# معرفی کتاب
مفهوم و حقوق شهروندی در نهج البلاغه
نویسنده: مهدیه عربی فر
کتاب متشکل از پنج فصل کلیات و مفاهیم، جایگاه مباحث شهروندی در نهج البلاغه، بستر و مبانی شهروندی در نهج البلاغه، محتوا، عمق و نوع شهروندی از دیدگاه نهج البلاغه و گستره و غایت شهروندی در نهج البلاغه است./مخاطبان کتاب «مفهوم و حقوق شهروندی در نهج البلاغه» در فصل نخست با مضامین مقدمه، مفهوم و تعریف شهروندی، گونه شناسی و طبقه بندی نظریات شهروندی، انتخاب و معرفی یک الگو از شهروندی، غایت شهروندی و عمق شهروندی آشنا می شوند./فصل دوم اثر حاضر به پیشینه و جایگاه شهروندی در جامعه اسلامی، حقوق شهروندان، وظایف شهروندان، پیشینه و جایگاه شهروندی در زمان خلفای راشدین، جایگاه مباحث سیاسی در نهج البلاغه و بررسی مفاهیم ناظر به شهروندی در نهج البلاغه توجه دارد./فصل سوم کتاب مفهوم و حقوق شهروندی در نهج البلاغه به موضوعاتی با عنوان های بستر شهروندی در نهج البلاغه، مبانی هستی شناختی، مبانی معرفت شناختی، رابطه شرایط اجتماعی در اندیشه شهروندی امام علی(ع)، منابع شناخت، اصل برابری انسان ها و دیدگاه امام علی(ع) درباره مشروعیت می پردازد./در فصل چهار این نوشتار مطالبی درباره محتوای شهروندی در نهج البلاغه، عمق شهروندی در نهج البلاغه و نوع شهروندی در نهج البلاغه عرضه می شوند./در فصل آخر کتاب هم درباره گستره شهروندی در نهج البلاغه، تساوی در انصاف، تساوی در تقسیم بیت المال، تساوی در برخورداری از فرصت ها، تساوی در اجرای قانون، مسوولیت دولت در قبال تمام طبقات جامعه، توصیه به پرهیز از امتیاز دادن به اطرافیان، توصیه به اجرای حق برای همه حتی نزدیکان و دوستان، نتیجه امتیاز دادن به اطرافیان، پرهیز از انحصارطلبی، پرهیز از تجاهل، غایت شهروندی در نهج البلاغه، برقراری عدالت، برقراری امنیت، برقرار رفاه و آسایش و تربیت برای زمینه سازی رشد و تعالی شهروندان سخن به میان می آید.
#معرفی_کتاب
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
فرصت کوتاهست، کوتاه تر از چیزی که آدمی گمان می کند.
وقت آن است که انتخاب کنیم
حواسمان باشد در طرف درست تاریخ بایستم
مبادا دیر شود
بعد از هیهات من الذله.... فرصت برای جبران وجود ندارد
در سمت درست تاریخ باشیم
اللهم عجل لولیک فرج
#دنیا
#آخرت
#شرح_خطبه
شرح خطبه ۴۲ توجه فرماید
https://ahlolbait.com/content/13464/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-42-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%D8%AA
# معرفی کتاب
ویژگی ها و وظایف مدیران در نهج البلاغه
نویسنده: دکتر علی نقی امیری
کتاب حاضر در دو بخش تدوین شده و مشتمل بر ۱۰فصل با موضوعات زیر است: در بخش اول «خصوصیات مدیران و کارکنان» بررسی شده و شامل دو فصل است؛ در فصل اول مهمترین ویژگیهای نیروی انسانی در سطوح مختلف با عنوان «ویژگیها در مدیریت» و در فصل دوم بهترین همکاران با عنوان «یاران اثربخش» بررسی شدهاند. بخش دوم به «وظایف مدیران» اشاره دارد و فصلهای سوم تا دهم کتاب را بهخود اختصاص داده است؛ این وظایف بهترتیب با عنوانهای: «برنامهریزی و تدبیر امور»، «تنظیم وقت و مدیریت زمان»، «مشورت و تصمیمگیری»، «سازماندهی»، «رهبری»، «کارمند یابی و گزینش نیروی انسانی»، «آموزش، ارزیابی و توسعه نیروی انسانی» و «کنترل و نظارت» مطرح و به فراخور نیاز توضیح داده شدهاند.
#معرفی_کتاب
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
–آرزوت چیه؟!
+شهادت
–خیلی خوبه؛اما میدونستی طبقِ
ڪلام امیرالمومنین،مقام و پاداش کسی که
میتونه گناه کنه ولی آلوده نمیشه
از شهید کمتر نیست...؟!
#حکمت_۴۷۴
خط مشی مالی دولت و حریم بیت المال از منظر نهج البلاغه
نویسندگان:
علی اصغر پور عزت
پاکنوش کیانی
درباره خط مشی مالی دولت و حریم بیت المال از منظر نهج البلاغه
بسط و گسترش جامعه اسلامی با نزول آیات الهی در زمینههای گوناگون و بهویژه توسعه منابع درآمد عمومی، به مطرحشدن مسأله ضرورت دقت درمصرف منابع و هزینههای عمومی حکومت اسلامی، منجر گردید. بیتالمال، متعلق به خداست و از این رو، در جوامع اسلامی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است؛ زیرا امانتی از سوی خداوند تلقی میشود که از منابع متعددی گردآوری میشود و باید برای مصالح همه مردم مصرف شود. بنابراین، مصرفکننده بیتالمال باید در برابر همه مردم یک نسل، بلکه همه نسلهای پیشین (که موجبات تهیه آن را فراهم ساختهاند) و نسلهای بعدی (که از آن ارث میبرند) پاسخگو باشد.
این پژوهش مترصد آن است که شیوه مصرف بیتالمال و ملاحظات اخلاقی ناظر بر آن را در پرتو آیات و روایات دال بر سیره اهل بیت«علیهم السلام» و بهویژه با تأکید بر سیره حکمرانی امام علی«علیهالسلام» مدنظر قرار دهد.
#معرفی_کتاب
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
دوگروه هرگز سیر نمیشوند:
طالبان علم هرگز از طلب علم سير نمى شوند به اين دليل است كه اولاً علم، حد و مرزى ندارد و به فرموده قرآن: (وَ فَوْقَ كُلِّ ذى عِلْم عَليمٌ).(یوسف۷۶)
و در جاى ديگر تمام معلومات انسان را در مقابل مجهولات، ناچيز مى شمارد و مى فرمايد: (وَ ما أُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَليلاً).(اسرا ۸۵)
و در مورد علم خداوند و حقايق جهان هستى مى فرمايد: «(وَ لَوْ أَنَّ ما فِى الاَْرْضِ مِنْ شَجَرَة أَقْلامٌ وَالْبَحْرُ يمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُر ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ); و اگر همه درختان روى زمين قلم شود، و دريا براى آن مركّب گردد، و هفت درياچه به آن افزوده شود، اين ها همه تمام مى شود ولى كلمات خدا پايان نمى گيرد; خداوند عزيز و حكيم است».(لقمان۲۷)
ثانياً علم، نشاط آور است، روح را صيقل مى دهد و در واقع غذاى اصلى روح آدمى است و به همين دليل طالبان علم هرگز از علم سير نمى شوند بلكه هر مرحله اى را كه طى كنند خواهان مرحله بالاترى هستند.
اين سخن معروف است كه بعضى از بزرگان در عين محروميت مادى هنگامى كه بعضى از مسائل پيچيده علمى را مى گشودند به قدرى لذت مى بردند كه مى گفتند: «أينَ المُلوك وأبناءُ المُلوكِ من هذه اللذّة; كجا هستند پادشاهان و شاهزادگان كه ببينند چنين لذتى از كه ما مى بريم».
اين گونه افراد كه هرگز از دنيا سير نمى شوند.اضافه بر اين، آرامش روح و جسم را به كلى از دست مى دهند و اگر روزى بخشى از دنيايشان به خطر بيفتد به زمين و زمان بد مى گويند و گاه دست به خودكشى مى زنند.
علاوه بر همه اين ها چون دنيا، دار مزاحمت است و هر كسى به بيش از حد نياز خود برسد با خواسته هاى ديگران مزاحمت دارد، دشمنى و عداوت بسيارى را براى خود مى خرد. حسودان نيز اين گونه افراد را راحت نمى گذارند و پيوسته در انتظار زوال نعمت آن ها هستند.
ولى آن ها كه قانع اند و اهل كفاف و عفاف اند از همه اين آثار سوء و مرگبار در امان اند.
#اخلاق_نهج_البلاغه
#خوانش_قرآنی_نهج_البلاغه
#حکمت_۴۵۷
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
#معرفی کتاب
جامعه علوی در نهج البلاغه
نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه دزفولی
یکی از مسائلی که حیرت و شگفتی آدمیان را به ارمغان میآورد، مطالعهی شخصیت علی(ع) است که جامع کمال انسانی و در بردارندهی شهامت، حقجویی، حقخواهی، حقگرایی و عدالت است و فصاحت کلام او با شجاعتش همراهی میکرد.
مولود کعبه که ابراهیموار هیچگاه بر بتان سجده نکرد، موحد به دنیا آمد و موحدانه در محراب عبادت به دیدار حق شتافت و رستگار گشت.
امام(ع) برجستهترین پیرو محمد(ص) بود و قرآن را طراز عدالت قرار میداد.
علی از روزگار خود بزرگتر بود و همین سبب احساس تنهایی او بود؛ حتی جامهی تاریخ و جامهی معاصر بر اندام علی نمیگنجد.
تنهایی علی، زاییدهی کینهتوزی و حسادت دشمنان و نادانی دوستان او بود. علی از گذشته و حال جفا دیده است و اما آیندگان نیز... .
وجوه متفاوت و متضاد در علی(ع) مستشرقان را به وجد در آورده است. شیر بیشهی روز و عارف شب، ذلّت در برابر خدا و عزّت در برابر دشمن، گرسنگی مستمر، همراه با فعالیت شبانه روزی، قاطعیت همراه با مدارایی، نمونهای از تضاد علوی است.
مرگ علی(ع)، او را بیشتر شناساند؛ آن گاه که توفان سیاه ذلّت و سیاست مکر و نیرنگ آشکار شد و زبونی مردم را به ارمغان آورد و سلطنت را جانشین امامت ساخت.
علی، گرفتار تعصب، افراط و تفریط، حسادت، کینه و ستم روزگار خویش بود. خواص، بیش از عوام به آن حضرت آزار میرساندند؛ همچنان که نزدیکانش بیشتر از دیگران به او ستم روا داشتند.
پیامبر در روز غدیرخم فرمود: «هر کس که من مولای او هستم پس علی هم مولای اوست». و نیز فرمود: «پسر ابیطالب، ولایت امتام حق توست؛ اگر به درستی و عافیت، تو را ولی خود کردند و با رضایت دربارهی تو به وحدت نظر رسیدند، امرشان را به عهده گیر و بپذیر؛ اما اگر دربارهی تو به اختلاف افتادند، آنان را به خواست خود واگذار؛ زیرا خدا راه گشایشی به روی تو باز خواهد کرد».
هیچ شخصی در گذشته و حال، همچون علی برای اسلام و پیامبر فداکاری نکرد، به گونهای که آیهی « وَمِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَؤوفٌ بِالعِباد».
نور وحی و رسالت را به چشم خود دید و بوی نبوت را استشمام میکرد. هنگام نزول وحی، نالهی شیطان را میشنید. آنگاه که هر کس سر در لاک خود فرو برده بود و در کارها سستی میورزید، و زبان بسته بود، برای یاری دین، قیام کرد و بر همگان سبقت گرفت.
با سوز جان به پیامبر خطاب کرد: «هر شب خواب به چشمم نرود تا آنگاه که خداوند برای من سرایی را که در آن جای گرفتهای، اختیار کند. به زودی دخترت، تو را خبر دهد که چگونه امتات گرد آمدند و بر او ستم کردند. همهی سرگذشت را از او بپرس و خبر حال ما را از او بخواه. اینها در زمانی بود که از مرگ تو دیری نگذشته بود و تو از یادها نرفته بودی».
امام در مقام فرمانروایی و زمامداری امور، سیاستهای حقوقی، مالی، اداری، اقتصادی، سیاسی خود را شفاف بیان کرد و دولت خود را دولت پاسخگو معرفی نمود.
زندگی علی(ع) سرشار از تعاون و همکاری و همیاری بود. توجه به مستمندان و پرداخت زکات و صدقات، سیرهی مستمر او بود.
علیرغم غصب خلافت، همیشه خلفا را در قضاوتها یاری میکرد و صراط مستقیم را به آنها نشان میداد.
از حیث نسبت و علم و فضیلت و کمال نفسانی، جامع بود.
عرفان و اختلاف علوی، از نوع رهبانیت و گوشهنشینی نبود. جلوت و خلوت علی(ع) همراه هم بوده و در حالی دنیا پرستی را طرد میکرد که در دنیا زیست مینمود. علی(ع) محبّت روحانی نسبت به خدا را اساس عرفان قرار داد.
کلام علی جاودانه است. خاموشی در آن راه ندارد و همچون خورشید میدرخشید.
یاران علی همچون حجر بن عدی، عدی بن حاتم طایی، هانی بن عروهی مرادی، عامر بن وائلهی کنانی، صعصعه بن صوحان، کمیل بن زیاد و... از امتیازات علوی برخوردارند.
سیرهی عملی و مکارم اخلاق حضرت علی(ع) نیز به تمام ابعاد آدمی نظر داشت.
اصلاحات علوی جامع بود. اصلاحات روحی، فردی و جسمی، اجتماعی را در بر گرفت.
«جامعهی علوی در نهجالبلاغه، قطرهای از اقیانوس معرفت علوی است که خوانندگان را در عرصههای کلام علوی، قلمرو دین در سنت علوی، رفتار علوی و سیاست علوی و پرسمان اندیشهی علوی آشنا میکند که امیدوارم برای رفتار و جامعهی انسانی پر فایده باشد. شایان ذکر است که مطالب و محتوای این کتاب، بسیار کوتاه و موجز نگاشته شده است و راهروان علی(ع) و شیفتگان مکتب علوی برای درک معارف آن عزیز، باید با دقت، سطور این اثر را بخوانند و از تندخوانی آن پرهیز نمایند.
#معرفی_کتاب
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
هدایت شده از نشریه معارف
📗 کتابی که شهید سنوار در زندانهای اسرائیل نوشت + دانلود
◻️ کتاب «الشوک و القرنفل» به قلم استاد شهید یحیی السنوار و با ترجمه فارسی عبدالمؤمن شهزاد سپاه میباشد که سنوار آن را در زندانهای اسرائیل به رشته تحریر درآورد.
برای دانلود این کتاب اینجا را کلیک نمایید.
💢 درباره چهره علمی و فرهنگی استاد یحیی السنوار
🔹 زندانیان سیاسی معروفی در سراسر جهان در زمان اسارت به نوشتن رمان و یا خاطرات خود دست زدهاند؛ که از آن میان می توان به کتاب «گفتگوهایی با خودم» از نلسون ماندلا و یا بخشی از کتاب «نبرد من» نوشته آدولف هیتلر و یا حتی کتاب «استنطاق» داستایفسکی، اشاره کرد.
🔸 رمان «خار و میخک» نوشته یحیی سنوار رهبر جنبش حماس است که در زمان ۲۲ سال اسارت بین سال های از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۱ و با یادگیری زبان عبری آن را در زندان های رژیم غاصب صهیونیستاست نوشته است. سنوار در دوران اسارت علاوه بر نوشتن این رمان، ۵ کتاب از زبانهای عبری و انگلیسی را نیز ترجمه کرده و یکی از پرکارترین زندانیان سیاسی جهان در این زمینه محسوب میشود.
🔹 «خار و میخک» در ۳۰ فصل، نه تنها یک اثر داستانی، بلکه گواهی عمیق بر روح پایدار غزه است. این رمان به عنوان یک فراخوان برای درک واقعیت فلسطین عمل میکند؛ روایتی که توسط کسی نوشته شده است که از سکوت خودداری کرده و مستقیماً با قلب جامعه جهانی صحبت میکند.
🔸 این رمان پیش از این بر روی سایت آمازون در دسترس مردم جهان قرار داشت که با فشار سیاسی و لابی رژیم صهیونیستی از روی سایت حذف شد.
┄┅┅┅┅❀⚜️❀┅┅┅┅┄
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
اداره سالم به روایت نهج البلاغه
طرحی برای مبارزه با فساد اداری
نویسنده: علی اصغر پورعزت
نهجالبلاغه به مثابه یکی از آثار بینظیر ادبی جهان، خاستگاه و محرک بسیاری از سازههای تفکری دال بر اصلاح سیستمهای اجتماعی است و دلالتهای صریح آن، الگوهای حکیمانۀ حکمرانی را معرفی کرده، شیوههای مراودۀ صحیح حاکم و کارگزاران حکومت با عامه مردم را به تصویر میکشند. از نحوۀ اخذ مالیات گرفته تا نحوۀ مراوده با مردم، و از ساخت ارتباطات میانحکومتی گرفته تا مراودۀ با دشمنان و ساکنان کشورهای مجاور. در این میان، یکی از پرجاذبهترین فرازهای این کتاب شریف، دلالتهایی است که بر نحوۀ ادارۀ صحیح سیستمهای اجتماعی دارد و الگوی ادارۀ سالم را با ویژگی های زیرمعرفی میکند: امانتدار، شایسته، مشاورهجو، تعالیطلب، سریع، صریحاللهجه، متواضع، هدایتگر و صادق، بدون تکبّر و خودبزرگبینی، تملّق و چاپلوسی، رشوه و سوءاستفادۀ مالی، ناشایستگی و نااهلی، استبداد و خودرأیی، خودشیفتگی و خودپسندی، کندی و رخوت، پرابهامی و سردرگمی، گمراهکنندگی و فریبکاری، و اغواگری و دروغگویی.
#معرفی_کتاب
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
#معرفی_کتاب
با نهج البلاغه آشنا شویم
نویسنده: علی موحدی ساوجی
اين كتاب مشتمل بر ۱۲ فصل است كه مهمترين عناوين آن شامل نهجالبلاغه كتابی جاويد، كنگره هزاره نهجالبلاغه، نمونهای از گفتار دانشمندان درباره نهجالبلاغه و ترجمههای نهجالبلاغه است.
موحدی ساوجی در بخشی از اين كتاب آورده است: نهجالبلاغه رهنمون يك نسل و يك قرن نبوده، بلكه راهگشای همه نسلها در تمام قرنهاست و زايندگی و جاودانگی نهجالبلاغه از ذات آفريننده آن نشأت گرفته و سايه كمرنگی است از چهره پرفروغ و الهی اميرالمؤمنين علی (ع) و اين گذشت زمان نيست كه به اين كتاب بزرگ جلوه و عظمت داده، بلكه روح پر جلال و با حشمت علی(ع) است كه به تمام اين واژهها جان داده و به آن شكوه و جاودانگی بخشيده است.
#معرفی_کتاب
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
اصول مدیریت
وفای به عهد
وفای به عهد از اوصاف فطری انسانها و پیمان شکنی از ویژگیهای بارز منافقان است .ویک مدیر اسلامی باید خود را به این صفت مهم آراسته نماید.مولی الموحدین علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر درباره وفای به عهد می فرماید:و ان عقدت بینک و بین عدولک عقدة او البسة منک ذمة فحط عهدک بالوفاء و ارع ذمتک بالامانة و اجعل نفسک جنة دون ما اعطیت فانه لیس من فرائض الله شی ء الناس اشد علیه اجتماعا مع تفرق اهوائهم و تشتت ارائهم من تعظیم الوفاء بالعهود; «اگر پیمانی بین تو و دشمن منعقد گردید یا در پناه خود او را امان دادی، به عهد خویش وفا دار باش و بر آنچه به عهده گرفتی امانت دار باش و جان خود را سپر پیمان خود گردان! زیرا هیچ یک از واجبات الهی همانند وفای به عهد نیست . همه مردم جهان با تمام اختلاف آرائی که دارند، حتی در زمان جاهلیت به عهد خود وفادار بودند .( نهج البلاغه، محمد دشتی، نامه ۵۳)
#مدیریت_نهج_البلاغه
#عهد_پیمان
#نامه_۵۳
بسم الله الرحمن الرحیم
«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»
🏴شهادت مجاهد نستوه، حضرت حجت الاسلام و المسلمین سیدهاشم صفی الدین (رحمة الله علیه)، رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان را خدمت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مقام معظم رهبری ( دامت برکاته ) و جبهه مقاومت تبریک و تسلیت عرض می کنیم 🏴
#معرفی_کتاب
اخلاق نظامی از دیدگاه نهج البلاغه
نویسنده: محمد دشتی
این کتاب در بررسی مولفههای مهم «اخلاق نظامی» از منظر امام علی (ع) در نهجالبلاغه است. در این اثر سعی شده است با مراجعه به سیره و کلام امیرالمومنین علی اصول اخلاقی مربوط به جنگ و دفاع و مسوولیتهای فرماندهان و رزمندگان اسلام در این زمینه تبیین گردد. نگارنده نخست تعریفی از انسان و جامعه انسانی ارایه کرده و سپس اهداف اسلام از جنگ و دفاع را بیان نموده است. سپس به ضرورت رعایت اخلاق و ارزشهای انسانی در جنگ و دفاع پرداخته و بایستههای نظام اخلاقی در این زمینه را در عملکرد و سخنان علی در نهجالبلاغه به تصویر کشیده است. دشمنشناسی، انتخاب فرماندهان لایق، لزوم برخوردهای اخلاقی نیروهای نظامی با مردم، لزوم برخوردهای اخلاقی فرماندهان با نیروهای نظامی، لزوم رحم و شفقت نسبت به فراریان دشمن، نظارت بر عملکرد فرماندهان نظامی و عزل و نصب آنان تلاش در هدایت کردن دشمن، سازماندهی نیروها، مواضع قبل از آغاز جنگ، اعلام مواضع قاطعانه پس از آغاز جنگ و نرمش قبل از آن از اصول مهم اخلاقی مربوط به جنگ و جهاد است که در این کتاب به آنها اشاره شده است.
#معرفی_کتاب
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
کسى که نيکى را در غير موردش، و نزد غير اهلش قرار مى دهد، بهره اى جز ستايش لئيمان و ثناخوانى اشرار و گفتار (چاپلوسانه) جاهلان ندارد، و اين نيز تا زمانى است که به آنها بذل و بخشش مى کند، (و مى گويند:) چه دست سخاوتمندى دارد! اين در حالى است که او در مورد بخشش در راه خدا، بخل مى ورزد!
هر کس خداوند به او مال و ثروتى بخشيده، بايد به وسيله آن صله رحم کند، از ميهمانان به خوبى پذيرايى نمايد، اسيران و کسانى را که در زحمت و فشار هستند آزاد سازد، و به فقرا و بدهکاران کمک کند، چنين کسى بايد براى رسيدن به پاداش الهى در برابر پرداخت حقوق (واجب و مستحب) و همچنين مشکلات و حوادث دردناک، شکيبا باشد; زيرا به دست آوردن اين صفات نيک، سبب بزرگى در دنيا و درک فضايل آخرت است
#خطبه_۱۴۲
#اخلاق_نهج_البلاغه
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
از دست دادن فرصتها:
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، از يك واقعيت كه دامان غالب مردم را مى گيرد ـ هرچند گروهى از نيكان و پاكان از آن مستثنا هستند ـ خبر مى دهد و مردم را به دو گروه تقسيم مى كند: گروهى كه مهلت آنها سرآمده؛ يا پير و ناتوانند، يا بيمار و در آستانه مرگ و يا مستحق مجازاتند. اينها از خداوند متعال و يا از خلق خدا تقاضاى مهلت مى كنند تا خطاهاى خود را جبران نمايند در حالى كه زمانى طولانى فرصت در اختيار داشته و كارى نكرده اند. امام عليه السلام درباره اينها مى فرمايد: «آن كس كه زمانش پايان گرفته، خواهان مهلت است»؛ (كُلٌّ مُعَاجَلٌ يَسْأَلُ آلاِْنْظَارَ، وَكُلٌّ مُؤَجَّلٌ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ).
اينها همانها هستند كه قرآن مجيد درباره آنها مى گويد: «(حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمْ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّى أَعْمَلُ صَالِحا فِيمَا تَرَكْتُ)؛ (آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مى دهند) تا زمانى كه مرگ يكى از آنها فرا رسد مى گويد: پروردگارا! مرا بازگردان شايد در آنچه ترك (و كوتاهى) كرده ام عمل صالحى انجام دهم».
گروه دوم كسانى هستند كه براى هرگونه اعمال نيك يا جبران گناهان گذشته فرصت دارند؛ جوانند، سالمند، در محيطى آرام و امن و امان زندگى مى كنند؛ ولى با اين حال از فرصت خود استفاده نمى كنند و پيوسته امروز و فردا مى نمايند. امام عليه السلام درباره چنين كسانى مى گويد: «آن كس كه مهلت دارد تعلل مى ورزد و كوتاهى مى كند»؛ (وَكُلُّ مُوَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ).
اينها همان كسانى هستند كه امام سجاد عليه السلام در دعاى ابوحمزه، گويا از زبان آنان سخن مى راند و عرضه مى دارد: «(خداوندا!) فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسْوِيفِ وَ الآْمَالِ عُمُرِي؛ من به واسطه تعلل وتسويف و آرزوهاى دور و دراز، عمرم را بر باد دادم».
اين يك واقعيت است كه آمال و آرزوهاى دور و دراز و جاذبه هاى شهوات به انسان اجازه نمى دهد از فرصتى كه در دست دارد بهره گيرد و خطاها و گناهان گذشته را جبران نمايد و با اعمال صالح آثار شوم آنها را بزدايد. جوانان نبايد بپندارند هميشه مرگ به سراغ پيران مى رود و آنان در امانند. همچنين افراد سالم نبايد تصور كنند كه مردن مخصوص بيماران است و آنها كه ايمن هستند نبايد چنين پندارند كه هميشه در امن و امان خواهند بود. امام صادق عليه السلام مى فرمايد: « تأخير انداختن توبه نوعى غرور و فريفتگى و امروز و فردا كردن مايه حيرت وسرگردانى است»
#حکمت_۲۸۵
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
#معرفى_کتاب
منجى موعود از منظر نهجالبلاغه
نویسنده: حسين ايرانى
این کتاب نگاهى است به ويژگىهاى امام مهدى(عج) از ديدگاه اميرمؤمنان(ع) در نهجالبلاغه كه شامل سخنان و عبارات حضرت على(ع) مىباشد.
ساختار
كتاب با دو مقدمه از مؤلف آغاز و مباحث در ده گفتار، جامعه جهانى قبل از ظهور حضرت مهدى(عج)، اوصاف و اهداف مصلح موعود، ويژگى عصر ظهور، بركات بعد از قيام و... را با بهرهگيرى از بيانات اميرالمومنين(ع) در نهجالبلاغه تشريح نموده است.
بيانات و خطبههاى متعددى در حوادث و فتنههاى آخرالزمان و آينده در اين اثر نقل شده است كه اين پيشگويىها، گاه نسبت به شهر و مكان خاص بوده (مانند جنگها و حوادث سختى كه در شام، كوفه، بصره و عراق رخ خواهد داد)، گاه مربوط به فتنه فرقهها، احزاب و افراد مشخصى مىباشد؛ (مانند فتنه خوارج و بنىاميه) و گاه به صورت كلى و مطلق از تحولات سياسى اسلام و حوادث جامعه جهانى و آزمونهاى امت در آيندههاى دور و نزديك خبر داده است.
اين پيشگويىها، به خاطر عدم تصريح و منحصر نبودن به زمان و مكان يا فرد خاص، قابل انطباق و تسرى بر مصاديق گوناگون مىباشند؛ از فتنه معاويه، بنىاميه و بنىعباس گرفته تا حكام ستمگر و توطئههاى رژيم صهيونيستى و استكبار جهانى آمريكا، دجال، سفيانى و آشوبهاى عظيم آخرالزمان در هنگام ظهور و قيام حضرت مهدى(عج).
شماره خطبهها، نامهها و حكمتها، بر اساس نهجالبلاغه با ترجمه فيض الاسلام مىباشد.
#معرفی_کتاب
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
#معرفی_کتاب
زندگانی تحلیلی امام علی (ع) وپیشینه صدور نهج البلاغه
نویسنده: سید محمد مهدی جعفری
نویسنده با تحلیل زندگی حضرت علی(ع)، زمینه ی صدور احادیث در نهج البلاغه را نشان می دهد.
ضرورت دارد سخنان امام علی(ع) در متن حوادث و رخدادها و پیشامدها و سیره ی خود او مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا آن سخنان و سفارش ها در ظرف تاریخ و با شناخت نسبی شرایط زمان و مکان صدور، بهتر دریافت شود و تناقض های ظاهری و تضادها بدین وسیله رفع و رفع شوند.
در خور توجه است که سید رضی در گزارش سخنان امام بیشتر به زیبایی شناسی سخن و شیوایی بیان توجه داشته و کمتر به نقل حوادث تاریخی یا عقیدتی یا مسائل موضوعی دیگر پرداخته است، از این روی، از هر خطبه با کلام یا نامه، گزیده ای از آن را که دارای فصاحت و بلاغت بیشتری بوده گزارش کرده است. با توجه بدین نکته، پژوهشگر ناچار است برای قرار گرفتن در جو تاریخی و اجتماعی سخن، از منابع تاریخی و روایتی دیگر استفاده کنید که البته کار دشواری است.
نویسنده این کتاب را برای نیم سال تحصیلی و پانزده جلسه ی درس نگاشته است. در چنین مدت کوتاه و حجم کم نمی توان حق مطلب را چنانکه باید ادا کرد. این اثر می تواند به عنوان طرحی نمونه، دانشجو را به کار بزرگ و اصلی خود او، یعنی پژوهش، تشویق و به منابع دیگری غیر از نهج البلاغه راهنمایی کند. برخی از منابعی که می تواند در این زمینه به پژوهشگر یاری رساند، در پاورقی درس ها نشان داده شده و منابع دیگری هم هست که خواننده خود باید به جستجوی آنها بر آید.
عنوان درس های کتاب بدین قرار است:
جلسه اول: امام علی(ع) در زمان پیامبر اسلام
جلسه دوم: جریان سقیفه و خلافت ابوبکر
جلسه سوم: خلافت عمربن خطاب
جلسه چهارم : خلافت عثمان
جلسه پنجم: خلافت امام
جلسه ششم: اصلاحات اقتصادی و سیاسی
جلسه هفتم: فاجعه جمعه از آغاز تا انجام
جلسه هشتم: برخورد با معاویه
جلسه نهم: آغاز جنگ صفین
جلسه دهم: جنگ صفین
جلسه یازدهم: بازی حکمیت و جریان خوارج
جلسه دوازدهم:استانداری مصر
جلسه سیزدهم: غوغای غارات
جلسه چهاردهم: غارات
جلسه پانزدهم: شهادت امیرالمومنین(ع)
#معرفی_کتاب
https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
برتری عقل بر امور حسی
امام عليه السلام فرمود: تفكر و انديشه همچون ديدن با چشم نيست، چراكه گاه چشم، به صاحبش دروغ مى گويد؛ ولى عقل (سليم) به كسى كه از او راهنمايى بخواهد غشّ و خيانت نمى كند.
برای دیدن شرح این حکمت از لینک زیر بهره مند شوید
#حکمت_۲۸۱
https://ahlolbait.com/content/18321/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-281-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%B9%D9%82%D9%84-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1-%D8%AD%D8%B3%DB%8C