آیه ۱۱ حدید
* مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ
کیست آن که به خدا وام دهد، وامی نیکو، تا خداوند آن را برای او دوچندان کند و برای او پاداشی گرانمایه است.
_______________________________
▪«قرض»، به معنای بریدن و جدا کردن بخشی از مال است.
▪«مقراض» وسیله بریدن است
«قراضه» به مالی گفته میشود که از بدنه جدا شده است.
🍃🌸قرض به خدا، انفاقی است که با چند برابر در قیامت پس داده میشود.
🍃🌸 قرض در قرآن همراه با کلمه «حسن» آمده است، یعنی فوری پرداخت شود، بیمنّت باشد، قبل از سؤالِ سائل باشد، در حدّ وفور باشد، برای کارهای مفید و لازم باشد.
💠قرضالحسنه برکاتی دارد:
کاهش کدورت و افزایش محبّت، حفظ آبروی مردم و جلوگیری از ورشکستگی آنان، اصلاح ساختار اقتصادی جامعه، جلوگیری از رواج ربا، کنترل حرص و بخل، تعدیل ثروت، رشد فرهنگ تعاون.
✅خداوندی که میراث آسمانها و زمین برای اوست و در آیات قبل دو بار فرمود: «لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
👈در این آیه برای تشویق مردم و اهمیت قرضالحسنه از مردم قرض میخواهد. «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ ...»
❌اسلام با هر نوع رکود و سستی مخالف است.
۱. رکود طبیعت. «من وجد ماء و ترابا ثم افتقر فابعده الله» (وسائل، ج ۱۷، ص ۴۰) هرکس آب و زمین داشته باشد ولی تلاش نکند و فقیر باشد، از رحمت الهی دور شده است.
۲. رکود نیروی انسانی. «اللهم انی اعوذ بک من الکسل» (کافی، ج ۲، ص ۵۸۵) بارالها! به تو پناه می برم از تنبلی.
۳. رکود مال. «الَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها ...» (توبه،۳۴)
۴. رکود علمی، اخلاقی و معنوی. «زِدْنِی عِلْماً» (طه،۱۱۴)، «زادَهُمْ هُدیً» (محمد،۱۷)، «من استوی یوماه فهو مغبون» (بحار، ج ۶۸، ص ۱۷۳) هرکس دو روزش مساوی باشد، زیانکار است.
۵. رکود فکر. «من استبد برأیها هلک» (وسائل، ج ۱۲، ص ۴۰) نظرخواهی نکردن، استبداد به رأی خود و تک روی، مایۀ هلاکت است.
🤔خداوند، خود را در جانب محرومان قرار داده و از مردم طلب وام میکند.گویا خداوند، ضامنِ آنان شده و پاداش وام را تضمین نموده است. «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ»
👈 کار خیر اگر به صورت خلق و خو درآید، ارزش بیشتری دارد. «یُقْرِضُ اللَّهَ ...»
👈 نفسِ عمل مهم نیست؛ حَسَن بودن آن مهم است. «قَرْضاً حَسَناً»
✅قرض دادن کاهش مال نیست؛ افزایش آن است. «فَیُضاعِفَهُ»
👈چون دل کندن از مال سخت است، خداوند پاداش چند برابر را مطرح میکند. «فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ»
✅ قرض دادن، نشانۀ کرامت است و خداوند برای انسان کریم، اجر کریم قرار داده است. «وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ»
هزینه کردن مال و جان در راه خدا قرضالحسنه دادن به خداوند است .
#قرض_حَسن یعنی این که انسان به امام❤️ #گره_بخورد و خودش را وقف خدا❤️ و امام❤️ کند.
تعلق به دنیا مانع همراهی با امام ❤️می شود .
💠یکی از صفات بسیار مهم اصحاب عاشورایی که در بیان اهلبیت(ع) بسیار تکرار شده این است که آنها انصارالله و انصار رسول خدا و انصار دین خدا بودند.
طبق فرمایش حضرت علی علیهالسلام در نهجالبلاغه شب بیداری در راه خدا، گرسنگی در راه خدا، قدم برداشتن در مسیر خدا، انفاق اموال در راه خدا و جهاد در راه خدا همگی به عبارتی #نصرت_الهی است و باید انسان به جان و مال خود بخل نورزد و در راه خدا مال و جان خود را عطا نماید.
وقتی انسان دین خدا و رسول خدا و اهلبیت(ع) را یاری نماید، متقابلاً خداوند نیز نصرت خود را شامل حال انسان خواهد نمود.
به چرخش انداختن اموال و داراییها در راه خدا و در راه رسول خدا خیلی مهم است چراکه انفاق دارای درجاتی است و بالاترین درجه انفاق این است که انسان مال و جان خود را در راه خداوند هزینه نماید که دارای آثار و برکات بسیاری است.
هزینه نمودن مال و جان در راه خدا در حقیقت قرضالحسنه دادن به خداوند است که هم حفظ خواهد شد و هم مضاعف میشود و هم دارای اجر کریم است.
قرضالحسنه دادن به خداوند باعث میشود انسان در پرتو نور امام❤️ معصوم وارد صحرای محشر شود و #اصحاب_عاشورایی مصداق بارز کسانی هستند که مال و جان خود را به خداوند قرضالحسنه دادند و به #اجر_کریم رسیدند.
#اجر_کریم این است که او در اوضاع وخیم قیامت نورانی وارد می شود و به او بشارت بهشت می دهند. ولی منافقین این طور نیستند و در قیامت از این ها التماس نور می کنند.
انسان تا زمانی که فرصت دارد باید از تلف شدن داراییها خود جلوگیری نماید و خود را برای هزینه نمودن جان و مال مهیا سازد چراکه انسان زمانی عزیز خواهد شد که دست به دامن خداوند❤️ و اهلبیت❤️(ع) باشد چون به #خزائن_الهی متصل میشود.
خداوند محتاج نصرت احدی نیست و از کسی کمک نمیخواهد و غنی مطلق است و نیازی به اموال انسانها ندارد.
اگر کسی از فرصتها استفاده کرده و بتواند مال خود را در راه خدا هزینه نماید در حقیقت برای اصلاح و کمال خود هزینه نموده است.
رشد انسان و کسب کمالات معنوی در سایه هزینه نمودن جان و مال کسب میشود چراکه با این اقدام شاکله انسان #خالص میشود چون توانسته است با امکاناتی که در اختیار دارد مسیر درست را انتخاب کند.
#استاد_میرباقری
#شهید_عباس_بابایی:
اگه شده نان خشک بخور ولی دوستت، فامیلت را که چیزی نداره یا کسی که بیچاره است را از بیچارگی نجات بده.
🟢آثار و برکات قرض الحسنه
🔻آثار مادی انفاق و قرض الحسنه در دنیا برکاتی دارد که برخی ازآنها به شرح زیر است:
برکت اموال برخلاف تصور عدهای که فکر میکنند قرض باعث کم شدن اموال میشود. باید گفت که انفاق، نه تنها باعث کم شدن اموال نمیشود. بلکه باعث برکت اموال نیز میشود. همانگونه که در آیه آمده که انفاق اموال مانند دانهای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه صد دانه باشد، خداوند آن را برای هرکس که بخواهد، چند برابر می¬کند.(بقره، 261) چنانکه ملاحظه فرمودید: چند برابر می شود نه دوبرابرکه این نشان ازبرکت آن مال دارد. پیامبر اکرم –صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند: «تَصَدّقوا فَاِنَ الصَّدَقَه تَزیدُ فی المالِ کثرهً و تَصدَّقوا رحمکمُ اللهٌ، صدقه بدهید،چون صدقه مال رازیاد میکند، پس صدقه بدهید تا خدا به شما رحم کند»(حرعاملی، ج9، ص382)
دوری بلا رفع بلا، دوری از مرگ سوء و…از اثرات انفاق میباشد که در روایات نیز آمده است: امام باقر –علیه السلام-: «الصَدَقَهُ تَدفَعُ میتَهَ السّوءِ عَن صاحبها؛ صدقه مرگ بد را از انسان دور مینماید. ».(مجلسی، ص265) همچنین می¬فرماید: «اِنَّ الصَدَقَه لَتَدفَعُ سَبعینَ بَلیَّهً مِن بلایا الدُنیا مع میتَهَ السّوء.صدقه دادن هفتاد بلا را از انسان دور میکند و انسان را از مرگ بد حفظ میکند.»(حرعاملی، ج9، ص382)
طول عمر براساس آموزههای اسلام، برخی عوامل بر مدت عمر انسان تأثیر گذاشته و موجب افزایش عمر میشود. پیامبراکرم –صلی الله علیه و آله و سلم- میفرماید: «الصَّدقَهَ و صلهَ الرّحِم تَعمُرانِ الدّیار و تزیدان فی الأعمارِ:صدقه و صله رحم شهرها را آباد میکند و برعمرها میافزاید».(مجلسی، ج93، ص130)
شفای مریض از دیگر آثار مهم انفاق و صدقه شفای مریض است. چنانکه پیامبراکرم–صلی الله علیه و آله و سلم- فرمودند: «دواءو وامَرضاکُم باِلصّدقه: بیماران خود را به وسیله صدقه درمان کنید. »(حرعاملی ج9، ص387)
🔻 آثار اجتماعی قرض الحسنه روحیه همبستگی، مسئولیت پذیری، انصاف و مهرورزی را در جامعه زنده میکند که به برخی از آثار آن در عرصه اجتماع اشاره می¬شود
گسترش رفتارهای الهی درجامعه قرض الحسنه از این جهت که رفتاری همراه با (رحمت ورأفت)رادر جامعه گسترش میدهد، نمادی الهی برای فرهنگ بشر است و ویژگی¬های الهی را در سطح روابط بین انسانها جاری میسازد. توان مالی را علاوه بر بُعد اقتصادی، به عنوان ابزار بروز رفتارهای الهی مطرح میسازد و امکان کمال معنوی با ابزار مادی را فراهم میآورد.(گل محمدی، 1386، ص143)
ایجاد محبت انفاق هرگونه دارایی- مالی و معنوی- راهیابی به دیگران و وسیله انتقال محبت و پیوند جمعی است، تا بداندیشی و کینهها تبدیل به محبت و رحمت عمومی شود و قرض الحسنه موجب دوستی میان اعضای جامعه و احیاء روح عطوفت اجتماعی میشود. همان گونه که ترک آن موجب ناراحتیهای روحی و روانی و افسردگی بین مردم میشود.
پرداخت حقوق متقابل اجتماعی افراد جامعه در سایه پیوستگی عمیقی که با هم دارند حقوق و وظایفی در برابر هم مییابند. پذیرش این حقوق در روابط نزدیک مثل پدر و فرزند و …به راحتی پذیرفتنی است. اما وقتی سخن از حقوق متقابل در حلقههای دورتر اجتماعی مانند حقوق فقرا، محرومان و… به میان میآید، گویی پذیرش آن مشکل میشود. درحالی که اگر لایهها و حلقههای پنهان روابط اجتماعی به درستی جست وجو شود، از وجود رابطه، حقوق و وظایف متقابل بین آنها شگفت زده خواهد شد. به همین دلیل است که در قرآن از «حق سائل و محروم» یاد میشود و امام زین العابدین –علیه السلام- در رساله حقوقی، حقوقی با عنوان حق سائل، فقیر،همسایه و…را بر میشمارد، قرض الحسنه میتواند به سهم خود، به پرداخت دین خود اجتماعی کمک کند و مردم را از وامداری نیازمندان و فقیران برهاند.
کاهش روحیه تکاثر و کنز در مردم خدا به طرق مختلف میخواهد مردم دل به دنیا ببندند و به فکر سرای آخرت نیز باشند. بدین جهت ابزارهایی را پیش بینی کرده که این تعادل حفظ شود. دادن خمس، زکات، صدقه انفاق،هبه قرض الحسنه از جمله ابزارهایی هستند که انسان نسبت به سرنوشت دیگران مسئول میسازند. چنانکه در سوره تکاثر وعده عذاب آمده است.
🔶🔷صفحه ۵۳۹ سوره حدید 🔷🔶
12- روزی که مردان و زنان مؤمن را میبینی که نورشان پیشاپیش آنها و به جانب راستشان شتابان میرود، [به آنها گفته میشود:] مژدهی شما امروز باغهایی است که از پای درختانش نهرها جاری است، [و] در آنها جاویدانید این همان کامیابی بزرگ است
13 - آن روز که مردان و زنان منافق به کسانی که ایمان آوردهاند گویند: نظری به ما بیفکنید تا از نورتان فروغی برگیریم گفته شود: به پشت سرتان [دنیا] بازگردید و از آن جا نوری بطلبید آنگاه میان آنها دیواری زده شود که آن را دری است که اندرون آن رحمت است و بیرونش روی به عذاب دارد
14 - [منافقان] آنها را ندا دهند: آیا ما با شما نبودیم! میگویند: چرا، ولی شما خود را در فتنه و گرفتاری افکندید و به انتظار نشستید و تردید کردید و آرزوها شما را فریفت، تا فرمان خدا [و مرگتان] فرا رسید و فریبکار، شما را در بارهی خدا فریفت
15 - پس امروز نه از شما و نه از کسانی که کافر شدهاند عوضی پذیرفته نمیشود جایگاهتان آتش است و همان سزاوار شما است، و بد سر انجامی است
16 - آیا برای کسانی که ایمان آوردهاند وقت آن نرسیده است که دلهایشان به یاد خدا و آن حقیقتی که نازل شده (قرآن) نرم و خاشع گردد و مانند کسانی نباشند که در گذشته کتابشان داده شد پس زمان بر آنها طولانی شد و دلهایشان را قساوت گرفت و بسیاری از آنها فاسق بودند
17 - بدانید که خدا زمین را پس از مرگش زنده میگرداند به تحقیق ما آیات [خود] را برای شما آشکار گرداندیم، باشد که بیندیشید
18 - همانا مردان و زنان صدقه دهنده و [آنان که] به خدا وام نیکو دادند، دو چندان داده میشوند و برایشان [در آخرت] اجری کریمانه است.
🔶🔷صفحه ۵۳۹ سوره حدید 🔷🔶
آیۀ ۱۲ حدید
یَوْمَ تَرَی الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ یَسْعی #نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ بُشْراکُمُ الْیَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
روزی که مردان و زنان با ایمان را میبینی که #نورشان از پیش روی و جانب راستشان به سرعت پیش میرود.(به آنان گفته میشود:مژده باد شما را در امروز، به باغهایی که از زیر (درختان)آن نهرها جاری است، در آنجا جاودانهاید. این است آن رستگاری وکامیابی بزرگ.
________________________________
💠در آیه ۹خواندیم که انبیاء مردم را از ظلمات به نور دعوت میکنند.این آیه میفرماید:
💠کسانی که در دنیا از ظلمات جهل به نور علم، از شرک به توحید و از تفرقه به وحدت راه یافتند، در آخرت آن نور پیشاپیش آنان در حرکت و راهنمای آنهاست،در آیۀ ۱۵۷ سوره اعراف نیز میخوانیم: «وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ»از دستورات نورانی قرآن که همراه پیامبر است پیروی نمایید.
👈در قیامت، مؤمنان دارای نوری 💫هستند که در این آیه، آیه بعد و آیه ۸ سورۀ تحریم به آن اشاره شده است« ... النَّبِیَّ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ یَسْعی بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا ... »نور پیامبر و مؤمنان، پیشاپیش آنان در حرکت است و از خداوند میخواهند که نورشان کامل شود.
👈در قیامت،مردم یکدیگر را میبینند و از وضعیّت دیگران آگاه میشوند«یَوْمَ تَرَی ..»
👈زن و مرد در دریافت پاداش الهی و تکامل معنوی یکسانند«الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ»
💛 #نور_ایمان،در قیامت مجسّم گشته و راهنمای مؤمنان به سوی بهشت میشود«یَسْعی نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ»
💐امام صادق (صلی الله علیه و آله)- صالحبنسهل گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی آیه: #نُورُهُمْ یَسْعی بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ پرسیدم.
فرمود: «آنها امامهای💛 مؤمنین هستند که نور آنها از جلو و اطرافشان میدرخشد تا وارد منزلهای خود در بهشت میشوند.»
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۶۴
القمی، ج۲، ص۱۰۶
💠 در فرصتی که در عالم ارض هستیم، دو وادی پیش روی ما قرار می گیرد؛ یکی وادی #حیات_الدنیا و دیگری وادی #حیات_الاخره است. محور این دو وادی هم دو #امام هستند. امام این دو عالم هم با هم متفاوت است، هم امت متفاوت اند و هم روابط امت متفاوت است.
👈 امام جبهه حق نسبتش با مأمومین چطور است؛ او به هیچ وجه طمع در آنها ندارد، بلکه از خدا می گیرد و به آنها می بخشد
👈و به عکس امام جبهه باطل اینطور نیست، طمع دارد، چون فقیر است و دستش در خزائن خدا نیست.
روابط بین امت بر محور امام حق بر محور #عبودیت و بندگی رابطه #احسان شکل می گیرد
❌ اگر از مدار عبودیت خارج شدیم، بر محور امام باطل جنع میشویم ؛ روابط خیلاء و توهم شکل می گیرد. انسان متوهم می شود و خیال می کند، امکانات از آن خودش است. خیال می کند در عالم چیزی دارد و دچار فخر می شود. این خیال زدگی و تکبر و فخر و بعدش هم بخل و ریا ...
💠 در آغاز سوره حدیدخداوند متعال دعوت می کند، به اینکه #ایمان_به_خدا_بیاورید «آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ»(حدید/7)، بعد از اینکه ایمان آوردید، خدا و این رسول را قبول کردید، بیایید دارایی هایتان را در طرح او خرج کنید.
👈انفاق یعنی مالتان، آبرویتان و جانتان را کنار این پیامبر بیاورید و هر کجا لازم است، خرج کنید. یک جا باید مال بدهید، یک جا باید جان بدهید.
⚠️مواظب باشید، وقتی که در طرح حضرت می آیید و امکانات تان را می آورید، تأخیر و تسویف نکنید، به امروز و فردا نیاندازید، هرچه زودتر امکانات تان را بیاورید. «لا یسْتَوی مِنْکمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَل »(حدید/10)
آنهایی که امکانات شان را قبل از فتح مکه کنار حضرت خرج می کنند، در دوران غربت حضرت و در آن دوره به حسب ظاهر ضعف جبهه حق، خرج می کنند، فرق می کنند با آنهایی که بعد از پیروزی مال شان را کنار حضرت می آورند. «أُولئِک أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا» اینها درجاتشان از آن کسی که بعد از فتح امکاناتش را می آورد، بالاتر است و ثوابش بهتر است. هم مالتان و هم جانتان را اگر می خواهید خرج کنید، به وقت خرج کنید.
👈«وَ کلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنی »، البته خدای متعال به هر دو جبهه وعده خیر داده است. اینطور نیست که آنهایی که مالشان را ولو دیرتر می آورند، برخوردار نشوند. آنها هم برخوردار می شوند، ولی دیده اند و با آنهایی که زودتر آمده اند، مساوی نیستند. . «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبیر» خدای متعال خبره کار است و خوب می فهمد، شما چه کاره اید. دیر آمدید، زود آمدید، چقدر اخلاص دارید، چقدر حاضرید در راه خدا مجاهده کنید. خدا خبره کار است.
👈در آیه بعد«مَنْ ذَا الَّذی یقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کریم »(حدید/11) چه کسی است که به خدا #قرض_حسن بدهد؟
🍃🌸قرض الحسن بهترین نوع خرج کردن در راه خداست.
اگر کسی اهل #قرض_الحسنه_به_خداوند شد و توانست مالش را و حتی شاید جانش را اینطوری خرج کند، غیر از این که امکاناتش را خداوند مضاعف می کند و برایش نگه می دارد و تلف نمی شود و به او به نحو دو چندان بر می گرداند، یک اجر خاصی هم خدا به او می دهد، که آن #اجر_کریم است .
✅وقتی خدای متعال می فرماید فراوان یعنی بی حد. دیگر ده برابر و صد برابر نیست. کثیر خدای متعال یعنی حدی ندارد.
👈در واقع این نوع انفاق یک جنس دیگری از عمل است. که اجر کریمی برای آن است !
«یوْمَ تَرَی الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ یسْعی نُورُهُمْ بَینَ أَیدیهِمْ وَ بِأَیمانِهِم»(حدید/12) مومنین وقتی در صحنه محشر می آیند، #نورشان از جانب راست و پیش رویشان در حرکت است. اینها هم به دنبال این نور در وادی نور حرکت می کنند، تا به درجات ب#هشت برسند، که این همان #اجر_کریم است.
#استاد_میرباقری