eitaa logo
هم‌عزم
194 دنبال‌کننده
115 عکس
23 ویدیو
6 فایل
🔸️گفتمان یک جامعه مثل هواست، همه تنفسش می‌کنند... مقام معظم رهبری 🔹️برای گفتمان‌شدن پیشرفت، هم‌عزم می‌شویم. ▫️ادمین: @ham_azm
مشاهده در ایتا
دانلود
📽 📌 جهت دریافت و تماشای فیلم کامل نشست سوم به کانال آپارات هم‌عزم به نشانی زیر مراجعه نمایید. https://aparat.com/v/aqhGl @hamazm
یا علیم 🔻 گفتمان‌سازی پیشرفت؛ از معنا تا فرآیند 🔰 امروز در خاصی قرار داریم که بدون التفات به آن، وضعیت‌مان را تنها نوعی آشفتگی و بی‌سامانی و شاید انحطاط درک می‌کنیم؛ ملت ما امروز در موقعیت «ساخت» و موقعیت «عزم» کردن است. موقعیت‌های تاریخی در مقیاس ملت، بازه‌های زمانی طولانی‌تر را در بر می‌گیرند و گاه ممکن است چندین دهه به طول انجامند. ما امروز در مرحله‌ی عزم برای تکوین و تولد یک ساخت نو هستیم. 🔰 در یادداشت‌های پیشین در توضیح هدف نشست‌های هم‌عزم، بیان شد که در انقلاب اسلامی با اندیشه‌ی نو ظهور یافت که از همان ابتدای انقلاب و در خود مرحله‌ی انقلاب، دست به عمل نویی زد و به گونه‌ای متمایز عمل کرد. البته که ما هنوز به اندازه کافی این انسان و عملش را نشناخته‌ایم و بالتبع هنوز این انسان توضیح داده نشده است. این انسان جدید، نظر و عمل را در نسبت جدیدی بر هم زده و را خلق کرده است و هم‌چنان می‌کند. 🔰 گفت‌وگو در سه‌گانه‌ی اول مجموعه‌ی نشست‌های هم‌عزم، از "روایت فتح" شروع شد، با این منطق که مؤلف آن این توجهِ تاریخی را دریافته بود و در میانه‌ی نشدن‌ها و نفهمیدن‌ها، شدن‌ها و فهم‌هایی را درک می‌کرد. لذا از سویی در روایت فتح تلاش کرده بود تا نقطه‌ی این ایجاب‌ها را نشان دهد و از سوی دیگر و با زبانی دیگر و برخوردی انتقادی تلاش داشت در مجموعه تألیفاتش، این مسیر جدید و جریان ناب فتحی که دریافت کرده بود را از آسیب‌ها و افتادن در نظم پیشین که از آن‌ها رهایی یافته بود، حفظ کند. آوینی در روایت فتح با توضیح انسان جدید تلاش کرد نقطه‌ی متمایزی از توضیح "فتح" و پیشرفت که تا آن زمان درک می‌شد را نشان دهد. اما هم‌زمان نظم پیشینی که با بازتولید ساختارهای برآمده از همان نظم، قدرت داشت تا این انسان را در خود هضم کند و به جای توسعه آن، به سرکوب آن منجر شود، نقد می‌کرد و تضاد میان این انسان جدید و خروجی ساختارهای پیشین را نشان می‌داد. 🔰 هدف اصلی مرحله‌ی قبل توجه به های اصلی در روایت حرکت‌مان -چه آن را پیشرفت بدانیم چه ندانیم- بود. سوال از این‌که این حرکت را چه چیزی یا چه کسی رقم زده است، سوال از نسبتی که باید میان انسان و دستاوردش در روایت پیشرفت توضیح داد و سوال مهم‌تر این‌که چه شرایط و امکاناتی در خلق اجتماعی این روایت باید وجود داشته باشد. 🔰 "روایت پیشرفت" در نسبتِ با "هم‌عزم شدن" ملت در مسیر "حرکت" ش، مسأله اصلی این نشست‌ها بوده است. و اگر این هم‌عزم شدن را «گفتمان» شدن بدانیم، موضوع فاز دوم گفتگوها، بازخوانی تعریف گفتمان و مسائل و ابعاد آن در نسبت با انسان انقلاب اسلامی و حرکت او است. به عبارتی در فاز دوم بنا داریم درباره‌ی این تعریف و معنای آن، اما کمی آشنایی‌زدایانه گفتگو کنیم. 🔰 داستان بر سر گفتمان و گفتمان‌سازی همان‌قدر نیاز به توضیح دارد که "پیشرفت" و پیشرفته شدن. اما هنوز به اندازه‌ی کافی سوالات و مسائل اصلی حول این دو مفهوم، مشخص نشده است که یک پیامد آن در صحنه‌، انزوای خود این ادبیات است. امروز بعد از حدود بیش از ۱۵ سال از شکل‌گیری این ادبیات، بازخوانی یا واکاوی مفاهیم گفتمان و پیشرفت ضروری است. اما این بازخوانی باید با توجه به ما بإزای عینی و بیرونی‌اش باشد تا گرفتار مفاهیم ذهنی و یا عمل‌گرایی دور از نظر نشویم. مرز باریک و تیزی بین نظر و عمل در اینجا وجود دارد و نیافتن این نسبت، گاهی ما را به یکی از دو سوی ، یا پرتاب می کند که وجه مشترک هر دو سو، این است که بریده از هستند. 🔰 انقلاب اسلامی شبیه همه انقلاب‌های بزرگ_بزرگ در ابعاد تغییر در نظمی که یک انقلاب اجتماعی می‌تواند در زندگی یک ملت و ملت‌های دیگر ایجاد کند_ از ابتدا نیاز به مفاهیمی در نسبت با وضعیت متمایزی که خلق شده بود، داشت و این اتفاق کم‌وبیش از ابتدای انقلاب رخ داد، به عنوان مثال مفاهیمی هم‌چون استکبار در مقابل مفهوم امپریالیسم. اما به اندازه کافی نتوانسته‌ایم همان مفاهیم و یا مفاهیم و واژگان جدیدی که در نسبت با نیازها و واقعیت‌های جدیدی که به آن نیاز داشتیم و داریم را در منظومه مفاهیم پیشین جایابی کنیم و توضیحشان دهیم. 🔰 و و هم‌چنین پیشرفت، در یک وضع خاص و نیاز جدید خلق شدند، اما بعضاً با بریده شدنشان از وضعیت واقعی و خارجی‌شان، تبدیل به مفاهیمی تا حدی ذهنی شده‌اند. نتیجه‌ این امر، عدم توان‌ ما در توضیح حرکت‌ طی شده‌مان شده است. هر تلاشی در جهت تجمیع عزم‌ها که لازمه حرکت یک ملت است، نیاز به دفاع از این مفاهیم و بیان ضرورت آن‌ها در نسبت با واقعیت دارد که این هم بخشی از فرآیند گفتمان‌سازی پیشرفت است. @hamazm
🔻 چهارمین نشست از مجموعه نشست‌های «هم‌عزم» (گفتگوهای انتقادی پیرامون نحوه اتصال نظر و عمل در فرآیند گفتمان‌سازی پیشرفت) 🔰 گفتمان‌سازی پیشرفت، از معنا تا فرآیند ادبیات "گفتمان‌" در منظومه مفاهیم انقلاب اسلامی بازخوانی و واکاوی مفهوم "گفتمان‌سازی" در نسبت با نیاز واقعی امروز انقلاب اسلامی به این مفهوم، مساله نشست اول از چهارگانه دوم نشست‌های هم‌عزم خواهد بود. گفتمان‌سازی پای در چه پیشینه‌ی مفهومی و چه نیاز عینی دارد؟ با حضور: 🔹 حجت‌الاسلام علی‌ محمدی مدیر موسسه معنا 🔸 هانی ایرانمنش مدیر مرکز گفتمان‌سازی پیشرفت | ستاد پیشرفت منطقه‌ای 🗓️ زمان: چهار‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ تا ۱۵ 📍مکان: خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان 🔘 پخش زنده ▫️در بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/tsi/society@hamazm
یا علیم 📝 🔰 گفتمان بخشی از فرآیند زمینه‌سازی تحقق یک اتفاق در جامعه است و می‌توان آن را به مفاهیمی چون اقناع، تبلیغ، فرهنگ و فرهنگ سازی و ... نیز نزدیک دانست و البته قطعا این مفاهیم با هم ارتباط دارند. اما گفتمان شدن در ادبیات سیاسی اجتماعی انقلاب اسلامی نسبت وثیقی با و دارد. برخلاف برخی برداشت‌ها که آن را مساوی کار رسانه‌ای و ترویج و ترفیع یک حرف در فضای رسانه‌ای در نظر می‌گیرند... 🔰گفتمان‌سازی بخشی از حرکتِ جامعه است. گاهی تصور می‌شود که رقم خوردن تحولات و اتفاقات، وابسته به یک اراده‌ی فردی یا جمع محدودی از صاحبان قدرت است. اما آن‌هایی که با پدیده‌های اجتماعی از نزدیک‌تر مواجهه دارند، بطلان این نگاه برایشان روشن است. 🔰 جامعه مبتنی بر اراده و عزم جمعی است که شکل می‌گیرد، پایدار می‌ماند و پیش می‌رود. اما براساس نوع نگاه به انسان و نقش او در جامعه، منطق‌های مختلفی می‌تواند برای شکل دادن به این وجود داشته باشد. از آنجاکه هدف اصلی جامعه‌ی اسلامی، رشد انسان‌ها است، آگاهی و اراده‌ی این انسان نیز محور اساسی آن قرار می‌گیرد. لذا باید از پسِ فراهم کردن امکانات و هایی رخ دهند که براساس شکل دادن به این اراده‌ی آگاهانه تکوین یافته‌اند. 🔰در نشست چهارم از مجموعه‌ی نشست‌های هم‌عزم هدف‌مان این است که بدون اصالت دادن به واژه "گفتمان" و "گفتمان‌سازی" به ارتباط این واژه با واقعیت بپردازیم و این سوال را مطرح کنیم که اگر صحبت از گفتمان شدن در جامعه می‌شود، منظورمان این است که باید چه شود و چگونه؟ و اساساً چرا گفتمان‌سازی در این برهه برجسته شده و این واژه به ادبیات انقلاب اسلامی وارد شده است؟ 🔰چهارگانه‌ی دوم از مجموعه‌ی نشست‌های هم‌عزم، کمی به پیشینه‌ و الزامات مباحثی بازمی‌گردد که در سه‌گانه‌ی اول به آن توجه شد. در این چهار نشست بنا داریم به ابعاد مسأله گفتمان‌سازی پیشرفت در نسبت با آن‌چه در این سال‌ها در میدان رخ داده است، بپردازیم. براساس یافته‌های این دور از گفتگوها، در مرحله‌ی سوم و پایانی این نشست‌ها، ان شالله تجربیات تعدادی از مجموعه‌های با دغدغه پیشرفت و گفتمان‌سازی پیشرفت بیان خواهد شد. @hamazm
🔻 چهارمین نشست از مجموعه نشست‌های «هم‌عزم» (گفتگوهای انتقادی پیرامون نحوه اتصال نظر و عمل در فرآیند گفتمان‌سازی پیشرفت) 🔰 گفتمان‌سازی پیشرفت، از معنا تا فرآیند 🔸 ادبیات "گفتمان‌" در منظومه مفاهیم انقلاب اسلامی 🗓️ زمان: چهار‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ تا ۱۵ 📍مکان: خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان 🔘 پخش زنده ▫️در بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/tsi/society@hamazm
📝 🔻 مجموعه نشست‌های هم‌عزم گفتمان‌سازی پیشرفت؛ از معنا تا فرآیند ▫️ ادبیات "گفتمان" در منظومه مفاهیم انقلاب اسلامی 📌 هانی ایرانمنش 🔸 این‌که چه واژه و چه روایتی غلبه پیدا کند، چه نمادهایی تبدیل به فضای فهم عمومی شود و چه تداعی‌هایی شکل می‌گیرد، این‌ها همه اثر گفتمان‌سازی است. چه در خلق حرکت اجتماعی و چه در نابود کردن و توقف حرکت اجتماعی اثر می‌گذارد. @hamazm
📝 🔻 مجموعه نشست‌های هم‌عزم گفتمان‌سازی پیشرفت؛ از معنا تا فرآیند ▫️ ادبیات "گفتمان" در منظومه مفاهیم انقلاب اسلامی 📌 حجت‌الاسلام علی‌ محمدی 🔸 تبلیغ در اسلام با تبلیغ در غرب تفاوت دارد. اسلام مبتنی بر آگاهی بخشی، اقناع و تفاهم است اما در غرب مبتنی بر پروپاگاندا است. جامعه در نگاه تمدن غرب، مبتنی بر ایده رقابت و تضاد عمل می‌کند اما حرکت عمومی در نگاه مبانی انقلاب اسلامی حرکت عمومی به نفع همه است، نه صرفا نفع شخصی. اساس این‌که جهاد اصغر در بستر جهاد اکبر تعریف می‌شود همین است. 🔹 در مراحل مختلف انقلاب اسلامی، تعین این مفهوم گفتمان‌سازی فرق دارد. و عدم درک این مسئله باعث زمین‌گیر شدن موضوع و بروز و ظهور آن به شکل می‌شود. گفتمان‌سازی نیازمند زمینه‌سازی حاکمیت و اراده سیاسی حاکمیت است. تا زمینه شکل نگیرد، بسیاری از گفتمان‌ها محقق نمی‌شوند. @hamazm
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 📌 صوت کامل چهارمین نشست از مجموعه نشست‌های هم‌عزم (گفتگوهای انتقادی پیرامون نحوه اتصال نظر و عمل در فرآیند گفتمان سازی پیشرفت) 🔹 گفتمان‌سازی پیشرفت؛ از معنا تا فرآیند 📍 ادبیات "گفتمان" در منظومه مفاهیم انقلاب اسلامی ▫️ با حضور حجت‌الاسلام علی‌ محمدی و هانی ایرانمنش 📆 تاریخ : ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ ✅ @hamazm
📷 🔻 چهارمین نشست از مجموعه نشست‌های هم‌عزم 🔹 گفتمان‌سازی پیشرفت؛ از معنا تا فرآیند ▫️ ادبیات "گفتمان" در منظومه مفاهیم انقلاب اسلامی 📆 تاریخ : ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ 📍خانه اندیشه ورزان ✅ @hamazm
14.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🔻 تفاوت مفهوم گفتمان در مراحل انقلاب اسلامی به چیست؟ 🔻 گفتمان و حرکت عمومی چه نسبتی با تصمیمات حاکمیت دارد؟ @hamazm
14.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🔻 اراده و عزم عمومی چگونه به حرکت جامعه منجر می‌شود؟ 🔻 جایگاه گفتمان‌سازی در تحولات حکمرانی چیست؟ @hamazm
📽 📌 جهت دریافت و تماشای فیلم کامل نشست چهارم به کانال آپارات هم‌عزم به نشانی زیر مراجعه نمایید. https://www.aparat.com/v/t6cYI @hamazm
🔻 پنجمین نشست از مجموعه نشست‌های «هم‌عزم» (گفتگوهای انتقادی پیرامون نحوه اتصال نظر و عمل در فرآیند گفتمان‌سازی پیشرفت) 🔰 گفتمان‌سازی پیشرفت، از معنا تا فرآیند «پیشرفت» در نسبت با واقعیت امروز جمهوری اسلامی پرداختن به چیستی «پیشرفت» به عنوان معنایی که در نسبت با وضعیت امروز جمهوری اسلامی مفهوم‌پردازی شده، مسأله این نشست است. آیا این مفهوم قدرت توضیح و تبیین حرکت انقلاب اسلامی و جامعه‌ی ایرانی را به ما می‌دهد؟ و با فرض داشتن چنین قدرتی، مقوم اصلی این مفهوم چیست؟ با حضور: 🔹 مهدی افراز مدیر کارگروه سیاست‌گذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه‌السلام) 🔸 سجاد صفارهرندی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر 🔹 محمد‌‌‌‌‌‌‌‌ رسول علی‌بابایی مدیر مرکز نظام سازی ستاد پیشرفت 🗓️ زمان: دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ 📍مکان: خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان 🔘 پخش زنده ▫️در بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/tsi/society@hamazm
🔻 چهارمین نشست از مجموعه نشست‌های هم‌عزم 🔹 گفتمان‌سازی پیشرفت؛ از معنا تا فرآیند ▫️ ادبیات "گفتمان" در منظومه مفاهیم انقلاب اسلامی 🔸 حجت‌الاسلام علی محمدی: گفتمان وقتی می‌خواهد بشود، محتوایش یک طرح تحول است. باید محتوا داشته باشید، طرح باید داشته باشید. طرح تحولی که هم نخبگان در آن جا دارند، هم ضلع حاکمیت، هم آن بخشی که باید به عهده مردم باشد، تعهد پذیری و مسئولیت پذیری مردم است. در این‌که این طرح چطور شکل می‌گیرد، حتماً ابلاغی نیست و  مشارکت عمومی می‌خواهد. یک فناوری اجتماعی می‌خواهد ولی این غیر از این است که من متکثر کنم و حرکت عمومی را بی‌ موضوع کنم. 🔹 هانی ایرانمنش: دولت مهم‌ترین مسئله‌اش به میدان‌آوردن مردم است. نقش آفرینی مردم، هم در مقام تصمیم‌سازی هم در مقام اجرا هم در مقام نظارت. کار دولت پشتیبانی و حمایت و میدان‌سازی و این‌هاست، این مسئله‌ی مهمی است. این همان تعبیر نظام انقلابی است، این همان نظام نهضتی است که هم دولت است و هم نهضت است، در هم تنیده است. نظریه مترقی نظام انقلابی است که انقلاب را و نهضت را و کنشگر در برابر این قرار نمی‌دهد، انقلاب را یک مرحله نمی‌بیند که تمام شد، حالا وقت مرحله‌ بعدی دولت است. می‌گوید انقلاب، جاری است. 📆 چهار شنبه ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ 📝 کامل این نشست در: http://fna.ir/3hqyyh 📍کانال هم‌عزم در بله، ایتا و آپارات https://ble.ir/hamazm https://eitaa.com/hamazm https://www.aparat.com/hamazm@hamazm
یا علیم 🔰 "پیشرفت" از مفاهیم خاص انقلاب اسلامی است و در مقابل مفهوم "توسعه" که دارای بار معنایی و ارزشی خاصی در فهم و عرف جهانی و جامعه‌ی علمی است، وضع شده است. ما بعضاً در فرآیند انقلاب اسلامی، براساس نیازها و اقتضائات‌مان با این قبیل واژه‌سازی و مفهوم‌سازی‌ها روبرو بوده ایم. به عنوان مثال مفهوم "استکبار" که امام خمینی (ره) آن را در مقابل مفهوم پربسامد و پرکاربرد "امپریالیسم" با ادبیات پرباری که داشت، به کار بردند. 🔰 برخلاف مفهومی مثل امپریالیسم که هم در عرف عمومی و هم نخبگانی، معنای نسبتاً مشترک و ارتکاز واحدی یافت و توجه به آن می‌توانست موجب عمل متناسب با دایره‌ی معنایی خودش شود، در مفهوم پیشرفت هنوز در مرحله‌ی هستیم و با طیفی از تعاریف که یک سر آن حتی به مهمل دانستن این مفهوم ختم می‌شود، روبروییم. 🔰 یکی از دلایلی که این مفهوم را از معنای وضع شده برای آن دور می‌کند، جدا کردنش از و عدم توجه به مابازای‌های بیرونی‌اش است. "پیشرفت" ابتدائاً به مثابه یک تحقق بیرونی -ولو این تحقق کامل نبوده است- درک شده است و سپس مفهومی برای این معنای واقعی وضع شده است. به عبارتی این مفهوم در نسبت با یک واقعیت بیرونی و به کار رفته است و لذا نیاز داریم برای پرکردن این مفهوم و معنادارکردنش، به این نیاز و واقعیت، توجه دوباره‌ای داشته باشیم. 🔰 هر چند صحبت از چیستی پیشرفت و تمایزش با مفاهیم مشابه و بدیل و بعضاً غیریت‌هایش حتماً نیاز به مباحث نظری دارد، اما براساس مقدمه‌ای که بیان شد، در این نشست بنا داریم برای برای رسیدن به تعریفی از "پیشرفت"، از مسیر واقعیت به سمت مفهوم، حرکت کنیم. و به همین دلیل مسأله اصلی این نشست، فهم مفهوم پیشرفت در نسبت با واقعیت امروز است. لذا تلاش داریم برای توضیح مابازای بیرونی پیشرفت براساس سوالی که "آیا ما پیشرفت کرده ایم؟" یا این انگاره که "ما پیشرفت کردیم" به واکاوی مفهوم پیشرفت بپردازیم. 🔰 سوال جزیی‌ترمان براساس مقوم یا مقوماتی که پیشرفت را با آن توضیح می‌دهیم، این است که تمایز پیشرفت با مفاهیم مشابه‌اش و مشخصا مفهوم "توسعه" در چیست؟ سپس این پرسش پیش می‌آید که آن‌چه را به عنوان حقایق بیرونی در جامعه با آن روبرو هستیم، چگونه با این مفهوم پیشرفت توضیح دهیم و چگونه تمایزش از توسعه را نشان دهیم؟ و از آنجا که پیشرفت از مقوله و سنخ "حرکت" است، لذا در این مقومات و آن‌چه در توضیح این مفهوم در نسبت با واقعیت می‌خواهیم بیان کنیم، عنصر حرکت هم باید دیده شود. با در نظر گرفتن این امر، یکی دیگر از سؤالات نحوه لحاظ کردن عنصر حرکت در تعریف مدنظرمان از پیشرفت است. @hamazm
📝 🔻 مجموعه نشست‌های هم‌عزم گفتمان‌سازی پیشرفت؛ از معنا تا فرآیند ▫️ «پیشرفت» در نسبت با واقعیتِ امروز جمهوری اسلامی 📌 محمد رسول علی بابایی 🔹 سه تلقی از پیشرفت وجود دارد. تلقی اول، تلقی عرفی، رسانه‌ای و پرتکرار در ادبیات سیاسی است و البته تلقی دقیقی نیست. استفاده از پیشرفت را روایت دستاورد می داند و هر آن‌چه رو به جلو است. 🔹تلقی دوم، پیشرفت را ترجمه‌ای از ادبیات عربی می‌داند، آن را درون‌دینی و انقلابی نمی‌داند و در نتیجه تقابل جدی هم نمی‌بیند. 🔹تلقی سوم، پیشرفت را تنها اشتراک لفظی می‌داند با چیزی که در ادبیات عرب است و یک اصطلاح دیگری است و یک شبکه مفاهیم و آثار و نتایج دیگری دارد. اصطلاح تولید‌شده در انقلاب اسلامی است. بنده هم وضع اصطلاح پیشرفت را منفعلانه و واکنشی در برابر ادبیات عرب نمیدانم و نقاط افتراق و تقابل با مفهوم ادبیات تولیدشده غرب را زیاد می‌بینم. @hamazm
📝 🔻 مجموعه نشست‌های هم‌عزم گفتمان‌سازی پیشرفت؛ از معنا تا فرآیند ▫️ «پیشرفت» در نسبت با واقعیتِ امروز جمهوری اسلامی 📌 مهدی افراز 🔹 ما در طول مدت مواجهه با توسعه، در سیر تطوری که در گذشته‌ی سیاسی و اقتصادی خود در دولت‌های مختلف بعد از انقلاب اسلامی داشته‌ایم، دامنه فهم خود را گسترش دادیم و در باب آن‌که چه نمی‌خواهیم و نقد مبانی توسعه در الگوها و نتایج، برتری یافته‌ایم. اما در باب آن‌که چه می‌خواهیم، نمی‌دانیم و نیازمند مداقه و تأمل بیشتری در مختصات و تفصیل پیشرفت هستیم. 🔹 پیشرفت به معنای نحوه حرکت یک جامعه‌ی موحد است و قطعا پیشینه آن به قبل از انقلاب باز می‌گردد. ما در طول تاریخ نفی توسعه نه با آن ساختار نظام‌مند اما در تعین سیاسی، نگاه توسعه‌ستیز داشتیم مانند مقاومتی که در نهضت تنباکو، نفت و... داشتیم، نقطه اصلی عزیمت هم به نظرم همین است. @hamazm
📝 🔻 مجموعه نشست‌های هم‌عزم گفتمان‌سازی پیشرفت؛ از معنا تا فرآیند ▫️ «پیشرفت» در نسبت با واقعیتِ امروز جمهوری اسلامی 📌 سجاد صفارهرندی 🔹 پیشرفت به عنوان پرچم توسط رهبری برافراشته شد تا هدایت و مهندسی گفتمانی صورت بگیرد، در برابر پرچم توسعه که برافراشته شده بود و اجزا و دلالت های خاص خودش را داشت و جهانی بود. مساله حضرت آقا، آسیب در محیط بود که پذیرش این گفتار و صورت‌بندی، نتیجه‌اش این می‌شود که انقلاب اسلامی از درون مایه‌ها تهی شود و در فضای جهانی ادغام شود. 🔹 نوعا شاخص‌های توسعه را ما در پیشرفت هم مطلوب می‌دانیم اما در ارزیابی راهی که آمده‌ایم و طرح این‌که آیا پیشرفت کرده‌ایم یا نه، دچار آشفتگی و ابهام شده‌ایم... @hamazm
🔻 ششمین نشست از مجموعه نشست‌های «هم‌عزم» (گفتگوهای انتقادی پیرامون نحوه اتصال نظر و عمل در فرآیند گفتمان‌سازی پیشرفت) 🔰 گفتمان‌سازی پیشرفت، از معنا تا فرآیند حرکت جمهوری اسلامی در نسبت با دو مفهوم «توسعه» و «پیشرفت» مسأله این نشست در ادامه نشست پنجم، چگونگی توضیح حرکت جمهوری اسلامی در نسبت با دو مفهوم «پیشرفت» و «توسعه» است. آیا مفهوم «پیشرفت» که به عنوان یک اصطلاح خاص در مقابل مفهوم «توسعه» وضع شده است، می‌تواند وضعیت امروز جمهوری اسلامی و حرکتش را توضیح دهد؟ و اساسا توضیح این حرکت در چه نحو از نسبت بین این دو مفهوم ممکن است؟ با حضور: 🔹 محمدرضا قائمی‌نیک عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🔸 سعید خورشیدی پژوهشگر تاریخ شفاهی 🔹 سیدمهدی سیدمحسنی معاونت علمی موسسه مطالعات تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی 🗓️ زمان: چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲ ▪️ این نشست صرفا به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🔘 پخش زنده ▫️در بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/tsi/society@hamazm
یا علیم 📝 🔰 مساله نشست ششم، در ادامه نشست پنجم، همچنان واکاوی مفهوم پیشرفت در نسبت با واقعیت امروز جمهوری اسلامی است. در نشست پیشین در باب مقوم یا مقومات پیشرفت به بحث پرداختیم و در همین راستا از پیشینه این مفهوم نیز صحبت شد. در این‌باره سه دیدگاه مطرح شد: 🔰 در نگاه اول، پیشرفت تماماً یک مفهوم ابداعی نیست، بلکه تبارش به دوره‌ای از تاریخ غرب باز می‌گردد. با این‌حال در وضعیت امروز ما، به‌عنوان یک واژه‌ی خاص، با هدف عدم هضم‌شدن در مفهوم توسعه و پذیرفتن همه‌ی الزامات آن، به کار رفته و کارکردش بیشتر سیاسی بوده است. در نگاه دوم، پیشرفت ابتدا از وجه سلبی‌اش فهم شده است و ما یک سیر تطوری را در نفی این مفهوم و واقعیت از قبل از انقلاب و آغاز اجرای برنامه‌های توسعه تا امروز طی کرده‌ایم و از این وضعیت که قائل به امکان جمع توسعه با مبانی و آرمان‌های خودمان بودیم، امروز به نفی کامل آن رسیده‌ایم. با این وجود، به جهت ایجابی امروز هنوز در مرحله‌ی ابهام نسبت به این مفهوم قرار داریم. نگاه سوم این است که پیشرفت یک اصطلاح خاص، با پیشینه‌ای در تراث خودمان است. 🔰 هر کدام از سه دیدگاه در نسبت‌گیری با وضعیت امروز، حتماً دلالت‌های خاص خودشان را دارند. اما وجه مشترک این سه دیدگاه، پذیرفتن تمایز بین دو مفهوم "پیشرفت" و "توسعه" است. با قبول این فرض، سوال بعدی این خواهد بود که در نسبت با مصادیق بیرونی چگونه باید این دوگانه را فهم کرد و این دو مفهوم در چه نسبتی با هم، وضعیت امروز را توضیح می‌دهند. 🔰 ما امروز با پدیده‌هایی روبرو هستیم که نیاز به توضیح آن در داریم. چه آن پدیده‌هایی که پیشرفت به معنای عامش فهمیده می‌شود و رشد در بوده است، مثل شاخص توسعه‌ی انسانی، رشد فناوری و جهش‌های علمی، تغییراتی در حوزه‌ی امکانات و رفاه عمومی و ... و چه آن‌هایی که پیشرفت به معنای خاص دانسته می‌شود، مثل رشد معنویت در نمودهایی مثل افزایش شرکت در اعتکاف و ... و هم‌چنین توضیح وضعیت‌هایی که نمی‌توان مدعی پیشرفت یا حداقل جهش در آن‌ها شد، مانند وضعیت‌مان در عدالت اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی و ... 🔰 برای توضیح این وضعیت و رسیدن به این ارزیابی که در مجموع حرکت‌ جمهوری اسلامی رو به چه سمتی و با چه سرعتی بوده است، این چالش وجود دارد که ما در نهایت باید در نسبت با شاخص‌های توسعه خودمان را بسنجیم، یا نیاز به وضع شاخص‌های جدیدی داریم؟ و یا آیا راه‌های دیگری وجود دارد؟ و به طور مشخص در مقابل پدیده‌های مثل ساخت موشک، واکسن و فناوری‌هایی از این دست، یا ورزش قهرمانی و ... آن‌ها را به حساب پیشرفت بگذاریم یا خیر؟ مساله اصلی در این نشست نیز بعد از گذر مروری به بحث نشست پنجم و سوالات مطرح شده در آن، بحث از با مصادیقی که بعضا توسعه دانسته می‌شود، در جهت رسیدن به پیشرفت است. @hamazm