eitaa logo
حامیان انقلاب
266 دنبال‌کننده
18.7هزار عکس
12.8هزار ویدیو
777 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارزش صلح حضرت امام حسن مجتبی(علیهالسلام) حضرت آیت الله امام خامنه‌ای 《حفظه الله 》: "حقیقت را باید همه بفهمند و بدانند که صلح حضرت امام مجتبی(ع)، همان‌قدر ارزش داشت که شهادت برادر بزرگوارش، حضرت امام حسین(علیه السلام ) ارزش داشت و همان‌قدر که آن شهادت به اسلام خدمت کرد، آن صلح هم همان‌قدر یا بیشتر به اسلام خدمت کرد." 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
اذان صبح به وقت حلب.pdf
11.4M
🌷محتوای کتاب: - زندگینامه - خاطرات کوتاه - نامه شهید در ۱۳ سالگی به رهبر - دلنوشته های شهید - یادداشتهای انگیزشی شهید - اعزام به سوریه، شهادت و تشییع - شهید در کلام بزرگان - نامه ها و وصیتنامه ها - تصاویر تولد تا شهادت - برنامه یکماه قبل از شهادت
🔺 بخشی از حقیقت @banooyetamadonsaz
⭕️ خانم فرحناز عاقل، معلم یکی از مکاتب/مدارس است. چون یکی از دانش‌آموزانش که کودک مهاجر است و بدلیل فقر به گوشی هوشمند و کلاس آنلاین دسترسی نداشته، تصمیم می‌گیرد هر روز آن کودک دانش‌آموز را در یک پارک، به‌صورت حضوری درس بدهد تا از هم‌کلاسی‌هایش عقب نماند. 👤 Ali Folladwand @TWTenghelabi
| 💖(ویژه دختران 9 ساله)💖 برگزاری همزمان با جشن نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت امام مهدی(علیه السلام) 🎁همراه با اهدای جوایز به قید قرعه جهت شرکت در پویش از جشن تکلیف خانگی خود یک عکس یا فیلم 60ثانیه ای با هشتگ تهیه کرده و ضمن انتشار در فضای مجازی برای ما ارسال نمایید شاخص های فیلم و عکس:📹📸 ✅فیلم حداکثر 60 ثانیه باشد ✅فیلم و عکس ارسالی به صورت افقی باشد ✅در بخش عکس تنها یک عکس ارسال شود و تمام موارد در یک قاب جمع شود ✅موضوع فیلم ارسالی یکی از موارد زیر باشد: 📌دکلمه یا شعر خوانی 📌عهد با امام زمان(علیه السلام) 📌فیلم داستانی کوتاه چند نکته درباره پویش: 1️⃣جشن تکلیف را حتی الامکان در روز نهم ربیع الاول برگزار کنید 2️⃣سعی کنید فضاسازی و تزئین داشته باشید 3️⃣داشتن چادر زیبا و حجاب کامل 4️⃣شعار امسال من امام زمانی ام در تصویر دیده شود 5️⃣در آثار نمادی از 📿عبادت📿وجود داشته باشد مثل: سجاده ,تسبیح, قرآن و رحل و .... 💡برای دریافت ایده و پیشنهاد برای جشن تکلیف خانگی به کانال 🌤مدرسه مهدوی 🌤در ایتا مراجعه کنید https://eitaa.com/joinchat/3867410491C4ccb5e87fe 📩می توانید آثار را به ادمین کانال(چشم به راه) ارسال کنید @chashmbe_rah 🗓مهلت ارسال آثار: 13 آبان مصادف با 17 ربیع الاول ولادت با سعادت حضرت رسول(صلی الله علیه و اله) و امام صادق(علیه السلام) و روز دانش آموز
سلام و احترام. ده سال است که دوست دارم توفیق نماز شب داشته باشم و سبک زندگی ام به شکل بیداری قبل از اذان صبح باشه. یک روز میشه. سه روز نمیشه. شام کمتر خوردن.... مراقبت از اعمال در طول روز را رعایت میکنم ولی این عادت را نتونستم در خودم تعبیه کنم و سبک هر روزم بشه. احساس می‌کنم روح و نفس ضعیفی دارم ولی راه کار تقویتش را نمی‌دانم.لطفا کمکم کنید.
📝 پاسخ: 👌 برای اهلِ سَحر شدن و توفیقِ شب زنده داری و نیایشِ شبانه باید به نکاتِ زیر توجه کنیم: 👈 1. مادی: مثلا زود بخوابم، شامِ سبک و اولِ شبی، پرهیز از غذاهایِ شُل کننده، سپردن به این آن تا بیدارتان کنند و از این قبیل کارها. 👈 2. معنوی: حفظِ حالتِ ذکر در طولِ روز. تقید به واجبات و ترکِ محرمات. درخواستِ جدی از خدا در دعاها. 👈 3. تمرین: شما برای ماهِ رمضان، کلِ 30 شب را بیدار می‌شویم برای سحر. پس قدرتِ این‌کار را داریم همه‌ی ما. رویِ این 30 شب اگر 10 شب هم اضافه کنیم، می‌شود 40 شب. چهل هم عددِ تثبیتِ فضائل است. 👈 4. تشویق و توبیخ: اگر موفق شدم، خودم را تشویق کنم و اگر نتوانستم یک شب بیدار شوم، خودم را تنبیه کنم مثلا با یک روز روزه گرفتن. 👈 5. قضا: اگر نتوانستم سرِ وقت بخوانَم، قضایِ نمازِ شبم را بخوانم تا اگر 20 نیستم، صفر هم نباشم! 👈 6. تدریج: شاید برای شروع، خواندنِ همه‌ی 11 رکعت، سخت باشد اما دو رکعتَش را که می‌توانَم بخوانم. تدریجا و طوری که دچار زدگی نشوم، میتوانم به تعدادِ رکعات نماز شب بیفزایَم. یا برای شروع، فقط شبِ جمعه‌ها را بیدار باشید و کم کم روزهای دیگر را اضافه کنید. 👈 7. گروهی: با اعضای خانواده یا بعضی دوستان هماهنگ باشید و راز و نیازِ شبانه را باهم داشت باشید. همدیگر را بیدار کنید. کارِ گروهی، دوام و استمرارَش بیشتر است. البته مراقب باشیم دچارِ آفتِ ریا نشویم. .
👌ترانه‌ها، آوازها و موسیقی‌هایی که آقای شجریان خوانده‌اند هم از لحاظِ محتوا و هم از جهتِ ریتم و آهنگ، وزین و متین و مشروع است. اسلام با این موسیقی و هنر، مخالف نیست. ✍️ خودِ آقای شجریان، قاریِ قرآن هستد و می‌دانند که صوت و لحنِ قرآنی در دستگاه‌های آوازی و موسیقی شکل می‌گیرد. مداحان و ذاکران هم در همان ردیف و گوشه‌های موسیقی، مدیحه و مراثیِ‌شان را می‌خوانند. ❌ پس مخالف بودنِ اسلام و آخوندها با موسیقی یک دروغِ بزرگ است. الآن برخی از مذهبی‌ها مثلِ حامد زمانی هم با ریتم و موسیقی ترانه‌های انقلابی و مذهبی می‌خوانند. اگر واقعا آخوندها و رهبر و امام با موسیقی مخالفَند، قاعدتا از ابتدای انقلاب باید همه‌ی موسیقی‌ها را در رسانه‌ی ملی و شهر‌ها ممنوع اعلام می‌کردند که نکردند. 🗣 حاج سید احمد خمینی می‌گفت وقتی امام خمینی سرودِ "ای مجاهد" را گوش کردند، بسیار لذت بردند و گفتند باید در این فرم موسیقی‌های خوبی ساخته شود. امام دو جا حمایت بسیار زیادی از موسیقی کردند. یکی در زمان انتشار دو آهنگ "مطهری" و"الله الله، اللهُ اکبر" بود و دیگری به بعدها مربوط می‌شود که من آهنگ "ای ساربان". امام روزی دوبار با این آهنگ اشک می‌ریخت و گریه می‌کرد. امام بعد از این قطعه بود که فتوا دادند و گفتند موسیقی در این فرم حلال است. ☝️پس آقای شجریان در این کلیپ، کم لطفی کرده‌اند. صدا و سیمایِ ما شبانه روز از موسیقی استفاده می‌کند و اصلا یک رادیو بنامِ "رادیو آوا" زیر نظرِ جمهوریِ اسلامی در طولِ روز و شب فقط آهنگ پخش می‌کند. خرید و فروشِ ابزار و آلاتِ موسیقی در ایران آزاد است و کلاس‌های موسیقی رسما به آموزشِ هنرآموزان می‌پردازند. ❗️مذهبی‌ها و آخوندها با موسیقی، مخالف نیستند. اما با این‌که موسیقی و هنر که ذاتا مقدس است تبدیل به ابزاری برای هوسرانی و شهوت‌رانی و غفلت شود، با این مخالفند. آقای شجریان که بارها قرآن را خوانده‌اند، آیا تا بحال به آیاتی که مردم را از غفلت و شهوت و معصیت باز میدارد بر نخوردند؟ اگر یک محتوا یا ریتم، انسان را به انحطاط و سرنگونی و نا امیدی و زشتی‌های اخلاقی بکشانَد، آیا ممنوع و حرام نبایَد باشد؟ ☝️آقای شجریان هم از ابتذالِ موسیقی در زمانِ طاغوت خبر دارند و هم از کاربردِ آن در زمینه‌ی عیش و نوش در زمانِ حاضر. بخاطرِ همین است که بعدا از این حرف‌ها توبه کردند و نظرشان عوض شد. کسانی که دورِ آقای شجریان را گرفته‌اند خیلی‌هایشان حتی نامِ دو آلبومِ ایشان را بلد نیستند و قصدشان فقط بهره‌برداریِ سیاسی است. ✍️ مقام معظمِ رهبری در زمینه‌ی موسیقی می‌فرماید: "فلان خلیفه شبی دچار بی‌خوابی می‌شد، موسیقی‌دان‌ها همراه با کنیزکان مغنّی، بایستی می‌آمدند تا اسباب طَرَب او را فراهم کنند. این، وضعیت موسیقیِ دربار خلفا و امرای عرب بود. توجه می کنید که موسیقی در خدمت چه جریان ها و کسانی بوده است. این که می بینید در کلمات فقها، موسیقی، مقوله ای حرام و ممنوع و دست نزدنی و نزدیک نشدنی است، به همین خاطر است". 🗣 مقام معظم رهبری می‌فرماید: "موسیقی را به سمت معنا و هدف‌های متعالی ببرید؛ هدف هایی فراتر از هدف عیاشی فلان عاشق کذایی که بهمان معشوقه کذایی او را دوست می داشته و چون مورد بی اعتنایی وی قرار گرفته و دلش شکسته است، می خواهد پای فلان ساز بنشیند و بر اثر آهنگ و ترانه سوزناک، اشکی از ره فراق بریزد! موسیقی متعالی، موسیقی‌ای است که برای هدف متعالی باشد. اگر چنین باشد، آن وقت می شود موسیقی را پاک و مقدس نامید؛ آن وقت می‌شود ما هم مثل غربی ها کنسرتی داشته باشیم تا مردم اعم از معمولی و متدین، بلیت تهیه کنند و برای شنیدن ساز و آواز شما، به آن محفل بیایند. بیاناتِ رهبری در جمع اهل رسانه/دی84 .
امام جعفر صادق(ع) فرمود: این آخرين سخنرانی پيامبر اکرم(ص) بر بالای منبر مسجدالنبی است. ایشان در حضور مهاجرين و انصار که به دستور آن حضرت مسلّحانه شرکت داشتند، مطالبی را فرمود و در آخرين فرصتی که در اختيار داشت و پس از آنکه خبر وفات خود را به اطلاع مردم رساند، مهم‌ترين و حياتی‌ترين سخنان خود را خطاب به والی و حاکم و کسی که بعد از او قدرت را در دست می‌گيرد چنين فرمود: «أُذَكِّرُ اللَّهَ الْوَالِيَ مِنْ بَعْدِي عَلَي أُمَّتِي أَلَّا يَرْحَمَ عَلَي جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ فَأَجَلَّ كَبِيرَهُمْ وَ رَحِمَ ضَعِيفَهُمْ وَ وَقَّرَ عَالِمَهُمْ وَ لَمْ يُضِرَّ بِهِمْ فَيُذِلَّهُمْ وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ وَ لَمْ يُغْلِقْ بَابَهُ دُونَهُمْ فَيَأْكُلَ قَوِيُّهُمْ ضَعِيفَهُمْ وَ لَمْ يَخْبِزْهُمْ فِي بُعُوثِهِمْ فَيَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِي ثُمَّ قَالَ قَدْ بَلَّغْتُ وَ نَصَحْتُ فَاشْهَدُوا وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هَذَا آخِرُ كَلَامٍ تَكَلَّمَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلَي مِنْبَرِهِ» (الکافی، ج۱، ص۴۰۶) خدا را به والی (کسی که بعد از من قدرت را به دست می‏‌گيرد) بعد از خود به ياد می‏‌آورم، از اينكه مبادا بر جماعت مسلمين رحم نكند، بايد بزرگشان را احترام كند و به ضعيفشان رحم كند و عالمشان را بزرگ شمرد و به آنها زيان نرساند تا خوارشان كند و نيازمندشان نسازد تا از دينشان به در برد و درب خانۀ خود را به روی آنها نبندد (و از حال آنها بی‌خبر نماند) تا توانای آنها ناتوانشان را بخورد و در لشكركشی آنها سختی روا ندارد (همه را در مرزها نگه ندارد) تا نسل امتم را قطع كند. سپس فرمود: شاهد باشيد كه من ابلاغ كردم و خيرخواهی نمودم. 🔅نتيجه: پيامبر اکرم(ص) در حساس‌ترين لحظۀ عمرش نگران امور دنيايی امتش است نه نگران دين آنها. آن حضرت معتقد بود اگر مردمی دنيا نداشته باشند دينشان درست نيست: «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً» (الکافی، ج۲، ص۳۰۷)؛ و اين آخرين سفارش پيامبر اکرم(ص) به قدرتمندانِ به حکومت رسيدۀ بعد از خود است: 🔸قدرتمندان به عموم مردم مسلمان رحم کنند. 🔸بزرگان را احترام كنند، زيرا آنان سرمايه‌های يک ملت هستند و بايد علم و دانش و تجربۀ آنها را مورد استفاده قرار داد. 🔸به ضعيفان و ناتوانان رسيدگی کنند. 🔸دانشمندان را در جامعه تکريم کنند و به سراغ آنان بروند و از علمشان بهره بگيرند؛ يعنی علم و دانش در جامعه مورد تکريم قرار گيرد. 🔸مردم را تحت فشار قرار ندهند و به خفت و خواری نيفکنند. 🔸مردم را فقير نکنند که در نتيجه، کافر و بی‌دين بشوند (فقر، کفر می‌آورد. پيامبر اکرم(ص) به حاکمان اسلامی که بعد از او به حکومت می‌رسند می‌فرمايد: اين شما هستيد که مردم را بی‌دين می‌کنيد. پس آن حضرت کفر را به حکومت دينی نسبت می‌دهد) 🔸درب را به روی مردم نبندند و مردم به حاکمان خود دسترسی داشته باشند، در غير اين صورت اغنياء ضعيفان را می‌خورند. 🔸زياد مردم را به جنگ و جبهه نفرستند و به نسل امت من آسيب نرسانند و نيروهای انسانی مسلمانان را در خطر قرار ندهند. برای آنان آرامش و آسايش فراهم کنند. @dr_marziehmohammadzadeh
📝 پاسخ: ✍️ در بخشی از آخرین توصیه‌ی پیامبر به امت می‌خوانیم: "وَ لَمْ يُفْقِرْهُمْ فَيُكْفِرَهُمْ". یعنی والی، نباید مردم را به تهی دستی بکشانَد تا دینِشان از بین برود. ➕ این عبارت به روشنی توجهِ توامانِ پیامبر به دین و دنیا را نشان می‌دهد. عده‌ای از این ورِ بام افتاده‌اند و فقط دنیا دنیا می‌کنند! عده‌ای م از آن ورِ بام فقط از آخرت می‌گویند! چرا همیشه افراط و تفریط؟! یک حدِ وسطی هم وجود دارد بنامِ توجهِ توامان به دین و دنیا. بخاطر همین خدا در قرآن می‌فرماید: "لا تنسَ نصیبَک من الدنیا" یعنی بهره‌ات از دنیا را فراموش مکن. 🗣 حدیثِ "کاد الفقرُ أن یکونَ کُفرا" مربوط به فقرِ ایمان است نه فقرِ اقتصادی. بعضی‌ها طوری فقر را عاملِ بی دینی می‌دانند که انگار از در و دیوارِ همه‌ی ثروتمندانِ ما دین و ایمان می‌بارد! از قضا بیشترین حمایت‌ها از انبیاء از جانبِ فقرا و پا برهنه‌ها بود و بیشترین دردسرها را برای پیامبران در طولِ تاریخ همین ثروتمندان و فرعونان و قارونان داشتند. همین الآن هم محلِ رشدِ علما و عرفای بزرگ و بزرگترین تجمعاتِ مذهبی در پائین‌شهر است. ☝️کسی که از فقرِ ایمان رنج ببرد، چه در حالتِ فقر و چه در حالتِ ثروت، طغیان می‌کند. اما اگر کسی ایمانَش غنی‌سازی شده باشد، چه در فقر و چه در ثروت، دینَش را حفظ می‌کند. قبلا مقاله‌ای با عنوان فقر در ایران نوشته‌ام که در خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد. این لینک را لمس کنید: http://sadrismm.blog.ir/post/faghr ➕ عبارتِ آخرِ حدیث هم در متنِ بالا اشتباه معنا شده. خودِ پیامبر در طولِ 23 سال، 80 جنگ کردند. پس ایشان در لحظه‌ی آخر در صددِ نامشروع دانستنِ جنگ و جهاد نیستند. عبارتِ "وَ لَمْ يَخْبِزْهُمْ فِي بُعُوثِهِمْ فَيَقْطَعَ نَسْلَ أُمَّتِي". یعنی در لشکرکشی‌ها، به رزمندگان طوری سخت نگیر که نسلِ امتم قطع شود. پس توصیه‌ی پیامبر به سخت نگرفتن است و نه به تعطیل کردنِ جهاد و جنگ. .
سلام علیک باتوجه به فضایل امیر المومنین علیه السلام که همه میدانیم چرا ایشان در مناجاتهایشان از ظلمت قبر بعد سفر وضیق قبر سخن می گویند آنها که والاترینوبهترین جایگاه در انتظارشان هست ما که هرچقدر اعمال صالح داشته باشیم به گرد پای ایشان نخواهیم رسید باعث نامیدی نخواهد شد خصوصا برای جوانهای تازه به این راه آمده؟
📝 پاسخ: ➕ همان ترس از قبر و قیامت است که موجبِ مصونیتِ حضرت از گناه می‌شد. در واقع توجه به ظلمت و تاریکیِ قبر در مناجات‌های ایشان، یک عاملِ بازدارنده بود و باعث می‌شد امام، در برابرِ غفلت و معصیت، بیمه شود. 👌 بطورِ کلی ما دو نوع گریه و استغفار و اعتذار داریم: رفعی و دفعی. رفعی یعنی من خطائی کرده‌ام و بابتَش اشک می‌ریزم و استغفار می‌کنم. اما گریه و استغفارِ دفعی، جنبه‌ی پیشگیری و واکسیناسیون دارد. یعنی مولا در دلِ شب، می‌گریست و استغفار می‌کرد و یادِ قبر و قیامت می‌افتاد تا در روزِ پیشِ رو، با این پشتوانه‌ی نیایشی، دچار لغزش نشود. ☝️پس ماهیتِ استغفارِ اهلبیت با ما متفاوت است. ضمن این‌که تکلیفی که خدا از ما می‌خواهد به مراتب کمتر از امامان است. پس جایِ نا امیدی نیست و هر کس در حدِ خود اگر به وظایفِ شرعی‌اش پایبند باشد و بابتِ لغزش‌های احتمالی، توبه کند قطعا اهلِ نجات خواهد بود. .
سلام استاد ممنون از پاسخ هاتون. ببخشید مگر در آیه ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن، خمر روسری است. و آیه ۵۹ احزاب هم یدنین علیهن جلابیهن. جلابیب این طور که در لغت نامه ها آمده یعنی پوششی که روی بقیه لباس ها رو بپوشاند و باید گشاد باشد که آن را بخود نزدیک کنند. و خطاب به همه زنهای مومن هست. پس آیه چادر کاملا از روسری جدا و واجب است. ولی بنده متوجه نشدم چرا فرمودید واجب نیست؟
👉1👈 📝 پاسخ: ✍️ سطح و رتبه‌ی آیه‌ی 59 سوره‌ی احزاب با آیه‌ی 31 سوره‌ی نور، متفاوت است. بعبارتِ دیگر، هر آیه، مکلفِ مخصوص به خودَش را دارد. 1️⃣ مکلفِ آیه‎ی 59 سوره‎ی احزاب 👌 به آیه‎ی 59 سوره‎ی احزاب چشم بدوزید. این آیه، پوششِ سرتاسریِ جلباب (چادر) را الزام می‎کند. از ترکیبِ فعلِ امرِ "قُل" و فعلِ مضارعِ "یدنینَ" الزام و وجوب فهمیده می‏شود. الزامِ جلباب و حجابِ حداکثری به سه طائفه است: 👈 1. زنانِ پیامبر (لِأزواجِک): همسرِ پیامبر باید بیش از عوام الناس، به حجاب مقید باشد و پوششِ او چادر است و لا غیر. 👈 2. دخترانِ پیامبر (و بَناتِک): حکمِ زنانِ پیامبر عیناً در موردِ دخترانِ پیامبر نیز ساری و جاری است. 👈 3. زنی که از آنِ مؤمن است (نساء المؤمِنینَ): در این عبارت واژه‎ی "نساء"، مضاف است و "المؤمنینَ" مضافٌ إلیه. این یعنی ایمان، صفتِ شوهر یا پدر یا برادرِ این زنان است. 🔔 به سه تعبیرِ "أزواجِکَ" و "بَناتِکَ" و "نساءِ المؤمنین" ـ که هر سه ترکیبِ مضاف و مضافٌ الیه‎ی دارند ـ دقت کنید. الزامِ جلباب به این سه طائفه بخاطرِ مضافٌ الیه‌شان است. یعنی به ترتیب عایشه بودن، فاطمه‏ی زهرا بودن و جعده‎ی خبیثه بودن بخودیِ خود، جلباب را واجب نمی‎کند. آن‎چه موجبِ الزامِ جلباب می‎شود زوجه‎ی پیامبر بودنِ عایشه و بنتِ پیامبر بودنِ زهرا و همسرِ امام حسن بودنِ جعده است. ➕ با توجه به این‎که عبارتِ "نساء المؤمنین" در امتدادِ "أزواجکَ" و "بناتِک" آمده و از جهتِ اسلوبی به این‎دو شبیه است، شاید بتوان گفت نساء در این آیه، زنانی هستند که به نکاحِ مومنانی در آمدند که همچون پیامبر در ایمان، شاخص هستند. مثلا همسرِ امام هستند. یا همسرِ عالم هستند. یا همسرِ چهره‎های شاخصِ دینی هستند. این عده حجابشان الزماً چادر است و لا غیر. ✔️ جلباب (چادر) پرچم و نشانه‎ی ایمان است، معرِّفِ ایمان و عفاف است: "ذالک أدنی أن یُعرَفنَ"؛ نتیجه‎ی معروف شدن به ایمان و عفاف این است که موردِ اذیت قرار نمی‎گیرند: "فلا یؤذینَ". فاء در این عبارت، نتیجه‎ی التزام به جلباب است. یعنی محصولِ تقید به جلباب، در امان ماندن از اذیتِ هوسرانان است. 👌 استفاده از پوششِ چادر یعنی نه گفتن به هوسرانان. البته این آیه، تلبس به جلباب (حجاب حداکثری) را برای مؤمنانِ عوام نهی نکرد. 2️⃣ مکلفِ آیه‎ی 31 سوره‎ی نور 👌 آیه‎ی 31 سوره‎ی نور، "المؤمنات" را به چهار چیز الزام می‎کند: 👈 1. غضِ بصر: يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ 👈 2. حفظ فرج: وَ يحَفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ 👈 3. اختفاء زینت: وَ لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا 👈 4. روسری: وَ لْيَضْرِبْنَ بخُمُرِهِنَّ عَلىَ‏ جُيُوبهِنَّ ☝️آیا مثلِ آیه‎ی قبل، این الزامات، اختصاص به همسران و دخترانِ رسول و نیز مؤمنانِ عالی‎مقام دارد؟ یا مؤمنانِ عوام و عادی هم مخاطبِ این آیه هستند؟ و در یک کلام مصداقِ مؤمناتِ مکلف به این چهار الزام چه کسی است؟ ➕درست است که مصداقِ مؤمن در این‎جا نامشخص است اما تکلیف و ماموریتِ آن مُؤمن که روشن است. وقتی می‎توان با بررسیِ تکلیف و مشقِ دانش‎آموز پی به رتبه‎ی علمی او بُرد، پس با بررسیِ تکالیفِ چهارگانه‎ی فوق می‎توان رتبه‎ی ایمانیِ مؤمناتِ این آیه را نیز کشف کرد. 👀 غضِ بصر، اولین تکلیف است. آیا این تکلیف فقط به مؤمنانِ عالی‎رتبه واجب است؟ حفظِ فرج از نگاه و زنا آیا فقط به نساء پیامبر و بناتِ پیامبر و نساء مؤمنان واجب است؟ پاسخِ این‎دو سوال منفی است. 🗣 بفرموده‎ی آیه‎ی 12 سوره‎ی ممتحنه زنانِ صدرِ اسلام به محض این‎که ایمان آوردند، با همان ایمانِ اندکشان در بیعت با پیامبر از زنا نهی شدند: "إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى‏ أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنينَ...". پس این‎طور نیست که تا ایمانش تکمیل نشده باشد و به درجاتِ عالیه نرسیده باشد، زنا و چشم‎چرانی و شرکِ و سرقت بر اینان حلال باشد. ☝️در این آیه تعبیرِ "مؤمنات" برای مؤمنِ حداقلی هم بکار رفته و این یعنی مؤمنِ ابتدائی، متوسطه، عالیه و حتی مُسلِم همه‎شان مکلف به انجامِ دستوراتِ دین هستند. بنابراین دو دستورِ اول، به عمومِ مؤمنان است با هر درجه و رتبه‎ای. حال که دو مورد از چهارگانه، مصداقش عمومِ زنان مؤمن شد چه ایرادی دارد همان حکمِ سابق را به دو موردِ باقی مانده سرایت دهیم و بگوئیم اختفاء زینت وتلبس به روسری هم تکلیفِ عُمومِ مُؤمنان است و نه فقط مخدراتِ علیا مقام و زنانِ مؤمنانِ والا مقام؟ ادامه👇👇👇 .
