eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.9هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
2.1هزار ویدیو
103 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
15.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مصاحبه نود اقتصادی با دکتر ایزدخواه، نماینده مجلس، درباره مولدسازی 🔘 احتمال ایجاد یک طبقه الیگارشی متصل به دولت ! ❌ خصوصی سازی که هم سیاست کلی داشت و هم قانون مبسوط مجلس و هم نظارت دیوان و بازرسی بر آن امکان پذیر بود، آخرش خصوصی خواری شد... حال، مولدسازی توسط ۷ نفرمصون از مجلس و نظارت، چه خواهد شد؟ 🔴 هیات رئیسه مجلس، تلاش نکنند نمایندگان منتقد را ساکت کنند. اگر مجلس در راس امور است حق داریم اظهار انتقاد و نگرانی کنیم. @dr_izadkhah
اینا با خودشون چند چندن؟ همزمان همونایی که میگن مردم ایران بدبختن و هیچی ندارن، میگن مردم ایران از همه دنیا بیشتر مصرف میکنن و در حال اسراف‌اند البته که هر دوش دروغه✋️ @hzamanim
قیمت هر لیتر بنزین در هنگ کنگ حدود ۳ دلار و در چین حدود ۱.۲ دلار است. با منطق نئولیبرال‌ها باید سیل قاچاق بنزین از چین به هنگ کنگ روان باشد و راهکار، جز افزایش قیمت بنزین در سرزمین اصلی نباشد. اما نه از قاچاق خبری هست، نه از راهکار افزایش قیمت؛ چون حاکمیت است و اعمال اقتدارش... @syjebraily
6.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعتراض در مقابل بانک مرکزی عراق به دلیل کاهش ارزش دینار در مقابل دلار این یعنی غیرت نسبت به پول ملی. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
10.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دوربین‌مخفی| من نمی‌تونم این پیامک رو براتون بخونم این یعنی قدرت نابازار در ایران. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
از بازار سنتی و اقتصاد کوثری تا بازار مدرن و اقتصاد تکاثری زمان لازم برای مطالعه: ۲ دقیقه در ادبیات دینی، سوق را معادل بازار ترجمه می‌کنند. تا به حال به تفاوت هندسه و فرم در اسواق یا بازارهای سنتی و مدرن اندیشیده‌اید؟ در حديثى درباره راه رفتن پيامبر با اصحابشان چنین آمده است که «کانَ یَسوقُ اصحابه» که ناظر بر آن است که ایشان به خاطر فروتنی، اصحاب خویش را بر خود پیش و مقدّم می‌داشت و به اصطلاح، به جلوتر از خود سوق می‌داد؛ بر همین اساس و با توجه به ریشه لغوی واژه سوق، بازار اصالتاً فضای پیش رفتن و سوق دادن است (که متناظر با حرکت و عبور می‌باشد) و نه مکان مکث و توقف. اما در سبک زندگی معاصر، بسیاری از شهروندان برای گذران اوقات فراغت خویش، به مراکز تجاری و بازارها مراجعه می‌نمایند به نحوی که بازارگردی در ادبیات معاصر به اصطلاحی کاملاً مأنوس تبدیل شده است و امروزه فضاهای مکث و پاتوق گونه متعددی در بازارها و مراکز تجاری پیش بینی می‌شود. بر همین اساس و بر خلاف بازار سنتی که هندسه افقی، خطی و متناسب با حرکت داشت، بازار معاصر هندسه‌ای عمودی، مرکزی و متناسب با مکث و توقف دارد. اما فلسفه این تفاوت ماهوی در چیست؟ اساس اقتصاد در سبک زندگی اسلامی ایرانی، مبتنی بر فرهنگ قناعت بود که از شاخصه‌های اقتصاد کوثری است و لازمه قناعت این است که خریدار، کمتر به خرید تحریک شود؛ اما اکنون، اقتصاد تکاثری که ماهیت نظام سرمایه‌داری است سبب شده است تا بازارها و مراکز تجاری به نحوی طراحی شوند که مراجعه کنندگان را به خرید و مصرف هرچه بیشتر تحریک نمایند زیرا مصرف‌گرایی از مهمترین شاخصه‌های این نوع نظام سرمایه‌داری و سبک زندگی معاصر است؛ تا جایی که در این نوع سبک زندگی، اقتصاد آزاد برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است. مبرهن است که لازمه ایجاد بازار احتیاج (و نه رفع احتیاج بازار)، ترویج هرچه بیشتر فرهنگ مصرف‌گرایی و تحریک مشتری به خرید هرچه بیشتر کالا است و این تحریک، زمانی محقّق می‌شود که کالاهای بیشتری در دامنه دید وی قرار گیرد؛ این امر نیز منوط به استفاده از تدابیر مختلف طراحی برای گسترده‌تر کردنِ دامنه دید مشتری در بازارها و مراکز تجاری است. ترجمان فضایی این نوع ترویج مصرف‌گرایی عبارت است از: شفافیت فضاییِ هرچه بیشتر فضای داخلی مراکز تجاری و محورهای دید کاملاً باز و گسترده از طریق مواردی همچون ایجاد ویدهای گسترده، کریدورهای بصری کاملاً شفاف، انواع ویترین‌ها و نماهای کاملاً شفاف و شیشه‌ای و جایگزینی هندسه عمودی به جای افقی تا بتوان از طربق ویدهای گسترده و عمودی بین طبقات مختلف، امکان دید بیشتری را به مشتری برای تحریک او به خرید هرچه بیشتر بدهند. در همین خصوص می‌توان به اختلاط مغازه‌های مختلف در مراکز تجاری معاصر نیز اشاره نمود؛ برخلاف بازارهای ستتی که چون راسته راسته بودند و هر راسته مختص به کالای مشخصی بود مشتری به خرید کالای دیگری تحریک نمی‌شد. پس می‌توان چنین گفت که تفاوت دو نوع معماری در بازارهای سنتی و معاصر، ترجمان فضاییِ تفاوت از اقتصاد کوثری است (انا اعطیناک الکوثر: کوثر/۱) تا اقتصاد تکاثری (الهکم التکاثر: تکاثر/۱) @baladetayyeb
💠 انقلابِ اقتصادِ فرهنگی! اقتصاد یعنی تامین نیاز مخلوقات خدا از راه مشروع سوال: اگر این تامین نیاز از راهی به جز بازار و عرضه و تقاضای بازاری و پولی صورت بگیرد باز هم به آن اقتصاد می‌گوئیم؟ پاسخ: آری انقلاب اسلامی دو بخش دارد ۱. انقلاب ۲. اسلامی انقلاب یک تحول و قلب ساختاری است که در ایران، محتوای این انقلاب "اسلام" بود. چند سوال: ۱. مسیری که از قبل از انقلاب در حوزه اقتصاد شروع شده بود چه بود؟ ۲. آیا نیازی به انقلاب در زمینه اقتصاد هم داشتیم؟ ۳. آیا انقلاب تحولی در زمینه اقتصاد به وجود آورد؟ همیشه در پاسخ این سوالات به دوستان می‌گفتم که: از قبل از انقلاب در ایران مسیری شروع شده بود در حوزه اقتصاد، که بعد از انقلاب آن مسیر هیچ تغییری نکرد و ما نیاز داریم در گام دوم یک انقلاب در زمینه اقتصاد ایجاد کنیم. 👌 اما امروز که با عینک "اقتصاد فرهنگی" به ایران نگاه می‌کنم می‌بینم انقلاب اسلامی یک تحول عظیم در ساختار اقتصادی بوجود آورد. اما این انقلاب چه بود؟ انقلاب اسلامی ابتدائا یک ترمز بود! مسیری که قبل از انقلاب شروع شده بود "تبدیل کردن تمام روابط فرهنگی و اجتماعی ایرانیان به روابط بازاری" بود. رابطه‌هایی که در طول قرن‌ها ذیل تمدن اسلامی‌ایرانی شکل گرفته بود و نیاز انسانِ مسلمانِ ایرانی را تامین می‌کرد. از حدود ۱۵۰ سال پیش، بعد از مشروطه و در دوران پهلوی دوم (مخصوصا دهه چهل) فرآیند بازاری شدن روابط اجتماعی در ایران شکل و سرعت گرفت. انسان‌هایی که نیازهایشان را از طریق کار و در یک فرآیند فرهنگی (خانواده، صله رحم، همسایگی، امامت محله و مسجد، اخوت مومنانه و‌...) تامین می‌کردند به سمت بازاری شدن روابط کشیده می‌شدند. واکنش در مقابل این پاره شدن تار و پود روابط تمدنی در ایران، انقلاب را به رهبری امام خمینی رقم زد. فلذا اولین نتیجه انقلاب جلوگیری از این گسست فرهنگی اجتماعی و ترمیم معجزه‌گون آن بود. (البته این بعد سلبی انقلاب بود و انقلاب اسلامی ایران یک کنش فعالانه به سمت احیاء تمدن اسلامی است) بعد از انقلاب نیز جریاناتی سعی کردند آن گسست را دوباره ایجاد کنند که نتیجه تلاش‌های آنها در مقابل حرکت عظیم فرهنگی ملت ایران بسیار ناچیز بوده است. هنوز در ایرانِ ما، نابازار و اقتصاد فرهنگی است که تامین نیاز می‌کند. حتی بخش عمده‌ای از همان بازار هم، بازار فرهنگی است. مقصودم از بازار فرهنگی، بازار محصولات فرهنگی نیست، بلکه بازاری است که در آن فرهنگ تعاون و یاریگری حکم‌فرماست نه فرهنگ رقابتِ هابزی! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دقیقه‌های اقتصاد اسلامی ♻️ قسمت ۲۲ از ۱۰۰ ساختارهای بین‌المللی (بانک‌جهانی‌ و...) ایجاد شدند تا ما را به بردگی ببرند 🗣 دکترحمیدرضا مقصودی @eq_qasd
از انحصار در اقتصاد میگن ولی از انحصار در علم اقتصاد نمیگن. همون کسانی که 40 ساله اجازه ندادند مکاتب معارض غربی حتی در ایران تدریس بشه و اقتصاد کلاسیک آمریکایی و انگلیسی به نقد گذاشته بشه. همیشه برای نقد علم وقت ندارند و از خداوند توفیق طلب می کنند ولی برای نقد نظام اسلامی و حمایت او از مردم عادی و طبقه فقیر زبانی دراز دارند. @modafeaneharim313
همون طور که در طبیعت نیروها و انرژی های تجدید پذیر و غیر تجدید پذیر داریم در عالم شریعت و تشریع و هنجارها و سیاست ها و بایدها و نبایدها و کلا آن چه وجود نداره و ما اعتبار می کنیم؛ هم تجدیدپذیر و غیر تجدید پذیر داریم. مثل تفاوت امامت و دموکراسی. تفاوت اخوت و کواپریشن (تعاون). تفاوت مسجد و مدرسه امامت، اخوت و مسجد تجدیدپذیر هستند یعنی هرگز منابعشون تمام شدنی نیست و تا قیام قیامت بلکه بعد از قیامت هم تولید قدرت دارند. ولی افراد و نهادها و سیستم های دیگر روزی هستند و روزی دیگر نیستند. مدرسه ها و نظامات دموکراتیک و دانشگاه ها و اساسا دنیای مدرن به قول ایلیچ و فریره شاید روزی جمع بشه ولی این مدارس و نهادهای آسمانی هستند که همیشه می مانند و تمدن ساز خواهند بود. @modafeaneharim313