eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
7.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
94 فایل
در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
سه سوت درباره زندگی در شعارهای «خانه، ماشینی برای زندگی» و «زن زندگی آزادی». زمان لازم برای مطالعه: سه دقیقه - سوت اول و شعار خانه، ماشینی برای زندگی: لوکوربوزیه (معمار مشهور فرانسوی و پدر معماری مدرن)، حدود ۹۰ سال قبل، با طرح شعار «خانه، ماشینی برای زندگی»، سبک زندگی جدیدی را تئوریزه کرد که در آن، فضاهای شهر به چند بخش اصلی تقسیم شدند: سکونت، کار و تفریح. در نتیجه، خانه که تا قبل از آن، هم فضای کار و تولید بود و هم فضای تفریح و هم فضای سکونت و استراحت، به سرپناهی صرفاً برای خواب و استراحت تقلیل یافت. لذا همان طور که ماشین شبها در گوشه پارکینگ، پارک میشود تا فردا مجدد روشن شود و مورد استفاده قرار گیرد، کارکرد خانه نیز به پارکینگ شبانه انسانهایی بدل شد که بعد از فعالیت روزانه، صرفاً شب را در این سرپناه، پارک میکنند تا برای فعالیت فردایشان دوباره آماده شوند. تا به حال ماشینی دیده اید که مثلا برای مهمانداری و تعاملات اجتماعی فضا داشته باشد؟! لذا چون خانه ماشین زندگی شد، به تدریج همه چیزش ازش گرفته شد؛ تربیت و تفریح کودکان به مهد کودکها واگذار شد، مهمانداری به تالارها و کافه ها، تفریح به پارکها و شهربازیها و طبخ غذا نیز به بیرون برها و رستورانها سپرده شد و به این ترتیب، از خانه، فقط سلولی ماند برای خواب شبانه. دقیقاً شبیه به همین سلولها و قفسهای پنجاه شصت متری که در کلانشهرها میسازیم و اسمش را خانه گذاشته ایم. به این ترتیب، مفهوم خانه های نُقلی و سلولی پدیدار شد، زیرا طبیعی بود که خانه ای که دیگر نه فضای کار و تولید است و نه فضای مهمانی و نه فضای تفریح، نیازی به وسعت چندانی ندارد و به این ترتیب، سلولهایی پدیدار گشت که بایستی همچون ماشین، اقتصادی باشند؛ و طبیعی بود که در این نگاه اقتصادی، کیفیتهای خانه سنتی (نظیر حوض و درخت و ایوان و غیره) فدای مفاهیم کمّی نظیر متراژ و زیربنا و غیره شود. - سوت دوم و شعار زن، زندگی، آزادی: وقتی همه چیز خانه را از آن گرفتیم، آنگاه چه بلایی بر سر زن خانه آوردیم؟ خانه تبدیل شد به سلولی برای حبس او؛ سلولی که دیگر نه فضایی داشت برای تربیت و تفریح کودکانش و نه فضایی برای تولید خانگی و نه فضایی مناسب و وسیع برای مهمانداری. پس برای آزادی از چنین قفسی، لازم شد که زن، خانه را رها کند و آزادی را در محیط بیرون خانه و فضای شهری جستجو کند و چنین شد که فضای شهری تبدیل شد به فضایی برای تبرّجات زنانه و تامین نیازهای روحی، روانی و عاطفی او. لذا مفهوم خانه داری که تا قبل از آن و در فرهنگ سنتی، مفهومی مثبت تلقّی می شد به مفهومی منفی بدل شد و به زن چنین القا شد که حتی اگر شده، با حقوقی نصف حقوق مردان در محیط بیرون خانه کار کند ولی انگ خانه داری را تحمل نکند! پس خانه که تا قبل از مدرنیسم، برای زن هم فضای زندگی بود و هم فضای آزادی، به سلولی تبدیل شد برای حبس او و فرزندانش. به این ترتیب زن را از خانه به کارخانه کشاندیم و فضای خانه های باصفای سنتی را به سلولهایی قفس گونه برای زندان کردن زنان تبدیل کردیم و او را مجبور کردیم که آزادی را نه در کانون خانه و خانواده بلکه در فضاهای شهری و بیرون خانه جستجو کند. در نتیجه، به او القا کردیم که خانه داری، چیزی نیست به جز مفهوم کرختِ خانه نشینی و لذا برای رهایی و آزادی از این کرختی، دل او را از خانه میکنیم تا چرخ کارخانه ها ارزانتر بچرخد. در چنین سبک زندگی، کودکان بایستی طعم محبت را در مهد کودکها جستجو نمایند و پیران بایستی طعم حمایت را در خانه های سالمندان گدایی نمایند و همسران نیز بایستی طعم عشق و محبت همسرانه را در فضای مجازی و فضای شهری و هر فضای دیگری به جز کانون خانه بجویند. چه نتیجه شومی! تخریب بنیان خانه و خانواده به قیمت چرخاندن هر چه ارزانتر چرخهای نظام سرمایه داری! - سوت سوم برای آقایان و خانمهای مسئول: آیا چنین خانه ای می تواند بستر تحکیم خانواده و تعالی معنوی و حقیقی انسان باشد؟ چنین خانه ای، "اُدْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِين: با سلامت و ايمنى داخل آنجا شويد" است (حجر/۴۶) و یا سلولی است جهنم گونه؟ "قِیلَ ادخُلوُا أبوابَ جَهنّم: به آنها گفته شود از درهای جهنم وارد شوید" (زمر/۷۲). مدیرانی که دائم شعارهای انقلابی میدهند بدانند که شرط لازم برای تعالی جامعه، طراحی درست ظرف آن جامعه است و هر مظروفی، ظرف متناسب با خود را می طلبد. شهرسازی متراکم و عمودی با سلولهای پنجاه شصت متری، ظرف نظام سرمایه داری است که مظروف شعارهای اسلامی و انقلابی در آن نمی گنجد. پس لطفا یا شعارهایتان را عوض کنید و دیگر دم از اسلام و انقلاب نزنید و یا اگر بر این شعارهای اسلامی اصرار دارید، دست از تقلید از شهرسازیِ متناسب با نظام سرمایه داری بردارید و مسکن و ظرف متناسب برای زیست و زندگانی حقیقی انسانها را تدبیر نمایید. @baladetayyeb
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵بعد از ۱۰ سال انفعال و انتظار، دولت وارد حرکت فعال شد! 🔷حرکت فعال یعنی ... 🎥گفتگوی با دکتر ، کارشناس امور اقتصادی 🗂 پرونده ویژه؛ ✅ با موضوع: "بررسی " 🔻متن کامل گفتگو به زودی... 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط @KHAT_NASHRIYE
فشار زیادی روی وزیر ارتباطات هست که پیام رسانهای خارجی را باز کند. خوب است جریان انقلاب کار کنند و از او حمایت کنند. پیام رسانهای خارجی باید تعهد بدهند در ایران دفتر بزنند و پاسخگوی خسارت های شان باشند. ضمنا کسب و کارها هم باید بیایند روی پیام رسانهای داخلی. کاربر ماهانه روبیکا به 36 میلیون نفر افزایش یافته است. ایتا و بله هم فعال هستند. الان 27 میلیون ایرانی با شماره تماس یکتا روی پیام رسانهای داخلی فعال هستند که در نوع خودش رکورد است. زنگ خطر باز کردن پیام رسان های خارجی و آغاز دوباره همه بازی های منتهی به اغتشاشات به گوش می رسد. باید مطالبه عمومی شکل بگیرد. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔸راه اندازی خط کشتی رانی ایران با چین، امارات، برزیل و به زودی با برزیل و قطر ایران دارای ۲۵۶ فروند کشتی باری میباشد که ۸ فروند از این کشتی هارا در سال ۱۴۰۰ دریافت کرده است و در رده ی ۲۲ جهان قرار دارد. البته ایران سفارش بیش از 65 کشتی به شرکت های چینی و روسی و همچنین ایرانی داده است ظرفیت باری کشتی رانی ایران در سال ۱۴۰۱ ۱۹ میلیون ۲۵۱ هزار تن اعلام شده است. بزرگترین کشتی کانتینری ایران نیز کشتی برزین با ظرفیت ۱۴ هزار کانتینر میباشد. قرارداد کریدور شمال جنوب فقط ۲۰ میلیون تن بار در ساله دیگه خودتون حساب کتاب کنین فقط همین کریدور چقدر سود داره برای ایران وستانیوز(فراخط) ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
آیا تله خوداصطکاک دیگری در حال شکل گرفتن است؟؟!! ‏در بحران انرژی اروپا و آمریکا در پی جنگ روسیه و اکراین، مقامات این کشورها مطالب زیادی منتشر کردند خیلی گشتم ببینم آنها یکبار به مردم خودشون تشر بزنند و دائم بگویند مردم فرهنگ مصرف ندارند و مردم مصرف بی رویه انجام می دهند. سه دهه است که ما از این واژه سرکوبگر استفاده می کنیم و واقعا متاسفم! @hemmatgholizadeh
دعوای ساخت خانه ویلایی و خانه آپارتمانی رو یک دعوا بر سر لحاف ملا و یک دعوای احمقانه شکم سیرانه ندونیم. تمدن های بزرگ در معماری و شهرسازی خودشون رو نشون میدن. الان از دوره های پر افتخار فرهنگ و هنر ایرانی چی مونده جز معماری زیبای مساجد و خانه های قدیمی؟ چه استنادی محکم تر از معماری داریم تا ثابت کنیم فرهنگی بر قرار بوده یا نه؟ وهابیت و طالبان چرا آثار معماری رو منهدم می کنند؟ چون صد سال دیگه کسی بتونه بپرسه اصلا پیامبر دختری داشته یا نه؟ چون اثری از خانه او نیست. یک مسجدی رفته بودم روحانی اهل دقتی اونجا بود گفت این مسجد بر اساس معماری رومی ساخته شده نه ایرانی و اسلامی! من که سر در نمیارم از این چیزا یک لحظه احساس خجالت کردم یعنی بانی این مسجد کاری نکرده بود که من بعد از صد سال از ساخت اون مسجد برام سربلندی و عزت بمونه. در آینده که آثاری از شهرنشینی جمهوری اسلامی بمونه نخواهند گفت چرا شما هیچ خلاقیتی برای شهرسازی نداشتید؟ حتی به نظر من اگر لازم بود به جای سه وعده غذا یک وعده غذا بخوریم و با بودجه اون شهرسازی خلاقانه متناسب داشته باشیم ارزش داره. @modafeaneharim313
شاید کمتر کسی است که مطلع باشد؛ اما اولین بار در سال ۷۶ مرحوم عباس معارف طرح اقتصاد مقاومتی را با هدف مقابله با نظام سلطه و دفاع از مستضعفین در مقابل مستکبرین عالم،با عنوان "طرح بسیج کار و تلاش" به دولت خاتمی ارائه کرد. این طرح که با تاکید بر خودکفایی اقتصادی تهیه شده است بطور مشروح به موانع توسعه تولید و چالش های پیش روی اقتصاد ملی مبتنی بر دانایی می پردازدجزییات این طرح در کتاب "مبانی حکمی اقتصاد و معیشت" نوشته مرحوم عباس معارف چاپ شده است.کتاب مبانی حکمی اقتصاد و معیشت،جستاری در نسبت حکمت و عرفان با اقتصاد است.در این کتاب جناب معارف رحمه الله علیه توضیح می دهد که از منظر حکمای انسی چطور اقتصاد امت واحده می تواند با بر هم زدن روابط ظالمانه مبادله تولید شکل بگیرد.برین اساس توضیح میدهد که هر دوره تاریخی ظهور اسمی از اسما الله است که بر آن دوره تاریخی حکومت دارد.معارف در این کتاب توضیح می دهد که در اقتصادی بر مبنای امت واحده، تعین انسانحجاب وجود مطلق نیست و ظهور خود را در هستی جز در معیت و تجلی حق نمی بیند.درین چارچوب است که نه استکباری شکل می گیرد و نه استضعافی. به گفته معارف،مستکبر بدان جهت به استضعاف دیگر انسان ها می پردازد که در آئینه استضعاف انها خود را به صفت کبریایی کاذب یعنی استکبار می ببیند.سپس توضیح می دهد که اگر انسان در مقام حضور باشد و قرب به الله داشته باشد هرگز به استثمار و استکبار کشیده نمی شود.معارف در این کتاب به زیبایی به کنه و حقیقت شاخص های اصلی اقتصاد معیشت می پردازد و نسبت هرکدام ازماهیات اقتصادی را با عالم و وجود توضیح می دهد.منبع:سایت کلمه @modafeaneharim313
شاید تصور شود که ایرانی‌هایی که در خانه خود زندگی می‌کنند بسیار اندک هستند. این تصوری است که معمولا رسانه‌ها می‌سازند. اما حدود ۶۰ درصد از ایرانی‌ها، در خانه خود زندگی می‌کنند و اجاره نشین نیستند. در جدول فوق می‌توانید این عدد را در نسبت با چند کشور دیگر ببینید. مالکیت خانه در ایران اندکی کمتر از عربستان، ژاپن و دانمارک و اندکی بیش از ترکیه، کره جنوبی، اتریش و ۱۰ درصد بالاتر از آلمان است. حال بماند که چگونه تلاش می‌شود که القا کنند که در کشورهای اروپایی، مردم بلافاصله خانه دار می‌شوند اما در ایران، محال است انسان بتواند در خانه خود زندگی کند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
مطابق با آمار مرکز آمار، بیش از ۶۸ درصد ایرانی‌ها در خانه های خودشان زندگی می‌کنند و بیش از ۷ درصد هم در خانه‌های رایگان (وقفی و سازمانی) زندگی می‌کنند. یعنی حدود ۷۷ درصد از ایرانی‌ها، مستأجر نیستند و تنها ۲۳ درصد اجاره نشین داریم. این یعنی درصد مالکیت خانه در ایران بسیار بالاتر از کشورهایی چون آلمان، آمریکا، ژاپن، ترکیه، عربستان، استرالیا و بسیاری از کشورهای مثلا پیشرفته است. اما برخی مثلا اقتصاددان، شاخصی من درآوردی و بی‌معنا را از تقسیم قیمت مسکن بر درآمد جاری به‌دست آورده‌اند و با استفاده از آن می‌گویند ایرانی‌ها ده‌ها سال تا خانه‌دار شدن فاصله دارند. این شاخص‌ها طراحی شده‌اند برای بدبخت نمایی در کشور ما. جالب تر آن است که بعضی از همین اقتصاددان نماها، همواره در رسانه‌های رسمی حاضر می‌شوند و با برشمردن همین شاخص‌های بی‌معنا، وظیفه مثلا علمی خود در القاء بدبختی به ایرانی‌ها را انجام می‌دهند. همین ها اما با استفاده از این شاخص من درآوردی، طوری القا می‌کنند که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها، فورا می‌توانند خانه بخرند و چندصباحی بیشتر تا خانه‌دار شدن فاصله ندارند. اما آمار واقعی چیز دیگری را می‌گوید. امیدوارم، خدا توفیق دهد تا بتوانیم با افشای این شاخص‌نماها، واقعیات اقتصادی کشور را به مردم عزیزمان معرفی کنیم تا به جایگاه واقعی ایران در اقتصاد دنیا واقف شوند. والسلام. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi