برونداد شورای شهر انقلابی و شهرداری قم در این چند سال چه بوده؟ نتیجه فعالیت های دوستان تا چه حد این شهر را به شهر اسلامی شبیه کرده است؟
خوب است دوستان گزارشی بدهند تا ما شهروندان قم هم آگاه شویم.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
در موضوع قم و شهرسازی و معماری آن گفتارها دارم که در فرصت مقتضی خواهم گفت.
اما اجمالا، حراست از نماد ناکارامدی شهری یعنی مونوریل قم در کنار مضجع شریف بانوی کرامت، برای ده ها سال به نحوی که هیچ پیشرفتی در آن وجود نداشته باشد چه معنایی دارد؟ چه جریانی در پی نمایش دادن این نماد ناکارامدی به میلیونها زائر بی بی حضرت معصومه است؟
کدام تفکر است که معتقد است این سازه باید استخوان در گلوی نظام و شهر مقدس قم باقی بماند؟
دوستان ما در این چند سال برای تغییر این رویه چه کرده اند؟ اساسا چه ایده ای داشته اند؟
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
پدر مهسا امینی تشکر کرد.
به نظرتون توی دل پدر روح الله عجمیان چی میگذره؟
مهمه؟
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
آقای پزشکیان
از کارشناسی که به شما گفته برای رشد ۸ درصد، به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است سوال کنید: رشد متوسط ۵.۴ درصدی در سه سال گذشته با چه مقدار سرمایه محقق شد؟
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
به بهانه آرام گرفتن مرد ناآرام
🔰از میرزا تقی خان امیرکبیر، خط شکن پسا ترکمان چای، تا سید ابراهیم رییسی، خط شکن پسا برجام
دکتر موسی نجفی :
🔴نمی دانم چرا یک مرتبه چندین شباهت بین سید ابراهیم رئیسی با میرزا تقی خان امیرکبیر ذهنم را مشغول کرد و از این میان به مطلب مهم تری رسیدم :
شباهتی که این دو بزرگوار به لحاظ جایگاه اجتماعی داشتند این است که هر دو نفر از اقشار پایین جامعه بودند و توانستند در اثر لیاقت ذاتی رشد نمایند و در مدت تقریبی سه سال ریاست، کارهای زیربنایی عظیمی انجام دهند که از آن جمله می توان به عملیاتی نمودن اقتصاد ملی و بومی اشاره کرد که هردو به آن اعتقاد راسخ داشتند؛ هر دو از جنس مردم و مردم دوست بودند؛ هر دو تا پای جان بر سر عقیده و مرام خویش ایستادند؛ و در نهایت هر دو در جوار مولایشان، یکی در جوار امام حسین علیه السلام و دیگری در جوار امام رضا علیه السلام مأوا گرفت .
اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود؛ بصیرت در تاریخ دیروز راز سیاست پنهان امروز را هم مکشوف خواهد کرد.
به نظر من آن چه بیش تر از هر چیز دیگری این دو قهرمان و شهید ملی را به هم نزدیک می کند، استقلال در برابر سیاست پلید خارجی است، و مهم تر از آن، پالایش سیاست و حاکمیت ایران از امواج فتنه و مکر اجنبی و جلوگیری از نفوذ آشکار و پنهان بیگانگان.
شهید میرزا تقی خان امیرکبیر درحالی سکان سیاست ایران عصر ناصری را به دست گرفت که ترکش های زهرآگین ترکمان چای تن ایران و ایرانی را رنجور و نحیف ساخته و او بود که این میراث شوم نفوذ و رخنه اجنبی را با تدبیر سیاستش چاره و درمان کرد.
🔴اما در این طرف تاریخ، ابراهیم عزیز ما هم وارث عصر انحطاط برجام و برجامیان بود. تن و روح و جان و هویت ایرانیان نیز در این تحقیر، رنجور و سرگشته شده بود؛ این بار فرزند دیگری از ایران، در کسوت یک عالم دینی و منتسب به آل رسول الله، زخم های ناشی از سوء تدبیر دولت مردان نالایق سال های قبل از خودش را حکیمانه مرهم نهاد.
🟢در دویست سال اخیر از تاریخ ایران همواره ثابت شده است که استقلال واقعی ایران با مردانی از جنس امیرکبیر و رییسی هم چنان در افق مشرق زمین درخشش و تلألو داشته و لذا تا زمانی که خاک این سرزمین مستعد باروری چنین مردانی است؛ سیاست مکر اجنبی و اجنبی پرستی در این ملک به جایی نخواهد رسید .
ظهور چنین ستارگانی در سپهر سیاست یک کشور به خاک مطهری نیاز دارد که با خون شهیدانش چون امیرکبیر و رییسی آبیاری شده باشد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍برخلاف ادعای آقای «پزشکیان» پیرامون «بدهی دولت»، در دولت شهید رئیسی با وجود آنکه ۴۰٪ اوراق بدهی (یعنی همان بدهی دولت) بابت تسویه بدهیهای هنگفت دولت آقای روحانی منتشر شد اما بازهم:
1⃣ نسبت بدهی دولت و شرکتهای دولتی به تولید ناخالص از حدود ۳۰٪ به ۲۰٪ رسید.
2⃣ سهم بدهی در بودجه روند کاهشی پیدا کرد.
@Economics_Finance
كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنۢبَتَتۡ سَبۡعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنۢبُلَةࣲ مِّاْئَةُ حَبَّةࣲۗ وَٱللَّهُ يُضَٰعِفُ لِمَن يَشَآءُۚ وَٱللَّهُ وَٰسِعٌ عَلِيمٌ...
شهادت این کودکان، بیشترشان می کند. تلاش مذبوحانه یهود کار به جایی نمی برد...
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
پیام های دو هفته اول وزارت وزیر محترم علوم:
۱-اخراجی ها برگردند (چون دیگران حق اخراج ندارند).
۲- جذب شده های اخیر تجدید نظر شوند (چون ما حق اخراج داریم).
۳-آنچه ما می گوییم علم است و آنچه سایرین می گویند شبه علم.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
🗃 برداشت دولت از صندوق توسعه و لزوم احیای خط اعتباری ترجیحی
🔖 با فرض در دسترس بودن ارزهای صندوق توسعه، کاهش سهم صندوق از نفت برای مخارج دولت اگر به فروش مستقیم ارزها به عاملیت بانکمرکزی ختم شود عملا یک انقباض پولی سنگین است و با توجه به نسبت پایین ذخائر مازاد بانکی به «اضافه برداشت» سنگین بانکها ختم میشود.
📜 پیشنهاد میکنم بانکمرکزی بهجای فروش ارزهای صندوق در بازار، این ارزها را به دارایی خارجی خود بیفزاید(ارزها را از دولت بخرد)و ما به ازای آن مستقیم ذخائر (پایهپولی) را به صورت هدفمند و در قالب «خط اعتباری ترجیحی» به بانکهای عامل ذیل بودجه عمرانی تزریق کند(با راهبری سازمان برنامه).
🔖 فواید این پیشنهاد عبارتند از:
1️⃣ تمرین بانکمرکزی برای هدایت اعتبار در قالب ایجاد خطوط اعتباری ترجیحی.
2️⃣ تمرین سازمان برنامه برای راهبری چند پروژه اولویتدار عمرانی.
3️⃣ تشویق بانکهای سالمتر در قالب ذخیرهگیری ترجیحی.
4️⃣ عدم انتقال فشار ناترازی بیشتر از محل تشدید اضافهبرداشت به بانکها.
@Economics_Finance
از محل کاهش سهم صندوق به ۲۰ درصد، ۳۵۰ همت به خزانه واریز شد. یادشان باشد که این مبلغ از برکات فروش نفت در دولت شهید است. انشاالله همین طور بتوانند اسب زین شده را تحویل دولت بعد بدهند.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اقتصاد ما
🔴 معاون وزیر صمت: تورم تولید کننده از ۸۰ به ۲۸.۹ درصد در سه سال گذشته رسید
🔹محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت: با وجود تورم در کشور، تورم تولید کننده از تورم کل پایین تر بوده و از ۸۰ درصد در تابستان ۱۴۰۰ به ۲۸.۹ درصد در بهار ۱۴۰۳ رسیده است.
🔹این آمارهای رسمی کشور از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار است و روند تورم تولید کننده نسبت به چهار سال گذشته روند کاهشی داشته است. باید روند تورم تولیدکننده به یک درصد برسد و این روند کاهش ادامه یابد ضمن اینکه این روند به خاطر سیاست ها و تلاش های صنعتگران و تولیدکنندگان بوده است.
✅کانال اقتصاد ما👇
https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزاداری زیبا و خاطره انگیز یزدی ها در حسینیه محمدی (پنبه کاران)
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
السلام علیک یا أب
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
اینجا مسجد زیبای جامع یزد است. چرا از کلمات زیبا، خاطره انگیز، تاریخی و ... به عنوان پسوند این گونه بناها استفاده می کنیم؟
روزگاری نیازی به این پسوندها نبود. اینها بستر طبیعی زندگی ما بودند. هر روز و هر روز در جستجوی خداوند در این مکان حاضر می شدیم. عبادت می کردیم و عبادت، زندگی ما بود.
اما امروز صف توریست هایی که مشغول به نظاره لاجودری های محراب هستند از صف نمازگزاران بسیار طولانی تر است. روزگاری، این لاجوردی ها ابزاری برای آرام گرفتن در مقام عبودیت بود و امروز شده است ابزاری در اختیار بازار گردشگری.
این بیگانگی از اصالت از زمانی رونق گرفت که دانش برپاکننده این لاجوردی ها را شبه علم و دانش بازاری سازی آن را علم تلقی کردیم. زندگی ما از خود بیگانه شده چون علم ما از ما بیگانه شده. بیش از صد سال است که دانش ما از رونق افتاده و در زندگی ما دانشی دیگر تزریق می شود. تطور دانش ما متوقف شده و آنچه در این اماکن مطهر تزریق می شود، دانشی دیگر است.
اگر چراغ آن دانش لاجوردی ساز در ساخت زندگی ما دوباره روشن شود، همه زندگی ما مسجد جامع یزد می شود. متعالی تر، زیباتر و البته طبیعی تر. آن روز غوطه می خوریم در دانش پیشرفته لاجوردی ها و آن روز همه شهرمان و همه مجاری تنفسی مان از جنس مسجد جامع خواهد شد.
لازمه اش البته تحول در دانش تاریخی ما، پیشرفته شدن آن و تزریق گونه ای نو و امروزین از آن در زندگی ماست.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
شبستان مسجد جامع یزد، شده است فروشگاه کتاب. از همان کتابهای بازاری که در ورودی سینماها، پارکها و اماکن تفریحی می فروشند برای عامه مردم. البته اینجا قدری کتابهایش بهتر است. اما نمی دانم اگر به سازندگان مسجد در قرن پنجم هجری می گفتند این مکان روزگاری مصلی نخواهد بود و به فروشگاه بدل خواهد شد چه می کردند.
اگر آنها می دانستند که سنگهایی که روی سنگ می گذارند بیش از اسباب عبادت، اسباب نظارت می شود آیا این کار را می کردند یا نه!
به هر حال هویت تاریخی زندگی ما از محل خودش خارج شده است.
مثل استخوان مفصلی که از جای خود در رفته و کارایی خود را از دست داده است.
قرار دادن مجدد آن در جای خود به شکسته بندهایی قهار و دانشمند نیاز دارد. که استخوان را خوب بشناسند و نقش هر کدام از عضلات در حمایت از آن را خوب بدانند.
این استخوان هنوز سالم است. و لازم است به جای خود بازگردد.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
«پشت پرده علمی قطع گسترده برق!»
⛔️پشت تخریب گسترده تیم رسانهای دولت و پروژه بگیرهای مجازی و جریان لیبرال اقتصادی به اعتراض نسبت به قطع برق گسترده خانگی و صنعتی و ناکارآمدی تعمدی وزارت نیروی دولت پزشکیان ریشه در دو امر دارد:
🔻زمینهسازی برای گران کردن انرژی
🔺جبران تصویر ناتوانی دولت پزشکیان نسبت به شهید رئیسی
⚠️اما واقعیت ماجرا چیست؟
▪️یکی از ناکارآمدترین وزرای دولت سیزدهم که توسط مجلس و جریان مافیای واردات خودرو با استیضاح فاطمی امین، وزیر موفق شهید رئیسی، به دولت قبل تحمیل شد؛«علیآبادی» بود که مزد تلاش خود برای زمین زدن دولت سیزدهم را با حضور در وزارت نیروی دولت پزشکیان گرفت!
▫️حضور علیآبادی در وزارت صنعت دولت قبل بلافاصله افت شدید شاخصهای تولیدی کشور از جمله در حوزه خودرو را رقم زد و نارضایتیها در این زمینه را افزایش داد.
او در همان زمان نیز ایده قطع برق شهری و روستایی خانگی را به خاطر تامین برق شهرکهای صنعتی مطرح میکرد که با مخالفت شدید «شهید رئیسی» مواجه میشد.
🔖این در حالی است که طبق سالنامه آماری تامین اجتماعی ۹۸٪ بنگاههای اقتصادی کشور کمتر از ۵۰نفر نیروی کار داشته و ۶۱٪ کمتر از ۵نفر نیروی کار دارند.
همچنین بنابر سرشماری مرکز ملی آمار بیش از ۲۲میلیون بانوی ایرانی شاغل به خانهداری بوده و با احتساب ۲۶میلیون خردسال و سالمند، بیماران، معلولین، توانیابان و.. بیش از ۵۰میلیون نفر در منازل مستقر هستند.
‼️به عبارتی قطع برق خانگی به خاطر تامین برق شهرکهای صنعتی یعنی برق بیش از ۵۰میلیون نفر در منازل و ۹۰٪ نیروی کار کشور شاغل در اصناف و کارگاههای خرد و متوسط به کمتر از ۱۰٪ نیروی کار کشور تخصیص یاید!
⭕️این یعنی ایجاد یک نارضایتی ملی و سلب رفاه کل کشور به خاطر منافع چند شرکت محدود فولادی و.. که از رانت گسترده نیز برخوردارند.
🚫با همین استدلال پوچ، علیآبادی وزیر فعلی نیرو که طرفدار و تا به خاطر سوابق مدیریتی گذشته خود تا حدی ذینفع گرانی برق و جایگزینی برق صنعتی نسبت به خانگی است، بلافاصله پس از حضور در کرسی وزارت نیرو، علیرغم آن که هوا بسیار خنکتر نسبت به دوران قبل از مدیریتش بود و جمعیت چندمیلیون نفری در سفر اربعین بوده و مصرف برق به خاطر تعطیلات بسیار پایینتر از پیک مصرف گذشته بود، آگاهانه سبب قطعی برق گسترده شده تا زمینه پیادهسازی ایدههای رانتی-لیبرالی خود را در جهت منافع اقلیت سرمایهسالار به کار گیرد.
🔘در همین راستا اگر ذرهای منافع آنان را به خطر اندازید لشکرهای سایبری با تامین مالی ذینفعان به شما حمله میکنند.
⚠️فتنه قطع برق گسترده خانگی و صنعتی را جدی بگیریم!
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
ایجاد نارضایتی عمومی، هم زمینه و هم نتیجه شوکهای اقتصادی است.
اول به سختی می اندازند تا مردم را متقاعد کنند برای شوک و وقتی شوک ایجاد شد، لاجرم خود آن شوک سختی را ایجاد می کند.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
خدا حفظ کنه حجت الاسلام دانشمند رو. واقعا منبری معنوی، پر محتوا و جذاب دارد.هیات انصار ولایت یزد
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
خوب خدا رو شکر سطح ادراک سایبری های اصلاحطلب در پاسخ به این پست در توییتر کاملا مشخص شد.
اینها اینقدر سطحی و سیاست زده هستند که گمان می کنند سوئیچ کردن برق از یک بخش به بخش دیگر به سالها زمان نیاز دارد.
یادشان رفته که #شهید_رئیسی به محض ریاست جمهوری از قطع برق خانگی و تجاری جلوگیری کرد.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻پشتصحنۀ طرح وفاق ملّی
🖊مهدی جمشیدی
۱. روشن است که آقای پزشکیان با ذهنیّتِ تهی از خلاقیّت و طرح و تدبیر به میدان انتخابات وارد شد و گفتارهای انتخاباتیاش، عامهپسند و غیرعالمانه بودند؛ همچنانکه اکنون نیز ایشان داشتۀ نظری و مفهومی ندارد و سخن نو و مبدعانه برای ایشان، در حد امر ممتنع است. چندی که گذشت، اصحاب اصلاحات به صحنه آمدند و کوشیدند از گوشهوکنار سخنان ایشان، یک معنا را برجسته سازند و متناسب با آن، مفهوم و اصطلاحی را از علوم انسانی برگیرند و آن را بر جایگاه نظریۀ دولت او بنشانند تا قدری از ابهام و خلاء و سرگردانی بکاهند. این اصطلاح، دولت وفاق ملّی بود. در واقع، این اصطلاح در متن مواجهات و کنشگریها متوّلد شد و پیشینی و طراحیشده نبود و این خود نشان میدهد که تدبیر و تقدیر، به تصادف و اتّفاق وانهاده شده است.
۲. این نظر در نسبت با مفهومی شکل گرفته که پیش از این صورتبندی شده بود: یکسانسازی و خالصسازی و حاکمیّت یکدست. ادعای نیروهای سکولار این بود که نظام به سوی حذف و طرد و انکار رفته و دیگریهای را از صحنۀ بازیِ سیاسی رانده و روند انتخابات نیز از رقابت، فاصله گرفته است. آنها با تکرار پُربسامد این تفسیر، توانستند ذهنیّتها را وادار به تسلیم در برابر خویش کنند و حس انفعال به وجود بیاورند. واقعیّت سیاسی، این بود که نیروهای اعتدال و اصلاحات در متن بازیِ سیاسیِ مبتنی بر رقابت جدّی و انتخاب مردم، از قدرت سیاسی دور افتادند و نظر مردم به سوی جریان مقابل آنها معطوف شد، اما این تغییر وزن اجتماعی و چرخش مردم، به پای حاکمیّت نوشته شد و از آن به عنوان خالصسازی یاد شد. این یعنی شکست اجتماعیشان را به صورتی معنا کردند که در این میان، حاکمیّت دچار شرمندگی و انفعال شود؛ چنانکه گویا حقی از آنها تضییع شده است.
۳. پشت مفهوم وفاق ملّی، این پیشفرض نهفته است که جامعۀ ایران، گرفتار پراکندگی و تضاد درونی شده و میان حاکمیّت و مردم نیز، فاصله و گسست رخ داده و این وضع به بحران رسیده و اینک باید برای علاج آن، دولت وفاق ملّی بنا کرد؛ به این معنی که باید همه را وارد بازی کرد و مطرودان و محذوفان را صاحب نقش نمود. برایناساس، چند شکاف اجتماعی در نظر گرفته شد: شکاف قومیّتی، شکاف سیاسی، شکاف مذهبی و شکاف جنسیّتی. در این طرح، اینگونه تصویرسازی شد که این شکافها در جامعۀ ایران، بسیار فعّال و خطرناک شدهاند و نظام در حال سقوط اجتماعی است و اگر زودتر دستی نجنباند، آشوب و عصیان دیگری از راه خواهد رسید. این در حالی بود که شکافهای یادشده، غیرفعّال بودند و جامعه، چنین حسی نداشت که این شکافها، آزاردهنده هستند، اما بازی روایتپردازیِ وارونه، کار خویش را کرد و ذهنیّت جامعه، دستخوش تغییر شد. به بیان دیگر، روایت توانست حس محرومیّت را در جامعه ایجاد کند و جامعه، حس واقعی و روزمرّۀ خویش را کنار بگذارد و تسلیم روایتهای روشنفکرمآبانه و سکولار شود. نیروهای پیشرانِ داستانِ روایت، قادرند چنین تأثیری بر جامعه بگذارند و به این واسطه، بسیج اجتماعی ایجاد کنند. جامعه نیز طوطیوار و رعیّتمآب، تمکین میکند و تفکّر مستقل را به کناری میاندازد. سیاست، اینچنین برده و بندۀ روایت شده و جامعه نیز در این حد، مغلوب و مسحور خواصی شده است که فن روایت را میدانند و دست تصرّف به سوی واقعیّت دراز میکنند.
۴. اتّفاقی که اکنون در عمل رخ داده است، بهصحنهآوردن نیروهایی است که منتقد حاکمیّت بودهاند و مخالفت خویش را نیز از جمله در ماجرای اغتشاشات اخیر، نشان دادهاند. وفاق ملّی، اینگونه ترجمه شده است که باید دیگریِ حاکمیّت، میداندار و مدّعی شود و به عرصۀ سیاستِ رسمی، پا بگذارد. در واقع، آنچه که رخ داده است، نه وفاق است و نه ملّی. وفاق نیست، چون نیروهای سیاسیِ زاویهدار، از جنس گفتمان انقلاب نیستند که وفاق با آنها معنا داشته باشد، بلکه اینان نیروهایی هستند متمایل به لیبرالیسمِ مذهبی که میخواهند در برابر نظریۀ نظام انقلابی بایستند و نظام را از انقلاب، تهی سازند. وفاق با اینان، بهحتم عملگرایانه و بیسرانجام است و نه فکری و هویّتی. مسأله، سفرۀ قدرت سیاسی است که باید اینان نیز بر سر آن بنشینند و از آن لقمههای چربوشیرین برگیرند. همچنین این وفاق، ملّی نیز نیست؛ چون از واقعیّتهای جامعه حکایت نمیکند و فقط منافع پارهای از نیروهای سیاسیِ دگراندیش و مسألهدار را دربرمیگیرد. پس غرض، بازیابی یک لایۀ سیاسی در قدرت رسمی است؛ لایهای که دیروز برای تحریک جامعه در برابر نظام، فتنهانگیزی کرد و امروز که طمع مقام و منزلت دارد، از وفاق سخن میگوید.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60