🌏🌓🪐✨معراج؛ سفری از فرش تا عرش
پدیده #معراج یکی از #معجزات_الهی است که #جسم_و_روح_رسول_خدا (ص) را توأمان از زمین تا به عرش الهی برده و در این مسیر ماجراهای زیادی اتفاق افتاده است...
🔴فلسفه معراج
فلسفه احکام و بسیاری از موضوعات دینی بر ما خیلی واضح و روشن نیست و جز خدای تعالی و رسول اکرم(ص) علیه و آله و اهل بیت معصومین (ع)برای کسی دست یافتن به همه جوانب آنها ممکن نیست؛ منتهی از طریق کتاب و سنت به گوشههایی از حکمتهای این موضوعات اشاره شده است. در مورد معراج نیز حکمتهایی بیان گردیده است که عبارتند از:
⏪۱. دیدن عظمت خداوند در پهنه آسمانها با همین چشم ظاهری، که قرآن میفرماید:لنریه من آیاتنا(تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم).
⏪۲. رسیدن پیامبر به شهود باطنی.
⏪۳. تحصیل درک بالا و دید تازه ای برای هدایت و رهبری انسانها توسط پیامبر اکرم (ص). حضرت به مسائل زیاد و مهمی از فرشتگان و بهشتیان و دوزخیان و ارواح انبیاء آگاهی یافت که در طول عمر مبارک خود الهامبخش او در تعلیم و تربیت خلق خدا بود.
⏪۴. احترام به فرشتگان و ساکنان آسمانها به واسطه قدوم مبارک حضرت.
امام صادق (ع) فرمودند: خداوند هرگز مکانی ندارد و زمان بر او جریان نمیگیرد؛ لکن او میخواست فرشتگان و ساکنان آسمانش را با قدم گذاشتن پیامبر (ص) در میان آنها احترام کند و نیز از شگفتیهای عظمتش به پیامبرش نشان دهد تا پس از بازگشت برای مردم بازگو کند.
⏪۵. جواب به تقاضای حال حضرت رسول (ص).
مرحوم علامه طباطبایی در این باره میفرماید: اینکه فرمود:«انّه هو السمیع العلیم» بیان علت سیر دادن او به منظور نشان دادن آیات است؛ یعنی خدا چون شنوا به گفتههای بندگان و بینای به افعال ایشان است و تقاضای حال رسول خود را دید که چنین اکرامی را اقتضاء میکند او را برای نشان دادن پارهای از آیات و نشانههایش شبانه سیر داد.
✳️ آری! معراج یکی از اتفاقاتی بود که با فرمان الهی انجام شد و عناصر موجود (طبیعت و کائنات) در این معجزه بی نظیر الهی چارهای جز اجرای امر پروردگار نداشتند و ماجرایی را بوجود آوردند که مورد حیرت عالمیان شد. لذا ما بندگان الهی بجای تشکیک در اموری که درک آن خارج از فهم ماست، چارهای جز تسلیم و فرود آوردن سر تعظیم در برابر عظمت پروردگار نداریم.
۱۲_۱۵نجم
* أَ #فَتُمارُونَهُ عَلی ما یَری
* وَ لَقَدْ رَآهُ #نَزْلَةً أُخْری
* عِنْدَ #سِدْرَةِ_الْمُنْتَهی
* عِنْدَها #جَنَّةُ_الْمَأْوی
پس آیا بر سر آنچه میبیند با وی #جدال_میکنید؟
و همانا در نزولی دیگر او را دید.
نزد سدرةالمنتهی که بهشتِ امن نزد آن است.
___________________________
▪«فَتُمارُونَهُ» از «مراء» به معنای جدال همراه با شک و تردید
▪«نَزْلَةً» به معنای یکباره نازل شدن است.
🌳«سِدْرَةِ الْمُنْتَهی» نام مکانی نزدیک بهشت موعود است که مالامال از الطاف الهی است و به گفته روایات جز شخص پیامبر اسلام کسی از آن بالاتر نرفته است. (تفسیر کنزالدقائق)
💠در حدیث آمده است: آنجایی که آخرین مرحله پرواز فرشتگان یا آخرین مرحله بالا رفتن اعمال میباشد، به آن «سِدْرَةِ الْمُنْتَهی» میگویند و در روایات میخوانیم: «سدرة المنتهی» نام درختی است که همراه هر برگ آن فرشتهای در حال تسبیح است. (تفسیر نمونه و مجمعالبیان)
🙄چون در ماجرای معراج، ناباوری و تردید بسیار است، خداوند یک بار در #سورۀ_اسراء فرمود: «سُبْحانَ الَّذِی» یعنی او از کار لغو منزّه است و ✅معراج یک هدف بس عالی دارد و یک بار در این سوره فرمود: چرا در این باره جدال میکنید؟ «أَ فَتُمارُونَهُ ...»
👈گرچه همه مردم زیر نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهی بعضی را به طور خاص مورد نظر قرار میدهد. «وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْری» یعنی خداوند در معراج پیامبرش را یکبار دیگر مورد نظر ویژه قرار داد. همان گونه که خداوند با اینکه با همه مردم است، «وَ هُوَ مَعَکُمْ» (حدید،۴) ولی بودن او با متّقین به گونهای دیگر است. «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا» (نحل،۱۲۸)
✅آری، همراه بودن و عنایت خداوند گاهی عام است و گاهی خاص. او پیامبرش را در آسمانها مهمان کرد و نزد سدرة المنتهی و بهشت موعود، مورد نظر خاص خود قرار داد.
💠این معنا در تفسیر اطیبالبیان ذکر شده، امّا در تفاسیر دیگر به گونه ای دیگر معنا شده است: پیامبر، یک بار دیگر جبرئیل را با قیافه اصلی دید و یا بار دیگر، خدا را با دید باطنی دید.
دلیل ما در انتخاب گفتار اطیبالبیان این است که این آیات در مقام تجلیل از پیامبر و معراج اوست و دیدن جبرئیل، برای پیامبر که مقامش بالاتر از جبرئیل است امتیاز و تجلیلی نیست و با سیاق آیات خیلی تناسب ندارد، و نیز دیدن باطنی خداوند، برای پیامبر همیشه بوده و نه یکبار و دو بار، ولی لطف خاص خداوند در معراج قابل توجّه بوده است، چون خداوند با هدفی خاص پیامبرش را به آسمانها برد، بنابراین نگاه خاصی به او داشت. «رَآهُ نَزْلَةً أُخْری»
💐رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: من جبرئیل را نزد سدرةالمنتهی دیدم. جبرئیل به پیامبر گفت: انتهای حدّی که خداوند برای من گذارده همین جاست و اگر بیشتر از آن بیایم، بالهایم خواهد سوخت.
❌افراد بیایمان، تحمّل باور کردن مکاشفات و دریافتهای اولیای خدا را ندارند و با بدبینی و تردید با آنها به #جدال_میپردازند. «أَ فَتُمارُونَهُ»
👈 در مسائل نظری و فکری، بحث و تردید جای دارد، ولی در محسوسات و دیدنیها جایی ندارد. «أَ فَتُمارُونَهُ عَلی ما یَری»
👈پرسش و دلیل خواهی همیشه مورد سفارش است؛ «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ» (نحل،۴۳) ولی #مجادله و ستیز مورد توبیخ است. «أَ فَتُمارُونَهُ»
🍃🌸 بالاتر از بهشت نیز وجود دارد. «عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهی عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوی» سدرةالمنتهی به قدری مهم است که بهشت با آن عظمتش در کنار اوست.
📌آیا منکر معراج از دین و مذهب خارج است؟
🔰اصل وقوع معراج ، از نظرعلمای شیعه و سنّی ، جزء مسلّمات و ضروریّات دین اسلام می باشد ؛ و منکر ضروری دین اسلام ، از اسلام، خارج است. امّا کیفیّت معراج و دیگر جزئیّات آن ، بین علما ، محلّ اختلاف می باشد. لذا جزئیّات این مساله ، جزء مسلّمات و ضروریّات دین نمی باشد.بر این اساس ، اگر کسی اصل وقوع معراج را بپذیرد ، ولی در جزئیّات آن با فرد مسلمان دیگری اختلاف داشته باشد ، خارج از اسلام نخواهد بود.
❌معراج پیامبر افسانه وساختگی نیست❗️
❌#مجادله و #انکار معراج پیامبر(ص) وتاویل آن به معراج روحانی و خواب دیدن پیامبر (ص)
ناشى از #عدم_اطلاع_از_اخبار_ائمه_هدى و یا #ضعف_یقین است‼️
✅عروج حضرت رسول(ص) از مسجدالاقصى به عوالم بالا، با #روح و #جسم بوده است
❇️ آری! اگر مقصود از جسم، همین جسم مادى و بدن طبیعى باشد، توجیه علمى این مسأله مشکل است. زیرا #علوم تنها در حد #عالم_مادى_و_طبیعى مى توانند نظر دهند و با متد حس و تجربه به کنکاش امور این سویى بپردازند؛
ولى #معراج مسأله اى #فراطبیعى و فوق مادى بوده است که علوم و روش هاى آن از درک اصل آن #عاجزند، چه رسد به تحلیل جزئیات، چگونگى و ممکن بودن آن.
#معراج ریشه در ویژگى هاى هستى شناسانه روح و ارتباط آن با بدن دارد که خود امرى مجرد و غیرمادى است و عقل بشرى تنها با توجه به چنین مشخصاتى در روح و مسائل مرتبط با آن، اصل معراج را امرى ممکن و مجاز مى داند، نه محال و غیرممتنع؛
🤔ولى «عقل» نیز با این که توانایى ادراک موضوعات فرامادى را دارد، از اثبات معراج و کم و کیف آن عاجز است ....‼️
💐 امام صادق (ع) فرمود:
شيعة ما نيست كسي كه سه چيز را انكار كند:
#معراج، #سؤال_در_قبر و #شفاعت.
🌳#سِدرَةُ_المُنتَهیٰ جایگاه یا درختی در آسمان که در قرآن وحدیث معراج به آن اشاره شده است. پیامبر(ص) در #سفر_معراج سدرة المنتهی را مشاهده کرده است.
💠گذشته از آنکه مفسران، تفسیرهای مختلفی برای این اصطلاح گفتهاند، متکلمان نیز در بحث #معراج و #بهشت به آن اشاره کردهاند و در بین اهل عرفان به عنوان نمادی برای #والاترین_درجه_قرب به پروردگار مطرح بوده است.
💠واژه و مفهوم سدره المنتهی در شعر و ادب پارسی نیز بازتاب گستردهای یافته است.
(سدرة المنتهی) درختی در آسمان🌳🪐✨
😍در بخشی از روایات اسلامی سدرة المنتهی درختی در آسمان دانسته شده و پیرامون گستردگی سایه، تناوری ساقه، انبوهی شاخ و برگ، رنگارنگی بار و بر، پوشش زرین و دیگر خصوصیات آن تعبیرهای گوناگونی آورده شده است.
💠در تفسیر المیزان آمده است: کلمه سدرة به معنای یک #درخت_سدر 🌳است و کلمه #منتهی نام مکانی است و شاید مراد از آن #مُنتهای_آسمانها باشد چون #بهشت (#جنة_المأوی) درکنار #سدرة_المنتهی است و در آسمانها است.
🌳سدره درختی است بالای آسمان هفتم در طرف راست عرش که دانش هر فرشتهای به آن منتهی میشود.
در برخی روایات، #سدرة_المنتهی🌳 همان #درخت_طوبی🌳☘ دانسته شده است.
در برخی منابع و پژوهشهای جدید، سدرة المنتهی جایگاهی در آسمان دانسته شده است:
💠تفسیر نمونه منظور از سدرة المنتهی را «#سایبانی_عظیم_در_جوار_رحمت_خدا💖» دانسته و گفته است: درباره «سدرة المنتهی» هر چند در قرآن توضیحی نیامده، ولی در روایات اسلامی توصیفهای گوناگونی پیرامون آن آمده است. این تعبیرات نشان میدهد که منظور از آن، درختی شبیه آنچه در زمین میبنیم نیست، بلکه اشاره به سایبان عظیمی است در جِوار قُرب رحمت حق که فرشتگان بر برگهای آن تسبیح میکنند و امتهایی از نیکان و پاکان در سایه آن قرار دارند.
💐از پیامبر(ص) روایت شده است:
سپس پروردگارم با من سخن گفت و من نیز با او سخن گفتم و بهشت و جهنم و عرش و سدرة المنتهی را دیدم و سپس به مکه بازگشتم.
حیات عند رَبّ
نقطه پایانی #معراج_بشریت است
و جزء با شهادت ❤️ دست نمی توان یافت....!
😭😭😭
دلم شهادت❤️ می خواد...
آیات ۱۶-۱۸ نجم
*إِذْ یَغْشَی #السِّدْرَةَ ما یَغْشی
* #مازاغَ الْبَصَرُ وَ #ماطَغی
* لَقَدْ رَأی مِنْ #آیاتِ_رَبِّهِ الْکُبْری
آنگاه که سدرة المنتهی را پوشاند آن (#نوری) که میپوشاند.
#دیده #منحرف_نگشت و #تجاوز نکرد.
همانا او برخی از #نشانههای_بزرگ_پروردگارش را دید.
_____________________________
💠در آیه اول سوره اسراء خواندیم که خداوند پیامبرش را شبانه سیر داد تا آیات خود را به او نشان دهد: «لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا»، در این سوره میفرماید: خداوند آیات خویش را به او نشان داد. و «لَقَدْ رَأی مِنْ آیاتِ رَبِّهِ الْکُبْری»
🔰پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله از هر جهت معصوم است:
الف) افکار و کردار: «ما ضَلَّ صاحِبُکُمْ»
ب) زبان و گفتار: «ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوی»
ج) علم و دانش: «عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوی»
د) دل و قلب: «ما کَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی»
ه) چشم و دیده: «ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغی»
✅چشمی توان دیدن آیات بزرگ الهی را دارد که واقع بین و حقبین باشد. «ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغی لَقَدْ رَأی مِنْ آیاتِ رَبِّهِ الْکُبْری»
👌آیات الهی به قدری گسترده است که حتّی اشرف مخلوفات، تنها گوشهای از آن را میبیند. «مِنْ آیاتِ رَبِّهِ»
👌سدرة المنتهی همان درخت معروف (طوبی) است.
طوبی (طوبا) یا شجره طوبی نام درختی در بهشت است با ویژگیهای خاص. این کلمه یک بار در قرآن آمده است. بر اساس روایات، درخت طوبی یکی از چند چیزی است که خداوند با دست قدرت خویش آن را خلق نموده است، درختی که اصل و ریشه آن در خانه پیامبر(ص) است و شاخههای آن در خانههای مؤمنان!
💐رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم :
«طوبی درختی است در بهشت که خداوند از روح خود در آن دمیده است. میوه هایش بر فراز آسمان بهشت آویخته است و شاخه هایش از پشت دیوارهای بهشت دیده می شود. این درخت در خانه من است. دوستداران علی از آن محروم نیستند و دشمنان علی هرگز به آن دست نمییابند.»
👌ریشه طوبی در خانه علی (ع) و محمد (ص) و شاخهها در بهشت است.
🔴 ماه شعبان ماه سير با شجرۀ طوبیٰ است.
«در روايات آمده است که شجرۀ طوبي، شاخ و برگش را در ماه شعبان فرو ميفرستد و هرکسي که به او چنگ بزند را آسماني ميکند.
در غير ماه شعبان ما بايد به آسمان برويم تا از ميوههاي درخت توحيد منتفع شويم ولي در ماه شعبان درخت طوبي شاخ و برگش را نازل ميکند تا ما را به آسمان ببرد. ماه شعبان ماه سير با شجره طوبي است».