نئوآتئیسم به شدت بر طبل تعارض علم و دین می کوبد/ عرفان نوظهور جلوهای از الحاد است
حجتالاسلام شاکرین، مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹آتئیسمها ادعا می کردند که دلایلی که خداباوران برای وجود خدا ذکر می کنند نتوانسته ما را قانع کند، ولی نئوآتئیسمها (جریان الحادی جدید) تلاش جدی دارد وضعیت را برعکس و با ادله ای به میدان بیاید که خدا را از صحنه خارج کند.
🔹بنابراین آن طرف باید متدینین در موضع انفعال قرار بگیرند و به شبهات آنها پاسخ دهند البته به این معنا نیست هیچ گاه دلیل برای وجود خدا در جریانات الحادی دیده نمی شده است.
🔹مهم ترین خصلت #الحاد جدید که در گذشته با این شدت مطرح نبوده است، دین ستیزی آنها می باشد.
🔹در گذشته نسبت به دین موضع منفی نداشتند اما این جریان بسیار دین ستیز است و به گونه های مختلفی این دین ستیزی را دنبال می کند.
🔹این جریان به شدت بر طبل تعارض علم و دین می کوبد و از جمله مواردی که به این موضوع دامن می زند، نظریه تکامل است که سعی می کنند علم و دین را مخالف هم معرفی کند.
@hanif_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مدعیان دروغین مهدویت
🔺برای اولین بار، پخش اعترافات سید حسن ابطحی از منحرفین مهدویت،
برسد به دست طرفداران او که همچنان از او حرف می زنند و تبلیغش را میکنند.
🔺لازم به توضیح است که ایشان پدر محمدعلی ابطحی، مسول دفتر سید محمد خاتمی و از اصلاح طلبان لیبرال و امریکا طلب میباشد.
@hanif_news
حجتیه و تقابل با علوم عقلی و عرفان نظری
✍️با وجود آنکه #انجمن_حجتیه به بهائیستیزی معروف بود، ولی بعضی خصوصیات فکری و مذهبی آن، تقابل و درگیریهایی درون جامعه شیعی به وجود میآورد. مؤسس انجمن، شیخ محمود حلبی، به صورت افراطی با هرگونه مباحث برهانی، فلسفی و عرفانی مخالف بود و با روششناسی معینی به کشف معرفت دینی میپرداخت. در واقع حلبی، از طرفداران نگرشی بود که بعدها مکتب تفکیک نام گرفت. مکتب تفکیک یا مکتب معارفی خراسان، اندیشهای مبتنی بر خالصسازی معارف دینی و تفکیک و جدایی آن از اندیشههای فلسفی و عرفانی است. قرائتهای متفاوتی از مکتب تفکیک وجود دارد و پیروان آن به افراطی و معتدل تقسیم میشوند. تفکیکیان افراطی، عرفان نظری و علوم عقلی مثل فلسفه و حتی منطق را یکسره باطل و گمراهکننده میدانند و هرگونه مطالعه، بهرهمندی و استفاده از این علوم را انحراف تلقی میکنند. حال آنکه تفکیکیان اعتدالی با نگاهی ملایمتر، خواندن فلسفه و عرفان را در شرایطی که منطبق بر آیات و روایات هستند، توصیه میکنند. در این میان، شیخ محمود حلبی را از رهبران و مبلغان افراطی مکتب تفکیک به حساب آوردهاند نه اعتدالی.(1)
🔺حلبی، فلاسفه را منکر علمی خدای واقعی میدانست و در دروس فارسی معارف خود تعابیر بسیار گزندهای نسبت به عرفا مطرح میکرد.(2) به تبع اندیشههای شیخ محمود حلبی، فلسفهستیزی و مبارزه با عرفان نظری، یکی از خصوصیات انجمن حجتیه شد؛ زیرا #شیخ_محمود_حلبی همان مقدار که بر مبارزه با #بهائیت تأکید میکرد، به این موضوع نیز اهتمام داشت. در تقابل شیخ محمود حلبی با فلسفه و عرفان نظری، تندی و افراط او کاملا مشهود بود. وی مثلا در یکی از درسهایش نسبت به عرفا میگوید: خاک بر دهانشان و آتش بر زبانشان.(3) او گاهی بر فراز منبر به ملاصدرا بیادبی میکرد و او را ملاتحتا مینامید.(4)
🔸مکتب تفکیکی که حلبی به ترویج آن میپرداخت، به شدت به جریان اخباریگری گرایش دارد، آنگونه که بعضی آن را یک نواخباریگری میدانند.
📚پینوشت:
۱. عبدالحسین خسروپناه، جریانشناسی ضدفرهنگها، صفحه۴۸۹
۲. همان،صفحه۱۱۱
۳. محمود حلبی، دروس معارف الهیه، درس۴۷
۴.گفتگو دکتر جواد منصوری با سایت بهائیت در ایران، ۷ فروردین۱۳۹۸
@hanif_news
از عواقب گنده کردن حجاب استایل های نفهم و دوزاری:
وقتی بصیرت و دوزار تحلیل سیاسی درست نداشته باشی، چادر حضرت زهرا (س) هم سرت کنی باز میزنی تو جاده خاکی
✍البته فیلم سیگار کشیدن وبا پسر تو ماشین بودن این خانم هم دراومده
مطمئنا اینها فقط چادر رو بهانه ای برای تخریب سر کردند
@hanif_news
▫️آموزههای دوماهه سعودی اینترنشنال:
1- تجزیه طلبی حق قانونی شماست.
2- کشتن یکدیگر حق اخلاقی شماست.
3- خشونت کور حق شهروندی شماست.
4- تجاوز حق انسانی شماست.
5- از بین بردن کسب و کارها حق اقتصادی شماست.
6- تقاضای حمله به کشور حق بین المللی شماست.
7- غم و تنش عصبی حق معنوی شماست.
@hanif_news
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ما بیزار هستیم از آزادی منهای قرآن...
@hanif_news
هتک حرمتها به کلیسا ادامه دارد..
کلیسای شیطانپرستی کمشان بود، کلیسای مخصوص همجنسگراها هم راه انداختن...!؟
کلیسای سنت دیوید در تگزاس برای برگزاری جلسات همجنسگرایان و حمایت از آنها اختصاص داده شد!
@hanif_news
﷽
پایگاه خبری ، تحلیلی حنیف؛
منبع اخبار فرق وادیان انحرافی
ارتباط با ما👇
@hanif_news313
@tamir313
لینک کانال
@hanif_news
از «مرگبار» تا «مهدکودک»؛ ماجرای ابتذال رسانههای شبه روشنفکری/ پروژه ستون پنجم دشمن برای تخریب «شبکه سه»
دست داشتن ستون پنجم داخلی در آتش فتنه اخیر قابل کتمان نیست و حتی گاهی دم خروس رسانههای شبه روشنفکری_فرهنگی داخلی بیرون میزند.
نمونه آن در خط تخریبی رسانه فیلم نیوز و تولید محتویات مبتذل برای تخریب شبکه سه سیما. این رسانه در مطلبی گفتگوهای میثاقی و احمدی را به «بازی مهدکودک» تشبیه کرده بود. در مطلب دیگری عنوان داشته بود که شبکه سه در ارتباط با خروج کیروش و بحثهای پیرامون فدراسیون فوتبال سکوت «مرگباری» کرده است!
اما چرا رفتار رسانههای شبه روشنفکری داخلی درباره شبکه سه سیما تا این اندازه مبتذل و کودکانه است؟
۱. چه در کف میدان و چه طبق آمارها فتنه اخیر با روند محسوس و شدت بالایی در مسیر افول بود. در این میان بالا رفتن توحش فتنهگران و آغاز جام جهانی در بی میلی افکار عمومی به جریان اغتشاشات ماثر بود. رسانههای شبه روشنفکری در همین جهت خط تخریبی شبکه سه را در پیش گرفتند.
۲. در مقابل کیفیت بالای ویژه برنامه شبکه سه از نظر دکور، گرافیک، آیتم، مهمان و اجرا به نحوی بود که جایی برای حمله به شبکه سه باقی نمیگذاشت. مشخص است که شبکه سه با درک اهمیت این جام جهانی سنگ تمام گذاشته و درخشان عمل کرده است.
۳. نهایتا این رسانهها با ادبیاتی سخیف و سطحی در حال تخریب شبکه سه هستند. کاری که البته پیش از این هم بارها در دستور کار قرار گیرد.
♦️رییس قوه قضاییه: تعدادی از اغتشاشگران محکوم به حبس و بعضاً زندانهای طویلالمدت شدند
🔹رئیس قوه قضائیه با اشاره به رسیدگیهای سریع و قاطعانه و قانونی به پرونده عناصر اغتشاشات اخیر، بیان داشت: تعدادی از اغتشاشگران محکوم به حبس و بعضاً زندانهای طویلالمدت شدند و احکام تعداد دیگری که مفسد و محارب بوده و اقدام به قتل و ایجاد ناامنی با سلاح گرم و سرد کرده بودند نیز بعضاً تایید شده و به زودی اجرا خواهد شد.
🔹رسیدگی به پرونده برخی از عناصر اغتشاشات واقعاً در زمان کوتاهی انجام شد؛ پرونده موردی که در مشهد رخ داده بود و دو نفر به وضع فجیعی به شهادت رسیده بودند، در مدت کوتاهی و منطبق با قانون رسیدگی شد و عوامل این جنایت محاکمه شدند و پرونده مربوطه به دیوان عالی کشور رفته است.
🔹حکم پرونده جنایت رخ داده در کرج نیز امروز صادر خواهد شد و پروندههای مربوط به اصفهان نیز در شرف آماده شدن است.
🔹برای عناصر اصلی فتنه و اغتشاشات اخیر و کسانی که ناامنی ایجاد کرده و در زمره مسببین بودند و آنها که بر روی این آتش، بنزین ریختند، منطبق با قانون، مجازاتهای بازدارنده تعیین میشود.
🔹شورای امنیت موضوع خسارت به اموال مردم در جریان اغتشاشات اخیر را دنبال میکند و مقرر شده که افراد خسارتدیده، موارد خسارت را اعلام کنند تا بررسی شود؛ پس از آماده شدن این موارد، مراجع و محاکم قضایی ما نیز رسیدگیهای قانونی را در قبال موضوع خسارت به اموال مردم و مباشران و معاونان این قضیه به عمل خواهند آورد.
🔹 رئیس دستگاه قضا در ادامه به خانوادهها و والدین توصیه کرد که با توجه به روشن شدن تمامی ابعاد قضایای اخیر، مراقبتهای لازم را بیش از گذشته داشته باشند تا خداییناکرده جوانانشان دستمایه اغراض و مطامع دشمنان و شیطانصفتان قرار نگیرند و مرتکب جرمی شوند که با ایجاد سابقه کیفری، به آینده آنها نیز لطمه وارد آورد.
@hanif_news
خشم سعودیها از فساد اخلاقی در جشنواره موسیقی ریاض
جشنواره موسیقی « میدل بیست» در عربستان شاهد اقداماتی نامتعارفی بود که این امر منجر به خشم سعودیها شد.
بسیاری از کاربران سعودی در توییتر با هزاران توییت خشم خود را از برخی اقدامات نامتعارف و تکاندهنده که متناقض با جامعه محافظهکارانه عربستان است ابراز کردند.
کاربران سعودی ویدیوهای زیادی را منتشر کردند که میزان انحطاط و فساد عربستان از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را نشان میدهد.
@hanif_news
🌹پیامبر اکرم ص :
ای فاطمه! اگر تمام پیامبرانی که خدا برانگیخته و تمام فرشتگانی که مقرب درگاه خود گردانده است، برای هر کینه توزی که حق تو را غصب نموده است، شفاعت کنند، هرگز خدا او را از آتش دوزخ خارج نمی سازد .
@hanif_news
عبدالله بن سنان، یکی از یاران امام صادق (ع) نقل می کند که روزی آن حضرت خطاب به ما فرمود:
«ستصیبکم شبهة فتبقون بلا علم یری ولا امام هدی، لاینجو منها الا من دعا بدعاءالغریق»
به زودی #شبههای به شما روی خواهد آورد و شما نه پرچمی خواهید داشت که دیده شود و نه امامی که هدایت کند . تنها کسانی از این #شبهه نجات خواهند یافت که «دعای غریق» را بخوانند.
گفتم: دعای غریق چگونه است؟
فرمودند بگو:
🔸🔶 يا اَللّهُ يا رَحمنُ يا رَحيمُ، يا مُقَلِّبَ القُلوبِ ثَبِّت قَلبی عَلى دينِكَ
📎 ترجمه: خدايا! بخشايشگرا! مهربانا! اى دگرگون ساز دل ها! دل مرا بر دينت استوار گردان (بحارالانوار، ج۹۲، ص۳۲۶)
@hanif_news
💥💥آنچه که از آینده ایران می خواهند 💥💥
راهمیمایی انسانهای سگنما و همجنسبازان در غرب
توجه شما رو به تصویر کودکان پاکی که روحشون به تسخیر شیطان در آمده جلب میکنم.
کودکانی که در آینده با انواع بیماریهای هویتی، روانی و جنسی دسته و پنجه نرم خواهند کرد.
@hanif_news
🔺خودباوری، عاملی برای جذب زنان در فرقه
✍️در بررسی نقش و جایگاه #زنان در جنبشهای معنوی نوپدید، باید به یکی از مهمترین بسترهای جذب، اهمیتی مضاعف داد؛ تمایل به خودباوری و کسب موقعیت اجتماعی که ریشه در مباحث هویتیابی و روانشناسی شخصیت دارد. خلاصه شدن شخصیت زنان در نقشهای کلیشهای دختر، همسر و مادر و وظایف و مسئولیتهای مرتبط با این نقشها، آنان را به سمت کشف راههایی برای کاستن از بار این فشارهای نامحسوس سوق میدهد.
📌یکی از علل گرایش زنان به جنبشها، یافتن موقعیت اجتماعی جدید در این فرقههاست. در جریان اشو، اکثر مبلغان و حلقه اولیه وی را زنان تشکیل میدهند. وی با اینکه تربیتشده در نظام کاستی هند است و نگاه تحقیرانهای نسبت به زنان در متون هندو و بودایی وجود دارد، اما برای پیشبرد اهداف خود نقش رهبری را به زنان میدهد و از مفاهیمی چون انرژی زنانه به عنوان ویژگی بارز معنویتهای نوپدید نام میبرد.
⚠️جالب توجه است که همزمان با پیدایش #جنبشهای_نوپدید_معنوی در غرب، شاهد حضور زنان به عنوان کشیش کلیسای یونیتی، مؤسس جامعه تئوصوفی و رهبری جنبش تفکر نوین به عنوان مهمترین جنبشهای عصر جدید هستیم. نمونه بارز این ادعا را میتوان در کتاب صد رهبر معنوی جهان، مشاهده کرد. این کتاب معرفی و شرححال ۲۴ تن از رهبران معنوی زن جهان را در کنار رهبران معنوی دیگر مطرح کرده است.(1) هر کدام از این شخصیتها با تشکیل مؤسسات و انجمنها، همچنین چاپ کتاب و برگزاری سمینارهای متعدد، نقش مهمی در هدایت جنبشهای معنوی نوپدید ایفا میکنند.
🌀در برخی جنبشهای دینی نوین، به ویژه از نوع ضدفرهنگی، ممکن است زنان آزاد، دارای قدرت باشند. شمار زنان در این نوع جنبشهای دینی نوین، بیشتر و تعداد آنان گاهی به نسبت دو به یک از مردان میرسد. در جنبش اشو، براهما کوماریش، پرستندگان الههها و دیگر گروههای بتپرست چنین است. در صورتی که در فرقههای سنتیتر و اقتدار گراتر مسیحی و جنبشهای دینی نوین مظیر کلیسای اتحاد و ایسکان، مردان در اکثریتاند. این نکته نشان میدهد که زنان تمایل به انتخاب جنبشهایی دارند که دامنه وسیعتری برای تواناییهایشان در اختیار میگذارند.(2)
📚پینوشت:
۱. ظهور انرژی زنانه در عرفانهای نوظهور، تبیان، ۱۳۹۲/۱/۱۲
۲. پاتیک الیزابت، زنان در جنبشهای دینی نوین، کتاب نقد، شماره ۴۵
@hanif_news
🚨برنامه شوم داعشیها مسلک ها برای فراخوان جدید😳😳
وقتی میبینن مردم باهاشون همراه نمیشن
رو میارن به آزار و اذیت مردم با پوشش حزب اللهی😢😢😢
@hanif_news
🔹دڪتر ڪورمیک از طرف ناصرالدین شاه مدعی بابیت و مهدویت را قبل از إعدام معاینه ڪرد.
به او گفت: من مسلمان نیستم و مایلم از دین شما چیزی بدانم شاید من هم بگروم. باب گفت: شک ندارم بزودی جمیع اروپائی ها بمن إیمان می آورند!😳
♦️بیش از ۱۷۰ سال از این وعده گذشته و جمعیت ۷۵۰ میلیونی اروپا بابی نشدند حتی مردم إیران و بالأخص مردم شیراز هم بابی نشدند.
🔵نظر دڪتر دربار این بود ڪه حالت و طبیعت باب مقتضی إعدام نیست. یعنی این آدم خُل و چلی است و نباید إعدام ڪرد🤔
💢اما أمیرڪبیر بخاطر فتوای علمای شیخیه تبریز (ڪه با مدعی بابیت مناظره ڪردند) حڪم إعدام باب را اجرا ڪرد.
#ڪتاب_حضرت_نقطه_أولی_صفحه۲۹۵
@hanif_news
❗️تکفیر #ابوحنیفه توسط سلفیها😳😳
#محمد_الغزالی در کتاب سر تأخر العرب والمسلمین از قول #حامد_الفقی، رهبر اسبق #سلفی های مصر چنین مینویسد:
👈إن زعیم السلفیة الأسبق فى مصر الشیخ حامد الفقى حلف بالله أن أبا حنیفة کافر.
👈به تحقیق که رهبر #سلفیان اسبق مصر، حامد الفقی قسم خورد که #ابو_حنیفه (امام اعظم اهل سنت) کافر است.
📚سر تأخر العرب والمسلمین ص52
⁉️❔حال با توجه به وجود اختلاف بین #اهل_سنت و #وهابیت، چرا #اهل سنت اعلام #برائت علنی از وهابیت نمیکنند؟!!
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#سقیفه #غصب_خلافت #امامت #ولایت
@hanif_news
🔺سلطنت فقر
✍️اساس #تصوف در آغاز پیدایش و رواج آن بر #زهد و فقر استوار بود و دستشستن از دنیا و مظاهر و تعلقات آن، لازمه صوفی بودن شمرده میشد. دنیا از نظر صوفی، دامگه پرجاذبهای بود که او را از اوج و پرواز بازمیداشت. ثروت و مکنت و جاه و مقام از فریبندهترین جلوههای دنیا بود که صوفی در نخستین گام باید خود را از بند آنان میرهانید. در این معنای زهد، نه تنها دوری از جاه و مقام دنیوی، بلکه احتراز از ارباب قدرت نیز لازمه سلوک بود.
با بررسی کلام صوفیان، میتوان مؤلفههای زیر را به عنوان ویژگیهای زهد صوفیانه برشمرد:
🔹 بیاعتنایی به دنیا و نداشتن حب آن
🔹 کوتاه کردن آرزوها
🔹 مالکیت نداشتن بر اموال و درهم و دینار
🔹 نپرداختن به اموری که سبب فراموشی یاد خدا میشود
🔹 کم سخن گفتن و چشمپوشی از مال مردم
🔹 تحقیر دنیا و دشمنداشتن آن
📌تلقی صوفیانه از دنیا، همواره به این شکل باقی نماند و از قرن پنجم به بعد دستخوش دگرگونیهای زیادی شد به طوری که ستیز و گریز متصوفه درباره دنیا، جای خود را به سازش و تفاهم داد.
♻️به نظر میرسد این تجدیدنظر در آغاز بدون مقاصد دنیاجویانه و صرفاً به انگیزه تعدیل تصوف و سازگار ساختن آن با واقعیتهای زندگی اجتماعی صورت گرفته، اما با گذشت زمان، وجه دنیاگرایانه آن، نخست در مقیاس فردی و سپس در بعد جمعی و گروهی گسترش یافتهاست.
🌀صوفیان متقدم بر اساس همان زهد ستیزگر اولیه، با وسواس تمام از مصاحبت با ارباب قدرت احتراز میجستند و نه تنها از پذیرش بخشش و صله آنها به شدت اجتناب میکردند، بلکه حتی بهرهمندی از هر آنچه را که به حکومت تعلق داشت، بر خود روا نمیدانستند اما دگرگونی در تلقی #صوفیه به دنیا، موجب کمرنگ شدن و از میان رفتن این قبیل حساسیتها و سرانجام نزدیکی صوفیه به صاحبان قدرت و دولت گردید. خلفا و پادشاهان، خانقاهها و رابطهایی برای صوفیان روزگار خویش بنا نهادند، اموالی وقف خانقاهها نمودند و برای مشایخ متصوفه، مستمری مقرر داشتند. تقرب مشایخ صوفیه به حکومتهای وقت، در این حد باقی نمانده، به همراهی و همکاری صمیمانهتر و احیاناً پذیرش مقام و منصب رسمی و حکومتی نیز کشیده شدهاست. در کتابهای تذکره و مقامات، شواهد بسیاری بر همسویی و همراهی صوفیه با صاحبان قدرت میتوان یافت.
🔚تأمل در تاریخ تصوف، این نکته را تأیید میکند که خط رویکرد به دنیا، از نقطهای آغاز میشود که نهضت تصوف در روند تحولی خود به صورت نظام خانقاهی و تشکیلات فرقهای درآمده و رسوم و شعائر ویژهای مییابد. متصوفه، فاصله رویگردانی از دنیا و قدرتهای حاکم تا رویکرد به آنها را در پرتو توجیهات تئوریک، طی قرنها درنوردیدهاند. این رویه در طول سالهای بعد، به ویژه پس از تبدیل تصوف سلسلهای به فرقهای، در میان صوفیان و جریانهای صوفیگری، همچنان تداوم یافت که در برخی شاخهها، از جمله نعمتاللهی گنابادی، ذهبیه و آقاخانیه فرقه اسماعیلیه، نمود.
@hanif_news
🔺فروکاست وظیفه منتظر
✍️از موضوعات مورد توجه شیعیان، مواجهه یک #مسلمان_شیعی با عصر غیبت و وظیفه او به عنوان #منتظر است. آسیبی که در مراجعه به برخی کتب و سخنان در این رابطه به چشم میخورد، ترغیب و تشویق مخاطب به دعا برای #ظهور امام زمان( عج) به عنوان تنها وظیفه یک منتظر است، و هیچ اشارهای به لزوم مبارزه با ظلم و استکبار و قیام عملی برای ظهور حضرت نمیشود، در حالی که این یک برداشت و دیدگاه غلط است که مسئله #انتظار را به دعا محدود نماییم. امام خمینی(ره) این نگاه را عامل انحطاط و ضعف جامعه اسلامی دانسته و مبارزه با این نوع برداشت را از مسئولیتهای هر مسلمان میشمارند.(1)
⏮مروجان این دیدگاه که اغلب از عناصر #انجمن_حجتیه هستند، برای تأیید بینش خود، از برخی روایات استفاده میکنند. به عنوان مثال در روایتی آمده: اسکنوا ما سکنت السماء و الارض: مادام که آسمان و زمین ساکن هستند، شما هم حرکتی نکنید.(2) احادیثی که امثال این عبارت از نظر لفظ و مضمون در آنها ذکر شده، از حیث سند قابل اتکا نیستند مثلا در همین روایت در وسایلالشیعه، یکی از حلقههای راویان #حدیث، احمد بن محمد علوی است که در کتب رجال، از او به عنوان مهمل یاد شدهاست.
🔰ضمناً باید به این نکته توجه نمود که #شیعیان و اصحاب ائمه اطهار، همواره در انتظار قیام و نهضت قائم آل محمد(عج) بودند، به همین جهت، در آن اوضاع بحرانی صدر اسلام، موضوع قیام و قائم همواره بین شیعیان مطرح بود. در چنین اوضاعی، بعضی سادات علوی به عنوان مهدی موعود #قیام کرده و برای سرنگون ساختن حکومتهای #طاغوت میجنگیدند، اما چندی طول نمیکشید که با شکست مواجه میشدند. بنابراین احادیث مذکور در چنین اوضاع و شرایطی صادر شدهاند. در واقع احادیث مذکور میخواستند جلوی سوءاستفاده برخی سادات علوی را بگیرند. در نتیجه چنین احادیثی هرگز درصدد نیستند که احکام و وظایف قطعی مسلمین، از قبیل وجوب جهاد، دفاع از اسلام و مسلمین، امر به معروف و نهی از منکر، لزوم مبارزه با ظلم و بیدادگری و دفاع از مظلومین و مستضعفین را از اعتبار، ساقط سازند و یک چنین مطلب ناروایی را نمیتوان به ائمه اطهار نسبت داد.
📚پینوشت:
۱.امام خمینی(ره)، صحیفه امام، جلد۲۱، صفحه۱۳
۲.شیخ حر عاملی، وسایلالشیعه، جلد۱۱، صفحه۳۹
@hanif_news