[غصب حق خلافت] خیلی ظلم است، هم ظلم است به علی و هم ظلم است به جامعهٔ اسلامی و هم ظلم است به بشریت. اگر در رأس یک جامعهٔ الهی، یک مرد الهی مثل علی قرار نگیرد، بشریّت ستم دیده است. نه فقط آن مرد؛ بلکه اگر زمام و اختیارگردان جامعهٔ بشر دست مردی مثل علی باشد، بشریّت به تکامل و تعالی خود نزدیک شده است.
گفتار چهارم: انسان ۲۵۰ سالهی مبارز
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain
حکومتهای ناصالح، قدرتهای ناشایست نه فقط به مردم زمان خود، که به انسانهای تاریخ، و نه فقط به عدّهٔ مردم خاص و انسانهای خاص، که به انسانیت جفا میکنند.
گفتار چهارم: انسان ۲۵۰ سالهی مبارز
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain
علی میبیند در جامعهٔ مسلمان آن روز [پس از غصب خلافت] که یک اقلّیّت زیرک و زبردست و سیاستباز، اکثریت قاطع مردم را در اختیار گرفتهاند... اگر چنانچه بلند بشود و سر بلند کند، اکثریت را به خود متوجه کند... جنگ داخلی بهوجود بیاورد...دشمنان بنیادی اسلام... از فرصت استفاده میکنند و بَلبشوی جامعهٔ اسلامی را یک موهبتی میدانند و مغتنم میشمرند و اسلام از بین خواهد رفت... ۲۵ سال علی سکوت کرد به خاطر این؛ علی تن به مصلحتی داد و از مصلحتی گذشت.
گفتار چهارم: انسان ۲۵۰ سالهی مبارز
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain
[پس از غصب خلافت] علی بر سر دو راهی است: یک راه این است که ستمی را بر خود و بر انسانیت موقّتاً تحمل کند و آماده بشود که مردم صددرصد مسلمان نباشند... یک راه دیگر این است که علی خود را آماده کند که اسلام از بین برود، قرآن نابود شود، نظام جامعهٔ نوپای اسلامی متلاشی بشود. و هرگز علی راه دوم را انتخاب نخواهد کرد.
گفتار چهارم: انسان ۲۵۰ سالهی مبارز
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain
[علی در زمان غصب خلافت] فرد دوم قدرت بود. در تمام مسائل حساس علی وارد بود، همهٔ تصمیمهای مهم با نظر علی گرفته میشد، در همهٔ غزوات نظر علی جلب میشد و سؤال میشد، در شوراهای مهم نظامی علی رأی قاطع داشت و از نظر علی استفاده میشد. خانهنشین بود یعنی چه؟ یعنی میآمد در مسجد نمازش را میخواند بعد برمیگشتند خانه، مشغول عبادت میشد یا مشغول خانهداری میشد؟ اینجوری بود؟ نه، زندگی علی این گواهی را نمیکند؛ خانهنشینی نبود. [فقط] در رأس قدرت قرار نگرفت.
گفتار چهارم: انسان ۲۵۰ سالهی مبارز
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain
هر فکری و هر خواستی که مورد خشم قدرتها قرار بگیرد، محکوم به رشد کردن است؛ مسلّماً رشد میکند. قدرتهای مادّی و ظاهری علیه هر نیازی و هر خواستی و هر فکر و اندیشهای که صفآرایی کردند، آن را رشد دادند و نفهمیدند. خاصیت قدرتهای استبدادی و زور همین است که دشمنان خود را تقویت میکنند.
گفتار چهارم: انسان ۲۵۰ سالهی مبارز
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain
حکومت علی "علیهالسلام" یک حکومت انقلابی است؛ یک حکومتی است که جامعهٔ قبل از خود را از بنیان تغییر میدهد. جامعهٔ عثمانی را با جامعهٔ علوی قیاس نمیشود کرد؛ نمیشود گفت همان جامعه است منتها اصلاح شده؛ نه، تغییر بنیادی پیدا کرده، لذا مخالف دارد.
گفتار چهارم: انسان ۲۵۰ سالهی مبارز
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain
مخالفین [ امام علی] چه کسانی هستند؟ همهٔ کسانی که از انقلاب رنج میبرند و صدمه میخورند؛ یعنی ضدّانقلاب؛ اینها مخالفین حکومت انقلابی علی هستند؛ قدرتمندانی که سعی میکردند قدرت را در دست بگیرند و در رأس قرار بگیرند، اشراف و ثروتمندانی که از بغل حکومتها و قدرتها میخواستند بخورند... مقدسمآبهایی که در نظام قبل برایشان ارزش وجود داشت... اما در این نظام برایشان هیچ ارزشی ملحوظ نیست.
گفتار چهارم: انسان ۲۵۰ سالهی مبارز
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain
یک حکومت انقلابی فراوان دردسر دارد. آن قدر برایش مشکل ایجاد میکنند، تبلیغات علیه او میکنند، شمشیر علیه او میکشند، حرف علیه او میزنند؛ چرا؟ به جرم اینکه انقلابی است. او را تحمیق میکنند، در مقابلش یک مترسکهایی درست میکنند، در مقابل او شکلهای دیگری ارائه میدهند؛ اینها دردسرهای یک حکومت انقلابی مثل انقلاب علی است.
گفتار چهارم: انسان ۲۵۰ سالهی مبارز
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain
سنت خدا بر غلبهٔ حق است و پایداری حق... هر روزی که میگذرد، حق یک قدم به مقصد خود نزدیک میشود. آن جاهلها و ظاهربینها و نفهمهایند که خیال میکنند روزبهروز حق ضعیف میشود؛ نه، لحظهبهلحظه و روزبهروز حق نیرومندتر، استوارتر، پرفروغتر و شعلهورتر میشود و به هدف نزدیکتر میشود؛ سنت خدا بر این است و اصلاً عالم اینجوری خلق شده: ما خلقناهم الّا بالحق؛ زمین و آسمان به حق خلق شدند و بر جریان حق و بر شیوهٔ حق.
گفتار چهارم: انسان ۲۵۰ سالهی مبارز
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain
[بعد از صلح امام حسن] تشکیلات تشیّع بهوجود آمد... یعنی رهبری معیّن و مشخّصی در رأس به نام امام، یک عدّه خواصّی که سخن او را خوب میفهمند و عمل میکنند و یک عدّه تودهٔ شیعه که گوش بفرمان امامند و آنچه او گفت، انجام میدهند. و اما آن خواص لزومی ندارد که لحظهبهلحظه از امام یک نامهای بیاید، یک دستوری بیاید در هر جزئیات کارشان به آنها فرمان بدهد. نه، ممشیٰ دستشان است، خطّمشی را فهمیدهاند و میدانند باید چگونه [عمل کنند]. این است که در مدت ۹سال و خوردهای که امام حسن زنده بود، شیعه خودش را ساخت.
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain
[امامان معصوم] دو جور شأن وشغل داشتند: یکی به مبارزه افکندن شیعه با قدرتها و رهبری کردن مبارزهٔ تشیع با بنیامیه و بنیعباس، و دیگری گسترش دادن دین و بیان حقایق و مفاهیم واقعی دین.
#همرزمان_حسین
#دومین_کتاب_سیر_مطالعاتی
@t_manzome_f_r
@hamrazmane_hussain