eitaa logo
همگام با نهج البلاغه
207 دنبال‌کننده
485 عکس
24 ویدیو
1 فایل
همگام باهم در راه شناخت گرانسنگ ترین کتاب پس از قرآن ارتباط با آدمین @shekarbeygi https://eitaa.com/M313es
مشاهده در ایتا
دانلود
# معرفی کتاب شگفتی های پزشکی در نهج البلاغه نویسنده: حسن رضا رضایی تبیین و تشریح برخی از «معجزات علمی» و پزشکی موجود در سخنان امام علی (ع) در «نهج البلاغه» موضوع این اثر می باشد که در موضوعات گوناگون سامان داده شده است. نویسنده پس از بیان کلیاتی پیرامون نهج البلاغه، امام علی (ع)، مفهوم شناسی طب و پزشکی، به گزاره های طبی نهج البلاغه، تاریخچه این علم، اهمیت علم از دیدگاه علی (ع) و هدف از بیان مطالب علمی در این کتاب را در مقدمه توضیح داده و در فصل اول به آفرینش انسان از خاک و مراحل گوناگون آن مانند خلقت از نطفه، مرحله علقه، مضغه، جنینی و مرگ پرداخته و در ادامه حواس انسان را مورد توجه قرار داده است. فصل چهارم به برخی اعضای بدن یعنی دستگاه تنفس، حلق، قلب و هماهنگی بین اعضاء و جوارح پرداخته و در بخش مربوط به بهداشت تغذیه، عسل، ممنوعیت شراب و ضررهای پرخوری را تشریح نموده است. در فصل مربوط به بهداشت جنسی، ضررهای مربوط به گناهان زنا، لواط و چشم چرانی ذکر گردیده و در پایان تحت عنوان سلامت به مواردی مانند وراثت و ژنتیک، تاثیر سرما و گرما بر بدن، رابطه بیماری وبا و آب و رابطه روح و جسم در بیماری پرداخته شده است. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب سیمای پیامبر اکرم(ص) در نهج البلاغه نویسنده: عبدالمجید زهادت کمال‏جویى و زیبایى‏طلبى، فطرى هر انسانى است. ازاین‏رو، همه به دنبال اسوه مى‏گردند.نبى گرامى اسلام(ص) اسوه حسنه و الگوى مناسب براى همه انسان‏ها در همه عصرهاست. نویسنده محترم کوشیده تا سیماى این اسوه حسنه را از بیان امیرمؤمنان على(ع) در نهج‏البلاغه براى خوانندگان در چهار فصل: شخصیت نبى گرامى اسلام(ص)؛ بعثت پیامبر اکرم(ص)؛ پیامبر اکرم(ص)اسوه حسنه؛ رابطه امام على(ع) با رسول‏خدا(ص) ترسیم کند. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
سلام و وقت بخیر جلد اول تا سوم در شرح کامل صحیفه سجادیه منتشر شد اگر مایل به تهیه کتاب با تخفیف مخصوص مولف ( ۳۵ در صد) برای خود یا هدیه به دوستان و کتابخانه های دانشکده ها یا حوزه های علمیه و... به نیت نشر معارف الهی سجادیه هستید ، با این شماره 09128367914تماس بگیرید ، قیمت با تخفیف مولف ۱۸۰۰۰۰۰ تومان، قیمت اصلی ۲۹۰۰۰۰۰ تومان، با احترام. دکتر امیر شیرزاد استاد دانشگاه خوارزمی
صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند! امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود اشاره به نكته مهمى مى كند كه در همه فعاليت هاى فردى و جمعى تأثيرگذار است، مى فرمايد: «شخص صبور (و با استقامت) پيروزى را از دست نخواهد داد، هرچند زمان طولانى بگذرد»; (لاَ يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَإِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ). حقيقت صبر همان استقامت است; استقامت در برابر موانع وصول به مقصد و پيمودن راه طولانى وصول به هدف و استقامت در برابر دردها و رنج ها و كار شكنى هاى اين و آن. تا چنين استقامتى در انسان نباشد به جايى نمى رسد، زيرا طبيعت زندگى دنيا اين است كه با مشكلات آميخته شده و غالباً در كنار گل ها خارهايى است و در كنار عسل ها نيش زنبورانى. تاريخ نيز بارها و بارها نشان داده است كه پيروزى ها در انتظار افراد بااستقامت و صبور است. قرآن مجيد بارها به اين حقيقت اشاره كرده; از جمله در داستان يوسف مى گويد: هنگامى كه برادران آمدند و او را شناختند پرده از راز خود برداشت و اين جمله را گفت: «(أَنَا يُوسُفُ وَهذَا أَخِى قَدْ مَنَّ اللهُ عَلَيْنَا إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ); درباره بنى اسرائیل بعد از آنکه بر فرعونیان پیروز شدند فرمود: «(وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الاَْرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِى بَارَکْنَا فِیهَا وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِى إِسْرَائِیلَ بِمَا صَبَرُوا); و مشرق ها و مغرب هاى پربرکت زمین را به آن قوم که (زیر زنجیر ظلم و ستم) به ضعف کشانده شده بودند، واگذار کردیم; و وعده نیک پروردگارت بر بنى اسرائیل، به خاطر صبر و استقامتى که به خرج دادند، تحقق یافت».(اعراف۱۳۷) امام امیرمؤمنان على(علیه السلام) در عبارت کوتاه ترى که از آن حضرت روایت شده مى فرماید: «اَلصَّبْرُ مِفْتاحُ الظَّفَرُ; صبر و استقامت کلید پیروزى است».(شرح نهج البلاغه ج۱) بهترین شاهد و گواه براى کلام امام(علیه السلام) مطالعه تاریخ گذشتگان است; در تمام رشته های علمى و صنعتى و سیاسى و اجتماعى کسانى پیروز شدند که از صبر و استقامت بیشترى برخوردار بودند، همان ها که بر مرکب صبر سوار شدند و به سوى مقصد تاختند و شاهد مقصود را در آغوش گرفتند. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب تبلیغ در نهج البلاغه در بستر نظرات نویسنده: دکتر بخشعلی قنبری امروزه اهمیت و ضرورت تبلیغ بر کسی پوشیده نیست و عقل و نقل به این امر گواهی می دهند؛ زیرا اگر تبلیغ سالم وجود نداشته باشد، حق پنهان می ماند و در لزوم پیروی از آن حجت بر آدمیان تمام نمی شود؛ از این روست که قرآن یکی از وظایف افراد جامعه را تبلیغ و انجام این کار را واجب کفایی می داند: «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و باید از میان شما گروهی [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادار و از زشتی بازدارند؛ و آنان همان رستگارانند» (آل عمران/ ۱۰۴). این آیه نشان می دهد که تبلیغ معروف، بخشی از خیرات و وظایف مومنان است... بسا این نظر مطرح شود که تبلیغ در عصر حاضر، مقوله ای جدید با شیوه های متعدد است و صاحب نظران، نظرات/ نظریه های بسیاری را در این حوزه مطرح کرده اند؛ با وجود این، آیا باز بررسی این مفهوم در نهج البلاغه توجیه دارد؟ جواب اینکه معنای پویایی و پویندگی متن هایی چون نهج البلاغه در آن است که بتوان آنها را با نیازها و نظرات جدید تطبیق داد و از دل آنها، نظریه های جدیدی را استخراج کرد؛ نگارش این اثر نیز در این راستاست. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
📢لبیک به حکم شرعی امام خامنه‌ای ▫️رهبر انقلاب: حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلی‌اش برگردانند... و کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب آنان را یاری کنند. ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ و ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ 🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت:
6037998200000007
شماره شبا:
Ir320210000001000160000526
کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به
3000222
🔹۳- برای سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به
3000222
@irane_hamdel
حدود ۵٠ مرتبه واژه جهاد در نهج البلاغه به کار رفته است که این تعداد نشان از اهمیت موضوع دارد؛ در یک مورد از آنها،‌ امام علی(ع)در خطبه ٢٧ می فرمایند: «اما بعد فان الجهاد باب من ابواب الجنه» جهاد دری از درهای بهشت است. «فتح الله لخاصة اولیائه» این در را خدا برای اولیاء و دوستان خاصش باز گذاشته است. امیرالمومنین(ع)در خطبه ١٢٣ می فرماید:إِنَّ الْمَوْتَ طَالِبٌ حَثِیثٌ، لَا یَفُوتُهُ الْمُقِیمُ وَ لَا یُعْجِزُهُ الْهَارِبُ. إِنَّ أَکْرَمَ الْمَوْتِ الْقَتْلُ، وَ الَّذِی نَفْسُ ابْنِ أَبِی طَالِبٍ بِیَدِهِ لَأَلْفُ ضَرْبَةٍ بِالسَّیْفِ أَهْوَنُ عَلَیَّ مِنْ مِیتَةٍ عَلَی الْفِرَاشِ فِی غَیْرِ طَاعَةِ اللَّهِ. امام به نکته مهم و پرارزشی اشاره فرموده، می گوید : «همانا مرگ به سرعت در جستجوى شماست، آنها كه در نبرد مقاومت دارند، و آنها كه فرار مى كنند، هيچ كدام را از چنگال مرگ رهايى نيست و همانا گرامى ترين مرگها كشته شدن در راه خداست. سوگند به آن كس كه جان پسر ابو طالب در دست اوست، هزار ضربت شمشير بر من آسانتر از مرگ در بستر استراحت، در مخالفت با خداست. !».این تعبیر حکایت از عظمت مقام شهیدان و امر شهادت می کند تا آن جا که امام (علیه السلام) حاضر است هزار ضربه شمشیر را به جان بخرد ولی در بستر، به مرگ طبیعی نمیرد و این زبان قال یا حال همه مؤمنان مخلص و شجاع و پاک باختگان راه حق است. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب مفهوم و حقوق شهروندی در نهج البلاغه نویسنده: مهدیه عربی فر کتاب متشکل از پنج فصل کلیات و مفاهیم، جایگاه مباحث شهروندی در نهج البلاغه، بستر و مبانی شهروندی در نهج البلاغه، محتوا، عمق و نوع شهروندی از دیدگاه نهج البلاغه و گستره و غایت شهروندی در نهج البلاغه است./مخاطبان کتاب «مفهوم و حقوق شهروندی در نهج البلاغه» در فصل نخست با مضامین مقدمه، مفهوم و تعریف شهروندی، گونه شناسی و طبقه بندی نظریات شهروندی، انتخاب و معرفی یک الگو از شهروندی، غایت شهروندی و عمق شهروندی آشنا می شوند./فصل دوم اثر حاضر به پیشینه و جایگاه شهروندی در جامعه اسلامی، حقوق شهروندان، وظایف شهروندان، پیشینه و جایگاه شهروندی در زمان خلفای راشدین، جایگاه مباحث سیاسی در نهج البلاغه و بررسی مفاهیم ناظر به شهروندی در نهج البلاغه توجه دارد./فصل سوم کتاب مفهوم و حقوق شهروندی در نهج البلاغه به موضوعاتی با عنوان های بستر شهروندی در نهج البلاغه، مبانی هستی شناختی، مبانی معرفت شناختی، رابطه شرایط اجتماعی در اندیشه شهروندی امام علی(ع)، منابع شناخت، اصل برابری انسان ها و دیدگاه امام علی(ع) درباره مشروعیت می پردازد./در فصل چهار این نوشتار مطالبی درباره محتوای شهروندی در نهج البلاغه، عمق شهروندی در نهج البلاغه و نوع شهروندی در نهج البلاغه عرضه می شوند./در فصل آخر کتاب هم درباره گستره شهروندی در نهج البلاغه، تساوی در انصاف، تساوی در تقسیم بیت المال، تساوی در برخورداری از فرصت ها، تساوی در اجرای قانون، مسوولیت دولت در قبال تمام طبقات جامعه، توصیه به پرهیز از امتیاز دادن به اطرافیان، توصیه به اجرای حق برای همه حتی نزدیکان و دوستان، نتیجه امتیاز دادن به اطرافیان، پرهیز از انحصارطلبی، پرهیز از تجاهل، غایت شهروندی در نهج البلاغه، برقراری عدالت، برقراری امنیت، برقرار رفاه و آسایش و تربیت برای زمینه سازی رشد و تعالی شهروندان سخن به میان می آید. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
فرصت کوتاهست، کوتاه تر از چیزی که آدمی گمان می کند. وقت آن است که انتخاب کنیم حواسمان باشد در طرف درست تاریخ بایستم مبادا دیر شود بعد از هیهات من الذله.... فرصت برای جبران وجود ندارد در سمت درست تاریخ باشیم اللهم عجل لولیک فرج شرح خطبه ۴۲ توجه فرماید https://ahlolbait.com/content/13464/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-42-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%D8%AA
# معرفی کتاب ویژگی ها و وظایف مدیران در نهج البلاغه نویسنده: دکتر علی نقی امیری کتاب حاضر در دو بخش تدوین شده و مشتمل بر ۱۰فصل با موضوعات زیر است: در بخش اول «خصوصیات مدیران و کارکنان» بررسی شده و شامل دو فصل است؛ در فصل اول مهم‌ترین ویژگی‌های نیروی انسانی در سطوح مختلف با عنوان «ویژگی‌ها در مدیریت» و در فصل دوم بهترین همکاران با عنوان «یاران اثربخش» بررسی شده‌اند. بخش دوم به «وظایف مدیران» اشاره دارد و فصل‌های سوم تا دهم کتاب را به‌خود اختصاص داده است؛ این وظایف به‌ترتیب با عنوان‌‌های: «برنامه‌ریزی و تدبیر امور»، «تنظیم وقت و مدیریت زمان»، «مشورت و تصمیم‌گیری»، «سازماندهی»، «رهبری»، «کارمند یابی و گزینش نیروی انسانی»، «آموزش، ارزیابی و توسعه نیروی انسانی» و «کنترل و نظارت» مطرح و به فراخور نیاز توضیح داده شده‌اند.  https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
آرزوت چیه؟! +شهادت –خیلی خوبه؛اما میدونستی طبقِ ڪلام امیرالمومنین،مقام و پاداش کسی که میتونه گناه کنه ولی آلوده نمیشه از شهید کمتر نیست...؟!
خط مشی مالی دولت و حریم بیت المال از منظر نهج البلاغه نویسندگان: علی اصغر پور عزت پاکنوش کیانی درباره خط مشی مالی دولت و حریم بیت المال از منظر نهج البلاغه‎ بسط و گسترش جامعه اسلامی با نزول آیات الهی در زمینه‌‌‌های گوناگون و به‌ویژه توسعه منابع درآمد عمومی، به مطرح‌شدن مسأله ضرورت دقت درمصرف منابع و هزینه‌‌‌های عمومی حکومت اسلامی، منجر گردید. بیت‌المال، متعلق به خداست و از این رو، در جوامع اسلامی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ زیرا امانتی از سوی خداوند تلقی می‌شود که از منابع متعددی گردآوری می‌شود و باید برای مصالح همه مردم مصرف شود. بنابراین، مصرف‌کننده بیت‌‌المال باید در برابر همه مردم یک نسل، بلکه همه نسل‌های پیشین (که موجبات تهیه آن را فراهم ساخته‌اند) و نسل‌های بعدی (که از آن ارث می‌برند) پاسخ‌گو باشد. این پژوهش مترصد آن است که شیوه مصرف بیت‌المال و ملاحظات اخلاقی ناظر بر آن را در پرتو آیات و روایات دال بر سیره اهل بیت«علیهم السلام» و به‌ویژه با تأکید بر سیره حکم‌رانی امام علی«علیه‌السلام» مدنظر قرار دهد. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
دوگروه هرگز سیر نمی‌شوند: طالبان علم هرگز از طلب علم سير نمى شوند به اين دليل است كه اولاً علم، حد و مرزى ندارد و به فرموده قرآن: (وَ فَوْقَ كُلِّ ذى عِلْم عَليمٌ).(یوسف۷۶) و در جاى ديگر تمام معلومات انسان را در مقابل مجهولات، ناچيز مى شمارد و مى فرمايد: (وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً).(اسرا ۸۵) و در مورد علم خداوند و حقايق جهان هستى مى فرمايد: «(وَ لَوْ أَنَّ ما فِى الاَْرْضِ مِنْ شَجَرَة أَقْلامٌ وَالْبَحْرُ يمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُر ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ); و اگر همه درختان روى زمين قلم شود، و دريا براى آن مركّب گردد، و هفت درياچه به آن افزوده شود، اين ها همه تمام مى شود ولى كلمات خدا پايان نمى گيرد; خداوند عزيز و حكيم است».(لقمان۲۷) ثانياً علم، نشاط آور است، روح را صيقل مى دهد و در واقع غذاى اصلى روح آدمى است و به همين دليل طالبان علم هرگز از علم سير نمى شوند بلكه هر مرحله اى را كه طى كنند خواهان مرحله بالاترى هستند. اين سخن معروف است كه بعضى از بزرگان در عين محروميت مادى هنگامى كه بعضى از مسائل پيچيده علمى را مى گشودند به قدرى لذت مى بردند كه مى گفتند: «أينَ المُلوك وأبناءُ المُلوكِ من هذه اللذّة; كجا هستند پادشاهان و شاهزادگان كه ببينند چنين لذتى از كه ما مى بريم». اين گونه افراد كه هرگز از دنيا سير نمى شوند.اضافه بر اين، آرامش روح و جسم را به كلى از دست مى دهند و اگر روزى بخشى از دنيايشان به خطر بيفتد به زمين و زمان بد مى گويند و گاه دست به خودكشى مى زنند. علاوه بر همه اين ها چون دنيا، دار مزاحمت است و هر كسى به بيش از حد نياز خود برسد با خواسته هاى ديگران مزاحمت دارد، دشمنى و عداوت بسيارى را براى خود مى خرد. حسودان نيز اين گونه افراد را راحت نمى گذارند و پيوسته در انتظار زوال نعمت آن ها هستند. ولى آن ها كه قانع اند و اهل كفاف و عفاف اند از همه اين آثار سوء و مرگبار در امان اند. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
کتاب جامعه علوی در نهج البلاغه نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه دزفولی یکی از مسائلی که حیرت و شگفتی آدمیان را به ارمغان می‌آورد، مطالعه‌ی شخصیت علی(ع) است که جامع کمال انسانی و در بردارنده‌ی شهامت، حق‌جویی، حق‌خواهی، حق‌گرایی و عدالت است و فصاحت کلام او با شجاعتش هم‌راهی می‌کرد. مولود کعبه که ابراهیم‌وار هیچ‌گاه بر بتان سجده نکرد، موحد به دنیا آمد و موحدانه در محراب عبادت به دیدار حق شتافت و رستگار گشت. امام(ع) برجسته‌ترین پیرو محمد(ص) بود و قرآن را طراز عدالت قرار می‌داد. علی از روزگار خود بزرگ‌تر بود و همین سبب احساس تنهایی او بود؛ حتی جامه‌ی تاریخ و جامه‌ی معاصر بر اندام علی نمی‌گنجد. تنهایی علی، زاییده‌ی کینه‌توزی و حسادت دشمنان و نادانی دوستان او بود. علی از گذشته و حال جفا دیده است و اما آیندگان نیز... . وجوه متفاوت و متضاد در علی(ع) مستشرقان را به وجد در آورده است. شیر بیشه‌ی روز و عارف شب، ذلّت در برابر خدا و عزّت در برابر دشمن، گرسنگی مستمر، هم‌راه با فعالیت شبانه روزی، قاطعیت هم‌راه با مدارایی، نمونه‌ای از تضاد علوی است. مرگ علی(ع)، او را بیش‌تر شناساند؛ آن گاه که توفان سیاه ذلّت و سیاست مکر و نیرنگ آشکار شد و زبونی مردم را به ارمغان آورد و سلطنت را جانشین امامت ساخت. علی، گرفتار تعصب، افراط و تفریط، حسادت، کینه و ستم روزگار خویش بود. خواص، بیش از عوام به آن حضرت آزار می‌رساندند؛ هم‌‌چنان که نزدیکانش بیش‌تر از دیگران به او ستم روا داشتند. پیامبر در روز غدیرخم فرمود: «هر کس که من مولای او هستم پس علی هم مولای اوست». و نیز فرمود: «پسر ابی‌طالب، ولایت امت‌ام حق توست؛ اگر به درستی و عافیت، تو را ولی خود کردند و با رضایت درباره‌ی تو به وحدت نظر رسیدند، امرشان را به عهده گیر و بپذیر؛ اما اگر درباره‌ی تو به اختلاف افتادند، آنان را به خواست خود واگذار؛ زیرا خدا راه گشایشی به روی تو باز خواهد کرد». هیچ شخصی در گذشته و حال، هم‌چون علی برای اسلام و پیامبر فداکاری نکرد، به گونه‌ای که آیه‌ی « وَمِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَؤوفٌ بِالعِباد». نور وحی و رسالت را به چشم خود دید و بوی نبوت را استشمام می‌کرد. هنگام نزول وحی، ناله‌ی شیطان را می‌شنید. آن‌گاه که هر کس سر در لاک خود فرو برده بود و در کارها سستی می‌ورزید، و زبان بسته بود، برای یاری دین، قیام کرد و بر همگان سبقت گرفت. با سوز جان به پیامبر خطاب کرد: «هر شب خواب به چشمم نرود تا آن‌گاه که خداوند برای من سرایی را که در آن جای گرفته‌ای، اختیار کند. به زودی دخترت، تو را خبر دهد که چگونه امت‌ات گرد آمدند و بر او ستم کردند. همه‌ی سرگذشت را از او بپرس و خبر حال ما را از او بخواه. این‌ها در زمانی بود که از مرگ تو دیری نگذشته بود و تو از یادها نرفته بودی». امام در مقام فرمان‌روایی و زمام‌داری امور، سیاست‌های حقوقی، مالی، اداری، اقتصادی، سیاسی خود را شفاف بیان کرد و دولت خود را دولت پاسخ‌گو معرفی نمود. زندگی علی(ع) سرشار از تعاون و هم‌کاری و هم‌یاری بود. توجه به مستمندان و پرداخت زکات و صدقات، سیره‌ی مستمر او بود. علی‌‌رغم غصب خلافت، همیشه خلفا را در قضاوت‌ها یاری می‌کرد و صراط مستقیم را به آن‌ها نشان می‌داد. از حیث نسبت و علم و فضیلت و کمال نفسانی، جامع بود. عرفان و اختلاف علوی، از نوع رهبانیت و گوشه‌نشینی نبود. جلوت و خلوت علی(ع) هم‌راه هم بوده و در حالی دنیا پرستی را طرد می‌کرد که در دنیا زیست می‌نمود. علی(ع) محبّت روحانی نسبت به خدا را اساس عرفان قرار داد. کلام علی جاودانه است. خاموشی در آن راه ندارد و هم‌چون خورشید می‌درخشید. یاران علی هم‌چون حجر بن عدی، عدی بن حاتم طایی، هانی بن عروه‌ی مرادی، عامر بن وائله‌ی کنانی، صعصعه بن صوحان، کمیل بن زیاد و... از امتیازات علوی برخوردارند. سیره‌ی عملی و مکارم اخلاق حضرت علی(ع) نیز به تمام ابعاد آدمی نظر داشت. اصلاحات علوی جامع بود. اصلاحات روحی، فردی و جسمی، اجتماعی را در بر گرفت. «جامعه‌ی علوی در نهج‌البلاغه، قطره‌ای از اقیانوس معرفت علوی است که خوانندگان را در عرصه‌های کلام علوی، قلمرو دین در سنت علوی، رفتار علوی و سیاست علوی و پرسمان اندیشه‌ی علوی آشنا می‌کند که امیدوارم برای رفتار و جامعه‌ی انسانی پر فایده باشد. شایان ذکر است که مطالب و محتوای این کتاب، بسیار کوتاه و موجز نگاشته شده است و راه‌روان علی(ع) و شیفتگان مکتب علوی برای درک معارف آن عزیز، باید با دقت، سطور این اثر را بخوانند و از تندخوانی آن پرهیز نمایند. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
هدایت شده از نشریه معارف
📗 کتابی که شهید سنوار در زندان‌های اسرائیل نوشت + دانلود ◻️ کتاب «الشوک و القرنفل» به قلم استاد شهید یحیی السنوار و با ترجمه فارسی عبدالمؤمن شهزاد سپاه می‌باشد که سنوار آن را در زندان‌های اسرائیل به رشته تحریر درآورد. برای دانلود این کتاب اینجا را کلیک نمایید. 💢 درباره چهره علمی و فرهنگی استاد یحیی السنوار 🔹 زندانیان سیاسی معروفی در سراسر جهان در زمان اسارت به نوشتن رمان و یا خاطرات خود دست زده‌اند؛ که از آن میان می توان به کتاب «گفتگوهایی با خودم» از نلسون ماندلا و یا بخشی از کتاب «نبرد من» نوشته آدولف هیتلر و یا حتی کتاب «استنطاق» داستایفسکی، اشاره کرد. 🔸 رمان «خار و میخک» نوشته یحیی سنوار رهبر جنبش حماس است که در زمان ۲۲ سال اسارت بین سال های از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۱ و با یادگیری زبان عبری آن را در زندان های رژیم غاصب صهیونیستاست نوشته است. سنوار در دوران اسارت علاوه بر نوشتن این رمان، ۵ کتاب از زبان‌های عبری و انگلیسی را نیز ترجمه کرده و یکی از پرکارترین زندانیان سیاسی جهان در این زمینه محسوب می‌شود. 🔹 «خار و میخک» در ۳۰ فصل، نه تنها یک اثر داستانی، بلکه گواهی عمیق بر روح پایدار غزه است. این رمان به عنوان یک فراخوان برای درک واقعیت فلسطین عمل می‌کند؛ روایتی که توسط کسی نوشته شده است که از سکوت خودداری کرده و مستقیماً با قلب جامعه جهانی صحبت می‌کند. 🔸 این رمان پیش از این بر روی سایت آمازون در دسترس مردم جهان قرار داشت که با فشار سیاسی و لابی رژیم صهیونیستی از روی سایت حذف شد. ┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
اداره سالم به روایت نهج البلاغه طرحی برای مبارزه با فساد اداری نویسنده: علی اصغر پورعزت نهج‎البلاغه به مثابه یکی از آثار بی‎نظیر ادبی جهان، خاستگاه و محرک بسیاری از سازه‎های تفکری دال بر اصلاح سیستم‎های اجتماعی است و دلالت‎های صریح آن، الگوهای حکیمانۀ حکمرانی را معرفی کرده، شیوه‎های مراودۀ صحیح حاکم و کارگزاران حکومت با عامه مردم را به تصویر می‎کشند. از نحوۀ اخذ مالیات گرفته تا نحوۀ مراوده با مردم، و از ساخت ارتباطات میان‎حکومتی گرفته تا مراودۀ با دشمنان و ساکنان کشورهای مجاور. در این میان، یکی از پرجاذبه‎ترین فرازهای این کتاب شریف، دلالت‎هایی است که بر نحوۀ ادارۀ صحیح سیستم‎های اجتماعی دارد و الگوی ادارۀ سالم را با ویژگی های زیرمعرفی می‎کند: امانتدار، شایسته، مشاوره‎جو، تعالی‎طلب، سریع، صریح‎اللهجه، متواضع، هدایتگر و صادق، بدون تکبّر و خودبزرگ‎بینی، تملّق و چاپلوسی، رشوه و سوءاستفادۀ مالی، ناشایستگی و نااهلی، استبداد و خودرأیی، خودشیفتگی و خودپسندی، کندی و رخوت، پرابهامی و سردرگمی، گمراه‎کنندگی و فریبکاری، و اغواگری و دروغگویی. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
با نهج البلاغه آشنا شویم نویسنده: علی موحدی ساوجی اين كتاب مشتمل بر ۱۲ فصل است كه مهم‌ترين عناوين آن شامل نهج‌البلاغه كتابی جاويد، كنگره هزاره نهج‌البلاغه، نمونه‌ای از گفتار دانشمندان درباره نهج‌البلاغه و ترجمه‌های نهج‌البلاغه است. موحدی ساوجی در بخشی از اين كتاب آورده است: نهج‌البلاغه رهنمون يك نسل و يك قرن نبوده، بلكه راه‌گشای همه نسل‌ها در تمام قرن‌هاست و زايندگی و جاودانگی نهج‌البلاغه از ذات آفريننده آن نشأت گرفته و سايه كمرنگی است از چهره پرفروغ و الهی اميرالمؤمنين علی (ع) و اين گذشت زمان نيست كه به اين كتاب بزرگ جلوه و عظمت داده، بلكه روح پر جلال و با حشمت علی‌(ع) است كه به تمام اين واژه‌ها جان داده و به آن شكوه و جاودانگی بخشيده است. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
اصول مدیریت وفای به عهد وفای به عهد از اوصاف فطری انسانها و پیمان شکنی از ویژگیهای بارز منافقان است .ویک مدیر اسلامی باید خود را به این صفت مهم آراسته نماید.مولی الموحدین علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر درباره وفای به عهد می فرماید:و ان عقدت بینک و بین عدولک عقدة او البسة منک ذمة فحط عهدک بالوفاء و ارع ذمتک بالامانة و اجعل نفسک جنة دون ما اعطیت فانه لیس من فرائض الله شی ء الناس اشد علیه اجتماعا مع تفرق اهوائهم و تشتت ارائهم من تعظیم الوفاء بالعهود; «اگر پیمانی بین تو و دشمن منعقد گردید یا در پناه خود او را امان دادی، به عهد خویش وفا دار باش و بر آنچه به عهده گرفتی امانت دار باش و جان خود را سپر پیمان خود گردان! زیرا هیچ یک از واجبات الهی همانند وفای به عهد نیست . همه مردم جهان با تمام اختلاف آرائی که دارند، حتی در زمان جاهلیت به عهد خود وفادار بودند .( نهج البلاغه، محمد دشتی، نامه ۵۳)