✅📽 پرده دوم: 🎞
کمی به نوک انگشتان پا خیره شده و کم کم از سمت پا به سمت دست ها بالا میآید. "آدم" اولین بار است که خود را اینگونه می بیند. احساس می کند در شیشه ای گرفتار آمده و از پشت قاب شیشه ای خودش را - ببخشید بدنش را- می بیند. در پایین بدن، کف پایش، زبری و نرمی خاک را لمس می کند. دستش را به بدنش می کشد و سپس آن را بالا می برد به سمت نگاهش. نرمی چشمان را حس می کند. حس غریبی است و کمی هم گیج کننده. تا قبل از این فقط می دید اما الان احساس میکند از درونِ قاب چشمانش نظاره گر است؛کمی تنگ است. قبلا بی جهت می دید یعنی همه اطراف را با یک نگاه می دید اما الان جهت دار می بیند؛ یعنی سرش را باید بچرخاند تا ببیند. خدایا چرا اشیاء اینقدر دور شده اند و اینقدر بی حس و حال. قبلاً به هر چه توجه میکردم در آغوشم بود یا در آغوشش بودم. چرا باید دستانم را دراز کنم تا صورت "حواء" را لمس کنم. قبلا نَفَس در نَفَسم بود؛ الان گرچه کنارم است اما اینقدر دور است. قبلا برایم "تو" بود اما الان "او"شده است. پیش از این میوه ها را هم می فهمیدم و میوه ها هم مرا. به صرفِ دیدنشان، هم لمسشان می کردم هم بویشان را می شنیدم، هم طعمشان را می چشیدم و حتی زمزمه ای را که با من داشتند، می فهمیدم؛ رنگِ پُررنگِ چمن ها، موسیقی هم می نواخت. اما الان همه برایم "شیء" شده اند بی روح و منجمد؛ برایم "آن" شده اند. قبلاً همه را "تو" می دیدم. همه أنیس من بودند و من مأنوس با همه. اصلاً همه خودم بودند اما الان همه "او" شده اند؛ حتی "حواء". همه یک نَفَس بودیم، هم نفـْسْ و هم نَفَس. الان همه "دیگری" شده اند. همه غریبه اند. سینه ام تنگ است، بغض گلویم را می فشارد. این غربت غربی چقدر سخت است. اینجا هیچکس آشنا و اهلی نیست. درست مانند کودکی که در ازدحام، مادرش را گم می کند. می خواهم به وسعت همه هستی گریه کنم. ای کاش در آن قربت شرقی که قول گرفتی تا لحظه ای چشم از چشمانت برندارم بر عهدم می ماندم. مرا چه به خلود و مُلک لایبلی؟ خلود و مُلک، خودت بودی یعنی خودِ خودم. چه لذتی داشت آن اشراق شرقی. چرا همه چیز زمخت و تاریک شده؟ آن همه لطافت و نرمی کجا رفت؟ آن موجودات بلورین و نازنین که به یک نگاه آمرانه ات، آن چنان حیا کردند که در من حلّ شدند کجا رفتند؟ خضوع و سجده شان به من نه فقط آنها را، که خود من را هم کُشت و مستغرقِ در عزِّ تو، محو شدم، و وقتی به صحو آمدم خود را هم آغوش بهشتیان دیدم. همه مهربانی ها "چهره به چهره" و "تودرتو" بود. حتی خشم و غضب هم چشم در چشم بود. الان همه چیز دارد بی رنگ میشود، نگرانم که از حقیقت، صورتکی بیش نماند. دل نگران حضورم که دارد از کفم می رود. همه چیز شده تصویر. اشخاص گم شدهاند در ورای تصویر. صورت ها بی روح اند. این صورت ها از آن همه حیات با طراوت بهره اندکی دارند. تار مو و پیچش گیسوی حضور کجا و دلالت بی روح مفاهیم کجا؟ این حیات فقط اسمش حیات است حیات دمِ دستی و پست: حیات دنیا.⌛️🕯
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
💡🔍 تحلیل:🖌
قصه پُرغصه غربت آدمی در زندگی دنیا روایت دلسوختگان بریده از عالم قدس و طهارت است. این روایت که روایت هبوط آدمی بر روی زمین است اگر فهم شود زمینه بازگشت آدمی به عالم عِلوی است. اما صد افسوس که آدمی پس از لختی درنگ، لذت حضور را فراموش کرده و به جای گریه و تضرع برای بازگشت، به صورتکی از آن دل خوش می کند. گویی که اساساً حضوری در کار نبوده و هر چه هست همین است که هست. مانند کسی که مدت مدیدی در خانه تنگی نشسته و به فضای بسته عادت کرده و وقتی با او از هوای تازه بوستان و کوهستان سخن بگویی مانند شتری که به نعلبند خود نگاه می کند، نگاهت کند و سرش را تکان دهد. بچه ای که در بازارچه دست مادر را رها کرده و گم می شود تمام غم عالم بر دلش می نشیند اما اگر پس از مدتی به ویترین های بازار دل خوش کند، آغوش محبت مادری را فراموش کرده و از محبت، مفهومی بیش برایش نمی ماند.
یکی از رحمت های بزرگ الهی این است که گاهی تلاطماتی بر زندگی آدمی می زند، بلکه حضور و هم آغوشی با قدسیان را به او یادآوری کند. این تلاطمات اگر تنبّه نیاورد گاهی دور تُندی به خود می گیرد تا شرایط آماده تری برای تنبّه ایجاد کند. این تلاطماتِ بیدارکننده گاهی علاوه بر اثر بیدارگری، خود به گونه ای ترتیب داده می شوند که معرفت بخش نیز باشند. الان سخن بر سر این نیست که بحران بیماری کرونا، تنبُّهی برای انسانِ غفلت زده است، این که روشن و بدیهی است. زیبایی در این جاست که این بحران با دور تُندی که دارد به گونه ای ترتیب داده شده که به ما بفهماند، چگونه انسان در مدت کوتاهی دستش از ارتباطات حضوری کوتاه شده و به ارتباطات صوری و مجازی رو میآورد و عن قریب است که به همین فضای مجازی و صورتک های آن دل خوش کند و گمان کند زندگی خُب همین است!
قرنطینه خانگی گرچه به ضرورت، ارتباطات مجازی را قویتر کرده اما فراموش نکنیم که "چهره به چهره" حقیقی کجا و "چهره به چهره" مجازی کجا؟ به قول عزیزی، حسِّ آه نَفَس بر گونه ها و گرمای وجودی بر پوست بدن کجا و شنیدن صدای آه بصورت دیجیتال کجا؟ درست مثل اینکه شما را از رﺅیتِ باغ ِگُل باز دارند و بجایش تصویر گُل با پراکنش "بوی مجازی" بگذارند! جالب تر اینکه همین قرنطینه خانگی که می توانست جهشی در تقویت حضور خانوادگی باشد تبدیل به ارتباطی میشود به ظاهر نزدیک، اما با دیوارهای شیشه ای. به جای اینکه حضور خانوادگی تجربه ای شیرین شود برای الگو گیری در ارتباطات بیرونی و به عبارتی نَرمْ نَرمک بیرونمان هم حضوری شود، برعکس، حضور خانوادگی مان هم بیرونی شد آن هم بیرون مجازی. همه این ها زیرِ سرِ احساس کمبودِ ناشی از عدم حضور است که انسان را می کشاند تا خود را در هویت مجازی اش پُر ببیند و خَرمست لایک های فُرمالی شود که همه توخالی است؛خرمَستِ چشمانی از نگاه، توخالی.
یک بار بر سرِ همه ما کلاه گشادی رفته و عالم حضور حقیقی را بر اثر هبوط از دست داده و عالم مجاز را حقیقی تلقی کرده ایم؛ البته کَکِمان هم نمی گزد. انگار نه انگار که پدر ما حضرت آدم-علی نبینا و آله و علیه السلام- چهل سال از غُربت حضور در محضر قدسیان گریه کرد. آن جا هم خطوری از احساس کمبود که بر قلبمان رفت ما را از سرمستی جذبه حضورِ حقیقی به در آورد و به خَرمستی داشته های مجازی کشاند. سرمستی، حالتِ رهایی و شناوری است در افسون گُل سُرخ؛ اما احساس کمبود آدمی را می کشاند به بد مستیِ کندنِ گل سرخ. اولی حضور است و حسِّ بودن، دومی غفلت است و حسِّ داشتن. این کجا و آن کجا؟ البته که گُل را می توان دید و داشت منتها نه با حسِّ تملک. با دیدن هر گُل، ریه را از ابدیت پُر و خالی بکنیم! حقیقت را نمی توان تملُّک کرد، پیِ آواز حقیقت بدویم.
هنوز هم در حال هبوط هستیم بطوریکه به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی-رحمه الله- در اثر هبوط، به عالم اعتباریات آمده و در آن غوطه وریم، گویی اگر از این عالم مقیَّد به درآییم خفه میشویم، همچون ماهی بیرون از آب. البته از این مجاز طبیعی و نیز مجاز اجتماعی در حال درافتادن به مجاز دیجیتال هم هستیم، یعنی مجاز اندر مجاز اندر مجاز. به این میگویند "هبوطِ مضاعف"! البته از آنجا که هر هبوطی، مشتمل بر سرّی هدایتی است، هبوط دیجیتالیِ کرونایی هم میتواند فرصتی باشد برای معرفت افزایی.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
از آنجایی که این هبوط دیجیتال به لحاظ مدتِ زمان، دورِ تُندی دارد ما می توانیم گذر از یک نحوه حضور نیمه حقیقی را به یک نحوه ارتباطِ کاملاً فُرمال و صوری که در واقع، نحوه ای غیبت است تجربه کنیم. این تجربه به خاطر سنخیتی که با هبوط آدمی بر روی زمین دارد می تواند کیفیت هبوط آدمی و گذر از عوالم پیشین به این دنیا را برای ما ملموس کند؛ چیزی که فهم آن در حالت عادی دشوار است، همچنین اینکه چطور میتوان وارد عالم مجاز شد اما حضور را با توجهات فعلی و انفعالی از کف نداد و رها بود. به نظر می رسد آن چه را که حکمایی مانند شیخ اشراق در تمایز و تقدم علم حضوری بر علم حصولی فریاد زدند یا آنچه را که امثال ملاصدرا در تقدمِ نگرش وجودی بر نگرش ماهوی برجسته کردند یا آنچه را امثال علامه طباطبایی در تقدّم و اشرفیّت و مبنائیّت معرفت أنفسی بر معرفت آفاقی بر زبان راندند، در این بحران کرونایی قابل لمس شده است؛ چیزی که معلمان فلسفه برای فهمیدن و فهماندن آن به دانشجویان حکمت جان به لب می شدند. هایدگر هم بی راه نمی گفت که با دیگرانبودن مقوم هستی خاص انسان است.
رسیدن به چنین معرفتی در این موقعیت مرزی و خاص،البته اما شرطی دارد، و آن این که در این وضعیتِ قرنطینه خانگی ِکرونایی، به دقت نظاره گر مجازی و دیجیتال شدن خود باشیم و اینکه ممکن است کم کم و نرم نرمک فضای حقیقی را فراموش کرده، به همین ارتباطات دیجیتال دل خوش کرده، و دچار حقیقتْ پنداری امورِ اعتباری و مجازی شویم. 💎✒️
مهدی سپهری ۲۱ رجب ۱۴۴۱ / ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۸
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
دزدان ایتالیایی محموله پزشکی به مقصد تونس را غارت کردند!
وزیر تجارت تونس:
🔹ایتالیاییها یک کشتی حامل مواد الکلی و ضدعفونیکننده را در دریای مدیترانه به مقصد تونس، به غارت بردهاند.
🔹اتفاقی که برای این کشتی رخ داد همانند سرقت محموله ماسکهای اهدایی چین به ایتالیا در جمهوری چک است.
🔹تمامی کشورهای اروپایی در ترس و دلهره به سر میبرند و همه آنها از ترس ویروس کرونا تجهیزان پزشکی را به سرقت میبرند.
🔹این کشورهایی که از یکدیگر دزدی میکنند اتحادیه اروپا هستند. البته اتحادیه اروپایی دیگر باقی نمانده است.
fna.ir/ewgmsx
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ توجه کنید این مجری معروف آمریکایی چی میگه !!
بعضی از سناتورهای آمریکا ماهها قبل از شیوع بیماری کرونا اطلاع داشتن
(پنهان کار بودن ، قبل از اینکه پنهانکاری مد بشه)
#COVIDー19_usa
#COVIDー19
#Coronavid19
👤 رونین
💠 به توییتر انقلابی بپیوندید
http://eitaa.com/joinchat/2596339728Ca044fd9eeb
#در_خانه_می_مانیم
#جهش_تولید
#رونق_اقتصادی
❇️دومین نشست علمی مجازی با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
دکتری تخصصی علوم اقتصادی
📝با موضوع:بررسی و تبیین راهکارهای جهش تولید در کشور از منظر اقتصادی
⏰زمان: امشب 5 فروردین ماه 99 ساعت 21
🚫#کرونا_را_شکست_می_دهیم
در گروه مدافعان حرم کریمه (ایتا)
https://eitaa.com/joinchat/2093744139C6b8f84c1f4
گروه مدافعان حرم کریمه (سروش)
https://sapp.ir/joingroup/zDu25gypMZoEHa0kIYJi4bAr
گروه مدافعان حرم کریمه (بله)
ble.ir/join/YjEzOTA4
@sedayengelab
#حسین_عباسی_فر
فرمودند: اگر چندهزار شرکت دانشبنیان هم باشد قطعا باید یک شرکت بزرگ بالای سرشان باشند.
خب مگر نظریات اقتصاد کاپیتالیستی چیزی غیر از این حرفهاست؟
اما واقعا به نظر شما اگر صدهزار شرکت ده نفره "فعال" باشند و تولید کنند نمیتوانند صادر کنند؟
یک نگاه به بخش کشاورزیمان بیندازید. حتی یک نفره هم دارند محصولاتشان را صادر میکنند طوری که صادرات ممنوع شد!
واقعا برای بنده سوال است که برخی با کدام پشتوانهی علمی نظر کارشناسانی را رد میکنند که حاصل حداقل سه دهه فعالیت علمی در زمینهی اقتصاد و مدیریت اسلامی است.
وقتی این اساتید روی آنتن بحث حضور مردم در صحنهی اقتصاد و رونق کسبوکارهای کوچک و دانشبنیان را طرح میکنند استدلالی قرار نیست مطرح کنند که کسی با آن مخالفت یا حتی موافقت کند. استدلالشان را میتوانید در مقالات و کتب و نشستن سرکلاس این اساتید بخوانید و بشنوید.
برخی درحالیکه تخصصی در زمینهی نظام اقتصادی ندارند کسانی را متهم به "نگاه کلان نداشتن" میکنند که تخصصشان دقیقاً همین است. آن هم با نگاه اسلامی که خود تخصصی دیگر است و هنگام نقد مطالبی میفرمایند که دانشجویان دوره کارشناسی اقتصاد هم خواندهاند و عجیب است که فکر میکنند این اساتیدِ صاحبنظر اینها را نخواندهاند و استدلال ندارند!
لطفا برخی (حتی از سر دغدغه و دلسوزی) این نسخههای نئولیبرالی که هدف نهاییشان استعمار کشورهای دیگر است را بهعنوان تنها نسخهی شفابخش تجویز نکنند.
علاوهبر اینکه ایجاد شرکتهای بزرگ نیاز به سرمایهگذاریهای کلان دارد که فعلاً مقدور نیست، اساس ایدهی شرکتهای بزرگ و برندسازی و تجمیع و تکاثر ثروت… مربوط به نظام کاپیتالیستی است که ما در گام دوم انقلاب وظیفه داریم از آن عبور کنیم.
"توجه داشته باشید برعکس این نظریات اقتصاد کاپیتالیستی پیشرفت ما نتیجهی عدالت اقتصادی است نه برعکس (که توضیحش مفصل است و تکنوکراتهای ما این نکته را توجه ندارند)."
ابتدا وظیفه داریم برای مردم شغل ایجاد کنیم. آن هم برای همه ی مردم. ما قرار نیست آمریکا شویم که نسخههای تجویزی آنها را اجرا کنیم. قرار هم نیست چین و … باشیم. اما با استقلال فکری به نظرات آنها هم نگاه خواهیم کرد.
اگر قرار باشد کسی در این زمینه نظر بدهد آیا کسی جز پرفسور درخشان است؟ کسی که قطعاً معتمدترین اقتصاددان نزد مقام معظم رهبری هستند. (رئیس کمیسیون الگوی اسلامیایرانی پیشرفت) و قطعاً پدر علم اقتصاد اسلامی در ایران.
خب شما ببینید ایشان نظرشان روی پتروپالایشگاههای کوچک است یا بزرگ؟
همینها ایران خودرو را مثال میزنند. مرحبا بناصرنا. اگر شرکتی مثل ایران خودرو بعد از این همه سال وضعیتش این است علتش چیست؟
مرز دانش خودرو در کشورهای پیشرفته دقیقاً در همین شرکتهای کوچک است. شرکتهایی که سالی صد خودرو تولید میکنند نه یک و نیم میلیون خودرو!
استون مارتین سال ٢٠٠٢ گران ترین خودرو دنیا را تولید کرد. چند تا؟ ٧٧ تا!
این غربزدههایی که امام فرمودند اگر از دست آمریکا خلاص شویم از دست اینها خلاص نخواهیم شد، دائما میگویند همهی کشورها نباید همه چیز را بسازند! و به اسم مزیت نسبی! به خورد اساتید و دانشجویان ما دادند!
خب سؤال: یک کالا پیدا کنید که چینی و فرانسوی و آمریکایی و انگلیسی و آلمانیاش نباشد! چرا خود این کشورها همه چیز را تولید میکنند و وقتی به ما میرسند میگویند مزیت نسبی شما فقط نفت خام است؟!
اگر دو میلیون فرش دستبافت تولید کنیم میشود ١٠٠ هزار میلیارد تومان! یعنی بیش از یارانهی دو میلیارد نفر. یعنی سه سال یارانه کل مردم ایران. این فقط یک مثال است.
نفت و خودرو و غیره هم همچنین...
اگر یک قانون در مجلس تصویب شود که دولت موظف است خودروهایی را که مردم تولید میکنند معاینهی فنی کرده و پلاک کند تمام ایران میشود خودروسازی و تمام اقتصاد خودروی دنیا را خواهیم گرفت.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
#حسین_عباسی_فر
قسمت دوم:
شنیدهاید لابد کسانی میگویند چهل سال است همهی بدبختی ما عمل کردن به اسلام بوده است! لابد این نئولیبرالهای غربنده به اسلام عمل کردند! عمل؟ حتی اجازه نفس کشیدن علوم انسانی اسلامی را در دانشگاهها نمیدهند!
الآن این شرکتهای دانشبنیان مگر اجازه فعالیت اقتصادی دارند؟ مگر قوانین درجهت حمایت از اینهاست که میگویند اینها ناکارآمد هستند و باید شرکتهای بزرگ بالای سرشان باشند؟
خیر. تمام قوانین اتفاقاً درجهت حمایت از شرکتهای بزرگ و سرمایهدارهایی است که اتفاقاً دلشان میخواهد این شرکتهای کوچک را ببلعند.
این حرفهای استعماری برای صد سال پیش بود که آآآی کشاورزها زمینهای کوچکتان را بفروشید به یک سرمایهدار بزرگ و همه برای او کار کنید! نخیر. اقتصاد اسلامی نیاز ندارد تولید کننده و صادر کننده فقط سرمایهدارهای بزرگ باشند. دولت میتواند راه صادر کردن کالاهای یک شرکت ده نفره را هم فراهم کند بهراحتی.
از چین کالاهایی که به ایران آمد و بازار ایران را گرفت برند بودند؟
نخیر! فقط روی آنها نوشته بودند MAID IN CHINA
برند ما باید (ساخت ایران) باشد نه فلان و بیسار و بهمان
اگر میخواهید از حرفهای کلیشهای خارج شوید و یک اتفاق بزرگ در ایران بیفتد به احیای جادهی ابریشم فکر کنید نه به کمک کردن به چند سرمایهدار بزرگ که همهی بدبختی اقتصاد ما زیر سر همینهاست. همین زالوهای صدک بالایی که اگر همهی مردم از اول تاریخ تا امروز پولهایشان را جمع کنند به اندازهی آنها نخواهد شد! مگر اینکه همین را توسعه و جهش درآمد بدانیم!!! قارون هم میشود الگو!
اگر میخواهید حرفی از جنس ابر قدرتی ایران بزنید بر سر مشاورین اقتصادی بزنید که سی سال است هر دولتی آمده و رفته سرجایشان نشستهاند و نسخههای نئولیبرالی و کاپیتالیستی را برای ما تجویز کردند.
اگر میخواهید حرفی از جنس انقلاب اسلامی بزنید باید به فکر جمع کردن تمام بانکهای خصوصی، تبلیغات بازرگانی، حق مالکیت معنوی و زمین و… باشید و بر سر مجلس فریاد بکشید.
نظام اقتصاد اسلامی و تمام سیاستهای آن مبتنیبر پیشرفت در نظام فرهنگی است. پیشرانهای نظام اقتصادی ما باید متناسب با سبک زندگی اسلامی و فرهنگ ایرانی اسلامی حرکت کنند.
اینکه چند کارآفرین از جنس سرمایهدارهای غربی بیاوریم که با تبلیغات بازاری را قبضه کرده و انحصار ایجاد کردهاند و از آن نتیجه بگیریم که راه تولید ثروت همین است ولاغیر یعنی الفبای اقتصاد اسلامی را هم نخواندهایم و نظر دادنمان با استناد به مکتوبات غرب و شرق نهتنها مفید نیست که ممکن است بازی در زمین دشمنانمان باشد...
با تشکر از برادران عزیزم آقایان دکترغ مقصودی و دکتر سعیدی
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
🌟بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ🌟
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ (توبه 18)
پیرو تصمیم ضربتی برخی مسولان محترم برای تعطیلی اماکن مذهبی🕋🕌، بنده طی مطلبی گفتم که نباید راه حل ساده تعطیلی را پیش گرفت و میتوان با استفاده از همین پروتکلهای موجود نیز مساجد را دایر نگه داشت.
✅مساجد همواره در میدانهای خطر، سنگر اسلام و مردم بودهاند و این سنگر نباید خالی بماند چون همانطور که بیمارستانها خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند مساجد نیز خط مقدم روحیه بخشی، کمک رسانی، آموزش، حفظ سرمایه اجتماعی و تقویت ارتباط معنوی اهالی محل هستند.
✅در این طرح مساجد، قرارگاه هماهنگی مسئولان و ساختارهای شهر با محل و اهالی محل هستند.
✅مسئول قرارگاه، امام جماعت یا فردی منصوب از طرف ایشان است.
✅اعضای قرارگاه شامل هیئت امنای مسجد، مسئولین و صاحبنظران فرهنگی، اقتصادی، پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی، رسانه ای، مدیریتی و خیرین محل هستند که به تشخیص هیئت امنای مسجد و تایید امام جماعت در این قرارگاه عضو می شوند.
✅راهبرد اصلی بر فعال بودن و عدم تعطیلی مساجد باید استوار باشد. به این معنا که همانگونه که اقامه نماز هیچ وقت تعطیل بردار نیست و تنها تکلیف مکلف سهل تر می شود (از ایستاده به تکیه داده و نشسته و درازکشیده و حتی به اشاره)، مساجد نیز نباید اقامه جماعت را تعطیل کنند بلکه تکلیف سهلتر و در برخی موارد متفاوت می شود. لذا می توان مساجد را فعال و باز نگه داشت ولی نماز جماعت را کوتاه تر کرد و فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی، تبلیغی، اقتصادی، توجیهی و تربیتی را پر رنگتر کرد.
✳️ در عین حال به منظور دایر بودن مساجد موارد زیر اکیداً توصیه می شوند:
1⃣ کسانی که بیماری کرونا دارند، مشکوک به این بیماری هستند و یا طی 14 روز گذشته در معرض این بیماری بودهاند (به سبب بیماری اطرافیان یا حضور در مراکز پرخطر) شرعاً خود را موظف بدانند که به مسجد تشریف نیاورند.
2⃣ مؤمنین نمازگزار، هنگام خروج از منزل به سمت مسجد حتماً وضو داشته باشند و از ضدعفونی کنندهها استفاده کنند.
3⃣ مؤمنین نمازگزار، هنگام خروج از منزل به سمت مسجد، مهر و جانماز، قران و یا مفاتیح شخصی را در کیسه پاکیزه و یا ضدعفونی شده قرارداده و به همراه داشته باشند.
4⃣ خادمین محترم مساجد به سبب امکان انتقال ویروس از طریق کفشها، تمهیداتی همچون جای کفشی مناسب خارج از محوطه شبستان مسجد، کیسههای یکبار مصرف، قفسه کفشهای ضدعفونی شده را تهیه فرمایند.
5⃣ خادمین محترم مساجد با همکاری بسیج مسجد، در کنار درب ورودی مسجد امکانات ضدعفونی کننده و دستکش یکبار مصرف و ماسک را برای افراد نیازمند در دسترس قرار دهند. همچنین در وضوخانههای مسجد، مایع دستشویی و امکانات ضدعفونی کننده را همچون گذشته و با دقت بیشتری تأمین کنند.
6⃣ خادمین محترم مساجد با همکاری اهالی محل نسبت به ضدعفونی کردن محوطه داخل مسجد قبل و بعد از برگزاری هر وعده نماز، اقدام فرمایند. دودکردن اسفند در محوطه مسجد و موارد مشابه نیز توصیه میشود.
7⃣ مؤمنین نمازگزار، در داخل مسجد از مهر و جانماز شخصی استفاده کنند و از دست دادن و روبوسی با سایر مؤمنین تا رفع این بلیه منحوس، خودداری فرمایند. همچنین مهرهای مسجد را میتوان با مواد ضدعفونی کننده یا گرما دادن با سشوار داغ و امثالهم ضدعفونی کرد.
8⃣ هنگام برگزاری نماز، نمازگزاران در صفوف حداکثر فاصله را با یکدیگر حفظ کنند؛ البته تا جایی که اتصال نماز از بین نرود.
9⃣ ضمن حفظ کیفیت، مراسم های مساجد از حیث تعداد و مدت زمان محدود شوند.
🔟 در پذیرایی مسجد ضمن پرهیز از استفاده از ظروف مشترک، از جوشاندههای طبیعی و ضد بیماری مثل آویشن و بابونه و امثالهم استفاده شود که به صورت شیرین شده (باشیرینی اندک) ارائه شود و قند توزیع نشود (به سبب احتمال برخورد با دست آلوده). جوشاندهها در لیوان کاغذی یکبار مصرف عرضه شود.
1⃣1⃣ برای جمعآوری نذورات از سامانههای الکترونیکی استفاده شود و یا صندوقهایی خارج از محوطه داخلی مسجد به این منظور تعبیه شود.
2⃣1⃣ ائمه محترم جماعت مساجد با همکاری ظرفیتهای محله و شهر و روستا نسبت به برگزاری برنامههای کوتاه پس از نماز اقدام کنند. این برنامهها علاوه بر برنامههای نیایشی و قرائت قران و ختم شامل برنامههای آموزشی، تبیینی، تقویت سرمایه اجتماعی و تشویق مردم به امداد و کمک رسانی باشد.
@meisamlatifi
(ادامه مطلب)...
3⃣1⃣ نیروهای داوطلب و بسیجی محل میتوانند شبکه های مجازی در مقیاس محلی را فعال کنند و برنامههای مسجد را به صورت زنده برای اهالی محل منتشر کنند تا ضمن استفاده معنوی برای معذورین، اطلاع رسانیها از کانون مسجد، به روز و مستقیم باشند.
4⃣1⃣ نیروهای داوطلب و بسیجی محله با محوریت مسجد، نسبت به جمعآوری اطلاعات محلی، امکانات محله و شهر و برنامهریزی برای باز توزیع آن بین افراد نیازمند در محله اقدام کنند. همچنین این نیروها با همکاری نهادهای مسئول میتوانند نسبت به ضدعفونی محل و توزیع امکانات در محل اقدام کنند.
🤲 اللهم اجعلنا من عامری مساجدک و عجل الله تعالی فی فرج مولانا صاحب العصر و الزمان🙏
#با_توکل_به_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
#در_خانه_فعال_میمانیم
#مسجد_تراز
#میثم_لطیفی
@meisamlatifi
👤 توییت استاد #رائفی_پور :
اگر #کرونا دست ساز بشر باشد بی شک یکی از اولین متهم ها، شاگردان مکتب شیکاگوی #میلتون_فریدمن یا #گلوبالیست ها هستند.
کرونا بسیاری از دولت ها را از پرداخت بیمه های درمانی و بازنشستگی سالمندان در بلند مدت بی نیاز می کند
حتما #مستند_دکترین_شوک را با دقت ببینید
و یا کتاب دکترین شوک #نائومی_کلاین را بخوانید
فریدمن معتقد بود با وارد آوردن شوک های قوی (حتی به قیمت ایجاد جنگ و کشتار مردم) ، جامعه دچار فلج مغزی شده و به آزادسازی اقتصادی به نفع طبقه سرمایه دار ، تن خواهد داد
در ضمن شاگردان مکتب شیکاگو در کشور خودمان نیز حضور پر رنگی دارند!
🌐 twitter.com/a_raefipour1/status/1242069129085026306?s=19
✅ کانال مصاف
@Masaf
https://www.instagram.com/p/B-FxVmMHzGj/?igshid=2xnvzah1mncw
دیپلماسی اقتصادی در شرایط فعلی، دکتر عبدالملکی. لینک فوق را در اینستاگرام بشنوید.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی☘
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi