eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
90 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
47 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ۲۰ و ۲۱ سباء 🔸وَلَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقاً مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ و البتّه ابلیس خود را (که مى‏گفت: من اولاد آدم را گمراه مى‏کنم) بر آنان تحقّق یافته دید، پس همگى از او پیروى کردند، جز گروه اندکى از مؤمنان. 🔸وَمَا کَانَ لَهُ عَلَیْهِم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن یُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْهَا فِى وَرَبُّکَ عَلَى‏ کُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ حَفِیظٌ و ابلیس هیچ گونه تسلّط و غلبه ‏اى بر آنان (که از او پیروى کردند) نداشت. (کار او تنها است) تا معلوم کنیم کسى را که دارد (و در برابر وسوسه‏ هاى او مقاومت مى‏ کند) از کسى که نسبت به آخرت در است، و پروردگارت بر همه چیز نگهبان است. __________________________، راه نفوذ و موفقیّت ابلیس😈 است. «ربّنا باعد بین اسفارنا... و لقد صدق علیهم ابلیس ظنه» 👈ابلیس به موفقیّت خود در انحراف کشاندن مردم یقین ندارد. «ظنّه» 👈شیطان نمى‏تواند انسان را مجبور کند و پیروى مردم از ابلیس بر اساس اختیار و تصمیم خود آنان است. «و ما کان له علیهم من سلطان» ✅ ایمان به قیامت، سدّى است در برابر شیطان. «لنعلم من یؤمن بالآخرة» 🤔فلسفه‏ وجود شیطان و وسوسه ‏هاى او، ایجاد چند راه پیش روى انسان و قدرت انتخاب و آزمایش اوست. «الاّ لنعلم...» ❌ انسان با تردید و تزلزل، راه سلطه‏ شیطان را بر روى خود باز مى‏ کند. «ما کان له علیهم من سلطان... ممن هو منها فى شک»
⚠️، نشانه تسلط ابلیس و تحقق وعده شیطان⚠️ ⚠️ابلیس از میان همه نشانه های گوناگون و متعدد و ، به و توجه می‌کند و آن را مهم‌ترین نشانه بر یا بر می شمارد. 🔴چرا خداوند میان این همه نشانه برای شناخت حقیقت و شخص، به و توجه می‌دهد و کفران را نشانه کفر و شکر را نشانه ایمان معرفی می‌کند؟ 💠خداوند در بیان عناد و دشمنی ابلیس و شیطان با انسان از زبان ابلیس نقل می‌کند که سوگند خورده است تا مردم را به و بکشاند: قال فبما اغویتنی لاقعدنّ لهم صراطک المستقیم ثم لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم و لاتجد اکثر هم شاکرین؛ ابلیس گفت: پس به سبب آنکه مرا به بیراهه افکندی من هم برای فریفتن آنان حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست. آنگاه از پیش رو و از پشت سرشان و از طرف راست و از طرف چپشان بر آنها می‌تازم و بیشترشان را . (اعراف، آیات16 و 17) در این آیه خداوند گزارش می‌کند که هدف ابلیس در تسلط و ولایت یابی برانسان، کشاندن وی به ناسپاسی است. به نظر ابلیس که خداوند آن را انکار نکرده است، نشانه تسلط و ولایت ابلیسی و شیطانی، بشر است. 👈 نشانه و ایمان، و نشانه و حکومت شیطان برانسان، اوست. 👈 و از سوی انسان، مهم ترین نشانه و اصلی ترین اثر و پیامد و است. ❌ابلیس چنان که خداوند در این آیه بیان می‌کند، سوگندهای بسیار غلیظ و شدید می‌خورد تا انسان را از راه به در کرده و او را به بکشاند؛ زیرا به نظر ابلیس، ❌ بدترین شیوه و رویه برخورد با خداوندگاری و پروردگاری خداست. پس اگر کسی پیشه کند ابلیس به هدف خود یعنی ضلالت و گمراهی بشر دست یافته است و نشان می‌دهد که انسان شایسته خلافت الهی نیست. ❓اما پرسش این است که چرا مهمترین نشانه بندگی و ولایت الهی در و انسان خودنمایی می‌کند و ولایت ابلیسی و شیطانی و خروج از راه مستقیم انسانیت و عبودیت، در خود را نشان می‌دهد؟ در پاسخ به این پرسش باید به نقش سپاس و شکر در نگرش قرآنی توجه داشت و اینکه کفران و ناسپاسی به چه معنایی است... ✅ شکر کردن نخستین جلوه عقل عملی است. به این معنا که عقل عملی، حکم می‌کند که انسان در برابر نعمت و نعمت دهنده، شاکر و سپاسگزار باشد. ✅از نظر قرآن نشانه هدایت انسان و ضلالت وی در شُکر و کفران است. (انسان، آیه 3) 👈در حقیقت نشانه این که انسان در مسیر فطرت و عقل سلیم حرکت می‌کند یا خیر، باید در همین شکر و سپاس و یا کفران و ناسپاسی جست. 👈انسانی که در مسیر هدایت گام بر می‌دارد انسانی سپاسگزار است وگرنه ناسپاسی، خود بهترین دلیل و گواه بر گمراهی و خباثت طینت و شخصیت و دفن عقل و فطرت او است. (نمل، آیه 40، لقمان، آیه 12) 🔹 من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق، کسی که عادت به تشکر و سپاس نداشته باشد و شکرگزار بنده ای نباشد که به او نعمتی داده و خدمتی کرده است، هرگز شکرگزار خالق و پروردگارش نیز نخواهد بود. ✅در حقیقت بهترین جلوه عقل و بندگی و اطاعت و هدایت و تقوا و علم و حکمت و ایمان را باید در شکرگزاری از هر کسی و هر نعمتی دانست. ✳️به سخن دیگر، عقلانیت بشر در این رفتار خودنمایی می‌کند و اگر کسی بخواهد در مورد دیگری، قضاوت کند که او انسانی خردورز یا سفیه و بی خرد است می‌بایست به این بعد رفتاری او توجه کرد که آیا سپاسگزار است یا ناسپاس.
🔴آثار و پیامدهای سپاسگزاری و ناسپاسی 📌سپاس و ناسپاسی در تبیین حقیقت شخصیت انسانی نقش اساسی و مهم دارد. 📌ناسپاسی رفتاری نابهنجار و ضد ارزشی و غیر اخلاقی و از قبایح انسانی است. ❌از نظر قرآن، کسی که ناسپاسی می‌ورزد، سزاوار دوزخ بلکه حتی عذابهای سخت و شکنجه های دردناکی در همین دنیاست. به این معنا که خداوند به انسان ناسپاس حتی مهلت این را نمی‌دهد تا عذاب و شکنجه‌اش را به تأخیر اندازد و در قیامت او را به سبب ناسپاسی عذاب و شکنجه کند، بلکه می‌کوشد تا در همین دنیا از او انتقام گیرد و به شدت عذاب نماید و عذاب او را به روز رستاخیز نمی‌اندازد. (سباء، آیات 16 و 17؛ نساء، آیه 147؛ انسان، آیات 3 و 4؛ عنکبوت، آیات 65 و 66) ❌خداوند اقوام بسیاری را به سبب همین کفران نعمت و ناسپاسی نسبت به خداوند در همین دنیا عذاب کرده است. در حقیقت ریشه بسیاری از بلایا و بدبختی‌ها و گرفتاری‌های بشر در ناسپاسی اوست و اگر کسی سزاوار سرزنش باشد خود شخص است که با ناسپاسی، خریدار عذاب دنیوی سخت و شکنجه های شدید شده است و به جای امنیت برای خود شر و ناامنی و عذاب دنیوی را خریده است. (ابراهیم، آیه 28؛ نحل، آیات 53 تا 55 و نیز 71 و 72 و 83) ❌خداوند در آیه 115 سوره مائده در تحلیل و تبیین علت مسخ شدن گروهی از یهودیان و عذاب سخت در همین دنیا، به کفران و ناسپاسی آنان اشاره می‌کند و می‌فرماید که همین رفتار زشت و قبیح عقلانی و عقلائی و وحیانی موجب شده است تا خداوند ایشان را در همین دنیا مسخ و عذاب کند. البته مقصود از عذاب در آیه شریفه، عذاب مسخ است. (تفسیر شریف لاهیجی، ج 1، ص 727) . ❌از نظر قرآن، ناسپاسی موجب می‌شود تا انسان نعمت هائی چون آسایش و آرامش را از دست بدهد و گرفتار تنگ روزی و ناامنی گردد (رعد، آیه 11؛ نحل، آیه 112) ⚠️به هر حال ریشه بسیاری از گرفتاری‌ها و عذاب‌های دنیوی را می‌بایست در همین رفتارهای زشت خود به ویژه ناسپاسی جست. خداوند کفران نعمت را از امور زشت و ناپسند شمرده است. (بقره، آیات 57 و 152؛ نساء، آیه 147 و آیات دیگر) ❌خداوند دررقرآن به این مطلب متاکر است که انسان‌های ناسپاس انسان‌های جاهل و سفیه و نابخردی هستند و همین ناسپاسی آنان خود مهم‌ترین دلیل بر سفاهت و نابخردی آنان است و نیازی نیست برای شناخت خردمندی و نابخردی کسی به نشانه ای دیگر مراجعه کرد؛ بلکه همین نشانه سپاس و ناسپاسی، بهترین نشانه از خردورزی و نابخردی شخص است. (ملک، آیات 21 تا 23؛ اسراء، آیه 99) ✅شکرگزاری، نشانه عقل عملی و از مستقلات عقلی است. این عقل است که حکم می‌کند که شکر و سپاس، عملی خوب و زیباست و ناسپاسی رفتاری زشت و بد می باشد. ✅ انسان‌های عاقل انسان‌های ناسپاسی نیستند و نسبت به هر نعمتی از جمله نعمت وجود و هدایت و مانند آن سپاسگزار خداوندگار خویش هستند. (نحل، آیه 114؛ بقره، آیه 172) ✅شُکر، واجب عقلی است که وجوب عبادت نعمت دهنده را سبب می‌شود و ما را ملزم می‌کند تا در مقام بندگی و عبادت درآییم! آری؛ شکر نعمت حکم عقلانی و عقلایی است که شارع آن را تایید کرده است ولی این بدان معنا نیست که خداوند نیازمند شکر ماست بلکه این شکرگزاری سودش به خود انسان می‌رسد زیرا نشانه ای از و درک مسیر زندگی و اهداف آفرینش است و همین مساله موجب می‌شود تا در مسیر درست گام بردارد و از نعمت‌های دیگر الهی نیز بهره مند گردد و بیش از پیش از نعمت‌های خداوند سود برد. از این رو را عامل آن دانسته‌اند؛ زیرا شرایط را برای بهره مندی از نعمت‌های خداوند غنی با لذت فراهم می‌آورد. (نمل، آیه 40؛ لقمان، آیه 12؛ ابراهیم، آیه 7) 👌 خدا شکور است و هیچ کاری را بدون تقدیر و پاداش نمی گذارد و این نشانه آن است که چقدر خداوند ؛ بندگانش را دوست دارد و باعث آرامش برای انسان می شود ...
💐حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرمایند: «فَضْلُ الْقُرآنِ عَلی سائِر الکَلام کَفَضْل اللهِ عَلی خَلْقِهِ، برتری بر دیگر سخنان، چون برتری خدا بر مخلوقاتش است». _______________________________ 🌸📖🌸کانال همراه با قرآن کریم👇 ⬅️ سوره بقره ⬅️ سوره آل عمران ⬅️ سوره نساء ⬅️ سوره مائده ⬅️ سوره انعام ⬅️ سوره اعراف ⬅️ سوره انفال ⬅️ سوره توبه ⬅️ سوره یونس ⬅️ سوره هود ⬅️ سوره یوسف ⬅️ سوره رعد ⬅️ سوره ابراهیم ⬅️ سوره حجر ⬅️ سوره نحل ⬅️سوره اسراء ⬅️سوره کهف ⬅️سوره مریم ⬅️سوره طه ⬅️سوره انبیاء ⬅️سوره حج ⬅️سوره مومنون ⬅️سوره نور ⬅️سوره فرقان ⬅️سوره شعراء ⬅️ سوره نمل ⬅️سوره قصص ⬅️ سوره عنکبوت ⬅️سوره روم ⬅️سوره لقمان ⬅️سوره سجده ⬅️سوره احزاب ❌ ✅ لطفاً کانال 《همراه با قرآن 》 را به دیگران معرفی کنید .👇 https://eitaa.com/hamrahbaquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️صفحه ۴۳۱ سوره سباء❇️ 23_هیچ شفاعتی نزد او، جز برای کسانی که اذن داده، سودی ندارد! (در آن روز همه در اضطرابند) تا زمانی که اضطراب از دلهای آنان زایل گردد (و فرمان از ناحیه او صادر شود؛ در این هنگام مجرمان به شفیعان) می‌گویند: «پروردگارتان چه دستوری داده؟» می‌گویند: «حقّ را (بیان کرد و اجازه شفاعت درباره مستحقّان داد)؛ و اوست بلندمقام و بزرگ‌مرتبه!» 24_بگو: «چه کسی شما را از آسمانها و زمین روزی می‌دهد؟» بگو: «اللّه! و ما یا شما بر (طریق) هدایت یا در ضلالت آشکاری هستیم!» 25_بگو: «شما از گناهی که ما کرده‌ایم سؤال نخواهید شد، (همان گونه که) ما در برابر اعمال شما مسؤول نیستیم!» 26_بگو: «پروردگار ما همه ما را جمع می‌کند، سپس در میان ما بحق داوری می‌نماید (و صفوف مجرمان را از نیکوکاران جدا می‌سازد)، و اوست داور (و جداکننده) آگاه!» 27_بگو: «کسانی را که بعنوان شریک به او ملحق ساخته‌اید به من نشان دهید! هرگز چنین نیست! (او شریک و شبیهی ندارد)، بلکه او خداوند عزیز و حکیم است! 28_و ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم تا (آنها را به پاداشهای الهی) بشارت دهی و (از عذاب او) بترسانی؛ ولی بیشتر مردم نمی‌دانند! 29_می‌گویند: «اگر راست می‌گویید، این وعده (رستاخیز) کی خواهد بود؟!» 30_بگو: «وعده شما روزی خواهد بود که نه ساعتی از آن تأخیر می‌کنید و نه (بر آن) پیشی خواهید گرفت!» 31_کافران گفتند: «ما هرگز به این قرآن و کتابهای دیگری که پیش از آن بوده ایمان نخواهیم آورد!» اگر ببینی هنگامی که این ستمگران در پیشگاه پروردگارشان (برای حساب و جزا) نگه داشته شده‌اند در حالی که هر کدام گناه خود را به گردن دیگری می‌اندازد (از وضع آنها تعجّب می‌کنی)! مستضعفان به مستکبران می‌گویند: «اگر شما نبودید ما مؤمن بودیم!» ❇️صفحه ۴۳۱ سوره سباء❇️
آیه ۲۳ سباء وَلَا تَنفَعُ عِندَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ حَتَّى‏ إِذَا فُزِّعَ عَن قُلُوبِهِمْ قَالُواْ مَاذَا قَالَ رَبُّکُمْ قَالُواْ الْحَقَّ وَهُوَ الْعَلِىُّ الْکَبِیرُ و نزد خداوند سودى ندارد، مگر براى آن کس که او اجازه دهد.(انتظار اذن شفاعت،ادامه دارد) تا زمانى که هراس و اضطراب از دل‏هاى آنان بر طرف شود(مجرمان) از آنان پرسند: پروردگار شما چه گفت؟ پاسخ مى‏ دهند:حقّ گفت؛ و او بلند مرتبه و بزرگ است. _______________________ کلمه‏«فُزّع»هر گاه با حرف«عن»همراه باشد به معناى بر داشته شدن ناله است،ولى اگر بدون آن باشد به معناى به ناله در آوردن است. 💠در قیامت جز براى افرادى که خداوند اجازه دهد، شفاعت سودى ندارد و مجرمان در آن روز وحشت زده ‏اند و ناله‏ ها دارند تا آن که صدایشان خاموش شود و ناله و فزع از دل‏هاى آنان برخیزد. فرشتگان یا مؤمنان از این مجرمان مى‏ پرسند: پروردگار شما در دنیا به شما چه گفت؟مى‏ گویند: گفت،ولى ما گوش ندادیم. ❌ معبودهاى خیالى،اجازه‏ ى شفاعت پیروان خود را ندارند.«لا تنفع الشفاعة» 👈شفاعت به این معنا نیست که شفاعت کنندگان از خداوند مهربان‏ترند،زیرا خداوند است که به شفاعت کنندگان اجازه‏ ى شفاعت می دهد.«لمن اذن له» 👈 اذنى که خداوند به افراد مى‏دهد تا شفاعت کنند یا شفاعت شوند بر اساس حقّ است، یعنى شفاعت کنندگان به خاطر قرب الهى به آن مقام مى‏رسند و شفاعت شوندگان به خاطر حفظ ارتباط با راه خدا لایق دریافت شفاعت مى‏شوند. «قالوا ماذا قال ربّکم قالوا الحقّ» ▪شفاعت که همان بهره گرفتن شایستگان از رحمت گسترده و مغفرت پروردگار در پرتو وساطت اولیاى الهى است، یکى از معارف امیدبخش و رفیع اسلام به شمار مى رود. 👈شفاعت در شکل صحیح که مد نظر قرآن و روایات می باشد، در عرض توبه نیست تا با وجود یکی، توجیهی برای عملکرد دیگری وجود نداشته باشد. بلکه شفاعت از طرف خود خداوند متعال به عنوان یکی از راه های توبه معرفی شده است تا شفاعت شونده امید بیشتری به بخشش خداوند پیدا کند.