👉2👈 ادامه👆👆👆 ❌ پس این نیست که مرد باید مومنِ کامل باشد تا حجاب زنش رعایت شود. ضمن این‎که به آخرین فقره‎ی آیه‎ی 31 و مشخصاً رویِ واژه‎ی "جمیعاً" دقت کنید: "تُوبُواْ إِلىَ اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُون". این آیه، جمیع المؤمنین را موردِ خطاب قرار داده و نه مؤمنان خاص. اــــــــــــــــــــــــــــــ ✅ حاصل جمعِ آیاتِ دو سوره‎ی احزاب و نور: ➕ حاصلِ کلام این شد که هر دو آیه به پوششِ الزامی تاکید دارند اما میزانِ پایبندی به حجاب در دو آیه به اقتضایِ مکلفِ آن، متفاوت است. 👈 طبقِ آیه‎ی 59 سوره‎ی احزاب، حجاب حداکثری یعنی جلباب (چادر)، پوششِ الزامیِ زنِ پیامبر، دخترِ پیامبر و زنِ مؤمنانِ عالی‎مقام است. اما حجاب حداقلی یعنی تلبس به روسری و اختفاء زینت، پوششِ الزامیِ عمومِ مؤمنات است. ✍️ شاید به همین دلیل است که برخی مفسران گفته اند وصف در مقامِ تسمیه است و واژه‎ی "المؤمنون" حاکی از جریانِ ایمانی و صنفِ اجتماعی است. پس عمومیت دارد و شاملِ هر کس که مُتَّصِف به ایمان است می‎شود. فرقی هم ندارد که مثلِ امیرالمومنین مؤمنِ درجه‏ی یک باشد یا دو یا سه. ➕ اما "یا الذینَ آمنوا" چون فعلِ ماضی است و از گذشته خبر می‎دهد حکایت از ثبوت و تحققِ ایمان می‎کند و نه حدوثِ ایمان. خطابِ "یا" هم به زمانِ حال دلالت دارد. مجموعِ گذشته و حال یعنی ایمانِ او از دیرباز بوده و هنوز هم ادامه دارد. بخاطر همین است که همه‎ی 80 "یا ایها الذینَ آمنوا"ی قرآن در مدینه نازل شده و خطاب به مؤمنانِ تثبیت شده است. .
🌹🌷ایران، گرگ قبرستان می خواهد! ✅گرگ ها (روزنامه نگاران) باید حمایت شوند تا خواب از چشم فاسدان و کفتارها بربایند 📌دکتر مجتبی لشکربلوکی چ ✍رضاشاه سفری یک ماهه داشت به ترکیه. یکی از همراهان خاطره جالبی دارد: روزی در میان گفتگوها، یک مرتبه آتاتورک یکی از روزنامه های محلی را در دست می گیرد که راجع به اختلاس یکی از کارمندانِ یکی از وزارتخانه ها نوشته بود. آتاتورک آن روزنامه را به «عصمت اینونو» نخست وزیر ترکیه نشان داده و دستور رسیدگی می دهد. ✍رضاشاه با تعجب می پرسد چرا به روزنامه نگاران اجازه می دهد چنین مطالبی را نوشته و مامورین دولت را زیر سوال ببرند؟ من در ایران به هیچیک از جراید اجازه نمی دهم که کوچکترین انتقادی از رفتار مامورین دولت بکنند! ✍آتاتورک در جواب داستان جالبی نقل می کند: روزی یک خانمی ثروتمند و زیبا به یکی از رمالها مراجعه می کند و می گوید که شوهرم مرا خیلی دوست دارد اما من او را دوست ندارم و می خواهم طلاقم بدهد! رمال که نمی خواسته چنین مشتری پولداری را زود از دست بدهد روی کاغذ، چیزی نوشته و به خانم می دهد تا در یکی از شبهای تاریک، کاغذ را در قبرستانی دفن کند اما در زمان دفن کردن، نباید اصلا به «گرگ» فکر کند چرا که در این صورت، نوشته تاثیری نخواهد داشت. خانم، کاغذ را مدام به قبرستان می برده اما بلافاصله به یاد گرگ می افتاده و نمی توانسته کاغذ را دفن کند و ناچار برمی گشته. ✍آتاتورک در ادامه می گوید روزنامه نگاران به منزله آن گرگ اند که به محض اینکه مقامی بخواهد اختلاس کند و رشوه ای بگیرد بلافاصله آن گرگ یعنی (افشاگری روزنامه ها) در خیالش مجسم خواهد شد و دست از پا خطا نخواهد کرد! بدون وجود روزنامه های آزاد، حتی اگر بر هر مقام دولتی یک مامور مخفی هم گذاشته شود باز هم قادر به کنترل فساد نخواهد بود چرا که ممکن است آن مامور مخفی با آن مقام ساخت و پاخت کرده باهم بخورند! (برگرفته از نوشته علی مرادی مراغه ای بر اساس کتاب روزها از پی سالها). ✍اگر خواهان جامعه ای به دور از ويژه خواری، رانت خواری، امضاهای طلایی، آقازادگی و خویشاوندسالاری هستیم به این چهار نکته توجه کنیم: ✍1- از گرگ ها حمایت کنیم! انگلیسی ها می‌گویند: «دولت انگلیس در هر کشور دو سفیر دارد، یکی سفیر حکومت و یکی خبرنگار گاردین و چه بسا در بسیاری موارد نظر خبرنگار گاردین بر نظر سفیر ترجیح داده می‌شود.» این جمله انگلیسی‌ها به این خاطر است که آن ها عمیقا باور دارند مطبوعات کتاب مقدس دموکراسی است. ✍2- گرگ بی دندان نباشیم: اگر رسانه ها به میزان 100% آزاد باشند اما چرخش آزاد اطلاعات رخ ندهد آن گرگ بدون دندان خواهد بود و بی خاصیت. بر همه ماست که خواهان اجرای کامل قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باشیم. برای آنکه به قدرت انتشار اطلاعات پی ببرید کافیست به این فکر کنید که اگر لیست کسانی که در طول سال های اخیر ارزهای دولتی، پست های دولتی، وام های دولتی و امتیازات دولتی (که همه شان شیرین هستند) می گرفتند منتشر می شد کار ما به اینجا نمی کشید. ✍3- آزادنگار باشیم. همه ما نمی توانیم روزنامه نگار باشیم اما همه ما می توانیم یک آزادنگار باشیم. اطلاعات خود را به بهترین فرد/نهاد/سامانه ای که می‌دانیم منتقل کنیم. آمارهای جهانی نشان می‌دهد ۴۳% از مفاسد مالی به وسیله گزارش‌های مردمی و ۲۵% از سوی کارمندان گزارش می‌شود. دیر یا زود قانون حمایت از افشاگران (آزادنگاران) تصویب خواهد شد. همه ما می توانیم یک کنشگر توسعه، یک مبارز راه روشنایی باشیم. ✍4- حریم ممنوعه نداریم!! در جامعه ما هیچ کس و هیچ نهادی عاری از خطا و اشتباه نیست. حتی نهاد مذهب. بگذارید مثالی بزنم. در سال 2001، تیم افشاگری با نام «Spotlight» در روزنامه بوستون گلوب آمریکا تشکیل شد با تمرکز بر سوء استفاده های جنسی کلیسا. ✍آن تحقیقات به سونامی عظیم افشاگری علیه رسوایی جنسی در کلیسا های کاتولیک جهان انجامید. «اسپات لایت» نشان داد که نه تنها کلیسای کاتولیک، این فساد درون سیستم خود را پنهان کرده بلکه برخی مقامات بانفوذ نیز در این لاپوشانی نقش داشته اند. کلیسای کاتولیک در آمریکا در 10 سال اخیر مجبور به پرداخت بیش از 3 میلیارد دلار برای درمان و هزینه های قضایی شده است. ✍همین تلاش ها باعث شد از سال 2004 تا 2013 میلادی مجموعا 900 کشیش به اتهام کودک آزاری خلع لباس و از کلیسا اخراج شدند. انسان های عادی در هر لباس و مقامی، مانند ما در معرض خطا و اشتباه هستند. ما حریم ممنوعه نداریم! ✍توسعه با فساد به دست نمی آید. ندارد فساد نیز خود به خود رفع نمی شود. همه باید کمک کنیم با آزادسازی حریم های ممنوعه، گردش آزاد اطلاعات و آزادنگاری، گرگ ها خواب را از چشم کفتارها بگیرند. توسعه پشت دیوارهای فساد است.
📝 پاسخ: 👌 کاملا درست است. کسی که از خدا نمی‌ترسد باید با افشاگری، او را از مردم ترساند. گردشِ آزادِ اطلاعات و شفافیت، بسیار مطلوب است مشروط به این‌که: 1️⃣ اطلاعاتَش مبتنی بر سند و مدرک باشد نه متکی بر احتمالات و شایعات و دروغ 2️⃣ حریمِ خصوصیِ افراد و نظام نقض نشود 3️⃣ ادبیات و لحنِ انتقاد، منصفانه باشد 4️⃣ محاسن و معایب، توامان منعکس شود 5️⃣ هدف از نقد، اصلاح باشد نه عقده‌گشائی و هوای نفس. نقد و ارائه‌ی راهکار در کنار هم باشد 6️⃣ بمرور دچارِ منفعت‌طلبی نشود، تریبونَش را به زر و زور و تزویر نفروشد و تبدیل به ابزاری برای اشخاص و احزاب نشود. ✅ اگر خبرنگاری یافتید با ویژگی‌های فوق، هیچ اشکال ندارد که تریبون و رسانه بدهید دستَش تا روشن‌گری کند برای مردم و افشاگری کند علیهِ ظالمان. .
ممنون میشم این پیام رو دست به دست کنید شاید تونست جلوی اتفاقات غمگین بیشتری رو بگیره. ⚘ نمی دونم لحظه ای که با سوتی یه دانش آموز، پدر و مادرش و یا معلم تو مواجه میشید، چی شما رو ترغیب می کنه که سریع اون پیام رو بفرستید برا کسی... مثلا پیام صوتی ای که حین داد و فریاد و حرفهای نه چندان جالب مادری یا معلمی یا بچه ای در بی خبری ضبط و ارسال شده ... چه بسا که تو اون استرس و عصبانیت، اشتباهی "حذف برای من" رو زده و دیگه کاری ازش ساخته نیست. اون لحظه اگه ازش بر بیاد به تک تک ما التماس میکنه که پخش نکنید پیام رو... اون داره تو قلبش التماس می کنه ولی ما نمی شنویم. به روزهای بعد اون پیام فکر کردیم که اون خانواده چقدر درگیر میشن؟ به دعواهای احتمالی پدرومادر سر این سوتی، درگیری ذهنی بچه و تاثیراتی که این اتفاق رو زندگیش میذاره فکر می کنیم؟ به خجالتی که اون معلم از همکارا و خانواده و... میکشه فکر می کنیم؟ به اینکه ممکنه یه پدرومادر دیگه نتونن تو فامیل سرشونو بلند کنن فکر می کنیم؟ یادمون رفته اون پسربچه شمالی سر همین دست به دست چرخیدن فیلم اشتباهش بین مردم، سالها مدرسه نرفت؟؟؟؟ کاش سوژه های خنده هامون، اشتباهات آدمها نباشه. برای هیچ کدومِ ما وقت اشتباه کردن، خوشایند نیست کسی بهمون بخنده. قبل از تصمیم برای ارسال چنین پیامی چند لحظه فکر کنیم که آیا زندگی اون دانش آموز، پدرومادر یا معلم رو تحت تاثیر قرار نخواهد داد؟ دنیا پر از سوژه خنده ست. نیاز نیست با سرنوشت آدمها بازی کنیم تا عده بیشتری برای چند ثانیه بخندن و بعد بگردیم دنبال پاسخی برای خدا که چرا چنین کردیم! اگر دوست دارید سهمی در جلوگیری از چنین اتفاقاتی داشته باشید، یا این پیام رو منتشر کنید و یاخودتون به هرشکل دوست دارید در فضای مجازی ویا با اطرافیانتون درباره تبعات و آثار چنین رفتارهایی صحبت کنید. 🙏🙏
یک کار ابتکاری جالب و عالی😍😍😍
سرسره سرسره چوبی سرسره خانگی ابتکار خلاقیت اقتصاد مقاومتی بسم الله در این روزگار کرونایی که رفت و آمدها به‌شدت کم شده، حوصله بچه‌ها از ماندن در خانه سرمی‌آید و نیازمند بازی‌ها و سرگرمی‌های مناسب هستند. از همین رو مدت‌ها بود که به بچه‌هایم قول سرسره خانگی داده بودم. برای خرید سرسره به مغازه‌های اسباب‌بازی سری زدم. مناسب‌ترین سرسره پلاستیکی با دو متر طول و تقریباً یک متر ارتفاع، فقط طاقت وزن بچه‌های زیر شش سال را داشت و قیمتش هم بالا بود. با خودم گفتم من که دست به ابزار هستم، می‌توانم خودم یک سرسره خوب با مقاومت بالا و با هزینه کم درست کنم. طراحی سرسره فلزی تاشو را شروع کردم. بعد از پایان طراحی با همه دقایق و ظرایف، برای خرید قوطی و ورق و سایر قطعات آهنی روانه بازار آهن‌فروشان شدم. با چند پرسش و یک حساب سرانگشتی متوجه شدم که هزینه مواد اولیه سرسره آهنی، بیش از یک میلیون تومان می‌شود! بدون خرید به خانه برگشتم. فکرم را بازتر کردم تا طرحی نو دراندازم. دست آخر به این نتیجه رسیدم که سرسره را با چوب درست کنم. بعد از طراحی دقیق، کار را شروع کردم و با مبلغ سیصد هزار تومان یک سرسره با طول دو متر و هفتاد سانتی‌متر و ارتفاع یک و نیم متر با قدرت تحمل بزرگسالان ساختم. خودم هم سوارش شدم و بارها سر خوردم. خم به ابرو نمی‌آورد! کسانی که دست به ابزار هستند و از کار با چوب سررشته‌ای دارند، می‌توانند چنین سرسره‌ای را برای فرزندانشان درست کنند و با کم‌ترین هزینه، سرسره‌ای مقاوم بسازند و عزیزانشان را خوشحال کنند. مواد مورد نیاز برای ساخت سرسره چوبی: ۱. ورق فایبرگلاس صاف (بدون موج) به اندازه سطح سرسره (۲۷۰*۷۰ سانتی‌متر) ۲. پارچه معمولی به اندازه سطح سرسره ۳. قطعات کوچک و ضایعاتی از تخته سه‌لایی یا ام‌دی‌اف سه میلی‌متر به اندازه کافی ۴. تخته مناسب برای نردبان سرسره ۵. چسب چوب یک دبه پنج کیلویی ۶. چسب آهن یا چسب موکت یک قوطی یک لیتری ۷. پیچ و منگنه و لولا و ... مراحل ساخت سرسره چوبی: ۱. ابتدا ورق فایبرگلاس را با کمک چسب نواری به صورت خمیده به طول درمی‌آوریم.
۲. پارچه را با چسب آهن روی ورق فایبرگلاس می‌چسبانیم
۳. تکه‌های ام‌دی‌اف سه میل را به‌صورت نوار سه سانتی درمی‌آوریم و منظم با چسب چوب روی پارچه می‌چسبانیم