eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.1هزار دنبال‌کننده
127 عکس
26 ویدیو
582 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini ⚠️انتشار مطالب کانال بدون آدرس مربوطه جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
مهفوم قانونگذاری در آرای فقهی و حقوقی شهید صدر.pdf
1.35M
📚مقاله "مفهوم قانونگذاری در آرای فقهی و حقوقی شهید صدر قدس سره" ✍️ سیدعلیرضا حائری، حامد نیکونهاد، حسین امینی پزوه. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠تفاوت و 💠 1️⃣ مقابل اباحه، حظر(حرمت) است و مقابل برائت، احتیاط است. 2️⃣ بحث‌ حظر و اباحه‌ ناظر به‌ حکم‌ اشیاء از حیث‌ عناوین‌ اولیه مستفاد از ادله اجتهادی‌ است‌، حال‌ آنکه‌ بحث‌ برائت‌ و احتیاط ناظر به‌ حکم‌ شک‌ در احکام‌ واقعیه‌ است‌؛ لذا اباحه‌ حکمی‌ واقعی‌ و برائت‌ حکمی‌ ظاهری‌ است‌. 3️⃣ اباحه‌ مبتنی‌ بر بحث‌ حسن‌ و قبح‌ عقلی‌ است‌، در صورتی‌ که‌ برائت‌ چنین‌ نیست‌. 4️⃣ بحث‌ اباحه‌ ناظر به‌ جواز انتفاع‌ از اعیان‌ خارجیه‌ است‌، ولی‌ در برائت‌ بحث‌ در مورد منع‌ و جواز عمل‌ مکلف‌ است‌، اعم‌ از آنکه‌ عمل‌ به‌ اعیان‌ خارجیه‌ تعلق‌ گیرد یا خیر. 5️⃣ اباحه‌ حکم‌ اشیاء را قطع‌ نظر از بیانی‌ از طرف‌ شارع‌ بیان‌ می‌کند، در حالی‌ که‌ محور بحث‌ برائت‌ بعد از لحاظ حکم‌ شارع‌ در مورد اشیاء است‌. 6️⃣ مورد اباحه‌ شبهه تحریمیه‌ است‌، ولی‌ مورد برائت‌ اعم‌ از شبهه وجوبیه‌ و تحریمیه‌ است‌. 📚سایت ویکی فقه •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓️ یکی از مخاطبان سلام علیکم چرا در بحث «شک در تکلیف» اول سراغ عقل میرن بعد شرع؟ (اصل اولی و ثانوی)، مگه شرع مقدم نیست و نباید اول به اون مراجعه کنیم و اصل اولی باشه؟ ✅️ سلام علیکم بحث عقلی در علم اصول حداقل دو فائدة دارد: اول اینکه حکم عقل یکی از قرائن فهم نصوص شرعی است مثلا اگر بگوییم ترخیص در تکلیف معلوم بالاجمال عقلا محال است باید روایات دال بر ترخیص را توجیه نمود و حمل بر غیر مورد علم اجمالی کرد. دوم اینکه حکم عقل برای تأسیس اصل اولی برای مواردی که اصل ثانوی مانعی در اجراء دارد کاربرد دارد. مثلا در شک در جزئیتِ جزءِ مرکبِ عبادی هنگام تعذرِ جزء مرحوم آخوند برائت عقلی را جاری می‌داند ولی برائت شرعی را قائل نشده اند. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💠 روز 💠 💎 دروغ ممنوع حتی اگه کوچیک باشه 🌼 امام زين‌العابدين عليه‌السلام: اِتَّقُوا الْكِذْبَ، الصَّغيرَ مِنْهُ و الْكَبيرَ فى كُلِّ جِـدٍّ وَ هـَزْلٍ؛ فَاِنَّ الرَّجُلَ إذا كَذِبَ فِى الْصَّغيرِ اِجْتَرَأَ عَلَى الْكَبيرِ 🌸 از دروغ كوچك و بزرگ، جدّى و شوخى بپرهيزيد، زيـرا آن كس كه در چـيز كوچـك دروغ گفت، به دروغ بزرگ نيز جـرأت پيـدا می‌كـند. 📚 اصول كافى، ج ۴، ص ۳۵، ح ۲ ‌ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 یک خصوصیت کتاب و قوت ادبی قدس سره 🔹️آقای بروجردی برای تقریب بین مذاهب اسلامی پیشنهاد کرده بود که کتاب المختصر النافع در مصر چاپ شود. انتخاب این کتاب به این سبب بود که لعن و سب در آن نیست تا مشکل ایجاد کند. خیلی کتاب پخته ای است. 💢بنا می شود که مختصر نافع زیر نظر لجنه ای چاپ شود که دو نفرشان شیعه و بقیه سنی بودند. شیعه اش عبارت بود از آشیخ محمد تقی قمی و آقا ضیاء آملی (پسر آقای شیخ محمد تقی آملی ). 🔸️رئيس لجنه «محمد محمد المدنی» از علمای معروف آنجا بود. من این را از آقا ضیاء نقل میکنم. ایشان می‌گفت: در آنجا به عبارتی رسیدیم که کلمه «طفل» را درباره حیوان به کار برده بود نه انسان. بعضی افراد جلسه خندیدند و خواستند محقق را تحقیر کنند. محمد محمد المدنی که رئیس جلسه بود، گفته بود: این شیخ تاکنون نقطه ضعفی نداشته. کتاب لغت بیاوریم، ببینم. الآن نباید داوری کنیم، شاید ما از لغت دور شده ایم. کتاب لغت آوردند، دیدند که نوشته: «الطفل ولد الحيوان الوحشي». 📚 جرعه ای از دریا، ج ۱ ، ص ۵۸۶. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۰.mp3
44.7M
جلسه ۲۰ التمهید، القطع الطریقی و الموضوعی. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 1️⃣ 🧊برخی از عناصری که در موضوع‌شناسی لازم است مورد توجه قرار گیرد: 🔸️تبارشناسی مسأله 🔹️مفهوم‌شناسی موضوع 🔸️ حقیقت شرعیه و متشرعیه 🔸️مصداق‌شناسی 🔹️تمسک به اطلاق در مصادیق جدید 🔸️حقیقیه یا خارجیه بودن قضیه شرعیه 🔹️تقسیمات موضوع(مستنبط و غیر مستنبط، تاسیسی و امضائی، ...) 🔸️تعیین مقدار دخالت عرف در موضوع 🔹️سیر تحولات موضوع در لسان ادله و عبارات فقها 🔸️تبدل مفهومی یا مصداقی موضوع 🔹️عناوین اولیه و ثانویه در موضوع 🔸️توجه به زمان و مکان و تحولات اجتماعی 🔹️حجیت قول متخصص در موضوع ادامه دارد •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💠 روز 💠 💎 خوشبخت واقعی کیه 💎 🍀 امام جعفر صادق عليه‌السلام: السَّعيدُ مَن وَجَدَ في نفسِهِ خَلوَةً يَشغَلُ بها ❇️ خوشبخت كسى است كه براى نفس خود خلوت و فراغتى يابد و به كار اصلاح آن پردازد. 📚 بحارالأنوار: ۷۸/۲۰۳/۳۵ ‌ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۱.mp3
18.1M
جلسه ۲۱ التمهید، جواز الاسناد الی المولی، تلخیص و مقارنة. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۲۲.mp3
34.06M
جلسه ۲۲ الأدلة المحرزة و الأصول العملية، تحدید المنهج فی الأدلة و الأصول. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠 و 🌻این دو، دو اصطلاح اصولی هستند که در هر کدام از یک زاویه به قطع نگاه شده است. 💢قطع به حکم نسبت به متعلق خود(حکم) کاشفیت و حجیت دارد و از این جهت به آن قطع طریقی می‌گویند. مانند قطع به حرمت نوشیدن شراب که کاشف از حرمت و مُنَجِّزِ آن است. 💢حال اگر همین قطع در موضوعِ حکم دیگری به عنوان جزء الموضوع قرار داده شود علاوه بر کاشفیت و حجیت نسبت به متعلق خودش، نسبت به این حکم موضوعیت دارد و به آن قطع موضوعی می‌گویند. مانند قطع به حرمت نوشیدن شراب که که موضوع حرمت فروختن شراب است. زیرا شارع فرموده اگر علم به شراب بودن یک مایع و علم به حرمت آن داشتی فروختن آن بر تو حرام است. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4091 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠یک نکته درباره طریقی و موضوعی و آن دو 🔸️نکته: ظاهرا قطع طریقی و موضوعی دو قسم برای قطع نیست بلکه دو اصطلاح برای قطع است که هر یک ناظر به یک جنبه و جهت از قطع است. 💢تفاوت: قطع از جهت طریق بودن و از جهت موضوع بودن آثار متفاوتی دارد. 1️⃣قطع طریقی نسبت به متعلق خود که حکم شرعی است، کاشفیت و منجِّزیت دارد و قطع موضوعی تولید کننده حکمی است که موضوعش قرار گرفته است. 2️⃣حکم نسبت به قطع طریقی تنجُّزش بر او توقف دارد ولی نسبت به قطع موضوعی ثبوتش بر او توقف دارد. 3️⃣قطع به حکم همیشه جهت طریقی دارد ولی فقط در صورتی که موضوع حکم قرار بگیرد جهت موضوعی نیز خواهد داشت. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4091 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠جواز اسناد حکم به مولا و یک کاربرد برای موضوعی💠 💢قطع در کنار کاشفیت و حجیت که جنبه عملی دارد دارای خصوصیت سومی است که جنبه نظری دارد و آن عبارت است از جواز اسناد حکم به خداوند. یعنی وقتی قطع به حکم شرعی پیدا می‌کنیم می‌توانیم آن حکم را به خدا نسبت دهیم و بگوییم: هذا حُکْمُ الله. 🔸️جواز اسناد حکم به مولا، حکم شرعیی است که از آیاتی که دلالت بر اذن خداوند در قول به علم می‌کند، استفاده شده است. 💢قطع به تمامی احکام با اینکه نسبت به متعلق خود قطع طریقی هستند ولی نسبت به جواز اسناد حکمِ مقطوعْ به مولا قطع موضوعی است یعنی موضوع حکم جواز اسناد عبارت است از احکامی که بدان قطع پیدا شده است(کُلُّ حُکْمٍ مَقْطُوعٍ یَجُوزُ إِسْنادُهُ إِلَی الْمَولَی) توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4099 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💠 روز 💠 💎 حسد ورزی ریشه کفر 💎 🌻 امـام صـادق عليه‌السلام: اِيّاكُمْ اَنْ يَحْـسُدَ بَعْضُكُمْ بَعْضا فَاِنَّ الْكُفْرَ اَصْلُهُ الْحَـسَدُ 🍀 مبـادا با يكديـگر حسـد ورزيـد، زيرا كفر و بی‌دينى از حسد برمی‌خيزد. 📚 اعيان الشيعه، ج 1 /673 ‌ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۳.mp3
26.45M
جلسه ۲۳ الأدلة المحرزة و الأصول العملية، المنهج علی مسلک حق الطاعة. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠تعیین در برخورد با ادله محرزه و اصول عملیه💠 💢دلیل محرز چه قطعی باشد و چه ظنی بر اصول عملیه تقدم دارد و وجه تقدم در باب تعارض خواهد آمد. اما به خاطر نکات زیر ابتدا فقیه موقف عملی و اصل عملی را تعیین می‌کند: 1️⃣فقیه قبل از فحص، عالِم به واقع نیست لذا اصل عملی برای ایشان وجود دارد گرچه عمل به آن مشروط به فحص و بررسی ادله محرزه است. 2️⃣گاهی موقف عملی در فهم ادله محرزه مؤثر است. 3️⃣بعد از فحص ادله و به نتیجه نرسیدن، مرجع اصول عملیه است. مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4104 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💠 روز 💠 💎 قوی‌ترین مردم 🍀 أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: أقوَی الناسِ أعظَمُهم سُلطانا علی نَفسِهِ ❇️ قوی‌ترین مردم کسی است که بر نفس خویش مسلّط تر باشد. 📚غرر الحکم : ۳۱۸۸ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۴.mp3
18.83M
جلسه ۲۴ الأدلة المحرزة و الأصول العملية، المنهج علی مسلک حق الطاعة. استاد شیخ محمدهادی
مکتب اصولی شهید صدر
#حلقه_ثانیه جلسه ۲۴ الأدلة المحرزة و الأصول العملية، المنهج علی مسلک حق الطاعة. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠فراگیرترین اصل عملی 1️⃣ 💢گفتیم فقیه قبل از فحص از ادله محرزه برای خود موقف عملی تعیین می‌نماید تا در صورت فقدان دلیل، آن را مستند خود قرار دهد. بنابراین لازم است موقف عملی مورد نظر از جهت اطلاق دلیل و مجرای آن فراگیرترین اصل عملی باشد. 🧊بنابر مبنای "" أعم الأصول و فراگیرترین اصل عملی اصل احتیاط عقلی است که احتمال و ظن به تکلیف را مُنَجِّز می‌داند. 💥بنابر مبنای "" أعم الأصول برائت عقلی است که می‌گوید تا علم به تکلیف نباشد حکمی مُنَجَّز نمی‌شود و این شامل همه حالات شک می‌شود. ادامه دارد ... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
📚 🔸️ روش شناسی علم اصول | تبیین دیدگاه های روش شناختی امام خمینی، علامه طباطبایی و آیت الله العظمی استاد سبحانی در علم اصول استنباط 🖊مؤلف: مصطفی همدانی 🔰 فصل‌های کتاب 🔸️ فصل اول: مفاهیم تحقیق 🔹️ فصل دوم: ماهیت ابزاری علم اصول و الزامات روش شناختی آن 🔸️ فصل سوم: ادله علم اصول (روشهای کلی اجتهاد در علم اصول) 🔹️ فصل چهارم: ضرورت تفکیک روش فلسفی از روش اصولی در علم اصول •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۲۵.mp3
19.86M
جلسه ۲۵ الأدلة المحرزة و الأصول العملية، فائدة المنجزیة و المعذرية الشرعیة. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠فراگیرترین اصل عملی 2️⃣ 💢گفتیم بنابر مبنای "" فراگیرترین اصل عملی اصل احتیاط عقلی است. 💥اصل احتیاط عقلی همواره مستند و مرجع فقیه خواهد بود جز در موارد زیر: 1️⃣ بعد از بررسی ادله، قطع به عدم تکلیف پیدا کند. در این صورت به قطع به عدم تکلیف عمل می‌کند. 2️⃣ بعد از بررسی ادله، قطع به تکلیف پیدا کند. در این صورت به قطع به تکلیف عمل می‌کند. 3️⃣ بعد از بررسی ادله، به اماره یا اصل عملی بر نفی تکلیف(ترخیص ظاهری) دست پیدا کند. در این صورت طبق ترخیص ظاهری عمل می‌نماید. 4️⃣ بعد از بررسی ادله، به اماره یا اصل عملی بر وجود تکلیف دست پیدا کند. در این صورت طبق اماره یا اصل عملی عمل می‌کند. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید:https://eitaa.com/halgeyoola/4117 ادامه دارد ... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠فراگیرترین اصل عملی 3️⃣ 💢گفتیم بنابر مبنای "" فراگیرترین اصل عملی اصل احتیاط عقلی است و اصل احتیاط عقلی همواره مستند و مرجع فقیه بجز در چهار خواهد بود. 💥 چرا در چهار مورد مذکور احتمال تکلیف دیگر مُنَجِّز نیست؟ 1️⃣ وقتی قطع به عدم تکلیف پیدا کند احتمال تکلیف واقعا ازبین می‌رود لذا موضوع حق الطاعة که احتمال تکلیف است ازبین می‌رود. 2️⃣ وقتی قطع به تکلیف پیدا کند مُنَجِّزیّت احتمال تکلیف که مشروط به ترخیص ندادن شارع است شدیدتر می‌شود و با قطع به تکلیف، تکلیف مُنَجَّز شده و مشروط به ترخیص شارع نیست زیرا با قطع به تکلیف، ترخیص امکان ندارد. 3️⃣ وقتی به اماره یا اصل عملی بر نفی تکلیف(ترخیص ظاهری) دست پیدا کند، احتمال تکلیف از بین نمی‌رود ولی مُنَجِّز نخواهد بود زیرا مُنَجِّزیّتِ احتمالِ تکلیف مشروط به عدم ترخیص شارع است. 4️⃣ وقتی به اماره یا اصل عملی بر وجود تکلیف دست پیدا کند، مُنَجِّزیّتِ احتمالِ تکلیف که مشروط به عدم ترخیص بود شدیدتر می‌شود زیرا با اماره یا اصل عملی بر وجود تکلیف، عدم ترخیص قطعی می‌شود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید:https://eitaa.com/halgeyoola/4125 ادامه دارد ... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola