eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.1هزار دنبال‌کننده
124 عکس
25 ویدیو
579 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini ⚠️انتشار مطالب کانال بدون آدرس مربوطه جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
؟ ☑️ مقدمه دوم : استعمال ✅ تعريف استعمال : استفاده از لفظ برای انتقال معنی ⚠️ «الاستعمال حیث أنّ فیه ارادة لاخطار المعنی يخرج عنه اقوال النائم» ✅ استعمال لفظ واحد در اکثر از یک معنا(1) 🔶 آيا استعمال يك لفظ در چند معنی(مدلول تصدیقی اول) جايز است؟ توضيح صورت مسأله : آیا جايز است كه متكلم از يك لفظ دو معني اراده كند ؟ نكته : 1_ آیا عقلا ممكن است ؟ 2_ آیا وقوع يافته ؟ ▫️ آیت الله سبحانی : عقلا ممکن است چرا که واقع شده است و ادلّ الدليل علی امكان شىءٍ وقوعه ▫️ مرحوم آخوند : عقلا ممكن نيست و طبعا واقع هم نشده . ❗️️انتشار با ذکر منبع بلامانع است❗️ 〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال تدریس اصول شهید صدر : ✅http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570http://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
؟ ✅ استعمال لفظ واحد در اکثر از یک معنا(2) 🔶 دليل مرحوم آخوند : ⬅️ مقدمه : لحاظ (توجه ، تصور و نگاه به يك معنی) به دو نحو است : 1_ لحاظ آلی : لحاظ ابزاری به يك شیء را گويند كه با غفلت نيز جمع ميشود به نحوی که آن شیء مقصود شما نيست و فقط وسيله است ، بعبارة اخری ، آن شیء فانی در مقصود اصلی شما است مثال : آهن چراغ راهنماچه رنگی است؟ نميدانيد چون نگاه شما به آن ، آلی و ابزاری است و همچنین مثل لحاظ آینه و لحاظ لفظ 2_ لحاظ اصلی : به شیئی توجه كامل داريد به نحوی که مقصود اصلی شماست و با غفلت نيز جمع نمیشود مثل رنگ چراغ راهنما تصور لفظ 👈 لحاظ آلی تصور معنی 👈 لحاظ اصلی ⬅️ ذی المقدمه(اصل دلیل) : دليل ايشان مركب از چند مقدمه است : 1) هر فعل اختیاری ، نيازمند تصور است 2) استعمال , فعل اختیاری است 3) لذا بايد لفظ و معني را تصور كرد 4) تصور لفظ آلی و تصور معنی اصلی است 5) لذا وقتی لفظ در معنی استعمال شود لفظ فانی در معنی ميشود 6) اگر لفظ در دو معنی استعمال شود یعنی در دو جا فانی شده است و اين یعنی لفظ در آن واحد دو وجود داشته باشد و اين محال است ، بعبارة اخری لفظ قابليت اِفنا در دو جا در آن واحد ، را ندارد و لافظ نميتواند دو لحاظ (آلى و استقلالى) در آن واحد داشته باشد . ❗️️انتشار با ذکر منبع بلامانع است❗️ 〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال تدریس اصول شهید صدر : ✅http://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
✅ استعمال حقیقی و مجازی 💫 استعمال حقیقی : استعمال لفظ در معنای موضوع له ⏪ توضیح : اگر لفظ در همان معنایی که واضع برایش قرار داده به کار برود، به آن لفظ «حقیقت» میگوییم و به این عمل «استعمال حقیقی» میگوییم. 💫 استعمال مجازی : استعمال لفظ در معنای غیر موضوع له ⏪ توضیح : اگر لفظ در معنایی، غیر از آن معنایی که واضع برایش قرار داده به کار برود، به آن لفظ مجاز میگوییم و به این عمل «استعمال مجازی» میگوییم. 💢 نكته : ▪️ رابطه بين لفظ و معنی حقیقی (معنی موضوع له) به سبب وضع ايجاد شده است و لکن رابطه بين لفظ و معني مجازي به سبب رابطه بين معنی حقیقی و مجازی ايجاد شده است . اگر رابطه شباهت باشد = مجازاستعاره اگر رابطه شباهت نباشد = مجاز مرسل ▪️ استعمال حقیقی نياز به قرينه ندارد و لکن استعمال مجازی نياز به قرينه دارد . ❗️️انتشار با ذکر منبع بلامانع است❗️ 〰〰〰〰〰〰〰〰 کانال تدریس مکتب اصولی شهید صدر : ✅http://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
💠 شروط موفقیت در تحصیل ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» می‌نویسد: 🔻 📝 شرايط عمده تحصيلِ معارف كه است و است و ، نوعاً در يك نفر جمع نمى‏شود. ▫️گروهى ذهن صاف و فكر روشن دارند ولكن از حافظه و ضابطه بهره ‏اى ندارند. سينه آن ها، مانند سراى دو در مى‏باشد كه بار معارف از يك در، وارد و از در ديگر، خارج مى‏گردد. ▫️دسته ی ‏ديگر، به عكس اين، حافظه و ضابطه دارند ولكن از صفاى ذهن و روشنىِ فكر بی نصيب می‌باشند. سينه آن ها هم مانند انبار بازرگانان بی‏مايه كه عامل ديگران هستند، می ‏باشد كه پر از مال‌التجاره بوده ولكن براى او، بيشتر از حقّ العمل، حظّى نيست. ▫️و جمعى هم داراى نصيب كامل از ذهن و حافظه می‌باشند ولكن از سعى و كوشش، عارى می ‏باشند. آن ها نيز به بازرگانى می ‏مانند كه داراى سرمايه مهمّ باشد ولكن سرمايه خود را در بازار تجارت به كار نيندازد؛ بلكه آن را در صندوقى گذاشته، درش را مهر كرده باشد؛ چنان كه او از آن سرمايه سود نمی برد، اين ها نيز از اين ذهن و حافظه سود نمی ‏برند. پس، كمالات نفسانيه، از ذهن و حافظه، وقتى سودمند مى‏شود كه آن ها را با اشتغالات علميّه به كار بيندازد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
✅ اقسام وضع 🔶 وضع را در یک تقسیم به وضع تعیینی و وضع تعینی تقسیم کرده اند : 🔷 وضع تعیینی : وضع تعیینى، حالتی است که فرد یا افرادى مشخص، لفظی را برای معنایی قرار می دهند. به تعبیر دیگر به خاطر اختصاص واضع ، لفظ برای معنی وضع (قرن اکید) شود . مثال: اسمهایی که پدران براي فرزندانشان انتخاب میکنند از مصادیق بارز وضع تعیینی اند. 🔷 وضع تعینی : وضع تعینى، حالتی است که در آن، افراد به تدریج در اثر کثرت استعمال؛ لفظی را که قبلاً یک معنا داشته، در معنای دیگری به کار می برند ، به گونه اى که اکنون، همین معناي دوم با شنیدن آن لفظ فهمیده می شود. به تعبیر دیگر به خاطر تکرار زیاد لفظ برای معنی وضع (قرن اکید) شود . مثال: لفظ مدینه به معنای شهر است ولی آنقدر این لفظ در بین مردم ایران در معنای شهر یثرب استعمال گردید ، به گونه اى که اکنون در ایران وقتی این لفظ را میشنویم ، فقط همین معنای شهر یثرب از آن فهمیده می شود . ❗️️انتشار با ذکر منبع بلامانع است❗️ 〰〰〰〰〰〰〰〰 تدریس حلقات شهید صدر : ✅http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570http://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
🏳ولادت باسعادت مادر سادات ام الائمه النجباء صدیقه الکبری فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه) تبریک وتهنیت عرض می نماییم🏳 •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
🌸 امام باقر علیه‌السلام و ایجاد چارچوب تفصیلی شیعه 🔻 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: محور اساسی در فعالیتی که نقش دوم از نقش امامان علیهم‌السلام را از نقش‌های دیگر ایشان جدا می‌سازد، ایجاد چارچوب تفصیلی ویژه شیعیان است؛ چارچوبی برای شیعیان به عنوان گروه مؤمن و پاسدارِ میراث حقیقی اسلام و شریعت و احکام قرآن. چارچوب تفصیلی و خطوط تفصیلی این گروه ـ یعنی فرقه ناجیه ـ در روزگار چهار امام اول به گونه آشکار و مشخص به دست داده نشده بود؛ زیرا خط اصلی در روزگار ایشان این کار نبود، بلکه این بود که از کل اسلام به عنوان یک شریعت پشتیبانی کنند و روحیه معنوی جامعه اسلامی را احیا کنند؛ روحیه‌ای که در اثر آسیبی که [جریان] انحراف پس از درگذشت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله شکل داده بود، نابود شد. از همین روست که می‌بینیم صبغه شیعی ناب و آشکار در سخنان امامان علیهم‌السلام در مرحله دوم بسیار سریع تر نمود می‌یابد؛ یعنی سریع تر از آن چه که در سخنان ایشان در نقش نخست بروز می‌یافت . اما در حقیقت، بر خلاف آن چه پژوهشگران ناآگاه از اصول این خانواده می‌پندارند، این به آن معنا نیست که جوهر تشیع به طور پلکانی شکل گرفته باشد. تشیع به‌طور تدریجی و پله‌ای شکل نگرفته است؛ زیرا این چیزی که در آخر به دست داده شد، همان چیزی است که در آغاز به دست داده شده بود، اما در سطحی ویژه و بسیار محدود. چیزی که امام باقر علیه‌السلام در سطح همگانی اعطا می‌کرد، همان چیزی است که ـ به استناد متون صحیح و ثابت ـ امیرمؤمنان علیه‌السلام ارائه می‌داد، اما در سطحی بسیار ویژه از گروه، در سطح سلمان و ابوذر و همانندان ایشان. پس تشیع، همان تشیع است، اما برنامه‌ای که امامان علیهم‌السلام بر اساسش عمل می‌کرده‌اند، فراخورِ اقتضای اهداف اسلامی در هر مرحله، رویکرد کلی و ترکیب و شکل متفاوتی داشته است. بنابراین امام باقر علیه‌السلام در حقیقت شبهِ آغازی برای نقش دوم است، یعنی نقش ایجاد چارچوب تفصیلی برای گروه نجات‌یافته... سپس به نقش سوم می رسیم. در این مرحله دیگر شیعیان به سطحی رسیدند که آنان را به گرفتن زمام حکومت نزدیک می‌کرد. پایگاه‌های مردمی آنان به جایی رسید که خطر سیاسی بی‌چون‌وچرایی برای خلفا شکل می‌داد. به همین سبب از امام رضا علیه‌السلام به بعد تغییری بنیادین در رویکرد سیاسی خلفا به امامان علیهم‌السلام به وجود می‌آید. 🔸 امامان اهل بیت علیهم‌السلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص ٢۶٧. 🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر: 🆔 @shahidsadr 〰〰〰〰〰〰 کانال مکتب اصولی شهید صدر : https://eitaa.com/halgeyoola
4_225817311565578362.mp3
5.67M
◾️ مداحی ویژه شهادت امام هادی علیه السلام ⚫️ سوم ماه رجب سالروز شهادت مظلومانه حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السلام) را به محضر مبارک قلب عالم امکان حضرت بقیة الله الاعظم حجت بن الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و عموم شیعیان و محبان حضرتش تسلیت عرض می نماییم. •┈••✾••┈• کانال مكتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر.pdf
1.34M
📚 🔹 مکتب اصولی شهید صدر 🔸 تالیف : شیخ رضا اسلامی بسیار جالب و خواندنی 👌 •┈••✾••┈• کانال مكتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ صوت دروس حلقه اولی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در 26 فایل صوتی اصلاح شده حلقه‌ی نخست از حلقات سه‌گانه کتاب «دروسٌ فی علم الاُصول» تألیف: شهید سیّد محمدباقر صدر 🔰 مدرّس : استاد حائری 🔆 ♻️ تعداد جلسات: 26 ♨️ لینک دانلود فایل فشرده جلسات (فایل زیپ) : ╭┅────────┅╮ 💠 لینک دانلود ╰┅────────┅╯ •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ صوت دروس حلقه اولی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در ۲۸ فایل صوتی (مجموعا 26 ساعت و 21 دقیقه) حلقه‌ی نخست از حلقات سه‌گانه کتاب «دروسٌ فی علم الاُصول» تألیف: شهید سیّد محمدباقر صدر 🔰 مدرّس : استاد سید محمد صادق علم‌الهدی تاریخ برگزاری: رمضان ۸۴ مکان: قم، مدرسه علمیه فیضیه 👈 دوره‌ی مقدماتی و فشرده علم اصول و با تأکید بر مطالب مهم اصولی 🔆 ♻️ منبع : @Alamolhoda_org •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola 👇👇👇👇👇
(01) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
9.52M
درس حلقه اولی، جلسه ۱ ص۴۵: التعريف بعلم الاصول / كلمة تمهيدية •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
(02) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
8.52M
درس حلقه اولی، جلسه ۲ ص۴۸: و بملاحظة هذه المواقف الفقهية الثلاثة نجد ... •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
(03) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
10.71M
درس حلقه اولی، جلسه ۳ ص۵۲: الاُصول و الفقه يمثّلان النظرية و التطبيق •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
(04) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
9.63M
درس حلقه اولی، جلسه ۴ ص۵۴: و كلّما بَعُد الفقيه عن عصر النصّ تعدّدت جوانب... •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
(05) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
10.2M
درس حلقه اولی، جلسه ۵ ص۶۰: و هكذا تدلّ هذه النصوص بتعاقبها التأريخيّ المتتابع ... •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
(06) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
13.53M
درس حلقه اولی، جلسه ۶ ص۶۳: الحكم الشرعيّ و تقسيمه •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
(07) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
14.29M
درس حلقه اولی، جلسه ۷ ص۶۹: و لأجل هذا يمكننا تنويع عملية الاستنباط إلى نوعين ... •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
(08) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
12.46M
درس حلقه اولی، جلسه ۸ ص۷۳: النوع الأوّل: الأدلّة المحرزة •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
(09) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
14.95M
درس حلقه اولی، جلسه ۹ ص۸۱: أ- الدليل الشرعي اللفظي / الدلالة / تمهید •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
(10) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
14.01M
درس حلقه اولی، جلسه ۱۰ ص۸۳: و الحقيقة أنّ هذا الاتّجاه و إن كان على حقٍّ ... •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
(11) Halaghah-1 Alamolhoda_org.mp3
13.75M
درس حلقه اولی، جلسه ۱۱ ص۸۶: ما هو الاستعمال؟ •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola