هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️پژوهشهای فرهنگی آزاد از دین و تجربه!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸برخی از مسؤولان فرهنگی را شنیدم که میگفتند پژوهشهای «علم آزاد» میگوید دوران مواجهه سختافزارانه با ناهنجاریهای اجتماعی مثل بیحجابی و شرابخواری علنی و فسادهای اجتماعی، سپری شده است! اکنون زمان در پیش گرفتن سیاستهای نرم و فرهنگی با این ناهنجاریهاست!
♦️در این خصوص عرض میکنم، بنده تاکنون چنین پژوهشهایی را نه دیدهام و نه شنیدهام و البته بعید میدانم و بلکه محال میدانم هیچ پژوهشگر و محقق راستینی چنین ادعای را کرده باشد!
چون
✔️خلاف بدیهیات مطالعات فرهنگی و اخلاقی است.
✔️خلاف همه تجربیات زیسته بشری و همه تجربیات حکمرانی در تاریخ بشر است.
✔️خلاف سبک و سیره حکمرانی معصومان علیهم السلام است.
✔️خلاف صریح آموزههای دینی است.
هیچ جامعهای را سراغ نداریم تأکید میکنم هیچ جامعهای را سراغ نداریم که به صِرف تبلیغ و تبیین و روشنگری و به اصطلاح فعالیت فرهنگی، توانسته باشد حتی یک ارزش اجتماعی را نهادینه کرده باشد! حتی در ارزشی مثل «نظم ترافیکی در شهرهای شلوغ»، که به نظر میرسد، فهم و رعایت آن از بدیهیترین مسائل انسانی و اجتماعی است، اگر برخوردهای سختافزارانه نباشد، و اگر هزینههای هنگفت برای نصب دوربینهای نظارتی و حضور پلیس و تعیین و اخذ جرایم سنگین مالی و امثال آن نباشد، حتی در مترقیترین کشورها و جوامع، برای یک ساعت هم نمیتوان از آن حفاظت کرد! کافی است در شهری مثل نیویورک یا پاریس یا لندن فقط یک ساعت برق سراسری قطع شود یا دوربینهای کنترلی از کار بیفتد آنگاه به تعبیر اصحاب فرهنگ در همان کشورهای غربی «شورش اجتماعی» و «غارتگری اجتماعی» رخ میدهد!
🔸حال، آن کدام پژوهشگر غیرسفارشی و کدام علم آزاد در ایران است که در مسائلی مثل بیعفتی اجتماعی، شرابخواری علنی، و آسیبهای اجتماعی مدعی شود که میباید و حتی میتوان با کار فرهنگی و مواجهه نرمافزارانهی صِرف اقدام کرد؟!
♦️آری کسی که آزاد از دین، آزاد از حقیقت، آزاد از تجربه زیسته بشری و آزاد از عقلانیت باشد ممکن است چنین راهحلهایی را ارائه دهد. و ما البته مجاز نیستیم که عقل و خرد خود را به دست چنین افرادی دهیم که خود را از هفت دولت آزاد میدانند!
#علوم_انسانی
#حجاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
آقای وزیر علوم در جشنواره فارابی، جملهای را فرمودهاند:
جامعهای که در حال فقیر شدن است، نمیتواند به وفاق برسد.
در بررسی این جمله لازم است به نکاتی توجه شود:
۱- ایشان به طور ضمنی و سایر مسئولان دولت از جمله وزیر رفاه و سایرین به وضوح جامعه ایران را در حال فقیر شدن میدانند. حال آنکه آمارهای جهانی در روند کلی انقلاب اسلامی و علیالخصوص در زمان حاکمیت دولتهای انقلابی، به هیچ وجه این گزاره را تایید نمیکنند. شاخصهای مختلف اعم از توسعه انسانی، رشداقتصادی و فقر مطلق نشان میدهد که این نگاه کاملا اشتباه است. به نحوی که فقط از باب مثال، شاخص توسعه انسانی که نماگری برای درآمد، آموزش و بهداشت است از ابتدای انقلاب تا به امروز از ۰.۴۹ به ۰.۸ رسیده است. لذا این بزرگواران چطور ایران را در حال فقیرتر شدن میدانند؟ هرچند اگر نبود توصیههای شوک آور اقتصاددانان حامی این دوستان، اوضاع اقتصادی کشور، امروز بسیار بهتر از این بود و شاهد فشارهای ناشی از شوکهای موضعی به مردم نبودیم.
۲- نکته دیگری که ایشان به آن اشاره کردهاند این است که کشوری که در حال فقیر شدن است، نمیتواند به وفاق برسد. سوال این است که اگر کشور ما در حال فقیر شدن است، چرا دولت متبوع و مطبوع ایشان، وفاق را عامل حل مشکلات کشور دانستند و راهکاری دیگر را انتخاب نکردند؟ آیا ایشان و دولت حاضرند اعلام کنند که کشور ما در حال ثروتمند شدن است؟ و اگر در حال ثروتمند شدن است پس چرا مدیران دولت دائما و دائما در حال ناله و فغان هستند که نمیتوانیم و نمیتوانیم؟ اعلام کنند که توانستهایم و میتوانیم و انشاالله بهتر هم میتوانیم. نه اینکه بهجای طاووس بر بال مرغ کابوس سوار شوند و کشور را از آرامش خارج کنند.
۳- ایشان باور دارند که جامعهای که در حال فقیر شدن است، نمیتواند وفاق کند. لذا تئوری ایشان در کارامدسازی کشور، تئوری ثروتمند کردن مردم است. پس بسمالله.
نظر دولت در مورد گرانسازی نرخ ارز که هر روز و هرروز کمر تولیدکننده، توزیعکننده و مصرفکننده را میشکند چیست؟ صدای فروشندگان تلفن همراه در پاساژ علاءالدین را شنیدید که فریاد میزند «دلار صدتومانی نمیخواهیم نمیخواهیم!» نیک میدانیم که اگر این بزرگواران از گرانی دلار ناراحت باشند، سایر اصناف به طریق اولی ناراحتند. اینها شکوه میکنند از گرانی، چون مصرف کنندهای نخواهند داشت که کالاهایشان را بخرد. چون حتی یک کالای شبه ضروری مثل تلفن همراه هم تبدیل به یک کالای لوکس میشود.
نظر دولت محترم در مورد تولید چیست؟ از کم بسامدترین واژگانی که در این دولت شنیده میشود، تولید است. در عوض تا بخواهیم از حجاب و فیلترینگ میشنویم. کما اینکه در سخنرانی وزیر محترم علوم هم از تولید خبری نیست و در عوض یک بخش کانونی از سخنانشان به نفی قانون حجاب و رفع فیلترینگ تعلق دارد.
۴- در موضوع عدم وفاق در جوامع فقیر و وجود آن در جوامع ثروتمند هم بحث فراوان است. ایشان حتی تطور علوم انسانی در جوامع مدرن را به نوعی مایه آرامش بشر امروز دانستهاند (به استثنای خاورمیانه). اولین سوال اتفاقا در همین خاور میانه است. چرا حکمرانی عموم کشورهای ثروتمند با ظلم اسرائیل به مردم غزه همراه است؟ آیا مردم این کشورها که کشورهای ثروتمندی هستند، با حکمرانانشان در ماجرای غزه وفاق دارند؟ اگر بله، این چه وفاقی است که در پی ثروت بهدست میآید و چنین ظلمی را توجیه میکند؟ اگر خیر، چرا ثروتمند شدن، وفاق ایجاد نکرده است؟ آیا همین مثال، یک نقض عمومی بر قاعده فوق نیست؟
۵- آیا وفاق حاکمان این کشورها در ظلم به مردم، ستودنی است؟ در اینجاست که شما باید یک وفاق ستودنی را از یک وفاق نامطلوب جدا کنید و همینجاست که علوم انسانی اسلامی از علوم انسانی دیگر جدا میشود. علم بودن علم، معنایی سترگتر از مجرب بودن آن دارد و نمیتوان آن را در مجرب بودن تمام کرد. بله، ظلم مجرب ناشی از یک هماهنگی در حال شکلگیری است و این ظلم، ناشی از یک علوم انسانی نامطلوب است که نژادپرستی هماهنگی را در مغربزمین ایجاد کرده است. لذاست که انتظار میرفت در جشنواره فارابی که محل پردازش علوم انسانی اسلامی است، از این علوم نیز سخن میگفتید.
۶- فرمودهاند علوم انسانی در کشورهای ثرومند آرامش آورده است! پس چرا در این کشورها، آمار خودکشی و جرم و جنایت از کشورهای فقیر بالاتر است؟ آمار افسردگی و مصرف داروهای آرامبخش چرا در این کشورها بسیار بالاست؟ چرا هر ساله ۲۵۰ هزار نفر در این کشورها از سرما میمیرند. آیا صفهای غذا برای مردمی که ساعتها به انتظار یک وعده غذا میایستند را در این کشورها دیدهاند؟ کدام علوم انسانی، کدام آرامش را به این کشورها داده است؟
البته ما اصحاب علوم انسانی اسلامی، خوشحالیم که یک حقوقخوانده که از قرار تعلقاتی معرفتی به دنیای فقه دارد وزیر علوم ما شده. و به همان نسبت، انتظارمان نیز از سخنان ایشان بیشتر و موشکافیمان سختگیرانهتر است.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از فکرت
24.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#نشست | #حاشیه_نگاری
☑️ نشست علمی با موضوع «بازاندیشی بحران سوریه در آینه علوم انسانی» با حضور سه تن از اساتید علوم انسانی؛
➕فایل تصویری و گزارش متنی این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
اگر بخواهیم یک رسانه خبری - تحلیلی در حوزه اقتصاد ایجاد کنیم، برای شعار این رسانه چه پیشنهادی میدهید؟
لطفا پیشنهادتون رو به این لینک بفرستید:
@hrmaghsoodi
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 راه حل جدید دولت برای حفاظت از منابع طبیعی کشور!
🔹عارف: راهی جز گریه به حال منابع طبیعی نداریم.
طبق روال به کاشف این راه حل باید صد سکه طلا جایزه داد!
خوب است این دستاورد درخشان را به کشورهای دیگر هم پیشنهاد دهیم!
حالا که قرار بر گریه است به نظرم قبل از گریه برای منابع طبیعی باید بخاطر داشتن چنین مدیرانی گریه کرد!
http://eitaa.com/dr_Fanaei
عارف: اگر ناترازی برق را میتوانیم با خواهش کمتر کنیم ناترازی آب را چه کار میتوانیم بکنیم؟/ بحران جدی آینده ما «آب» هست
پینوشت:
حاج آقا حله. برق رو که گرون کردید حل شد. آب رو هم گرون کنید حل میشه.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
📈 مطابق گزارش بانکمرکزی تورم ماهانه آبان نسبت به مرداد 1.5 برابر شده است که شاخص پیشنگر مهمی برای تورم سالانه است.
💵 با این مدیریت ارزی دولت چهاردهم به راحتی میتوان مفاهیمی مثل «نقش پیشرانی نرخ ارز در تورم، درونزایی و تغییر تعادل سیستم داینامیک متغیرهای اقتصادی» را به دانشجویان به صورت عملی تدریس کرد.
💵 امیدوارم تا دیر نشده دولت محترم سیاست ارزی فعلی در «افزایش سقف نیما طی ماههای اخیر و سپس حذف سقف آن» را کنار بگذارد که در غیر اینصورت در گام اول سرمایه اجتماعی آقای رییس جمهور از بین خواهد رفت.
@Economics_Finance
هدایت شده از هاد
طرفداران بازار آزاد چه زمانی کندذهن میشوند؟
🔸 میلتون فریدمن در اوج بحران آسیا میگفت: «بحران تمام خواهد شد و شما شاهد بازگشت رشد اقتصادی به آسیا خواهید بود اما اینکه چقدر زمان ببرد، یک سال، دو سال، سه سال کسی نمیداند». واقعیت این است که بحران آسیا بعد از یک دهه (زمان نگارش کتاب) هنوز پایان نیافته است!
🔸وقتی ۲۴ میلیون نفر طی دو سال شغل خود را از دست میدهند، درماندگی جدیدی در سراسر منطقه به اشکال گوناگون نمود پیدا میکند. در اندونزی، مالزی و کره جنوبی نرخ اشتغال هنوز به حد سالهای پیش از سال ۱۹۹۷ نرسیده است و مسئله این نیست که کارگرانی که شغل خود را از دست دادند هرگز آن را بازپس نگرفتند، بلکه مالکان خارجی جدید که سود بیشتری برای سرمایهگذاری خود میجویند، به اخراج کارگران ادامه دادند.
🔸خودکشیها نیز ادامه یافت. چهارمین عامل عمده مرگ و میر در کره جنوبی خودکشی است. در کره جنوبی بیش از دو برابر میزان پیش از بحران، یعنی سی و هشت نفر در روز خودکشی میکنند.
🔸جمعیت زاغهنشینان افزایش محسوس پیدا کرد که پایان کارشان یا به فاحشهخانهها ختم میشود یا در کانتینرهای متروک حمل بار زندگی میکنند.
🔸در اندونزی از قبل احساساتی ضد چینی علیه اقلیت چینیتبار وجود داشت. حاکمان سیاسی که دوست داشتند توجهها را از خود دور کنند، آتش این احساسات را تند میکردند. بعد از آنکه سوهارتو قیمت برخی از اقلام اساسی را در اندونزی افزایش داد، این احساسات تندتر شد. بلوا و شورش سراسر کشور را فراگرفت و عده زیادی از اقلیت چینی در معرض خشم مردم اندونزی قرار گرفتند. ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و دهها زن چینیتبار مورد تعرض گروهی قرار گرفتند که آنها را باید در زمره قربانیان آرمان مکتب اقتصادی شیکاگو قلمداد کرد.
🔸 سرانجام خشم و عصیان در اندونزی متوجه سوهارتو و کاخ ریاست جمهوری شد. با درخواست صندوق بینالمللی پول از سوهارتو برای افزایش قیمت بنزین، بنزین بر آتش خشم مردم ریخته شد و سورهارتو را از قدرت به زیر کشیدند.
🔸 با این همه هدایتکنندگان نهضت تهاجمیِ «بازار آزاد» هنگامی که به پیامدهای ناخواسته سیاستهایشان میرسند، دانشآموزانی کند ذهن میشوند.
#دکترین_شوک ۱۲۵
@haad1442
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
برخی عزیزان انتقاد کردند که چرا گفتوگوهای تصویری حکمران در ایتا منتشر نمیشود. کانال ایتا راهاندازی شده و میتوانید تولیدات حکمران را از این کانال دنبال کنید.
@HokmranOnline
بخشی از گم شدن گازوئیل ناشی از قطع برق و گاز است نه قاچاق. فقط به چند مورد اشاره میکنم:
۱- برق و گاز برخی از استخرها که قطع شود، از گازوئیل استفاده میکنند (دوگانه سوز هستند). گاز و برق که برود، گازوئیل گم میشود. قاچاق نمیشود.
۲- بسیاری از کارگاهها و کارخانهها و ساختمانها و مجتمعهای شهری دیزلژنراتور دارند. برق که قطع شود، برای روشن ماندن آسانسورها و اضطراریها، گازوئیل مصرف میکنند. برق که برود، گازوئیل گم میشود. قاچاق نمیشود.
۳- ماشینآلات کشاورزی و موتورپمپها برقی هستند. برق که برود یا محدود شود، برخی موتورهای قدیمی راهاندازی میشوند و گازوئیل مصرف میکنند. نظارت که نشود و برنامهریزی نشود، گازوئیل گم میشود، قاچاق نمیشود.
۴- برخی دانشگاهها و مدارس بزرگ غیردولتی (و حتی برخی دولتیها) دیزلژنراتور دارند. در زمان قطعی برق اگر نتواند سهمیه رسمی بگیرد، غیررسمی تهیه میکند. برق که برود، گازوئیل گم میشود، قاچاق نمیشود.
برق رفتن فقط یک دکمه زدن بدون پیامد نیست. گاهی یک قطعی برق، خودش مخاطرات و پیامدهای عجیبی را به دنبال دارد.
احتمالا برخی به محض دیدن این موارد، پیشنهاد میدهند که دیزل ژنراتورها جمعاوری شوند!
اما نه این غلط است.
مشکل از اصل قطعی برق است.
دیزلها، بخشی از پدافند مردمی هستند.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
البته هنوز دولت خوب مستقر نشده. انشاالله مستقر که بشه بیشتر متوجه عمق ماجرا میشیم.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فهرست پژوهشگران پراستناد حوزه علوم انسانی سال 1403.pdf
1.58M
✅ فهرست پژوهشگران پر استناد حوزه علوم انسانی کشور براساس گزارش آذر ۱۴۰۳ «موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام» (ISC)
دانشگاه قم طی یک سال اخیر توانست در این فهرست از یک پژوهشگر به ۶ پژوهشگر پراستناد ارتقا پیدا کند و در ردیف چهارم از نظر تعداد پژوهشگران پراستناد در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر دست یابد.
این موفقیت را به همکاران دانشمندم و مسئولان زحمتکش این دانشگاه قم تبریک عرض میکنم.
در این مدت در جهت تقویت فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه گامهای خوبی برداشته شد و انشاالله این گام ها بتواند با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi