eitaa logo
همگام با نهج البلاغه
207 دنبال‌کننده
487 عکس
24 ویدیو
1 فایل
همگام باهم در راه شناخت گرانسنگ ترین کتاب پس از قرآن ارتباط با آدمین @shekarbeygi https://eitaa.com/M313es
مشاهده در ایتا
دانلود
# معرفی کتاب پیامهای عاشورا (و جایگاه آن در نهج البلاغه) مولف: محمد دشتی حادثه بزرگ عاشورا در شرایطی تحقق پذیرفت، که مصلحان اجتماعی از درمان و اصلاح جامعه اسلامی ناامید شده و فکر می کردند راه چاره ای وجود ندارد . حماسه عظیم عاشورا به بشریت سرگردان و درمانده که در برابر قدرتهای بزرگ سلطه گر افسون شده بودند، راهی را نشان داد که حرکت آفرین و نورانی و جاودانه بود و پیام داد که: «مرگ سرخ به از زندگی ننگین است » . خونی را در عروق بی رمق بشریت تزریق کرد که هرگز از حرکت باز نایستاد . شوری در دلهای آزادگان و تشنگان حقیقت نهاد که هرگز به سردی نگرایید . شعوری به مغزها داد که همواره راه خونین شهادت را پر رهرو نگهدارند . نوری را در قلبها تاباند که هرگز به خاموشی نگرائید . عواطفی را در بشریت خسته از انواع ستم برانگیخت که همواره در تکاپوست و هراسی را درعمق وجود سلطه گران تاریخ ایجاد کرد که همواره در وحشت و اضطرابند . پس باید به ارزیابی هماره این حقیقت پرداخت . باید ابعاد ژرف آن را به ارزیابی مدام گذاشت، باید لحظه ای از حماسه خونین عاشورا غفلت نکرد . باید انگیزه های سامان دهنده آن را دانست، باید پدید آورندگان ایثارگر آن را شناخت . باید امام عشق را در جاذبه های جاودانه عاشورا پیدا کرد . که یکی از آن نگاه ها و نگریستن ها ارزیابی پیامهای حماسه عاشورا است . اگر پیام های عاشورا را بشناسیم و در زندگی خود بکار گیریم . همواره در اردوی حضرت اباعبدالله (ع) می توانیم وارد شویم و در برابر هر ستمکاری بخروشیم و با دیگر آزادگان شهادت طلب بجوشیم و هماره از کاسه عشق حسینی در کربلائی به دست همه تاریخ، زلال حقیقت بنوشیم و تا تجلی دولت حضرت یار (عج) در نفی بردگی ها، ذلت و خواریها بکوشیم . عناوین و موضوعات کتاب بدین قرارند: پاسداری از دین، زنده نگهداشتن سنت پیامبر (ص)، زنده نگهداشتن امر به معروف و نهی از منکر، تحقق مراحل نظارت ملی، انجام روشهای امر به معروف، اصلاح جامعه اسلامی، آینده نگری (زنده نگهداشتن فرهنگ انتظار و رجعت)، زنده نگهداشتن احکام قرآن، حفظ جایگاه رهبری در اسلام (دفاع از ولایت عترت)، شهادت طلبی . https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
🔔هشدار ‼️ 🔷با چه کسانی دوست نشویم ⁉️⁉️ 🚫از دوستی با احمق بپرهيز، همانا می خواهد به تو نفعی رساند اما دچار زيان مي كند. 🚫از دوستي با بخيل بپرهيز، زيرا از آنچه كه سخت به آن نيازی داری از تو دريغ می دارد. 🚫و از دوستی با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايی تو را می فروشد. 🚫و از دوستی با دروغگو بپرهيز، كه او به سراب ماند، دور را به تو نزديك، و نزديك را دور می نماياند. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
🌴دوست و دشمنت را بشناس: از جمله سفارشات و تاکیدات امام علی علیه السلام به کارگزاران حکومتی شناخت دوست و دشمن است. تشخیص این مسئله گاه مشکل است. برخی مواقع دوست را می بینی که عیب تو را به تو گوشزد می کند و دشمن را می بینی که به تملق و ستایش تو مشغول است. از دیدگاه حضرت تذکر نسبت به عیوب نه تنها بد نیست بلکه نشانه محبت است و کسی که تو را از شناخت عیوبت غافل می کند در واقع دشمن توست: شرُّ إخوانك مَنْ داهنك فی نفسك و ساترك عیبك؛ بدترین برادران (دینی) تو، آنانی اند كه با چرب زبانی و دورویی، با تو رفتار می كنند و عیب تو را از خودت، پوشیده می دارند. مَنْ ساترك عیبك فهو عدوّك؛ كسی كه زشتی ات را از تو پوشیده دارد، دشمن توست. لذا حضرت به مالک می فرماید آنکه تو را نسبت به عیوبت گوشزد می کند نه تنها از خود دور مکن بلکه او را وزیر و مشاور خود قرار بده! ثم لْیَكُنْ آثرُهم عندَك أقْوَلَهُمْ بمّرَ الحقِ لك، و أقلَّهُم مساعدةً فیما یكون منك فما كره اللهُ لأولیائهِ، واقعاً ذلك من هواك حیثُ وَقَعَ، وَ الْصَقْ بأهل الورع و الصّدق، ثُمَّ رُضْهُمْ علی أنْ لا یُطْرُوك و لا یَبْجَهُوك بباطلٍ لمْ تفعله، فإنّ كثرةَ الإطراء تُحْدِثُ الذهوَ و تُدْنی من العِزَّةِ ...؛ باید برگزیده ترین آنان نزد تو، آن كس از وزیران باشد كه سخن تلخ حق را بیشتر به تو بازگو كند و كمتر تو را در آنچه خدا از اولیائش نمی پسندد و مطابق هوای توست، یاری و مساعدت كند. و خود را با صاحبان تقوا و صداقت، محشور كن، و عادتشان بده كه ثناگویی و ستایشت نكنند و از اینكه باطلی را ترك كرده ای كه وظیفه توست، با مدح خود تو را شادمان نسازند؛ زیرا ستایش زیاد، خودپسندی می آورد و شخص را به تكبّر نزدیك می كند. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی پایان نامه دشمن از دیدگاه نهج البلاغه دانشجو: لیلا فلسفی دشمن و دشمن‌شناسی از مباحث موکد دین مبین اسلام است که توجه و اهتمام ویژه به آن، مانعی بر ایجاد هرج و مرج و زمینه ساز برقراری آرامش و آسایش در جامعه می‌باشد. آتش فتنه با هیزم دشمنی برافروخته می‌گردد و بصیرت همچون آبی، شعله‌های سوزان و نابود کننده این حریق را خاموش می‌کند. یکی از اصولی-ترین شروط پیروزی در تمامی عرصه‌ها، شناخت دشمن است. به همین دلیل بخش‌های زیادی از آیات قرآن کریم به معرفی دشمن اختصاص یافته است. در نهج‌البلاغه نیز این مفهوم در خطبه‌ها و نامه‌های حضرت علی(ع) به طور گسترده مطرح گشته است. بررسی این موضوع در کلام وحی و بیانات گهربار امیرمومنان علی(ع) و کاوش در تاریخ حکومت علوی، نشان می‌دهد که لزوم شناسایی انگیزه‌های دشمن، محدود به مکان و زمان خاصی نبوده و در همه اعصار توجه به این مهم از واجبات هر جامعه است. حضرت علی (ع)پس از پذیرش حکومت تمام تلاش خود را در جهت احقاق حقوق مردم، رعایت عدل و انصاف به کار بست اما برخی سودجویان و فرصت‌طلبان، به واسطه رسوخ رذایل اخلاقی در وجودشان مانند خودخواهی، ریاست‌طلبی، فزون‌خواهی و ... عدل علوی را بر نتافتند و سر به شورش برآوردند. مردم سست‌پیمان نیز در برخی مواقع با رفتار غلطشان، هیزم آتش فتنه دشمنان شدند. با اندکی تامل مشخص می‌گردد که همه بهانه‌های دشمنان برای مخالفت با حضرت علی(ع) ، واهی بوده و پشت پرده مخالفتشان انگیزه‌هایی نهفته است. انگیزه‌هایی چون: پیشرفت، مطرح شدن، مالی، قدرت، مقام و منزلت، سودای تشکیل سلطنت اموی که در رفتارها و حالاتی چون: پیمان‌شکنی، تعصب، مرگ‌گریزی، بی‌منطقی و لجاجت، کینه، حیله‌گری، نفاق، بی‌بندوباری مالی، هوا-پرستی و خودخواهی، جهل و جمود، دین‌داری ظاهری و بدون بینش، خودبرتربینی، دنیاطلبی، فزون‌خواهی، حب‌جاه، حسادت، انتقام‌گیری و در نهایت، دشمنی با حضرت(ع) نمود پیدا کرد که روش حضرت در برخورد با دشمنان به طور کلی در سه راهبرد اساسی مذاکره، مدارا و برخورد قاطعانه خلاصه می‌شود.پژوهش حاضر با عنوان «دشمن از دیدگاه نهج‌البلاغه» به روش توصیفی - تحلیلی ، ویژگی‌های دشمن از منظر حضرت علی(ع) را بیان و به واکاوی خصوصیات دشمنان ایشان و رفتار آنان با حضرت پرداخته تا بدین-وسیله مفهومی جامع از شاخص‌های دشمنی در جامعه و راه‌های نفوذ دشمن ارائه دهد. در ادامه اقدامات حضرت در مقابله با این دسته از افراد بررسی شده است. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
🔔 دنیای رنگارنگ⁉️ 👌 دنیا جایی است که: احوالش دگرگون است و هر لحظه به رنگی در می آید. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
نامه به معاویه در هشدار از دنياپرستى ♦️و من كتاب له عليه‌السلام إلى معاوية أيضا أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَلدُّنْيَا مَشْغَلَةٌ عَنْ غَيْرِهَا وَ لَمْ يُصِبْ صَاحِبُهَا مِنْهَا شَيْئاً إِلاَّ فَتَحَتْ لَهُ حِرْصاً عَلَيْهَا وَ لَهَجاً بِهَا وَ لَنْ يَسْتَغْنِيَ صَاحِبُهَا بِمَا نَالَ فِيهَا عَمَّا لَمْ يَبْلُغْهُ مِنْهَا وَ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ فِرَاقُ مَا جَمَعَ وَ نَقْضُ مَا أَبْرَمَ 🔻پس از ياد خدا و درود! همانا دنيا انسان را به خود سرگرم و از ديگر چيزها باز مى‌دارد. دنيا پرستان چيزى از دنيا به دست نمى‌آوردند جز آن كه درى از حرص به رويشان گشوده، و آتش عشق آنان تندتر مى‌گردد، كسى كه به دنياى حرام برسد از آنچه به دست آورده راضى و بى نياز نمى‌شود، و در فكر آن است كه به دست نياورده، امّا سر انجام آن، جدا شدن از فراهم آورده‌ها، و به هم ريختن بافته شده‌هاست 🌱وَ لَوِ اِعْتَبَرْتَ بِمَا مَضَى حَفِظْتَ مَا بَقِيَ وَ اَلسَّلاَمُ اگر از آنچه گذشته عبرت گيرى، آنچه را كه باقى مانده مى‌توانى حفظ‍‌ كنى. با درود. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب دنیا شناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه مولف: حضرت آیت الله جوادی آملی این کتاب از آثار آیة الله عبدالله جوادی آملی است. موضوع این کتاب که دنیوی گرایی است توسط مؤلف محترم در فصول این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. این مجموعه مختصر انتخابی مناسب از مجموعه بیانات حضرت استاد است که به انگیزه دست یافتن به مباحث ایشان و ایجاد قلمرو وسیع تر برای استفاده علاقه مندان پدید آمده است. در این کتاب نخست، به بیان معانی دنیا در لغت و کتاب و سنت و اقسام آن پرداخته شده است. این کتاب شامل 4 فصل به شرح زیر است: 1. فصل اول: ویژگی های دنیای ممدوح؛ این فصل شامل مباحث زیر می باشد: فریبنده نبودن دنیا- تهدید دنیا- راهنمایی دنیا- عبرت آموزی دنیا- دنیای متغیر- دنیا محل آزمون- گذرگاه بودن دنیا- و.. 2. فصل دوم: ویژگی های دنیای مذموم؛ این فصل شامل مباحث زیر می باشد: مراحل دنیای مذموم- حکمت و دنیای بازیچه- عطش آفرینی دنیا- دنیا زینت پست- حقارت دنیا- و... 3. فصل سوم: آثار دوستی دنیا؛ این فصل شامل مباحث زیر می باشد: 1- دوستی دنیا، ریشه خطاها 2- دشمنی با آخرت 3- خواب غفلت 4- اضطراب 5- دلبستگی به مقام دنیوی 6- اعراض از یاد خدا 7- محرومیت از معرفت حقیقی. 4. فصل چهارم: راه درمان دنیاگرایی؛ این فصل شامل مباحث زیر می باشد: زهد- نشانه زهد- زهد راستین- زهد منفی- بی رغبتی به اهل دنیا- زهد امیرالمؤمنین (ع)- تأسی به زهد علی (ع)- و... این کتاب در سال 1380 توسط مرکز نشر اسراء در قم به چاپ رسیده و منتشر گردیده است و همچنین توسط عباس رحیمیان محقق تنظیم و توسط سعید بندعلی ویرایش گردیده است. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
هدایت شده از نشریه معارف
🔰 ۴۰ کتاب در موضوع صحیفه سجادیه 🔻 متن اصلی صحیفه سجادیه ۱. الصحیفة مع الدليل الموضوعي 👈 دانلود ۲. الصحیفة السجادية الجامعة 👈 دانلود ۳. الصحيفة السجادية الكاملة 👈 دانلود 🔻 معروف‌ترین نُسَخ خطی صحیفه سجادیه ۳. شمس الدین جباعی (أقدم النُّسَخ) 👈 دانلود ۴. میرزا احمد نیریزی 👈 دانلود ۴. اشرف الکُتّاب 👈 دانلود ۵. روایت حسین بن اشکیب 👈 دانلود 🔻 ترجمه‌های صحیفه سجادیه ۶. ترجمه فارسی (انصاریان) 👈 دانلود ۷. ترجمه فارسی (الهی قمشه ای) 👈 دانلود ۸. ترجمه فارسی (ممدوحی) 👈 دانلود ۹. ترجمه فارسی (آیتی) 👈 دانلود ۱۰. ترجمه انگلیسی (ویلیام چیتیک)👈 دانلود ۱۱. ترجمه اردو (مفتی جعفرحسین) 👈 دانلود 🔻 شرح‌های صحیفه سجادیه 🔹 فارسی ۱۲. عرفان اسلامی (مکارم شیرازی) 👈 دانلود ۱۳. شرح صحیفه (انصاریان) 👈 دانلود ۱۴. ریاض العابدین (قهپایی) 👈 دانلود ۱۵. شرح صحیفه (علامه شعرانی) 👈 دانلود ۱۶. نسیم بهشت (دوجلدی) 👈 دانلود ۱۷. شرح صحیفه (فهری زنجانی) 👈 دانلود ۱۸. ریاض المؤمنین (مجلسی اول)👈 دانلود ۱۹. تحفه رضویه 👈 دانلود 🔸 عربی ۲۰. ریاض السالکین (هفت جلدی)👈 دانلود ۲۱. التحفة الرضوية 👈 دانلود ۲۲. نورالانوار (محدث جزایری) 👈 دانلود ۲۳. تعلیقات فیض کاشانی 👈 دانلود ۲۴. حاشیه ابن ادریس حلی 👈 دانلود ۲۵. شرح الصحیفه (حسینی جلالی) 👈 دانلود ۲۶. لوامع الانوار العرشیة (۶جلدی) 👈 دانلود ۲۷‌. شرح میرداماد بر صحیفه سجادیه👈 دانلود ۲۸. شرح الصحیفة (مجلسی اول) 👈 دانلود ۲۹. شرح الصحیفه (شیرازی) 👈 دانلود ۳۰. الحدیقة الهلالية 👈 دانلود 🔻 درباره صحیفه سجادیه ۳۱. معجم إعراب الفاظ الصحيفة (۳جلد) 👈 دانلود ۳۲. حل لغات الصحيفة السجادية 👈 دانلود ۳۳. اعتبارسنجی الصحیفه السجادیه 👈 دانلود ۳۴. زبور آل محمد در گذر تاریخ 👈 دانلود ۳۵. زبان دعا در صحیفه سجادیه 👈 دانلود ۳۶. الدلیل الی موضوعات الصحیفه 👈 دانلود ۳۷. فی ظلال الصحیفه السجادیه 👈 دانلود ۳۸. معارف الصحيفة السجادية 👈 دانلود ۳۹. حقیقة الصحيفة السجادية 👈 دانلود ۴۰. دراسة حول الصحيفة السجادية 👈 دانلود 📚 @tasnim_pdf ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
باز بودن در توبه من وصاياه لابنه الحسن عليه السلام: لم يشدد عليك فى قبول الانابة، و لم يناقشك بالجريمة، و لم يؤيِسك من الرحمة. بل جعل نزوعك عن الذنب حسنة، و حسب سئيتك واحدة، و حسب حسنتك عشرا، و فتح لك باب المتاب. از وصيت هاى على عليه السلام به فرزندش حسن عليه السلام: خداوند در پذيرفتن توبه بر تو سخت نگرفته و به علت گناه تو را در تنگنا نيانداخته و از رحمت خويش نوميدت نكرده است، بلكه خوددارى تو از گناه را حسنه به شما آورده و گناهت را يك و حسنه ات را ده به شمار آورده و در توبه و بازگشت را براى تو گشوده است. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی پایان نامه انسان تربیت شده در نهج البلاغه دانشجو: فاطمه بیان مهر هدف از این پژوهش تعیین ویژگی‌های انسان تربیت شده در نهج‌البلاغه با روش توصیفی- تحلیلی است. چارچوب نظری که مبنای این کار قرار گرفته است انسان را برآمده از رابطه‌هایی می‌داند که فرد با خدا، خود و دیگران برقرار می‌کند. بر این اساس هستی‌شناسی خداباورانه، انسان‌شناسی خداباورانه و خود‌شناسی خداباورانه مورد بحث قرار می‌گیرند. هستی شناسی خداباورانه به این معناست که نظام هستی و همه‌ی موجودات آن، مخلوق خداوند هستند و رحمت و لطف بیکران او، شامل همه‌ی موجودات می‌شود. رابطه خدا با مخلوقاتش به گونه‌ای است که آنی هم از آنها غافل نیست و بی‌عنایت او هیچ موجودی قادر به ادامه حیات نمی‌باشد. بر اساس انسان‌شناسی خداباورانه شناخت درست انسان در پرتو اعتقاد به وجود خداوند امکان‌پذیر است. خودشناسی خداباورانه نیز شناخت خود را در پرتو اعتقاد به وجود خداوند و نوع رابطه‌ای که میان آن دو برقرار است می‌داند. در این چارچوب با رجوع به نهج‌البلاغه و سخنان علی (ع) به معرفی انسان تربیت شده پرداخته شد. اولین ویژگی انسان تربیت شده داشتن نگاه توحیدی است. سایر ویژگیها شامل موارد ذیل می‌باشد: هدفداری، اجتماعی بودن، متعهد و مسوول بودن، متفکر و معقول بودن دارای تقوای الهی بودن، مالکیت بر خویشتن، پرهیز از خود‌پسندی، عدل و حق‌گرایی، متهم کردن نفس، بیمناک بودن از ستایش دیگران، کرامت نفس، گوش سپردن به دانش، مقدم داشتن اطاعت خداوندی بر همه چیز، بلند همت بودن، دارای خوف و رجاء بودن و.... می باشد. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به يكى از مهم ترين انگيزه هاى انفاق و بخشش در راه خدا اشاره كرده مى فرمايد: «كسى كه يقين به پاداش و عوض داشته باشد در بخشش سخاوت به خرج مى دهد»; (مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِيَّةِ). از جمله غرائز مسلم انسان جلب منفعت و دفع ضرر است; انسان همیشه مى خواهد کارى انجام دهد که سودى براى او داشته باشد یا ضررى را از او دور سازد و در همین راستا حاضر مى شود مواهبى را که در اختیار دارد براى رسیدن به امور مهم ترى هزینه کند و تمام تجارت هاى مادى با همین انگیزه صورت مى گیرد. در تجارت معنوى که قرآن نیز از همین لفظ براى آن استفاده کرده (مانند آیه شریفه (هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَة تُنجِیکُمْ مِّنْ عَذَاب أَلِیم))(صف/۱۰) بنابراین کسانى که به وعده هاى الهى ایمان و یقین داشته باشند و بدانند در برابر هر انفاق در راه خدا، بهتر و بیشتر از آن را در این دنیا یا در آخرت و یا در هر دو دریافت مى کنند هرگز در انفاق کردن تردیدى به خود راه نمى دهند; سخاوتمندانه مى بخشند و از اموال و ثروت هاى خود در این راه با روى گشاده استقبال مى کنند. قرآن مجید مى فرماید: «(وَمَا أَنفَقْتُمْ مِّنْ شَىْء فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ); و هر چیزى را (در راه خدا) انفاق کنید، عوض آن را مى دهد (و جاى آن را پر مى کند)، و او بهترین روزى دهندگان است».(سبا/۳۹) البته انسان گاه تنها با ظن و گمانِ عوض نیز اموالى را که در دست دارد هزینه مى کند تا چه رسد به این که یقین داشته باشد. او در حال یقین بهتر و بیشتر خواهد پرداخت. احادیث فراوانى از معصومین در تأثیر انفاق در راه خدا در برکات مادى و معنوى نقل شده است که نشان مى دهد این کار هم دنیاى انسان را رونق مى بخشد و هم مایه نجات او در آخرت است. در حدیثی از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) آمده است که فرمود صدقه بدهید که مال انسان را افزون مى کند. صدقه بدهید خدا شما را رحمت کند».
# معرفی پایان نامه اخلاق کاربردی در نهج البلاغه دانشجو: فاطمه غفاری امروزه پیشرفت علوم و فناوری باعث افزایش روابط انسان ها با یکدیگر شده، به طوری که افزایش این روابط سبب بروز معضلات و مشکلات اخلاقی در تعاملات اجتماعی انسان ها گردیده است. به همین دلیل تحقیقات گسترده ای برای رفع و درمان معضلات اخلاقی صورت گرفته که سبب ظهور رشته های جدید در زمینه اخلاق شده است. یکی از مهم ترین این رشته ها اخلاق کاربردی است. با توجه به این که دیگر تنها بیان مفاهیم اخلاقی صِرف، جوابگوی انسان امروزی نیست بررسی کاربرد عملی اخلاق به طور خاص در حیطه های مختلف زندگی انسان ها ضروری به نظر می رسد تا فرد بتواند در شرایط گوناگون، عمل درست را از نادرست تمیز دهد و به آن عمل کند. بررسی و شناخت وظایف اخلاقی در شرایط مختلف بر عهده رشته ای به نام اخلاق کاربردی است. با توجه به مسئولیت مهمی که این رشته بر عهده دارد، نکته قابل توجه این است که اصول و مبانی اخلاق کاربردی باید از منبعی متقن و کامل برخوردار باشد تا با کمک آن بتواند وظایف اخلاقی انسان را در زندگی فردی و اجتماعی مشخص کند. اگر چه اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی درباره اخلاق کاربردی، آثاری از خود به جا گذاشته اند، اما این موضوع از منظر نهج البلاغه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به این که از منظر آیات قرآن و روایات، اخلاق در تغییر حقیقت و چگونه شدن و سازندگی انسان تأثیر و نقش بسزائی دارد و انسان که به نحو عام خلیفه خداوند در روی زمین است، باید متصف به صفات و اخلاق و آداب الهی شود تا بتواند در قلمرو این صفات، به وظائف و مسئولیت های خود در شناخت و راه حل معضلات اخلاقی در ساحت های گوناگون، عمل کند. بنا بر این اخلاق کاربردی با استفاده از منبع نورانی روایات اهل بیت خصوصا ًسخنان امیرمومنان علی(ع) می‌تواند در رساندن انسان به کمال، سعادت و قرب الهی نقش اساسی داشته باشد. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
در خطبه ۱۹۲ نهج‌البلاغه، امام‌علی(ع) می‌فرماید اگر قرار باشد ما در زندگی به چیزی تعصب بورزیم و ایستادگی کنیم و از آن عبور نکنیم، آن اخلاق است: «فَإن کانَ لا بُدَّ مِنَ العَصَبِیه.. فَلیکُن تعصُّبُکم لِمَکارمِ الْخِصالِ و مَحامِدِ الأفعالِ و مَحاسِنِ الأمورِ» https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب اخلاق در نهج البلاغه کبر، تکبر، استکبار اسماعیل محمدزاده مزینان مهدی گل بخش منشادی اﺧﻼق از دﻳﺪﮔﺎه اﺳﻼم، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ در ﻛﻨﺎر اﻋﺘﻘﺎدات و اﺣﻜﺎم ﻓﻘﻬﻰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻰ از ارﻛﺎن اﺳﺎﺳﻰ ﻣﻌﺎرف دﻳﻨﻰ ﻣﻄﺮح اﺳﺖ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ راه زﻧﺪﮔﻰ درﺳـﺖ و ﺧﺪا ﭘﺴﻨﺪاﻧﻪ و روش ﻧﻴﻞ ﺑﻪ ﻛﻤﺎل ﻧﻬﺎﻳﻰ و ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺧﺪاي ﻣﺘﻌﺎل اﺳﺖ. ﻣﺤﻘﻘﺎن و داﻧﺸﻤﻨﺪان ﺑﺮاي ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ اﻟﮕﻮي اﺧﻼﻗﻰ ﺗﻼش ﻫﺎي ﺑﺴﻴﺎر ﻛﺮده و ﻃﺮح ﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﻓﺮاواﻧﻰ اراﺋﻪ داده اﻧﺪ. اﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﻛﻪ ﻋﻘـﻞ، ﺑـﺪون ﻛﻤﻚ راﻫﺒﺮان آﺳﻤﺎﻧﻰ، ﺑﺮاي ﺳﻌﺎدت در زﻧﺪﮔﻰ اﻧﺴـﺎن ﻛـﺎﻓﻰ ﻧﻴﺴـﺖ. ﻧﻬـﺞ اﻟﺒﻼﻏﻪ، ﭼﻮن ﻣﺸﺎوري دﻟﺴﻮز و آﮔﺎه، اﻟﮕﻮي ﻛﺎﻣﻞ را ﻣﻌﺮﻓﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ و اﻣـﺎم ﻋﻠﻰ(ﻋﻠﻴﻪ اﻟﺴﻼم) ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻟﮕﻮ در اﻳﻦ ﻛﺘﺎب ﻣﻄﺮح اﺳﺖ. اﻣﻴﺮﻣﺆﻣﻨﺎن ﻳﻜﻰ از اﻫﺪاف ﺑﻨﻴﺎدي دﻳـﻦ را روﻳﻜـﺮد اﺧﻼﻗـﻰ و ﻓﻀـﻴﻠﺖ ﻣﺤﻮر در ﺗﺪﺑﻴﺮ اﻣﻮر و اداره ي ارﻛﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺪﮔﻰ ﻣـﻰداﻧـﺪ. از اﻳـﻦ رو در ﺧﻂ ﻣﺸﻰ ﺳﻴﺎﺳﻰ اﻣﺎم(ﻋﻠﻴﻪ اﻟﺴﻼم) ﭘﺎي ﺑﻨﺪي ﺑﻪ ارزﺷﻬﺎي اﺧﻼﻗﻰ و دﻳﻨﻰ و ﺗﺤﻘﻖ ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ دﻳﻨﻰ، ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﺣﻘﻴﻘﻰ آن، ﺟﻠﻮه اي ﺑﺮﺟﺴـﺘﻪ دارد. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
تشریح جامعیت قرآن در خطبه‌ ۱۸ نهج‌البلاغه  با استناد به آیات قرآن، جامعیت آن را بوضوح تشریح کرده است. حضرت بعد از آنکه درباره دو رای مختلف صادر شده از دو قاضی سخن می‌گوید، با استفهام انکاری می‌پرسد:«آیا خداوند دین ناقصی فرو فرستاده و در تکمیل آن از آنان مدد جسته است؟ آیا آنها شریک خدایند و بر خدا لازم است‌به گفته ایشان رضایت دهد؟ یا اینکه خداوند دین را کامل نازل کرده، اما پیامبر(ص) در تبلیغ و ادای آن کوتاهی ورزیده است؟» آنگاه با استشهاد به آیات قرآن بصراحت ‌به این شبهه پاسخ می‌دهد: «والله سبحانه یقول:« مَا فَرَّطْنَا فِی الْکِتَابِ مِنْ شَیْءٍ» (انعام/۳۸)و قال: «تبیانا لکل شی‌ء»(نحل/۸۹) و ذکر ان الکتاب یصدق بعضه بعضا، و انه لا اختلاف فیه فقال سبحانه:« وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافًا کَثِیرًا » (نسا/۸۲)خداوند می‌فرماید:«در قرآن از هیچ چیز فروگذار نکرده‌ایم‌»و نیز می‌فرماید:«در قرآن بیان همه چیز آمده است‌»و یاد آور شده است که آیات قرآن، یکدیگر را تصدیق می‌کنند و اختلافی در آن وجود ندارد، چنانکه می‌فرماید:«اگر قرآن از ناحیه غیر خدا بود، اختلافات فراوانی در آن می‌یافتند.» https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی پایان نامه معنای زندگی در نهج البلاغه دانشجو: شیوا سلامت چیستیِ معنای زندگی در نهج البلاغه مسأله ای است که یافتن آن، نیازمند فهم درست حیات معنوی است. زوایا و حدود این حیات، عوامل سلبی و ایجابی تحقق آن و آثار اِعمال آن در عملکردها و نقش پذیری ها از جمله موضوعاتی هستند که بررسی آن ها لازمه درک زندگی به سبک و معنای نهج البلاغه است. در بررسی این موارد، از شیو‌‌ه توصیفی و بعضاً توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. درمنطق نهج البلاغه زندگی نه تنها معنادار بلکه غنیمت ترین فرصتی است که هر انسانی در اختیار دارد. زندگی در نهج البلاغه بر سه مبنای خدا، انسان و معاد شکل می گیرد و با دمیدنِ روحِ حیات معنوی در کالبدِ جسم روزمره آن معنا پیدا می کند. اصولاً مسأله معنای حیات، زمانی اهمیت می ‌‌یابد که انسان‌ها با نگاه انتقادی به فعالیت‌های هدفمندشان بنگرند. آن ها در حقیقت در جستجوی میزان یا مقیاسی هستند که بتواند توجیه گر این همه تلاش و شتاب باشد. معنا جویی ـ خصوصاً در نهج البلاغه ـ پاسخی لازم و کافی است در زدودن رنج های آدمی، تا آن جا که تحقق حداقلی آن، در سطحی ترین لایه های فکری و رفتاری، اثری بارز و ستودنی در کیفیت زندگی ها خواهد داشت؛ چرا که از منظر نهج البلاغه هدف، زندگی را ارزشمند می کند و در این راستا هرچه هدف گذاری ها دقیق تر، والاتر و غایت مدارتر باشند، زندگی ارزشمندتر و حیات عملی، به کارکردی که نهج البلاغه برای انسان قائل شده است، نزدیک تر خواهد شد. زندگی در آیین نهج البلاغه، مملو از شادکامی،کامیابی و عشق ورزی است. حیات در قاموس علی(علیه السلام)، تجلی بهشت موعود در اکنون است و آرامش، ناچیزترین دستاورد این حیات برای تمام بشریت است. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh