eitaa logo
استاد حمید وحیدی
4.1هزار دنبال‌کننده
137 عکس
28 ویدیو
41 فایل
﷽ استاد حمید وحیدی 👈در این کانال می‌توانيد کلیه‌‌ی بیانات، اخبار و رویدادهای مربوط به استاد را دنبال نمایید. 🌀https://eitaa.com/HamidVahidi_ir 🌐 http://www.hamidvahidi.ir ارتباط با ادمین: @Noandish1994
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ متن سوال مخاطبین👇 سلام ناظر به این جلسه ( شرح صحیفه سجادیه ) گزاره ای امتدادی به ذهنم رسید، میخواستم ببینم نظر حاج آقا چیست؟ اگر رابطه روزی و شغل مستقیم نیست، پس شغلی هم که انسان انتخاب می کند نباید برایش از جهت درآمد مهم باشد ، مثلا کسی که می‌تواند لباس فروشی بزند برود دست فروشی یا کارگری هم فرقی ندارد، ولو اینکه به حساب مادی و دو دو تا چهار تا فرق دارد. ✍ پاسخ مکتوب استاد حمید وحیدی: سلام و رحمة الله مؤمن باید وظیفه اش را بیابد و انجام دهد روزی از آسمان می رسد؛ «وَفِي ٱلسَّمَآءِ رِزقُكُم وَمَا تُوعَدُونَ»(۱) البته برای تشخیص این که وظیفه چیست یا باید فقیه ربّانی بود و یا دست در دست فقیه ربّانی داشت گاهی وظیفه طلا فروشی است و گاهی دستفروشی و گاهی طلب العلم و رها کردن کسب دنیا. -------------------------------------- (۱) ذاریات ۲۲ @HamidVahidi_ir
✳️ متن سوال مخاطبین👇 ابي حمزه ثمالي... ...فَقَالَ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا حُوتُ يُونُسَ يَا سَيِّدِي قَالَ أَنْبِئْنَا بِالْخَبَرِ قَالَ يَا سَيِّدِي- إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمْ يَبْعَثْ نَبِيّاً مِنْ آدَمَ- إِلَى أَنْ صَارَ جَدُّكَ مُحَمَّدٌ- إِلَّا وَ قَدْ عَرَضَ عَلَيْهِ وَلَايَتَكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ- فَمَنْ قَبِلَهَا مِنَ الْأَنْبِيَاءِ سَلِمَ وَ تَخَلَّصَ- وَ مَنْ تَوَقَّفَ عَنْهَا وَ تَمَنَّعَ فِي حَمْلِهَا- لَقِيَ مَا لَقِيَ آدَمُ مِنَ الْمَعْصِيَةِ وَ مَا لَقِيَ نُوحٌ مِنَ الْغَرَقِ- وَ مَا لَقِيَ إِبْرَاهِيمُ مِنَ النَّارِ وَ مَا لَقِيَ يُوسُفُ مِنَ الْجُبِّ- وَ مَا لَقِيَ أَيُّوبُ مِنَ الْبَلَاءِ وَ مَا لَقِيَ دَاوُدُ مِنَ الْخَطِيئَةِ- إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ يُونُسَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنْ يَا يُونُسُ- تَوَلَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيّاً وَ الْأَئِمَّةَ الرَّاشِدِينَ مِنْ صُلْبِهِ- فِي كَلَامٍ‏ لَهُ- قَالَ فَكَيْفَ أَتَوَلَّى مَنْ لَمْ أَرَهُ- وَ لَمْ أَعْرِفْهُ وَ ذَهَبَ مُغْتَاظاً- فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَيَّ أَنِ التقمي [الْتَقِمْ يُونُسَ- وَ لَا توهني [تُوهِنْ لَهُ عَظْماً- فَمَكَثَ فِي بَطْنِي أَرْبَعِينَ صَبَاحاً- يَطُوفُ مَعِيَ الْبِحَارَ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ- يُنَادِي أَنَّهُ‏ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ- إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ‏- قَدْ قَبِلْتُ وَلَايَةَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ- وَ الْأَئِمَّةِ الرَّاشِدِينَ مِنْ وُلْدِهِ- فَلَمَّا أَنْ آمَنَ بِوَلَايَتِكُمْ أَمَرَنِي رَبِّي- فَقَذَفْتُهُ عَلَى سَاحِلِ الْبَحْرِ- فَقَالَ زَيْنُ الْعَابِدِينَ(ع)ارْجِعْ أَيُّهَا الْحُوتُ- إِلَى وَكْرِكَ وَ اسْتَوَى الْمَاءُ. مناقب ابن شهرآشوب ج ٣ ص ٢٨١ سلام علیکم حضرت استاد میخواستم ببینم نظر شما و توضیح شما در مورد این دست روایات که کم هم نیستن چیه؟ من بخشی از روایت رو که مورد نظرم بوده آوردم. نکته دیگه اینکه تو بعضی روایات مثلا داریم حضرت زهرا سلام الله علیها گردنبد و النگو و ... انداختن بعد پیامبر صلی الله علیه و آله ناراحت شدن و حضرت که متوجه شدن فرستادن برای پیامبر صلی الله علیه و آله. اینها ترک اولی نیست؟ یا بعضا تو روایات داریم که حضرت امیر سلام الله علیه با حضرت زهرا سلام الله علیها یه دلخوری کوچیکی از هم پیدا کردن و .. البته در مورد سند هم کلا نکته ای دارید بفرمایید. یه سوال دیگه هم بپرسم اینکه تو بعضی روایات دیدم(بیشتر از یک روایت بود) که مثلا حضرت زهرا سلام الله علیها خوابی دیدن که ظاهرا خودشون متوجه نشدن و بعدا پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودن این شیطون یا فلان شیطون بوده میخواسته اذیت کنه. محدوده تصرف شیطون در مورد ۱۴ معصوم سلام الله علیهم رو میشه بفرمایید. اصلا میتونه تصرف کنه؟ ✍ پاسخ مکتوب استاد حمید وحیدی: سلام علیکم و رحمة الله هیچ بُعدی ندارد که این قبیل روایات را از باب «جنگ زرگری» برای آموزش این معارف به دیگران بدانیم. روایات معروفی که فرموده اند هر کجا در قرآن خداوند تذکری به پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله داده است از باب «إیاکِ أعنی و اسمعی یا جارة»(۱) بوده است نیز مؤیّد همین معناست. (۲) چه اشکالی دارد که بگوییم خداوند متعال با حضرت یونس سلام الله علیه هماهنگ کرده باشند که مدتی ایشان در این ابتلا قرار بگیرند و وجه آن به صورت های مختلف نقل شود تا مردم از همه این اشتباهات اجتناب کنند. -------------------------------------- (۱) به در می گویند که دیوار بشنود. (۲)مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: نَزَلَ اَلْقُرْآنُ بِإِيَّاكِ أَعْنِي وَ اِسْمَعِي يَا جَارَةُ . الکافي ج ۲، ص ۶۳۰. @HamidVahidi_ir
سخنرانی استاد وحیدی موضوع شکرگزاری.mp3
16.9M
📻 موضوع: شکرگزاری 🔸 تک جلسه | هیات ☑️ ۱۴۰۳ | استاد حمید وحیدی 🌀 @HamidVahidi_ir 🌐 http://hamidvahidi.ir
✳️ متن سوال مخاطبین👇 سلام وقت بخیر دوتا سوال بکی فقهی و یکی اعتقاد از محضر استاد وحیدی داشتم سوال فقهی : در فقه موضوعی هست به نام حیل شرعی و از این موضوع برای رباء قرضی در حال اضطرار و عجز استفاده می‌کنند که اگر فردی بدهی داشت و چاره ای جز ربا نداشت با تمسک به حیل شرعی می‌تواند در حالت عجز ربا بگیرد برخی از فقها چون امام (ره ) در کتاب دین خود تا مدتی این مسئله را قبول داشته ولی بعد عدول می‌کند و بیان می دارد نظر سندی و رجالی حیل شرعی را معتبر نمی داند حتی بزرگانی چون باقر بهبهانی در آداب التجاره ، محقق اردبیلی در شرع ارشاد نظر به این دارند که این موضوع وجاهت ندارد ولی برخی از بزرگان نظر به وجاهت موضوع دارند درباره این موضوع استاد یک توضیح بفرمایند. @HamidVahidi_ir‌ ✍ پاسخ مکتوب استاد حمید وحیدی: سلام علیکم و رحمة الله بحث حیل ربا بحث فقهی مفصلی می طلبد و در ارتباط با آن باید مباحث «قرض» و «بیع العینة» هم دیده شود(در واقع این سه بحث مکمل یکدیگر هستند) آن چه اجمالا و در نگاه بدوی به نظر می رسد این است که اصل حیل را نمی توان به صورت مطلق نفی کرد (دلیل: کثرت روایات به ضمیمه فتوای مشهور قدما و متأخرین) در مورد فلسفه تشریع حیل و تنافی آن با حکمت وضع حکم ربا می توان به اهمیت یادگیری احکام و لزوم توجه به فقه پیش از تجارت اشاره کرد. در واقع بعید نیست بگوییم شارع با همه تأکیدی که بر حرمت ربا فرموده است راه هایی برای خلاصی از این مفاسد عظیمه در نظر گرفته که فقط با آموختن صحیح فقه قابل استفاده است. و مصلحت در این یادگیری احکام و تفقه، بر مفسده ربا غالب است. ظاهراً روایات هشدار ربا در مورد «تجارت بدون آگاهی از احکام»، نیز به همین نکته اشاره دارد.(۱) البته حدود و قیود این حیل از جمله ظلم نکردن و وجوب مهلت دادن به ذو عسرة و حرمت قطعی جریمه دیر کرد و ... نیز باید رعایت گردد. این را هم نمی توان انکار کرد که این قبیل احکام هم مانند بسیاری از آیات و احکام ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد و طبق هواهای نفسانی به کار گرفته شود که آن را نیز باید چاره ای دیگر اندیشید نه این که در حکم الهی (بر فرض ثبوت) تردید کرد. -------------------------------------- ۱.مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ: مَنِ اِتَّجَرَ بِغَيْرِ عِلْمٍ اِرْتَطَمَ فِي اَلرِّبَا ثُمَّ اِرْتَطَمَ قَالَ وَ كَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ لاَ يَقْعُدَنَّ فِي اَلسُّوقِ إِلاَّ مَنْ يَعْقِلُ اَلشِّرَاءَ وَ اَلْبَيْعَ. الکافي ج ۵، ص ۱۵۴ @HamidVahidi_ir
✳️ متن سوال مخاطبین👇 سلام وقت بخیر دوتا سوال بکی فقهی و یکی اعتقاد از محضر استاد وحیدی داشتم سوال اعتقادی متأسفانه اخیرا مبحث دعا ، طلسم، این وارد رواج پیدا کرده و مردم در مشکلات سریع به سراغ این افراد میرن اول اینکه : مبحث سحر و جادو تا حدی در قرآن آمده و ظاهر حقانیت داره دوم : میگن خدا از مادر مهربانتر و قدرت او فوق قدرت ها است حالا فردی با سحر ، جادو ، طلسم یک گره ای در کار دیگری می اندازد اولا آیا این با صفت رحمانت خدا تضاد نداره مثلا کسی بخت یا کار کسی را قفل و طلسم کنه ؟ دوم اگر خدا قدرت مطلق هست و جهان تحت سیطره اوست چگونه یک مخلوق ( ساحر ) بر اراده خالق چیره می شود و نظم یک امر را به هم می‌زند @HamidVahidi_ir‌ ✍ پاسخ مکتوب استاد حمید وحیدی: سلام علیکم و رحمة الله قرآن هر کجا از سحر و چشم زخم و ... این قبیل مسایل سخن گفته است بر قاهر بودن قدرت خدا بر همه اسباب از جمله این قبیل اسباب که زمینه ایجاد اعتقادات شرک آلود هستند، تأکید ویژه کرده است. به عنوان نمونه: ۱. { ... یُعَلِّمُونَ ٱلنَّاسَ ٱلسِّحرَ ... وَمَا هُم بِضَارِّینَ بِهِۦ مِن أَحَدٍ إِلَّا بِإِذنِ ٱللَّهِۚ ...(102) وَلَو أَنَّهُم ءَامَنُوا۟ وَٱتَّقَوا۟ لَمَثُوبَة مِّن عِندِ ٱللَّهِ خَیر لَّو كَانُوا۟ یَعلَمُونَ (103) } [سوره البقرة: 102-103] ۲. { وَقَالَ یَـٰبَنِیَّ لَا تَد خُلُوا۟ مِنۢ بَاب وَ ٰ⁠حِد وَٱدخُلُوا۟ مِن أَبوَ ٰ⁠بٍ مُّتَفَرِّقَة وَمَا أُغنِی عَنكُم مِّنَ ٱللَّهِ مِن شَیءٍۖ إِنِ ٱلحُكمُ إِلَّا لِلَّهِۖ عَلَیهِ تَوَكَّلتُۖ وَعَلَیهِ فَلیَتَوَكَّلِ ٱلمُتَوَكِّلُونَ } [سوره يوسف: 67] و شاید از همه گویا تر این تعبیر قرآن باشد: { وَأَلقِ مَا فِی یَمِینِكَ تَلقَف مَا صَنَعُوا إِنَّمَا صَنَعُوا كَیدُ سَـٰحِر وَلَا یُفلِحُ ٱلسَّاحِرُ حَیثُ أَتَىٰ } [سوره طه: 69] این تعبیر به بی فرجام بودن کار ساحران تاکید می‌کند. در مورد منافات این اثرگذاری با رحمت خداوند هم می توان گفت که این اشکال به تاثیر تمام نیروهای ظلمانی و منفی توسعه پیدا می کند و بنای خداوند این نیست که دست ظلم و کفر در این عالم بسته باشد. البته برای نجات از این عوامل ضعیف شیطانی راههای تضمینی و قدرتمندی هم قرار داده که از جمله عبادت و توسل است که یک لحظه آن می‌تواند صدها سحر و جادو و چشم زخم را باطل سازد. جواب سوال سوم هم روشن شد که این سببیت تحت اراده الهی(۱) و برای امتحان و ابتلا و آن هم در سطح بسیار نازل و ضعیفی به رسمیت شناخته شده است به گونه ای که قرآن در مورد سحر قدرتمندترین ساحران دوران قدرتمندترین خداستیزان می گوید سحر آنان خیالی بیش نبود.(۲) -------------------------------------- (۱) { وَقَد مَكَرُوا۟ مَكرَهُم وَعِندَ ٱللَّهِ مَكرُهُم وَإِن كَانَ مَكرُهُم لِتَزُولَ مِنهُ ٱلجِبَالُ } [سوره إبراهيم: 46] (۲) { قَالَ بَل أَلقُوا فَإِذَا حِبَالُهُم وَعِصِیُّهُم یُخَیَّلُ إِلَیهِ مِن سِحرِهِم أَنَّهَا تَسعَىٰ } [سوره طه: 66] @HamidVahidi_ir‌ همچنین میتوانید صوت ذیل را گوش کنید. نسخه ای برای باطل شدن طلسم ها و حل نکبت‌های زندگی
✳️ متن سوال مخاطبین👇 با عرض سلام و احترام من تا قبل از اینکه متوجه بشم انجام دادن کار خیر پاداش یا جبران ده برابری داره از انجام دادن کار خیر لذت می بردم ولی بعد از فهمیدن این موضوع بیشتر دنبال اون پاداش هستم و منتظرم که ده برابر برام جبران بشه و دیگه مثل سابق از انجام کار خیر لذت نمی برم. اگه برای رفع این حالت، راهکاری وجود داره ممنون میشم در اختیارم قرار بدید. ✍ پاسخ مکتوب استاد حمید وحیدی: سلام علیکم و رحمة الله اولا خود این که دنبال لذت از کار خیر باشیم هم نوعی معامله و منفعت طلبی است. ثانیا یکی از مراحل سخت اخلاص گذشتن از همین انگیزه های معنوی و اخروی است البته برای ما فعلا زود است و ما اگر نیت ثواب داشته باشیم معذوریم ولی برخی به مرتبه ای از اخلاص می رسند که حتی ثواب اخروی را هم در نظر نمی گیرند و در حال معامله نیستند. فتلک عبادة الاحرار.(۱) -------------------------------------- (۱)عن أبي عبد الله(ع)قال:الْعِبَادَةُ ثَلَاثَةٌ، قَوْمٌ عَبَدُوا اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى طَلَبَ الثَّوَابِ، فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأُجَرَاءِ، وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ حُبّاً لَهُ، فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَ هِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ. وسایل الشیعة ج ۱ ص ۶۲. @HamidVahidi_ir
قابل توجه مخاطبین گرامی❗️ جلسه حدیث خوانی این هفته ( ۱۷ مرداد ) برگزار نمی گردد. ❌ @HamidVahidi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ متن سوال مخاطبین👇 سلام استاد می‌فرمایند هدف این است که به وظیفه برسیم نه هدف پول باشد لکن روایات میفرمایند اگر کسی برای رزق حلال خسته شود آمرزیده می‌شود و یا دست رنج خودشو بخورد در های بهشت به رویش باز خواهد شد اما روایات برای هدفی که میگوید پول است تلاش کن بهشت میرود ✍ پاسخ مکتوب استاد حمید وحیدی: سلام و رحمة الله ظاهراً در هیچ آیه و روایتی پول هدف معرفی نشده است. پول ابزار و نعمتی است که خداوند به اقتضای شرایط مختلف در اختیار بندگان خود قرار می دهد ولی هرگز هدف معرفی نشده است. طلب الحلال هم به معنای مراقبت بر عدم ورود حرام در اموال است. ما فقط وظیفه داریم از باب انجام تکلیف برای عیال کدّ(۱) داشته باشیم روزی از آسمان می رسد؛ «و فی السماء رزقکم» -------- (۱) الکادّ لعیاله کالمجاهد فی سبیل الله @HamidVahidi_ir
☄ حماسه‌ی اربعین یک پدیده‌ی فوق‌العاده‌ای است. یاد سرور شهیدان را در دل‌ها و ذهن خودمان مغتنم می‌شمریم. ✋ سلام ارادتمندانه و مخلصانه‌ی خودمان را به آن بزرگوار و به خاک پاک شهیدان اهدا می‌کنیم و عرض می‌کنیم: ای صبا ای پیک دور افتادگان اشک ما بر خاک پاکشان رسان. رهبر معظم انقلاب اسلامی 🗓 ۱۴۰۱/۶/۲۱ @HamidVahidi_ir علیه السلام
قابل توجه مخاطبین گرامی❗️ جلسه حدیث خوانی این هفته ( ۷ شهریور ) برگزار نمی‌ گردد. ❌ @HamidVahidi_ir