگ تبوک منافقین اقدام به بنای مسجدی کردند تا با اجتماع در آن هم جمع و اجتماع مسلمین را تضعیف و کم‌رنگ کنند و هم راحت‌تر علیه پیامبر و اسلام نقشه بکشند. در بازگشت از تبوک به امر الهی پیامبر دستور داد آن مسجد را تخریب کنند. اما چگونه؟ 🔻پیامبر به دو نفر از یارانش دستور داد تا آن بنا را به آتش بکشند و تخریبش کنند. 🔸انْطَلِقَا إلَى هَذَا الْمَسْجِدِ الظَّالِمِ أَهْلُهُ، فَاهْدِمَاهُ وَحَرِّقَاهُ به این مسجد بروید که اهلش ظالمند، آنجا را خراب کنید و به آتش بکشید. 📎 السيرة النبوية، ابن هشام الحميري، ج 2، ص 530 🔻این نوع برخورد در ذهن مردم مانده بود. ... 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9